Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Audi

Audi-reklam anklagad för att vara sexuellt provocerande
Visar en flicka som äter en banan

Det går sådär för Volkswagengruppens reklamavdelning just nu. I maj anklagades en reklamsnutt för nya Golf vara rasistisk och nu är det dags för Audi som nyligen tvingades plocka ner en tweet för RS4 Avant sen den anklagats för att vara sexuellt provocerande och osäker. På reklambilden äter en flicka en banan samtidigt som hon lutar sig mot bilen. Detta menar kritikerna ska vara att sexualisera barnet. Att hon dessutom står framför grillen anses vara det osäkra i det hela då man visar barnet i en farlig situation - en där föraren inte skulle kunna se barnet från förarsätet. Med bilden fanns även texten "Lets your heart beat faster – in every aspect". Audi har plockat ned reklamen och i ett uttalande säger de att den var ett misstag och att de ber så mycket om ursäkt för det inträffade. De har även tillsatt en intern utredning för att se hur kampanjen skapades och vad som gick fel i det hela. Tumnagel
-0.4°
+
Bobby Green
0

Audi-chef tar över Volkswagens mjukvaruavdelning
Nu ska det bli ordning på torpet

Tidigare i veckan stod det klart att Volkswagens mjukvaruchef Christian Senger fått lämna sin post efter allt strul som varit med nya Golf och elbilen ID.3. Nu tar Audi-chefen Markus Duesmann över rodret för avdelningen istället och har utsett den förre BMW-chefen Dirk Hilgenberg som ny chef över mjukvaran. Markus Duesmann säger följande: "The close cooperation with all brands and teams will be decisive for the success of the Car.Software organization. With my team at Audi, we are assuming a special responsibility as a premium brand. Because for many of our customers, premium is already defined today primarily through digital technologies that are perfectly tailored to their users. Our aim is for all brands in the Volkswagen Group to benefit from this pioneering role." Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Audi SQ7 och SQ8 har nu 500 hästar stark bensin-V8:a
Dieseln ersätts

2016 presenterade Audi SQ7 som var en prestandaversion av suven med kraftig diesel-V8:a på 435 hästar och hela 900 newtonmeter. För ett år sedan rullade man ut SQ8 som hade samma recept. Nu ersätter man dock oljebrännaren med en bensinmotor istället. Det handlar fortfarande om en V8:a och effekten här är istället 500 hästar. Maskinen är på 4,0 liter och har dubbla turbo. Vridet ligger på 770 newtonmeter. 0-100 km/h tar 4,1 sekunder för båda bilarna vilket är en förbättring med 0,7 jämfört med föregångaren. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselmaskinen var en mildhybrid men det är inte den nya bensinaren. Dock har den bränslebesparande funktioner som exempelvis cylinderdeaktivering som släcker halva cylinderbanken vid låg belastning. Fyrhjulsstyrning är numera standard, precis som luftfjädring, fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar Q4 Sportback e-tron concept
Syskon till Q4 e-tron

Audi fortsätter att visa att de gillar elbilar och visar nu upp ett sportback-koncept av Q4 e-tron som man visade upp förra våren. Precis som med e-tron Sportback så handlar det om en betydligt sluttande taklinje, men basen är fortfarande en SUV och Audi skryter om yttermått från en A-klass-SUV och innerutrymmen från en C-klass-SUV. Tekniskt är sportback-versionen väldigt lika den vanliga versionen. Det betyder mått på 4,6 meter, höjd på 1,6 meter och 1,9 meter bred. Bilen har två elmotorer som ger 150 respektive 75 kW och tillsammans alltså 225 kW och så klart har den fyrhjulsdrift. Noll till hundra ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Räckvidden ligger på 45 mil, om man hoppar över fyrhjulsdriften och kör bakhjulsdrivet så kommer man 50 mil. Bilen är på 80 kilowatt. Bilen bygger på Audi/VWs MEB-plattform. Audi Q4 Sportback e-tron concept kommer i produktionsform nästa sommar och kommer då att vara Audis sjunde elbil. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Audi lyfter Q5
Har bakljus som kan ändra utseende

Nu är det dags för Audi att uppdatera modellen Q5 med lite nytt utseende och mer teknik. Det man trycker på förutom designen är de avancerade infotainment- och assistanssystem och världsnyheten med digitala bakljus fyllda med OLED-teknik som hittas på tillvalslistan. Köparen kan välja mellan tre olika bakljussignaturer när man beställer bilen och varje signatur har sin egen design för "coming/leaving home"-läget. När man sen kör i "dynamic"-läget ändrar även bakljusen sitt mönster. Annat med dessa nya baklampor är att de kan varna och signalera till trafik bakom som kommer för nära. Kommer man inom två meters avstående från en stillastående Q5:a aktiveras alla OLED-ljusen. När bilen sedan börjar rulla återgår de till sitt normala läge. LED-strålkastare är numera standard, Matrix LED finns som tillval. Grillen ska nu se bredare ut än tidigare även om den inte är det, luftintagen är större och den övre delen av LED-strålkastarna har en ny design när det kommer till DRL-ljusen. Kjolarna är nya och där bak sitter en ny diffusor. Två nya lackalternativ erbjuds - distriktgrön och ultrablå. Insidan får bland annat MIB 3 som är den tredje generationen av infotainmentsystemet. Väljer man tillvalet Audi virtual cockpit plus får man en skärm på 12,3 tum istället för traditionella instrument framför ratten. Det finns även en ny 10,1 tum stor pekskärm med akustisk feedback på tillvalslistan. Den här skärmen ersätter touchvredet på mittkonsolen. Lanseringen av uppdaterade Q5 sker i höst, försäljningen drar igång den här veckan. Några priser har vi dock inte än. Läs allt om uppdateringarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Autogefühl har kört Audi e-tron Sportback
Den slankare versionen av el-suven

I november förra året rullade Audi ut en lite slankare version av den eldrivna suven e-tron. Den kallar man Sportback och det är en så kallad coupé-SUV som blivit så populär den senaste tiden. Autogefühl presenterar nu sin gedigna genomgång av bilen. Vad tycker du om den? Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Så blir Audis RS-modeller till
Alla finslipas på Nürburgrings nordslinga

Audi har satt ihop den här korta dokumentären som visar hur utvecklingsarbetet kring företagets RS-modeller ser ut. Bilarna hårdtestas bland annat på Nürburgrings nordslinga och här håller man fullt över 80 procent av tiden. Här kan föraren snabbt avgöra om bilen presterar på bästa sätt eller om ytterligare justeringar behöver göras. Audi har idag tolv stycken RS-modeller i programmet - RS 3 som Sportback och Sedan, RS 4 Avant, RS 5 som Coupé och Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS som Coupé och Roadster, RS Q3 och RS Q3 Sportback och sist men inte minst RS Q8. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Äntligen är den här - bepansrade versionen av nya Audi A8
Kostar 600.000 dollar mer än S8

Som vi har väntat! Men nu är den alltså äntligen här - Audis senaste A8 i bepansrad version. Den här kallar man för A8 L Security och det är en förlängd version som är skottsäker och som kostar 600.000 dollar mer (!) än S8 - totalt 750.000 dollar. Bilen som ska bjuda på lite mer trygghet i vardagen tar 400 timmar längre tid att bygga än en vanlig A8 och har skydd i klasserna VR9/VR10. Den ska stå emot maskingevär, prickskyttar och även handgranater. Det finns ett brandsläckarsystem ombord med munstycken placerade i motorrummet, vid bränsletanken, i hjulhusen och under hela bilen för att snabbt kunna släcka om det skulle börja pyra lite. Vidare finns ett friskluftsystem som ser till att alla ombord får syre under en tid om det skulle vara tokigt utanför bilen. Skulle man bli fast på insidan finns små sprängladdningar som kan spränga bort dörrarnas gångjärn så att man kommer ut. Fälgarna som är smidda mäter 20 tum och de är klädda med punkteringsfria däck som man ska kunna köra med i upp till åtta mil i 80 km/h även om de blir pepprade. Tjänstevikten på hela rasket anges till mellan 3,9 till 4,2 ton. Under huven sitter samma motor som i S8 vilket innebär dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar och 800 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Nästa generation av Audis infotainmentsystem släpps i höst
Det här är nytt

Audis senaste infotainmentsystem heter MIB 3 och i höst kommer det att börja rulla ut till nya A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7 och Q8. Fler modeller kommer att tillkomma. Det nya systemet ser vid ett första ögonkast ut som det gamla, men mycket har hänt under skalet. Det ska vara tio gånger snabbare än föregångaren och för första gången implementeras även SiriusXM med 360L som blandar satellitradio med strömmat innehåll. Den vanliga radio-signalen FM känner också av om du hamnar på ett ställe med dålig täckning, och slår då automatiskt över till en strömmad version istället så att sändningen inte avbryts. Självklart finns Android Auto och Apple CarPlay men även Amazon Alexa Auto. Den sistnämnda ska nu ha blivit ännu bättre på att förstå vardagligt tal så att man slipper artikulera så mycket när man vill ha hjälp. Bra för Wille som gärna pratar med digitala assistenter som om de vore hörselskadade. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Stefan försöker bli av med sin kassa Audi e-tron
Verkar inte alls vara kär i bilen

Att köpa elbil är dyrt, speciellt om man köper en Audi. Deras e-tron kostar från 799.000 kronor vilket är svettigt mycket pengar. Lägger man så mycket pengar vill man så klart bli nöjd. Stefan är inte nöjd, långt därifrån. Man skulle kunna säga att han är tvärtom mot nöjd. I en riktigt syrlig Blocket-annons försöker han nu bli av med bilen som enligt honom är defekt. Audis app fungerar inte som den ska, farthållaren lever sitt egna lilla liv, den bromsar utan anledning på motorvägen och kommer hela 16 mil på en laddning när temperaturen ligger runt nollan. Men radion fungerar bra! "Så, är du sugen på en tysk skitbil från en skithandlare som hotar med rätten när de inte kan lösa problemen? Hör av dig!" Bilen är köpt på Bilmetro i Borlänge och de verkar inte ha samma åsikt som Stefan. Vem som har rätt låter vi vara osagt, men vi tvekar på att Stefan lyckas bli av med bilen med annonsen... Tumnagel
83.1°
+
Roger Åberg
0

Audi lämnar DTM och fokuserar på Formel E
Kör årets säsong men sen är det slut

Audi ändrar nu inriktning för märkets motorsportprogram och meddelar att man inte kommer att förlänga engagemanget i DTM efter årets säsong. Istället kommer man att lägga fokus och krut på elbilsracingen Formel E. En anledning är vägen mot C02-neutral mobilitet men också corona-pandemin och de ekonomiska utmaningarna detta har fört med sig. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A6 som laddhybrid börjar säljas
Kostar från 649.000 kronor

Den här veckan drar Audi igång försäljningen av laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro. Kombin tar sig fem mil på bara el, sedanen 5,5. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 252 hästar. Tillsammans med elmotorn är systemeffekten 367 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 14,1 kWh. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en sjustegad S-tronic-låda. Den blandade förbrukningen anges till 0,16 liter per mil för A6 Sedan, 0,18 för A6 Avant. Med en typ 3-kabel kan man ladda med upp till 7,4 kW och då tar det 2,5 timme till fullt batteri. Lansering sker efter sommaren. A6 Sedan 55 TFSI e quattro kostar från 649.000 kronor och A6 Avant 55 TFSI e quattro från 666.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar nya A3 Sedan
Börjar säljas nu

Audi har bakat ihop premiären och säljstarten för nya A3 Sedan så idag får vi se hur den ser ut samtidigt som vi serveras svenska priser. Modellen har blivit lite större, rymligare, sportigare och mer förarfokuserad. Inledningsvis erbjuds den som 35 TFSI med bensinfyra på 1,5 liter och 150 hästar som går att få med sexpetad manuell låda eller sjustegad automat. Den sistnämnda är även en mildhybrid. Sen finns även 35 TDI som är en diesel på 150 hästar. Prislappen börjar på 286.000 kronor och det går bra att beställa ett exemplar från och med den här veckan, de första kunderna ska få sina bilar i augusti. Allt om nya A3 Sedan finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Audi A3 testad
Liten uppdatering på utsidan, desto större på insidan

För en månad sedan rullade Audi ut nya A3 och nu har de första testerna av bilen trillat in. Är det här bara en exklusivare version av Ford Focus eller något mer? Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Audi och Volkswagen gör om sina logotyper
Vill uppmana till social distansering

Hela världen uppmanar för tillfället till social distansering och även biltillverkarna hakar på tåget. Audi och Volkswagen gör det genom att göra om sina logotyper på följande vis. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A3 blir din för 277.000 kronor
Börjar säljas nu

För snart två veckor sedan presenterade Audi nya A3 Sportback. Nu är det säljstart och i samband med detta får vi de svenska priserna. Bilen kostar från 277.000 kronor och för den slanten får du en 35 TFSI med 150-hästars bensinmotor och sexväxlad manuell låda. Till en början finns den och två stycken dieslar att välja mellan (30 TDI 116 hästar för 287.000 kronor och 35 TDI 150 hästar för 339.500 kronor), senare under året kommer även mildhybrider, laddhybrider och gasversionen g-tron. Lansering hos återförsäljarna sker i slutet av april. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Fjärde generationen av Audi A3 Sportback är här
Kommer som laddhybrid

Audi presenterar nu den senaste upplagan av modellen A3 Sportback. Det här blir den fjärde generationen och den får bland annat godsaker som progressiv styrning och adaptivt chassi samtidigt som den lovar att leverera sportiga köregenskaper. Inte helt oväntat kommer den att erbjudas som mildhybrid men även som laddhybrid och med gasdrift. I Europa lanseras modellen till en början med tre olika motoralternativ - bensindrivna 35 TFSI med 150 hästar, dieseldrivna 30 TDI med 116 hästar och 35 TDI med 150 hästar. För växlingarna står antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad S Tronic-låda. Senare under året kommer även fyrhjulsdrivna versioner att presenteras tillsammans med de alternativa drivmedels-versionerna. Försäljningen av bilen drar igång den här månaden och de första bilarna levereras till kunder i början av maj. Några priser har vi dock inte fått än. Allt om nya A3 finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Audis elbil e-tron presenteras i S-version
Får tre stycken elmotorer

Audi breddar nu utbudet när det kommer till den helt eldrivna modellen e-tron då man presenterar en S-version. Den här sportar till bilen ytterligare och under skalet finns inte mindre än tre stycken elmotorer - en på framaxeln och två på bakaxeln. Tillsammans genererar dessa 435 hästar och 808 newtonmeter. Det är en bit mer än vad e-tron 55 som har 360 hästar och 561 newtonmeter bjuder på. Precis som den finns det även i S:en en "boost"-funktion som i upp till åtta sekunder ökar effekten ytterligare, i detta fall till 503 hästar och 973 newtonmeter. 0-100 km/h ska då gå på 4,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 210 km/h. S-behandlingen erbjuds till både vanliga e-tron och e-tron Sportback. Utseendemässigt får versionen 20-tumsfälgar som standard men tycker man det är för litet finns även 21 och 22 tum. Innanför dessa sitter sexkolvsok och 400 millimeter stora skivor fram. Oken är svarta med ett S på. Bilen får även andra skärmbreddare för att göra den ännu bättre när det gäller luftmotstånd och köper man även till de digitala backspeglarna får man ett värde på 0.26. Vanliga e-tron har 0.28. Adaptiv luftfjädring är standard. Vad e-tron S har för räckvidd får vi tyvärr inte reda på. Inte heller när den lanseras och vad den då kommer att kosta. Batteripacket ska i alla fall vara på 95 kWh och kunna laddas från 5 till 80 procent på 30 minuter om man har tillgång till 150 kW-laddare. Världspremiär blir i Genève nästa månad. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

What Car? har testat prototyp av nya Audi S3
Premiär nästa månad

Nya Audi A3 ska inte visas upp förrän nästa månad i Genève men nu för tiden har det blivit så att biltillverkarna bjuder in journalister och annat folk till att testa maskerade prototyper innan man visar upp den färdiga produkten. Här ser vi när What Car? tar sig en tur med den sportigare versionen S3. Under huven sitter samma turbomatade fyra på 2,0 liter som i föregångaren. Den ger 310 hästar och driver alla fyra hjulen via en sjustegad S-Tronic-låda. Orderböckerna öppnar i maj och de första leveranserna ska ske i juli. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Med elbil slipper man tydligen köerna
Audi gör reklamfilm för e-tron

Reklamfilmerna inför Super Bowl fortsätter att strömma in och i den här får vi se Maisie Williams sjunga Let it go, och tydligen så försvinner alla bilköer (och dumma bensinbilar, som Audi ändå verkar gilla att sälja) om man kör laddbart och har ett glatt humör. Tumnagel
29.1°
+
Roger Åberg
0

Är första Audi R8:an bättre än den senaste?
Carfection testar

2006 lanserade Audi sin första riktiga superbil - R8. En härlig kärra som man hade stoppat ned RS4:ans V8:a i, bakom sittbrunnen. Senare kom som ni säkert redan vet modellen även med V10:a och blev ännu mer lik sitt Lamborghini Gallardo-syskon. Många tycker dock att den första med vinkelåtta är den trevligaste, och här testar Carfection en sådan mot den allra senaste Råttan för att försöka avgöra vilken av dem som är bäst egentligen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

0-305 km/h med nya Audi RS 6 Avant
Verkar snabb

I slutet av augusti rullade Audi ut nya RS 6 Avant som är en sjuk kombi med 600 hästar. Här får vi se lite när den accelererar vilket den verkar vara ganska så duktig på. Men vilket vedervärdigt avgasljud! Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Audi hyllar RS2 som fyller 25 i år
Med specialversioner

Det är nu hela 25 år sedan Audi lanserade den uppskrämda kombin RS2 Avant som var utvecklad tillsammans med Porsche. Det var den bilen som la grunden till hela RS-linjen och för att hylla modellen presenterar nu Audi Sport 25 Years Of Audi RS. Det är en specialversion som du kan få om du har en TT RS Coupé, RS4 Avant, RS5 Coupe, RS5 Sportback, RS6 Avant eller RS7 Sportback. Paketet ger dig samma lack som originalet hade, Nogaro Blue, men du kan även få den i Mythos Black, Nardo Gray eller Glacier White. Till detta får man detaljer i matt aluminium och blanksvart. Backspegelkåporna och vingen på TT RS går också i svart medan fälgarna går i både svart och silver. Överallt hittar man även RS-loggor som har fått numret 25 i sig. Insidan går i svart med blåa sömmar och stolarna är klädda med Nappa-läder och Alcantara precis som originalet. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Carwow recenserar en gammal Audi RS 6
Den med V10:a

Nya Audi RS 6 Avant är starkare än den någonsin har varit men kanske inte riktigt lika galen som andra generationen som tillverkades mellan 2008 och 2011. I den hade man nämligen tryckt ner samma V10:a under huven som sitter i Lamborghini Gallardo och dessutom adderat två turbo-aggregat. Receptet blev en 580 hästar stark kombi med sjuk prestanda som inte helt oväntat var och är extra populär hos folk som snabbt vill ta sig undan lagens långa arm. Mat Watson från Carwow tar sig en närmare titt på ett exemplar i det här klippet. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter RS5 Coupé och RS5 Sportback
Julklapp till dig själv?

Det är snart dags att avsluta året och Audi gör det med RS-flaggan i topp. Nu presenteras facelifts av modellerna RS5 Coupé och RS5 Sportback. Bilarna följer sina tamare syskon A5 och S5 som lyftes tidigare i år vilket innebär en ny grill som är både lägre och bredare än tidigare. Strålkastarna är också de uppdaterade med den DRL-signaturen som består av "upphackade" linjer, samma behandling gäller för bakljusen. Luftintagen i fronten, kjolarna och diffusorn bak är också nya. Insidan bjuder på en större infotainment-skärm med pekfunktion på 10,1 tum. Vill man även ha skärm för instrumenten får man betala extra och får då en på 12,3 tum. Motormässigt har man inte gjort någonting vilket innebär att det under huven på dessa bestar lurkar en V6:a på 2,9 liter med dubbla turbo som ger 450 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Det räcker för att kunna göra 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppa 250 km/h. Lägger man till en slant kan man få den höjd till 280. Prislappen börjar på 83.500 euro. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Audis julfilm
En värld i obalans

I Audis julfilm för året uppmanar man till handling i hållbarhetsfrågan och vill förmedla att varje bidrag räknas. Till detta har Nebbra gjort en remix av Elvis klassiker A Little Less Conversation. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av nya Audi RS 6 är här
Bättre på allt

I slutet av augusti presenterade Audi nya RS 6 Avant och nu har de första provkörningarna av bilen i videoformat trillat in. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar e-tron
Får lite bättre räckvidd

Audi begåvar nu den helt eldrivna suven e-tron med en liten uppdatering. Det främsta man har gjort är att förbättra kylningen av batteripacket som är på 95 kWh så att optimal arbetstemperatur oftare infinner sig. Vidare har man ökat den användbara kapaciteten i batteripacket till 86,5 kWh. Genom att effektivisera drivlinan ytterligare och göra så att elmotorn till framhjulen kopplas bort under normal körning anges nu räckvidden till 43,6 mil (WLTP) vilket är en förbättring med 2,5 mil. Uppdateringarna är samma som sitter i e-tron Sportback som presenterades förra veckan. I uppdateringen ingår även ett S-line-paket som ger dig lite sportigare fjädring och 20 tum stora fälgar. Audi e-tron 55 Quattro går att köpa nu och prislappen är oförändrad vilket innebär 897.400 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Audi RS Q8 bjuder på 600 hästar
Super-suven är nu officiell

Nu är Lamborghini Urus tvillingsyskon presenterat. Det här är Audi RS Q8 och det är en super-SUV som bjuder på 600 hästar, slanka coupé-liknande linjer och ett riktigt stöddigt ansikte som troligtvis kommer skrämma den som ser den i backspegeln. Kraften hämtas ur den numera beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Vridet anges till 800 newtonmeter och från stillastående till 100 km/h ska man kunna ta sig på snabba 3,8 sekunder. 200 har man nått efter 13,7 sekunder och det roliga är slut först vid 250 km/h. Om man inte köper till Dynamic-paketet förstås som höjer toppfarten till 305 km/h. Till motorpaketet finns även ett mildhybrid-system som under inbromsning och gassläpp kan putta in upp till 12 kW kräm tillbaka till batteripacket. Om man tar foten av gasen i hastigheter från 55 upp till 160 km/h kommer bilen själv bestämma om den ska stänga av förbränningsmotorn och surfa avstängt eller se till att ta vara på energin när motorn bromsar. Sen finns det även cylinderdeaktivering som stänger av cylinder 2,3,5 och 8 när de inte behövs för att spara några droppar soppa. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en åttastegad Tiptronic-låda. I vanliga fall fördelar den 40 procent av kraften till framaxeln, 60 till bakaxeln. Men om det skulle behövas kan den skicka upp till 70 procent fram och 85 bak. På tillvalslistan finns bland annat en sportig diffspärr. Adaptiv luftfjädring är standard och med den kan man variera bilens höjd över nio centimeter. Bromsarna mäter 420 millimeter fram, 370 bak. Vill man finns även keramiska diton och då mäter de istället 440 respektive 370 millimeter. Bilen kommer till återförsäljare under första kvartalet nästa år. I Tyskland börjar priset på 127.000 euro. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback
Din för 827.000 kronor

För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback. Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare. Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW. Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0