Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Lamborghini

Harry går igenom en Lamborghini Miura
Härlig bil

Harry Metcalfe har återigen lagt upp ett klipp där han går igenom en gammal klassisk goding till bil. Här får vi ta del av en Lamborghini Miura i utsökt skick. Bonusklipp nedan där han gasar lite med en Lotus Esprit Turbo. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Laddhybrid-version av Lamborghini Urus kommer nästa år
Och man kommer inte att släppa en mindre SUV

Lamborghini berättar nu att modellen Urus kommer att elektrifieras om ungefär 18 månader och då släppas som laddhybrid. Förutom att då kunna smyga runt på el några mil ska även effekten hoppa upp från 650 till omkring 680 hästar. Samma specar som hos Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid alltså, varifrån man hämtar grejerna. Samma prylar kommer även att sitta i Cayenne Turbo S E-Hybrid som väntas presenteras i slutet av året. Andra nyheter kring modellen är att man inte kommer att släppa en mindre version av den, det kommer alltså inte komma en Urus i Macan-format. Härnäst ska Lamborghini ta ut Urus på Ringen och försöka att sätta ett nytt varvrekord som kan putta ned Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio från tronen. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Heather går igenom en Lamborghini Urus
Finns mängder med tillval

Vi har tidigare fått en genomgång av modellen Huracán av Lamborghini-försäljaren Heather Ballentine och nu är det dags för henne att även visa upp suven Urus. En modell som redan sålts i 25 stycken exemplar här i Sverige. Teknikens Värld var nyligen och provkörde bilen och deras första intryck kan ni läsa här. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nej, den här bilden är inte Photoshoppad
Huracam är en snabb kamerabil

Mycket på internet är fejk, och vid en första anblick kan man lätt ta denna Lamborghini Huracán med en löjligt stor kamerarigg monterad i fronten som ett urballat Photoshop-jobb. Men så är faktiskt inte fallet, det här är en kamerabil som finns på riktigt. Och som väntat är den ruggigt snabb. Bilen som nu givetvis går under namnet Huracam ägs av Incline Dynamic Outlet som är ett videoproduktionsbolag från Nevada. Kamerabygget gick enligt uppgift på över en halv miljon dollar. Technology has always driven us, these gimbals have gone 380 knots on jets, been underwater on #deadliestcatch and now shooting the fastest ground tracking shots we can think of! #Lamborghini #huracan #huracam Ett inlägg delat av Incline Dynamic Outlet (@idoaerials) 15 Apr 2018 kl. 5:25 PDT Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Zagatos Lamborghini-bygge som cabriolet
Visas på Concorso d’Eleganza

2014 visade Zagato upp en specialbyggd bil baserad på Lamborghini Gallardo LP570-4. Nu, fyra år senare, ska en cabriolet-version visas upp. Det hela kommer att ske på årets upplaga av Concorso d’Eleganza och det här är det första vi får se av skapelsen. Bilen verkar se ut som coupén vilket innebär en helt unik front och bakdel. Mittpartiet har man inte förändrat särskilt mycket. Bilutställningen äger rum den 25 maj vid Comosjön och i samband med detta lär vi få reda på mer om den här bilen. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har nu skruvat ihop 10.000 stycken Huracán
Har några år kvar innan ersättaren tar vid

Huracán nummer 10.000 har nu rullat av bandet i Lamborghinis fabrik. Det var en Performante lackad i färgen Verde Mantis och den kommer att gå till en köpare i Kanada. Modellen kommer att få leva vidare några år till och den stora V10:an utan överladdning kommer att stanna kvar - den är enligt chief technical officer Maurizio Reggiani en del av bilens DNA. Ersättaren som väntas dyka upp 2022 skulle dock kunna få någon form av elektrifiering kopplad till motorn. Föregångaren Gallardo tillverkades i 14.022 stycken exemplar mellan 2003 och 2013. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Suget efter Lamborghini Urus är enormt
70 procent av köparna är nya kunder

Att Lamborghini skulle tassa in på ny mark med modellen Urus visste vi redan, men tydligen går lanseringen bättre än väntat. Enligt den nya vdn Stefano Domenicali är 70 procent av köparna helt nya för märket och alla verkar vara duktiga på att spendera sina pengar. Bilen början på 200.000 dollar men de flesta utrustas med massa prylar så att priserna snarare är uppe i 240.000 dollar. Och på marknader som Ryssland och Indien har man hittat nya kunder, som med Urus kommer att kunna ta sig fram på landets dåliga vägar - något andra Lamborghini-modeller tydligen inte klarar av. Prognosen är nu att företaget kommer att sälja 5.000 bilar under året. Gör man det slår man förra årets siffra med 1.185 stycken exemplar. Av dessa räknar man med att Urus står för minst 1.000 stycken. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Performante nu med tygtak
Här är Spyder-versionen

För ett år sedan fick vi Performante-versionen av Lamborghini Huracán. Nu kommer samma bil fast i cabbat utförande, och då får den tilläggsnamnet Spyder. Annars är receptet samma som Coupé-syskonet - 30 hästar till 40 newtonmeter mer i vrid vilket i sin tur innebär 640 hästar och 600 newtonmeter. Motorn är som vanligt en V10:a på 5,2 liter utan överladdning. Jämfört med LP610-4 Spyder är Performante 35 kilo lättare. 0-100 km/h ska gå på 3,1 sekunder och toppfarten anges till 325 km/h. Taket tar 17 sekunder att öppna eller stänga och ska inte ha någon negativ inverkan på den aktiva aerodynamiska tekniken ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva). I övrigt har bilen vassare fjädring, mer responsiv styrning och en omkalibrerad ECU. Beställa går bra att göra nu om du har 219.585 euro som vill lätta från kontot. De första leveranserna väntas ske i sommar. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Nästa Lamborghini Aventador får tilläggsnamnet SVJ
Har nog aktiv aerodynamik

Lamborghini har en ännu värre version av modellen Aventador på gång. SV-versionen presenterades 2015 och just nu testas en uppföljaren på denna. Folk har fångat den på både bild och video och namnet blir Aventador SVJ. SVJ står för Super Veloce Jota och det har man hämtat från Miura SVJ som såldes i en mycket begränsad upplaga på 70-talet. Vad Aventador SVJ kommer att bjuda på i effektväg är oklart för tillfället. Den borde ha mer än de 750 hästar SV har ur den 6,5 liter stora V12:an. Det har tidigare snackats om kring 800 hästar. Utseendemässigt ser vi i videon att den får en ganska så krallig vinge och ett lika kralligt kjolpaket. Rykten säger att bilen får Aerodinamica Lamborghini Attiva precis som Huracán Performante vilket är ett aktivt aerodynamik-system som ser till att styra luften kring bilen på allra bästa sätt. SVJ lär bli den sista Aventador vi får se innan en efterträdare med hybrid-drivlina tar över. Lx27avevamo sorpresa camuffata...oggi vi sveliamo il nome definitivo: Aventador SVJ Follow @black_lion478 @supercarsofsicily @just_supercars_ @romasupercars @varryx_ @indav_design #salentov12 #aventadorsvj #jota #superveloce #svj #lamborghinispy #aventador2018 #aventadorspied #supercarspy #carspy #exclusive #worldpremiere #newaventador #supervelocejota #lamborghinijota #salento #lecce #italianbestcars #lamborginiworld #worldofbestcars #luxurysupercars #luxe #spied #ragingbull Ett inlägg delat av Salento V12 (@salentov12) 17 Feb 2018 kl. 11:01 PST Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Shmee150 spanar in Lamborghini Urus
Den där suven ni vet

Det har varit lite olika pressvisningar för Lamborghinis senaste modell Urus och en som vart på en av dessa är Tim Burton, aka Shmee150. Mr JWW har också spanat in bilen och detta ser du här nedan. Tumnagel
28.5°
+
Bobby Green
0

Efterträdaren till Lamborghini Aventador får elhjälp
Blir säkert en mildhybrid

Förutom en ny SUV kommer Lamborghini återigen att chockera när det är dags för modellen Aventador att få en efterträdare. Den kommer nämligen att få en smula el kopplad till en V12-motor. Men det rör sig troligtvis inte om något fullfjädrat hybrid-system utan istället om ett 48-voltssystem som då skulle göra den till en så kallad mildhybrid. Först ut som ren hybrid blir Urus men när det kan tänkas bli är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini levererade 3.815 stycken bilar 2017
Nytt rekord

Siffrorna är klara och de talar för sig själva. Förra året lyckades Lamborghini leverera hela 3.815 stycken bilar vilket är en förbättring med nästan tio procent jämfört med föregående år, och ett nytt rekord för tillverkaren. 2.642 stycken av de sålda bilarna var modellen Huracán. Den största marknaden är USA där 1.095 stycken bilar fick nya ägare, näst var Japan med 411 stycken bilar och på tredje plats hamnade Storbritannien med 353 stycken bilar. Sju år på raken har försäljningen ökat och man har nu 145 stycken återförsäljare världen över, tio av dessa öppnades bara förra året. Senare i år lanseras suven Urus och det ska bli väldigt intressant att se vad den kommer att göra med framtida försäljning. Vissa säger att den kommer att fördubblas och det är nog inte helt omöjligt med tanke på att bilen öppnar upp för en helt ny kundkrets som bara väntar på att få bränna pengar på något som faktiskt inte kommer att vara helt opraktiskt. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Ryska TopCar tjockar till Lamborghini Urus
Snart på en gata i London?

Den ryska stylingfirman TopCar har nu tagit fram ett kit till Lamborghinis nya modell Urus. Bilen ser rätt så aggressiv ut original men detta kit ska alltså öka på det ytterligare. Det man sätter på är ett nytt underbett i fronten, svarta skärmbreddare, fetare sidokjolar och en rejäl diffusor där bak. Det finns även två olika avgassystemsutseenden att välja mellan. Vill man kan TopCar även göra om hela insidan, inget görs dock med maskineriet. Tumnagel
30.4°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán klädd med Swarovski-kristaller
Oj vilket pilljobb

Show-lackeringar som ändrar färg och har sig kan vara rätt fränt och även en del folieringar som gör att din bil sticker ut från mängden. Men ska man verkligen gå all in är det Swarovski-kristaller som gäller. Det är precis vad rikingen Daria Radionova nyligen fått på sin Lamborghini Huracán. Och det handlar inte om någon matta alá mosaik som har limmats på karossen utan här har ett gäng med gott tålamod monterat varje liten sten var för sig. Inget jag skulle vilja ha på min bil men resultatet är ändå ganska så imponerande. Hur man gjorde kan ni se här eftersom den videon inte går att bädda in. Det här är inte Darias första bil som blingats på detta vis utan hon har även sedan tidigare en Mercedes CLS som fått samma behandling. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Urus ute i det fria
Undra hur vanlig den blir på gatorna?

Jag kommer aldrig att tycka att Lamborghinis SUV Urus är fräck eller häftig, den är bara konstig och i mina ögon en uppsminkad Audi Q7. Men tur är att man får tycka olika, för den lär sälja som smör trots att jag inte är så imponerad. Nu har den fångats ute i det fria, och jag måste då erkänna att jag tycker att den i alla fall ser en promille bättre ut än det vi har sett tidigare. Vad tycker du om den? Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Blir Lamborghini Urus snabbaste suven på Ringen?
Det är målet i alla fall

Förra veckan presenterade Lamborghini den nya modellen Urus som är en SUV. Den snabbaste suven i världen till och med, om man ser till toppfarten som ligger på hela 305 km/h. Frågan är nu om den också kan komma att bli den snabbaste suven i världen på Nürburgring. Det är i alla fall vad tillverkaren siktar på och till våren får vi svaret. För att bli ny herre på täppan måste man bräcka Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio som kört Nordslingan på 7:51,7. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Urus är världens snabbaste SUV
Morr!

Lamborghini har då äntligen presenterat nya Urus - deras variant på det där med sportig SUV. Och om man drar igång filmen nedan säger den verkligen morr. Under huven sitter ett monster, en V8:a på fyra liter med dubbla turbos som ger 650 hästar och smått sjuka 850 Nm i vrid - ett vrid som hittas redan vid 2250 varv. Den tar den inte helt lätta bilen till 100 på 3,6 sekunder och 200 på 12,8 sekunder. Snabbt marscherat. Marschen slutar inte förrän 305 km/h och det gör Urus till världens snabbaste SUV. 2200 kilo väger besten vilket ger 3,38 kilo per hästkraft. Långt ifrån Koenigsegg-siffror men imponerande för en SUV. För att stopp på bilen, det kan ju också behövas, har man stora keramiska bromsar som ska ta bilen från 100 till noll på 33,7 meter. Bromsarna mäter 440 x 40 mm fram och 370 x 30 mm bak. Bilen har hela sex olika körlägen som alla ska göra att bilen beter sig på olika sätt bland annat genom att flytta kraften mellan fram och bakaxel. Strada är för gatan, Terra är offroad, Neve är snö, Sport är piggare gatukörning, Corsa är bana och Sabbia är sand. De första bilarna kommer att levereras i vår och prislappen ligger på 171.429 euro vilket i dag översätts till dryga 1,7 miljoner. Då är de feta bromsarna standard, så utrustningen i den pengen lär inte vara usel. Så, är det köpläge eller inte? Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini pratar om ljudet i Urus
Men är det något att ha?

När Top Gear fick testa Lamborghini Urus fick man också höra lite hur den låter, men Bobby var inte alls imponerad. I det här klippet från Lamborghini pratar man om just ljudet och hur viktigt det är att den låter rätt. Man berättar att ljudet ändras kraftigt mellan de i olika körlägena och sedan brummar bilen iväg - men hur låter den tycker ni? Tumnagel
36.1°
+
Roger Åberg
0

Top Gear har testat Lamborghini Urus
Bjuder på lite hårda fakta

Den 4 december kommer Lamborghini att visa upp suven Urus på riktigt men de är duktigt flitiga på att pumpa ut saker med den innan dess. Bland annat har de låtit Top Gear köra bilen och få ta del av en del smarrig information. Det enda vi inte vet nu är hur den ser ut, eller vänta nu, det gör vi visst. I ett av de nya teaserklippen visas bilen klart och tydligt på infotainmentdisplayen. Givetvis medvetet från Lamborghinis sida, men de har nu klippt om klippet så att detta inte syns längre. Oavsett så är bilden redan ute på nätet och bilen ser väl ut som väntat. Lite hårda fakta kring Urus är att den under huven får en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ska ge 650 hästar och ha ett vrid på 850 newtonmeter. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och paret där bak ska styra med när du svänger. Kraften kommer dit via en åttastegad automatlåda och fördelningen är 40 procent fram, 60 bak. Som mest kan 87 procent skickas till bakhjulen, 70 fram om det skulle behövas. Vikten på ekipaget ligger på 2,1 ton. Bilen bygger på Volkswagens MLB-plattform och mäter 5,1 meter på längden, två meter på bredden och den har en hjulbas på tre meter. Den är hela tio centimeter lägre än sina syskon Bentley Bentayga och Audi Q7 som bygger på samma plattform. Adaptiv luftfjädring finns ombord och även aktiva krängningshämmare som får kraft från ett 48-voltssystem. För att få stopp på grejerna har Urus fått de största keramiska bromsskivorna som någonsin monterats på en produktionsbil och dessa mäter 440 millimeter fram och 370 millimeter bak. Det kan behövas eftersom det här kommer att bli världens snabbaste SUV med en 0-100-tid på 3,7 sekunder och en toppfart över 300 km/h. Lite upplevelser från provkörningen kan ni läsa om på länken nedan. Där finns även ett filmklipp som bland annat avslöjar hur den låter, och det är inte Lamborghini-musik i mina öron... Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini visar upp Urus terrängläge
Som heter Terra

Lamborghini Urus har premiär 4 december och kommer då att ha en hel hög med körlägen. Ett av dem är Terra, som betyder jord på italienska. Och där ska ju en SUV kunna hänga, och är det en Lamborghini ska den kunna hänga där i riktigt hög fart. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Jay Leno spanar in Kode 0
Lamborghini Aventador med nytt utseende

Bildesignern Ken Okuyamas senaste projekt kallas för Kode 0 och det är en Lamborghini Aventador som har fått sig ett nytt utseende med rätt så härliga 80-talsvibbar. Ken tog med bilen till Jay Leno och så här såg det ut. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Urus demonstrerar sitt Sabbia-läge
Gör att man kan köra bättre i sand

Den 4 december kommer Lamborghini att visa upp suven Urus på riktigt och fram tills dess kommer de att pumpa ut teasers och information kring den. Den senaste grejen de visar upp är det nya körläget Sabbia. Har man det aktiverat ska bilen ta sig fram ännu bättre i sand, vilket vi får en demonstration av i det här klippet. Utöver detta läge kommer det som vanligt att finnas Strada, Sport och Corsa men även Terra (terräng) och Neve (snökörning). Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Terzo Millennio Concept är Lamborghinis eldrivna framtid
Fylld med spännande teknik

Lamborghini håller knappast igen när de presenterar konceptbilar och det senaste är heller inget undantag. Det här är Terzo Millennio Concept som man har tagit fram tillsammans med Massachusetts Institute of Technology (MIT). En superbil designad för framtiden med en avancerad elektrisk drivlina under det lätta och aerodynamiska skalet. Snart presenterar tillverkaren en SUV och nu denna bil utan vrålande förbränningsmotor, tiderna förändras. Terzo Millennio har en elmotor i varje hjul och dessa får sin kraft från superkondensatorer och energilagringsmanicker som är inbyggda i karosspanelerna där nanorör i kolfiber och väldigt tunna batterier gömmer sig. Dessa ska kunna laddas upp snabbt och få extra kraft från ett avancerat KERS-system. Tillsammans med MIT har man även tagit fram en slags kolfiber som kan laga sig själv om den skulle få för sig att spricka eller få märken. Mer detaljer än så här får vi tyvärr inte för tillfället. En del av tekniken lär vi som väntat inte se på många år men en del grejer ska enligt utvecklingschefen inte vara så avlägset. Tumnagel
54.9°
+
Bobby Green
0

Lamborghini och MIT har något på gång tillsammans
Verkar röra sig om ett hybridkoncept

Det är bara en tidsfråga innan även Lamborghini börjar pyssla med hybrid-lösningar i sina bilar och det här kan vara det första vi får se. Den italienska tillverkaren har nämligen kokat ihop ett koncept tillsammans med MIT, och det beskrivs med orden "Supersport of the future". Vad det hela rör sig om ska vi tydligen få reda på senare i dag. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Lamborghinis SUV Urus presenteras den 4 december
The first super sport utility vehicle

Hur mycket man än vill förtränga det så tillverkade Lamborghini förr i tiden en SUV som de kallade för LM002. En bisarr modell med ett utseende endast en mor kan älska. Sen dess har tillverkaren spottat ur sig mängder av superbilar, kanske för att vi ska glömma denna udda skapelse. Men, 2012 visade man att man ändå inte kan hålla sig från den kokande SUV-kitteln när man visade upp modellen Urus. Nu har det gått fem år och även om det kan tyckas lite märkligt så är Urus snart här på riktigt. Den 4 december kommer produktionsversionen att avtäckas och inget kommer mer att vara sig likt. Folk skrattade högt åt Porsche när Cayenne släpptes för första gången, men som ni alla vet har Jaguar, Maserati och Bentley också släppt suvar. Rolls-Royce och Aston Martin har också varsin på gång, och troligtvis även Ferrari. The Times They Are A-Changinx27. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Allt du behöver veta om din nya Lamborghini Huracán
Om du nu kan köpa en

Heather Ballentine är en skön dam som kränger Lambos, bland annat. Här går hon igenom den genomgång som hon gör varje gång hon levererar en nya Lamborghini Huracán till en kund. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini Aventador S nu även i roadster-utförande
Äntligen!

I december förra året presenterade Lamborghini en uppdaterad version av modellen Aventador som fick tilläggsnamnet S. Till Frankfurtmässan som öppnar nästa vecka har de med sig den här - en öppen version av samma bil som då heter Aventador S Roadster. Coupé-syskonet har 740 hästar medan den här "bara" får nöja sig med 730 ur den 6,5 liter stora V12:an. Fyrhjulsstyrningen som introducerades i vintras finns dock även här. Precis som coupén får den här också uppgraderad fjädring, omkalibrerad ECU och keramiska bromsar som standard. Utseendemässigt ser den ut som syskonet men skillnaden här är alltså att man kan plocka bort de två takpanelerna och släppa in lite mer ljus. Detta är en enkel match, mest för att panelerna väger under sex kilo tillsammans. Förvaras i utrymmet där fram när de är bortplockade. Vikten på bilen har dock gått upp 50 kilo och den ligger här på 1 625 kilo. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt och toppfarten anges till rimliga 350 km/h. De första leveranserna ska ske i februari nästa år. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Lamborghini visar Huracán Performante
Minus 40 kilo, plus 30 hästar

Precis som utlovat har Lamborghini nu presenterat en värre version av modellen Huracán. Den får tilläggsnamnet Performante och det betyder i praktiken att man bantat bort 40 kilo och kastat in 30 extra hästar i bilen. Vågen stannar därmed på 1 382 kilo (torrvikt) och V10:an lämnar nu 640 hästar och 600 newtonmeter (40 newtonmeter mer). Bilen tar sig från 0 till 100 km/h på bara 2,9 sekunder, till 200 kommer man på 8,9 sekunder. Det är förbättringar med 0,3 respektive 1,0 sekunder. Toppfarten är precis som tidigare "över" 325 km/h. Effektökningen kommer från ett omarbetat luftintag, annat avgassystem, ventiler i titan och ett bättre flöde på både insug och avgassidan. Ingenjörerna har även pillat på den sjustegade dubbelkopplingslådan och optimerat denna ytterligare, ställt in fyrhjulsdriften för ännu bättre grepp, kalibrerat om den elektroniska servostyrningen och gjort fjädringen något styvare. Man har även sett över bromsarna som nu stannar bilen från 100 km/h till 0 på 31 meter vilket är 0,9 meter bättre än en vanlig Huracán. I övrigt förses bilen med ett annat kjolpaket i kolfiber och en fast vinge på bakluckan. Den orangea färgen är en hyllning till att Diablo i år fyller 30. Insidan får en ny utformning på den digitala instrumenteringen och överallt är det kolfiber som man inte har dolt under någon färg. De första leveranserna drar igång i sommar och priset börjar på 195 000 euro innan skatt. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Performante satte Ringen-rekord
Nya tiden som gäller är nu 6:52.01

På ungefär samma tid som jag satte i mig dagens lunch har Lamborghinis nya vassare version av Huracán kört runt Nordslingan på Nürburgring. Den nya rekordtiden lyder 6:52.01 vilket gör den här bilen till den snabbaste produktionsvagnen på sträckan. Det är flera sekunder snabbare än Porsche 918 Spyders rekord från 2013 som lyder 6:57 och som hittills har varit snabbast. Lamborghinis rekord sattes redan i oktober förra året med föraren Marco Mapelli bakom ratten, men det är först nu man delar med sig av tiden. Bilen är fortfarande inte helt officiell utan kommer att avtäckas på bilmässan i Genève nästa vecka. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghini uppdaterar Aventador
Får mer effekt och fyrhjulsstyrning

Precis som utlovat har Lamborghini nu visat upp en uppdaterad version av modellen Aventador. Och precis som ryktena tidigare har sagt heter den Aventador S. Nytt är att effekten ur den 6,5 liter stora V12:an lyfts från 700 till 740 hästar samt att bilen försetts med fyrhjulsstyrning. Utseendemässigt har man smackat på ett nytt kjolpaket runt om tillsammans med en helt ny diffusor som numera inkorporerar tre stycken avgaspipor i en triangelform istället för fyra stycken på en rad. Som vi kan se har även motorluckan där bak fått två upphöjda luftintag som i alla för mina tankar till de som vackert höjs upp på Murciélago när det blir lite hett. Fyrhjulsstyrningen bilen har fått såg vi första gången på den mycket exklusiva modellen Centenario. Det hela fungerar som det brukar göra i den här typen av bilar - i låga farter styr hjulen mot varandra för att på så vis ge en skarpare svängradie medan de i högre hastigheter styr åt samma håll för att förbättra stabiliteten. Allt är inställt för att ge en bakhjulsdriven karaktär. Vidare får bilen en uppdaterad fjädring och omkalibrerad ESC för ännu bättre grepp. Keramiska bromsar på 400 millimeter fram, 380 bak, är standard. 0-100km/h ska gå på 2,9 sekunder, toppfarten anges till 350 km/h. Insidan får en ny TFT-skärm, Apple CarPlay som standard och möjligheten att välja till ett telemetrisystem som kan visa varvtider, bandata och liknande. Ett nytt körläge har hittat in bredvid Strada, Sport och Corsa och det är Ego. På alla andra språk är det det som kallas för Individual vilket innebär att du själv kan ställa in vad som passar dig allra bäst. Alla körlägen har även kalibrerats om för att bli ännu lite vassare. Leveranserna drar igång nästa vår och på prislappen står det då 281 555 euro, innan skatt. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0