m
Artiklar i kategorin Bil / Audi

Säljstart för laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e
Klarar fem mil på el

Nu kan man beställa de båda laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e hos Audi. Båda två bjuder på 245 hästar totalt och kan ta sig upp till fem mil på bara el. Den förstnämnda kostar från 486.900 kronor medan man för Sportback får betala från 518.800 kronor. Batteripacket är på 13 kWh och man kan ladda detta med upp till 3,6 kW. Från tomt till fullt ska ta 3 timmar och 45 minuter. Den blandade förbrukningen anges till 0,17 liter per mil med ett utsläpp på 38 gram per kilometer. Läs mer om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Audi släpper lite vassare version av A3 som laddhybrid
Har samma specifikationer som Volkswagen Golf GTE

I slutet av september visade Audi upp nya A3 som laddhybrid. Den heter då A3 Sportback 40 TFSI e, har 204 hästar och framhjulsdrift. Här har vi istället A3 Sportback 45 TFSI e, och det är den där siffran 45 som är grejen. Den här bjuder istället på 245 hästar samtidigt som vridet har ökats från 350 till 400 newtonmeter. Det här är alltså Audis version av Volkswagen Golf GTE som har samma siffror. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder istället för 7,6 som det tar för 40 TFSI e. Toppfarten är även 232 km/h jämfört med 227. Den ökade prestandan gör dock att räckvidden på enbart el minskar med fyra kilometer till 6,3 mil. Bilen går att beställa nu och kostar från 427.000 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan du förhandsboka Audi e-tron GT
Bli först med den eldrivna prestandamodellen

Audi e-tron GT har premiär i början av nästa år och nu öppnar man upp möjligheten att förhandsboka ett exemplar. Vad bilen kostar får vi dock inte reda på riktigt än. Bokningen kostar inget och är inte bindande. Tillverkningen kommer att dra igång under andra kvartalet 2021 och de första kunderna ska få sina bilar under nästa sommar. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Doug har köpt sig världens coolaste kombi
En Audi RS2 Avant

Doug DeMuro har pengar nog att köpa bilar många bara drömmer om. Men eftersom han verkar ha lite smak ändå så är det inte en flång ny Ferrari eller liknande som står högst på önskelistan. En av bilarna som återfinns där är nämligen en Audi RS2 Avant - och en sådan har han nu gått och köpt sig. Grattis Doug till världens coolaste kombi! Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Audi ska tävla med i Dakar 2022 med elbil
Meddelar även att de lämnar Formula E

Nu får vi reda på att Audi lämnar Formula E och istället kommer att lägga krutet på att delta i Dakar-rallyt 2022. Bilen som är ett rejält offroad-bygge är helt eldriven men den kommer att ha en räckviddsförlängare ombord i form av en bensindriven turbomotor. Det här ska göra att Audi blir de första som deltar i tävlingen med en "alternativ" drivlina. När bilen presenteras utan skynke vet vi inte just nu. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Audi börjar sälja Q5 Sportback och SQ5 Sportback
Kostar från 470.800 respektive 726.000 kronor

Nu drar Audi igång försäljningen av Q5 Sportback och SQ5 Sportback. Det här är alltså den version av Q5 med en sluttande taklinje för lite mer statuspoäng och lite mindre plats. Eller CUV som Audi kallar det - Crossover Utility Vehicle. Priset börjar på 470.800 kronor och den för pengen får man 40 TDI quattro Proline edition. Den har en turbomatad diesel-snurra på 2,0 liter som ger 204 hästar och 400 newtonmeter i vrid. En sjustegad S tronic-låda fördelar kraften till alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Det finns även en bensinare. Den heter 45 TFSI quattro Proline edition och kostar från 496.900 kronor. Här får du en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och 370 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Precis som sitt TDI-syskon har denna sjustegad S Tronic-låda, fyrhjulsdrift och ett 12-volts mildhybridsystem. Toppversionen är SQ5 Sportback som drivs av en dieselmaskin på 3,0 liter som ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder. För denna får du betala från 726.000 kronor. Lansering i Sverige blir under första halvåret 2021. Beställa kan du göra från och med den här veckan. Senare under nästa år släpps även en laddhybrid som kallas för 40 TFSI e. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagenkoncernens eldrivna flaggskepp kommer 2024
Går under kodnamnet Landjet

Många gillar att slänga sig med uttrycket "Tesla-dödare" och det är troligtvis det Volkswagenkoncernen vill att deras kommande eldrivna flaggskeppsmodell ska bli. Den går under kodnamnet Landjet och den ska säljas i olika versioner av Audi, Porsche och Bentley. Målet är inte helt oväntat Tesla Model S. Dock ska modellen, eller modellerna, inte dyka upp förrän 2024. Det här är Audis Artemis-projekt som ska förverkligas och det ryktas om en stor bil med tre sätesrader och plats för sju stycken personer. Räckvidden ska ligga på omkring 65 mil och det blir Audis version som lanseras först. Därefter Porsche och sen Bentley. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ2
Två år har passerat

För två år sedan såg Audi SQ2 ljuset. Det är en sportigare variant av den kompakta crossovern Q2 och nu får den sig en liten uppdatering i form av en facelift kryddad med lite mer teknik. Utseendemässigt handlar det om en ny grill som sitter lite lägre, nya LED-strålkastare, nya baklampor tillsammans med ett gäng nya lack- och fälgalternativ. Under huven är det samma visa som tidigare vilket innebär en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sjustegad S-tronic-automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Försäljningen av den uppdaterade versionen har dragit igång och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Priset börjar på 45.700 euro. Tumnagel
33.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan du ladda hem vassare strålkastare till din Audi
Functions on demand lanseras i Sverige

Någonstans i mitt naiva huvud har jag ändå trott att de olika strålkastarna du kan välja till din nya Audi skiljer sig i konstruktionen. Väljer du den billigaste varianten får du standardgrejer men hoppar du upp några steg får du massa mer teknik, avancerade lampor och mer fysiska prylar innanför glasen som magiskt lyser upp vägen på allra bästa sätt. Men så är det alltså inte, inte alltid i alla fall. Nu lanserar Audi tjänsten Functions on demand i Sverige och den gör det möjligt att ladda ner utrustning till din bil och uppgradera olika saker. Så om du exempelvis var snål och inte la till Matrix LED när du beställde din e-tron kan du i efterhand ladda ner detta till din bil. Du kan göra det på prov innan du bestämmer dig för att köpa och passar det dig kan du välja sex månaders löptid till en kostnad av 1400 kronor. Kanske bra för dig som bara vill ha vassare ljus under årets mörkare månader. Olika modeller kan få olika funktioner och det är till A6, A7, Q5, Q7, Q8 från och med modellår 2021 och e-tron, A4 och A5 från och med modellår 2020 som man kan köpa saker. Fler modeller kommer att läggas till efterhand. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
-10.1°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ5
Har nu dieselmaskin under huven igen

I somras fick Audis mellan-SUV Q5 sig ett lyft. Nu presenteras prestandaversionen SQ5 i samma utförande. Men där tidigare SQ5 innebar bensinsexa är det nu återigen dieselsexa som gäller för Europa. Den är på 3,0 liter och ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Jämfört med föregångaren har den här fått kolvar i härdat stål istället för aluminium samtidigt som man förbättrat och modifierat insprutningen. Istället för en laddluftkylare i nosen har man monterat en luft/vatten-kylare i V:et mellan cylindrarna. Turbon har även fått ett mindre turbinhjul som snurrar snabbare. Bilen är en mildhybrid och har en kombinerad startmotor och generator med 48-voltsteknik. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,82 liter per mil och utsläppen till 215 gram per kilometer. Nya SQ5 lanseras under första kvartalet nästa år och den kostar från 687.500 kronor. Beställa ska man kunna göra från och med den här veckan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Audi RS 6 GTO är en hyllning till quattro
Ge mig!

Som vi har skrivit tidigare fyller Audis revolutionära fyrhjulsdriftssystem quattro hela 40 år i år. Företaget har tidigare visat upp en TT RS för att hylla detta och nu presenteras Audi RS 6 GTO som är en vink till Audi 90 quattro IMSA GTO som ni kan se här nedan. Den här är framtagen av lärlingar hos Audi Sport och det vore helt okej om ett exemplar parkerades på min uppfart typ precis just nu. Tyvärr verkar det endast som att denna kommer stanna på konceptstadiet och inte mynna ut i något man kan köpa, men man kan ju alltid få drömma. Ping Jon Olsson - bygg en. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Audi RS2 Avant är nu laglig att importera till USA
Alla jublar

I mars 1994 lanserade Audi värstingkombin RS2 Avant. Det var en riktig ulv i fårakläder som utvecklades tillsammans med Porsche. Den såldes aldrig ny i USA men nu när den har hunnit fylla 25 år får man lagligt importera den till landet, vilket många såklart är glada över. Sen ska man bara få tag i ett vettigt exemplar också. Köper man får man en bil som bland annat bjuder på turbomatad rak femcylindrig motor som ger 315 hästar och 410 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder och toppfarten anges till 262 km/h. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Häng med på en åktur i Audi RS e-tron GT
Framtiden

Audi lät nyligen journalister och vloggare provköra prototyper av kommande RS e-tron GT. Här får vi hänga med i en och få lite känsla av hur en eldriven RS är. Bilen kommer att presenteras innan året är slut och lanseras nästa vår. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Audi berättar lite mer om RS-versionen av e-tron GT
Verkar bli rätt köttig

Porsches Taycan har ett syskon hos Audi som heter e-tron GT och är, enligt mig, en riktigt snygg skapelse. Trots att den har i princip samma mått som Taycan känns den tightare. Den kommer nästa år och nu har man berättat lite mer om RS-versionen av bilen. Till vardags har bilen 598 hästar som kommer från två motorer, en på 238 hästar där fram och en på 455 hästar där bak. Men bilen kan också leverera 646 hästar med en overboost-funktion. Det är ungefär som en Taycan Turbo som har 680 hästar men mindre än Turbo S som har 761 hästar. Vridet ligger på 830 Nm. Alla dessa siffror levererar en 0-100 km/h-tid på mindre än 3,5 sekunder. Av någon anledning så har Taycan och e-tron GT olika batterilösningar. Taycan går att få med 79,2 kWh eller 93,4 kWh medan e-tron GT har 83,7 kWh. Men RS då, vad betyder det? Bilen kommer faktiskt att tillverkas jämsides med Audi R8 och ska ha lägre tyngdpunkt än R8. Förutom massa hästar och massor med vrid som vi börjar bli vana med i (vissa) elbilar så måste ju en Audi med RS leverera mer. Här har man lagt till bakhjulsstyrning, diffbromsar både fram och bak, aktiv luftfjädring med tre kammare och vill man stanna så finns det keramiska bromsar att använda. Jag har varit sugen på denna rätt länge nu och eftersom jag vet hur Audis andra RS-bilar levererar så blev jag inte mindre sugen nu. Prislappen för Sverige är inte satt ännu, men preliminärt pris för RS-versionen i Tyskland är 138.000 euro så det kommer inte att bli en billig bil. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Quattro fyller 40 år - Audi firar med specialversion av TT RS
Kostar dock som en RS 6 Avant

I år fyller Audi quattro 40 år. Detta ska givetvis firas och ett sätt tillverkaren gör det på är att skicka ut en specialversion av modellen TT RS. Endast 40 stycken av den här skapelsen ska bli till och det man får för de 114.000 euro bilen kostar är vit lack med klassisk dekor, luftintag på huven i kolfiber, små vingar på stötfångaren fram och ett fikabord på bakluckan. Bilen har även speciella fälgar som också de är lackade i vitt. Vill man kan man skippa baksätet och istället få ett bastant kolfiberstag som styvar upp karossen. Då sparar man även 16 kilo i vikt. I övrigt är insidan klädd i Alcantara och stolarna är prydda med 40 Jahre quattro så att alla vet att det handlar om en specialare. Motormässigt har man inte gjort något vilket innebär att den 2,5 liter stora femman även här levererar 400 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h går på snabba 3,7 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Fullt tillräckligt alltså. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Audi R8 sätter världsrekord på kvartsmilen
Har runt 3000 hästar

Underground Racing har i flera år nu byggt riktigt snabba bilar och nu har man nyligen satt ett nytt världsrekord med en ombyggd Audi R8. Bygget som man kallar för X Version R8 har dubbelturbo och levererar runt 3000 hästar med racesoppa i tanken. Här får vi bevis på hur sjukt snabb den är när man trampar gasen i botten. På kvartsmilen lyckades man köra på bara 7,695 sekunder med en slutfart på hela 316,7 km/h. Bilen har dragracing-däck men har annars full interiör och är inte strippad på det viset. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Nu kan du få Audi Q8 som laddhybrid
Tar sig 4,5 mil på bara el

Nästa laddhybrid från Audi är Q8 60 TFSI e quattro. Här kombineras en bensin-V6:a med en elmotor och den sammanlagda effekten anges till 462 hästar. Elmotorn sitter inbyggd i den åttastegade automatlådan som ser till att driva alla fyra hjulen. Batteripacket som är på 17,8 kWh sitter under bagagerummet och på bara el ska man kunna ta sig upp till 4,5 mil. 0 till 100 km/h ska gå på 5,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 240 km/h. Förbrukningen vid blandad körning anges till 2,8-3,1 l/100 km. Elförbrukningen ligger på 24,4-25,0 kWh/100 km vid blandad körning och CO2-utsläppet anges till 64-69 g/km. Maximal laddeffekt är 7,4 kW och använder man det tar det 2,5 timme att ladda fullt. Versionen börjar säljas den här veckan och på prislappen står det 933.100 kronor. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Häng med en Audi RS6 Avant på Ringen
Hej vad det går!

Att en Audi RS 6 Avant inte är slö är nog alla medvetna om. Här får vi ytterligare bevis på att dagisracern verkligen inte skäms för sig när man sätter den i händerna på någon som kan köra på Nürburgring. Håll i hatten och blöjorna! Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Serietillverkningen av Audi e-tron GT drar igång i slutet av året
Kommer dyka upp i RS-version

Det har nu gått två år sedan som Audi först visade upp konceptet e-tron GT. Det här är deras Porsche Taycan kan man säga eftersom modellen bygger på samma grund - J1-plattformen. I slutet av året kommer serietillverkningen av modellen att dra igång och den kommer att byggas bredvid R8 i fabriken Audi Böllinger Höfe som ligger i den tyska staden Neckarsulm. 85 procent av tillverkningen kommer att ske med hjälp av robotar. e-tron GT mäter 4,96 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,38 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Det är nästan exakt samma mått som Taycan. Precis som sitt syskon kommer även e-tron GT att få fejkat motorljud. Det sitter två stycken högtalare i kupén som simulerar när man gasar och tydligen har man jobbat extremt mycket med att få till det. Det finns även en högtalare på utsidan som spyr ut sig ljudligheter. Det kommer till och med att finnas en extra yttre högtalare på tillvalslistan för den som verkligen vill höras. Undertecknad som bara tycker att detta är trams lär tyvärr ändå inte bli imponerad. En RS-version av modellen kommer att dyka upp men om den då får fem yttre högtalare som standard får vi återkomma till. Läs mer om tillverkningsprocessen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Audi har startat rejset för att komma ikapp Tesla
Herbert Diess pratar om Artemis-projektet

Herbert Diess som är vd för Volkswagen och ordförande i Volkswagen Group pratade nyligen på det årliga mötet om Audis framtid. Där tog han bland annat upp Artemis-projektet och att Audi nu har startat rejset för att komma ikapp Tesla. Artemis handlar om en fullt autonom bil som ska komma 2024 och troligtvis handlar det om en vidareutveckling av konceptet Aicon som vi först såg 2017. Audis Car.Software.Org-gäng har fått i uppdrag att utveckla helt ny mjukvara till bilen och denna skulle kunna delas med övriga i Volkswagen-familjen i framtiden. En första titt på vad man skapat ska visas någon gång nästa år. Bilen kommer att bli den första att köra det helt nya operativsystemet VW.OS. Modellen e-tron GT är fortfarande på gång och målet är att produktionen av den ska dra igång senare i år. Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är också helt eldrivna modeller som kommer nästa år. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A3 Sportback som laddhybrid
Tar sig 6,7 mil på bara el

I våras rullade Audi ut nya A3 Sportback. Då sa man att modellen skulle erbjudas som gasbil och som laddhybrid. Gas-versionen skrev vi om för två veckor sedan och nu är det dags för laddhybriden att göra entré. A3 Sportback 40 TFSI e som är dess fulla namn kombinerar en 1,4-liters bensinfyra på 150 hästar och 250 newtonmeter med en elmotor på 109 hästar och 330 newtonmeter. Den kombinerade systemeffekten anges till 204 och 350 newtonmeter. Drivningen sker endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexstegad S-troniclåda. 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder och toppfarten anges till 227 km/h. Bilen tar sig 6,7 mil på bara el och då är toppfarten istället 140 km/h. Batteripacket är på 13 kWh och det kan som max laddas med 2,9 kW vilket ger en laddtid på strax över fyra timmar. Lansering sker nu i höst och i Tyskland kommer bilen att kosta från 37.470 euro. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Prior Design erbjuder RS2-kit till Audi Coupé
Ja tack!

1994 släppte Audi modellen RS2. En galen kombi som Porsche varit med och snickrat ihop. Stort habegär på en sådan idag. Men det var bara en kombi-version som tillverkades, och det kanske många tycker är synd. Prior Design vill fixa detta genom att erbjuda ett RS2-kit även till Audi Coupé. Det hela handlar alltså bara om utseendet så resten av uppgraderingarna gällande bromsar, motor och liknande får man fixa själv. Målet är att släppa kitet nästa år i samma veva som rallybilen Audi Sport Quattro firar 40 år. Endast 40 stycken kits ska säljas och för ett får man betala 5798 euro. Lanseringen skedde häromdagen och alla är nu redan sålda. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Nu kommer även Audi Q5 som Sportback
Fler coupé-suvar till folket!

Audi tyckte tydligen att världen behövde fler suvar med sluttande taklinje så här har vi Q5 Sportback. Det här blir en utmanare till bilar som BMW X4 och Mercedes GLC Coupé. Utseendemässigt har bilen fått en ny grill och en helt ny bakdel som ser aningen avhuggen ut. Designen gör inte helt oväntat att utrymmet där bak minskar och jämfört med vanliga Q5 får man inte 40 liter mindre i Sportbacken. Fäller man baksätet ska man kunna lasta upp till 1480 liter vilket är 70 liter mindre. Modellen kommer börja säljas i december och i början av nästa år lanseras den som laddhybrid. De första leveranserna ska ske nästa sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
25.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Audi hyllar framgångarna R8 LMS haft på Ringen
Presenterar R8 Green Hell Edition

Nürburgrings nordslinga kallas även för "Det gröna helvetet". För att hylla framgångarna man haft med racerbilen R8 LMS på sträckan rullar man nu ut specialversionen R8 Green Hell Edition som baseras på R8 Performance. Sedan 2012 har R8 LMS vunnit 24-timmars på Nürburgring fem gånger. Lanseringsfärgen för specialaren är mörkgrön men man kan även få den i Ibis White, Daytona Gray i Mythos Black. Till färgen får man backspeglar, sidokjolar och diffusor i svart, och matta detaljer på taket, frunken och a-stolparna. Fälgarna som mäter 20 tum är mattsvarta med röda inslag. Vidare har den några dekaler som avslöjar att det här minsann inte är en vanlig svenne-råtta och Alcantara-klädda skålade sportstolar. Sömmarna är blågröna och bilen har en speciell ratt och golvrattor. Maskineriet har lämnats orört vilket innebär att den 5,2 liter stora V10:an bjuder på 620 hästar. Till den sitter en sjustegad S tronic-låda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,1 sekunder och toppfarten anges till 331 km/h. Endast 50 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 233.949 euro. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Gasdrivna Audi A3 Sportback g-tron går nu att köpa
Blir din för 331.700 kronor

I mars rullade Audi ut nya A3 och nu är det dags för den gasdrivna versionen att göra entré. Den kallar man för A3 Sportback g-tron och bilen blir din för 331.700 kronor. För slanten får du en bil som tar sig 44 mil på gas och tankar gör du på någon av de 200 stycken stationerna som finns mellan Trelleborg och Umeå. Motorn är en turboladdad fyra på 1,5 liter som ger 131 hästar och 200 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder. Bilen har en reservtank för bensin som rymmer nio liter. Om trycket i gastankarna sjunker under en bestämd nivå börjar motorn istället att gå på bensin, utan att man märker av det förutom på displayen som visar hur mycket soppa det finns kvar. som ni kan se på bilderna sitter gastankarna på tvären under bagageutrymmet i bilen som ni kan se på bilderna. Tanken framför bensintanken rymmer fyra kilo och de två bakre sju kilo CNG vardera. I bagagen får man in 280 liter, 1100 om man fäller baksätet. Bilen börjar säljas denna månad och beräknat förmånsvärde vid 50 procent marginalskatt är 1278 kronor per månad. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

ABT piffar till Audi RS Q8
Den här bjuder på 750 hästar

Tyska ABT Sportsline presenterar nu ABT RSQ8-R vilket är deras version av Audis super-SUV RS Q8. Motorn har trimmats upp från 600 till 750 hästar vilket bland annat gör att den kan toppa 315 km/h. Vridet har ökat från 800 till 920 newtonmeter och 0-100 km/h går nu på 3,4 istället för 3,8 sekunder. I övrigt har den fått ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar på 23 tum, vassare bromsar, nytt sportavgassystem och en ny interiör. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 68.137 euro. Det priset gäller alltså bara för alla uppgraderingar, bilen får du stå för själv. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar nya S3 Sportback och S3 Sedan
Första S3:an har nu hunnit bli över 20 år

I mars presenterade Audi nya A3 Sportback och månaden efter det var det dags för nya A3 Sedan. Nu rullar man ut båda dessa versioner i det sportigare S-utförandet. Här får man en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen via en sjustegad S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Till detta får man som väntat ett sportigare utseende med aggressivare kjolpaket runt om, större fälgar och fyra stycken runda avgaspipor baktill. Försäljningen av nya S3 drar igång nu i augusti och de första bilarna ska landa hos återförsäljare i mitten av oktober. S3 Sportback kostar från 474.000 kronor medan S3 Sedan börjar på 483.000 kronor. Läs alla nyheter i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Audi-reklam anklagad för att vara sexuellt provocerande
Visar en flicka som äter en banan

Det går sådär för Volkswagengruppens reklamavdelning just nu. I maj anklagades en reklamsnutt för nya Golf vara rasistisk och nu är det dags för Audi som nyligen tvingades plocka ner en tweet för RS4 Avant sen den anklagats för att vara sexuellt provocerande och osäker. På reklambilden äter en flicka en banan samtidigt som hon lutar sig mot bilen. Detta menar kritikerna ska vara att sexualisera barnet. Att hon dessutom står framför grillen anses vara det osäkra i det hela då man visar barnet i en farlig situation - en där föraren inte skulle kunna se barnet från förarsätet. Med bilden fanns även texten "Lets your heart beat faster – in every aspect". Audi har plockat ned reklamen och i ett uttalande säger de att den var ett misstag och att de ber så mycket om ursäkt för det inträffade. De har även tillsatt en intern utredning för att se hur kampanjen skapades och vad som gick fel i det hela. Tumnagel
-4.8°
+
Bobby Green
0

Audi-chef tar över Volkswagens mjukvaruavdelning
Nu ska det bli ordning på torpet

Tidigare i veckan stod det klart att Volkswagens mjukvaruchef Christian Senger fått lämna sin post efter allt strul som varit med nya Golf och elbilen ID.3. Nu tar Audi-chefen Markus Duesmann över rodret för avdelningen istället och har utsett den förre BMW-chefen Dirk Hilgenberg som ny chef över mjukvaran. Markus Duesmann säger följande: "The close cooperation with all brands and teams will be decisive for the success of the Car.Software organization. With my team at Audi, we are assuming a special responsibility as a premium brand. Because for many of our customers, premium is already defined today primarily through digital technologies that are perfectly tailored to their users. Our aim is for all brands in the Volkswagen Group to benefit from this pioneering role." Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0