m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!
Artiklar i kategorin Bil / Självkörande bilar

Uber ryktas vilja sälja dotterföretag för självkörande bilar
Kan komma att säljas till Aurora

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med en källa som rapporterar att Uber kan komma att sälja Uber ATG till startup-företaget Aurora. Uber ATG (Advanced Technologies Group) är Ubers dotterföretag för självkörande bilar vilka bland andra de japanska företagen Toyota, Dentsu och SoftBank tidigare har köpt in sig i. Aurora är ett företag som sedan 2017 utvecklat självkörande bilar. Företaget hade tidigare ett samarbete med Volkswagen om att utveckla självkörande bilar innan Volkswagen avslutade det samarbetet förra året. Aurora samarbetar dock fortfarande med den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai om att utveckla självkörande bilar och förra året köpte Amazon in sig i företaget. Varken Uber eller Aurora har än så länge kommenterat Reuters uppgifter om en eventuellt försäljning av Uber ATG till Aurora. Efter den senaset investeringsrundan i Uber ATG värderades företaget till 7,25 miljarder dollar. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nuro säkrar ny investeringsrunda
Tillverkar självkörande leverans-poddar

Nuro som tillverkar självkörande små leverans-poddar har säkrat en ny investeringsrunda om 500 miljoner dollar. Nya investerare är Fidelity Management & Research Company och Baillie Gifford medan tidigare investerarna SoftBank och Greylock gått in med mer pengar. Summan läggs på de 940 miljoner dollarna man fick in förra året. Företaget är just nu värderat till fem miljarder dollar. Vi skrev om dem redan i början av 2018 och de nya pengarna ska man använda för att utöka teamet som jobbar med modellen R2 och även rampa upp tillverkningen av denna. I februari tidigare i år gav National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) Nuro tillstånd att skicka ut upp till 5000 stycken R2 på vägarna under två års tid. För tillfället finns poddarna i Houston, Texas, Scottsdale, Arizona och Kalifornien där de åker omkring och levererar olika saker, bland annat pizza som vi har skrivit om tidigare. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Consumer Reports har testat självkörande system
General Motors Super Cruise tog hem segern

Consumer Reports testar allt och en av de senaste grejerna är bilars självkörande system. De hade med 17 stycken olika system i testet och som vinnare stod General Motors teknik Super Cruise. De olika systemen fick genomgå 36 stycken olika tester och Super Cruise vann i tre av fem kategorier. På andra plats kom Tesla med sin Autopilot och på tredje plats Ford med Co-Pilot 360. Först på plats tio hittar vi Volvo och deras Pilot Assist. Läs hela testet och hur detta genomfördes på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Tester med automatiserad parkering på Stuttgarts flygplats
Nu med nya Mercedes S-Klass

Att behöva leta parkering för sin bil när man kommer stressad till flygplatsen är allt annat än kul. Därför vore det ju najs om man bara kunde dumpa bilen inne i garaget på en avsedd plats och sedan låta bilen parkera sig själv. Detta är precis vad Mercedes visade upp tillsammans med Bosch på flygplatsen i Stuttgart för tre år sedan. Nu visar man upp tekniken igen och tester pågår fortfarande innan man kan släppa tjänsten skarpt för allmänheten. P6-garaget på flygplatsen kommer att fungera som pilotplats och här testar man just nu hur tekniken fungerar på nya Mercedes S-Klass. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Säkerhetschaufför i dödsolycka med självkörande bil åtalas
Uber-chaufför anklagas nu för vållande till annans död

Den säkerhetschaufför som befann sig bakom ratten när Ubers självkörande Volvo-bil körde ihjäl en kvinna i USA 2018 åtalas nu för vållande till annans död. Det har tidigare konstaterats att Ubers självkörande bil hade uppfattat kvinnan som gick över vägen men inte tolkat henne som något som bilen behövde bromsa för. Säkerhetschauffören misstänks dock ha varit i ouppmärksam då hon tros ha suttit och kollat på tv samtidigt som dödsolyckan skedde. Rättegången mot Ubers säkerhetschaufför kommer att dra igång i början av nästa år. Uber riskerar inte längre något åtal för olyckan med den självkörande bilen. Företaget förlikades med den omkomna kvinnans familj efter en uppgörelse 2018. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu rullar självkörande taxi-bilar i Beijing
Baidu har lanserat taxi-tjänsten Apollo Go i Kinas huvudstad

Den kinesiska internetjätten Baidu har nu lanserat sin tjänst för självkörande taxi-bilar i Kinas huvudstad Beijing efter att man testat sådana där sedan förra året. Baidus taxi-tjänst heter Apollo Go och initialt kommer deras taxi-flotta att trafikera cirka 700 kilometer vägar i Beijing. Ut med dessa vägar kommer det att finnas runt 100 hållplatser där passagerare kan stiga på och kliva av färden. Det verkar med andra ord inte som om det går att beställa en självkörande taxi till en valfri adress i staden än så länge. Apollo Go kommer till en början låta 40 självkörande bilar förse sina kunder med taxi-resor i självkörande bilar. Bilarna kommer dock vara försedda med så kallade säkerhetschaufförer som kan ta över ratten om något skulle balla ur under färdens gång. Baidu lanserade i våras även Apollo Go i de lite "mindre" kinesiska städerna Changsha, som har sju miljoner invånare, och Cangzhou som har lite över en miljon invånare. I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ur när Pandaily testade Apollo Go i Changsha tidigare i år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande bil deltog i Rally-VM för första gången
Klarade nästan hela sträckan själv

Den 4 september anordnades Rally Estonia och där deltog en självkörande testbil från Autonomous Driving Lab vid universitetet i estländska Tartu. Detta är första gången som en autonom bil har kört rallyt och i klippet nedan ser vi lite hur det hela såg ut. En människa satt bakom ratten för att kunna gripa in om det skulle behövas, och det gjorde det faktiskt på några ställen där banan hade skadats och bilen blev förvirrad. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ny väg i Michigan där bara självkörande bilar får köra
Bosse-style

Det amerikanska företaget Cavnue har fått i uppdrag att anlägga en 6,4 mil lång testväg i Michigan. Här ska endast självkörande bilar få köra och det hela är ett test för att se om stödjande infrastruktur kan bidra till att snabbt få ut autonoma bilar i trafik. Att släppa ut självkörande bilar i nivå 5 på vanliga vägar i vanlig trafik är fortfarande långt borta, så detta kanske skulle kunna vara ett alternativ. Innan man kan dra igång ska först en studie som förväntas ta två år genomföras. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

BMW och Mercedes avslutar samarbetet kring självkörning
Var mer komplicerat än man först trodde

Efter mindre än ett år väljer nu BMW och Mercedes att avsluta sitt samarbete kring självkörande teknik för bilar. Anledningen sägs vara att det var betydligt mer komplicerat och dyrare att ta fram en gemensam fordonsplattform för självkörning än man först hade räknat med. När man drog igång i juli förra året så sa man att målet var att börja sälja självkörande bilar i nivå 4 redan 2024. Det kanske var lite för ambitiöst. Avslutandet sägs vara ömsesidigt och vänskapligt och båda parterna säger att de kanske kommer att jobba tillsammans i framtiden. Pressmeddelandet hittar ni nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays Motiv får nytt liv som självkörande pod
Något att rulla omkring med i stan?

2013 visade Gordon Murray Design och Yamaha gemensamt upp den lilla mini-bilen Motiv.e. Det var ett koncept som aldrig såg dagens ljus, och nu har man återanvänt namnet och smackat detta på en ny liten skapelse. Den här ska vara eldriven, helt självkörande och fungera som en pod man hoppar in i när man behöver flytta sig från punkt a till punkt b. Det finns bara plats för en så om man råkar ha några kompisar får dessa stanna hemma eller ta en egen pod. Bilen är utvecklad tillsammans med Delta Motorsport och itMoves och den bygger på den patenterade iStream Superlight-tekniken som är framtagen för att kunna skapa säkra och kostnadseffektiva autonoma fordon. Den mäter 2,5 meter på längden, 1,3 meter på bredden och är 1,6 meter hög. Elmotorn är på 27 hästar och får sin kraft från ett batteripack på 17,3 kWh. Toppfarten anges till 65 km/h. Räckvidden på en full laddning anges till omkring tio mil och batteriet ska kunna laddas från 20 till 80 procent på 40 minuter. Om det visar sig att det finns intresse för Motiv kan det även komma versioner som har plats för fler i framtiden. Handikappsanpassning och budbils-funktioner finns också med i planerna. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Cruise visar självkörande fordon för samåkning
Sex stycken personer får plats

2016 skrev vi om att General Motors köpt upp företaget Cruise Automation som pysslar med självkörande fordon. Nu visar Cruise upp Origin som är en självkörande kub tänkt för samåkning. På insidan finns tre stolar på varje sida vända mot varandra och som väntat saknas det både ratt och pedaler. Vad som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på, inte heller när något sådant här kan släppas ut på vägarna. Mer information ska komma "snart". Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Det självkörande DeLorean-projektet driftar nu ännu bättre
Stanford University uppdaterar

Hösten 2015 skrev vi om en självkörande DeLorean och det som gjorde att den stack ut lite var att den även kunde drifta utan någon bakom ratten. Nu har Stanford Universitys Dynamic Design Lab som byggt bilen de döpt till MARTY (Multiple Actuator Research Test bed for Yaw control) uppdaterat bygget så att den gör detta ännu bättre än tidigare. Bilen ska nu bland annat kunna ta sig genom en kilometerlång bana med massa svängar på bara några minuter, givetvis med rykande bakdäck och brett ställ. Arbetet med projektet är såklart kul, men det är inte bara därför man håller på. Så här säger den mekaniska ingenjören Chris Gerdes om det hela: "Wex27re trying to develop automated vehicles that can handle emergency maneuvers or slippery surfaces like ice or snow. Wex27d like to develop automated vehicles that can use all of the friction between the tire and the road to get the car out of harmx27s way. We want the car to be able to avoid any accident thatx27s avoidable within the laws of physics." Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Coca-Cola testar självkörande lastbilar
Svenska Einrides lastbilar ska rulla runt på Coca-Colas lager i Jordbro

Coca-Cola har tillsammans med Axfood inlett ett samarbete med det svenska företaget Einride vilket innebär att Einrides självkörande lastbilar ska testas på Coca-Colas och Axfoods logistikcenter i Jordbro utanför Stockholm. Sofie Eliasson Morsink, VD Coca-Cola European Partners Sweden, säger i en kommentar till försöket med självkörande lastbilar: "Vårt partnerskap med Einride är början på en omställning till ett mer hållbart och effektivt transportsystem som gör att vi kan minska våra utsläpp. Som ett av Sveriges ledande FMCG-företag ("Fast-Moving Consumer Goods") arbetar vi kontinuerligt med att hitta innovativa lösningar som rustar oss för framtiden. Det känns spännande att nu inleda partnerskap med innovation- och teknikbolag och kunder, för att tillsammans skapa synergier som tar oss framåt." Någon gång under nästa år är det tänkt att Einrides lastbilar ska rulla runt på Coca-Colas anläggning i Jordbro. Einride har tidigare testat sin självkörande lastbil T-Pod med logistikföretaget Schenker här i Sverige. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers självkörande bil hade allvarliga brister
Bilen såg gående kvinna men körde ihjäl henne ändå

Nu har den amerikanska myndigheten NTSB (National Transportation Security Board) släppt sin rapport efter att ha granskat den dödsolycka där en av Ubers självkörande Volvo-bilar körde ihjäl en fotgängare i delstaten Arizona förra året. Olyckan skedde i mars 2018 efter det att en kvinna som ledde en cykel korsade vägen på en plats som saknade övergångsställen. Enligt NTSB:s rapport så ska Ubers bil ha upptäckt att det fanns någon framför den men inte identifierat detta som en fotgängare. Bilens system ska inte heller har indikerat att den var på väg att kollidera med något förrän 1,2 sekunder innan olyckan skedde. Då var det givetvis alldeles för sent att börja bromsa vilket ledde till att bilen kolliderade med den 49-åriga kvinnan som senare avled. I NTSB:s rapport står bland annat: "Although the [system] detected the pedestrian nearly six seconds before impact ... it never classified her as a pedestrian, because she was crossing at a location without a crosswalk [and] the system design did not include a consideration for jaywalking pedestrians." Efter dödsolyckan i mars 2018 pausade Ubers sina tester med självkörande bilar på allmänna vägar. När man i december förra året återupptog sina tester på allmänna vägar hade man designat om bilarnas system och genomfört simuleringar med data från olyckan i Arizona. I simuleringarna med det omdesignade systemet kunde man konstatera att bilen kunde upptäcka fotgängare fyra sekunder innan en potentiell kollision när fordonet framfördes i 70 km/h. Det gav bilen en bromssträcka på närmare 90 meter vilket bedömdes räcka gott och väl för att bilen skulle hinna bromsa i en liknande situation som den som uppstod vid dödsolyckan i Arizona. En mänsklig förare skulle behöva en bromssträcka på cirka 40 meter för att undvika en kollision i samma hastighet. En åklagare i Arizona friade tidigare Uber från straffrättsligt ansvar för dödsolyckan men säkerhetschauffören i bilen, som enligt uppgifter ska ha suttit och tittat på tv när olyckan skedde, kan eventuellt ha åtal att vänta. Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här är det att åka i Waymos förarlösa bilar
Nu har självkörande bilar börjat köra utan säkerhetschaufför

Alphabets dotterföretag Waymo är antagligen branschledande när det kommer till självkörande bilar och nu har man tagit ytterligare ett steg mot en framtid där vi inte längre kör våra bilar själva. Förra veckan började Waymo erbjuda transporter med sina självkörande bilar utan att en så kallad säkerhetschaufför fanns i bilen. Waymo har sedan tidigare testat sin tjänst för självkörande bilar i några amerikanska delstater men fram tills nu har det alltid funnits en säkerhetschaufför i bilen. Nu har man dock börjat testa tjänsten utan säkerhetschaufförer i villaförorten Chandler utanför Phoenix, Arizona. I dagsläget måste man vara ansluten till Waymos testprogram i Chandler för att kunna åka med Waymos självkörande bilar, både med och utan säkerhetschaufför. Waymo har dock låtit en del reportrar testa det hela. I videoklippet ovan kan ni kolla in när TechCrunch reporter Timothy B. Lee testar hur det är att åka i en av Waymos bilar utan att ha någon säkerhetschaufför med sig på färden. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota, GM och andra ska göra plattform för självkörande bilar
Bil- och techföretag drar igång konsortiet AVCC

Idag meddelade ett gäng bil- och techföretag från Japan och USA att man drar igång ett konsortie vars syfte är att skapa en gemensam datorplattform för framtidens självkörande bilar. Konsortiet kallas för Autonomous Vehicle Computing Consortium (AVCC) och bland de grundande medlemmarna hittas ARM, Bosch, Continental, DENSO, General Motors, NVIDIA, NXP Semiconductors samt Toyota. Dipti Vachani, som är chef över Automotive och IoT på ARM säger om AVCC: "The future of mobility and the safe, scalable deployment of advanced driver assistance systems to fully autonomous vehicles for mass production requires unprecedented industry collaboration. The AVCC brings together leaders from across the automotive industry landscape to tackle complex foundational technological and computing challenges to accelerate our path to a truly autonomous future." Bland de första uppgifterna AVCC ska ge sig i kast med är att utarbeta rekommendationer för hur en systemarkitektur för en gemensam datorplattform för självkörande bilar ska se ut. När vi kan få se resultatet av AVCC:s arbete har man än så länge inte uppgett. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tom Scott åker med en självkörande racerbil
Lite skrämmande ändå

Tom Scott fick en inbjudan där man frågade om han ville bli körd runt racerbanan Silverstone av en Roborace-bil och självklart tackade han inte nej till det. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nu kommer självkörande taxis till Shanghai
Ny tjänst från Uber-konkurrenten Didi Chuxing

Den kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing storsatsar på sin hemmamarknad Kina. Nu drar företaget igång en variant av sin tjänst där kunderna kommer att transporteras av självkörande bilar rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Initialt kommer Didi Chuxings kunder att kunna beställa och bli transporterade i Jiading-distriktet i Shanghai. Det ska handla om över 30 olika bilmodeller som Didi Chuxing har försett med självkörande kapacitet som når upp till nivå fyra på den femgradiga skalan som anger hur autonom en bil anses vara. Det kommer dock alltid att finnas en säkerhetschaufför med i bilen vilken kan ta kontrollen över fordonet om det skulle behövas. Då det hela än så länge verkar vara en slags testverksamhet så kommer resorna med Didi Chuxings självkörande bilar att vara gratis. Didi Chuxing planerar att lanseras taxitjänster med självkörande bilar i Shanghai, Beijing och Shenzhen i år och under nästa år. År 2021 planerar man även att lansera tjänsten utanför Kina men vilka marknader man siktar på då finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wien pausar sina självkörande bussar
Efter olycka med gående

Runt om i världen pågår det flera experiment där man testar självkörande fordon i kollektivtrafik men i Wien har dessa tester nu pausats tillfälligt. Anledningen till det är att en av deras självkörande minibussar var inblandad i en olycka igår. Det är än så länge inte fastställt vem som var ansvarig för olyckan då en kvinna verkar ha gått rätt in en av de självkörande bussarna när hon skulle passera över gatan. Bussen ska ha kört i 12 km/h när olyckan skedde. Bussarna är framtagna av det franska startupföretaget Navya och enligt dem ska flera vittnen ha uppgett att kvinnan som var inblandad i olyckan gick över gatan med hörlurar på samtidigt som hon tittade ner i sin mobiltelefon. Kvinnan ska enbart ha fått lättare skador på sitt knä vid händelsen. En talesperson för Navya säger efter olyckan: "Even though this incident ended without too much damage, we take it seriously. We are already analyzing the logs of the incidents in order to shed light on what happened. For this reason, the buses remain in the garage until they are clarified" Det är oklart när Navyas självkörande minibussar kan börja rulla igen men jag antar att utredningen kan ta ett tag. Av de uppgifterna som finns tillgängliga för tillfället låter det som om kvinnan var vållande till olyckan men hur det exakt ligger till får vi nog vänta ett tag med att få reda på. Här nedan kan ni kolla in Wiener Liniens självkörande minibussar från Navya lite närmare. Har ni lite koll på tyska så kan det underlätta. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo satsar på musik och wifi i sina självkörande taxibilar
Och säkerhetschaufförer som håller käft

Sedan ett tag tillbaka har Alphabets dotterbolag Waymo börja trafikera en del områden i den amerikanska delstaten Arizona med sin självkörande taxi-tjänst. Nu berättar man lite mer om hur man har tänkt att attrahera taxikunder till sin nya tjänst. Till nyhetsbyrån Reuters säger man bland annat att resenärer med Waymo One kommer att kunna lyssna på musik från Google Play Music utan annonser. Det ska även gå att koppla sitt Google-konto direkt till sitt konto på Waymo om man vill lyssna på sina egna spellistor i bilen. Vidare uppger man att man kommer att bjuda på gratis wifi i bilarna även om det än så länge inte är på plats på alla bilar som för tillfället rullar i Arizona, och snart även i Kalifornien då Waymo fått tillstånd att dra igång Waymo One även där. En annan fördel enligt dem som testat tjänsten är att bilarna ser exakt likadana ut invändigt vilket gör att passagerarna alltid vet vad de har att vänta sig när de öppnar dörren till bilen. Lugn och ro utan snack från chauffören uppges vara något annat som en del av Waymo Ones passagerare uppskattar. Än så länge måste det alltid finnas en säkerhetschaufför i bilen men dessa uppges ha fått instruktioner om att avstå från att prata om inte det är något som kunden initierar. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roborace återkommer till Goodwood Festival of Speed
Med nya DevBot 2.0

Nu står det klart att Roborace återvänder till Goodwood Festival of Speed och med sig kommer man att ha den nya självkörande eldrivna tävlingsbilen DevBot 2.0. Skillnaden mot bilen man körde med förra året är att denna även har plats för en mänsklig förare. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Apple ryktas vara på gång att köpa Drive.ai
Project Titan verkar rulla på

Nyhetsbyrån Bloomberg uppger att Apple är på gång att köpa företaget Drive.ai, ett företag som de senaste tre åren har pysslat med att utveckla teknik till självkörande bilar. Drive.ai har framför allt fått en del uppmärksamhet för sina försök att få de självkörande bilarna att kommunicera med människor utanför fordonet. Förhoppningen är att sådana system ska leda till färre problem när människa och maskin möts i trafiken. Stämmer uppgifterna om att Apple kommer att köpa Drive.ai så kommer de anställda på Drive.ai med stor sannolikhet att börja arbeta med Apples Project Titan, Apples program för självkörande bilar som man har utvecklat under de senaste åren. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här ser Waymos självkörande bilar
Är lite vassare än oss

Waymo har slängt upp två nya klipp som visar vad deras testbilar ser när de är ute och kör på vägarna. Vi kanske tror att vi ser allt som pågår men det är inget mot vad bilarnas system gör, och det är rätt så mycket information som ska processas. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Självkörande bilar kanske kan minska ljusföroreningar
Släck ner lyset

Att vi rör oss sakta men säkert mot en framtid där de flesta av våra fordon kommer att bli självkörande är nog de flesta överens om. Förutom att det kan vara både smidigare och säkrare än med människor bakom ratten föreslår nu en ny studie att självkörande bilar skulle kunna minska både ljusföroreningar och bilarna energiåtgång. Tanken bakom studien är att självkörande bilar i framtiden skulle kunna köra utan bilarnas ljus tända på gator som saknar gatubelysning. Skulle detta ske så skulle ljusföroreningar kunna minska och kanske till och med vi som bor i städer skulle kunna se stjärnhimlen lite bättre än vad vi kan göra idag. I en studie från nederländska Delft University skriver man: "The introduction of autonomous vehicles is a rare and pivotal opportunity to take up this challenge. At the least, autonomous vehicles should be designed to reduce the adverse effects of light pollution. More radically, they can strive to create darker nights and play a role in re-imagining urban nightscapes." Enligt undersökningen står belysning på gator och parkeringsplatser för 90 procent av ljusutsläppet i den industrialiserade delen av världen. Förutom det så skulle nedsläckta gator, parkeringsplatser och bilar minska energiåtgången. Enligt undersökningen så går cirka tre procent av en bils bränsle åt att driva bilens belysning. Belysning på gator och parkeringsplatser uppskattas förbruka runt två procent av hela Europas årliga energikonsumtion. Globalt uppskattas den siffran ligga på runt 1,6 procent. Det låter som ett vettigt förslag men sen så antar jag att det är upp till oss människor att känna oss bekväma med att susa fram i 200 km/h i totalt mörker. Det kan nog bli en lite annorlunda upplevelse innan man blir van vid det. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörning med AI och navigations-app
Ser dock lite nervöst ut

Förra året drog den brittiska start-upen Wayve igång och meddelade att de skulle börja pyssla med självkörningsteknik till bilar. Nu hävdar de att de är först ut i världen med en bil som kör själv med hjälp av deras egenutvecklade AI-system och en navigations-app i en smart telefon. Bilen ska inte ha kört på vägarna tidigare utan lär sig medan den kör. Tester pågår för tillfället runt om i Storbritannien och videon ovan visar lite hur det funkar. Alex Kendall som är medgrundare och CTO säger följande: "Our cars learn to drive from data with machine learning. Every time a safety driver intervenes and takes over, the car learns to drive better. We don’t tell the car how to drive, rather it learns to drive from experience, example and feedback, just like a human. This is more safe and scalable than any other approach today. The traditional approach used by all our competitors relies on HD-maps, expensive sensor suites and hand-coded rules that tell the car how to drive. We have built a system that learns end-to-end with machine learning. It is the first in the world to drive on urban roads it has never been on before. It uses compute/sensors which cost less than 10% of competitors. We don’t tell the car how to drive with hand-coded rules: everything is learned from data. This allows us to navigate complex, narrow urban European streets for the first time. End-to-end deep learning. Our model learns both lateral and longitudinal control (steering and acceleration) of the vehicle with end-to-end deep learning. We propagate uncertainty throughout the model. This allows us to learn features from the input data which are most relevant for control, making computation very efficient. In fact, everything operates on the equivalent of a modern laptop computer. This massively reduces our sensor & compute cost (and power requirements) to less than 10% of traditional approaches." Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Local Motors krocktestar sin självkörande buss Olli
Hur krocksäkra är egentligen 3D-utskrivna fordon?

Det amerikanska motorföretaget Local Motors har sedan 2014 experimenterat med att skriva ut bilar och minibussar med 3D-skrivare och 2016 så presenterade man den självkörande bussen Olli. Många av delarna i Olli är utskrivna i 3D-skrivare och idag kan man skriva ut en Olli på cirka 10 timmar. Det kan jämföras med de 44 timmarna det tog när man började utveckla Olli 2014. Självkörande minibussar som Olli och varianter från Local Motors konkurrenter rullar redan idag runt i mindre skala på universitetsområden, företagsbyar och liknande platser. Därför är det givetvis viktigt att se till att dessa är krocksäkra och då det kommer till 3D-utskrivna fordon finns det i dagsläget inte så många tidigare tester tillgängliga. Därför beslöt sig Local Motors förra året för att testa hur Olli skulle klara en frontalkollision med en vägg i två olika hastigheter. I animationen ovan så har bussen en hastighet på 4,8 km/h och som synes så verkar det inte ha uppstått några större problem när man krockar i den hastigheten. I animationen nedan framförs fordonet i 40 km/h och då går inte kollisionen riktigt lika lugnt till. Det ska dock observeras att bussens chassi ser ut att klara krocken hyfsat okej vilket jag antar är ett av huvudmålen när man konstruerar bilar. Local Motors uppger att man har testat över 2000 olika kombinationer av material sedan man började experimentera med 3D-utskrivna fordon. Att Local Motors publicerar resultatet från sina krocktester med Olli förklarar företagets vd Jay Rogers med att man vill visa upp vilka framsteg man gjort med att utveckla krocksäkra 3D-utskrivna fordon sedan man började med detta. Till The Verge säger Rogers: "What I hope we’re showing, by showing people these vehicles crashing, is that we’re doing the due diligence. We want people to see the progress. People thought the only way to make a safe vehicle was the way that it’s always been made." Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande bilar kan ha svårare att upptäcka mörkhyade
De har inte fått tillräckligt med träning för det

Forskare på amerikanska Georgia Institute of Technology har undersökt åtta olika AI-system som används av självkörande bilar för att upptäcka objekt i dess omgivning. Forskarna har specifikt undersökt hur bra systemen är på att upptäcka människor och upptäckt att systemen generellt sett är sämre på att upptäcka mörkhyade människor jämfört med människor som har lite ljusare hy. I en forskningsrapport skriver man att systemen i genomsnitt var fem procent sämre på att upptäcka människor från de tre kategorier människor som hade de tre mörkaste hudfärgerna. Enligt forskarna innebär det att framtidens självkörande bilar kan vara farligare för mörkhyade människor om inte systemen blir bättre på att känna igen dessa. Forskarna har dock en väldigt enkel lösning på det hela och enligt dem skulle det antagligen räcka med att man inkluderade fler fotografier på mörkhyade människor när man tränar upp de artificiella intelligenserna som kommer att hamna i våra framtida självkörande bilar. Tumnagel
32.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens längsta parad med självkörande bilar
Det är så här framtiden kommer att se ut

55 stycken förare släppte ratten i bilmodellen Changan CS55 och lät bilarna köra själv i vad som enligt Guinness är klubbat som världens längsta parad med självkörande fordon. Det hela genomfördes på en testbanan Dianjiang som ligger i den kinesiska staden Chongqing. Konvojen med bilar körde 30 km/h i nio minuter och sju sekunder runt den 3,2 kilometer långa testbanan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0

CES 2019 MKBHD åker taxi utan förare
Självkörande taxi från Yandex

Marques Brownlee har tillbringat en del av sin CES-vistelse med att slussas runt i Las Vegas i en bil utan förare. Mer specifikt i en självkörande taxi med teknik från Yandex. Tumnagel
48.3°
+
André Stray
0

CES 2019 Toyota visar upp ny självkörande bil
Testbil för framtidens teknik

Toyota Research Institute har visat upp en ny självkörande Lexus som man planerar att använda när man testar ny teknik för framtida självkörande Toyota-modeller. Man kallar bilen för "P4 Automated Driving Test Vehicle" och den är baserad på en Lexus LS 500h. Bilen har försetts med ett kraftfullare datorsystem än den föregående modellen och detta drivs nu av bilens huvudbatteri, 12v-batteriet som tidigare använts för att driva systemet används nu endast som backup. Man ska även ha hängt upp datorn på bilens baksäte vilket gjort bagageutrymmet lite rymligare. Förutom det så har bilen försetts med två nya kameror och två nya sensorer som är avsedda för bilens självkörande funktioner. Toyota kommer att visa upp P4 Automated Driving Test Vehicle närmare på CES-mässan som drar igång nästa vecka. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0