m
Artiklar i kategorin Bil / Audi

Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026
*Gäller inte Kina

Att fossilt är på väg ut vet vi alla, men hur lång tid det kommer att ta tvistar de lärde, och politikerna, om. Nu får vi dock lite besked från Audi som säger att inga nyutvecklade modeller kommer att presenteras efter 2026 som inte är helt elektriska. Bilbranschen vill verkligen mjölka ur det sista ur fossilmodellerna, eftersom de tjänar mer pengar på dem just nu, men någonstans tar det alltså stopp. Under de närmsta åren kommer vi att få se ansiktslyftningar på nuvarande modeller på nuvarande plattformar, som A4 och A6, samtidigt som det presenteras elversioner av dessa, alltså A4 e-tron och A6 e-tron. Så räkna med att populära modeller av i dag kommer att fräschas till och säljas även de närmsta åren, men att antalet helt nya generationer av fossilmodeller kommer att vara något sällsynt. Men trots att man inte kommer att släppa några nya modeller efter 2026 så kommer man att fortsätta sälja fossilbilar. Sista datumet för det är satt till 2033 för Audis del, då är det helt slut. Men Audi säger samtidigt att datumet till stor del bestäms av lagar och regler och kundernas efterfrågan. Just av den anledningen ser man att slutdatumet för fossilbilar kommer att bli senare än 2033 för fossilbilar i Kina och att man där kanske kommer att ha lokal tillverkning även efter det. Om lagar och regler blir hårda här i Europa så kan alltså datumet här bli tidigare än 2033. Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0

Audi smygvisar RS3
Har en imponerande S- och RS-serie

Förr i tiden så hade bilmärkena en fyra-fem olika modeller. I dag är det annorlunda och Audi är en av de "värsta" på att ha många modeller. Jag räknar till 17 olika modeller om man inte räknar med sportback- och sedan-versioner. Räknar man även med S- och RS-versioner och laddhybridversioner är man uppe i 82 versioner på deras modellista. Imponerande faktiskt. De där S- och RS-versionerna är också en hög numera, man plockade fram 15 av dem för en fotografering men det finns några till om man räknar nog. De säljer tydligen bra också enligt Audi-folket, speciellt bra säljer RS 6 Avant, RS 7 Sportback och RS Q8, tre bilar som kostar en bra bit över miljonen och som är långt ifrån billiga att äga. Med på bilden var också nya versionen av Audis RS3, både i sportback- och sedan-version. De lär alltså presenteras alldeles strax. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron får ett mörkare utseende
Det här är nya Black Edition

Audi presenterar en hel del nya elbilar, men klassiska e-tron lever än. Inför det nya modellåret så har man släppt modellen i en lite ny version som man kallar för Black Edition. Den fläskiga grillen har blivit svart och det har även Audi-ringarna, backspeglarna och e-tron-loggorna blivit. Tre nya färger finns som man kallar för chronos-grå, glaciärvit och Mythos-svart. På insidan är det S-line som gäller och sömmarna är orangea. I inredningen finns även det nya materialet dinamica som är som alcantara men 45 procent är återvunnen polyester. Instrumentpanelen har kolfiberinlägg. Black Edition finns både till e-tron och e-tron Sportback och båda batteristorlekarna. Audi berättar också att man har sålt 100.000 e-tron. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Nästa Audi A4 kommer som två olika bilar
En med förbränning och en med el

Det är dags att hoppa på elbilståget, men vissa modeller är alldeles för viktiga för att enbart säljas med el. Det är helt enkelt så att folk fortfarande vill ha förbränningsmotorer, speciellt i de delar av världen som inte ha så hårda utsläppskrav. Därför kommer Audi att släppa nästa generation av A4 på två olika plattformar, precis som Porsche väntas göra med sin Macan. Förvänta er alltså två olika A4:or, där den ena är en facelift av den nuvarande som då alltså bygger på MLB-plattformen. Här är det förbränningsmotorer som gäller, även om det så klart kommer att elektrifieras i form av laddhybrider och annat. Sedan kommer en helt ny version som byggs på den helt nya plattformen som heter PPE och denna lär få namnet A4 e-tron. På PPE-plattformen kommer bland annat Macan och nya A6 e-tron att byggas. Här är det bara eldrift som gäller och det är ingen högoddsare att Audi kommer att se till att det finns modeller som går undan, men det lär även finnas lite mer rimliga versioner så klart. Enligt Autocar så kommer vi att få se både elektriska RS-versioner och RS-versioner med hybriddrift. Vi kan ju hoppas att kommande A4 e-tron kommer att vara lika sexig som kommande A6 e-tron som också kommer att byggas på PPE-plattformen. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Audi visar upp egna laddstationer för elbilar
Med en tillhörande lounge där man kan vänta

Audi har presenterat ett koncept man kallar för "Audi Charging Hub" vilket är snabbladdarstationer för elbilar som man snart tänker börja bygga upp. På en Audi Charging Hub ska ägare av Audis elbilar kunna ladda upp upp sina bilar med hastigheter på 300 kW. Hubbarna kommer att hämta el från sina egna batterier, batterier som kommer att laddas upp nattetid för att belasta elnätet så lite som möjligt. Det kommer att finnas sex laddplatser på varje laddningsstation och det kommer även att finnas en lounge där de som laddar sina bilar kan chilla medan bilen laddas upp. Audi planerar lansera ett pilotest med Audi Charging Hub någonstans i Tyskland i sommar. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sonos levererar inte hårdvara till Audi
Loggor kommer att finnas i bilar med yngre målgrupp

I går höll Audi ett lite tekniksnack som de kallar för TechTalk. Där kom deras samarbete med Sonos upp och vi fick lite klarhet i några saker. Nya Audi Q4 e-tron har ju ett ljudsystem från Sonos, eller det är i alla fall på Sonos-loggor i bilen. Högtalarna som sitter i bilen levereras dock inte av Sonos utan det ordnar Audi på annat sätt. Det Sonos har hjälpt till med är inställningar och justeringar och man vill helt enkelt att det ska låta som Sonos ljudbild. Eftersom Audi själva nog inte är så usla på att skruva på ljudrattar och få fram ett ljud som låter bra så luktar detta image-samarbete. Man kommer inte heller att ha stöd för Sonos-appen i bilen och Trueplay finns inte heller. Det senare är dock superlogiskt, Trueplay handlar ju om att man vill anpassa ljudet efter ett visst rum och i det här fallet så är man ju väldigt medveten om hur rummet, det vill säga bilen, ser ut. Audis med Sonos-loggor i kommer att komma i de modeller som riktar sig mot en yngre publik. Audi nämner att det kommer att komma i A1, A3, Q2 och Q3. Bilar som är mer premium, alltså bilar från A5 och uppåt, kommer framåt att fortsätta ha Bang & Olufsen i bilarna. Tumnagel
0.5°
+
Roger Åberg
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Audi släpper längre version av A7
Anpassad för Kina

Den kinesiska marknaden gillar långa bilar, inte bara av de riktigt lyxiga bilarna utan även av de mer normala. Därför har Audi presenterat A7L som enligt Audi ska vara lika delar sportig A7 och elegant limousine. Bilen kommer med adaptiv luftfjädring, bakhjulsstyrning och så klart fyrhjulsdrift. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

I kväll är det premiär för Audi Q4 e-tron
Klockan 19.00 startar det!

I kväll klockan 19.00 är det premiär för det tredje syskonet till VW ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Än så länge vet vi en hel del om inredningen (jag går igenom den här nedan) och att det kommer en vanlig och en sportback-version av bilen. Och att grillen kommer att vara gigantisk. Det mest intressanta just nu, förutom utseendet, är priset. Om det blir rätt så kommer det här att vara en väldigt intressant bil för många! Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Audi bekräftar att Q6 e-tron kommer nästa år
Är släkting med kommande eldrivna Porsche Macan

Som väntat är det fler elbilar från Audi på väg. Nu bekräftar tillverkaren att nästa år kommer Q6 e-tron att lanseras, och det är en systermodell till den helt eldrivna versionen av kommande Porsche Macan. Båda dessa bilar kommer att byggas på den nya plattformen PPE som fortfarande är under utveckling. PPE ska ha stöd för systemspänning på 800 volt och ska kunna palla laddning med upp till 350 kW. Räckvidden kommer att ligga på runt 50 mil. Q6 e-tron kommer storleksmässigt typ att bli som dagens Q5. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Audis car-to-X tjänst blir ännu smartare
Använder sig nu av swarm data för att bland annat varna för halka

Audi förbättrar nu tekniken car-to-X ytterligare genom att för första gången använda sig av så kallad swarm data. Den nya versionen använder sig av en car-to-cloud-app som baseras på ett nytt sätt att uppskatta friktionskoefficienten baserat på hjulspinn. Tekniken kan upptäcka förändringar i fästet och ladda upp data till molnet som i sin tur kan se till att varna bilister bakom om att vägen framöver är hal. Tekniken bakom kommer bland annat från det svenska företaget NIRA Dynamics AB och tillsammans med Car.Software organization och HERE Technologies har man vidareutvecklat varningsinformationen. Läs mer om hur det hela fungerar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

En längre genomgång av Audi e-tron GT
49 minuter

Roger fick nyligen hänga lite med Audis nya elbilsmodell e-tron GT i vanligt och sportigt RS-utförande. Men tiden var snål så det blev ett snabbt test. Autogefühl har dock fått bekanta sig med bilen en lite längre stund, så här kommer ett 49 minuter långt inslag på hur de tycker bilen är. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg kör Audi RS e-tron GT mot en Formel E-bil
Båda gör 0-100 km/h på tre sekunder

Den före detta F1-föraren och numera vloggaren Nico Rosberg hoppar här in i en Audi RS e-tron GT och kör lite dragrace mot racerföraren Lucas di Grassi som sitter i en Formel E-bil. Själva körningen sker efter åtta minuter in i klippet. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Följ avtäckningen av Audi e-tron GT
Klockan 13.00 och klockan 19.00

Idag är det världspremiär för Audis eldrivna sportmodell e-tron GT. Avtäckningen kommer att ske i två steg. Först ut klockan 13.00 är Sprint of Progress här ovan där man kommer att snacka om modellens prestanda och om modern elektromobilitet. Bilen i sin helhet har dock inte premiär förrän klockan 19.00 ikväll i klippet nedan som man kallar för Celebration of Progress. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

En första titt på nya Audi RS3
Dock rejsversionen

Audi Sport presenterar nu andra generationen av RS3 LMS som är en bil som kommer att tävlas med i racingserien TCR. Nya RS3 är inte presenterad för allmän väg än så det här är en liten försmak, även om den gatlegala bilen inte kommer att bli lika brutal. Under huven på denna sitter den fjärde generationen av EA888-motorn som är en turbomatad fyra på 2,0 liter. Här ger den 340 hästar och är kopplad till en sekventiell sexpetad växellåda från Hewland. När Audi kommer att presentera nya RS3 är oklart för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Audi e-tron GT läcker ut
Läcker?

Först den 9 februari, på tisdag nästa vecka, ska Audi hålla låda och dra täcket av den sportiga elbilen e-tron GT. Men internet ligger som vanligt alltid steget före så nu har några officiella pressbilder och lite information läckt ut. Vi får förutom bilder på utsidan även bilder på insidan och här ser vi att bilen är lite mer sportigt lagd än sina övriga e-tron-syskon. Precis som vi har meddelat tidigare och som ni säkert har vetat från start är det här Audis version av Porsche Taycan och de båda bilarna baseras på samma plattform. Det största batteripacket man kan få till Audin är på 93,4 kWh (83,7 kWh netto) och max effekt är 646 hästar om man köper en RS. Taycan vinner här med sina 761 hästar i Turbo S. RS som blir toppversionen väntas kosta omkring 1,6 miljoner kronor när den börjar säljas. Tillverkningen ska dra igång under årets andra kvartal och de första kunderna väntas få sina bilar i sommar. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Lyssna på den eldrivna kompressorn i Audi SQ5 Sportback TDI
Låter som en liten fågel

Det finns få saker här i livet som jag ogillar såpass mycket som fejkat motorljud. Men tyvärr bestämmer jag inte över alla biltillverkare så jag får väl helt enkelt acceptera att skiten finns. Men jag kommer aldrig att tycka om det, för det låter just skit. Oavsett vad någon säger. Hur som helst så har Audi SQ5 Sportback TDI självklart fejkat motorljud för Audi tror att ägarna skulle bli tokiga på dieselknattret. Men det låter inte bara knasigt bakom bilen utan även under huven. Bilen är nämligen utrustad med en eldriven kompressor förutom den avgasdrivna turbon och man kan tydligt höra när den jobbar. Vid 1:23 in i detta klipp så får vi höra hur det låter. Vad tycker ni om ljudet bilen ger ifrån sig? Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Audi e-Tron GT har premiär den 9 februari
Snart är det dags

Audis version av Porsche Taycan är snart här och nu får vi reda på att täcket kommer att dras av den 9 februari. Första gången vi såg e-Tron GT var som koncept 2018 men nu är det alltså snart dags för produktionsversionen att göra entré. Den är mycket lik konceptet och bilen ser i princip ut som en Audi A7 med lite spejsigare detaljer. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Säljstart för laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e
Klarar fem mil på el

Nu kan man beställa de båda laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e hos Audi. Båda två bjuder på 245 hästar totalt och kan ta sig upp till fem mil på bara el. Den förstnämnda kostar från 486.900 kronor medan man för Sportback får betala från 518.800 kronor. Batteripacket är på 13 kWh och man kan ladda detta med upp till 3,6 kW. Från tomt till fullt ska ta 3 timmar och 45 minuter. Den blandade förbrukningen anges till 0,17 liter per mil med ett utsläpp på 38 gram per kilometer. Läs mer om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Audi släpper lite vassare version av A3 som laddhybrid
Har samma specifikationer som Volkswagen Golf GTE

I slutet av september visade Audi upp nya A3 som laddhybrid. Den heter då A3 Sportback 40 TFSI e, har 204 hästar och framhjulsdrift. Här har vi istället A3 Sportback 45 TFSI e, och det är den där siffran 45 som är grejen. Den här bjuder istället på 245 hästar samtidigt som vridet har ökats från 350 till 400 newtonmeter. Det här är alltså Audis version av Volkswagen Golf GTE som har samma siffror. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder istället för 7,6 som det tar för 40 TFSI e. Toppfarten är även 232 km/h jämfört med 227. Den ökade prestandan gör dock att räckvidden på enbart el minskar med fyra kilometer till 6,3 mil. Bilen går att beställa nu och kostar från 427.000 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan du förhandsboka Audi e-tron GT
Bli först med den eldrivna prestandamodellen

Audi e-tron GT har premiär i början av nästa år och nu öppnar man upp möjligheten att förhandsboka ett exemplar. Vad bilen kostar får vi dock inte reda på riktigt än. Bokningen kostar inget och är inte bindande. Tillverkningen kommer att dra igång under andra kvartalet 2021 och de första kunderna ska få sina bilar under nästa sommar. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Doug har köpt sig världens coolaste kombi
En Audi RS2 Avant

Doug DeMuro har pengar nog att köpa bilar många bara drömmer om. Men eftersom han verkar ha lite smak ändå så är det inte en flång ny Ferrari eller liknande som står högst på önskelistan. En av bilarna som återfinns där är nämligen en Audi RS2 Avant - och en sådan har han nu gått och köpt sig. Grattis Doug till världens coolaste kombi! Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Audi ska tävla med i Dakar 2022 med elbil
Meddelar även att de lämnar Formula E

Nu får vi reda på att Audi lämnar Formula E och istället kommer att lägga krutet på att delta i Dakar-rallyt 2022. Bilen som är ett rejält offroad-bygge är helt eldriven men den kommer att ha en räckviddsförlängare ombord i form av en bensindriven turbomotor. Det här ska göra att Audi blir de första som deltar i tävlingen med en "alternativ" drivlina. När bilen presenteras utan skynke vet vi inte just nu. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Audi börjar sälja Q5 Sportback och SQ5 Sportback
Kostar från 470.800 respektive 726.000 kronor

Nu drar Audi igång försäljningen av Q5 Sportback och SQ5 Sportback. Det här är alltså den version av Q5 med en sluttande taklinje för lite mer statuspoäng och lite mindre plats. Eller CUV som Audi kallar det - Crossover Utility Vehicle. Priset börjar på 470.800 kronor och den för pengen får man 40 TDI quattro Proline edition. Den har en turbomatad diesel-snurra på 2,0 liter som ger 204 hästar och 400 newtonmeter i vrid. En sjustegad S tronic-låda fördelar kraften till alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Det finns även en bensinare. Den heter 45 TFSI quattro Proline edition och kostar från 496.900 kronor. Här får du en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och 370 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Precis som sitt TDI-syskon har denna sjustegad S Tronic-låda, fyrhjulsdrift och ett 12-volts mildhybridsystem. Toppversionen är SQ5 Sportback som drivs av en dieselmaskin på 3,0 liter som ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder. För denna får du betala från 726.000 kronor. Lansering i Sverige blir under första halvåret 2021. Beställa kan du göra från och med den här veckan. Senare under nästa år släpps även en laddhybrid som kallas för 40 TFSI e. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagenkoncernens eldrivna flaggskepp kommer 2024
Går under kodnamnet Landjet

Många gillar att slänga sig med uttrycket "Tesla-dödare" och det är troligtvis det Volkswagenkoncernen vill att deras kommande eldrivna flaggskeppsmodell ska bli. Den går under kodnamnet Landjet och den ska säljas i olika versioner av Audi, Porsche och Bentley. Målet är inte helt oväntat Tesla Model S. Dock ska modellen, eller modellerna, inte dyka upp förrän 2024. Det här är Audis Artemis-projekt som ska förverkligas och det ryktas om en stor bil med tre sätesrader och plats för sju stycken personer. Räckvidden ska ligga på omkring 65 mil och det blir Audis version som lanseras först. Därefter Porsche och sen Bentley. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0