m
Artiklar i kategorin Bil / Cupra

Cupra ska distansera sig från Seat i framtiden
Och Autogefühl har provkört elbilen Born

Cupra var tidigare namnet på Seats sportigare modeller. I början av 2018 bestämde man sig dock för att göra det till ett helt eget märke, med fokus på prestanda. Nu för tiden har de några egna modeller som inte finns hos Seat och målet är att slutligen bryta sig loss och bara göra "egna" grejer. Självklart är de båda märkena fortfarande slavar under Volkswagenkoncernen men skillnaderna mellan Seat och Cupra ska bli tydligare i framtiden, säger man i alla fall. Seat ska ha mycket för pengarna som motto medan Cupra istället kommer fokusera på mer premiumgrejer. Den helt eldrivna bilen Cupra Born är snart här och sen är även den eldrivna suven Cupra Tavascan på gång. Båda modeller som det inte kommer att stå Seat på någon gång. I klippet ovan ser vi när Autogefühl provkör Born, som är en Volkswagen ID.3 i andra kläder. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Cupra börjar tillverka Born
Ska lanseras i år

Den första helt eldrivna modellen under Cupras flagg är Born - deras version av Volkswagen ID.3. Nu drar tillverkningen av bilen igång i Zwickau-fabriken i Tyskland och den blir den första modellen att bli till enligt ett CO²-neutralt koncept. Det innebär att man använder energi från förnybara källor i leveranskedjan. Bilen har även stolar tillverkade av hållbara material hämtade ur Medelhavet. Lansering ska ske i år men några priser har vi inte fått än. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Cupra presenterar Tavascan Extreme E Concept
Hintar lite om produktionsversionen

För två år sedan presenterade Cupra den eldrivna suven Tavascan. Nu presenteras Tavascan Extreme E Concept som är en version av bilen som man kommer tävla med i Extreme E. Det handlar om en nytolkning av tidigare e-CUPRA ABT XE1. Bilen ska även antyda lite av hur formspråket på den produktionsklara versionen kommer att bli, och som vi kan se har en hel del ändrats sedan konceptet. Givetvis kommer gatversionen inte på något vis att bli så här extrem men en del grejer ska man alltså plocka med sig. Under skalet på tävlingsbilen finns ett batteripack på 54 kWh och 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. Tavascan kommer att designas och utvecklas i Barcelona och lanseras 2024. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Cupra visar upp elakt el-koncept nästa vecka
Cupra UrbanRebel

Nästa vecka är det dags för bilmässa i München, så räkna med massor av bilnyheter närmsta tiden. Cupra kommer att visa upp ett koncept som man kallar för UrbanRebel och det handlar om en elektrisk busbil med stor vinge. På något sätt får jag Honda Civic Type-R-vibbar, vore faktiskt roligt om Cupra verkligen kunde ta och bli busiga på riktigt. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Cupra slänger i femcylindrig motor i Formentor
Ger 390 hästar

Igår presenterade Golf en kombi-variant av sin Golf R med 320 hästar, 420 Nm och 0-100 på 4,7 sekunder. Ett dygn senare så levererar Cupra ett riktigt, riktigt hett alternativ när man snott den 5-cylindriga motor som troligen strax kommer i Audi RS3 och satt den i sin Formentor och lagt till VZ5 i produktnamnet. 390 hästar, 480 Nm, 0-100 på 4,2 sekunder, 18 tum stora bromsar från Akebono och ett nytt körläge som kallas Drift. Det är en radda fakta som inte alls låter så tråkigt. Varianten kommer endast att byggas i 7000 exemplar. Tyvärr så vet vi inte prislappen ännu, men en Formentor VZ med 310 hästar kostar 470.900 kronor så räkna med en bit över halvmiljonen. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

En titt på nya Cupra Born
Direkt från Barcelona

Vid lunch i dag presenteras Cupra Born som är en sexigare version av Volkswagen ID.3. Här får vi se när Thomas från Autogefühl går igenom bilen på in- och utsidan. Den är rejält snyggare på utsidan och verkar också vara väldigt mycket finare på insidan, en del där VW ID.3 verkligen är supertråkig. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är Cupra Born
Märkets första elbil blev inget fartvidunder

Efter att Volkswagen släppte ID.3 så har det varit fokus på de lite större SUVarna på MEB-plattformen, alltså VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Men nu är det dags för ett syskon till ID.3! Det är Cupra som nu levererar sin Born som jag måste säga är riktigt snygg, speciellt fronten är riktigt läcker. Bilen kommer med två motorversioner, en med 150 hästar och en med 204 hästar. Man kan även välja till en boost-funktion och med den får man 231 hästar under en kortare stund. Kraften ska räcka för att nå 100 km/h på 6,6 sekunder om man väljer batteriet på 58 kWh, väljer man det större batteriet på 77 kWh tar det 7 sekunder. Ingen supersportbil alltså, lite tråkigt att den inte finns i en fetare version faktiskt. Bilen erbjuds dock med ställbart sportchassi, sportdämpning, hårdare styrning, större bromsar och fetare däck än ID.3. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh. Maximala räckvidden är 540 kilometer och snabbladdningen ligger på 125 kW. På insidan och kring den vanliga tekniken är det väldigt mycket ID.3 med Cupra-stil, vilket ju inte alls behöver vara fel. Bilen kommer att börja rulla innan slutet av året. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

I dag presenteras Cupra Born
VW ID.3s lite vildare syskon

Cupra har ju tagit platsen i Volkswagenkoncernen som det där lite argare syskonet. Nu är det dags för elbil från Cupra och namnet har blivit Born och jag ser riktigt mycket bra emot denna. ID.3 är ingen dum bil, men lite mer karaktär och kusar hade inte skadat och det verkar Born få. Premiär i dag alltså, klockan 12.00! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0