LIVE 17:00 Microsoft visar upp Windows 11
m
Artiklar i kategorin Bil / Elbilar

Aimo bygger elbilsmack i parkeringsgarage
Ladda och utför ärenden samtidigt

Att ladda bilen kan vara trist om det inte finns något annat att göra samtidigt. Möjligheterna till snabbladdning inne i stan är också rätt begränsade än så länge, så alla alternativ är positiva. I september så kommer Aimo Park att öppna vad de kallar för en mack för elbilar inne i Stockholm City. Aimo är kanske mest kände för sin biluthyrning men de har också köpt upp Qpark och har nu en massa parkeringsgarage som de försöker vara kreativa i. I deras garage på Regeringsgatan 109 finns i dag några trötta elbildladdare, men det ska det bli ändring på. Man kommer i sommar att installera några snabbladdare i garaget och till dessa placera en liten personalfri butik som man kan hänga i medan strömmen fylls på. Jag hoppas att projektet faller väl ut för Aimo har parkeringsgarage lite överallt och det vore inte helt fel att få in snabbladdare i dessa. Vad det kommer att kosta att ladda är ännu oklart, men gissningsvis blir det inte jättebilligt. En vanlig elbilsplats i just garaget på Regeringsgatan 109 kostar 6370 spänn per månad. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Alpha Motor visar upp tält till sin pickup Wolf
Verkar inte vara supermidigt

Elbilsföretaget Alpha Motor har visat upp en slags tältlösning som är tänkt att användas tillsammans med deras senaste modell Wolf+. Tältet till Wolf+ har Alpha Motor tagit fram i samarbete med tälttillverkaren Heimplanet. Precis som allt annat Alpha Motor hittills har visat upp verkar det hela bara existera på datorgenererade bilder. Det ser hur som helst ut som en väldigt krånglig och rätt otymplig lösning för den som bara vill slå upp ett tält för natten. Alpha Motor har på bara ett halvår presenterat de tre eldrivna modellerna Ace, Jax och Wolf. När vi skulle kunna få se dessa, eller tältlösningen som visas här, på annat än renderingar finns det än så länge inga uppgifter om. Om inte Alpha Motor har någon finansiär med väldigt mycket pengar i bakgrunden så misstänker jag att det aldrig kommer att ske. Vill ni läsa lite mer om varför jag låter lite negativt inställd till Alpha Motor så kan ni kolla in vad Elektrek hade att säga om företaget tidigare i år här. Här nedan hittas ett videoklipp där ni kan kolla in "WOLF+ Cloudbreak" lite närmare. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

E.ON och Vattenfall samarbetar om laddning
Fler laddpunkter i apparna

E.ON och Vattenfall har varsitt nätverk där man kan ladda sin elbil. Nu börjar de samarbeta så att kunder hos det ena kan använda det andra och tvärtom. Detta utan att regga sig för ännu en ny tjänst. Man kommer inte bara att kunna betala utan laddarna från de två nätverken kommer att synas i de två bolagens appar. Vilket ju är riktigt trevligt. Runt 1000 laddpunkter kommer att bli tillgängliga redan i sommar. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron GT mot Tesla Model S på långfärd
En väldigt jämn kamp!

Tesla har haft överhanden på långfärd men konkurrenterna börjar komma ikapp. Dels laddar de snabbare och snabbare och dels så börjar Ionity och de andra laddnätverken bli bättre. Mat från Carwow tog en Model S Long Range och satte kompisen i en e-tron GT och så körde de från Skottland till London. Teslan har bättre räckvidd men Audin laddar snabbare, så frågan är vilken som kommer fram snabbast. Svaret är att det är väldigt jämnt! Nu är det här det bästa från elbilsvärlden just nu, men det är skönt att se att det verkligen blir bättre och bättre. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Så snabb är snabbladdning
Inte snabb hela tiden om man säger så

I går postade jag en video om en ny, fet Circle K i Norge och då blev det lite snack om snabbladdning bland kommentarerna. Både siffran som tillverkarna och pumpägarna pratar om är verkligen max-siffror av en mängd olika anledningar. För biltillverkarna handlar det mycket om att batterierna helt enkelt inte pallar eller kan bli tokladdade 100 procent av tiden. När man börjar komma över 60 procent och framförallt över 80 procent blir det liksom knepigt att flytta elektronerna. Lite som att skriva data till en väldigt fragmenterad hårddisk för att dra en nördig referens. Det här är något som man jobbar på och nya batterityper som har tagits fram under den senaste tiden är billigare att tillverka men klarar också snabbare laddning under längre tid. Så det kommer att bli bättre. Tills dess är det dock ett faktum att den siffra som står i reklambladen är något som gäller under en kortare stund, de flesta försöker få till den i början så att de första 20-30 procenten går så snabbt det bara går. Bjørn Nyland har testladdat massor av bilar och i den här videon jämför han Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Tesla Model 3 och Audi e-tron. Som ni märker har de lite olika taktik och är bra på olika sätt för att i slutändan komma till ungefär samma resultat. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Dessa elbilar drar mest - och minst
Kolla vad elbilar drar och kostar

Hur mycket en fossilbil drar spelar stor roll eftersom pengarna flyger iväg där vid bensinpumpen. Men olika elbilar drar olika mycket och och det syns kanske inte direkt när man stoppar in sladden men det märks när energin tar slut och när elräkningen kommer. Tibber har gått igenom vad olika bilar drar och synkat det med elkostnaden i en elbilskalkylator. Tidigare hade man en version av denna som bara visade kostnaden för själva elen, men nu inkluderar man även nätavgift och moms i priset. med kalkylatorn kan du kolla hur mycket olika modeller kostar om du kör ett visst antal mil. Man har även listat bilarna som är bäst och sämst på att använda energin. På första plats hittar vi Hyundai Ioniq, alltså inte kommande Ioniq 5 utan den inte så vackra modellen som rullar på vägarna nu. Tvåa är Tesla Model 3 och trea är Mini Cooper. På andra sidan av listan hittar vi bilar som är stora och tunga och inte alls energieffektiva. Sämst är Audi och deras e-tron men även Volvo, Jaguar, Porsche och Mercedes-Benz får skämmas lite. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Canoos Lifestyle Vehicle kommer att kosta 35.000 dollar
Går även att få i modeller som kostar upp till 50.000 dollar

Elbilsföretaget Canoo har släppt priser på den lilla minibuss som man planerar att släppa på marknaden någon gång under nästa år. Initialt var tanken att Canoos fordon bara skulle bli tillgängliga via ett abonnemang. Dessa planer ser alltså nu att ha ändrats och bilen kommer att gå att köpa för ett fast pris. Canoo Lifestyle Vehicle kommer att släppas i de fyra modellerna Base, Premium, Adventure och Delivery. Delivery-modellen kommer att vara anpassad för varubud medan Adventure-modellen ska ha högre markfrigång än de övriga modellerna. Base-modellen kommer att kosta 34.750 dollar i grunduförande och sedan stiger priserna upp till 49.950 dollar beroende på vilken modell och utrustning köparen är intresserad av. I samband med att Canoo presenterade priserna för Lifestyle Vehicle så meddelade man även att priserna på deras skåpbilsmodell (Multi Purpose Delivery Vehicle) kommer att starta på 33.000 dollar och att det går att reservera deras pickup för en kostnad å 100 dollar. Båda dessa modeller är tänkta att släppas på marknaden 2023. Ni hittar mer information om Canoos Lifestyle Vehicle, MPDV och pickup i de inlänkade artiklarna här nedanför. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arrival och Uber utvecklar el-taxi tillsammans
Ska lanseras 2023

Den brittiska elfordons-tillverkaren Arrival och taxi-tjänsten Uber har slagit sina påsar ihop och kommer nu att utveckla en elbil som är specifikt avsedd för att använda som taxibil. I samband med att de båda företagen presenterade sina planer släppte man även lite skisser på hur man har tänkt sig att bilens interiör kommer att se ut. Ett slutligt designförslag kommer att presenteras i slutet av det här året och tills dess har man även tänkt att involvera några taxi-chaufförer i designprocessen. Arrival planerar att börja producera el-taxin i slutet av 2023. Bilen kommer inte att vara exklusiv för Uber utan kommer att vara tillgänglig för alla världens taxiföretag att köpa. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kenguru är en elbil för rullstolsburna
Liten elbil för en person

Här kan ni kolla in den några år gamla elbilen Kenguru som är speciellt framtagen för att passa rullstolsburna bilister. Bilen har bara plats för en chaufför. Gas- och broms-pedaler är utbytta mot reglage som sitter på bilens styre och det finns även en anordning som ser till att bilen inte kan starta innan rullstolen är fastlåst i bilen. Den lilla elbilen har en topphastighet på cirka 45 km/h och en räckvidd på mellan 70 till 100 kilometer. En Kenguru kostar cirka 25.000 dollar, motsvarande lite över 200.000 svenska kronor. Här nedan kan ni kolla in ett lite äldre klipp där Translogic kollar in Kenguru. Tumnagel
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

eCarExpo blir en hybridmässa
Besök elbilsmässan via datorn eller på plats

Elbilsmässan eCarExpo som tidigare arrangerats i Göteborg och Stockholm meddelar nu att deras kommande mässor kommer bli så kallade hybridmässor. Det innebär att besökarna antingen kan ta sig fysiskt till mässorna eller kolla in dem hemma framför datorn via den digitala plattformen ifairs skriver eCarExpo i ett pressmeddelande. Gunnar Dackevall, VD för eCarExpo, säger om de hybridmässorna: "Vårt mål är att förmedla atmosfären, innehållet och inspirationen i eCarExpo direkt till individer i både hem och kontor. Genom vårt nya samarbete med ifairs kan vi nu föra ut eCarExpo till ett ännu bredare samhälle. Därmed kan vi anpassa vår populära konsumentmässa till det nya händelselandskapet och våra besökares nya behov." eCarExpo kommer i år för första gången att arrangeras i Øksnehallen i Köpenhamn den 29 - 31 oktober. Därefter väntar ett återbesök på Svenska Mässan i Göteborg 3 - 5 december och nästa år, 4 - 6 februari 2022, kommer eCarExpo tillbaka till Friends Arena i Stockholm. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Quds Rise är den första bilen från Libanon
Eldriven bil från EV Electra

Det libanesiska företaget EV Electra har presenterat elbilen Quds Rise vilket ska vara den första bilmodellen som produceras i det nu för tiden rätt ekonomiskt sargade landet. På EV Electras webbplats står det att bilen kommer att ha en räckvidd på 450 kilometer, en topphastighet på 165 km/h och göra 0 - 100 km/h på 5 sekunder. EV Electra säger att man planerar att producera 10.000 Quds Rise om året och att produktionen ska starta någon gång senare i år. 30.000 dollar, motsvarande cirka 250.000 svenska kronor, kommer bilen att kosta. Här ovan kan ni kolla in en rendering av Quds Rise och här nedanför hittas ett videoklipp där ett exemplar av bilen glider runt på gatorna i Libanon. Tumnagel
14.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

215.700 laddbara fordon i Sverige
Dubblering på ett år

Powercircle håller koll på antalet laddbara fordon i Sverige och nu är de över 200.000. Och ökningen går snabbt, gränsen 100.000 nåddes första kvartalet förra året och på bara ett år har alltså antalet dubblerats. 28.340 kom till under det första kvartalet i år och mars var en extra bra månad för laddhybrider, vilket troligen beror på att bonus malus ändrades 1 april. Efter ändringen får rena elbilar 70.000 istället för 60.000 kronor i bonus och bonusen till laddhybrider minskar, vilket gjorde att många köpte nu. 71 procent av de laddbara bilarna som registrerats hittills är laddhybrider. Förändringarna i bonus malus kan ändra detta, men samtidigt är det en boom av laddhybrider nu där i princip alla modeller som presenteras har en laddhybrid som alternativ. Hur EU ser framåt på laddhybrider lär också påverka. Tumnagel
49.0°
+
Roger Åberg
0

Ett betalkort ska räcka för att ladda bilen tycker regeringen
Branschen verkar dock hellre vilja ha appar

Sveriges Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har haft ett möte med representanter för elbilsladdarföretag i syfte att göra det enklare för konsumenter att kunna ladda sina bilar på stan. I dag hanteras detta via appar, brickor eller annat vilket gör att konsumenter kan tvingas ha flera olika appar installerade på mobilen för att kunna använda laddstationer från olika leverantörer. Ygeman och regeringen har som mål att det i slutet av året enbart ska krävas ett betalkort för att kunna köpa el från laddstationerna. Han säger till DN: "Resultatet av mötet blev ett steg i rätt riktning, men ett otillräckligt sådant. Vi måste arbeta vidare och få fram ett enkelt sätt för elbilsförare att med ett gemensamt betalningsmedel köpa el vid publika laddstolpar. Tre, sju, nio appar i mobilen ska inte behövas." Representanter från branschen ställer sig dock lite tveksamma till att genomföra detta, bland annat för att det skulle bli dyrt att installera kortläsare vid alla laddplatser. Vidare anser man att apparna fyller sitt syfte då dessa kan visa var de olika leverantörerna har lediga laddplatser. Det verkar med andra ord fortsatt oklart om regeringens mål med ett gemensamt betalningsmedel för laddplatser kan bli verklighet till årets slut. I dagsläget finns ingen branschorganisation för de företag som tillhandahåller laddplatser men detta kom man överens om på mötet var något som behövdes, något som både Ygeman och representanterna från de olika företagen kunde vara eniga om. Tumnagel
64.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rosberg X Racing vann Desert X Prix
Första Extreme E-racet avgjort i Saudiarabien

I helgen körde den första tävlingen någonsin den nystartade Extreme E-serien, en serie där de medverkande stallen tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Desert X Prix kördes öknen utanför den i Saudiarabiska staden AlUla och efter finalen stod Rosberg X Racing med svenske Johan Kristoffersson och Molly Taylor som vinnare. Svenskarna Timmy Hansen, som kör för stallet Andretti United tillsammans med Catie Munnings, slutade trea och Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som kör för JBXE-stallet tillsammans med Jenson Button, slutade på sjätteplats efter helgens tävlingar. Här ovanför kan ni kolla in en repris från finalen av det första Extreme E-loppet någonsin och i faktarutan hittas den aktuella poängställningen för de nio deltagande stallen. Nästa Extreme E-lopp, Ocean X Prix, kommer att köras vid Lac Rose i Senegal 29 - 30 maj. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Beta-versioner av Lordstowns eldrivna pickup klara
Milstolpe innan masstillverkning

Lordstown Motors presenterar nu två stycken beta-versioner av deras eldrivna pickup Endurance. Det här ska vara en stor milstolpe för företaget innan den riktiga produktionen drar igång. Totalt ska 57 stycken beta-versioner bli till och några av dem kommer att användas för krocktester och liknande. Några kommer även att skeppas till potentiella kunder för att höra vad de tycker. Målet är att börja masstillverka Endurance i september. Priset kommer att ligga på 52.500 dollar och för detta får man en pickis med fyra stycken eldrivna navmotorer som tillsammans genererar 608 hästar. Batteripacket är på 109 kWh och ska ge en räckvidd på över 40 mil. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Genesis smygvisar eldriven konceptbil
Kan det vara Essentia som snart är klar?

2018 visade Genesis den helläckra eldrivna konceptbilen Essentia men sedan dess har det varit tyst kring den. Samma höst sa man att bilen skulle gå i produktion, och det kan mycket väl vara den som Genesis nu har skickat ut en smygtitt på. Det handlar i alla fall om en eldriven coupé av något slag, men likheterna med Essentia är många. Premiär för nyheten är den 31 mars. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Stockholm vill införa laddning av elbil på alla gatuparkeringar
Inom tre år även på varannan plats i garage

2030 har Stockholm som mål att ha en utsläppsfri trafik i innerstaden. För att detta ska bli möjligt krävs färre bilar som släpper ut avgaser och fler eldrivna bilar. Men dessa måste ju laddas, och då måste även laddningen fungera smidigt och bra. Därför har nu Stockholm stad lanserat ett samarbetsprojekt med Scania, Volkswagen och elnätsbolaget Ellevio. Målet är att alla gatubaserade parkeringsplatser i Stockholm stad ska ha en laddstolpe för elbil till 2030. Inom tre år ska även hälften av alla parkeringsplatser i garage också ha en laddstolpe. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0

Arrival berättar om sin fabrik
Microfactory ska revolutionera tillverkningen

Arrival kallar sin fabrik för Microfactory och man lovar att tillverkningsprocessen blir både smidigare och mer flexibel på det sättet man jobbar här. Varje robot kan utföra flera olika jobb istället för bara ett och kan därmed både snabba upp processen och göra den mer effektiv. Målet är att revolutionera hur man tillverkar elbilar och detta kanske skulle kunna bli den framtida normen gällande det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Lite vad Canoos eldrivna pickup kan göra
Är som en schweizisk armékniv

För två veckor sedan visade Canoo upp en ny modell och det är en pickup som genast väckte habegär hos undertecknad. Förhandsbokningarna kommer att öppna nu under kvartal två och i detta klipp får vi reda på lite mer vad man får om man köper ett exemplar. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

MG visar mer av konceptet Cyberster
Elbilen har premiär den 31 mars

I maj förra året visade MG upp fräsiga bilder på det nya eldrivna konceptet Cyberster. Ett år senare börjar det närma sig premiär och därför får vi ett gäng nya bilder innan presentationen officiellt äger rum den 31 mars. Det vi kan se är att insidan blir lika spejsad som utsidan och att bilen får en ganska så lustig ratt. MG säger tyvärr inte så mycket mer än att bilen är designad för att attrahera Generation Z. Mer får vi alltså reda på ganska så snart. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Ian Callums företag ska designa ungersk eldriven superbil
Hur den ser ut får vi reda på senare i år

Hoppsansa, en ny eldriven superduperhyperbil är på gång, spännande! Denna ska komma från den ungerska startupen Kincsem som nu fått klart att Ian Callum och hans företag är de som kommer att designa bilen. Modellen som kallas för Liv ska presenteras någon gång senare i år. Namnet Kincsem kommer från en ungersk tävlingshäst som obesegrad kammade hem 54 stycken tävlingar i rad. För att hedra hästen kommer endast 54 stycken exemplar av bilen att bli till. Tillverkningen ska ske i Storbritannien. Kraften ska enligt uppgift komma från ett hybridsystem hämtat från Formel 1-världen. Det här blir alltså inte en ren elbil utan en hybrid. Det snackas om att det kan handla om fyra stycken elmotorer och en V10:a som fungerar som räckviddsförlängare. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

WEVC Coupe - eldriven sportbil som ser ut som en Porsche 356
Kostar 81.250 pund

Watt Electric Vehicle Company (WEVC) är ett brittiskt företag som vill "redefine premium electric sports cars". Deras första modell heter Coupe och den ser ut som klassikern Porsche 356. Ett exemplar blir ditt för 81.250 pund och endast 21 stycken kommer att tillverkas. De första kunderna ska få sina bilar tidigt nästa år. Bilen bygger på den egenhändigt framtagna plattformen Paces. I den har man monterat en elmotor på 163 hästar i mitten. Den får sin kraft från ett batteripack på 40 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 37 mil. 0-100 km/h ska gå på strax över fem sekunder. Fokus har legat på att få till en riktigt bra körkänsla och respons med vägen. Tjänstevikten ska ligga på under ett ton och viktfördelningen är nästan exakt 50/50. "The Coupe represents two firsts for Watt Electric Vehicle Company. It is our very first model – and the first to utilize our Paces modular EV architecture, which will underpin many next-generation specialist passenger and commercial EVs”, said WEVC founder and owner, Neil Yates. “With our debut vehicle we wanted to build a light, engaging sports car, at the opposite end of the spectrum from the current trend toward hugely powerful, fast accelerating, but heavy electric supercars." Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Två stycken nya elbilar från MG
En SUV och en kombi

Marvel R Electric och MG5 Electric är två stycken eldrivna nyheter från biltillverkaren MG. Den förstnämnda är en SUV medan den andra är en kombi. Om vi börjar med Marvel R Electric så har den inte mindre än tre stycken elmotorer under skalet. Två av dessa sitter på bakaxeln och en på framaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 288 hästar och 655 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 200 km/h. En viktig faktor är såklart räckvidden och den ska vara 40 mil. Man kan få modellen med dragkrok men man får bara hänga upp till 750 kilo där. 357 liter ska gå in i bagagen, 1396 om man fäller baksätet. Lanseras här i Sverige nu i maj men till vilket pris vet vi inte än tyvärr. MG5 Electric bjuder på 184 hästar och 280 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,3 sekunder. Inga jätteimponerande siffror kanske men något som bjuder på fina siffror är bagagerummet där du ska få in 578 liter med baksätet uppfällt. Detta ökar till 1456 liter om man fäller ryggarna. Lansering sker i oktober. Man ska kunna ladda bilarna från 0-80 procent på en halvtimme. Mer information ska komma när det börjar närma sig lansering. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Arrival berättar mer om den eldrivna transportbilen
Ska börja rulla på allmänna vägar i sommar

Arrival har lagt upp följande två klipp på sin YouTube-kanal där vi får bekanta oss lite mer med deras eldrivna transportbil. Enligt dem ska denna börja rulla på allmänna vägar redan i sommar, och det är då utvalda testkunder som kommer få ratta grejerna. Full kapacitet gällande tillverkningen räknar man att dra igång med under årets tredje kvartal. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Alpha visar eldriven pickup
Denna vill man ju också ha

I datorns värld kan man skapa vad som helst nu för tiden. Därför är det inte direkt svårt för elbilsstartupen Alpha att fortsätta trycka ur sig modeller som folk verkar vilja ha, det är när de måste bygga dem som det jobbiga börjar. Hur som helst så har de nu även presenterat en pickup baserad på modellen Ace som vi tidigare har skrivit om. Den här kallar man för Wolf och den ser väl ut som väntat - det vill säga stencool. Designen är härligt retrokantig och det enda jag saknar är två svinlånga antenner som sticker upp precis bakom hytten. Under skalet ska samma grejer som i Alphas övriga modeller sitta vilket innebär batteripack från 75 till 85 kWh och räckvidd på upp till 45 mil. Elmotorerna kan driva antingen framhjulen eller alla fyra. På dragkroken ska man få hänga upp till 1,3 ton. Flaket mäter 1,65 meter på längden och 1,49 på bredden. Det finns även en frunk för ytterligare förvaring. Bilderna visar också att man kan montera en stor solpanel där bak för att få lite extra juice till batterierna. Prislappen börjar på 36.000 dollar och man ska kunna reservera ett exemplar nu. När, och om, denna blir verklighet återstår att se. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Canoo presenterar pickup
Ge mig den nu tack

Varje dag drömmer jag om att skaffa mig en pickup och nu tror jag att Canoo har presenterat den jag vill ha. Den här baseras på samma plattform som deras tidigare minibuss och transportfordon som vi har skrivit om, men har alltså ett praktiskt flak där bak man kan fylla med diverse skit. I övrigt är pickupen utrustad med kralligare stötfångare, skärmbreddare, hasplåtar och 18-tumsfälgar skodda med terrängdäck. Canoo verkar tro att ÅVC-anläggningarna har flyttats ut i skogen. Det finns ett gäng smarta lösningar som exempelvis att man kan förlänga längden på flaket från 182 till 243 centimeter. Man ska även kunna montera en kåpa på flaket och ett taktält och på så vis få sig en liten husbil om man skulle vilja det. Det finns även en förvaringslåda man kan dra ut från sidan och i "frunken" finns ett bord man kan fälla ut. Det finns även eluttag här så att man kan koppla in prylar och maskiner. På flaket ska man få lasta upp till 816 kilo. Man ska kunna montera dragkrok men vad man får hänga på den är oklart. Man ska kunna få bilen med bara bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den senare ska bjuda på upp till 608 hästar och 746 newtonmeter i vrid. Räckvidden ska ligga på runt 32 mil. Canoo kommer börja ta emot förhandsbeställningar av bilen under årets tredje kvartal och de första leveranserna skulle kunna äga rum 2023. Vad pickupen har för pris vet vi tyvärr inte. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Elbilar kan få en annan typ av besiktning
Extra kontrollpunkter för dessa är redan införda i Norge

När en elbil besiktigas i Norge skiljer det sig lite från när en vanlig bil besiktigas, och man har infört särskilda kontrollpunkter där man tittar extra på högvoltsbatteriet, kablar för drivsystem och laddningen. Nu snackas det om att samma kontroller även kan införas här i Sverige. Branschorganisationen Fordonsbesiktningsbranschen skriver i en rapport att omställningen till eldrivna bilar kräver att man uppdaterar hur besiktningen ska gå till. Elbilarna har som sagt ytterligare komponenter som vanliga bilar saknar, och dessa får inte missas när bilen besiktigas för i det långa loppet kan det leda till stora problem. Tumnagel
54.9°
+
Bobby Green
0