m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Artiklar i kategorin Bil / Audi

Quattro fyller 40 år - Audi firar med specialversion av TT RS
Kostar dock som en RS 6 Avant

I år fyller Audi quattro 40 år. Detta ska givetvis firas och ett sätt tillverkaren gör det på är att skicka ut en specialversion av modellen TT RS. Endast 40 stycken av den här skapelsen ska bli till och det man får för de 114.000 euro bilen kostar är vit lack med klassisk dekor, luftintag på huven i kolfiber, små vingar på stötfångaren fram och ett fikabord på bakluckan. Bilen har även speciella fälgar som också de är lackade i vitt. Vill man kan man skippa baksätet och istället få ett bastant kolfiberstag som styvar upp karossen. Då sparar man även 16 kilo i vikt. I övrigt är insidan klädd i Alcantara och stolarna är prydda med 40 Jahre quattro så att alla vet att det handlar om en specialare. Motormässigt har man inte gjort något vilket innebär att den 2,5 liter stora femman även här levererar 400 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h går på snabba 3,7 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Fullt tillräckligt alltså. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Audi R8 sätter världsrekord på kvartsmilen
Har runt 3000 hästar

Underground Racing har i flera år nu byggt riktigt snabba bilar och nu har man nyligen satt ett nytt världsrekord med en ombyggd Audi R8. Bygget som man kallar för X Version R8 har dubbelturbo och levererar runt 3000 hästar med racesoppa i tanken. Här får vi bevis på hur sjukt snabb den är när man trampar gasen i botten. På kvartsmilen lyckades man köra på bara 7,695 sekunder med en slutfart på hela 316,7 km/h. Bilen har dragracing-däck men har annars full interiör och är inte strippad på det viset. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du få Audi Q8 som laddhybrid
Tar sig 4,5 mil på bara el

Nästa laddhybrid från Audi är Q8 60 TFSI e quattro. Här kombineras en bensin-V6:a med en elmotor och den sammanlagda effekten anges till 462 hästar. Elmotorn sitter inbyggd i den åttastegade automatlådan som ser till att driva alla fyra hjulen. Batteripacket som är på 17,8 kWh sitter under bagagerummet och på bara el ska man kunna ta sig upp till 4,5 mil. 0 till 100 km/h ska gå på 5,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 240 km/h. Förbrukningen vid blandad körning anges till 2,8-3,1 l/100 km. Elförbrukningen ligger på 24,4-25,0 kWh/100 km vid blandad körning och CO2-utsläppet anges till 64-69 g/km. Maximal laddeffekt är 7,4 kW och använder man det tar det 2,5 timme att ladda fullt. Versionen börjar säljas den här veckan och på prislappen står det 933.100 kronor. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Häng med en Audi RS6 Avant på Ringen
Hej vad det går!

Att en Audi RS 6 Avant inte är slö är nog alla medvetna om. Här får vi ytterligare bevis på att dagisracern verkligen inte skäms för sig när man sätter den i händerna på någon som kan köra på Nürburgring. Håll i hatten och blöjorna! Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Serietillverkningen av Audi e-tron GT drar igång i slutet av året
Kommer dyka upp i RS-version

Det har nu gått två år sedan som Audi först visade upp konceptet e-tron GT. Det här är deras Porsche Taycan kan man säga eftersom modellen bygger på samma grund - J1-plattformen. I slutet av året kommer serietillverkningen av modellen att dra igång och den kommer att byggas bredvid R8 i fabriken Audi Böllinger Höfe som ligger i den tyska staden Neckarsulm. 85 procent av tillverkningen kommer att ske med hjälp av robotar. e-tron GT mäter 4,96 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,38 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Det är nästan exakt samma mått som Taycan. Precis som sitt syskon kommer även e-tron GT att få fejkat motorljud. Det sitter två stycken högtalare i kupén som simulerar när man gasar och tydligen har man jobbat extremt mycket med att få till det. Det finns även en högtalare på utsidan som spyr ut sig ljudligheter. Det kommer till och med att finnas en extra yttre högtalare på tillvalslistan för den som verkligen vill höras. Undertecknad som bara tycker att detta är trams lär tyvärr ändå inte bli imponerad. En RS-version av modellen kommer att dyka upp men om den då får fem yttre högtalare som standard får vi återkomma till. Läs mer om tillverkningsprocessen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Audi har startat rejset för att komma ikapp Tesla
Herbert Diess pratar om Artemis-projektet

Herbert Diess som är vd för Volkswagen och ordförande i Volkswagen Group pratade nyligen på det årliga mötet om Audis framtid. Där tog han bland annat upp Artemis-projektet och att Audi nu har startat rejset för att komma ikapp Tesla. Artemis handlar om en fullt autonom bil som ska komma 2024 och troligtvis handlar det om en vidareutveckling av konceptet Aicon som vi först såg 2017. Audis Car.Software.Org-gäng har fått i uppdrag att utveckla helt ny mjukvara till bilen och denna skulle kunna delas med övriga i Volkswagen-familjen i framtiden. En första titt på vad man skapat ska visas någon gång nästa år. Bilen kommer att bli den första att köra det helt nya operativsystemet VW.OS. Modellen e-tron GT är fortfarande på gång och målet är att produktionen av den ska dra igång senare i år. Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är också helt eldrivna modeller som kommer nästa år. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A3 Sportback som laddhybrid
Tar sig 6,7 mil på bara el

I våras rullade Audi ut nya A3 Sportback. Då sa man att modellen skulle erbjudas som gasbil och som laddhybrid. Gas-versionen skrev vi om för två veckor sedan och nu är det dags för laddhybriden att göra entré. A3 Sportback 40 TFSI e som är dess fulla namn kombinerar en 1,4-liters bensinfyra på 150 hästar och 250 newtonmeter med en elmotor på 109 hästar och 330 newtonmeter. Den kombinerade systemeffekten anges till 204 och 350 newtonmeter. Drivningen sker endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexstegad S-troniclåda. 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder och toppfarten anges till 227 km/h. Bilen tar sig 6,7 mil på bara el och då är toppfarten istället 140 km/h. Batteripacket är på 13 kWh och det kan som max laddas med 2,9 kW vilket ger en laddtid på strax över fyra timmar. Lansering sker nu i höst och i Tyskland kommer bilen att kosta från 37.470 euro. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Prior Design erbjuder RS2-kit till Audi Coupé
Ja tack!

1994 släppte Audi modellen RS2. En galen kombi som Porsche varit med och snickrat ihop. Stort habegär på en sådan idag. Men det var bara en kombi-version som tillverkades, och det kanske många tycker är synd. Prior Design vill fixa detta genom att erbjuda ett RS2-kit även till Audi Coupé. Det hela handlar alltså bara om utseendet så resten av uppgraderingarna gällande bromsar, motor och liknande får man fixa själv. Målet är att släppa kitet nästa år i samma veva som rallybilen Audi Sport Quattro firar 40 år. Endast 40 stycken kits ska säljas och för ett får man betala 5798 euro. Lanseringen skedde häromdagen och alla är nu redan sålda. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

Nu kommer även Audi Q5 som Sportback
Fler coupé-suvar till folket!

Audi tyckte tydligen att världen behövde fler suvar med sluttande taklinje så här har vi Q5 Sportback. Det här blir en utmanare till bilar som BMW X4 och Mercedes GLC Coupé. Utseendemässigt har bilen fått en ny grill och en helt ny bakdel som ser aningen avhuggen ut. Designen gör inte helt oväntat att utrymmet där bak minskar och jämfört med vanliga Q5 får man inte 40 liter mindre i Sportbacken. Fäller man baksätet ska man kunna lasta upp till 1480 liter vilket är 70 liter mindre. Modellen kommer börja säljas i december och i början av nästa år lanseras den som laddhybrid. De första leveranserna ska ske nästa sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
25.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Audi hyllar framgångarna R8 LMS haft på Ringen
Presenterar R8 Green Hell Edition

Nürburgrings nordslinga kallas även för "Det gröna helvetet". För att hylla framgångarna man haft med racerbilen R8 LMS på sträckan rullar man nu ut specialversionen R8 Green Hell Edition som baseras på R8 Performance. Sedan 2012 har R8 LMS vunnit 24-timmars på Nürburgring fem gånger. Lanseringsfärgen för specialaren är mörkgrön men man kan även få den i Ibis White, Daytona Gray i Mythos Black. Till färgen får man backspeglar, sidokjolar och diffusor i svart, och matta detaljer på taket, frunken och a-stolparna. Fälgarna som mäter 20 tum är mattsvarta med röda inslag. Vidare har den några dekaler som avslöjar att det här minsann inte är en vanlig svenne-råtta och Alcantara-klädda skålade sportstolar. Sömmarna är blågröna och bilen har en speciell ratt och golvrattor. Maskineriet har lämnats orört vilket innebär att den 5,2 liter stora V10:an bjuder på 620 hästar. Till den sitter en sjustegad S tronic-låda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,1 sekunder och toppfarten anges till 331 km/h. Endast 50 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 233.949 euro. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Gasdrivna Audi A3 Sportback g-tron går nu att köpa
Blir din för 331.700 kronor

I mars rullade Audi ut nya A3 och nu är det dags för den gasdrivna versionen att göra entré. Den kallar man för A3 Sportback g-tron och bilen blir din för 331.700 kronor. För slanten får du en bil som tar sig 44 mil på gas och tankar gör du på någon av de 200 stycken stationerna som finns mellan Trelleborg och Umeå. Motorn är en turboladdad fyra på 1,5 liter som ger 131 hästar och 200 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder. Bilen har en reservtank för bensin som rymmer nio liter. Om trycket i gastankarna sjunker under en bestämd nivå börjar motorn istället att gå på bensin, utan att man märker av det förutom på displayen som visar hur mycket soppa det finns kvar. som ni kan se på bilderna sitter gastankarna på tvären under bagageutrymmet i bilen som ni kan se på bilderna. Tanken framför bensintanken rymmer fyra kilo och de två bakre sju kilo CNG vardera. I bagagen får man in 280 liter, 1100 om man fäller baksätet. Bilen börjar säljas denna månad och beräknat förmånsvärde vid 50 procent marginalskatt är 1278 kronor per månad. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

ABT piffar till Audi RS Q8
Den här bjuder på 750 hästar

Tyska ABT Sportsline presenterar nu ABT RSQ8-R vilket är deras version av Audis super-SUV RS Q8. Motorn har trimmats upp från 600 till 750 hästar vilket bland annat gör att den kan toppa 315 km/h. Vridet har ökat från 800 till 920 newtonmeter och 0-100 km/h går nu på 3,4 istället för 3,8 sekunder. I övrigt har den fått ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar på 23 tum, vassare bromsar, nytt sportavgassystem och en ny interiör. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 68.137 euro. Det priset gäller alltså bara för alla uppgraderingar, bilen får du stå för själv. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar nya S3 Sportback och S3 Sedan
Första S3:an har nu hunnit bli över 20 år

I mars presenterade Audi nya A3 Sportback och månaden efter det var det dags för nya A3 Sedan. Nu rullar man ut båda dessa versioner i det sportigare S-utförandet. Här får man en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen via en sjustegad S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Till detta får man som väntat ett sportigare utseende med aggressivare kjolpaket runt om, större fälgar och fyra stycken runda avgaspipor baktill. Försäljningen av nya S3 drar igång nu i augusti och de första bilarna ska landa hos återförsäljare i mitten av oktober. S3 Sportback kostar från 474.000 kronor medan S3 Sedan börjar på 483.000 kronor. Läs alla nyheter i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Audi-reklam anklagad för att vara sexuellt provocerande
Visar en flicka som äter en banan

Det går sådär för Volkswagengruppens reklamavdelning just nu. I maj anklagades en reklamsnutt för nya Golf vara rasistisk och nu är det dags för Audi som nyligen tvingades plocka ner en tweet för RS4 Avant sen den anklagats för att vara sexuellt provocerande och osäker. På reklambilden äter en flicka en banan samtidigt som hon lutar sig mot bilen. Detta menar kritikerna ska vara att sexualisera barnet. Att hon dessutom står framför grillen anses vara det osäkra i det hela då man visar barnet i en farlig situation - en där föraren inte skulle kunna se barnet från förarsätet. Med bilden fanns även texten "Lets your heart beat faster – in every aspect". Audi har plockat ned reklamen och i ett uttalande säger de att den var ett misstag och att de ber så mycket om ursäkt för det inträffade. De har även tillsatt en intern utredning för att se hur kampanjen skapades och vad som gick fel i det hela. Tumnagel
-4.7°
+
Bobby Green
0

Audi-chef tar över Volkswagens mjukvaruavdelning
Nu ska det bli ordning på torpet

Tidigare i veckan stod det klart att Volkswagens mjukvaruchef Christian Senger fått lämna sin post efter allt strul som varit med nya Golf och elbilen ID.3. Nu tar Audi-chefen Markus Duesmann över rodret för avdelningen istället och har utsett den förre BMW-chefen Dirk Hilgenberg som ny chef över mjukvaran. Markus Duesmann säger följande: "The close cooperation with all brands and teams will be decisive for the success of the Car.Software organization. With my team at Audi, we are assuming a special responsibility as a premium brand. Because for many of our customers, premium is already defined today primarily through digital technologies that are perfectly tailored to their users. Our aim is for all brands in the Volkswagen Group to benefit from this pioneering role." Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Audi SQ7 och SQ8 har nu 500 hästar stark bensin-V8:a
Dieseln ersätts

2016 presenterade Audi SQ7 som var en prestandaversion av suven med kraftig diesel-V8:a på 435 hästar och hela 900 newtonmeter. För ett år sedan rullade man ut SQ8 som hade samma recept. Nu ersätter man dock oljebrännaren med en bensinmotor istället. Det handlar fortfarande om en V8:a och effekten här är istället 500 hästar. Maskinen är på 4,0 liter och har dubbla turbo. Vridet ligger på 770 newtonmeter. 0-100 km/h tar 4,1 sekunder för båda bilarna vilket är en förbättring med 0,7 jämfört med föregångaren. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselmaskinen var en mildhybrid men det är inte den nya bensinaren. Dock har den bränslebesparande funktioner som exempelvis cylinderdeaktivering som släcker halva cylinderbanken vid låg belastning. Fyrhjulsstyrning är numera standard, precis som luftfjädring, fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar Q4 Sportback e-tron concept
Syskon till Q4 e-tron

Audi fortsätter att visa att de gillar elbilar och visar nu upp ett sportback-koncept av Q4 e-tron som man visade upp förra våren. Precis som med e-tron Sportback så handlar det om en betydligt sluttande taklinje, men basen är fortfarande en SUV och Audi skryter om yttermått från en A-klass-SUV och innerutrymmen från en C-klass-SUV. Tekniskt är sportback-versionen väldigt lika den vanliga versionen. Det betyder mått på 4,6 meter, höjd på 1,6 meter och 1,9 meter bred. Bilen har två elmotorer som ger 150 respektive 75 kW och tillsammans alltså 225 kW och så klart har den fyrhjulsdrift. Noll till hundra ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Räckvidden ligger på 45 mil, om man hoppar över fyrhjulsdriften och kör bakhjulsdrivet så kommer man 50 mil. Bilen är på 80 kilowatt. Bilen bygger på Audi/VWs MEB-plattform. Audi Q4 Sportback e-tron concept kommer i produktionsform nästa sommar och kommer då att vara Audis sjunde elbil. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Audi lyfter Q5
Har bakljus som kan ändra utseende

Nu är det dags för Audi att uppdatera modellen Q5 med lite nytt utseende och mer teknik. Det man trycker på förutom designen är de avancerade infotainment- och assistanssystem och världsnyheten med digitala bakljus fyllda med OLED-teknik som hittas på tillvalslistan. Köparen kan välja mellan tre olika bakljussignaturer när man beställer bilen och varje signatur har sin egen design för "coming/leaving home"-läget. När man sen kör i "dynamic"-läget ändrar även bakljusen sitt mönster. Annat med dessa nya baklampor är att de kan varna och signalera till trafik bakom som kommer för nära. Kommer man inom två meters avstående från en stillastående Q5:a aktiveras alla OLED-ljusen. När bilen sedan börjar rulla återgår de till sitt normala läge. LED-strålkastare är numera standard, Matrix LED finns som tillval. Grillen ska nu se bredare ut än tidigare även om den inte är det, luftintagen är större och den övre delen av LED-strålkastarna har en ny design när det kommer till DRL-ljusen. Kjolarna är nya och där bak sitter en ny diffusor. Två nya lackalternativ erbjuds - distriktgrön och ultrablå. Insidan får bland annat MIB 3 som är den tredje generationen av infotainmentsystemet. Väljer man tillvalet Audi virtual cockpit plus får man en skärm på 12,3 tum istället för traditionella instrument framför ratten. Det finns även en ny 10,1 tum stor pekskärm med akustisk feedback på tillvalslistan. Den här skärmen ersätter touchvredet på mittkonsolen. Lanseringen av uppdaterade Q5 sker i höst, försäljningen drar igång den här veckan. Några priser har vi dock inte än. Läs allt om uppdateringarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Autogefühl har kört Audi e-tron Sportback
Den slankare versionen av el-suven

I november förra året rullade Audi ut en lite slankare version av den eldrivna suven e-tron. Den kallar man Sportback och det är en så kallad coupé-SUV som blivit så populär den senaste tiden. Autogefühl presenterar nu sin gedigna genomgång av bilen. Vad tycker du om den? Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Så blir Audis RS-modeller till
Alla finslipas på Nürburgrings nordslinga

Audi har satt ihop den här korta dokumentären som visar hur utvecklingsarbetet kring företagets RS-modeller ser ut. Bilarna hårdtestas bland annat på Nürburgrings nordslinga och här håller man fullt över 80 procent av tiden. Här kan föraren snabbt avgöra om bilen presterar på bästa sätt eller om ytterligare justeringar behöver göras. Audi har idag tolv stycken RS-modeller i programmet - RS 3 som Sportback och Sedan, RS 4 Avant, RS 5 som Coupé och Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS som Coupé och Roadster, RS Q3 och RS Q3 Sportback och sist men inte minst RS Q8. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Äntligen är den här - bepansrade versionen av nya Audi A8
Kostar 600.000 dollar mer än S8

Som vi har väntat! Men nu är den alltså äntligen här - Audis senaste A8 i bepansrad version. Den här kallar man för A8 L Security och det är en förlängd version som är skottsäker och som kostar 600.000 dollar mer (!) än S8 - totalt 750.000 dollar. Bilen som ska bjuda på lite mer trygghet i vardagen tar 400 timmar längre tid att bygga än en vanlig A8 och har skydd i klasserna VR9/VR10. Den ska stå emot maskingevär, prickskyttar och även handgranater. Det finns ett brandsläckarsystem ombord med munstycken placerade i motorrummet, vid bränsletanken, i hjulhusen och under hela bilen för att snabbt kunna släcka om det skulle börja pyra lite. Vidare finns ett friskluftsystem som ser till att alla ombord får syre under en tid om det skulle vara tokigt utanför bilen. Skulle man bli fast på insidan finns små sprängladdningar som kan spränga bort dörrarnas gångjärn så att man kommer ut. Fälgarna som är smidda mäter 20 tum och de är klädda med punkteringsfria däck som man ska kunna köra med i upp till åtta mil i 80 km/h även om de blir pepprade. Tjänstevikten på hela rasket anges till mellan 3,9 till 4,2 ton. Under huven sitter samma motor som i S8 vilket innebär dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar och 800 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Nästa generation av Audis infotainmentsystem släpps i höst
Det här är nytt

Audis senaste infotainmentsystem heter MIB 3 och i höst kommer det att börja rulla ut till nya A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7 och Q8. Fler modeller kommer att tillkomma. Det nya systemet ser vid ett första ögonkast ut som det gamla, men mycket har hänt under skalet. Det ska vara tio gånger snabbare än föregångaren och för första gången implementeras även SiriusXM med 360L som blandar satellitradio med strömmat innehåll. Den vanliga radio-signalen FM känner också av om du hamnar på ett ställe med dålig täckning, och slår då automatiskt över till en strömmad version istället så att sändningen inte avbryts. Självklart finns Android Auto och Apple CarPlay men även Amazon Alexa Auto. Den sistnämnda ska nu ha blivit ännu bättre på att förstå vardagligt tal så att man slipper artikulera så mycket när man vill ha hjälp. Bra för Wille som gärna pratar med digitala assistenter som om de vore hörselskadade. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Stefan försöker bli av med sin kassa Audi e-tron
Verkar inte alls vara kär i bilen

Att köpa elbil är dyrt, speciellt om man köper en Audi. Deras e-tron kostar från 799.000 kronor vilket är svettigt mycket pengar. Lägger man så mycket pengar vill man så klart bli nöjd. Stefan är inte nöjd, långt därifrån. Man skulle kunna säga att han är tvärtom mot nöjd. I en riktigt syrlig Blocket-annons försöker han nu bli av med bilen som enligt honom är defekt. Audis app fungerar inte som den ska, farthållaren lever sitt egna lilla liv, den bromsar utan anledning på motorvägen och kommer hela 16 mil på en laddning när temperaturen ligger runt nollan. Men radion fungerar bra! "Så, är du sugen på en tysk skitbil från en skithandlare som hotar med rätten när de inte kan lösa problemen? Hör av dig!" Bilen är köpt på Bilmetro i Borlänge och de verkar inte ha samma åsikt som Stefan. Vem som har rätt låter vi vara osagt, men vi tvekar på att Stefan lyckas bli av med bilen med annonsen... Tumnagel
83.1°
+
Roger Åberg
0

Audi lämnar DTM och fokuserar på Formel E
Kör årets säsong men sen är det slut

Audi ändrar nu inriktning för märkets motorsportprogram och meddelar att man inte kommer att förlänga engagemanget i DTM efter årets säsong. Istället kommer man att lägga fokus och krut på elbilsracingen Formel E. En anledning är vägen mot C02-neutral mobilitet men också corona-pandemin och de ekonomiska utmaningarna detta har fört med sig. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A6 som laddhybrid börjar säljas
Kostar från 649.000 kronor

Den här veckan drar Audi igång försäljningen av laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro. Kombin tar sig fem mil på bara el, sedanen 5,5. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 252 hästar. Tillsammans med elmotorn är systemeffekten 367 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 14,1 kWh. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en sjustegad S-tronic-låda. Den blandade förbrukningen anges till 0,16 liter per mil för A6 Sedan, 0,18 för A6 Avant. Med en typ 3-kabel kan man ladda med upp till 7,4 kW och då tar det 2,5 timme till fullt batteri. Lansering sker efter sommaren. A6 Sedan 55 TFSI e quattro kostar från 649.000 kronor och A6 Avant 55 TFSI e quattro från 666.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar nya A3 Sedan
Säljstart direkt

Audi har bakat ihop premiären och säljstarten för nya A3 Sedan så idag får vi se hur den ser ut samtidigt som vi serveras svenska priser. Modellen har blivit lite större, rymligare, sportigare och mer förarfokuserad. Inledningsvis erbjuds den som 35 TFSI med bensinfyra på 1,5 liter och 150 hästar som går att få med sexpetad manuell låda eller sjustegad automat. Den sistnämnda är även en mildhybrid. Sen finns även 35 TDI som är en diesel på 150 hästar. Prislappen börjar på 286.000 kronor och det går bra att beställa ett exemplar från och med den här veckan, de första kunderna ska få sina bilar i augusti. Allt om nya A3 Sedan finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Audi A3 testad
Liten uppdatering på utsidan, desto större på insidan

För en månad sedan rullade Audi ut nya A3 och nu har de första testerna av bilen trillat in. Är det här bara en exklusivare version av Ford Focus eller något mer? Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Audi och Volkswagen gör om sina logotyper
Vill uppmana till social distansering

Hela världen uppmanar för tillfället till social distansering och även biltillverkarna hakar på tåget. Audi och Volkswagen gör det genom att göra om sina logotyper på följande vis. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A3 blir din för 277.000 kronor
Börjar säljas nu

För snart två veckor sedan presenterade Audi nya A3 Sportback. Nu är det säljstart och i samband med detta får vi de svenska priserna. Bilen kostar från 277.000 kronor och för den slanten får du en 35 TFSI med 150-hästars bensinmotor och sexväxlad manuell låda. Till en början finns den och två stycken dieslar att välja mellan (30 TDI 116 hästar för 287.000 kronor och 35 TDI 150 hästar för 339.500 kronor), senare under året kommer även mildhybrider, laddhybrider och gasversionen g-tron. Lansering hos återförsäljarna sker i slutet av april. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0