m
Artiklar i kategorin Bil / Feature

Vi har kollat in BMW iX
Första leveranserna i november

Det händer mycket på elbilsfronten nu och en kommande och intressant modell är BMW iX. Det här är deras första SUV, eller SAV som de kallar den, i deras "rena" i-serie där vi tidigare har sett i3 och i8. BMW ska ha lite cred för att man har väntat så länge med en SUV, men nu är den alltså produktionsklar och vi har kollat in två förseriebilar. Är man sugen på att köpa finns det två varianter, iX xDrive40 har 326 hästar, batteri på 71 kW netto, laddkapacitet på 150 kW, räckvidd på 425 km och 0-100 går på 6,1 sekunder. iX xDrive50 har 523 hästar, batteri på 105,2 kW netto, laddkapacitet på 200 kW, räckvidd på 630 km och 0-100 går på 4,6 sekunder. Senare kommer ytterligare en version som man kallar för iX M60 och den har 600 hästar. Utsidan är, hmm, udda och när vi frågade på Instagram vad ni tycker om den var det en övervägande majoritet som tyckte att bilens design inte var mycket att hänga i julgranen. Uppskattningsvis 75 procent av er dissade formen. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Alain Visser: Branschen vill inte förändras
Lynk & Co har nu 3000 medlemmar i Sverige

Jag har pratat med Lynk & Cos vd Alain Visser några gånger tidigare, men han är rolig att prata med så när han var i Stockholm nu på morgonen för att öppna märkets tillfälliga lokaler så tog vi ett snack igen. Satsningen har ju börjat komma igång och man har numera 3000 medlemmar i Sverige och 300 har fått eller är på väg att få sina bilar. Inga gigantiska siffror, men för ett nytt koncept och ett nytt bilmärke är det riktigt imponerande. Som jämförelse så har Polestar levererat drygt 2300 bilar det senaste året. Problemet just nu för märket verkar vara just att leverera, många av de kunder som man redan har kommer att behöva vänta till september på sina bilar vilket inte är så lysande. Tanken med att man har så få alternativ att välja mellan var ju just att leveranserna skulle vara snabba. Mer intresserad av bilen än av intervju? Här finns vår provkörning av Lynk & Co 01: Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
55.1°
+
Roger Åberg
0

Porsche Taycan och Audi e-tron GT är lika som bär
Vilken är er favorit?

Jag har nöjet att köra Porsche Taycan Turbo den här veckan (video på förra veckans Taycan kommer snart!) och när jag var ute och körde lite i dag sprang jag på (körde jag på?) en Audi RS e-tron GT. Att de är byggda på samma plattform visste vi så klart och att de var många likheter visste vi också, men bilarna är verkligen samma bil i lite olika utförande. Video på Taycan kommer som sagt om någon dag, håll utkik på vår kanal eller här på Feber. Prenumerera enkelt genom att klicka här! Vår första provkörning av Audin kan ni ser här nedanför. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Londontaxin som är en Volvo under ytan!
Borde de komma hit?

En Londontaxi vet alla vad det är, det är en klassiker i klass med Big Ben och poliser med roliga hattar. Geely, som också äger Volvo, köpte bolaget som tillverkar bilarna 2013 och 2017 döpte man om företaget från LTC (London Taxi Company) till LEVC (London Electric Vehicle Company) och släppte modellen TX. Nu tycker man att modellen ska ut i världen och inte bara vara något för Londonborna så nu är den på väg hit. Jag älskar den, men frågan är om taxibolagen kommer att göra detsamma och beställa bilar. Vad tycker ni, borde den här rulla på svenska städers gator? Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in helt nya BMW M3 och M4!
Vad gillar ni fronten?

BMW M3 och senare M4 har alltid varit en favorit men den nya generationens feta njurar har fått en hel del kritik. Så när vi fick reda på att de fanns i Sverige drog vi och kikade in dem. Spontant så måste jag säga att jag gillar dem, med svart grill och ingen ram runt njurarna är de faktiskt riktigt läckra. De ska ju liksom vara feta. De här två har Competition-paketen och M4:an har även M Race Track Package (endast 174.300 kronor) som innehåller keramiska bromsar och två fantastiska stolar. M3 exteriör M4 exteriör M3 interiör M4 interiör Jag ska köra dessa om några veckor, då återkommer vi med hur de låter och känns! Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Porsche Taycan i Febergaraget!
Vad tycker ni om färgen?

Ny vecka, ny trevlig bil i Febergaraget. Den här veckan har vi äran att ha Porsche Taycan på besök, instegsversionen i en rätt speciell färg. Vad tycker ni om den? Nästa vecka blir Taycan Turbo, så att vi får känna på skillnaden mellan de två. Som vanligt, har ni några frågor, tveka inte att ställa dem så ska vi försöka svara på dem! Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Är VW Arteon Shooting Brake bättre än Passat SportCombi?
Snyggare är den i alla fall!

Volkswagen Passat SportCombi är, minst sagt, en väldigt populär bil för svensken. Men så rackarns kul är den inte. Lite roligare är däremot Arteon men den har inte funnits som kombi - förrän nu. Och funderar du på en Passat är det numera dags att fundera på om du inte ska köpa en Arteon Shooting Brake istället. För den är snyggare, men den finns inte att köpa i snikversion så du måste öppna plånboken. Och så mycket större än vanliga Arteon är den verkligen inte. Start Utsidan Bagageutrymmet Insidan Sammanfattning Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Svaren på era frågor om Mustang Mach-E
Tack för frågorna!

Vi fick en hel hög med frågor om Mustang Mach-E både här på Feber och på Instagram. Så jag satte mig helt enkelt och besvarade de som jag kunde besvara. Stort tack för alla frågor! Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Seat Tarroco är en snygg Tiguan
Lite mer karaktär

Har du fastnat för en Volkswagen Tiguan, men tycker att den är lite väl trist? Då kan en Seat Tarraco vara något för dig. Det är nämligen Seats syster till Tiguanen men som är några steg snyggare. Grunden är Tiguan på alla sätt och vis, speciellt i rumpan. Volkswagengruppen är duktig på det som ibland kallas för badge engineering, alltså att man tar en bil och sätter på annan logga och på så sätt har skapat en ny bil. Samma bil finns ofta hos VW och Skoda, Seat och ibland är det exakt samma bil och ibland är det faktiskt rätt mycket skillnad i karaktären på dem. Så bland annat med Golf och Cupra Leon som har en hel del saker gemensamt, men som inte alls känns som samma bil. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Vad undrar du om Mustang Mach-E?
Just nu i Febergaraget

När Ford presenterade sin Mustang Mach-E undrade många vad tusan de höll på med. En eldriven crossover som heter Mustang, är de helt tokiga? Så här lite senare kan man ana att det var rätt smart, man har fått otroligt mycket uppmärksamhet, något man troligen inte hade fått för en bil som hade haft Ford som varumärke. Hur som helst så har vi en Mach-E i Feber-garaget i några dagar nu och undrar helt enkelt vad ni undrar om den! Den har en massa quirks and features så det kommer så klart en video på alla dessa och vad vi tycker om den lite senare i veckan. Ställ dina frågor här nedanför eller på Instagram! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

En första titt på tekniken i Lynk & Co 01!
Vi pratar med deras CTO David Green

När Lynk & Co kontaktade mig i veckan för en virtuell testkörning på distans var jag helt ärligt väldigt tveksam, under det senaste året har jag varit med om rätt många presentationer som lovat mycket men fallit platt. Men jag sa ja för att få snacka lite med deras CTO (alltså teknikchef på ren svenska). Lynk & Co är ju ett udda bolag som ska hyra ut sina bilar med en månads uppsägningstid och där användarna kan göra sina bilar tillgängliga för andra för att minska månadskostnaden. Det låter bra, men om det kommer att fungera i realiteten återstår att se. Oavsett var jag nyfiken på hur tjänsten skulle fungera och hur deras gränssnitt ser ut i bilarna. Det blev ett rätt härligt samtal om delning, vad som är viktigt i en bil, varför alla bilars system ser olika ut och hur det kommer att vara om tio år. Hela intervjun ovan eller hoppa till ett speciellt avsnitt här nedan! 01:37 Hej! 01:54 Rullar Lynk & Co på Android? 03:05 Vilka appar behövs i en bil? 03:53 En första titt på systemet och hur det fungerar 04:28 Unik hårdvara i bilen 04:47 Hur många utvecklare är de? 05:13 Skillnader mellan Kina och Europa när det gäller delning 06:49 Hur fungerar delningen? 07:43 Hur gör man med garage? 08:19 Kommer man endast att dela i city? 09:36 Kommer Lynk & Co att tjäna pengar på delningen? 10:40 Genomgång av systemet 11:36 Så sätter man igång delning i bilen 12:28 Journey Camera 13:35 Vilka nya funktioner kommer i bilarna nu? 14:41 Är gamification bra i bilen? 16:34 Skillnaden mot andra bilar 19:05 Skillnaden att utveckla för en bil och en telefon 21:04 Laddning och tankning av bilar 24:00 Varför gör Volvo, Polestar och Lynk & Co egna system? 25:03 Kommer system i bilar att bli mer lika varandra? 26:08 Är det ett problem att man lånar ut "sin" bil? Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in nya Volvo C40 Recharge!
Hur mycket mindre är bagaget?

I går presenterade Volvo C40 Recharge, ett syskon till XC40 med samma bas men en annan look. Bilen har så klart mycket gemensamt med XC40, men man har inte bara kapat taket. Många mått på bilen är liknande, som axelavståndet, men det mesta på bilen är justerat. Bilen är sju centimeter lägre, men officiellt bara en centimeter mindre på höjden i baksätet. Vi tror inte riktigt på det dock, det skiljer sig nog snarare två centimeter. Hur som helst, kolla in vår genomgång av bilen här! Intressant är att bagaget inte är så fasligt mycket mindre, XC40 var ju inte en 740 om man säger så. Titta närmare på bagaget här! Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Audi RS e-tron GT!
Snart får vi berätta mer

Det är lite underliga tider just nu och man får inte resa, vilket gör provkörningar lite underliga. Istället för att åka till ett annat land där det finns en hel hög med bilar som man får gotta sig med under en dag eller två så kommer det bilar hit till Sverige. Eftersom hela Europa ska dela på ett gäng bilar blir det lite annorlunda spelregler än i vanliga fall. Som nu när Audi fick upp en e-tron GT och en RS e-tron GT under några dagar. Då får man provköra i korta perioder och eftersom alla inte kör samtidigt får man helt enkelt snällt vänta på ett datum då man får publicera sina intryck. Så än så länge får jag inte berätta vad jag tycker om den här feta bilen, men jag kan i alla fall bjuda på några bilder från en tom väg. Vi har tidigare visat upp utsidan och lite av skillnaderna på modellerna och det kan ni se här under. Så på återseende! Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Audi e-tron GT!
Intressantaste från Audi i år?

Sedan Audi för första gången visade upp sin e-tron GT har jag velat se bilen på riktigt, och i dag blev fick jag äntligen chansen att göra det. Och självklart delar vi med oss till er, så här kommer en första look på utsidan av bilen! Kolla in videon här! Tumnagel
43.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Elva plus och elva minus med VW ID.3!
En skojig men långt ifrån perfekt bil

När man gör en helt ny modell så är det så klart massor av nya saker som fungerar lysande och massor som fungerar mindre lysande. Så även med Volkswagens ID.3. Vi körde bilen i höstas men som alltid hittar man inte allt dumt och smart under en kort provkörning så vi snattade bilen en vecka och hittade elva plus och elva minus. Bland annat så älskar vi svängradien som är en av sakerna som gör den otroligt lätt att ha och göra med i stan och i parkeringsgarage till exempel. Vi gillar även instrumenteringen och ljusrampen som berättar om man ska svänga. Vi älskar verkligen inte touchknapparna för att styra värme och ljud. På tal om ljud så är det helt tomt där bakre högtalaren sitter, den är fejk! Kolla in alla elva plus och minus i vår video! Glöm förresten inte att prenumerera på vår kanal! Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Nissan Ariya!
Elbilen som kommer nästa år

Nissan är ju gamla i elbilsgamet med deras Leaf, men nästa år kommer det mer. Då kommer nämligen deras Ariya som är byggd på nya plattformen CMF-EV. Det handlar om en bil i C-segmentet men är enligt Nissan stor som en SUV i D-segmentet, vilket är samma historia som med Volkswagen ID.4. Bilarna är inte bara lika i storlek utan även också i pris, prislappen väntas börja på strax norr om 500.000 kronor och då får man en bil med ett batteri på 64 kWh och tvåhjulsdrift. Dyraste versionen väntas ligga på runt 700.000 kronor och då får man en bil med fyrhjulsdrift, batteri på 87 kWh och nästan 400 hästar som ger en 0 till 100-tid på 5,1 sekunder. Kolla in video på utsidan här! Stilen på den här är riktigt cool tycker jag, speciellt i den här kopparfärgade versionen. Fronten är riktigt snygg och bilen är överlag snyggt skulpterad. Taklinjen sluttar som på många andra rätt mycket, kanske för mycket för det är väldigt dålig höjd i bagageutrymmet. Kolla in video på insidan här! På insidan är det enkelt men stiligt. Man har lyckats göra en instrumentpanel som är ren och snygg och som känns lyxig med knappar som är infällda. Ingen kardantunnel gör att man har väldigt mycket plats i mitten, både fram och bak. Det är som sagt rent och snyggt men speciellt lyxigt är det inte när man kikar närmare, dörrar och detaljer är rätt plastiga. Men för att vara i det här segmentet är det riktigt bra jobbat av Nissan! Säljstart är i sommar men de första bilarna kommer första i början av nästan år. Det här är en klart lovande modell som jag tror kommer att passa många och jag tror att Nissan är lite ledsna över att den inte är ute på marknaden redan. En bra bonusdetalj är att den för dra 1500 kilo om man köper versionen med stora batteriet och fyrhjulsdrift. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har Honda E i garaget!
Extremt charmig och techig

Vi fortsätter att köra små, söta elbilar och den här veckan är det Honda E som förgyller min vardag. När den här kom som konceptbil blev vi alla kära på direkten, men inte många av oss trodde att den skulle bli verklighet. Den var liksom för bra för att vara sann. Men så fick vi höra att den faktiskt var på riktigt och att den skulle gå i produktion och vi blev alldeles till oss. Sedan kom den riktiga bilen och en del av charmen från konceptet hade försvunnit på vägen, men resultatet är ändå väldigt tilltalande och charmigt. Och framförallt var den udda inredningen fortfarande kvar med skärmar längs hela instrumentpanelen. Längst ut i kanterna har vi skärmar istället för backspeglar, framför föraren sitter förarinformation och sedan finns det två skärmar till med nöje och information för förare och passagerare. Det hela är inte perfekt, men väldigt uppfriskande och roligt. Och det känns otroligt mäktigt! Charmig, nyskapande, techig och elbil. Vad kan gå fel? Spontant så är prislappen som börjar på 370.000 spänn och den rätt trista räckvidden. Batteripacket är på 35,5 kWh och det ska på pappret räcka 22 mil och det kan nog gå en varm dag då man inte behöver använda AC. En trist dag som denna med AC på är det snarare 14-15 mil som man kommer och det är lite för lite helt enkelt, om man inte har hemmaladdning. Men har man laddning hemma är det här en riktigt rolig bil som är udda på rätt sätt. Har ni några frågor? Ställ dem bland kommentarerna så ska vi försöka svara! Tumnagel
52.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya Hyundai Tucson
Fjärde generationen av deras storsäljare

Hyundai släpper nu loss fjärde generationen av Tucson, en bil som verkligen står ut från mängden med sin design. Man kallar den för parametrisk dynamik och jag tycker att den är rätt cool, helt klart sticker den i alla fall ut. Tydligast är kanske de nya lysena som inte alls syns när de är släckta och de lite annorlunda vecken på sidan. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Svar på några av era frågor om nya Fiat 500e
Nope, ingen frunk

Igår postade vi lite om nya Fiat 500e och ni hade så klart en del frågor. Här kommer svaren på några av dem! CJ undrar hur det är att vara förare eller passagerare om man är 190 centimeter lång. Svaret är att det går att vara 182 centimeter som jag utan några som helst problem i framsätet. I baksätet not so much. Baksätet är ett nödsäte, helt klart. Duger för barn eller om man inte har några ben. Symbiandroid påpekar att jag är lite ute och cyklar om det höga priset. Just nu finns det två versioner att välja mellan som kallas för Passion (från 326.900 kronor) och La Prima (från 384.900 kronor). Vill man ha den snillrika extradörren får man betala 20.000 kronor extra, vill man ha två dörrar och sufflett så kostar det 25.000 kronor extra. Med tiden kommer även en snikversion som kallas för Action som har svagare motor och mindre batteri och stålfälgar, den kommer att kosta 261.900 kronor innan bonusmalus. JonatanBe frågar om räckvidden, den är för snikversionen 18,5 mil och de andra kommer 32 mil enligt WLTP. Men sen så beror det så klart på väder och vind och körstil. Natanael undrar hur stor den är i baksätet och om det går att fälla baksätet. Vi har versionen med sufflett och den är inte stor någonstans, bakluckan får plats med laddkabel och en liten, liten väska och oklart om man vill fälla baksätet faktiskt. Frunk finns det ingen, där bor elmotorn. Man ska komma ihåg att det här är en mycket liten bil så saker och ting måste få plats någonstans. Hade man placerat motorn bak så hade man fått glömma baklucka och baksätet hade blivit ännu mindre. Så svaret är att det är en liten, liten bil. Sthlmo undrar hur den är jämfört med ID.3 och svaret är att det är helt olika bilar, en snabb titt säger att Fiat 500 är 363 centimeter och ID.3 är 426 centimeter, 63 centimeter längre. Skulle vi lägga på ytterligare 63 centimeter är vi uppe på Volvo V90-längd, så skillnaden är stor och det är väldigt svårt att jämföra dem. Men Fiaten är snyggare (enligt mig) och materialvalen är fantastiskt mycket bättre i Fiaten. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har nya Fiat 500e i garaget!
Gulligt, tufft och elektriskt

I dessa tider när man inte får resa någonstans så missade jag tyvärr premiären av nya Fiat 500e i Turin. Men allt löser sig, för det dök upp en här i Stockholm som jag fick lägga vantarna på i några dagar. Förutom vädret är det ju bättre eftersom det ju är här som den ska användas av svenska köpare. Hur som helst så är första intrycket att det här är en riktigt lyckad rackare. Första versionen av Fiat 500 kom 1957 den moderna versionen kom 2007 som i en del av en retrovåg. Tillsammans med Minin var Fiat 500 den som fastnade och som liksom blev sin egen, trots retrogrejen. Nu är det alltså dags för en helt ny version och nu är det el som gäller. Man kommer att fortsätta sälja gamla Fiat 500 eftersom den här blir rejält dyr, runt 330.000 - 400.000 kronor, och det har inte alla råd med. Men den här är byggd som elbil från grunden och kommer inte med fossilsnurra. Formen tycker jag har uppdaterats på ett prima sätt. Fiats designers har gömt en bullig front med en otroligt snygg lösning på lamporna där 1/3 sitter på motorhuven och 2/3 sitter under. Snyggt! Inte lika tydligt men väl snyggt är sidoblinkersen som sitter som en liten vinge. Trots att grundformen är där så är allt lite uppdaterat och man har lyckats behålla sötheten och ändå få den tuff. Öppnar upp dörrarna gör man med en knapp och väl på insidan är det riktigt stiligt. En svepande instrumentpanel, en stor och högupplöst skärm (som tyvärr är rätt plottrig) och rent allmänt snyggt. Eldrivet är det som sagt och det är ju helt rätt för en liten citybil som denna. Första intrycket är att det är tillräckligt kvickt och piggt för vad den ska leverera. Nu ska vi åka runt och leka italienare i några dagar. Har ni några frågor? Tumnagel
48.5°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0