m
Artiklar i kategorin Bil / Självkörande bilar

Pony.ai visar upp självkörande taxi
Med en lite diskretare LIDAR-sensor från Luminar

Det kinesiska företaget Pony.ai har visat upp lite av en ny självkörande bil som man håller på och utvecklar, en bil som primärt är tänkt att användas i taxi-verksamheter med självkörande bilar. Det man nu visar upp är framför allt bilens nya LIDAR-sensor som är utvecklad av amerikanska Luminar. Som synes på bilden ovan så är denna betydligt mycket diskretare än de "saftblandare" som finns på många andra modeller av självkörande bilar. Ni kan till exempel kolla hur Pony.ai:s första flotta med självkörande bilar ser ut på bilden här nedanför. Den LIDAR från Luminar som sitter i Pony.ai:s nya bil sägs ha en räckvidd på 500 meter. Pony.ai delägs av bland andra Toyota som även använder Luminars LIDAR i utvecklingen av sina egna självkörande bilar, något som även Volvo och Audi gör. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Argo AI:s nya LIDAR har en räckvidd 400 meter
Gör att självkörande bilar kan "se" längre

Argo AI, företaget som delägs av bland andra Ford och Volkswagen, säger att man har utvecklar en ny LIDAR vilken man tror är den som har längst räckvidd på marknaden. Det nya LIDAR-systemet har en räckvidd på 400 meter, något som kan ge självkörande bilar förmågan att upptäcka saker på vägarna snabbare än vad många av dagens LIDAR-system gör. Argo Self-Driving System kan sedan tidigare täcka in 360 grader runt bilen och kan enligt Argo AI framföra självkörande fordon både dag- och nattetid i till exempel städer. Med den utökade räckvidden blir det nu möjligt att göra detta säkert även i högre hastigheter skriver Argo AI i ett pressmeddelande. Argo AI:s grundare och vd, Bryan Salesky, som tidigare utvecklat självkörande bilar hos Google, säger i ett pressmeddelande: "Argo Lidar takes us to a whole new level of self-driving technology, unlocking our ability to power both delivery and ride-hail services. The Argo Self-Driving System delivers the safety, scale and service experience that businesses want and their customers demand, especially coming out of the pandemic." Argo AI testar redan idag Argo Self-Driving System i en flotta med bilar från Ford och systemet lär sannolikt dyka upp i kommersiella bilar från både Ford och Volkswagen framöver. Här nedan kan ni kolla in en kort demo på Argo Self-Driving System. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu öppnar världens längsta inomhusbana för självkörande bilar
AstaZero Dry Zone ligger utanför Borås

Det svenska provningsföretaget AstaZero öppnar nu vad man säger ska vara världens största inomhusbana för test av självkörande bilar. Testbanan kallas för AstaZero Dry Zone påminner om en jättelik hangar och är 700 meter lång och 40 meter bred. Tanken bakom testbanan är att svenska företag ska kunna testa teknik för självkörande bilar dygnet runt alla dagar om året. AstaZeros vd Peter Janevik säger i ett pressmeddelande: "Idag genomför fordonsaktörerna stora delar av sina tester i södra Europa. Där är dagarna längre och det är mindre risk för snö och regn men testerna kräver mycket personal och resor och även i Spanien går solen ner på kvällen och det regnar då och då. På AstaZeros Dry Zone kan utvecklingstiden effektiviseras och testerna genomföras ”på hemmaplan” och dygnet runt, året om, om man vill." AstaZero Dry Zone ligger lite utanför Borås, cirka en timmas bilväg från Göteborg. AstaZero samägs av Chalmers och det statliga forskningsinstitutet Rise. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande bilar börjar leverera pizza i USA
Nuro R2 börjar köra för pizza-kedjan Dominos

För snart två år sedan meddelade den amerikanska pizzeria-kedjan Dominos att man planerade att börja leverera pizzor med självkörande fordon och nu har dessa börjar rulla ut på gatorna i Houston. Dominos använder sig av den lilla självkörande robotbilen Nuro R2 för att förse en utvald skara kunder som beställer pizza från deras butik i stadsdelen Woodland Heights i Houston. Kunder som är intresserade av att få sin pizza hemkörd av den självkörande bilen förses i samband med beställningen av pizzan med en pinkod som gör att de kan öppna bilens bagageutrymme och hämta ut sin pizza när bilen väl anländer till beställarens hem. Nuro R2 är den första förarlösa bilen som godkänts för leveranser i USA och används sedan tidigare även för att leverera matvaror och apoteksvaror i vissa delar av Houston. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är en självkörande bil som utvecklades för 30 år sedan
Rullade runt i Sydkorea på 1990-talet

Självkörande bilar är inget nytt påfund utan något som uppfinnare haft visioner om i över 50 års tid. I det här klippet kan ni kolla in en självkörande bil som utvecklades i början av 1990-talet. Bilen ska 1995 ha kunnat navigera sig fram de 300 kilometrarna mellan Sydkoreas huvudstad Seoul och hamnstaden Busan. Professor Han Min-hong som utvecklade bilen säger att dess teknik är fullt jämförbar med den som till exempel hittas i dagens Teslor utan att gå in på några detaljer som faktiskt säger att så skulle vara fallet. Tyvärr så skrotades det sydkoreanska projektet med självkörande bilar då landet ansåg att det var bättre att satsa resurser på att utveckla sin tunga industri. Han Min-hong säger i klippet att han tror att Sydkorea skulle kunna vara världsledande inom teknik för självkörande bilar om det hade satsats vidare på den bilen han utvecklade för 30 år sedan. I den inlänkade artikeln här nedanför kan ni kolla in en självkörande bil som rullade runt på en testbana i USA redan på 1960-talet. Här nedanför hittas även en artikel om ett tidigt navigationssystem för bilar där man använde kassettband med köranvisningar istället för GPS. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Baidu får testa självkörande bilar utan chaufför i Kalifornien
Blir det sjätte företaget som får tillstånd att göra det

Kinesiska Baidu har fått tillstånd från Kaliforniens Department of Motor Vehicles att börja testa självkörande bilar utan säkerhetschaufförer på allmänna vägar i Kalifornien. Baidu blir det sjätte företaget som har fått tillstånd att göra det sedfan Cruise, Waymo, Nuro, Zoox samt AutoX tidigare fått sådana tillstånd. Sammanlagt är det nu runt ett 60-tal företag som har tillstånd att testa självkörande bilar och teknik för detta i Kalifornien men det är bara de sex ovan nämnda företagen som får göra det utan säkerhetschaufförer bakom ratten. Baidus nya tillstånd gäller dock bara för tre stycken fordon som alla måste testas på specificerade vägar i staden Sunnyvale. Bilarna får framföras i en maxhastighet på 70 km/h och får ej köras nattetid samt inte heller om det regnar eller är dimmigt ute. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft börjar satsa på självkörande bilar
Investerar 2 miljarder dollar i Cruise

Microsoft börjar nu konkurrera med Google och Amazon på ytterligare ett område då man nu investerar 2 miljarder dollar i Cruise, GM:s företag för självkörande bilar. Det här är Microsofts första större satsning på självkörande bilar men Microsoft har tidigare även försett Volkswagen, BMW och Ford med tjänster riktade mot deras satsningar på självkörande bilar. Tanken bakom investeringen i Cruise verkar framför allt vara att Cruise och GM ska använda Microsofts molntjänst Azure för att koppla upp Cruise bilar mot molnet. Microsofts vd Satya Nadella säger i ett uttalande om investeringen i Cruise: "Advances in digital technology are redefining every aspect of our work and life, including how we move people and goods. As Cruise and GMx27s preferred cloud, we will apply the power of Azure to help them scale and make autonomous transportation mainstream." GM köpte Cruise 2016 för över en miljard dollar. Honda köpte in sig i företaget 2018 och deras investering på 750 miljoner dollar gjorde att företaget då värderades till 14,6 miljarder dollar. Idag har Cruise runt 2000 anställda och efter Microsofts investering på 2 miljarder dollar värderas företaget till 30 miljarder dollar. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan självkörande bilar leverera varor i Kalifornien
Nuro har fått delstatens första tillstånd för sådan verksamhet

Det amerikanska företaget Nuro blir först med att få ett så kallat "Autonomous Vehicle Deployment Permit" i den amerikanska Kalifornien, något som innebär att de nu får börja använda sina små självkörande bilar för varuleveranser i delstaten. Nuro fick tidigare i år tillstånd för att börja köra med sina självkörande bilar på allmänna vägar i Kalifornien, något som en lång rad företag har fått sedan tidigare, men blir först med att faktiskt få börja använda sina bilar för kommersiell verksamhet i delstaten. Nuro planerar nu att dra igång en tjänst där kunder ska kunna använda deras små självkörande bilar till att leverera grejer från kemtvättar, restauranger och andra butiker. Nuro visade redan förra året upp en modell av sin bil som var specialbyggd för att leverera pizzor. Den var framtagen tillsammans med den stora pizzakedjan Dominos och det kanske inte är omöjligt att sådana fordon dyker upp på Kaliforniens gator i framtiden. Initialt kommer Nuros tillstånd i Kalifornien bara gälla i två av delstatens län/kommuner, Santa Clara och San Mateo. Vidare innebär tillståndet att bilarna bara får framföras under hyggliga väderförhållanden med en maxhastighet på 56 km/h. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zoox presenterar sin självkörande pod
En samåkningskub utan förare

Sommaren 2018 var första gången vi skrev om företaget Zoox som tagit fram ett självkörande fordon för samåkning. I somras köpte Amazon upp företaget och nu visar man upp den färdiga produkten som man beskriver som "a fully functional, electric, autonomous vehicle designed for dense, urban environments". Den lilla lådan mäter 3,6 meter på längden och 1,93 på höjden. På insidan finns det plats för fyra stycken personer och man kommer in via skjutdörrar precis som på en buss. På insidan finns trådlösa laddare för telefoner, ett infotainmentsystem med pekskärm, högtalare och ett Rolls-Royce-inspirerat lysande innertak. Poden är givetvis helt eldriven och den har ett batteripack på 133 kWh som ska räcka för 16 timmars körning. Toppfarten anges till hela 121 km/h vilket är betydligt snabbare än vad liknande skapelser har klarat tidigare. Det finns fyrhjulsstyrning och poden går lika snabbt framåt som bakåt. På tekniksidan hittar vi kameror, radar och Lidar som ser 270 grader i alla fyra hörnen. Det ska inte finnas några döda vinklar och hela tiden upptäcker poden vad som är runt omkring den. Enligt Zoox ser den allt inom 150 meters radie. Det ska även finnas fler än 100 stycken säkerhetsuppfinningar som inte konventionella bilar har. Bland annat finns det airbags som ser till att skydda de som åker oavsett vilket håll poden rör sig. När Zoox ska börja röra sig på gatorna och var är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Cruise är ute och cruisar - utan någon vid ratten
General Motors drar igång tester av självkörande bilar i San Francisco

Cruise som är namnet på General Motors företag för självkörande bilar har nu dragit igång sina tester i San Francisco. Det här är bilar som kör helt själva, utan att någon sitter vid ratten. En anställd från Cruise måste dock hela tiden sitta på passagerarsätet och i mittkonsolen finns en säkerhetsbrytare att drämma till om det börjar spåra ur. Cruise ser självklart även till att övervaka bilen på håll. Cruise har fått tillstånd att testa fem stycken autonoma prototyper av Chevrolet Bolt på utvalda gator i staden. Bilarna får inte gå snabbare än 48 km/h och de får inte köras vid kraftigt regn eller tät dimma. "Getting to driverless in SF took more than five years of rigorous testing, over 2 million miles of driving in one of the craziest driving environments, together with hard work from a huge team of dedicated engineers and others across Cruise, as well as at GM. And not to mention several billion dollars of investment along the way." Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Zoox självkörande bil siktad på gatan i San Francisco
Amazons självkörande bil visas upp officiellt nästa vecka

Nästa vecka kommer Amazons dotterföretag Zoox att visa upp sin första självkörande bil men redan nu kan ni kolla in hur den ser ut. Det var under en filminspelning utanför Fairmont Hotel i San Francisco som de som befann sig där fick en glimt av den självkörande bilen. Det antas att bilen befann sig där för inspelning av någon slags pr-material som kommer att visas upp längre fram. Zoox planerar att visa upp sin första självkörande bil officiellt 14 december. Här nedan kan ni kolla in lite bilder som Reddit- och Twitter-användare fotograferade på bilen igår och här ovanför hittas en teaservideo som Zoox släppt inför lanseringen nu på måndag. Anyone know what they are filming by the fairmont? from r/sanfrancisco Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber ryktas vilja sälja dotterföretag för självkörande bilar
Kan komma att säljas till Aurora

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med en källa som rapporterar att Uber kan komma att sälja Uber ATG till startup-företaget Aurora. Uber ATG (Advanced Technologies Group) är Ubers dotterföretag för självkörande bilar vilka bland andra de japanska företagen Toyota, Dentsu och SoftBank tidigare har köpt in sig i. Aurora är ett företag som sedan 2017 utvecklat självkörande bilar. Företaget hade tidigare ett samarbete med Volkswagen om att utveckla självkörande bilar innan Volkswagen avslutade det samarbetet förra året. Aurora samarbetar dock fortfarande med den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai om att utveckla självkörande bilar och förra året köpte Amazon in sig i företaget. Varken Uber eller Aurora har än så länge kommenterat Reuters uppgifter om en eventuellt försäljning av Uber ATG till Aurora. Efter den senaset investeringsrundan i Uber ATG värderades företaget till 7,25 miljarder dollar. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nuro säkrar ny investeringsrunda
Tillverkar självkörande leverans-poddar

Nuro som tillverkar självkörande små leverans-poddar har säkrat en ny investeringsrunda om 500 miljoner dollar. Nya investerare är Fidelity Management & Research Company och Baillie Gifford medan tidigare investerarna SoftBank och Greylock gått in med mer pengar. Summan läggs på de 940 miljoner dollarna man fick in förra året. Företaget är just nu värderat till fem miljarder dollar. Vi skrev om dem redan i början av 2018 och de nya pengarna ska man använda för att utöka teamet som jobbar med modellen R2 och även rampa upp tillverkningen av denna. I februari tidigare i år gav National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) Nuro tillstånd att skicka ut upp till 5000 stycken R2 på vägarna under två års tid. För tillfället finns poddarna i Houston, Texas, Scottsdale, Arizona och Kalifornien där de åker omkring och levererar olika saker, bland annat pizza som vi har skrivit om tidigare. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Consumer Reports har testat självkörande system
General Motors Super Cruise tog hem segern

Consumer Reports testar allt och en av de senaste grejerna är bilars självkörande system. De hade med 17 stycken olika system i testet och som vinnare stod General Motors teknik Super Cruise. De olika systemen fick genomgå 36 stycken olika tester och Super Cruise vann i tre av fem kategorier. På andra plats kom Tesla med sin Autopilot och på tredje plats Ford med Co-Pilot 360. Först på plats tio hittar vi Volvo och deras Pilot Assist. Läs hela testet och hur detta genomfördes på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Tester med automatiserad parkering på Stuttgarts flygplats
Nu med nya Mercedes S-Klass

Att behöva leta parkering för sin bil när man kommer stressad till flygplatsen är allt annat än kul. Därför vore det ju najs om man bara kunde dumpa bilen inne i garaget på en avsedd plats och sedan låta bilen parkera sig själv. Detta är precis vad Mercedes visade upp tillsammans med Bosch på flygplatsen i Stuttgart för tre år sedan. Nu visar man upp tekniken igen och tester pågår fortfarande innan man kan släppa tjänsten skarpt för allmänheten. P6-garaget på flygplatsen kommer att fungera som pilotplats och här testar man just nu hur tekniken fungerar på nya Mercedes S-Klass. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Säkerhetschaufför i dödsolycka med självkörande bil åtalas
Uber-chaufför anklagas nu för vållande till annans död

Den säkerhetschaufför som befann sig bakom ratten när Ubers självkörande Volvo-bil körde ihjäl en kvinna i USA 2018 åtalas nu för vållande till annans död. Det har tidigare konstaterats att Ubers självkörande bil hade uppfattat kvinnan som gick över vägen men inte tolkat henne som något som bilen behövde bromsa för. Säkerhetschauffören misstänks dock ha varit i ouppmärksam då hon tros ha suttit och kollat på tv samtidigt som dödsolyckan skedde. Rättegången mot Ubers säkerhetschaufför kommer att dra igång i början av nästa år. Uber riskerar inte längre något åtal för olyckan med den självkörande bilen. Företaget förlikades med den omkomna kvinnans familj efter en uppgörelse 2018. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu rullar självkörande taxi-bilar i Beijing
Baidu har lanserat taxi-tjänsten Apollo Go i Kinas huvudstad

Den kinesiska internetjätten Baidu har nu lanserat sin tjänst för självkörande taxi-bilar i Kinas huvudstad Beijing efter att man testat sådana där sedan förra året. Baidus taxi-tjänst heter Apollo Go och initialt kommer deras taxi-flotta att trafikera cirka 700 kilometer vägar i Beijing. Ut med dessa vägar kommer det att finnas runt 100 hållplatser där passagerare kan stiga på och kliva av färden. Det verkar med andra ord inte som om det går att beställa en självkörande taxi till en valfri adress i staden än så länge. Apollo Go kommer till en början låta 40 självkörande bilar förse sina kunder med taxi-resor i självkörande bilar. Bilarna kommer dock vara försedda med så kallade säkerhetschaufförer som kan ta över ratten om något skulle balla ur under färdens gång. Baidu lanserade i våras även Apollo Go i de lite "mindre" kinesiska städerna Changsha, som har sju miljoner invånare, och Cangzhou som har lite över en miljon invånare. I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ur när Pandaily testade Apollo Go i Changsha tidigare i år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande bil deltog i Rally-VM för första gången
Klarade nästan hela sträckan själv

Den 4 september anordnades Rally Estonia och där deltog en självkörande testbil från Autonomous Driving Lab vid universitetet i estländska Tartu. Detta är första gången som en autonom bil har kört rallyt och i klippet nedan ser vi lite hur det hela såg ut. En människa satt bakom ratten för att kunna gripa in om det skulle behövas, och det gjorde det faktiskt på några ställen där banan hade skadats och bilen blev förvirrad. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ny väg i Michigan där bara självkörande bilar får köra
Bosse-style

Det amerikanska företaget Cavnue har fått i uppdrag att anlägga en 6,4 mil lång testväg i Michigan. Här ska endast självkörande bilar få köra och det hela är ett test för att se om stödjande infrastruktur kan bidra till att snabbt få ut autonoma bilar i trafik. Att släppa ut självkörande bilar i nivå 5 på vanliga vägar i vanlig trafik är fortfarande långt borta, så detta kanske skulle kunna vara ett alternativ. Innan man kan dra igång ska först en studie som förväntas ta två år genomföras. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

BMW och Mercedes avslutar samarbetet kring självkörning
Var mer komplicerat än man först trodde

Efter mindre än ett år väljer nu BMW och Mercedes att avsluta sitt samarbete kring självkörande teknik för bilar. Anledningen sägs vara att det var betydligt mer komplicerat och dyrare att ta fram en gemensam fordonsplattform för självkörning än man först hade räknat med. När man drog igång i juli förra året så sa man att målet var att börja sälja självkörande bilar i nivå 4 redan 2024. Det kanske var lite för ambitiöst. Avslutandet sägs vara ömsesidigt och vänskapligt och båda parterna säger att de kanske kommer att jobba tillsammans i framtiden. Pressmeddelandet hittar ni nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays Motiv får nytt liv som självkörande pod
Något att rulla omkring med i stan?

2013 visade Gordon Murray Design och Yamaha gemensamt upp den lilla mini-bilen Motiv.e. Det var ett koncept som aldrig såg dagens ljus, och nu har man återanvänt namnet och smackat detta på en ny liten skapelse. Den här ska vara eldriven, helt självkörande och fungera som en pod man hoppar in i när man behöver flytta sig från punkt a till punkt b. Det finns bara plats för en så om man råkar ha några kompisar får dessa stanna hemma eller ta en egen pod. Bilen är utvecklad tillsammans med Delta Motorsport och itMoves och den bygger på den patenterade iStream Superlight-tekniken som är framtagen för att kunna skapa säkra och kostnadseffektiva autonoma fordon. Den mäter 2,5 meter på längden, 1,3 meter på bredden och är 1,6 meter hög. Elmotorn är på 27 hästar och får sin kraft från ett batteripack på 17,3 kWh. Toppfarten anges till 65 km/h. Räckvidden på en full laddning anges till omkring tio mil och batteriet ska kunna laddas från 20 till 80 procent på 40 minuter. Om det visar sig att det finns intresse för Motiv kan det även komma versioner som har plats för fler i framtiden. Handikappsanpassning och budbils-funktioner finns också med i planerna. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Cruise visar självkörande fordon för samåkning
Sex stycken personer får plats

2016 skrev vi om att General Motors köpt upp företaget Cruise Automation som pysslar med självkörande fordon. Nu visar Cruise upp Origin som är en självkörande kub tänkt för samåkning. På insidan finns tre stolar på varje sida vända mot varandra och som väntat saknas det både ratt och pedaler. Vad som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på, inte heller när något sådant här kan släppas ut på vägarna. Mer information ska komma "snart". Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Det självkörande DeLorean-projektet driftar nu ännu bättre
Stanford University uppdaterar

Hösten 2015 skrev vi om en självkörande DeLorean och det som gjorde att den stack ut lite var att den även kunde drifta utan någon bakom ratten. Nu har Stanford Universitys Dynamic Design Lab som byggt bilen de döpt till MARTY (Multiple Actuator Research Test bed for Yaw control) uppdaterat bygget så att den gör detta ännu bättre än tidigare. Bilen ska nu bland annat kunna ta sig genom en kilometerlång bana med massa svängar på bara några minuter, givetvis med rykande bakdäck och brett ställ. Arbetet med projektet är såklart kul, men det är inte bara därför man håller på. Så här säger den mekaniska ingenjören Chris Gerdes om det hela: "Wex27re trying to develop automated vehicles that can handle emergency maneuvers or slippery surfaces like ice or snow. Wex27d like to develop automated vehicles that can use all of the friction between the tire and the road to get the car out of harmx27s way. We want the car to be able to avoid any accident thatx27s avoidable within the laws of physics." Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Coca-Cola testar självkörande lastbilar
Svenska Einrides lastbilar ska rulla runt på Coca-Colas lager i Jordbro

Coca-Cola har tillsammans med Axfood inlett ett samarbete med det svenska företaget Einride vilket innebär att Einrides självkörande lastbilar ska testas på Coca-Colas och Axfoods logistikcenter i Jordbro utanför Stockholm. Sofie Eliasson Morsink, VD Coca-Cola European Partners Sweden, säger i en kommentar till försöket med självkörande lastbilar: "Vårt partnerskap med Einride är början på en omställning till ett mer hållbart och effektivt transportsystem som gör att vi kan minska våra utsläpp. Som ett av Sveriges ledande FMCG-företag ("Fast-Moving Consumer Goods") arbetar vi kontinuerligt med att hitta innovativa lösningar som rustar oss för framtiden. Det känns spännande att nu inleda partnerskap med innovation- och teknikbolag och kunder, för att tillsammans skapa synergier som tar oss framåt." Någon gång under nästa år är det tänkt att Einrides lastbilar ska rulla runt på Coca-Colas anläggning i Jordbro. Einride har tidigare testat sin självkörande lastbil T-Pod med logistikföretaget Schenker här i Sverige. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers självkörande bil hade allvarliga brister
Bilen såg gående kvinna men körde ihjäl henne ändå

Nu har den amerikanska myndigheten NTSB (National Transportation Security Board) släppt sin rapport efter att ha granskat den dödsolycka där en av Ubers självkörande Volvo-bilar körde ihjäl en fotgängare i delstaten Arizona förra året. Olyckan skedde i mars 2018 efter det att en kvinna som ledde en cykel korsade vägen på en plats som saknade övergångsställen. Enligt NTSB:s rapport så ska Ubers bil ha upptäckt att det fanns någon framför den men inte identifierat detta som en fotgängare. Bilens system ska inte heller har indikerat att den var på väg att kollidera med något förrän 1,2 sekunder innan olyckan skedde. Då var det givetvis alldeles för sent att börja bromsa vilket ledde till att bilen kolliderade med den 49-åriga kvinnan som senare avled. I NTSB:s rapport står bland annat: "Although the [system] detected the pedestrian nearly six seconds before impact ... it never classified her as a pedestrian, because she was crossing at a location without a crosswalk [and] the system design did not include a consideration for jaywalking pedestrians." Efter dödsolyckan i mars 2018 pausade Ubers sina tester med självkörande bilar på allmänna vägar. När man i december förra året återupptog sina tester på allmänna vägar hade man designat om bilarnas system och genomfört simuleringar med data från olyckan i Arizona. I simuleringarna med det omdesignade systemet kunde man konstatera att bilen kunde upptäcka fotgängare fyra sekunder innan en potentiell kollision när fordonet framfördes i 70 km/h. Det gav bilen en bromssträcka på närmare 90 meter vilket bedömdes räcka gott och väl för att bilen skulle hinna bromsa i en liknande situation som den som uppstod vid dödsolyckan i Arizona. En mänsklig förare skulle behöva en bromssträcka på cirka 40 meter för att undvika en kollision i samma hastighet. En åklagare i Arizona friade tidigare Uber från straffrättsligt ansvar för dödsolyckan men säkerhetschauffören i bilen, som enligt uppgifter ska ha suttit och tittat på tv när olyckan skedde, kan eventuellt ha åtal att vänta. Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här är det att åka i Waymos förarlösa bilar
Nu har självkörande bilar börjat köra utan säkerhetschaufför

Alphabets dotterföretag Waymo är antagligen branschledande när det kommer till självkörande bilar och nu har man tagit ytterligare ett steg mot en framtid där vi inte längre kör våra bilar själva. Förra veckan började Waymo erbjuda transporter med sina självkörande bilar utan att en så kallad säkerhetschaufför fanns i bilen. Waymo har sedan tidigare testat sin tjänst för självkörande bilar i några amerikanska delstater men fram tills nu har det alltid funnits en säkerhetschaufför i bilen. Nu har man dock börjat testa tjänsten utan säkerhetschaufförer i villaförorten Chandler utanför Phoenix, Arizona. I dagsläget måste man vara ansluten till Waymos testprogram i Chandler för att kunna åka med Waymos självkörande bilar, både med och utan säkerhetschaufför. Waymo har dock låtit en del reportrar testa det hela. I videoklippet ovan kan ni kolla in när TechCrunch reporter Timothy B. Lee testar hur det är att åka i en av Waymos bilar utan att ha någon säkerhetschaufför med sig på färden. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota, GM och andra ska göra plattform för självkörande bilar
Bil- och techföretag drar igång konsortiet AVCC

Idag meddelade ett gäng bil- och techföretag från Japan och USA att man drar igång ett konsortie vars syfte är att skapa en gemensam datorplattform för framtidens självkörande bilar. Konsortiet kallas för Autonomous Vehicle Computing Consortium (AVCC) och bland de grundande medlemmarna hittas ARM, Bosch, Continental, DENSO, General Motors, NVIDIA, NXP Semiconductors samt Toyota. Dipti Vachani, som är chef över Automotive och IoT på ARM säger om AVCC: "The future of mobility and the safe, scalable deployment of advanced driver assistance systems to fully autonomous vehicles for mass production requires unprecedented industry collaboration. The AVCC brings together leaders from across the automotive industry landscape to tackle complex foundational technological and computing challenges to accelerate our path to a truly autonomous future." Bland de första uppgifterna AVCC ska ge sig i kast med är att utarbeta rekommendationer för hur en systemarkitektur för en gemensam datorplattform för självkörande bilar ska se ut. När vi kan få se resultatet av AVCC:s arbete har man än så länge inte uppgett. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tom Scott åker med en självkörande racerbil
Lite skrämmande ändå

Tom Scott fick en inbjudan där man frågade om han ville bli körd runt racerbanan Silverstone av en Roborace-bil och självklart tackade han inte nej till det. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nu kommer självkörande taxis till Shanghai
Ny tjänst från Uber-konkurrenten Didi Chuxing

Den kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing storsatsar på sin hemmamarknad Kina. Nu drar företaget igång en variant av sin tjänst där kunderna kommer att transporteras av självkörande bilar rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Initialt kommer Didi Chuxings kunder att kunna beställa och bli transporterade i Jiading-distriktet i Shanghai. Det ska handla om över 30 olika bilmodeller som Didi Chuxing har försett med självkörande kapacitet som når upp till nivå fyra på den femgradiga skalan som anger hur autonom en bil anses vara. Det kommer dock alltid att finnas en säkerhetschaufför med i bilen vilken kan ta kontrollen över fordonet om det skulle behövas. Då det hela än så länge verkar vara en slags testverksamhet så kommer resorna med Didi Chuxings självkörande bilar att vara gratis. Didi Chuxing planerar att lanseras taxitjänster med självkörande bilar i Shanghai, Beijing och Shenzhen i år och under nästa år. År 2021 planerar man även att lansera tjänsten utanför Kina men vilka marknader man siktar på då finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wien pausar sina självkörande bussar
Efter olycka med gående

Runt om i världen pågår det flera experiment där man testar självkörande fordon i kollektivtrafik men i Wien har dessa tester nu pausats tillfälligt. Anledningen till det är att en av deras självkörande minibussar var inblandad i en olycka igår. Det är än så länge inte fastställt vem som var ansvarig för olyckan då en kvinna verkar ha gått rätt in en av de självkörande bussarna när hon skulle passera över gatan. Bussen ska ha kört i 12 km/h när olyckan skedde. Bussarna är framtagna av det franska startupföretaget Navya och enligt dem ska flera vittnen ha uppgett att kvinnan som var inblandad i olyckan gick över gatan med hörlurar på samtidigt som hon tittade ner i sin mobiltelefon. Kvinnan ska enbart ha fått lättare skador på sitt knä vid händelsen. En talesperson för Navya säger efter olyckan: "Even though this incident ended without too much damage, we take it seriously. We are already analyzing the logs of the incidents in order to shed light on what happened. For this reason, the buses remain in the garage until they are clarified" Det är oklart när Navyas självkörande minibussar kan börja rulla igen men jag antar att utredningen kan ta ett tag. Av de uppgifterna som finns tillgängliga för tillfället låter det som om kvinnan var vållande till olyckan men hur det exakt ligger till får vi nog vänta ett tag med att få reda på. Här nedan kan ni kolla in Wiener Liniens självkörande minibussar från Navya lite närmare. Har ni lite koll på tyska så kan det underlätta. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0