m
Artiklar i kategorin Bil / Koncept

Koncept Skodas mellanmodell MissionL officiell
Börjar säljas i Indien i slutet på året

Förra veckan fick vi en liten försmak på Skodas nästa modell i konceptform, MissionL. Nu är bilen som hamnar mellan Fabia och Octavia storleksmässigt presenterad. Bilen är tänkt att lanseras 2012 i Europa, Ryssland och Kina. I Indien börjar den säljas redan i slutet på året, så det vi ser på bilderna här är nog en hyfsat produktionsklar bil. Så här har Skoda tänkt att framtida modeller ska se ut designmässigt, och inte går det att ta miste på att det handlar om en Skoda inte. Någon information kring motorer och liknande får vi inte för tillfället. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Koncept Volvos lyxiga Concept You presenterat
Lyx i överflöd i ett coupé-liknande skal

Ett ytterst litet smakprov på vad Volvo ska visa i Frankfurt fick vi förra veckan, i form av denna lilla videosnutt. Concept You som bilen heter är nu officiell, och det är en stor exklusiv vagn med smartpad-teknik. Taklinjen är lång och svepande, och något som vi känner igen mycket från de tyska biltillverkarna. Interiören är förstklassig och här har man tänkt i smarta banor, smartphones och surfplattor är framtiden och självklart ska detta integreras i Volvos framtida bilar så mycket det bara går. Knappar har slopats till förmån för pekskärmar och kontrollerna består av fyra huvudkomponenter; ett digitalt kombiinstrument, en head-up-display, en pekskärm i den övre delen på mittkonsolen och en pekskärm mellan stolarna där bak. Även paddlarna bakom ratten har pekskärmar i sig. Den skärm som sitter i mittkonsolen är i viloläge tills föraren tittar på den, och detta är möjligt tack vare en dold infraröd kamera som känner av när ögat rör sig. Detsamma gäller infotainment-systemet, som också aktiveras när handen börjar närma sig. Det här gör också att man kan välja att vissa saker bara fungerar för vissa personer, till exempel så kan bara passagerarna surfa på nätet när bilen är i rörelse. Ljudsystemet står välkända Alpine för. De har utvecklat en unik teknik som inte finns på marknaden än, kallad "FreshAir". Det betyder att subwoofern använder luft utanför bilen för att ge så bra ljud som möjligt. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Koncept Brabus elektrifierar Mercedes E-klass
Men pulver finns det fortfarande gott om

Den tyska styling- och trimfirman Brabus brukar smacka på kjolpaket och pilla upp effekten ur Mercedes AMG-vagnar. Nu har de gett sig på en E-klass, men inte på det vanliga viset. BRABUS Technology Project HYBRID är nämligen helt eldriven, trots hybrid-namnet och avgasrören där bak. Fyra stycken elmotorer har placerats i hjulen, en i vardera. Dessa har en sammanlagd effekt på 430 hästar och ett vrid på hela 3 200 Nm. Den numera fyrhjulsdrivna bilen sticker från 0-100 km/h på 6.9 sekunder och har en toppfart begränsad till 220 km/h. Batteripacket ger en räckvidd på upp till 35 mil och laddas upp fullt på fyra timmar via ett trefas-uttag. De små elmotorerna väger 31 kilo styck, har en diamater på 42 centimeter och en tjocklek på 11.5. Varje gång man bromsar, med den speciellt framtagna elektrohydrauliska bromsarna, hjälper motorerna till att ta till vara på energin och ladda upp batteriet igen. Planer finns på att bygga bilen i en liten skala, men till vilket pris är än så länge okänt. Uppdaterat Tydligen så släppte Mercedes även en hybrid-version samtidigt som den rent eldrivna versionen. Sajten jag länkade till hade ännu inte bilderna på den helt eldrivna, så därför reagerade jag inte på detta utan plockade bara hem bilderna på hybriden. Därav avgasrör, och avsaknaden av elmotorer i framhjulen. Nu är bilderna korrekta, ber om ursäkt för denna lilla fadäs. Hybriden är också den en prototyp, med en dieselmotor på 136 hästar kopplad till en elmotor som tillsammans ger en effekt på 218 hästar. I denna bil kan man komma tolv mil på bara el om man så vill. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Läcka Vätgasdrivet måsvingekoncept från Mercedes
Ska ta sig 100 mil på en tank

Nästa generation S och CL-klass måste först få ett koncept att utgå ifrån. Det är just det F125 är. Nu har den vätgasdrivna måsvingeförsedda konceptbilen läckt ut i förtid. 125 i namnet står för 125-årsjubileumet då Carl Benz för första gången registrerade hans "vehicle with gas-engine drive" hos patentverket. Startskotten för de transportmedel vi tar oss runt med idag alltså. Det har gått ett tag sedan dess och utvecklingen har tagit enorma kliv framåt. Just nu är el hett (igen) och självklart har även detta koncept elmotorer. Inte mindre än fyra stycken har monterats, och dessa drivs av el genererat från en vätgasdriven bränslecell. Den totala effekten landar på 231 hästar, vilket är tillräckligt för att ta bilen från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder, och ge en toppfart på 220 km/h. En full tank med vätgas ska räcka för att komma hela 100 mil. Ett uppladdningsbart batteri gör också att man kan köra fem mil på bara el utan att använda någon vätgas alls. Mer information, och högupplösta bilder, lär dyka upp inom kort. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Koncept Läckt bild på Seat IBL
Nytt sedan-koncept från spansken

Den tredje modellen i Seats "IB"-serie kallas för IBL och har läckt ut på webben. Bilen, som är en sedan, har premiär på bilmässan i Frankfurt. Någon matnyttig fakta kring bilen är inte officiell än, men det sägs att den ska vara 4.67 lång och ha en hjulbas på 2.71 meter. Siffrorna skvallrar för att det här skulle kunna vara en efterträdare till dagens Exeo. Om IBL kommer att produceras återstår att se. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Koncept Fler bilder på Kias koncept
Bilen GT visas upp i Frankfurt

För ett tag sedan fick vi ett par halvtaskiga bilder på Kias nya koncept. Man såg inte riktigt hela bilen på bilderna men nu har ett gäng nya släppts, som visar mer av konceptet. Det Kia kommer att visa i Frankfurt är en stor sedan med fyra dörrar som driver på bakhjulen. Bilderna avslöjar att bilen som vi tidigare inte visste namnet på heter "GT" och ska väl inte helt otippat konkurrera med bilar som Volkswagen Passat CC, Audi A7 och andra fyrdörrarscoupér. Kias koncept ska ha fått samma plattform som Hyundai Genesis och driver på det bakre hjulparet. Någon information kring drivlina finns inte än och faktum är att Kia har redan gått ut och sagt att bilen inte kommer att bli av. Men den som lever får se om Kia talar sanning eller bara retas lite med oss. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Koncept Tvåsitsigt elbilskoncept från Opel visas i Frankfurt
Har potential för att bli verklighet

Opel rullar idag ut ett elbilskoncept med plats för två. Trots sina extremt futuristiska former säger Opel att bilen har potential för att kunna bli producerad. Fast riktigt så här lär den knappast se ut då. Vi får inte veta mycket om bilen, som inte ens har ett namn som kallas för RAK e concept, men det vi får reda på är att den drivs på el, kommer tio mil på en laddning och toppar 120 km/h. Passageraren sitter bakom föraren i den smala kupén. Tack vare lättviktsmaterial ska bilen väga ungefär en tredjedel av en vanlig bil, och vara rolig att köra. Opel visar upp sitt koncept på mässan i Frankfurt, och då lär vi få reda på mer kring det här lite underliga transportmedlet. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Fisker Surf - koncept med shooting brake-stil
Visas i Frankfurt

På Frankfurt-mässan kommer Fisker att visa upp Surf. Det är ett koncept med shooting brake-stil, alltså en tvådörrars kombi-modell. Vi vet inte mycket om bilen men det vi vet är att det är en plug-in-hybrid som troligtvis får sig en fyrcylindrig turbomatad BMW-motor ihopkopplad med elmotorn. Tillsammans med Karma och Sunset (cab-versionen av Karma) kommer Surf att glänsa på mässgolvet. Mer information lär dyka upp när det närmar sig. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Mer om Audi A2 Concept
Låg vikt och el för hela slanten

En första skiss på nästa Audi A2 fick vi se förra veckan, och nu har Audi själva skickat ut ett pressmeddelande med mer information om bilen. Och ett gäng fler bilder också. Först och främst kommer bilen att väga lite, 1 150 kilo. Tack vare aluminiumkaross, som var en utav sakerna förra A2 var känd för, och kolfiberarmerad plast håller man vikten nere på denna låga nivå. Bilen mäter 3.8 meter i längd, 1.69 i bredd och 1.49 i höjd. Under det nätta skalet döljer sig en elbil. Ett litiumjonbatteri på 31 kWh sitter monterat i golvet och förser elmotorn på 116 hästar och 270 Nm med ström. En 1-stegad låda skickar kraften till framhjulen och från stillastående till 100 km/h ska det ta 9,3 sekunder. Toppfarten är begränsad till 150 km/h för att spara på räckvidden som annars hade fått lida. En och en halv timme ska det ta att ladda fullt via ett 400-volts 3-fasuttag, och runt fyra timmar om man kör med vanligt vägguttag på 230 volt. På en laddning kommer man 20 mil. Styr- och bromssystemen är helt elektriska (steer-by-wire och brake-by-wire). Det här gör att det inte behövs någon mekanisk eller hydraulisk koppling till framhjulen eller till bromspedalen. En hel massa information hittar ni efter hoppet. På mässan i Frankfurt är det dags att visa upp bilen. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Koncept Volvo Concept You
En liten titt på vad Volvo ska visa i Frankfurt

Volvo kommer att presentera ett nytt koncept kallat "Concept You" på mässan i Frankfurt. Här bjuds vi på en video som visar lite av bilen, som hämtar lite av dragen från Concept Universe som visades i våras. Det vi ser här är en stor och lyxig vagn i halvkombiutförande som är tänkt att konkurrera med bilar som Audi A7 och Mercedes CLS. Mer kring bilen får vi den 13 september. I början av veckan gick Volvo ut och berättade lite om sina strategier för framtiden. Fokus kommer att ligga på mindre motorer som kombinerar högre effekt med lägre förbrukning. Man kommer också att introducera en svänghjulsteknik kallad "Volvo Flywheel KERS". Ett klipp till hittas under "Läs mer". Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar C-X16 - läcker kissekatt
Koncept som nog de flesta vill ska bli verklighet

En liten tvåsitsig coupé i Jaguars monter på Frankfurt blev vi lovade. Och här är den. Och jag far nog inte med osanning om jag gissar att de flesta vill se den byggas, för rackarns vilken läcker bil! Bilen har en aluminiumkaross och är med sina 4.45 meter i längd den kortaste Jaggan sedan XK120 på 50-talet. Bredden mäter strax över två meter och höjden 1.2. Under det vackra skalet sitter en 3-liters kompressormatad V6:a på 380 hästar och 450 Nm kopplad till en elmotor som sitter mellan den vanliga motorn och automatlådan som är åttastegad. Den lilla elmotorn kan ge så mycket som 95 hästar och 235 Nm. 0-100 km/h ska man klara av på 4.4 sekunder, helt okej för en bil som väger 1.6 ton. Vill man går det att köra på bara el, men man kan då max köra 80 km/h. Utsläppen ska hamna på 165 gram per kilometer. Vad tycker ni? Fler foton hittar ni efter hoppet, och två videoklipp under "Läs mer". Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Koncept Skoda Misson L - nya Octavia?
Säkerligen inte långt ifrån

På mässgolvet i Frankfurt visar Skoda upp Mission L. Ett koncept som sägs vara nästan klart för produktion. Och vad är det för bil vi ser framför oss då? Jo, nästa Octavia. Som vi kan se är det en halvkombi av det kompakta måttet som presenteras. Enligt Skoda är det också en helt ny modellserie, nummer sju i ordningen. Det är på det här designspåret tjeckerna kommer att köra på i framtiden, och inte gör det ont att vila ögonen på Mission L. Och även om den säkerligen kommer att ändra lite på sig, så är det nog så här vi kommer att få se nästa Octavia. Någon information kring bilen har Skoda inte släppt än. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Eterniti smygvisar Hemera - med bild denna gång
En ny generation super-SUV

Eterniti Motors, som jag skrev om för ett tag sedan, har släppt en ny teaser på sin super-SUV Hemera som ska visas upp i Frankfurt. Istället för en video där man inte såg någonting, får vi nu se bilen ovanifrån. Men vad får vi se då? Jo, en huv med luftintag, en takvinge, biffiga hjulhus och lite av strälkastarnas design. Enligt Eterniti kommer modellen att vara en del i en ny nisch bilar, som har en helt ny nivå när det kommer till lyx blandat med bra utrymmen och grym prestanda. Prototypen visas i Frankfurt, och de första produktionsversionerna förväntas kunna levereras nästa år. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Koncept Citroën Tubik - koncept som rymmer flera kubik
Inspirerat av klassikerna Typ H och TUB

Klassiska Citroën Typ H och TUB har inspirerat Citroën att ta fram ett nytt koncept i minibuss-klassen. Tubik är dock ljusår före i både design och teknik, och kupén som rymmer nio personer går att förvandla till ett sovrum. Flugan just nu är hybrider och givetvis är Citroën Tubik också av denna typ. En liten elmotor ligger under golvet bak, medan det i nosen sitter en dieselsnurra. Utrymmet är utnyttjat till max och i den 4,8 meter långa bilen kan man vända och vrida på sätena, fälla ner dem i golvet, och göra om de till en säng om man vill. Hela sidan går att öppna på högersidan genom en gigantisk måsvinge-dörr, och för föraren gäller ungefär samma sak, fast här öppnas dörren snett uppåt istället. Bilen ska visas upp på mässan i Frankfurt men Citroën meddelar redan nu att bilen aldrig kommer att produceras. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Koncept Volkswagen Nils till Frankfurt
Också den eldriven

I Volkswagens bås på Frankfurt-mässan kommer Nils att stå. Inte en person alltså, utan deras nya koncept. Nils går i samma spår som Audis lilla citybil Urban Concept och är precis som den eldriven. Till skillnad från Audis koncept kan man bara sitta en i Volkswagens bil, och man sitter i mitten precis som en F1-förare. Nils mäter tre meter på längden, 1.3 på bredden och 1.2 på höjden. Däcken sitter på 17-tummare och har inga hjulhus utan sitter utanför bilen. De smala däcken mäter bara 115/80 fram och 125/80 bak. Under luckan där fram sitter en kompakt elmotor med en toppeffekt på 34 hästar och ett vrid på 130 Nm. 0-100 km/h ska ta under elva sekunder och toppfarten anges till 130 km/h. Det lilla batteriet ska kunna ta bilen 6.4 mil innan det är dags att ladda igen, vilket ska ta bara två timmar. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Koncept En första skiss på nästa Audi A2
Bilen blir av

Nu är det bestämt, Audi ska bygga en ny A2. Även denna bil kommer att tillverkas i aluminium men denna gången kommer det att sitta en elmotor som hjärta istället. Koncepte ser inte helt oväntat ut som en större A1:a. 1999 var året då den då ganska futuristiska A2:an lanserades. En bil helt i aluminium med start/stopp-teknik och andra finurliga saker, och sjukt låg bränsleförbrukning. Den nya bilen ska visas i Frankfurt och blir 3,8 meter lång, 1,69 bred och 1,49 hög. Den blir lite kortare än förra A2:an, 26 millimeter, men 17 millimeter bredare och 63 millimeter högre. Glastaket på konceptet har samma funktion som Mercedes visade i nya SLK, att man med ett knapptryck kan "tona" glaset mörkare om solen skulle bli för jobbig. Mer information än så har vi inte för tillfället tyvärr. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Tydligare bilder på SsangYongs konceptbil
Nu ser man likheterna med Evoque ännu tydligare

De ganska otydliga bilderna på SsangYongs konceptbil XIV-1 jag bjöd på för ett tag sedan klarnar och det går nu att se hur bilen är tänkt att se ut lite lättare. Som några tidigare nämnt känns designen igen, och det ganska tydligt, från en bil i samma klass. Nämligen Range Rover Evoque. Och det kanske är ett vinnande koncept, för den bilen ser i mina ögon riktigt vass ut. Det här konceptet är i Nissan Juke-storlek, har glastak och vad som ser ut att vara självmordsdörrar bak. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Koncept Ryska Yo-Concept visas upp i Frankfurt
Hybrid med mycket speciell dörrlösning

Det tillhör inte vanligheterna att Ryssland presenterar något nytt i bilsvängen, men här har vi alltså Yo-Concept. Bilen som är en hybrid kommer att visas upp i Frankfurt. Modellen är en utav tre som tillverkaren Yo-Auto planerar att lansera redan nästa år. Alla bilar får hybriddrivlina. Den vi ser här ser väldigt futuristisk ut och kommer enligt tillverkaren själv att tonas ned en hel del innan det är dags för lansering. Dörrarna är det som sticker ut mest på bilen, och de skjuts bakåt och upp genom karossen när det är dags att kliva in. Kommer alltså att gå att beskåda i sin helhet på mässan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Koncept Smart Forvision - vision om nästa Fortwo
Eldrivet med solpaneler på taket

På årets Frankfurt-mässa kommer Smart att visa upp Forvision. Ett koncept som ger oss en förhandstitt på hur nästa Fortwo kan komma att se ut. Tillsammans med BASF, världens största kemikoncern, med att ta fram flera olika avancerade tekniker kring Forvision. Bland annat är hjulen tillverkade i plast, och väger runt tre kilo mindre än en traditionell aluminiumfälg. I passagerarutrymmet och dörrarna har man även använt sig av kolfiberarmerad epoxyharts som sägs spara vikt med upp till 50% om man jämför med stål, och 30% om man jämför med aluminium. Bilen är eldriven och har solpaneler på taket för att ge ytterligare mos till batteriet. Forvision är det andra konceptet från Smart detta året. Tidigare, på mässan i Genève, visades sportiga och taklösa Forspeed upp. Tanken är att nya Fortwo ska lanseras nästa år, och den kommer då att baseras på en bakhjulsdriven plattform som är utvecklad i samarbete med Nissan-Renault. Denna plattform kommer även att användas för nästa generations Renault Twingo. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Världens första el-superbil smygvisad
Premiär i Frankfurt

Rimac Automobili ska visa upp något i hästväg på Frankfurt-mässan. Concept One som bilen heter är helt eldriven och har 1 088 hästar. Den exteriöra designen står Adriano Mudri för, mannen bakom designen på Magna Steyr Mila EV. För insidan står ett team som tidigare jobbat för Pininfarina, och som jobbat med bilar som Ferrari 360 Modena och FF, McLaren MP4-12C and the Maserati Birdcage concept så vi får väl hoppas att även denna bil ser lika trevlig ut på insidan. Bilen är den första från tillverkaren och till skillnad från superbilstillverkare som bara spottar ur sig renderingar och skisser är det här faktiskt en bil som kommer att ställas ut. Två beställningar är redan lagda av, trumvirvel, den kungliga familjen i Abu Dhabi. När produktionen väl drar igång, som väntas bli 2013, ska det byggas mellan tio och femton bilar om året, men inte mer än totalt 88 stycken. Mer om detta vrålåk kommer senare. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Koncept En ny Land Rover Defender är på gång
Men det kommer att ta tid

För ett tag sedan skrev jag om att Land Rover Defender kanske skulle komma att läggas ned. Något ni läsare inte trodde ett dugg på, och som vanligt har ni rätt. Nu presenterar Land Rover ett koncept, som säkerligen är en förhandsvisning på en ny Defender. Och visst ser den gullig ut? För det är nämligen ni som bestämmer hur den ska se ut. Nästan. Defender som vi känner den idag är en rejäl arbetshäst som sett i princip likadan ut i alla sina dagar. Därför krävs det ganska mycket av en bil som ska ersätta den. Det räcker inte med en skön retro-look, robust kaross och drivlina utan här måste det ske något på teknikfronten också. Bilen måste släppa ut mindre, dra mindre och bli billigare att tillverka. När konceptet, som heter DC100 Concept, visas upp på mässan i Frankfurt, är det fyra år kvar tills den blir en färdig Defender, om det nu blir så. Och du som konsument kan vara med och påverka hur den ska se ut, för Land Rover vill nämligen ha din åsikt. Så ring dom och säg vad du tycker! Men innan dess kan du ju alltid säga vad du tycker redan nu, bland kommentarerna. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Koncept Ford Evos samarbetar med molnet
Något där uppe säger till bilen att köra snålt

Nej, det är inte en skalbagge som är på väg att lyfta du ser på en utav bilderna. Det är Fords nya helsjyssta konceptbil Evos Concept. Och det är inga datorgenererade bilder du ser här, bilen finns faktiskt på riktigt. Och självfallet kommer den att visas upp på Frankfurt-mässan. Under det vackra skalet döljer sig en laddhybriddrivlina. Fungerar på samma sätt som den som sitter i C-Max Energi och innebär en 2-liters bensinmotor sammankopplad med en elmotor. Elmotorn är den primära drivkällan, och bensinmotorn ser bara till att ladda upp batterierna och driver aldrig hjulen. En finurlig sak är att drivlinan är uppkopplad mot molnet. Man ska på så vis kunna få drivlinan att anpassa sig till till exempel väderförhållandena, och få den att jobba på så effektivt som möjligt. 80 mil uppges vara den totala räckvidden. Ford säger själva att det här är en fingervisning på hur framtida modeller kommer att se ut, och för min del får det gärna vara så. De första bilarna med det nya formspråket ska visas under 2012. Den här bilen ser kaxigt sportig ut med sina smala lyktor och coupé-liknande former, och förvandlas till en Transformers när det är dags att kliva in i baksätet. Grillen känner vi igen från bilar som redan finns, Focus Electric och nya Focus ST. En hel massa information kring konceptet hittar ni efter hoppet. För dig som inte orkar läsa finns en film under "Läs mer". Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Koncept HX1 - dieselhybridkoncept från Peugeot
Stor koloss med plats för sex personer

Nästa stora bil från Peugeot kan vara den vi ser här, konceptet HX1 som fransoserna nu visar upp. Drivlinan är modern, och under skalet sitter det en dieslhybridlösning som ska hålla förbrukningen nere. Hela sex personer får man plats i den stora bilen som mäter fem meter i längd. Det finns tre stycken bänkrader som man når via de lite speciella saxdörrarna som öppnar upp hela sidan på bilen. En minibar och en kaffemaskin står till förfogande när man väl är på plats. Motorn blir densamma som i 508 RXH, vilket innebär en dieselsnurra på 204 hästar kopplad till en elmotor på 95 hästar. Förbränningsmotorn driver framhjulen medan elmotorn tar hand om det bakre hjulparet. En sexväxlad automatlåda ser till att sköta framdrivningen. Batterierna som förser elmotorn med kraft går att ladda via ett vanligt eluttag, och man kan ta sig runt tre mil på bara eldrift. Förbrukningen ska när båda motorerna är i drift landa på 0,32 liter per mil, och utsläppen ska hållas nere på låga 83 gram. Peugeot har tänkt mycket på aerodynamik när de tog fram konceptet, och när man kör i över 100 km/h fälls det ut en spoiler på sidorna där bak och täckplattor fälls ut över hjulen för att skapa en plan yta för vinden att slingra sig på. Konceptet kommer att visas upp på mässan i Frankfurt nästa månad. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Up lanseras i december
Den billiga lilla minibilen är klar

Redan 2007 fick vi se början av Volkswagens lilla bil Up. Nu har det gått fyra år och konceptet har förvandlats från just ett koncept till verklighet. I december är det lansering, men först ska bilen visas upp återigen på bilmässan i Frankfurt. Lilla Up mäter 3,54 meter i längd, och har ett axelavstånd på 2,42 meter. Tre stycken motoralternativ kommer att erbjudas, alla med tre cylindrar var. De minsta motorerna går på bensin, är på en liter styck och bjuder på 60 eller 75 hästar. Den svagaste drar 0,42 liter per mil, medan den starkare drar 0,43. Båda två hamnar under 100 gram koldioxidutsläpp per kilometer. Motor nummer tre är en gasspis på 68 hästar som ska släppa ut så lite som 86 gram. En eldriven variant finns också med i planerna, men väntas komma först till år 2013. Som standard sitter det en manuell femväxlad låda och som tillval kan man få en robotlåda, ASG. Up blir avancerad på teknik- och säkerhetssidan med system som automatiskt bromsar bilen om en olycka skulle vara nära att hända, och en del annat tekniskt som oftast brukar hittas i betydligt dyrare bilar. Från start erbjuds bilen bara med tre dörrar, och tre olika utrustningspaket. Priset kommer att landa på under 100 000 kronor. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Koncept Kia visar fyrdörrars sedankoncept på Frankfurtmässan
Fast vi vet inte vad den heter än

Kia visar här upp konceptet som de ska ta med sig till Frankfurt, dock utan ett namn eller information. Bilen verkar också vara för stor för att kunna plåtas, för någon vidare överblick är det svårt att få med de här pressbilderna. Kia säger bara att bilen visar hur de tänker designmässigt och hur framtida bilar skulle kunna se ut, ni vet det vanliga snacket. Rätt sköna linjer bjuder den på i alla fall, även om fronten till ganska stor del påminner om en viss exklusiv britt. Konceptet kommer att visas tillsammans med tredörrars-versionen av Rio och den faceliftade versionen av Soul. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Cadillac vrider tillbaks klockan med konceptet Ciel
Ett fenförsett plåtskepp för framtiden

Igår skrev jag om att Cadillac skulle presentera två koncept på Pebble Beach Concours dx27Elegance, dels Converj som blir ELR och ett koncept som ännu inte annonserats. Nu är det sistnämnda presenterat, och det är en blandning av de klassiska plåtskeppen från 50 och 60-talet och dagens teknik. Den fyrsitsiga cabben med självmordsdörrar mäter hela 5,2 meter och bjuder på ett riktigt dollargrin och långa uppdragna bakljus som skapar små vingar på bakskärmarna. Självklart är det cab som gäller, och namnet Ciel, betyder faktiskt himmel på franska. Men en stor grej har Cadillac gjort "fel" här. De har nämligen stoppat ner en V6:a under den långa motorhuven. En sån här bil ska inte ha något annat än en V8:a, men det är väl bara att inse att dessa stora motorer sakta men säkert håller på att fasas ut. Det rör sig i alla fall om en spis på 3,6 liter som fått dubbla turbo och även en liten elmotor. Effekten totalt blir 425 hästar och 583 Nm. Ciel går om man vill att enbart köra på eldrift, då förbränningsmotorn går att slå ifrån driften. I hjulhusen finner vi 22-tummare och innanför dessa stora keramiska bromsar. Inte riktigt det man är van vid att se på en klassisk jänkare, men ofta på konceptbilar. Om Ciel någonsin kommer att ta med sig något av sina linjer eller idéer till produktionsbilar återstår att se, men jag håller tummarna. Vad tycker ni? Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Crossover från SsangYong till Frankfurt
En CUV

En crossover-modell från SsangYong kommer att visas upp på bilmässan i Frankfurt, döpt till Concept XUV 1. Enligt tillverkaren hamnar bilen i B-segmentet, vilket betyder att den skulle kunna bli omkring fyra meter i längd. Den får också benämningen CUV (Crossover Utility Vehicle) och sägs vara en premiumbil. På insidan ska man kunna flytta omkring stolar lite hur som helst, eller vad sägs om 1+1+2, eller formationen 1+3? Mer information än så får vi inte för tillfället utan får snällt vänta till mässan öppnar. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Audi Urban Concept som Spyder
Öppet även för denna lilla bil

För exakt en vecka sedan skrev jag om Audis nya lilla elbilskoncept, Urban. Nu visas bilen upp igen, fast denna gång som Spyder. Några detaljer får vi inte reda på kring bilen, förutom att den tydligen ska vara mycket lätt. Det är nog ingen lögn, med tanke på att bilen till och med saknar skärmar över hjulen, Halvkul att dundra genom en lerpöl med nytvättad bil, och ännu värre när det dessutom saknas tak. Den märkliga bilen visas upp på mässan i Frankfurt om några veckor. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar C-X16 är XK:s lillebror
Konceptet visas upp i Frankfurt

Till Frankfurt-mässan kommer Jaguar att ta med sig ett koncept som visar en mindre modell än dagens XK, och den är som koncept döpt till C-X16. Jaguar avslöjar inte mycket, men bjuder på den här skissen för att visa hur bilen kommer att se ut. Som vi kan se på bilden blir det en betydligt mindre och kortare bil, endast avsedd för två personer. Bilen är här i coupé-utförande, men kommer även att erbjudas som cabriolet. Bakom designen ligger Ian Callum, som tidigare bland annat ritat Aston Martin DB7 och Vanquish, så det är därför kanske inte så konstigt att det här konceptet har drag från just det märket. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Trehjulig elbil i plast från KTM
De kan bygga annat än motorcyklar

Att KTM kan bygga annat än motorcyklar vet vi vid det här laget, och nu ger de sig in i elbilsnischen också. Med konceptet E3W visar österrikarna att de också vill vara med och leka. Elbilen har två hjul där fram och ett där bak. Den är byggd i plast och väger bara så lite som 500 kilo. Under skalet finns en liten elmotor på 15kW som klarar att skjutsa runt två personer tio mil innan det är dags för laddning igen. Än så länge bara ett koncept, men om KTM får som de vill ska bilen finnas ute på marknaden 2013. Priset ska då landa någonstans mellan 7 000 och 11 000 dollar. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0