m
Artiklar i kategorin Bil / Övrigt

Ny bok om svenska polisbilar
En bok om blåljus

Gillar man bilar har man garanterat en åsikt om polisbilar. Nu har Fredrik nyblad knåpat ihop en bok om svenska polisbilar under 1900-talet. Fredrik har skrivit flera andra böcker om bilar tidigare, bland annat en om Volvos olika polisbilar. I den nya boken får vi läsa allt om alla de bilar som har används genom åren men man kollar även in svenska bilar som har används av poliser utomlands. Vi får även besöka Polismuseet och kolla in deras samling Boken finns ännu inte att köpa, men går att bevaka hos bland annat Bokus. Tumnagel
50.1°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Lordstown Motors verkar vara i trubbel
Både vd och ekonomichef lämnar företaget

Det verkar vara allt annat än frid och fröjd på den tidigare hajpade elbilstillverkaren Lordstown Motors för tillfället. Igår meddelade företaget att både deras vd Steve Burns och ekonomichefen Julio Rodriguez hade sagt upp sig. Detta kommer kort efter att företaget varnade för att man hade ekonomiska problem och var tveksamma till om man skulle kunna fortsätta sin verksamhet. Lordstown presenterade förra året den eldrivna Pickupen Endurance. Tidigare i år uppgav man att den hade förbeställts i 100.000 exemplar och skulle börja levereras i september. I mars kom dock uppgifter om att Lordstowns siffror gällande antal förbeställningar kan ha varit uppblåsta. Företaget börsnoterads förra året via ett så kallat SPAC-företag, en slags genväg för företag att snabbt ta sig till börsen. Bara under gårdagen föll företagets aktie med nästan 19 procent och sedan årsskiftet har aktien rasat med 54 procent. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bosch öppnar chip-fabrik i Tyskland
Bolagets största investering

Det råder stor brist på chip just nu, framförallt i bilvärlden. Passande så öppnar nu Bosch en stor fabrik i Dresden i Tyskland som har kostar 1 miljard euro att bygga och glädjande nog kommer de första chipen att rulla ut från fabriken i juli, sex månader innan det var beräknat att produktionen skulle startas. Det här är den största investeringen som Bosch någonsin har gjort. 700 personer kommer att arbeta på fabriken som Bosch beskriver som "kontrollerad av artificiell intelligens, helt datadriven och självoptimerande". Bosch levererar en herrans massa saker till bilindustrin, men de första chipen som rullar ut från fabriken ska in i skruvdragare och annat. I september rullar de första leveranserna till bilindustrin ut från fabriken. Tumnagel
61.5°
+
Roger Åberg
0

Finns det några bilar som låter gött fortfarande?
Några faktiskt!

Elbilar låter ingenting och det är skönt, men finns det ventiler under huven så vill man ju att det ska låta lite i alla fall. Men massor med turbos och partikelfilters och annat gör så att de allra nyaste fossilbilarna typ inte låter någonting. Vilket är dötrist. Men finns det några bilar som fortfarande låter bra? Svar ja, några stycken i alla fall. Men det blir ovanligare och ovanligare. Här nedan kan ni se varför moderna bilar låter så trist. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Var tionde man tycker det är ok att köra efter en starköl
Om det har gått två timmar

Att göra bil när man är påverkad är enligt lagen inte ok. Men lagen säger samtidigt att 0,2 promille i blodet är ok, och det där verkar en del ta som en marginal för att det är ok att dricka och köra. Det är MHF och Bilprovningen som låtit Kantar Sifo göra en undersökning där var tionde manlig bilist svarar att ett glas vin eller en starköl inte är ett hinder att köra två timmar efter att man druckit. Kvinnorna är klokare, där är det bara fyra procent som säger satt det är ok. Sex procent av männen och två procent av kvinnorna tycker att det är ok att köra mindre än två timmar efter att man har druckit. Storstadsbor och höginkomsttagare verkar i högre grad tycka att det är ok. Tumnagel
33.4°
+
Roger Åberg
0

En titt på bygget av Gotland Ring
Snart är sydslingan klar!

För ett tag sedan var jag och brummade BMW på Gotland Ring vilket var riktigt roligt. Vi körde på nordslingan men man håller i just detta nu på och asfalterar klart sydslingan. Den kommer att bli lång och framförallt riktigt, riktigt snabb - snabbare än Spa. Alrik och Peder från Auto Motor & Sport passade på att ta en närmare titt på sydslingan och prata med den mycket trevliga grundaren Alec Arho Havrén. Bygget är intressant dels ur racingsynpunkt, men även hur man använder lokala resurser, återvunnet material och lokalt producerad el. Ser verkligen fram emot att få prova sydslingan i framtiden! Tumnagel
47.8°
+
Roger Åberg
0

Nios batteribytarstationer kommer till Norge
Byt ut bilens batteri istället för att ladda det

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio planerar att lansera sina så kallade batteribytarstationer i Europa och Norge blir det land där Europa-lanseringen kommer att inledas. Tanken bakom batteribytarstationer är att elbilsägare ska kunna byta ut batteriet på bilen istället för att ladda upp det, en process som ska ta cirka tre minuter enligt Nio. I oktober planerar Nio att öppna fyra batteribytarstationer i Oslo för att utöka med ytterligare stationer i andra delar av Norge under nästa år. I Kina har Nios batteribytarstationer funnits i några år och där har Nio än så länge genomfört över två miljoner batteribyten på Nio-bilar. I klippet nedan kan ni kolla in hur ett batteribyte går till i en batteribytarstation från Nio. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASCAR visar upp nästa generations bilar
Kommer att dyka upp nästa år

Igår presenterade NASCAR några nya modeller vilka kommer att börja användas i NASCAR:s racingliga under nästa år. Det handlar om modifierade versioner av Toyota Camry, Ford Mustang samt Chevrolet Camaro vilka har möjlighet att förses med hybridmotorer. Andra förändringarna jämfört med den nuvarande generationens NASCAR-bilar är att de nya bilarna här bredare däck, större bromsar, en ny bakfjädring samt en kamera som ska hjälpa förarna att se vad som finns bakom dem. De nya bilarna förväntas köra sitt premiärlopp på nästa års Daytona 500 vilket kommer att gå av stapeln 20 februari 2022. I klippet ovanför kan ni kolla in NASCARS egen presentation av bilarna och här nedan hittas bilder på de tre nya modellerna. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Studio Klassiker släpper sin podcast på kassettband
Var inget aprilskämt

Första april släppte bildtidningen Klassiker nyheten om att man skulle släppa sina podcast på kassettband, något som många då uppfattade som ett aprilskämt. Tydligen var det inte det och skulle man vara sugen på att lyssna på podcast i sin bilbandspelare eller annan bandspelare så är detta nu alltså möjligt. "Studio Klassiker på kassett volym 1" går nu att köpa för 199 kronor i Klassikers webbshop på länken nedan. Kassettbandet är är 90 minuter lång och innehåller utdrag ur tidigare sända poddar, bland annat vikten av rätt nyckelring, första biltidningsminnet och fotografers oförmåga att bli överraskade skriver Klassiker. Skulle ni föredra att lyssna på Studio Klassiker i traditionellt podcast-format så hittas samlingssidan för deras podcasts här. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

FIA presenterar ny racingliga för elektriska GT-bilar
Som även ska fungera som ett laboratorium för framtidens elbilar

Motorsports-organisationen FIA, som bland annat driver racingligorna Formel 1 och Formula E, har presentera en ny racingliga där det kommer att tävlas med elektriska GT-bilar. Det ska handla något som kan beskrivas som den elektriska motsvarigheten till GT3 och bilarna kommer att ha en topphastighet på cirka 300 km/h och runt motsvarande 500 hästkrafter. Tanken bakom den nya ligan är även att den ska fungera som ett slags laboratorium för utveckling av teknik till elbilar. FIA:s ordförande säger om den nya elektriska GT-ligan: "The FIA’s vision is to make motor sport a laboratory for sustainable mobility. The announcement of this new electric-powered GT car category is a key milestone serving this goal as it will pave the way for new battery and fast-charging technologies. A perfect illustration of our race-to-road approach." När den nya racingligan för elektriska GT-bilar kan tänkas ha premiär är inget som har nämnts än så länge. På bilden nedan kan ni kolla in vilken prestanda som FIA siktar på med den första generationens elektriska GT-bilar. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fransmän kan få 2500 euro om de byter skrotbilen mot elcykel
Nytt förslag för att sänka utsläppen av koldioxid

I Frankrike har det lagts fram ett förslag som innebär att ägare av fossildrivna bilar kan få en ersättning på 2500 euro, motsvarande lite över 25.000 kronor, om de skrotar bilen och istället köper en elcykel. Förslaget är framtaget för att få bort gamla skrotbilar från franska gator och uppmuntra till ett lite mer miljövänligt transportsätt. Det är också en del i Frankrikes mål minska utsläppen av koldioxid till 2030 jämfört med nivåerna på 1990-talet. Skulle Frankrike rösta igenom förslaget skulle landet vara det första som ger ersättning för skrotbilar för att istället köpa elcyklar uppger French Federation of Bicycle Users (FUB). Deras ordförande Olivier Schneider säger vidare om förslaget: "For the first time it is recognised that the solution is not to make cars greener, but simply to reduce their number." Tumnagel
60.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det kan bli billigare att besiktiga gasbilar
Regeringen vill få bort merkostnad för inspektion av gasbehållare

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om det är möjligt att sänka besiktningskostnaderna för att besiktiga gasbilar skriver Infrastrukturdepartementet i ett pressmeddelande. 2018 infördes krav på en utökad kontrolla av gasbehållare på gasbilar vilket har lett till att det blivit dyrare att besiktiga gasbilar än andra typer av bilar. Detta tror regeringen kan leda till att färre köper gasbilar vilket i sin kan tur bli ett hinder för omställningen till en fossilfri fordonsflotta i Sverige. Transportstyrelsen uppdrag blir att undersöka om det på något sätt går att få bort merkostnaden för besiktning av gasbilar. Om det inte är möjligt så ska man ta fram ett förslag på hur en ekonomisk kompensation för gasbilsägare skulle kunna utformas. Transportstyrelsen ska redovisa resultatet av utredningen för Regeringskansliet senast den 30 juni 2021. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

STRYP6 fick nobben som registeringsskylt
Var väl inte helt oväntat

Kvällsposten rapporterar att en 28-årig man i Sösdala fått nobben av Transportstyrelsen att registrera en personlig registreringsskylt med teckenkombinationer "STRYP6" på skylten. Transportstyrelsen anser inte helt oväntat att "bokstavskombinationen kan uppfattas som stötande" vilket säkerligen väldigt många kan hålla med om. Beslutet från Transportstyrelsen går inte att överklaga. Vi har tidigare rapporterat några gånger om andra förslag på personliga registreringsskyltar som ratats av Transportstyrelsen. Några av dessa artiklar hittas inlänkade här nedanför. Att skaffa en personlig registreringsskylt kostar 6200 kronor och denna gäller då i tio år. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Därför är miles per gallon idioti
Vänd på det!

Amerikanarna kan en del saker, men mått har de verkligen inte fått rätt. Extra knäppt blir det när man vänder på saker och här förklarar Engineering Explained varför miles per gallon är ren och skär idioti jämfört med liter per mil. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Stark begagnatmarknad för bilar
Priserna upp 12 procent

Blocket rapporterar att begagnatmarknaden för bilar är uppe på rekordnivåer. Enligt dem så ökade trafiken på deras bilsektion med 15 procent i mars och priserna ökade med 12 procent jämfört med samma period förra året. Priserna har ökat mest på elbilar, där har det gått upp med 20 procent, men även bensinbilar ökade med 15 procent och dieselbilar med 11 procent. Anledningarna är flera. – Vi tror att det finns många faktorer som spelar roll till att priserna nu går upp. Nya skattesystem, delvis tillgänglighetsbrist på nya modeller och såklart pandemin som ställt om både köp och körmönster, säger Henrik Littorin, marknadsplatsdirektör för Fordon på Blocket. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Lexus LFA och Porsche Carrera GT bjuder på välljud
En V10:a är inte så dumt ändå

Lexus LFA och Porsche Carrera GT har något väldigt mumsigt gemensamt - de har båda en V10-motor. Och det är nog dessa två som låter bäst när det kommer till V10-försedda bilar för gatan, eller vad tycker ni? Här får vi höra de båda bjuda på sina välljudande toner. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Därför låter bilen bäst när den är kall
Om den har förbränningsmotor alltså

Att starta en elbil när den är kall bjuder inte på någon direkt spännande upplevelse. Har man dock en bil med förbränningsmotor av den lite roligare sorten kan man bjudas på lite extra mysigt motorljud just vid detta tillfälle. Men varför? Jo, det är för att motorn gör allt den kan för att värma upp sig och på köpet går väldigt ineffektivt. Bonusen för den som lyssnar är det härliga ljudet, som tonas ned rejält när temperaturen väl har stigit en aning. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Vaughn Gittin Jr. och kompisar leker
Sladdar och kör offroad

I sitt senaste klipp har Vaughn Gittin Jr. tagit med sina polare och racerförare Leron Healy och Chelsea Denofa för ett gäng med stunts och bus. Allt är filmat på Panthera Tactical Training Center i West Virginia då det troligtvis anses lite halvdumt att göra såna här upptåg på allmän väg. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

The Grand Tour Skottland-special kommer senare i år
Gubbarna kör klassiska amerikanska bilar

Det rätt dumt att resa jorden runt just nu, The Grand Tour-gänget tyckte också det och bestämde sig för att spela in nästa special-avsnitt "hemma" i Skottland istället. I det kommer trion att köra varsin amerikansk bil och det lär som vanligt hända en del tokigheter. Jeremy avslöjar bland annat i detta klipp att Richard kommer att skada sig på något vis. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Hårdare tag mot mittfilsåkare
En man har åtalats

När motorvägen har tre filer ska du ligga i den längst till höger om du inte ska köra om. Trots detta är det många slan som lägger sig i den mittersta filen och såsar. Detta skapar onödiga situationer och är faktiskt olagligt, och åker du dit kan du få böta upp till 1000 kronor för detta. Men bötesbeloppet och uppmaningarna från polisen om att inte vara en mittfilsåkare verkar inte hjälpa så mycket, så nu ska man ta i hårdare för att få folk att fatta. En sträcka som detta är särskilt förekommande på är den mellan Södertälje och Salem söder om Stockholm. Här åtalades nyligen en man som inte använt höger körfält trots att det var ledigt, dessutom körde han långt under hastighetsbegränsningen - 70 km/h istället för 100 km/h som det var på sträckan. Mannen nekade boten som polisen skrev ut och därför ska man nu ta upp fallet i Södertälje tingsrätt. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Glickenhaus 007 LMH brummar på Monza
Bra ljud

Scuderia Cameron Glickenhaus ska köra på Le Mans och man kommer göra det med modellen 007 som vi här ser testas på Monza. Det som får den att låta så trevligt som den gör är en dubbelturbomatad V8:a på 3,5 liter som är byggd av Pipo Moteurs. Motorn ger precis som reglementet kräver 670 hästar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Klassiska bilar som krympt i tvätten
Ernie Adams bygger riktigt coola kopior i litet format

Ända sedan 1965 har Ernie Adams byggt kopior på klassiska bilar. Men de skiljer sig en hel del mot andra replikor som finns. Ernies exemplar är nämligen rejält nedskalade och det ser nästan ut som att man förminskat dem några snäpp med maskinen som används i Älskling jag krympte barnen-filmerna. Den första bilen han byggde som är döpt till Grandpa Dwarf blev till av gamla kylskåp och den rullar än idag. Ernie har byggt hundratals bilar och alla är fullt körbara och lagliga för gatan. I det här klippet får vi se några av hans mycket imponerande skapelser. Spana in Ernies museum på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Vad förorenar mest?
Elbil eller bil med förbränningsmotor?

I det här klippet ställer man elbil mot bil med förbränningsmotor för att försöka bena ut vilken av dessa som förorenar mest. Men vadå? En elbil släpper ju inte ut någonting? Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

Genomgång av en Hongqi H9
Den kinesiska S-Klassen

Förra året hade Hongqis stora lyxlimpa H9 premiär. Många tycker att den är en dålig Rolls-Royce-kopia, ripoff av BMW 7-serie eller plagiat av Mercedes S-Klass. I det här klippet går Wheelsboy igenom bilen för att ta reda på vad det egentligen handlar om. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Bilen Jeremy Clarkson ångrar mest att han sålde
En BMW 3.0 CSL

Att Jeremy Clarkson älskar Alfa Romeo och klassikern GTV6 i synnerhet är ingen hemlighet, men det är inte den bilen han ångrar mest att han sålde. Han köpte visserligen en "ny" igen för några år sedan så det kan ju bero på det. Men den han tycker är mest surt att han släppte taget om är en gammal BMW 3.0 CSL. Skulle han vilja ha en idag kostar de visserligen en rejäl slant men det har han nog råd med. Vilket fordon ångrar du mest att du sålde? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Allt du behöver veta om fyrhjulsdrift
Lär dig förstå din bil bättre

I det här klippet från Hagerty hjälper Jason Cammisa oss att förstå hur olika fyrhjulsdriftssystem fungerar, och hur tillverkarna far med lite osanning när de säger vad din bil klarar av. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Camaro siktar mot skyarna under dragrace
Men föraren lyckas rädda situationen

Här ser vi Tim Slavens köra med sin hyfsat pigga Camaro på en dragstrip. Bilen har såpass mycket effekt och grepp på bakhjulen att den stegrar och till slut flyger upp i luften. Det hela kunde ha slutat riktigt illa men Tim verkar ha haft turen och skickligheten på sin sida denna gång. Efter händelsen skakade Tim av sig det hela och redan nästa dag var han bakom ratten igen och genomförde körningen ni ser här nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

GM tar patent på fotmassage inbyggt i bilens golv
Najs!

Det är många bilar som erbjuder massage i framstolarna nu för tiden. Vissa har det även i baksätet och i Audi A8 kan man dessutom få fotmassage genom att placera fötterna mot passagerarstolens rygg. Nu har General Motors tagit patent på ett system som låter dig få fotmassage genom golvet i hela bilen. Om man nu skulle ha detta i sin bil får man nog se till att hålla golven ordentligt rena, massagen funkar nämligen ganska så uselt om man behåller skorna på. Som vanligt med patent återstår det att se om detta någonsin kommer att bli verklighet. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0