m
Artiklar i kategorin Bil / Feature

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet är så torr, så underbar!
Dubbla personligheter på hjul

Volkswagen är väl inte ett bilmärke som andas fest, spänning och passion direkt men de gör bilar som fungerar och som ändå gör många nöjda och glada, kanske just för att det är en bil och inte en passion. Deras småsuvar T-Cross och T-Roc (vad är det för namn egentligen?) vinner väl kanske inte heller några priser över spänning, även om Volkswagen själva tycker att T-Roc har "en uttrycksfull design". Bilen jag provkör är fullutrustad med R-line-paket och stora fälgar och ser faktiskt riktigt trevlig ut. Formatet är liten SUV, något som en del fnyser åt men som är älskat av många fler. Det finns något med att vara lite rejäl, sitta relativt högt och åka skönt utan att för den sakens skull behöva köpa en gigantisk bil. Och så är det ju en väldigt populär klass som bara blir populärare, i juni var T-Roc den 13:e mest sålda bilen i Sverige. Tumnagel
35.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya generationen av Volkswagen Golf
Börjar säljas i dag

Golf är Europas mest sålda bil, det säljs faktiskt en var 40:e sekund, så även om det mest pratas om elbilar nu för tiden så är lanseringen av en ny Golf viktig. Speciellt för Volkswagen så klart som inte vill bli av med en storsäljare. Men är den något bra och hur står den sig mot konkurrensen? Svaret är väl ja. Det är fortfarande en rätt ospännande bil och inte speciellt mycket är nytt. Volkswagen tycker så klart annorlunda, det är ju i deras ögon en ny generation, men bilen bygger på samma platta som förra generationen och även om saker och ting är uppdaterade så finns det ingen revolution här. Nu är det väl inte meningen heller, då hade man riskerat att tappa den där förstaplatsen i försäljningen, men samtidigt blir konkurrenterna knappast sämre. Problemet är inte att nya Golf är dålig, för det är den inte, problemet är att det känns som att den kunde ha varit bättre. Kanske har de bästa ingenjörerna på Volkswagen flyttats till iD-avdelningen? Utsidan är sig lik förutom i fronten där det är en ny look som vi även kommer att få se på nya Tiguan. Jag är inget fan av denna look, men smaken är ju som baken som väl är. På insidan är det också uppdaterat och här är det rejält uppdaterat. Tyvärr är det inte bra gjort, det nya systemet är tvärtom fruktansvärt. Den digitala cockpiten och skärmen i mitten må ha hårdvara som ser finfin ut men för att vara ett nytt system 2020 är det här under all kritik. Det är helt enkelt gjort och godkänt i Powerpoint, några UX-designers verkar inte ha följt med på resten av utvecklingsresan. Och det håller inte 2020. Varken unga eller gamla kommer att attraheras av detta. Unga kommer att fnysa åt att det är så ogenomtänkt eftersom de är vana med så långt mycket bättre gränssnitt på andra ställen, gamla kommer att bli tokiga och be säljaren ställa in någon sorts lagom-inställning och sedan aldrig röra den. Som tur är kan man köra Apple CarPlay. Hur som helst så är det säljstart i dag och tre tråkiga alternativ finns, två bensinare på 150 hästar där en är mildhybrid samt en diesel på 115 hästar. Jag har kört båda bensinarna och ingen av dem var speciellt roliga. Senare kommer även en GTE med 245 hästar som kommer att bli riktigt intressant. Frågan är vad den kommer att kosta. Här är nämligen priserna för de motoralternativ som släpps i dag: 1,5 TSI 150 hk, 6-växlad manuell (bensin): från 273 900 kronor 1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG (bensin, mildhybrid): från 299 400 kronor 2,0 TDI 115 hk, 6-växlad manuell (diesel): från 274 900 kronor Närmare 300.000 kronor vill alltså Volkwagen har för en ny Golf. Man ursäktar det med att de är välutrustade, med från start finns bland annat tre-zons klimat, digital cockpit och 10,25 tums skärm men det är ändå mycket pengar. Vill du ha en billigare bil utan så mycket utrustning får man vänta in bensinaren på 110 hästar som kommer att kosta 236 900 kronor. Senare kommer så klart också en GTI och en R som sig bör när det handlar om Golf. Tumnagel
34.3°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Ford Mustang Mach-e
Snyggare i verkligheten

Att Ford väljer att presentera sin första(:ish) helelektriska bil i Norge är inga konstigheter eftersom de lär vara landet som skriker högst efter elbilar. I ett land där 45 procent av alla nya bilar är elbilar är det inte lätt att vara återförsäljare åt ett märke som inte har några att erbjuda. Inte roligt att vara Ford-handlare då alltså. De återförsäljare som var på plats nu på morgonen jublade därför högt när Mustang Mach-e presenteras - och framförallt när priset presenterades, 422.000 norska kronor blir priset här efter momsrabatt. I Sverige lär billigaste versionen hamna på strax över halvmiljonen. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört helt nya Kia Xceed
Ceed-familjen har fått ett till syskon

Svenskarna gillar Kia och svenskarna verkar gilla bilar som ser ut att kunna fara ut i skogen så Kia passar på att få in ännu en skogsmullebil i sortimentet. Xceed är så klart en variant på populära Ceed som är den åttonde populäraste bilen i Sverige i år efter en radda med Volvos, Volkswagen och märkeskompisen Niro. Det här är så klart inte ett alternativ till en Land Rover, den kommer inte ens med fyrhjulsdrift, utan är ett lite piggare alternativ till Ceed, personligen tycker jag att den är riktigt snygg. Det handlar alltså väldigt mycket om image, trots att bilen har flera centimeter högre markfrigång, den har ökat med 4,2 centimeter jämfört med vanliga Ceed till 18,4 centimeter. Axelavståndet är exakt detsamma men bilen har blivit lite längre i fronten på grund av designen och lite längre i rumpan, men de centimetrarna har gjort att bagageutrymmet har växt från 395 liter i vanliga Ceed till 426 liter. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Volvos bepansrade bilar
Tunga saker!

Volvo står ju på något sätt för säkerhet och att inte sticka ut för mycket, så att man borde göra bepansrade bilar känns självklart. I dag presenterade man två modeller som ser lika ut men är rätt olika. Lightversionen bygger på antingen XC60 eller XC90 och här handlar det om skydd mot stöld och kidnappning. Målgruppen är personer som antingen fraktar saker med värde eller riskerar kidnappning, antingen för sin person eller för att man bor i en mindre trevlig del av världen. Grundbilarna kommer att byggas i Torslanda och sedan skeppas till Brasilien där de byggs om. Brasilien och Sydamerika är också en viktig marknad för dessa. Tumnagel
51.8°
+
Roger Åberg
0

Nya Passat GTE kan köra längre i det gröna
Men räcker det för att klara konkurrensen?

Elbilar är fantastiskt, men de finns ju inte riktigt att köpa i den grad som vi vill just nu, så pluginhybriden får leva med oss ett tag till. En av Sveriges vanligaste är Passat GTE och för att förlänga livet på modellen så har Volkswagen nu uppdaterat den. Skillnaderna är minimala och verkligen detaljer, batteripacket har växt från 9,9 kW till 13 kW. Eller växt, det är fysiskt lika stort som tidigare men får numera plats med mer juice. 55 kilometer kommer man enligt den nya och mer rimliga WLTP-cykeln. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Vi har synat Polestar 2 i sömmarna
Liten men naggande god?

I dag ställde Volvo, förlåt Polestar, ut sin Polestar 2 på Centralstationen i Stockholm efter att ha varit på besök i Göteborg i några dagar. Vi passade så klart på att syna den lilla bilen i sömmarna. För det här är en liten bil, frågan är hur väl den smakar. Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Audi Q4 e-tron concept
Svulstig bil som gärna får bli verklighet nu

Det är mycket snack och lite verkstad från Audis elbilssida just nu vilket syns i försäljningsstatistiken. Visst har man mycket på gång och e-tron har börjat rulla på vägarna, men det är mycket snack om 2020 och svårt att leverera. Men man lovar att laddade bilar kommer att stå för en miljon av Audis sålda bilar 2025 så viljan finns där. Senaste veckorna har det kommit nyheter från Audi och i höst kommer flera modeller finnas som plugin-hybrider, något som minst sagt är ett krav om man har tjänstebilsmarknaden som målgrupp. Men de rena elbilarna kommer också och Q4 e-tron kommer att bli ett välkommet insteg på marknaden när den väl kommer. Den är storleken mindre än vanliga e-tron och kommer troligen därför också att vara billigare. I teorin en perfekt tjänstebil. Just storleken är svår att få grepp om när fronten är så galet stor som den här är. Framifrån känns det som en val och en Q8:a. Frågan är faktiskt om den går på el eller krill. Men snett och rakt bakifrån känns det som en rätt liten och tight bil. Smått är det också på insidan, men ombonat. Vi känner igen Audis upplägg vid det här laget och även om det är fräckt och konceptigt på insidan just nu så lär det nog se ut som i precis alla andra Audis när den väl kommer på gatorna. Om det är bra eller dåligt kan man ju ha åsikter om, personligen är jag inte superimponerad. Det ser oerhört vackert ut, är inte så vackert att använda tyvärr. Att det kommer att tonas ner på utsidan är väl ingen högoddsare. Men jag hoppas att Audi vågar ha lite av den arga looken kvar när den vanliga versionen väl når hallarna. Vad säger ni, är det här en hit eller en miss? Tumnagel
50.1°
+
Roger Åberg
0

Porsche öppnar nytt center i Danderyd
Så norra Stockholm slipper åka till södra

I avdelningen ilandsproblem kan vi klassificera det att Porscheägare norr om stan, ofta från Danderyd, Täby och Lidingö, har behövt åka hela vägen till Smista för att köpa och serva sin Porsche. Så kan man ju inte ha det, så nu har man öppnat en anläggning i Danderyd, vägg i vägg med Audi, Callisma, Jaguar och BMW. Den lite större anledningen än just lättjan är att Porsche växer så det knakar och har krävande kunder. Anläggningen i Smista har helt enkelt blivit för liten och man har inte riktigt kunnat leverera den service som man önskade. Vi drog till Rinkebyvägen för att kolla in det nya stället och framförallt för att kolla in bilarna som fanns både på in och utsidan. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Första intrycket av Tesla Model 3
Japp, jag vill ha en

För några timmar sedan satte jag mig bakom ratten på Tesla Model 3 Performance och därför är det på sin plats med en artikel kring de första intrycken. Här hade man ju förberett sig på att det skulle bli lite jobbigt och ovant för att folk tidigare gnällt på att det inte finns någon instrumentering framför ratten och för att vindrutetorkarna "måste" skötas via skärmen. Det tog cirka 0,0001 sekunder att vänja sig vid vyn. Oerhört skönt att inte ha massa tjafs framför sig faktiskt. Det enda jag enkelt vill kunna ha koll på är aktuell hastighet och hur långt jag kan köra innan det är dags att tanka mer el, och detta finns några centimeter till höger om ratten. Inte alls distraherande eller störande så det var ju skönt att kunna lägga det åt sidan. Istället får man en bra sikt framåt och jag saknar verkligen inget som konventionella bilar har. Tumnagel
57.9°
+
Bobby Green
0

Lexus RC 300h är falsk marknadsföring!
Vänta på Lexus RC F istället

Vissa bilar ser ut som sportskor. Ni vet som de där löparskorna som bara har så sjukt fula färger utan någon annan anledning att de ska se snabba ut. Lexus RC är en sådan bil. Den ser snabb ut, speciellt när den kommer i en sån snabb färg som den här orangea. Det ska väl kanske erkännas att jag är något år för gammal för att kunna komma undan med att åka runt i en orange sportbil, men det struntar jag i. Istället känner jag mig som att jag är 28 år, slänger in väskan i det lilla men fungerande bagageutrymmet, öppnar dörren och hoppar in i den tajta kupéen. Här sitter jag bra. Cockpiten är verkligen förarfokuserad och jag börjar bekanta mig med alla reglage. Det här kan bli riktigt trevligt tänker jag, trycker ner foten på bromsen och trycker på den välplacerade power-knappen. Ingenting händer nu eftersom det är en hybrid. Jag vrider körlägesknappen till Sport. Sedan till Sport+. Ställer in stolen och ratten en extra gång. Spänner fast mig, tar tag i ratten och trycker på gaspedalen. Ingenting händer. Verkligen ingenting. Modeller jag kör heter RC 300h vilket betyder att den har 223 hästkrafter och det räcker inte alls här. Noll till hundra tar 8,6 sekunder för den 2170 kilo tunga bilen. Det är liksom inte så fantastiskt att ha en ”sportbil” som är en sekund långsammare till hundra och som dessutom har en toppfart som är 35 km/h långsammare än än en Passat GTE. Besvikelsen är alltså total. Vem köper egentligen en bil som ser ut så här och som inte alls kan leverera? Det finns ju bevisligen folk som gör det, men jag kan liksom inte riktigt förstå det. En logotyp som inte betyder någonting alls. Lexus RC 300h kostar 479.700 kronor i Executive-versionen. F Sport-versionen kostar 570.400 kronor och Luxury-versionen kostar 550.000 kronor. Det är för mycket pengar för en bil som bara ser ut som en sportbil och inte är det. Nej, vänta till RC F-versionen kommer. Den kostar visserligen 796.500 spänn vilket är betydligt mer, men så är den betydligt mer sportbil. Eller ta den där halvmiljonen och köp något annat. Tumnagel
32.5°
+
Roger Åberg
0

Vi har kört Lexus wannabelyxlimpa ES
Lexus ES gör sin entré i Europa

Är du förvirrad över Lexus bokstavskombinationer? Det är jag. Vilka modeller som finns och säljs här är verkligen inte något jag kan bli väckt mitt i natten och rabbla. Men nu är det i alla fall så att ES börjar säljas i Sverige. Den ersätter GS som slutar säljas i Sverige och Europa, men LS finns kvar. Blev du klokare? Trodde väl inte det jag. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0

Audi tar sitt första stora kliv in i den eldrivna framtiden
Jag har provkört e-tron

Audi spottar ur sig många nya bilar hela tiden men den här är troligtvis den mest intressanta på länge. Man har använt sig av namnet e-tron tidigare och A3 Sportback e-tron är en av dem som begåvats med detta epitet. Men i det fallet handlar det om en laddhybrid, modellen som man bara kallar för e-tron som behandlas här är en ren elbil och Audis första stora satsning på detta som ensam drivkälla. A3:an försvinner ur sortimentet och e-tron blir från och med nu synonymt med rena elbilar. Den här suven är alltså först ut och jag har tagit mig en provtur. Se detta som en kort provkörning, för det var precis vad det är. För att riktigt lära känna bilen, hur det är att ladda den och hur det är att leva med den krävs ett betydligt längre test. Men nedan kommer i alla fall mina första intryck av hur Audis framtid kommer att se. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet
Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

I går öppnade Volvo upp sitt showroom i Kungsträdgården i Stockholm efter lite ombyggnad. Men det viktiga här är inte att inredningen har bytts ut utan att Stockholm och Sverige nu har vad man kallar för Volvo Studio. Konceptet finns sedan tidigare i Tokyo, Milano , New York, Warszawa, Beijing och Shanghai. Men vad är skillnaden? Tidigare har man kunnat gå in och kolla på några av Volvos modeller för att sedan åka ut till en återförsäljare och provköra och beställa sin bil. Det har Volvo äntligen förstått att alla inte vill, så nu kan man istället beställa sin bil på plats i innerstan istället. Till en början går det bara att beställa bil på prenumeration, det som på Volvo-språk kallas för Care by Volvo. Om detta kommer att utökas så att bilar som köps även går att köpa i Volvo Studio återstår att se, Volvo vill ju helst att man prenumererar. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Ska Aimo vara bildelningstjänsten som lyckas i Stockholm?
Vi hoppas det!

Precis när DriveNow, precis som Car2Go innan dem, har gett upp att försöka driva en delad biltjänst i Stockholm kommer en ny tjänst. Det är klart vågat och man kan ju undra hur de tänker när jättarna Car2Go och DriveNow har misslyckats. Bakom tjänsten står Sumitomo som är en av de största företagskoncernerna i Japan. Så man har pengar. Den nya tjänsten heter Aimo och man kommer att lansera 31 oktober. Då släpper man ut 300 Renault Zoe, en elbil som har en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer. Det låter ju helt fantastiskt, speciellt nu när DriveNow försvinner. Men kommer de att lyckas? Några saker talar emot det, men några saker talar faktiskt också för. Eftersom det är elbilar det handlar om så behöver man ladda dem någonstans. Elstolpar finns ju knappt i den här stan, vi pratar alltså Stockholm här, så man har ett antal hubbar dit deras personal kommer att köra bilar som behöver laddas, som står fel eller (antar jag) står på speciellt dyra platser. Så ungefär en tredjedel av bilarna kommer oftast stå på dessa platser, som inte är lika dyra som att stå på stan. Men parkeringsfrågan är ändå ett problem, det är tyvärr olagligt för Stockholms Stad att göra dealar med företag. En annan sak som talar emot tjänsten är att det inte verkade som att DriveNow och Car2Go lyckades få tillräckligt många kunder. Bilarna stod helt enkelt still för mycket. Men här kommer en annan sak som talar för tjänsten - prissättningen. Car2Go kostade 3 kronor per minut en gång i tiden och det gjorde DriveNow också ett tag, men slutade på 4,50 kronor om jag minns rätt. Aimo ligger istället på 6 kronor i minuten. Intressant prissättning Men man har olika tak som gör det väldigt attraktivt. Taket på första timmen är 100 kronor, så använder bilen i 10 minuter kostar det 60 kronor, använder du den i 30 minuter så kostar det 100 kronor och använder du den i 50 minuter kostar det 100 kronor. Det gör att man som användare blir mindre stressad och rädd för att det ska bli dyrt. 4,50 per minut låter inte så mycket men det blir snabbt pengar, en timme blir 270 kronor. Den första timmen kostar alltså max 100 kronor och efterföljande timmar max 150 kronor. Maxtaket per dag är 600 kronor. Det är bra priser som i alla fall får mig att vilja använda bilen mer per tillfälle, och kanske är något som gör att bilarna rullar mer (och inte kostar parkering) och som lockar fler kunder. Eftersom det är el är kostnaden för att bilen rullar inte lika jobbig som för bensinbilar. Det finns ingen startavgift, varken på själva abonnemanget eller körningen. Bilarna känner man igen på den färglada spoilern. Det finns alltså ett antal hubbar och parkeringshus där man kan ställa bilarna. Men det går utmärkt att ställa dem på gatan också, precis som med DriveNow. Man får ställa dem inom hemzonen, som är innerstan plus Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Solna och Hjorthagen. Rätt stor zon alltså. Tyvärr är inte Bromma Flygplats eller Arlanda med som zoner. Man har från start inte heller några satellitzoner som Forum Nacka och IKEA. Jag gillar ju dessa försök till bildelningstjänster så jag hoppas att Aimo fungerar. Det är intressant att de kör i Stockholm som ju är välkänt svår. Det är också härligt med bara elbilar och med en för användarna bra prissättning. Men självklar succé? Långt ifrån. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

Rolls-Royce Cullinan på svensk mark
Vi har klämt på suvarnas SUV

Idag var första gången jag satt i en Rolls-Royce. Och det var inte vilken Rolls-Royce som helst (även om alla är speciella), utan den helt nya modellen Cullinan som är inom ett område som tillverkaren aldrig har varit förut - SUV-träsket. Fast det här är ingen vanlig SUV såklart, det är ju en Rolls-Royce. Och då kallas den heller inte för SUV, utan för en "high-bodied vehicle". Rolls vill ju självklart inte beblanda sig med vardagsbilar såsom Bentley Bentayga eller Lamborghini Urus. Det finns endast fem stycken förserie-exemplar i världen, och ett av dem befann sig just nu i Stockholm så jag svängde förbi för att spana in vad det hela handlar om. Tumnagel
34.0°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Volvo V60 CC
Men vi vill kolla in den i skogen, inte i finrummet

Så har då Volvo äntligen släppt en CrossCountry-version av V60. Men är det så stor skillnad? Svaret är både ja och nej. Tror jag. Å ena sidan så är det lite plastdetaljer, lite högre markfrigång (60 mm), lite fetare sulor (22 mm på varje sida) och större däck (13 mm i diameter). Å andra sidan är det kanske precis lagom skillnad och det som behövs för köparen av V60 CC. När Volvo pratar om den här och jämför den med V90 pratar de om ungdomlighet och dynamik. Så V60 CC-köparen vill inte ha en SUV och ska inte få det, så det här är kanske så lagom man faktiskt kan bli i mellanmjölkens land. Och det är ju absolut inga fel med det! Jag gillar det. Det är inget världsomvälvande eller revolutionerande, men spela roll. Vad som spelar roll är motoralternativen. En D4 och en T5 finns från start, ingen hybrid så långt ögat kan nå. Eller det ska komma, men det är väldigt synd att det inte finns med från start. Med en hybrid hade det här kunnat bli en supersuccé men nu är den inte lika självklar. På utsidan är det en lite annorlunda grill, plastdetaljer, rails på taket och lite annorlunda stil på front och rumpa, i alla fall på nederdelarna. Den största skillnaden på utsidan gör nog hjulen som både är bredare och större. Detaljerna i rostfritt stål bak och på sidan är extrautrustning. På insidan är det precis som i en vanlig V60. Eller på en läderstol får man en lite speciell söm. Nu är ju inte det något dåligt, jag gillar verkligen inredningen i den här. På vägen in är det dock skillnad, den högre markfrigången gör att insteget blir lättare. Kanske inte en så ungdomlig förändring, men det kan nog göra att man utökar målgruppen några år. Nu vill vi ta ut den här i skogen där den hör hemma. Eller på den lite skitigare vägen i alla fall. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Oskar har spanat in Audi e-tron
Hur känns den live?

Vår kompis Oskar Krüger från Teknikens Värld var på plats när Audi täckte av den nya eldrivna modellen e-tron och han var snäll och svarade på ett par frågor om hur upplevelsen var. - Förutom eldriften, är det här en vanlig Audi eller något unikt? "Hade inte Audi sagt att det var en elbil hade ingen trott att det vore en. I vanlig Audi-anda är mycket konservativt och svängarna tas inte ut i onödan." - Hur känns de digitala backspeglarna? "Svårt att säga utan att ha kört bilen men visst är det en häftig detalj! Det lär bli svårt att avvänja sig att kolla ut genom rutan då skärmarna sitter på dörrarna och är i minsta laget. Värt att påpeka är att denna typ av backspeglar inte är tillåtna i USA och Kina." - Något annat som du blivit förvånad över eller som är extra coolt? "Som sagt är Audi väldigt konservativa, men även noggranna. Och just det förvånar en del, att de inte tagit några genvägar utan byggt en elbil från grunden. Det enda de inte gjort själva är battericellerna, de köps in från LG." - Är det här en Tesladödare? "Sett till förnuft, helt klart. Audi har liknande räckvidd och kostar en bråkdel av priset. Men e-tron har inte prestandan och coolheten som Tesla har. Så jag tror varken Audi, Mercedes, eller Jaguar är några riktiga Tesladödare, Tesla är fortfarande överlägset snabbast." Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Är det nu bilvärlden ska bli rädda för Tesla på riktigt?
Jag tror det!

När iPhone kom skrattade många. Klippet med Steve Ballmer där han hånar iPhone är en klassiker i dag och vi vet alla hur det gick för Nokia och alla andra som var dryga. Apple kom ju med en svinbra produkt men det räcker ju som bekant sällan långt. Man måste ha styr på tillverkning, man måste finnas i alla länder och man måste ha återförsäljare. Apple kunde det där med tillverkning, i alla fall tillräckligt bra för att komma igång. Man fanns i en hel hög med länder redan så service och support var löst. Återförsäljarna blev ett helt eget kapitel för Apple, man lyckades nämligen med något som ingen annan lyckats med - trollbinda operatörerna. Istället för att operatörerna hade makten var det helt plötsligt Apple som hade makten. Utan iPhone var man rökt som operatör så nu var de operatörerna som satt i knät på Apple. De gillade det inte, men iPhone drog in pengar och krävde väldigt lite support från operatörernas sida så de var nöjda ändå. Teslas historia är på många sätt rätt lik Apples. Man kommer in som nykomling på en marknad där alla bjässar skrattar åt en. De stora tillverkarna, och jag med för den delen, har hela tiden sagt att det är enkelt att göra en grym bil i mindre upplaga, att tillverka miljoner bilar är en annan sak. Och det är det. Det är ett mastodont-projekt att tillverka en bil. Men Tesla börjar bli ok på det. När man har igång fabriker i Kina och i Europa om några år kommer man att vara riktigt bra på det. Och då kommer de andra tillverkarna att sitta där med sina tröga återförsäljarnät och trista teknik. För Tesla har inga återförsäljare i den klassiska meningen. Man behöver inte dela pengarna med dem, man behöver inte göra dem lyckliga. En del gamla tillverkare försöker springa åt det här hållet. Geely är ändå rätt tidigt ute både med prenumerationerna på Volvo och med hela Lynk & Co-konceptet. Många andra verkar riktigt trötta här. Just Lynk & Co har fattat en annan sak som Tesla också har fattat. Man vill inte göra miljoner val. Eller miljarder val är det snarare. En vanlig Volvo kan fås i fyra miljarder kombinationer. När man beställer en Tesla väljer man motor, färg, något tillvalspaket och vinterdäck. Det är allt. Lynk & Co ska göra samma sak, man har tagit fram åtta olika versioner av varje modell och det är det som finns. Den sista pusselbiten är tekniken. Tesla är på väg att knuffa ut Nvidia och börja bygga sina egna chip för sina egna bilar, mycket på samma sätt som Apple gjorde med chipen i iPhone och iPad. Resten av bilvärlden bygger på partnerskap där olika partners levererar olika delar till bilen. Nvidia levererar hårdvaran var instrumentklustret, Bosch en annan hårdvara, biltillverkaren möjligen det som knyter dem samman. Men biltillverkaren är djupt beroende att deras partners ligger i framkant. När Tesla har makt över sin egen teknik kommer deras utvecklingstider att vara larvigt mycket kortare än konkurrenterna. Om Tesla har ett system som är överlägset i användarupplevelse, kostnad och funktion och alla konkurrenterna har dyra, trötta och dåliga system kommer det inte att bli lätt för de stora jättarna att sitta där och vara nöjda när Tesla verkligen får fart på sin produktion. För några år sedan gjorde Netflix knappt något eget material och HBO gjorde alla storserier. 2013, precis innan House of Cards skulle ha premiär, sa Ted Sarandos (chef över innehåll på Netflix) den klassiska meningen "The goal is to become HBO faster than HBO can become us". HBO fnissade och resten är historia. Så jag tror att det är dags för jättarna att bli nervösa nu. Både för Tesla, men också för den hög med andra, mindre tillverkare som kommer att följa i Teslas fotspår. Jag tror att någon jätte kommer att klara omställningen, frågan är vilken. Precis som i mobilvärlden där Samsung klarade omställningen tack vare att man förstod att Apple gjorde allt rätt så till den grad att man utan att skämmas kopierade konceptet rakt av. Men med Samsung och Apple i mobiltoppen i dag finns inga Sony, LG, Nokia eller Motorola. Där finns Huawei, OPPO och Xiaomi. Om tio år kommer det nog vara en gammal jätte, Tesla och några nya förmågor även i toppen av bilförsäljningen. Frågan är bara vilken jätte och vilka de nya förmågorna kommer att vara. Tumnagel
58.8°
+
Roger Åberg
0

Vi har träffat två fantastiska designchefer
Som båda har skapat sin Bugatti Chiron

Lego Technics chefsdesigner Aurelien Rouffiange och Bugattis chefsdesigner Achim Anscheidt är två herrar med väldigt roliga jobb. De gör också väldigt olika saker, men i projektet att skapa en Lego Technics-version av Bugatti Chiron möttes de. Tumnagel
44.3°
+
Roger Åberg
0

Nu ska den snyggaste Volvon någonsin ut i tjänstebilsfolkhemmen
Vi har provkört nya Volvo V60!

För fem år sedan presenterade Volvo sitt Concept C, bilen som var starten för nya Volvo och som snart kommer att bli verklighet i form av Polestar 1. Men det känns som att det man startade med Concept C hade som mål att bli V60. På något sätt är det här den ultimata Volvon. Tumnagel
60.3°
+
Roger Åberg
0

Vi har pratat med Alain Visser om framtiden för Lynk & Co
Han verkar, minst sagt, tro på det han gör

När vi sätter oss ner med Alain och Andreas från Lynk & Co är humöret på topp, speciellt hos Alain. Jag inbillar mig att jag är en person kan läsa andra i alla fall en smula och så där glad är man inte utan anledning. Så vad är Alain så glad för? Han är i Amsterdam. Själv är han belgare, ett stängt folk enligt honom själv. Amsterdam är open minded. Perfekt att lansera Lynk & Co 02 här, trots att bilmärket inte kommer till Europa på två år. Men i dag så tillkännager man att man kommer att tillverka de Lynk & Co-bilar som ska säljas i Europa i Volvos fabrik i Genth i Belgien. Det är väl inte någon högoddsare att det blir så, men man är noga att påpeka att man tittat på olika alternativ och valt det här alternativet själva. Lynk & Co är ett experiment som på många sätt känns oerhört självklart men som inte är en solklar succé. Det är ju inte någon som har gjort detta innan. Tesla gör på sätt och vis samma sak som Lynk & Co men Alain är noga med att det också finns många olikheter. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Krönika Det är klart att man sätter sig i en självkörande Volvo!
Mänskliga förare är idioter

I en krönika i Aftonbladet passar Robert Collin på att dra förhastade slutsatser och tveksam "fakta", allt för att hetsa om självkörande bilar. Hans tes är att maskiner är dumma, att självkörande bilar är en utopi och all teknik är läskigt. Tumnagel
90.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow!

När Volvo lanserar sin nya V60 gör man det i två villor utanför Stockholm, en i Täby och en på Lidingö. Man gör det helt utan slides och pang pang utan kör bara upp bilen på uppfarten. Det ger ett rätt kaxigt intryck och det är den här värd. Det enda som är gemensamt med gamla V60 är namnet. Det här är en folkbil, nya V70 helt enkelt. Den känns mycket större inuti även om den så klart inte är lika stor som V90. Men en hel Roger får plats i baksätet. Den är väldigt snygg, faktiskt oerhört snygg. Kan inte komma på någon av konkurrenterna som solklart kan slå Volvo på fingrarna i den här klassen just nu. Självklart är bilen de just presenterade extrautrustad, men ändå. Speciellt jämfört med gamla V60, som enligt mig är bedrövlig, är det natt och dag. Bilen känns betydligt större på alla sätt och vis än föregångaren, speciellt bak. Det är lätt att komma in i baksätet och bagageutrymmet går faktiskt att använda. Även på utsidan känns bilen mer pondus utan att kännas klumpig. Jag tror att väldigt, väldigt många kommer att tycka att den här storleken är perfekt. På insidan är det exakt samma känsla som vi känner igen från tidigare nya Volvos. Vilket är något väldigt bra. Läs all fakta om bilen i artikeln här nedan. Har ni några frågor, ställ dem bland kommentarerna så ska jag försöka få svar! Tumnagel
85.4°
+
Roger Åberg
0

Ska man verkligen gynna elbilar med stora batterier?
Det ska räcka till alla!

Jag älskar elbilar. De är tysta, snabba, har all kraft direkt och smutsar inte ner (lika mycket). Jag gillar välljudande bensinmotorer också, men helt ärligt - det är väl kanske en procent av alla sålda bilar som kommer att låta så bra att det är värt det. Och i dessa downsizingtider med mindre motorer som vi på olika krystade sätt försöker få att låta härligt känns det oftast som att det är dags att överge det där. Snart står det 2018 i kalendern och då är det två år kvar till det gyllene året 2020 då i princip alla biltillverkare säger att de på riktigt ska ha många modeller som är helt eldrivna i sitt utbud. Och vi som konsumenter vill så klart att det ska sitta så stora batterier som möjligt i bilarna för att vi ska känna oss lugna och slippa få slut på kräm. Men ska det verkligen uppmuntras med stora batterier? Borde de inte tvärtom straffskattas? För även om elbilar skitar ner mindre när de körs är de knappast miljövänliga. Gruvdrift, tillverkning av batterier och återvinning kostar inte bara pengar utan kostar också på för vårt samhälle. Borde vi inte komma överens om att säg 40 kWh* är alldeles lagom för 90 procent av befolkningen och att det räcker? Att om man har en och en halv miljon till att köpa en Tesla Model S P100D så ska man inte få 40 lax och rabatt på skatt och förmånsvärden? Ska vi ta och komma överens om att en bil för en och en halv miljon är en lyxprodukt och att de pengarna istället borde lägga på att byta ut mer normala bilar och få folk att åka andra fordon istället för bilar som tar plats både parkerade och på vägarna? (En Renault Zoe med batteri på 41 kWh kommer 40 mil enligt NEDC och 27 mil i verkligheten.) För när det inte bara är Tesla och några få andra tillverkare som erbjuder elbilar kommer det att krävas mängder och åter mängder av batterier. Och den som inbillar sig att det inte kommer att påverka vår planet att ta fram dessa lever inte i en allt för realistisk värld. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0