m
Artiklar i kategorin Bil / Lucid

Lucid Motors släpper klipp från fabriken
Så blir modellen Air till

För lite mer än en månad sedan skrev vi om att CNBC varit och hälsat på i Lucid Motors fabrik i Arizona. Nu har Lucid själva släppt ett klipp på bitar som tidigare inte visats och som ger oss en inblick i monteringsprocessen för modellen Lucid Air. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Lucid Air blir den första bilen som får Dolby Atmos
21 stycken högtalare positionerar ljudet överallt

Dolby och Lucid har nu slagit sina kloka huvuden ihop och byggt in Atmos i Lucids kommande elbil Air. Systemet består av 21 stycken högtalare som ska kunna förflytta och positionera ljudet i kupén så att det alltid är optimalt. Förare, passagerare och andra i bilen ska kunna få varningsmeddelanden och andra notifieringar på den plats de är på. Ett exempel är att bältesvarnaren bara kommer att låta på den platsen där bältet inte är iklickat. Man kallar det hela för Surreal Sound. Systemet kommer att vara standard i Air Grand Touring och Air Dream Edition men tillval i Air Touring och Air Pure. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Lucid Motors vd kör Lucid Air
Spoiler: han tycker den är grym

Peter Rawlinson är vd för elbilstillverkaren Lucid Motors. Nu har han varit ute och kört med det första omaskerade exemplaret av modellen Air på vägarna, och så här såg det ut. Versionen han kör ska vara så lik en produktionsversion man kan komma och den är byggd för att kontrollera att alla fabrikens maskiner fungerar som de ska. Peter är såklart väldigt partisk i frågan och tycker att man har fått till en riktigt bra och behaglig körupplevelse, precis den som man eftersträvade. Han klagar dock lite på att accelerationen i låga hastigheter behöver förfinas lite och att hill hold-funktionen är lite hoppig, men det känns inte som jättesvåra saker att fixa till. Lucids fabrik i Arizona är klar och man räknar med att dra igång produktionen av företags första modell under årets andra halva. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Ett besök i Lucids fabrik som ligger i Arizona
CNBC Television har hälsat på

Lucid blev nyligen klara med den första delen av sin fabrik i Arizona och CNBC Television har fått sig en liten rundtur. AMP-1 (Advanced Manufacturing Plant) som stället kallas är den första elbilsfabriken i Nordamerika och för närvarande har den kapacitet att tillverka 34.000 stycken exemplar av modellen Air varje år. När fas två av fabriken är klar ska den siffran öka till 90.000 istället. Det ultimata målet är att kunna tillverka 400.000 stycken bilar om året. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Europeiska leveranser av Lucid Air börjar 2022
Kunder i USA ska dock få ett gäng bilar i år

En person frågade Lucid Motors när modellen Air skulle börja skeppas till Europa, närmare bestämt Norge och fick då till svar att detta skulle ske i slutet av det här året. Dock ändrade man sig snabbt och säger nu istället att detta kommer dra igång under första halvan av 2022. Leveranserna i USA ska dock påbörjas i år. Först ut är flaggskeppet Dream Edition och Air Grand Touring som ska börja levereras nu i vår i staterna. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Snack om designen av Lucid Air
Så blev elbilen till

Lucids kommande elbil Air känns väldigt spännande och det ska bli kul att se den på vägarna när det nu kan ske. Här snackas det om hur bilen blev till. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Lucids instegsversion av Air kostar från 69.900 dollar
Tar sig 65 mil på en laddning

När Lucid Motors äntligen presenterade den eldrivna modellen Air för en månad sedan sa de att den billigaste skulle kosta under 80.000 dollar. Nu får vi reda på det exakta frånpriset och det är 77.400 dollar (69.900 dollar efter elbilsbonusen som är 7500 dollar i USA). För den slanten får man en Air med en elmotor på 480 hästar som tar sig 65 mil på en laddning. Som tillval kan man få en extra motor och därmed fyrhjulsdrift, men vad detta kostar framgår inte just nu. Tyvärr har vi inte några svenska priser på bilen än. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Lucid Air har kört Laguna Seca på 1:31.3
Snabbare än en Ferrari 488 GTB

Testerna med Lucid Motors eldrivna modell Air fortsätter och nu presenterar man att man satt tiden 1:31.3 på Laguna Seca. Det gör bilen snabbare än bland annat Ferrari 488 GTB och Chevrolet Corvette ZR1 C7. Notera att detta dock var med en Air där man rivit ut interiören och monterat störtbur. Vidare hade prototypen även en stor vinge på bakluckan, större diffusor och små vingar på frontspoilern för bättre downforce. Tiden är ändå sjukt snabb, men trots detta en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid. Nyligen körde man kvartsmilen på 9.245 sekunder med en Air. Model S Plaid lovar att köra samma sträcka på under nio sekunder, men det finns ännu inget videobevis på detta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Lucid Air har tydligen slagit nytt elbilsrekord runt Laguna Seca
Kan vara snabbare än Tesla Model S Plaid Edition

Det här skakiga klippet visar när Lucid Air var ute och brände på Laguna Seca nyligen. De som filmade klockade ett varv till 1:33 vilket om det stämmer skulle innebära att Air är snabbare på sträckan än Teslas Model S Plaid Edition som förra året klockade 1:36,55. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lek loss med Lucids konfigurator
Hur vill du ha din Air?

Förra veckan släppte Lucid Motors nästan all information och bilder kring modellen Air. Konfiguratorn är nu öppnad och i den kan du bygga din bil som du vill ha den. Min spec ser ni bland bilderna. En annan konfigurator som nu också är öppen är den för Maseratis nya modell MC20, den hittar ni här. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0