m
Artiklar i kategorin Bil / Range Rover

Land Rover firar en miljon sålda Range Rover Sport
Grattis!

Land Rover har nu passerat en milstolpe med Range Rover Sport och det är man passerat en miljon sålda exemplar sedan den första generationen lanserades 2005. Bil nummer en miljon skeppades iväg till kund i december men det är först nu man annonserar detta tillsammans med detta kort klipp som visar lite vad modellen hunnit med sedan start. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Specialversion av Range Rover hyllar originalet som fyllt 50 år
Kan fås med solid lack som flörtar med dåtiden

Som vi tidigare har skrivit så fyller Range Rover hela 50 år i år. Det firar tillverkaren Land Rover bland annat genom att nu presentera Range Rover Fifty som är en specialversion som hyllar originalet. Den 17 juni 1970 lanserades den första generationen och det var något helt nytt att man kunde ge sig ut i terrängen och samtidigt vara inbäddad i lyx. Konceptet har vidareutvecklats hela tiden och nu för tiden är det nog väldigt få som är ute och härjar i leran med sina Range Rovers, även om det såklart fortfarande är möjligt. Vid lanseringen var Range Rover den första suven med permanent fyrhjulsdrift och 1989 blev den världens första terrängbil med ABS-bromsar. 1992 introducerades elektronisk antispinnkontroll och automatisk elektronisk luftfjädring vilket man också var först med på denna typ av bil. 2012 var man först med att tillverka en SUV helt i aluminium. Den senaste specialversionen Fifty tillverkas endast i 1970 stycken exemplar. Man har utgått från Autobiography och och smackat dit 22-tumsfälgar. Bilen går att få i färgerna Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba och Santorini Black. Land Rover Special Vehicle Operations har även tagit fram tre stycken solida färger som inspirerats av dåtiden - Tuscan Blue, Bahama Gold och Davos White. Det går att få bilen med lång eller kort hjulbas och med bensin, diesel eller laddhybridsversionen P400e. Speciella emblem kommer att finnas både på in- och utsidan. Vad man får betala för kalaset är dock oklart. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Land Rover rullar ut sin första mildhybrid
Range Rover Sport HST har en eldriven kompressor

Jaguar Land Rover presenterar nu sin allra första mildhybrid - Range Rover Sport HST. Den kombinerar en ny rak sexa på 3,0 liter med en turbosnurra och en eldriven kompressor. Effekten anges till 400 hästar med ett vrid på 550 newtonmeter. Maskinen ersätter den tidigare V6:an och den ska minska CO2-utsläppen med tolv procent och partikelutsläppen med hela 75 procent. Kompressorn drivs av en liten elmotor som kan komma upp i hela 120,000 varv per minut på bara en halv sekund. Den ska eliminera allt lagg från turbon och bjuda på direkt kraft, samtidigt som utsläppen då som sagt minskar. Motorn har även Continuous Variable Valve Lift som är ett system som hela tiden varierar insugsventilerna för att öka på effektiviteten. Det finns även ett 48-voltsystem ombord som lagrar energi när man kör och sedan kan användas som en extra knuff eller till start/stopp-systemet. Förbrukningssiffrorna säger 0,93 liter per mil med ett utsläpp på 213 gram per kilometer. Om bilen kommer att komma hit är oklart, den kommer i alla fall att säljas i Storbritannien och där kostar den 81,250 pund. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nu finns även Range Rover Velar med 550 hästar
Äntligen?

Det var väl i och för sig bara en tidsfråga innan Land Rover skulle klämma ner den stora kompressormatade V8:an på 5,0 liter även i Range Rover Velar och nu har de alltså gjort detta. Den här kallar man för Velar SVAutobiography Dynamic Edition och inte för Velar SVR men det kanske inte gör något? Det viktigaste är ju att man får 550 hästar och en SUV som låter som en arg Jaguar F-Type R - eller? Med denna effekt kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder och det roliga är slut först vid 274 km/h. Kraftöverföringen står en åttastegad automatlåda för och drivningen sker på alla fyra hjulen. Men ingenjörerna hos SVO har inte bara skuffat ner en stor motor utan även pillat på andra saker. Inte mindre än 63.900 timmar ska ha lagts på att optimera styrning, respons, åkkomfort och annat så att bilen ska palla med den nya effekten och leverera den på ett bra sätt. Det sitter även bromsar som mäter 395 millimeter fram och 396 millimeter bak för att bättre få stopp på grejerna. I övrigt har bilen fått en ny front med större luftintag, röda bromsok och fyra avgaspipor där bak som ser helt löjligt stora ut. Insidan får en sportigare ratt och aluminiumpedaler. Bilen kommer endast att säljas under ett år och på prislappen står det 86.120 pund. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Det blir ingen coupé-version av Range Rover
Blev för kostsamt

För knappt ett år sedan visade Land Rover upp en coupé-version med bara två dörrar av suven Range Rover. Då sa man att 999 stycken exemplar skulle tillverkas, men nu får vi reda på att bilen istället läggs ned. En av anledningarna sägs vara priset - 240.000 pund. Det var helt enkelt för högt och bilen lockade inte tillräckligt många köpare. Nu lägger man denna bakom sig och fokuserar istället på elektrifiering i alla former. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Range Rovers lilla lyx-SUV Evoque i ny förpackning
Kommer som mildhybrid och laddhybrid

Precis som utlovat är nu nya Range Rover Evoque här, och precis som väntat ser den ut som en mindre version av modellen Velar. Det här är alltså en lyx-SUV i liten förpackning som ska ha blivit bättre på alla punkter. Nytt är också att den kommer som mildhybrid och det är faktiskt den första bilen från Land Rover som får systemet. Om ett år kommer även en laddhybrid-version. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Teaser för nästa Range Rover Evoque
Får drag från Velar

Den 22 november är det dags för Range Rover att visa upp nya Evoque i London. Precis som tidigare har man valt att teasa bilen genom att ställa ut vajerskulpturer som visar dess former på stan. Den nya bilen kommer designmässigt att hämta inspiration från den större modellen Velar - en bil som i år vann utmärkelsen World Car Design of the Year. Sedan lanseringen 2011 har man sålt fler än 750.000 stycken exemplar av Evoque. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Äntligen en ny Range Rover med sex hjul
Har dessutom flak

Har du allt du tror dig behöva i livet? Nej. Du saknar en Range Rover med sex hjul och pickup-flak. En sådan har det tyska företaget T.Fotiadis Design nu kokat ihop så att ditt liv ska kunna bli komplett. Man kallar den för SLT (Superyacht Land Tender) och den ska vara inspirerad av lyxyachter som är det firman vanligtvis pysslar med. Bilen baseras på Range Rover med den långa hjulbasen och mäter hela 6,20 meter på längden, 2,13 på bredden och 1,85 på höjden. Hjulen mäter 20 tum vardera och under huven kan man välja mellan en hybrid-fyra på 2,0 liter, en diesel-V8:a på 4,4 liter eller den kompressormatade V8:an på 5,0 liter. Insidan dröser av lyxprylar och exklusiva stolar från italienska Foglizzo samsas med porslinsdetaljer och kristall. Det finns även en vinkyl, pekskärmar, trådlöst internet och elstyrda bord man kan fälla fram. Köpare kommer givetvis att kunna customisera sin insida som de själva vill ha den. Planen är att visa upp den färdiga skapelsen på Monaco Yacht Show i september. Tumnagel
21.0°
+
Bobby Green
0

Range Rover Sport SVR slår rekord på Tianmen Road
Snabbare än Ferrari 458 Italia

Tianmen Road i Kina är världsberömd för naturen vägen är inbäddad i men mest för sina inte mindre än 99 stycken böjar man ska svänga sig igenom om man vill köra där. Stället lockar såklart bilentusiaster men också biltillverkare som mer än gärna sätter rekord på sträckan. Land Rover var nyligen där och med sig hade de en Range Rover Sport SVR - supersuven med hela 575 hästar under huven. Med racerföraren Ho-Pin Tung bakom ratten lyckades man sätta tiden 9:51 och en genomsnittshastighet på 68,8 km/h. Det är ett nytt rekord då det gamla löd 10:31 och sattes 2016 i en Ferrari 458 Italia. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Range Rover Sport PHEV klättrade 999 stycken trappsteg
Körde upp för Heaven's Gate

Range Rover senaste PR-stunt för hybrid-versionen av nya Range Rover Sport är att bilen har kört upp för trappan till Heavenx27s Gate. Den har 999 stycken steg och självklart hade de aldrig skickat ut videon om bilen inte hade klarat av det, men oavsett så är det ändå ganska så imponerande. Det är också första gången en bil ger sig på att köra upp för trapporna. Bakom ratten satt racerföraren Ho-Pin Tung. Bonusklipp på plats två nedan. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Teaser för coupé-version av Range Rover
Har premiär i Genève

På bilmässan i Genève kommer Land Rover att visa upp "world’s first full-size luxury SUV coupe" och det handlar alltså om en coupé-version av modellen Range Rover. Bilen byggs av Jaguar/Land Rover SVO och man lovar att den har en "seductive body design" och en "supremely refined interior." Nu får vi en första bild som visar bilens interiör ovanifrån, och visst ser det mysigt ut. Endast 999 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Klassisk Range Rover med kompressormatad V8:a
Jag skulle kunna tänka mig den här

Ett par gånger i veckan dyker det upp bilar framför mig som genast hoppar in på vill ha-listan. Idag är en sådan dag för idag är första gången jag får nys om Range Rover Chieftain - en klassisk Range Rover med kompressormatad V8:a under huven. En sån måste jag ju bara ha! Jensen International Automotive heter de som bygger bilen och de baserar den faktiskt på Land Rover Discovery 3, sen kommer karossen från första generationen av Range Rover. Under huven har de petat ner snurran från Cadillac CTS-V vilket innebär en V8:a på 6,2 liter med kompressor som pumpar ur sig 556 hästar och som har ett vrid på 750 newtonmeter. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och detta sker via en sexstegad automatlåda. Luftfjädring är standard och hela interiören har gjorts om för att bli lite trevligare. Prislappen börjar på 250.000 pund. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Land Rover uppdaterar Range Rover Sport
Mer effekt i SVR och hybrid-alternativ

Land Rover rullar nu ut en faceliftad version av modellen Range Rover Sport. Förutom lite uppdaterade visuella saker presenteras även ett nytt drivlinealternativ i P400e - en plug-in hybrid. I andra änden hittar vi SVR-versionen som har fått ännu mer effekt. Det man lägger märke till direkt är de uppdaterade LED-strålkastarna som numera går i samma stil som hos syskonet Velar. Stötfångaren är också ny, precis som grillen. Baktill har lamporna fått ett ganska snyggt mönster som också består av LED-ljus. I övrigt känner man igen sig. På insidan återfinns det nya infotainmentsystemet Touch Pro Duo som består av två stycken pekskärmar på tio tum vardera. Man får även fler USB-portar till sina prylar som ska laddas. Under huven är det mest spännande kanske den nya drivlinan P400e. Den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor på 115 hästar som drivs av ett lithium-jon-batteri på 13,2 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter. Elmotorn är ihopbyggd med en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Bilen klarar 0-100 km/h på 6,3 sekunder och toppar 220 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 5,1 mil. En laddning av batteriet ska ta 2 timmar och 45 minuter. Vill man vara värst, låta mest och ha den mest bisarra bilen väljer man SVR. Den har sportavdelningen Special Vehicle Operations pillat på och gett ännu mer pulver. V8:an på 5,0 liter som är försedd med kompressor lämnar numera 575 hästar istället för tidigare 550. Det räcker för att den tjocka bilen ska ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 4,3 sekunder. Det sjuka ljudet ur de fyra avgasrören har man som tur är inte dämpat. Utseendemässigt har denna version fått en fetare front med större luftintag och en huv i kolfiber med två stora hål i sig. Lansering blir i början av nästa år och priserna börjar på 61 315 pund. P400e kostar från 70 800 pund medan värstingen SVR har en prislapp som startar på 99 680 pund. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Är Range Rover Evoque cabriolet meningslös?
Doug DeMuro testar

För snart två år sedan lanserade Land Rover något riktigt bisarrt - Range Rover Evoque i cabriolet-utförande. De är dock inte först med det skumma i att presentera en SUV med fällbart tak, 2010 skickade Nissan ut jättekonstiga Murano CrossCabriolet. Den floppade riktigt hårt och kanske var det Evoque-cabben folk egentligen ville ha. Doug DeMuro har testat den och försökt ta reda på om den är meningslös eller inte. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Teknikens Värld har provkört Range Rover Velar
Snygg, men är den också praktisk?

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet. Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668?900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1?900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan. Mindre än Q7, X5, GLE och Cayenne. Kanske har Range Rover hittat ett segment för kunder som vill ha en mindre uttalad suvkaraktär, utan att glida över till det infantila suv-coupé-formatet. Med två meter i bredd och 4,8 meter i längd blir det hyfsat med utrymme, men ändå överraskande litet. Paketeringen är mer elegant än effektiv. Baksätet har halvrisigt ben­utrymme och kardantunneln stjäl mycket plats. Bagageutrymmet är bättre, 673 liter ger plats åt mycket, men man får lyfta högt. Körmässigt bjuder Velar inte på några överraskningar, på gott och ont. Det räcker med att titta på databladet för att förstå att den här bilen rör på sig. V6-dieseln har 300 hästkrafter och 700 Nm, bensin-sexan på tre liter ger 380 hästkrafter. Båda är tysta och dragstarka, och tvekar inte det minsta när jag lägger mig i omkörningsfilen. Men det kostar förstås. När jag kör lugnt på norska landsvägar drar dieselmotorn strax under litern och bensinmotorn runt 1,25 liter per mil. Att hybriddrivlinor helt saknas på programmet förvånar. Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material. Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder! Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Range Rover visar lite av nyheten Velar
Ett mellanting mellan Evoque och Sport

Den som tycker att Range Rover Evoque är för liten men att Range Rover Sport är lite för stor får snart en modell som kanske passar. Den heter Velar och blir något däremellan. Namnet har man hämtat från de ursprungliga Range Rover-prototyperna från 1969. Land Rovers designchef Gerry McGover säger följande om den nya modellen: "Vi kallar Velar för den avantgardistiska Range Rovern. Den ger märket en ny dimension av glamour, modernitet och elegans. Range Rover Velar förändrar allt." För tillfället får vi endast två stycken teaserbilder på bilen. Världspremiären äger rum den 1 mars. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Type R blev uppäten av en suv och det här är resultatet
Jag har kört Range Rover SVR

Världens snabbaste Land Rover. Ja, med de orden beskrivs Range Rover SVR. Men handlade det inte att om att ha de mest terrängvänliga bilarna? Som verkligen kunde ut och lufsa i skogen, vada i halvmeterdjupa träsk utan bekymmer och överlag ta sig fram där andra suvar för längesedan gett upp? Jo, fast det är nya tider nu. De grejerna räcker inte längre, och då måste man skapa något nytt. Så föddes Special Vehicle Operations som får ses som Land Rover och Jaguars motsvarighet till trimstugor som Mercedes AMG, Audi RS och BMW M. Detta gäng fick alltså i uppdrag att skapa något som Land Rover inte gjort innan, en ordentlig prestandasuv som kunde rå sig på de tyska rivalerna. Resultatet heter Range Rover SVR och det är den mest galna suven jag någonsin har kört. Den är inte snabbast, starkast, bäst eller snyggast. Den är bara helt skvatt galen, och eftersom den är byggd av SVR så låter den exakt som en Jaguar F-Type R. Och det är inte friskt någonstans. På ett bra sätt. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

En väldigt fräck kopia på Range Rover Evoque
Det här är Land Wind X7

Kinesiska kopior av bilar har vi sett tidigare, men de brukar ofta i alla fall försöka se lite annorlunda ut mot originalet. Lite. Den här kopian är Range Rover Evoque har de däremot inte ansträngt sig det minsta med, till och med namnet är väldigt likt. Namnet på kopian är alltså Land Wind X7 och Land Rover klagade redan när de första ritningarna dök upp men de kinesiska myndigheterna struntade helt i det och nu är det snart dags för försäljningsstart. Bilen kommer att kosta en tredjedel av originalet så kunder som bara bryr sig om yta kan alltså göra en riktigt "bra" deal. Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren! Range Rover fyller 45 år i dag!
Inne på sin fjärde generation nu

Den 17 juni 1970 presenterade Land Rover Range Rover och nu är vi framme vid samma dag - 45 år senare. Fyra generationer har det hunnit bli och de två senaste är i alla fall ingen ovanlig syn på vägarna. Den första modellen som kom ut kallades för Classic och den fanns till en början endast med två dörrar. Under huven satt en aluminium-V8:a som drev alla fyra hjulen och innanför dessa satt det skivbromsar runt om. 1986 dök den första dieselversionen upp och tre år senare blev Range Rover världens första suv med ABS-bromsar. Nuvarande generation introducerades 2013 och den bjuder bland annat på 400 kilo mindre vikt än föregångaren, mer teknik och lyx än tidigare och ett helt gäng med olika motoralternativ. Mer historia kring Range Rover finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Land Rover har en app som man kan styra bilen med
En jättestor radiostyrd bil

Range Rover har tagit fram en app med vilken man kan radiostyra en Range Rover Sport med hjälp av sin mobil. För att kunna styra bilen måste användaren vara högst tio meter från bilen och för säkerhets skull har man strypt fordonets hastighet till cirka 6,5 kilometer i timman när den är befinner sig i radiostyrt läge. Tanken är att man skulle kunna använda denna funktionen när man till exempel ska trixa sig in på en knepig parkering, passera farliga broar och liknande. Det hela befinner sig än så länge på prototypstadiet och Range Rover säger att man funderar på att bygga in så att det går att röststyra bilen med hjälp av appen. Man säger dock inget om den här appen med tillhörande fordon är något som vi konsumenter kan få ta del av i framtiden. Tumnagel
52.4°
+
Wille Wilhelmsson
0