m
Artiklar i kategorin Bil / Lamborghini

Sista versionen av Lamborghini Aventador är här
Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae

Lamborghini Aventador har hängt med ett tag nu, modellen firar tio år i år. Som en grand finale av modellen släpper man nu Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae, den ultimata versionen helt enkelt. 350 couper och 250 roadsters kommer att byggas. Självklart hittar vi V12:an i bilen. I den här formen levererar den 780 hästar vid 8500 varv och 0-100 går på 2,8 sekunder. 0-200 tar 8,7 sekunder och toppfarten är 355 km/h. Torrvikten är på 1550 kilo. Lanseringsfärgen är tvåtons grå-grå och väljer du roadstern kan du få taket i synlig kolfiber. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini planerar att släppa en el-superbil
Men det kan dröja till i slutet av årtiondet

Lamborghini har snackat lite om sina framtida superbils-planer och när vi kan komma att få se en helt elektrifierad Lamborghini-modell. Först kommer dock företaget att satsa på hybridmodeller och man planerar att rulla ut hybridversioner av Aventador, Huracán, Urus och Sián inom de kommande tre åren skriver The Verge. Därefter verkar fokuset ligga på att ta fram en helt ny eldrivan modell av Lamborghini. Det kan dock dröja ända tills i slutet av årtiondet innan denna når marknaden. Huruvida Lamborghini har planer på att framöver börja fasa ut sin bensindrivna modeller är inget som har nämnts än så länge. På bilden ovan syns elbilskonceptet Terzo Millennio som Lamborghini 2017 utvecklade tillsammans med det amerikanska universitetet MIT. Det kan ni läsa lite mer om här. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lamborghini visar upp sin kommande racerbil
Inget för gatan detta

Squadra Corse är avdelningen på Lamborghini som tar fram bilar man inte alls får köra på gatan med. Nu smygvisar man upp vad som komma skall och det verkar faktiskt rätt färdigt. Och väldigt, väldigt rått. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Carfection kör Lamborghini Sián FKP 37
En uppdaterad Aventador med hybridteknik

I september 2019 presenterade Lamborghini den nya modellen Sián FKP 37. Förutom ett helt nytt utseende jämfört med Aventador bjöd den här på ytterligare en nyhet - en elmotor ihopbyggd med växellådan vilket gjorde modellen till en hybrid. Nu har Carfection fått provköra superbilen som bjuder på inte mindre än 819 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador med larvfötter
Larvigt?

På vintern är det viktigt att ha bra däck på bilen som gör jobbet i snön och där det är is. Kör man på extrema ställen kan det ibland behövas snökedjor för att ta sig fram. Men egentligen vore det väl ändå bäst om alla bilar bytte från sommardäck till larvfötter direkt bara? Här ser vi en Lamborghini Aventador som försetts med just detta. Som vanligt är det massa tramsigt tjat innan det händer något i klippet, så vill ni hoppa direkt till körningen så börjar detta sex minuter in. Tumnagel
25.9°
+
Bobby Green
0

Magnus Walker kör Lamborghini Espada och Ferrari 308 GT4
Härliga klassiker

Hagerty har dragit igång en ny YouTube-serie som de kallar för The Next Big Thing där Porsche-samlaren Magnus Walker testar och snackar om olika klassiska bilar. Jag gillar verkligen formatet och i det senaste klippet så tar Magnus sig en titt på Lamborghini Espada och Ferrari 308 GT4. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Norska Zyrus presenterar galen Huracán med 1200 hästar
Får köras på gatan

Zyrus är ett norskt customföretag som nu presenterar Zyrus 1200 Strada. Det är en helt galen Lamborghini Huracán som man breddat rejält och smiskat upp till 1200 hästar. Skapelsen som ser ut som ett rymdskepp får faktiskt köras på gatan. För att nå den nya effekten har V10:an på 5,2 liter fått dubbla turbo och massa annat godis. Gateffekten ligger på 900 hästar och 1200 får man först när man växlar över till track mode. Totalt har bilen fått över 600 stycken nya delar och på vågen står det efter att allt är monterat 1427 kilo. På prislappen står det från 595.000 euro. Det finns även en version som endast får köras på bana som heter LP1200 R. Den väger istället bara 1200 kilo, har mer downforce och kostar från 525.000 euro. Bonusklipp på plats två där Peter Björck besöker Zyrus i Norge. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Lamborghini presenterar vindrutelösa SC20
Specialbyggd åt en kund

I början av oktober visade vi bilder på en ny Lamborghini som moderiktigt saknade framruta och tak. Nu är bilen presenterade och man kallar den för SC20. Men det här är inget som kommer att säljas till kreti och pleti utan det här är något som specialbyggts åt en enda kund. Det är Lamborghinis Squadra Corsa-avdelning som snidat fram kärran vid Lamborghini Centro Stile precis så som kunden ville ha den. Utseendeinspiration ska ha kommit från Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster och Concept S. Som väntat är SC20 baserad på Aventador. Under den unika kolfiberkarossen finns en V12:a på 6,5 liter utan överladdning. Här ger den 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad automatlåda. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Uppföljaren till Lamborghini Aventador behåller V12:an
Och får en elmotor på framaxeln

Att uppföljaren till Lamborghinis toppmodell Aventador skulle få någon form av elektrifiering har varit känt länge, men inte riktigt på vilket sätt. Under ett samtal Car & Driver hade med tillverkarens chief technical officer Maurizio Reggiani bekräftade han att den nya bilen kommer utrustas med en "hybrid motor". I praktiken kommer det att innebära att en elmotor placeras på framaxeln och ser till att driva framhjulen medan den frustande V12:an där bak driver bakhjulen. Vad kombinationen skulle kunna bjuda på för effekt återstår att se, men det lär bli över 800 hästar totalt. Uppföljaren till Aventador skulle kunna presenteras någon gång nästa år. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Lamborghini Hurácan STO
En Super Trofeo-racer för gatan

Lamborghini rullar nu ut Hurácan STO som är det närmaste du kan komma racerbilen Super Trofeo utan att vara en racerförare. Den här får alltså framföras på gatan men du lär nog få svårt att utnyttja dess vassa aerodynamik på bästa sätt på allmänna vägar. Så köper du en - ta den till banan och äg. Effekten är samma som i Hurácan Evo vilket innebär att V10:an på 5,2 liter ger 640 hästar. I STO skickas dock all kraft endast till bakhjulen. Vridet är lite lägre med 565 newtonmeter men så är också vikten - den här väger 43 kilo mindre än Hurácan Performante och vågen stannar på 1339 kilo. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på nio sekunder och toppfarten anges till 310 km/h. De första kunderna får sina exemplar nu i vår och då har de betalat 249.412 euro för sin bil. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Stephan Winkelmann tar över vd-posten hos Lamborghini igen
Kommer rodda Bugatti och Lamborghini samtidigt

Mellan 2005 och 2016 roddade företagsledaren Stephan Winkelmann Lamborghini. Sedan bytte han de lyxiga kostymerna mot mjukisbyxor och chefade över Audi quattro GmbH mellan 2016 och 2017. De senaste tre åren har han dock varit det högsta hönset hos Bugatti. Nu ska han återigen bli vd för Lamborghini, men inte lämna Bugatti för det. Stephan ska alltså vara vd för båda företagen samtidigt eftersom den nuvarande Lamborghini-vdn Stefano Domenicali ska ta över som F1-chef igen den 1 januari nästa år. Stephan kommer att hoppa in i sin nya dubbelroll från och med den 1 december. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Småtrimmad Lamborghini Huracán kör på bakhjulen
Bra höjd

Tiden då bara motorcyklar körde på bakhjulen är förbi. Nu gör även bilarna det. Här får vi se en Lamborghini Huracán med 1800 hästar som får till bra höjd när den kör på strippen. Orkar du inte titta på hela klippet äger bakhjulskörningen rum efter fem minuter. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lamborghini visar ny Huracán på onsdag
"From racetrack to road"

Om du trodde att Lamborghini inte längre kunde släppa fler versioner av Huracán trodde du väldigt fel. Det har liksom blivit deras grej - att mjölka ut så många olika specialare som möjligt av varje modell. På onsdag är det dags igen och det verkar handla om en raceversion som anpassats för gatbruk. En Evo STO kanske? Bonus-Huracán här. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo på Imola
Körs där den hör hemma

Tidningen Car har fått testa Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo på racerbanan Imola och det är ju precis rätt ställe för en sån här typ av bil. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Autocross med Lamborghini Gallardo
Hej vad det går!

Ska man köra Autocross kanske inte förstahandsvalet av bil är en låg rackare som exempelvis Lamborghini Gallardo? Men smackar man på lite högre fjädring och andra hjul går det ju alldeles utmärkt, som vi kan se här. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo i fem stycken nya kulörer
Alla matta

Nu för tiden är det inte bara rollat svart som gäller om man vill ha matt färg på bilen. Lamborghini presenterar nu modellen Huracán Evo i en så kallad Fluo Capsule-kollektion och det innebär fem stycken nya matta färger att välja mellan. Färgerna heter Verde Shock (grön), Arancio Livrea (orange), Celeste Fedra (blå), Arancio Dac (orange) och Giallo Clarus (gul). Oavsett vilken man gäller får man mattsvart på taket, i fronten och på sidokjolarna. Insidan matchar den färgen man valt för utsidan. Vad dessa versioner kostar framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Henry Catchpole kör en Lamborghini Diablo SV
Klassisk superbil när den är som bäst

En av bilarna som säkerligen hängde på mångas väggar förr är Lamborghini Diablo SV. En sådan har nu Henry Catchpole fått köra och det är bara så vackert att se. Vad hade/har du för bil på väggen? Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Så här låter Lamborghini Essenza SCV12
Ej som en elbil

I somras drog Lamborghini täcket av modellen Essenza SCV12. Den här får man bara köra med på bana och nu får vi äntligen se den göra det, på Monza. Det innebär även att vi får höra hur bilen låter och satan i gatan - eargasm! Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har taklös superbil på gång
Konkurrent till McLaren Elva och Ferrari Monza

Av någon anledning har biltillverkarna i den högre skalan börjat trycka ur sig bilar utan tak. Inte cabbar utan såna som helt saknar både tak och vindruta, där du behöver integralhjälm på dig när du kör för att inte bli mätt på luftrussin. Hösten 2018 rullade Ferrari ut Monza, för ett år sedan dök McLaren Elva upp och i mars visade Aston Martin upp V12 Speedster som följer samma koncept. Då kan ju såklart inte Lamborghini stå med brallorna nere och titta på, så de har också en liknande superbil på gång. Bilden ovan är det enda vi får se för tillfället och eftersom den har samma foliering som Essenza SCV12 kan det röra sig om en taklös version av denna. Den får man bara köra på banan, men om detsamma kommer gälla versionen utan tak återstår att se. Det här är faktiskt inte första gången Lamborghini ger sig på något liknande. Redan 2005 presenterades konceptbilen Concept S som var en Gallardo utan tak och vindruta. 2012 var det dags igen med Aventador J Speedster. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Lamborghini Centenario Roadster
Mer än en uppsminkad Aventador?

Det har nu gått fem år sedan vi för första gången fick se Lamborghini Centenario. Modellen baseras på Aventador men ser ännu lite fräsigare ut. I augusti 2016 presenterades den som Roadster, eller cabriolet som man också kan säga. En sådan har nu Doug DeMuro spanat in för att se hur den egentligen skiljer sig mot en vanlig Aventador. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Bygg dig en egen Lamborghini Huracán Evo
3D-pussel blir ditt för 35 euro

Lamborghini har tillsammans med pussel- och spelföretaget Ravensburger tagit fram ett 3D-pussel av modellen Huracán Evo. Det är i skala 1:18 och när de 108 stycken små plastbitarna väl är sammansatta ser pusslet alltså ut som en liten modellversion av superbilen. Pusslet blir ditt för 35 euro. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

En genomgång av Lamborghini Essenza SCV12
Den håriga banracern

I somras presenterade Lamborghini den nya modellen Essenza SCV12. Den här är enbart för bankörning och i det här klippet får vi oss en genomgång som visar lite varför den är så speciell. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Lamborghini har byggt 10.000 stycken Aventador
Ännu en milstolpe

Lamborghini har nu nått ytterligare en milstolpe och det är att man har lyckats tillverka 10.000 stycken exemplar av modellen Aventador sedan tillverkningen drog igång 2011. Bil nummer 10.000 är en SVJ Roadster lackad i Grigio Acheso med en Rosso Mimir-interiör. Den är beställd av en köpare i Thailand. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Säg hej till Lamborghini Essenza SCV12
Banleksak för de med gott om pengar

Efter mycket teasers hit och dit är nu äntligen Lamborghinis senaste modell presenterad. Den heter Essenza SCV12, får endast köras på bana och kommer som väntat kosta ohemult mycket pengar. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det köparna får är bland annat tillverkarens kraftigaste icke-överladdade motor någonsin - en V12:a som ger hela 830 hästar. Bilen är utvecklad för att möta FIA:s säkerhetsregler och här finns avgassystem från Capristo och en sexstegad sekventiell växellåda från X-trac som driver bakhjulen. Cockpiten är byggd kring en monocoque i kolfiber som har en inbyggd bur. Vid 250 km/h genereras ett marktryck på hela 1200 kilo vilket är mer än hos en GT3-bil. Bilen rullar på magnesium-fälgar i storlekarna 19 tum fram, 20 bak och dessa är klädda med banracing-däck från Pirelli. Innanför hjulen sitter stora bromsar från Brembo. Med på köpet får man förvaring av bilen i en ny hangar som Lamborghini byggt i Sant’Agata Bolognese. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ny teaserbild på Lamborghini SCV12
Ser kaxig ut

Snart är Lamborghini redo att visa upp den nya banracern SCV12 och för att läska oss ytterligare har man nu skickat ut följande teaserbild. Det vi bland annat kan se är att bilen får en rejäl vinge på bakluckan, massiv diffusor och ett scoop på taket. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Genomgång av Lamborghini Sián Roadster
Bra glassätarbil

Förra veckan presenterade Lamborghini modellen Sián som Roadster. Här får vi oss en genomgång av den nya modellen som endast tillverkas i 19 stycken exemplar som givetvis redan är sålda. Modellen med fast tak kommer man dock bygga 63 stycken av, så där har du fortfarande chans att knipa ett exemplar. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lamborghini presenterar Sián Roadster
Men den går inte att köpa längre

När det presenteras supersportbilar är det lite irriterande eftersom vi vanliga människor aldrig kommer att ha råd att köpa dem. Ännu mer irriterande blir det när de redan är slutsålda när de presenteras. Som Lamborghini som nu släpper en taklös version av Sián. Den kommer att tillverkas i 19 exemplar, alla sålda. Jag som så gärna ville ha en. Attans. Sián Roadster är lite långsammare än versionen med tak, här får man vänta 2,9 sekunder istället för 2,8 sekunder innan man kommer till 100 km/h. Dit tar en V12:a på 785 hästar och en elmotor på 34 hästar dig. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Häng med i Lamborghinis nya banbil
Snart är SCV12 här

Lamborghinis kommande superbil för banan heter SCV12 och snart har den premiär. Innan dess hinner tillverkaren dock teasa modellen ännu lite mer och här får vi två färska klipp - ett där vi får åka med och ett där vi får se lite mer av bilen, om än maskerad. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo RWD nu även som cabriolet
Möt sommaren med taket nere

I början av året rullade Lamborghini ut en version av Huracán Evo med bara bakhjulsdrift. Nu presenteras Spyder-versionen av denna vilket alltså innebär att man får ett tygtak man kan fälla bort när vädret är trevligt. Precis som i versionen med hårt tak bjuds det på en V10:a på 5,2 liter som ger 610 hästar och 560 newtonmeter i vrid. Det räcker för att man ska kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Det roliga är slut först vid 324 km/h. Taket tar 17 sekunder att fälla bort och det kan man göra i hastigheter upp till 50 km/h. Prislappen säger 175.838 euro innan skatt. De första kunderna ska få sina bilar nu i sommar. Bygg ditt exemplar på länken nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Spana in gamla Lamborghini-konceptet Marzal
Bilen med en halv V12:a

1967 presenterade Lamborghini konceptbilen Marzal. Det som är lite kul med den förutom de stora glasytorna är att den har en halv V12:a monterad i sig. Man delade en fyraliters-maskin på hälften och fick en rak sexa på 2,0 liter som man monterade på tvären bakom sittbrunnen. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0