m
Artiklar i kategorin Bil / Elbilar

Biden ska byta ut 645.000 federala bilar mot elbilar
Och de måste vara tillverkade i USA

USA:s nya president Joe Biden har meddelat att alla federala bilar ska bytas ut mot elbilar. Och det är ett gäng vi snackar om här - 645.000 stycken närmare bestämt. Av dessa är 22 procent postbilar. När det hela kan vara klart är svårt att säga men det lär ta en stund. Alla de nya bilarna ska också vara elbilar tillverkade i USA och inget man ska importera från andra länder. Pres. Biden: "The federal government also owns an enormous fleet of vehicles, which wex27re going to replace with clean electric vehicles made right here in America, by American workers."https://t.co/figJbDMrpt pic.twitter.com/racgwk9VGw— ABC News Live (@ABCNewsLive) January 25, 2021 Tumnagel
76.4°
+
Bobby Green
0

Rykte DeLorean DMC-12 gör comeback med eldrift?
Låter vettigt

DeLorean DMC-12 är ju en frän bil men den trötta motorn man stoppade i har alltid varit dess Akilleshäl. Företaget DeLorean Motor Company finns fortfarande, om än med nytt styre sedan 1995, och nu sägs det att den klassiska måsvingebilen ska göra comeback med eldrift istället. Det kanske passar den betydligt bättre? Så här säger man i en ny bloggpost: "With EVs becoming more mainstream, we’ve been considering switching to an all-electric as the future. It certainly makes for an easier path through emissions maze which still looms large over any internal combustion engine. While an electric Cobra or Morgan may be a little extreme for their potential market, we’ve already seen that an EV DeLorean – as we displayed at the 2012 New York International Auto Show – is not such an ‘out there’ idea." Vi får väl se om det kan bli verklighet av idéerna men det vore väl kul? Klippet visar en eldriven prototyp som byggdes 2011. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Alibaba och SAIC lanserar elbilsmärket IM
Vill bli de nya ledarna

Alibaba och SAIC har nu slagit sina påsar ihop och lanserat elbilsmärket IM. Man siktar, som alla andra, på att bli de nya ledarna inom eldrivna bilar och först ut är sedanmodellen ni ser på bilderna här och en crossover. Sedanen ska ha två stycken elmotorer under skalet som ser till att driva alla fyra hjulen. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. Batteripacket är på 93 kWh men det finns även ett större på 115 kWh. Det sistnämnda ska enligt NEDC-cykeln ge upp till 87,4 mils räckvidd. Enligt uppgift ska det med bilen lanseras världens första masstillverkade trådlösa laddare. Denna ska kunna ladda med upp till 11 kW vilket skulle kunna ge bilen sju till åtta mils räckvidd på en timme. På insidan sitter en stor skärm som löper längs med hela instrumentpanelen och ytterligare en separat skärm på mittkonsolen. Övrigt på tekniksidan är 15 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar som är till för de självkörande funktionerna. Bilarna använder sig av NVIDIAs DRIVE Orin-plattform. Sedanen ska ställas ut på Shanghai Auto Show i april, crossovern dröjer dock till 2022. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Apple köper elbilsstartupen Canoo?
Bitarna börjar falla på plats

Rykten är ju kul så vi kör ett till. Nu sägs det att Apple har ögonen på elbilsstartupen Canoo vi har skrivit om tidigare. Vi har skrivit om Apples bilplaner och att de kanske snackat ihop sig om att ta fram något tillsammans med Hyundai. I början av året skrev vi även att Hyundai skulle ta fram en ny elbilsplattform tillsammans med just Canoo, så bitarna kanske börjar falla på plats. Ryktena säger att Apple snackat med Canoo i början av förra året om att kanske bli delägare eller att köpa upp dem helt och hållet. Canoo ska dock ha varit mer intresserade av att ha Apple med på tåget än att de tog över helt, men nu kanske det ser annorlunda ut. Hur det kommer att bli är bara för oss att vänta och se. Canoo är baserat i Kalifornien och grundat av före detta Faraday Future-chefer. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Sony har börjat testa sin elbil på allmänna vägar
Snabbt jobbat!

Under förra årets CES-mässa överraskade Sony genom att presentera den eldrivna konceptbilen Vision-S. I somras sa man att tester på allmän väg skulle inledas senare under året, men pandemin gjorde att det drog ut lite på tiden. Nu har man dock gjort just detta och därför får vi följande klipp. Det säger inte så mycket men det är kul att se bilen på rull så kort efter att konceptet presenterades. Under skalet ska det finnas två stycken motorer som tillsammans genererar över 560 hästar, vilket ska vara tillräckligt för att kunna klara av 0-100 km/h på under fem sekunder. Några fler specifikationer har vi inte fått än tyvärr, och det är oklart om Sony någonsin kommer att sälja bilen till kunder eller om det bara är en rullande testbänk för teknik. Skulle ni vilja att den här släpptes lös till folket? Tumnagel
54.2°
+
Bobby Green
0

Geely bekräftar att de ska bygga elbilar med Baidu
Ska baseras på SEA-plattformen

För en månad sedan skrev vi om ett rykte som sa att den kinesiska sökmotorjätten Baidu skulle utveckla en elbil. Det snackades då om att Geely kanske var inblandade i detta, och nu får vi det bekräftat av Geely själva att så är fallet. Baidu har i många år utvecklat mjukvara för andras självkörande bilar och nu får de alltså nytta av den själva också. I det nya bolaget som kommer att bildas kommer Baidu stå för bilarnas mjukvara medan Geely kommer att tillverka dem genom att utgå från plattformen SEA (Sustainable Experience Architecture). Mer information om den kommande bilen ska presenteras senare. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Över 100.000 beställningar av Lordstowns eldrivna pickup
Tillverkningen drar igång i september

Lordstown Motors meddelar nu att de passerat över 100.000 stycken förhandsbeställningar av den helt eldrivna pickupen Endurance. Reservationen är inte bindande så därför kanske en del hoppar på tåget bara för att, men det visar ju samtidigt att detta är något folket vill ha. Många av beställningarna kommer från företag som vill bredda sin flotta med elbilar och den genomsnittliga beställningen här ligger på 600 stycken bilar. Steve Burns som är CEO för Lordstown Motors säger följande: "Receiving 100,000 pre-orders from commercial fleets for a truck like the Endurance is unprecedented in automotive history. Adding in the interest we have from federal, state, municipal and military fleets on top of that, I think you can see why we feel that we are about to revolutionize the pickup truck industry." Endurance ska ha 600 hästar sammanlagt från sina fyra stycken navmotorer och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 40 mil. Bilen får även dra upp till 3,4 ton efter sig. Produktionen ska dra igång i september och prislappen börjar på 52.500 dollar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Nios nya eldrivna sedanmodell ET7
Tar sig 100 mil på en laddning

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har nu presenterat sin nya modell ET7. Det är en sedan som kan fås med ett batteripack på 150 kWh vilket ska ge en räckvidd på över 100 mil. Den räckvidden är dock enligt NEDC-cykeln så det lär handla om en annan siffra när bilarna väl körs av vanligt folk. Det finns även ett batteripack på 70 kWh som ska ge 50 mil och ett på 100 kWh som ska ge 70 mil. Under skalet sitter två stycken elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till över 650 hästar och 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. På tekniksidan hittar vi bland annat NAD (Nio Autonomous Driving) som innebär att bilen kan köra sig själv i stadstrafik, på motorvägar och på de dedikerade batteribytarstationerna. Dessa stationer är ganska så intressanta och Nio jobbar just nu på att snabba upp processen med Power Swap Station 2.0. På dessa ställen ska det tomma batteriet kunna bytas ut mot ett fulladdat helt automatiskt på under tre minuter. Man räknar med att ha 500 stycken såna här stationer i drift i slutet av året. Det första leveranserna av ET7 ska äga rum i början av nästa år och Kina blir inte helt oväntat först ut. I svenska pengar kommer lanseringsversionen med 100 kWh-batteri att kosta strax under 700.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Jason jämför Mustang Mach-E med Model 3 och Model Y
Tycker fortfarande att Tesla är bättre

Leveranserna av Fords nya eldrivna modell Mustang Mach-E har dragit igång i USA och en sak som den lovar är att den är minst lika bra som en Tesla Model 3 eller Model Y. Jason som driver YouTube-kanalen Engineering Explained råkar ha en Model 3 så han plockade in en Mustang Mach-E för att jämföra lite, och enligt honom är Teslan vinnaren även fast Forden efter rabatt är billigare. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Varannan ny bil som säljs i Norge är nu helt eldriven
Första gången det händer

Norge är nu som första land i världen de som kan visa att varannan ny bil som säljs är helt eldriven. Bäst säljande är Volkswagen ID.3 som därmed petar ned Tesla Model 3 från tronen. BEV (Battery Electric Vehicle) stod för 54,3 procent av nybilsförsäljningen i Norge 2020 vilket är en ökning från de 42,4 procent som siffran var 2019. I Sverige är ungefär var tredje nyproducerad bil laddbar, men alltså inte helt eldriven. Tumnagel
68.4°
+
Bobby Green
0

NIO visar eldriven flaggskeppsmodell på lördag
Ska hämta inspiration från konceptet ET Preview

I april 2019 visade den kinesiska elbilstillverkaren NIO upp konceptbilen ET Preview. Den ska nu ha utvecklats till en produktionsversion och den kommer man att visa upp nu på lördag. Den ska enligt uppgift ha batteripack på 150 kWh och bli tillverkarens flaggskepp. Räckvidden är oklar men det snackas om mellan 60 till 80 mil på en laddning. Storleken på batteriet ska vara det största som monterats i en produktionsbil för passagerare hittills. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Sono Motors har fått in ytterligare 450 miljoner kronor
Kommer Sion att bli verklighet nu?

Senast vi skrev om elbilsstartupen Sono Motors var när de för ett år sedan hade problem med pengar och behövde få in kosing akut. Det gick faktiskt vägen, och nu har de fått in ännu mer pengar. Efter en ny finansieringsrunda har de nämligen fått in ytterligare 450 miljoner kronor i bolaget. Nu får vi väl ändå hoppas att den degen räcker för att få igång tillverkningen av modellen Sion som man säger sig ha fått in 12.600 stycken förhandsbokningar av. Sion ska bli till i Saabs gamla fabriker i Trollhättan. Just nu sägs det att man håller på med en ny prototyp som ska visas upp på den digitala CES-mässan som äger rum mellan den 11 och 14 januari nästa år. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Alpha Ace - ny elbil med retroutseende
Kanske blir av om tillräckligt många vill

Alpha Motor Corporation är ett nytt företag som ska tillverka elbilar. Förutom en transportbil visar de nu upp modellen Ace som med sitt retroutseende vill flörta lite med dåtiden. Den har drivning på bakhjulen, ska göra 0-100 km/h på runt sex sekunder och klara 40 mil på en laddning. Vikten anges till 1360 kilo och bilen har plats för två stycken personer. Som väntat är bilen endast hittepå för tillfället och det är bara om man får in tillräckligt många intresseanmälningar som man kommer att göra den till verklighet. Vad tycker ni? Tumnagel
73.4°
+
Bobby Green
0

Toyotas vd tycker elbilar är överreklamerade
Övergången går för snabbt och blir för dyr

Precis som vi har skrivit tidigare har även Toyota en helt eldriven bil på gång. Men vdn Akio Toyoda är ändå skeptisk och tycker att elbilar är överreklamerade. Anledningen är för att det kommer att kosta mängder att gå över till elbilar och att det kommer bli svårt att tillverka elbilar vanligt folk har råd med. Övergången kan även skapa problem i Japan där elektriciteten huvudsakligen kommer från kol och naturgas och att man då underskattar koldioxidutsläppen elproduktionen kommer föra med sig. Enligt Akio skulle hela Japan kunna bli strömlöst sommartid om alla körde elbilar och laddade dessa. Under de närmaste tio åren ska Toyota dock satsa motsvarande 130 miljarder kronor på elektrifiering. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Lordstown har varit ute och testat sin skateboardplattform
Så ser Endurance ut under skalet

Nästa år är planen att Lordstown Motors ska börja tillverka sin eldrivna pickup Endurance. Innan dess måste såklart mängder av tester genomföras. För tillfället har man tagit fram ett gäng Alpha-prototyper för att kunna testa bilens chassi på olika vis. Här får vi se när man är ute och kör med det som är grunden - skateboardplattformen. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Kinesiska elbilen Xpeng G3 börjar levereras i Norge
Kostar från 358.000 norska kronor

Elbilslandet Norge har nu fått ytterligare en spelare på marknaden - den kinesiska suven Xpeng G3. Leveranserna av modellen har dragit igång och runt 100 stycken exemplar ska ha kommit till landet för tillfället. Under skalet sitter ett batteripack på 66 kWh som ska räcka för att ta sig 45 mil enligt WLTP. Elmotorn ger 197 hästar och 300 newtonmeter och drivningen sker på framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 8,5 sekunder och toppfarten anges till 170 km/h. Till skillnad mot många andra nya elbilar använder sig G3 av CHAdeMO-kontakt istället för CCS. I Norge kostar basutförandet Smart 358.000 norska kronor medan Premium kostar 379.000 norska kronor. I priset ingår fem års garanti oavsett hur långt man kör. Som jämförelse kostar en Tesla Model 3 Standard Range Plus kostar från 414.000 norska kronor och en Model Y kostar från 534.900 norska kronor. Modellen har sålts i Kina sedan 2018. Elbilstoken Bjørn Nyland har sedan en tid tillbaka fått testa bilen och ett av hans senaste klipp ser ni här nedan. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Kinesiska Baidu kanske ska bygga egna elbilar
Sökmotorn ger sig in på nytt område

Baidu är en kinesisk sökmotor och den fjärde mest använda i världen efter Google, Yahoo! och Bing. Baidu är också rankad som den fjärde mest besökta webbplatsen på internet av Alexa. Men man gör så mycket mer än att bara erbjuda en söktjänst. Sedan lanseringen 2000 har företaget tryckt ur sig smart teknik för hemmet, simulatorer för självkörande bilar och karttjänster för att nämna några saker. Nu sägs det att de även ska börja tillverka egna elbilar. Förhandlingar med bland annat Zhejiang Geely ska ha införts så bollen ska vara i rullning. När något kan tänkas visas upp är dock oklart än så länge. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

OKQ8 ska bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar
Tillsammans med Skellefteå Kraft

OKQ8 ska tillsammans med Skellefteå Kraft bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar runt om i landet. Det här kommer när allt står klart att bli Sveriges största snabbladdningsnätverk. Det enda som saknas för att allt ska gå i lås är ett godkännande från kommunfullmäktige i Skellefteå, och det beslutet tas i januari. Snabbladdarna kommer att finnas utspridda på 300 stycken OKQ8-stationer och de ska ge från 150 kW och uppåt. Elen till dessa ska vara 100 procent förnybar. Betalningen från laddningen ska inte skilja sig jättemycket från hur du tankar en vanlig bil. Det innebär alltså att du kommer att kunna betala med kort vid laddstationen eller vid kassan inne i butiken. Vad det kommer kosta är oklart än så länge, men det kommer bli pris per kWh. Tumnagel
75.1°
+
Bobby Green
0

Det här är Bollinger B1 och B2 i produktionsutförande
Får uppdaterad design och större frunk

Bollinger Motors kantiga eldrivna bilar presenteras nu i produktionsutförande. B1 heter suven och B2 är pickupen och de båda är väldigt lika designmässigt. Det som har förändrats är att man på suven har höjt midjelinjen en aning samtidigt som B-stolpen flyttats framåt för att göra det enklare att komma in i baksätet. Sidorutorna var tidigare såna man sköt åt sidorna men dessa är nu ersatta med vanliga, handvevade (!), diton. Alla glasytor är nu högre än tidigare vilket ska ge bättre sikt åt alla håll. Fronten har ändrats så att en mindre kylare räcker vilket i sin tur har gjort att frunkens storlek har ökat. Både strålkastarna och baklamporna har även flyttat mer ut åt sidorna. Pickupen får liknande förändringar men det största gällande den är att flaket nu är frånskilt från förarhytten vilket gör det enklare att byta ut mot något annat - typ ett skåp. Oavsett vilken du köper så får du dubbla elmotorer som tillsammans genererar 623 hästar och 906 newtonmeter i vrid. De får sin kraft från ett batteripack på 142 kWh som ska ge en räckvidd på över 32,2 mil. 0-100 km/h ska gå på runt 4,5 sekunder. Frånpriset kommer att ligga på 125.000 dollar. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Model S Performance och Taycan Turbo S på strippen
Bra klipp i Taycan, som sig bör

DragTimes drog till strippen och hade med sig en Tesla Model S Performance och en Porsche Taycan Turbo S för att se vilken av dessa potenta elbilar som presterade bäst. Teslan klockade 0-96 km/h (60 mph) på 2,34 sekunder som bäst, Porsche klarade 2,34 som bäst. Men den vassaste versionen av Taycan ska vara snabbare. Model S visades första gången redan 2008, började säljas 2012 och har därefter uppdaterats mängder av gånger, men det är fortfarande en gammal bil. Taycan är det senaste från Porsche och då vore det ju lite knas om den presterade sämre. Nästa år lanseras Model S Plaid och det ska bli kul att se hur den då presterar mot andra snabba elbilar. Bonus-Taycan nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Storbritanniens första elmack har öppnat
Över 100 stycken ska öppna de kommande fem åren

Nära Braintree i Essex har nu Storbritanniens första mack enbart för elbilar öppnat. Platsen drivs av Gridserve och det här är en av fler än 100 stycken laddplatser man planerar att öppna under de kommande fem åren. På platsen finns 36 stycken laddstolpar och de kan leverera upp till 350 kW per stolpe. Kostnaden för att ladda är 0,24 pund per kWh vilket enligt Gridserve gör att en normalstor bil kan laddas från 20 till 80 procent för under tio pund. Den här kostnaden säger man är "the lowest ultra-high power charging rates on the market today". Strömmen till laddstationen kommer från förnybara källor och det finns solpaneler på taken som ger lite extra kraft. På plats finns ett batteripack på 6MWh som hjälper till med strömmen om många laddar samtidigt. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

Eldriven skateboardplattform förvandlar din klassiska bil
Välj vilken kaross som ska monteras ovanpå

Förra våren skrev vi om Zero Labs och deras klassiska Ford Bronco som de byggt om till eldrift. Nu presenterar de en så kallad skateboardplattform som designats speciellt för den som vill ha en eldriven bas och sedan en klassisk kaross ovanpå på denna. Fokus ligger initialt på gamla terrängbilar men man ska även kunna göra detta med muskelbilar, pickuper och sportbilar. Plattformen har ett batteripack på antingen 85 eller 100 kWh. Det förstnämnda ska ge en räckvidd på 32,1 mil och det större 37,8 mil. Det finns ett återvinningssystem för bromskraften och elmotorn som ger 300 hästar och 330 newtonmeter i vrid är monterad baktill. Man kan självklart få fyrhjulsdrift genom att lägga till ytterligare en sådan motor på framaxeln. På tillvalslistan finns även luftfjädring och bromsar från Brembo. Tillverkningen av Classic Electric Platform ska dra igång nästa år men fortfarande vet vi inget om den kanske viktigaste biten - prislappen. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Lucid Motors fabrik i Arizona är snart färdigbyggd
Här ska Air tillverkas från och med nästa vår

I Casa Grande i Arizona har Lucid Motors smällt upp en flådig fabrik som snart är klar. Detta är den första fabriken i Nordamerika som helt och hållet byggts för att tillverka elbilar. Modellen Air är den första som kommer att bli till här och om allt går vägen drar produktionen av den igång nästa vår. Till en början ska fabriken ha en kapacitet på 30.000 stycken fordon per år, maxkapaciteten i framtiden ska ligga på upp till 400.000 stycken fordon. Den kommande suven, som än så länge går under namnet Project Gravity, ska börja tillverkas 2023. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

20 stycken nya snabbladdare placeras ut i Sverige
Bland annat i Norrlands inland

En av grejerna många oroar sig över innan de skaffar elbil är var de ska ladda den när de inte är hemmavid. Tesla har ju varit duktiga på att smacka upp sina Superchargers lite överallt, men om man inte har en Tesla - hur gör man då? Nu meddelar Trafikverket att de har beviljat investeringsstöd på 26,5 miljoner kronor till 20 stycken nya snabbladdare i sju stycken av Sveriges län. Norrlands inland som har störst brist på snabbladdare är ett av ställena. I skrivande stund ska Trafikverket ha fått in 66 stycken ansökningar om att bygga de nya laddstolparna. Målet i det långa loppet är att det ska finnas snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Nikola överger den eldrivna pickupen Badger
De som betalat handpenning ska få pengarna tillbaka

Det verkar som att Nikola Motor Company inte kommer att skeppa några exemplar av den eldrivna pickupen. I september stod det klart att företaget gått samman med General Motors som skulle stå för tillverkningen av modellen som heter Badger. Men bara några veckor efter detta avgick Nikolas vd efter att det dykt upp massa snack om att de var lurendrejare. Det senaste är nu att man släppt en MOU (memorandum of understanding) tillsammans med General Motors som "supersedes and replaces the transaction announced on September 8, 2020". General Motors kommer alltså inte att tillverka bilen och något samarbete kring denna kommer inte att bli av. Om någon annan tillverkare skulle vara sugen är det fritt fram, men annars lär det inte bli något av Badger. Alla som har lagt en deposition ska få sina pengar tillbaka. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Audi Q5 e-Tron och eldriven Porsche Macan kommer 2022
Och ID.BUZZ i produktionsutförande

Den här bilden visar Volkswagenkoncernens framtidsplan och här ser vi att det kommer rullas ut ett gäng nya elbilar 2022. En helt eldriven version av Audi Q5 kommer och den får då tilläggsnamnet e-tron. Sen kommer även den helt eldrivna versionen av Porsche Macan vi skrivit om tidigare, och produktionsversionen av den nya folkabussen ID.BUZZ. Innan dess ska dock Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback dyka upp, tillsammans med helt eldrivna Seat el-Born. Antagligen kommer Q5 e-tron att baseras på MEB-plattformen. Eldrivna Macan kommer dock att baseras på PPE-plattformen. Mer information om de olika bilarna lär dyka upp så småningom. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Jonny Smith kör den eldrivna versionen av MGB
En helt ny bil med annat hjärta

Vi har tidigare skrivit om företaget RBW som bygger klassiska MGB-modeller med eldrift. Nu har Jonny Smith fått provköra en och han gillar vad de har gjort. Bilen är helt nybyggd och väger bara 40 kilo mer än originalet, samtidigt som den har betydligt bättre köregenskaper. Viktfördelningen är 50/50 och den har elservo och bromskraftsåtervinning för att nämna några saker. Köper man ett exemplar får man åtta års garanti och prislappen börjar på 88.000 pund. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Elation Freedom - ny eldriven superbil från USA
Har fyra motorer och upp till 1929 hästar

Elation är en nystartad biltillverkare från Kalifornien grundad av Carlos Satulovsky och Mauro Saravia. Nu visar de upp sin första modell Freedom och det är en helt eldriven superbil som ska bjuda på upp till 1929 hästar. 0-100 km/h ska gå på 1,8 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 418 km/h. Kraften kommer från fyra stycken elmotorer och dessa får i sin tur kraft från batteripack på 100 till 120 kWh vilket ska ge en räckvidd på mellan 48,3 till 64,4 mil på en laddning. Bilen bygger kring en kolfibermonocoque som ska väga 82 kilo. Det ska även erbjudas en version med tre stycken elmotorer och då är effekten istället 1434 hästar. Gillar man förbränningsmotorer bättre än elmotorer kan man istället välja Freedom Iconic. Den har en V10:a på 5,2 liter parad med en sjustegad S-tronic-låda. Som väntat kommer detta paket från Audi och deras R8. Effekten har dock pumpats upp till 760 hästar och 664 newtonmeter i vrid. Den här ska klara 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 386 km/h. Enligt Elation har deras ingenjörer jobbat med F1 på Le Mans 24-timmars och i flera andra olika europeiska racingdivisioner. Startpriset för en Freedom ligger på 1,7 miljoner euro. Freedom Iconic kostar från 1,9 miljoner euro. Som väntat är detta endast renderingar för tillfället och det återstår att se om det någonsin kommer att bli verklighet av projektet. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

D1 - första eldrivna bilen byggd enbart för skjuts
Ett samarbete mellan Didi Chuxing och BYD

Två av de största kinesiska företagen har gått samman och tagit fram D1. Det är en eldriven liten bil med skjutdörrar som du inte kan köpa, men du kan via appen kalla på den när du behöver skjuts. Man säger inte att det är en taxi, och inte heller en bil för ride-sharing - utan för ride-hailing. Så jag antar att man anser att det här är en lite lyxigare form än en vanlig taxi man brukar beställa. Bilen tar sig 41,8 mil enligt NEDC-cykeln och det man trycker på som gör den här så speciell är att det finns två stycken pekskärmar där bak där den som åker med kan navigera och få diverse annan information. Enligt Didi har man med hjälp av data från 550 miljoner passagerare fått fram hur man på det mest ultimata viset skulle designa bilen och dess app. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0