m
Artiklar i kategorin Bil / Dacia

Dacia hoppar på elbilståget när de måste
Fokuserar på prisvärda modeller först

Dacia har visserligen en helt eldriven modell - Spring. Och nyligen presenterade Jogger kommer att erbjudas som hybrid. Men deras fokus just nu ligger inte på att ta fram massa elektrifierade modeller utan på att erbjuda prisvärda bilar som "alla" har råd med. Och elbilar kostar fortfarande en slant oavsett vilket märke det står i grillen. Dacia kan erbjuda flera el-alternativ nu om de skulle vilja eftersom de har tillgång till tekniken som Renault har, men de kommer att vänta med en ordentlig elbilssatsning först när de verkligen måste göra det. Xavier Martinet som är Dacias head of sales and marketing säger följande: "The question is not technical, we can put that technology on our cars, we have this [hybrid] technology on the [Renault] Clio and the [Renault] Captur, we can put them on the Jogger or Sandero tomorrow. I don’t think our customers are actually asking for a specific technology – maybe it’s different to electric for part of the population, but otherwise, if you look at the masses, people aren’t really asking for a specific technology. They want a car that fills their needs and allows them to go wherever they want to go at the right price. We’ll have it in our cars when we need to for customers to enter a city center and not have to pay a penalty, but it’s really a question of economics." Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Dacia presenterar sjusitsiga Jogger
Kommer som hybrid

Dacia visar nu upp den nya modellen Jogger och det är en sjusitsig familjebil. Den mäter 4,55 meter på längden och är därmed den längsta modellen som tillverkaren erbjuder. Man beskriver den som lång som en kombi, utseende som en SUV och praktisk som en MPV. De två sätena längst bak kan fällas upp eller tas ut helt. Gör man det får man in 708 liter bagage, fäller man andra raden går det in upp till 1819 liter. För den som känner sig extra äventyrlig erbjuds en Limited Edition-version som är lite off-road-mässig. Den kallas för Extreme och har en svart hajfensantenn, svarta takräcken, svarta lättmetallfälgar och svarta sidospeglar. Den får även röda sömmar på stolarna, kromdetaljer på dörrsidorna och backkamera, luftkonditionering och keyless-kort som standard. Riktigt extremt alltså. Till en början erbjuds Jogger med en bensinmotor på 110 hästar och 200 newtonmeter. Till den kopplas en sexpetad manuell låda som driver framhjulen. På dragkroken får man hänga upp till 1,2 ton. Om ungefär ett år lanseras även modellen som hybrid vilket blir Dacias första. Den får en bensinmotor på 1,6 liter och 140 hästar som paras med en elmotor. Samma system sitter i nya Renault Clio och nya Renault Arkana. Lansering av Jogger sker till våren men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Dacia släpper ny modell på fredag
Jogger blir en bil för den stora, aktiva familjen

Dacia håller ju på och fräschar till sitt varumärke och på fredag släpper man en ny modell sm får namnet Jogger. I den lilla filmen som man har släppt än så länge får vi se delar av bilens rumpa och det verkar inte vara något som blir lika fräckt som det koncept som man har visat upp tidigare. Bilen ska vara en mångsidig familjebil för upp till sju personer. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Aston Martin-designer till Dacia
Från lyx till budget

Dacia och Aston Martin är inte två bilmärken som speciellt ofta nämns i samma mening. Men nu har budgetmärket Dacia snattat designern Miles Nürnberger från Aston Martin vilket blir spännande. Miles har varit med att ta fram läckerheter som konceptet One-77, Valkyrie, DB11 och Lagonda Vision Concept. Dacia genomgår just nu en rätt stor förändring där man har presenterat en ny logotyp och profil men också ett spännande koncept. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Dacia Duster får ett ansiktslyft
Men tydligen inte värd nya profilen

Nu får Dacia Duster en liten uppdatering, men en försiktig sådan. Dacia själva säger att "Duster är en ikon för Dacia. Att förnya en ikon är inte enkelt." så man har tagit det lugnt och bara ändrat strålkastarna fram. På insidan är det däremot lite nytt, man har lyxar till det med nya säten, nya nackstöd och en ny mittkonsol med justerbara armstöd. En ny skärm på 8 tum finns också. Till den finns två alternativ, ett som man kallar för Media Display som bjuder på sex högtalare, DAB-radio, bluetooth, USB-uttag och trådar CarPlay och Android Auto. Lyxar man till det en smula och kör det som kallas för Media Nas får man även navigering och trådlös CarPlay och Android Auto. På skärmen får man även lite information när man kör i terräng, som lutningsgrad och sånt. 150 hästars bensinaren går nu att få med automat, en EDC-växellåda. Men bara om man väljer framhjulsdrift, väljer man fyrhjulsdrift är det manuell som gäller. Prislappen börjar på 149.900 kronor för den lilla bensinaren på 90 hästar. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Dacia har fått ny grafisk profil
En tuffare och kantigare sådan

När Dacia presenterade konceptet Bigster hade logotypen förändrats. Nu visar det sig att det inte bara var lite lek på ett koncept utan det är helt enkelt den nya loggan. Två varianter finns, dels DACIA utskrivet som ni ser här ovan, dels D och C ihop som DC som ni ser i fronten här nere, alltså det som ser ut som ett X. När logotypen leverer för sig själv så har den en militärgrön färg, eller khaki-grönt som de själva säger. Överlag verkar man köra på en liten tuffare stil, men lovar att grunden för Dacia kommer att fortsätta vara densamma. Tumnagel
53.7°
+
Roger Åberg
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0
Slut på artiklar...