m
Artiklar i kategorin Bil / Polestar

Bjørn Nyland hänger med Polestar 2
Kommer med tips och trix

Den norska elbilsfantasten Bjørn Nyland har hängt med Polestar 2 ett tag och i dessa klipp delar han med sig av sina tankar och erfarenheter kring modellen så här långt. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Polestar återkallar alla Polestar 2
Bilarna kan stanna under färd

Det visar sig bli en ganska så knackig start för Polestars senaste modell Polestar 2. Några kunder blev för ett tag sedan strandade då bilen helt enkelt inte ville starta och bilar togs tillbaka för att undersökas. Problemen med mjukvaran har därefter eskalerat och nu har Polestar tagit beslutet att återkalla alla Polestar 2 som hittills har levererats. Bilarna kan nämligen i värsta fall helt plötsligt stanna när man kör vilket är direkt obra. Totalt handlar det om 2200 bilar och av dessa finns runt 600 stycken här i Sverige. Tumnagel
22.3°
+
Bobby Green
0

Polestar Precept kommer att bli verklighet
Utvecklingsarbetet är igång

I början av året visade Polestar konceptet Precept. Nu meddelar man att bilen kommer att gå i produktion och att utvecklingsarbetet kring detta redan är igång. Med Precept vill man visa märkets väg framåt både när det gäller teknik och design. Bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt ny fabriksdel men när den kan tänkas lanseras är fortfarande oklart. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 är världens coolaste Volvo enligt Doug
Då har han inte sladdat med en 240

Det är många som redan testat och gått igenom Polestar 1 (vi bland annat) och nu har turen kommit till Doug DeMuro. Han tycker att det här är världens coolaste Volvo men han har lite dålig koll på historia eftersom han inte är med på varför det står "since 1959" på säkerhetsbältena. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Häng med i en Polestar 1 på Nürburgring
Presterar förvånansvärt bra

Polestar 1 är en stor och tung (2,3 ton) GT-vagn som troligtvis kommer att användas mest för bekväma och snabba långturer av sina ägare. Men som vi kan se här skäms inte modellen för sig när man tar ut den på en racerbana. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Jonny Smith provkör Polestar 2
Och nu kan du också göra det

Polestar hade nyligen provkörningar av Polestar 2 för pressen och här får vi oss en genomgång av bilen av Jonny Smith som numera kör YouTube-kanalen CarPervert. Polestar har nu även öppnat upp möjligheten för allmänheten att provköra Polestar 2 i Stockholm och Göteborg. Här bokar du. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Polestar lanserar global designtävling
Designa för år 2040

Med start igår har Polestar dragit igång en global designtävling. Den pågår till och med den 26 oktober och här kommer designers hos Polestar att coacha deltagare och hjälpa dem att ge liv åt sina skapelser. Tävlingen går ut på att designa en ny Polestar-produkt för år 2040, utan att dra iväg för mycket åt det orimliga hållet. Temat är "Pure" och det är fritt om man vill designa en bil eller något annat. De vinnande bidragen kommer att byggas upp som Polestars övriga modeller på designcentret i Göteborg. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Polestar börjar samarbeta med Plugsurfing gällande laddning
Ger tillgång till 195.000 laddpunkter

En elbil måste laddas och det vill man ju kunna göra smidigt när man är ute på långtur. Tesla har sina Superchargers och flera andra biltillverkare är anslutna till laddnätverket Ionity. Det är dock inte Polestar. Idag får vi reda på att de istället börjar samarbeta med Plugsurfing som är en betallösning för elbilsladdning. Där skapar du ett konto och får sedan tillgång till 195.000 laddpunkter i hela Europa. Den som köper en Polestar kommer att få med en RFID-tag från Plugsurfing som man sedan kopplar till sitt konto. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 försenas
Leveranser försenas fyra till fem veckor

I slutet av mars drog tillverkningen av Polestar 2 igång i Kina och målet var att de första bilarna skulle börja rulla i Europa nu i sommar. Så blir det dock inte eftersom det inträffat problem gällande leveranserna från Kina och hit. Inte helt oväntat är det pandemin som är det som gör att det gnisslar i kugghjulen. Nu verkar det istället bli i höst som de första kunderna får sina bilar, typ september eller oktober. Uppdatering Vi har varit i kontakt med Polestar som säger att de har förseningar, men att de inte är så stora. Kunderna får vänta ungefär fyra till fem veckor längre på sina bilar, så skulle man fått leverans i juli kommer den i augusti och så vidare. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Polestar Precept
Thomas Ingenlath går igenom nya konceptet

I slutet av februari rullade Polestar ut konceptbilen Precept och nu berättar man lite mer om den. Bilen ger en inblick i hur Polestars framtid ser ut och man har fokuserat på tre områden - hållbarhet, digital teknik och design. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Polestar Space öppnar i Stockholm och Göteborg nu i sommar
Dags för showroom även i Sverige

I slutet av oktober förra året slog portarna till Polestars första showroom upp, i Oslo. Nu i sommar, inget exakt datum är annonserat, kommer man även att öppna i på Kungsportsavenyn 25 i Göteborg och på Norrlandsgatan 5 i Stockholm. Här kommer man att kunna kolla på modellerna Polestar 1 och Polestar 2, provköra och träffa experter från Polestar. Miljön beskrivs som avskalad för att ta bort pressen i säljprocessen. De som jobbar på ställena är inte säljare utan produktspecialister som inte arbetar på provision. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Polestar 2 drar igång i Kina
De första bilarna kommer till Europa i sommar

Nu drar serietillverkningen av Polestars andra modell 2 igång i staden Luqiao i Kina. Planen är att de första exemplaren ska hitta till Europa i sommar och därefter ska kunder i Kina och USA få ta del av sina bilar. Fabriken bilen byggs på ägs av Geely och här tillverkas även Volvo-bilar. Polestars vd Thomas Ingenlath säger följande: "The world is facing enormous upheaval in the face of the coronavirus pandemic. We start production now under these challenging circumstances with a strong focus on the health and safety of our people. This is a great achievement and the result of huge efforts from the staff in the factory and the team securing the supply chain. I have a huge amount of respect for the entire team – thanks to them!" En Polestar 2 kostar från 659.000 kronor. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Precept visar Polestars framtid
Nu är konceptbilen officiell

Polestar visar nu upp sin nya konceptbil Precept och det här ska vara en försmak på vad framtiden har att bjuda på. Det är en helt eldriven stor sedan med fyra dörrar och GT-känsla. Thomas Ingenlath som är vd för Polestar säger följande: "Precept is a declaration, a vision of what Polestar stands for and what makes the brand relevant.The car is a response to the clear challenges our society and industry face. This is not a dream of a distant future, Polestar Precept previews future vehicles and shows how we will apply innovation to minimise our environmental impact." Världspremiär blir i Genève. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
59.0°
+
Bobby Green
0

Teaser för Polestar Precept
Är det här mellan-suven Polestar 3?

Efter 1 och 2 kommer Polestar 3. Det är en mellanstor SUV och teasern vi ser här är troligtvis en förhandsvisning på just denna bil. Konceptet kommer att visas upp på eventet som hålls nästa vecka den 25 februari. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Polestar visar sitt nya infotainment-system nästa vecka
Drivs av Android

Polestars infotainment-system drivs av Android och en första titt på detta fick vi för lite mer än ett år sedan. Den 25 februari är det dags att visa upp den senaste versionen av Human Design Interface som de utvecklat tillsammans med Google. Google Assistant ska nu vara ännu mer hjälpsam och kunna förstå språk och dialekter bättre än tidigare. Man kommer även att kunna strömma videoklipp från sina favoritappar och tjänster samtidigt som bilen laddas. Mer information får vi när man presenterar grejerna nästa vecka. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Polestar 2
Från 659.000 kronor, levereras i sommar

Nu har försäljningen av Polestar 2 börjat på riktigt. Har du 659.000 kronor är det bara att gå in och välja hur den ska se ut. Har du mer pengar än så kan du välja annan färg än svart (10.000 kronor), ventilerade säten med nappa-läder (50.000 kronor), performance-paket (60.000 kronor) och dragkrok (13.000 kronor). Så mycket mer än så går faktiskt inte att lägga till förutom vinterhjul, extra laddsladdar och liknande. Om man är snabb på köpknappen ska man få sin bil i sommar. Enligt Polestar är det "stor efterfrågan" och "många människor har visat intresse" men några riktiga siffror på vad det betyder finns inte. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Polestar publicerar dödsruna för förbränningsmotorn
Men än är den inte död va?

Elbilar är möjligen framtiden, men än så länge är förbränningsmotorn herre på täppan. Det struntar Polestar i och publicerar nu en dödsruna för förbränningsmotorn. Det ironiska i detta är att systerföretaget Volvo är extremt beroende av just förbränningsmotorn och nog kommer att vara så under ett flertal år framöver. Tumnagel
32.4°
+
Roger Åberg
0

Dragkrok till Polestar 2 kostar 13.000 kronor
Får dra upp till 1500 kilo

När Polestar presenterade den helt eldrivna modellen 2 var det många som undrade om den skulle kunna gå att få med dragkrok. Ja var svaret men sen var det tyst ett tag. Sen fick vi tidigare i år reda på att man på den får hänga upp till 1500 kilo. Nu får vi också reda på vad kalaset kostar extra och det är 13.000 kronor som gäller, installerat och klart. Kroken är elektriskt infällbar så den gömmer sig alltså under stötfångaren när man inte behöver den. Det kombinerade bagageutrymmet sväljer 440 liter (405 bak, 35 fram) och takräcke finns som tillval om man nu skulle behöva lasta större grejer upp till 75 kilo. Reserverar man ett exemplar innan den 31 december är man garanterad leverans nästa år. På släpet på bilderna står den svenska elmotorcykeln Cake Kalk. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Sugen på att privatleasa en Polestar 2?
Så här mycket kostar det

Vi har tidigare skrivit vad Polestar 2 kostar om man vill slänga upp all deg på en gång och även om vad det skulle kosta att ha den som tjänstebil. Nu kommer siffrorna som berättar vad elbilen kostar om du privatleasar. Väljer du standardversionen som kontant kostar 659.000 kronor ligger månadskostnaden på 5499 kronor. Eftersom bilen bara går på el får man klimatbonus på 60.000 kronor vilket gör att kostnaden sjunker till 3832 kronor. För att få till detta belopp måste du dock pytsa in 20 procent i kontantinsats själv - 131.800 kronor. Vill man skippa insats helt går det också bra, men då stiger inte helt oväntat månadskostnaden, till 7493 kronor. Man kan välja att betala 0-30 procent i kontantinsats. Avtalet för privatleasing löper över 36 månader och i priset ingår service med hämtning och lämning av bil. Körsträckan per år som ingår är 1500 mil. Polestar 2 ska börja levereras nästa sommar. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 och 2 som tjänstebil
Så mycket kostar det

I somras fick vi reda på att Polestars första modell Polestar 1 skulle kosta från 1.699.000 kronor. I höstas släppte man även priset för Polestar 2 som börjar på 659.000 kronor. Skatteverket la nyligen upp Polestars båda modeller i deras bilförmånsberäknare vilket innebär att vi nu får reda på vad bilarna kostar som tjänstebilar. För hybriden Polestar 1 blir det beräknade förmånsvärdet 144.671 kronor per år, eller 12.055 kronor per månad. Teknikens Värld har jämfört med en Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ och för en sådan skulle förmånsvärdet landa på 19.921 kronor. Bara för att det är kul slängde man även in en Lamborghini Urus i ekvationen och den går loss på hela 40.554 kronor varje månad. Tittar man på eldrivna Polestar 2 är siffran istället 45.143 kronor per år vilket innebär 3761 kronor per månad. En Tesla Model 3 Long Range hamnar på 45.503 kronor respektive 3791 kronor så dessa två modeller ligger väldigt lika i pris. Läs mer om hur man har räknat på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Polestars första showroom i Europa har öppnat
Finns i Oslo

Som utlovat har nu Polestar öppnat sitt första Polestar Space i Europa. Som vi tidigare har skrivit är platsen Oslo i Norge. Vip-premiären har varit, stället öppnar för allmänheten imorgon. Här kan man spatsera omkring i en ljus lokal och kika lite närmare på Polestar 1 och 2, olika materialval och klämma och känna på delarna som gör bilarna. Är du intresserad av ett exemplar är det bara att lägga en beställning. Det ska även gå att provköra bilarna. Polestars vd Thomas Ingenlath säger följande: "The Space in Oslo is extremely special. The location is perfect, right at the heart of where people shop and relax, and the way this modern retail experience sits inside a historic building really reinforces our belief that great design is timeless. Performance for us isn’t just about great driving dynamics, it is also about the experience customers have choosing their perfect Polestar and the excitement of living with it every day." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Performance Pack till Polestar 2 kostar 60.000 kronor extra
Brembo-bromsar, Öhlins-dämpare och smidda fälgar

I slutet av förra månaden fick vi reda på vad Polestar 2 skulle kosta i svenska pengar och siffran lyder 659.000 kronor. Det finns inte så många tillval att göra så prislappen som redan är ganska saftig blir inte så värst mycket högre. Men det finns ett så kallat Performance Pack att lägga till och nu får vi reda på vad det kommer att kosta. För 60.000 kronor extra får du andra bromsar från Brembo fram med fyrkolvsok, justerbara Öhlings-dämpare och en uppsättning smidda fälgar som mäter 20 tum. En extra blingig sak är att ventilhattarna är guldiga, precis som säkerhetsbältena. Det går bra att göra en reservation av bilen nu och leverans ska någon gång nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg testar Polestar 1 en snabbis
Vad tycker den före detta racerföraren?

Massa folk har nu fått köra Polestar 1 och en av dem som har fått känna lite på bilen är den före detta racerföraren Nico Rosberg. I klippet får vi även se när han hänger på bilmässan i Frankfurt. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Här är svenska priset på Polestar 2
659.000 kronor

Polestar 2 är väl på något sätt vårt svenska hopp bland elbilarna tills dess att Volvo får ändan ur och presenterar en elbil. Polestar 2 såldes vid lanseringen in som en bil med en prislapp på 40.000 dollar, vilket är helt ok. Men den versionen kommer inte än på ett tag, ett bra tag. Först kommer lanseringsversionen som kommer att börja tillverkas i början av 2020. Vi visste redan att den skulle få en prislapp på 60.000 euro, men nu är det svenska priset klart. 659.000 svenska riksdaler fattigare kommer du att bli om du lägger en beställning, vilket som av en slump är 900 kronor mindre än en Model 3 Long Range. Det finns inte mycket att välja i utrustningsväg. Sex färger, tre inredningar, ett performance-paket (som verkar vara gratis) och fälgar är allt man kan välja mellan. Tumnagel
41.6°
+
Roger Åberg
0

Shmee150 har nu testkört Polestar 1
Bra genomgång

Shmee150 har nu fått ta sig en ordentlig titt och provtur med en prototyp-version av Polestar 1 och så här såg det ut. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Polestars fabrik i Chengdu öppnar
Nu börjar tillverkningen av Polestar 1

Polestar har nu fått något som kallas för World Manufacturer Identifier (WMI) vilket befäster deras position som en fristående fordonstillverkare. I samband med detta öppnar fabriken i Chengdu och tillverkningen av modellen Polestar 1 drar igång. Lokalerna är skapade av arkitektur- och designföretaget Snøhetta. De första kunderna ska få sina bilar innan året är slut. Målet är tillverka 500 exemplar om året och totalt ska det bli 1500 stycken. I början av nästa år kommer nästa modell, Polestar 2, att börja tillverkas i den kinesiska staden Luqiao. Thomas Ingenlath som är vd för Polestar säger följande: "Här i Chengdu tillverkar vi inte bara en förstklassig hybrid-elektrisk prestandabil. Vi har också skapat en inspirerande tillverkningsmiljö, en suverän arbetsplats och plats att besöka. Den speglar verkligen vad varumärket Polestar står för. Vi lovade att vår första produktionsanläggning skulle stå klar 2019, vi lovade att vi skulle leverera bilar i år, och vi lovade att vi skulle göra saker och ting på ett annorlunda sätt – och än en gång håller vi våra löften. Detta är ett enormt stolt ögonblick för hela teamet på Polestar." Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Polestar 1 är här
Hur känns den?

Journalister har nu fått möjligheten att provköra Polestar 1 och här ser vi ett klipp från Roadshow. Våra kompisar på Teknikens Värld har också provkört, mer om deras upplevelse finns här. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 blir din från 1.699.000 kronor
Nu är konfiguratorn öppen

Nu kan du bygga dig en Polestar 1 på länken nedan och i samband med detta får vi prislappen för kalaset - från 1.699.000 kronor kostar ett exemplar. Ovanpå det läggs även en så kallad "beställningsregistreringsavgift". Eftersom bilen är en laddhybrid får du dock en miljöbilsbonus som är på cirka 35.000 kronor. Men det blir ju som sagt en slant ändå. Beställer du nu får du din bil mellan december i år och februari nästa år. Det finns fem stycken olika lackalternativ och du kan få alla som metallic eller som matt. Matt kostar dock 50.000 kronor extra. I övrigt finns det inte så många val, du kan ändra färg på fälgarna, välja svart istället för krom på listerna och ha mörk eller ljus interiör. Tumnagel
0.5°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 åker ut på Europa-turné
Kommer snart till Sverige

Polestar ger sig nu ut på en turné som man kallar för Polestar 2 roadshow. Där kommer besökare att kunna få sig en närmare titt på bilen när den besöker 15 stycken europiska städer mellan maj och oktober 2019. Ett av stoppen är Sverige och här drar det hela igång nästa vecka. Man startar i Göteborg där man håller låda mellan den 22-24 maj för att sedan dra vidare till Stockholm där man är mellan den 30 maj och 2 juni. Vilka platser det rör sig om får vi tyvärr inte reda på för tillfället, men det ska dyka upp på länken nedan så småningom. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Top Gear tar sig en närmare titt på Polestar 2
Och Polestar 1

För knappt en vecka sedan presenterade Polestar den mycket efterlängtade modellen 2. Den här är helt eldriven och på riktigt något som skulle kunna utmana exempelvis Tesla Model 3. Den har bra räckvidd, kostar inte en miljon kronor och ser kanske inte så dum ut ändå. Tyvärr är det inget vi kommer att få se på gatorna i år utan först nästa år ska tillverkningen dra igång. Kan man sedan leverera bilar och få till ställen där man kan tanka dem kan det bli spännande. Jack Rix från Top Gear har tagit sig en närmare titt på nyheten och så här såg det ut. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0