m
Artiklar i kategorin Bil / Bentley

Bentley visar eldrivet och självkörande koncept
Har premiär den 10 juli

Den 10 juli kommer även Bentley att ta ett kliv in i framtiden. Då kommer man nämligen att presentera konceptet EXP 100 GT Concept som är eldrivet och helt självkörande. Bilen kommer även att bjuda på massa "fascinerande" material som ska sätta nya standarder när det gäller lyx och flärd. Mer än så här får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Live-ström av avtäckandet kommer att ske på länken nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Bentley rullar ut nya Flying Spur
Världens bästa "Luxury Grand Touring Sports Sedan"

Precis som utlovat presenterar Bentley idag helt nya Flying Spur. Bilen som nu är inne på sin tredje generation beskrivs av tillverkaren som världens bästa "Luxury Grand Touring Sports Sedan" och den får lite uppdaterat utseende och mer teknik under skalet. Chassiet är ett helt nytt i aluminium och kompositmaterial och har elektronisk fyrhjulsstyrning vilket är första gången för Bentley. Drivningen sker på alla fyra hjulen och Bentley Dynamic Ride ser till att åkturen blir så behaglig som möjligt. Motormässigt så får bilen den välbeprövade W12:an på 6,0 liter med dubbla turbo. Effekten anges till 635 hästar och 900 newtonmeter. Maskinen kopplas till en åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och toppfarten ligger på 333 km/h. Vad nya Flying Spur kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Nya Bentley Flying Spur presenteras den 11 juni
Första Bentleyn med fyrhjulsstyrning

Det är snart dags för en tredje generation av Bentleys modell Flying Spur att göra entré, och nu får vi reda på att datumet för avtäckandet är den 11 juni. I samband med detta får vi också följande video som visar lite av testerna med bilen. Är det bara jag som tycker att den låter lite som en Golf R? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Spanskt företag presenterar hårdare Bentley Bentayga
För dig som verkligen vill synas

Om du tycker att en Bentley Bentayga ser lite för tam ut och inte skrämmer tillräckligt många kan det spanska företaget Bengala Automotive Design SL hjälpa dig. De ska bygga 15 stycken av versionen vi ser på bilderna och resultatet är något som kanske hade passat om zombie-apokalypsen skulle inträffa. Bilarna har fått höjd fjädring, rejäla hjul, feta skärmbreddare, ljusramper och en rejäl frontbåge för att kunna mota bort pöbeln effektivt. Om man har piffat till motorn något är oklart för tillfället, precis som priset. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Bentley teasar insidan på nästa Flying Spur
Ser mysig ut

Senare i år kommer Bentley att presentera nya Flying Spur. Vi har redan fått en teaser på bilens siluett och vetskapen om att den får en huvkråka. Nu delar tillverkaren med sig av två stycken bilder och en kort video som visar lite hur interiören kommer att se ut. Enligt Bentley är det här världens första tredimensionella läderklädsel. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

En Bentley Continental GT med larvfötter
Larvigt?

Oväntade bilbyggen är alltid kul. Den ryska YouTube-kanalen AcademeG är inte rädda för att göra något annorlunda, och deras senaste är en Bentley Continental GT som fått larvfötter. Motorn, en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter, fungerade inte när man fick bilen så den är numera istället ersatt med en V8:a på 4,3 liter hämtad från en Toyota Crown. Åket ser ut att flytta på sig hyggligt ändå, och kan som väntat ta sig fram där bilen i originalutförande hade gått bet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nästa Bentley Flying Spur har huvkråka alá Rolls-Royce
Lyxigt

Bentley har en ny Flying Spur på gång och nu får vi ett par första teasers på bilen. Vi får se siluetten, huven och en video som visar att "kråkan" kan fällas upp och ned precis som på en Rolls-Royce. Bilen väntas ha premiär i slutet av året. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Ny turbomatad V8:a till Bentley Continental GT
Har cylinderdeaktivering

Bentley Continental GT är nu inne på sin tredje generation och nu presenterar tillverkaren modellen med en ny motor. Den går att få både till coupén och cabben och det handlar om en dubbelturbomatad 32-ventilers V8:a på 4,0 liter som ger 550 hästar och som har ett vrid på 770 newtonmeter. Maskinen kopplas till en åttastegad automatlåda, drivningen sker på alla fyra hjulen och från 0-100 km/h ska det ta omkring fyra sekunder. Toppfarten anges till 318 km/h. När man kör lite lugnare stängs halva cylinderbanken av och bilen går bara på fyra burkar för att spara bränsle. Det hela sker på 20 millisekunder åt båda hållen så det ska inte märkas när man kör. Bilen har även start/stopp-funktion. Skillnaderna mot W12-versionen är bland annat emblemen på framskärmarna och fyra avgaspipor istället för två stycken stora. 20-tumsfälgar är standard men mot extra slantar kan man få upp till 22 tum. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Bentley visar racing-inspirerad Continental GT i Genève
Hyllar tävlingsbil som körde Le Mans på 30-talet

Den 10 juli i år firar Bentley sitt hundraårsjubileum och man kommer bland annat göra det genom att lansera några specialversioner. Den vi ser här är en av dem. Continental GT Number 9 Edition by Mulliner kallas bygget och det är en version av modellen som ska vara extra mycket racing-inspirerad. Siffran nio i grillen refererar till en kompressormatad tävlingsbil som Bentley körde med i Le Mans 24-timmars 1930. Föraren var Sir Henry Ralph Stanley Birkin och bilen hade en grön vacker färg. Förutom detta får hyllningen ventilationsrattar i 18-karats guld, aluminium på mittkonsolen, en klocka från Jaeger inspirerad av de som fanns på 30-talet och en träbit hämtad från sätet på den gamla tävlingsbilen. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad man får betala framgår inte just nu. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Bentayga Speed är världens snabbaste SUV
Säger Bentley i alla fall

När Bentley presenterade suven Bentayga 2015 hade man helt plötsligt skapat världens snabbaste SUV. Den har en toppfart på 301 km/h och det är ju ruskigt kvickt för en bil av den här typen. Sen kom Lamborghini med sin Urus och helt plötsligt petades Bentayga ner från tronen eftersom Urusen har en toppfart på 305 km/h. Det gillade inte Bentley och man började därför fila på en Speed-version med ännu mer effekt och ännu högre toppfart. Nu är den här, och i mitt huvud skulle den toppa 320 eller 330 km/h för att på riktigt visa vem som bestämmer. Men den toppar 305. Alltså samma som Urus. Trots detta hävdar Bentley att Bentayga Speed är världens snabbaste SUV. Upp till bevis bland er rikingar som har råd med dessa bilar säger jag. En av punkterna Lambon faller på i mina ögon är att den inte har en V12:a under huven. Den har inte ens en V10:a utan man valde att stoppa ner V8:an från Panamera istället. I Bentleyn sitter det i alla fall en redig W12:a på 6,0 liter och även om det tidigare har ryktats om att den skulle skruvas upp till 650 hästar är det 635 som gäller här. Vridet anges till 900 newtonmeter. 0-100 km/h klaras nu av på 3,9 sekunder mot vanliga Bentaygans 4,1. I övrigt har Sport-läget kalibrerats om för att bjuda på bättre respons från motorn och den åttastegade automatlådan. Bilen får även hårdare fjädring och en uppdaterad version av Dynamic Ride-systemet. För att runda av det hela har man fixat så att avgassystemet morrar lite mer. På tillvalslistan finns bland annat keramiska bromsar och de är de största som Bentley någonsin tagit fram. Hur ser man att det är en Speed man tittar på då och inte en vanlig fattigmans-Bentayga? Jo, den har mörka insatser i strålkastarna, mörktonade baklampor, speciella 22-tumsfälgar, sidokjolar i bilens färg, en vinge på bakluckan och Speed-emblem på sig. Insidan blandar Alcantara med läder och så finns det Speed-emblem på passagerarsidan och upplysta sådana på trösklarna. Bentayga Speed kommer till Genève men när den lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
33.4°
+
Bobby Green
0

Bentley tar med sig specialversion till Genève
Inspirerad av en ikonisk racerbil

Bentley har skickat ut en teaser för en specialversion de kallar för Centenary Specification. Vi får inte reda på vilken modell det är man har specialiserat utan bara att den är inspirerad av en av tillverkarens ikoniska racerbilar. Premiär blir det på mässan i Genève den 5 mars. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Bentley Bentayga Speed får 650 hästar
Kanske visas i Genève

Våren 2016 skrev vi om att Bentley skulle släppa en Speed-version av suven Bentayga. Nu kommer lite fler uppgifter kring denna version och de säger bland annat att bilen kommer att bjuda på 650 hästar. Det sa man då också så siffran kanske kan stämma ändå. Lamborghini Urus bjuder på samma effekt men den har "bara" en V8:a under locket - Bentayga har en maffig W12:a. 0-100 km/h väntas gå på under fyra sekunder och toppfarten beräknas bli omkring 306 km/h. I övrigt kommer växellådan, chassiet och bromsarna att uppgraderas för att rimma bättre med den nya effekten. Ryktena säger också att bilen kommer att ha sin premiär på årets upplaga av Genève-mässan nu i mars. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Bentley Continental GT utan tak
Ge mig!

Om jag skulle få frågan vilken bil jag skulle köpa först om jag vann hundra miljoner har svaret länge varit Maserati GranCabrio. Låter fantastisk, cab och så får man plats med både barn och packning. Nu kan kanske svaret ha ändrats med nya Bentley Continental GT för den här är riktigt härlig. Continental GT har alltid haft lite säregen form och den senaste generationen är inget undantag med sina annorlunda lyktor. Personligen tycker jag att man lyckats få till riktigt härliga linjer när man nu har kapat av taket. Precis som syskonet med tak har man en W12 på 6 liter som ger 626 hästar och 664 Nm och som tar den stora bilen till 100 km/h på 3,7 sekunder. 19 sekunder tar det för taket att fällas upp, inte supersnabbt men det kan man leva med. Bilen är fortfarande stor men ska jämfört med föregångaren ha tappat 20 procent av sin vikt och samtidigt blivit fem procent styvare. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Bentleys första elbil ska dyka upp innan 2025
Kommer ha snabbladdning via induktion

Bentleys vd Adrian Hallmark har pratat med Reuters och då sa han bland annat att det finns flera diskussioner kring en elbil inom företaget och att en sådan skulle kunna dyka upp innan 2025. Exakt vad det kommer att bli för modell återstår att se, men ett beslut kring detta kommer att tas innan året är slut. Om den blir verklighet kommer bilen att kunna köras mellan London och Paris eller Milano och Monaco på en laddning. De sträckorna är omkring 45 mil. Det ska också gå att snabbladda bilen via induktionsladdning. Den framtida bilen skulle kunna baseras på plattformen Premium Platform Electric (PPE) som just nu är under utveckling av Audi och Porsche. De första bilarna som kommer att grundas på denna ska dyka upp 2021. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Bentley Bentayga i Pikes Peak-utförande
Endast 10 stycken exemplar tillverkas

I helgen deltog Bentley i backtävlingen Pikes Peak med en illgrön Bentayga och såg då till att sätta ett nytt rekord för suvar på sträckan med tiden 10:49,9 vilket var en förbättring med nästan två minuter. För att fira segern släpps modellen i samma illgröna färg i en mycket begränsad upplaga. Mulliner ligger bakom detaljerna på alla och man utgår från W12-versionen. Gillar man inte den gröna färgen ska det även gå att få bilen i svart. Black Specification-paketet är standard och på framskärmarna sitter Pikes Peak-emblem. Fälgarna som har två färger mäter 22 tum. Insidan bjuder också på den gröna färgen blandat med Alcantara och läder. Skalstolar, bur, eldsläckningssystemet och avgassystemet från Akrapovic som bilen man tävlade med hade ingår dock inte. Är du sugen på ett exemplar så går det bra att beställa från och med augusti. Vad man får betala framgår dock inte för tillfället. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här, Bentley Bentayga som laddhybrid
Ett första steg mot elektrifiering

Så nu var den alltså presenterad - Bentleys SUV Bentayga som laddhybrid. Versionen för dig som inte vill köra W12, V8:a eller diesel. Enligt Bentley är det här världens första lyx-hybrid och även deras första steg mot elektrifiering. Det här blir också inte helt oväntat den bil man erbjuder som släpper ut minst, och enligt NEDC-cykeln är siffran 75 gram per kilometer. Under skalet sitter en ny turbomatad V6:a ihopparad med en elmotor. Specifikationer kring denna delar man inte med sig men det borde röra sig om samma grejer som sitter i Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Det skulle i så fall innebära totalt 462 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. En full laddning från ett vanligt eluttag ska ta omkring 7,5 timmar. Har man fetare ström i sladden kan man kapa ner den tiden till 2,5 timmar. Drivningen sker precis som tidigare på alla fyra hjulen och det finns fyra stycken olika körlägen att välja mellan - Sport, Bentley, Comfort och Custom. Den automatiska start/stoppen har ersatts med tre stycken körlägen för el - EV Drive, Hybrid Mode och Hold Mode. Varvräknaren på instrumentpanelen är ersatt med en mätare som visar när bilen kör på bara el och visaren för motortemp är numera en indikation för batteristatus. På infotainment-skärmen kan man se hur energiflödet ser ut i de olika lägena och vart kraften går. Laddboxen man kan köpa till är designad av Philippe Starck och den kostar säkerligen jättemycket extra. Bilen kommer gå att beställa på utvalda marknader från och med andra halvan av 2018. Några prisuppgifter har vi inte än. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Bentleys överraskning är Bentayga som hybrid
Visas i Genève

Snart kommer du att kunna vräka upp med din Bentley Bentayga och besvara miljökämpar som gastar "Flytta det där svulstiga monsteråbäket till avgasfordon härifrån!" med meningen "Det är okej, det är en hybrid". Bentley har nämligen en överraskning på gång till Genève och nu får vi reda på att det är hybrid-versionen av suven det handlar om. Tekniken består av en turbomatad V6:a som har parats ihop med en elmotor. Förmodligen rör det sig om samma plug in-uppsättning som sitter i Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Effekten kommer troligtvis att bli omkring 460 hästar med ett vrid på 700 newtonmeter. Efter Bentayga står Continental GT näst på tur att hybridifieras. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du få Bentley Bentayga med bensin-V8:a
Har också världens största bromsskivor

Har man råd att köpa en Bentley Bentayga känns det inte som att man behöver oroa sig särskilt mycket för bränsleförbrukningen. Bilen lanserades med fläskig W12:a som sig bör, men i september 2016 dök det även lite oväntat upp en diesel-version. Nu presenterar man suven med bensin-V8:a men även om det saknas fyra cylindrar är det ingen trött spis det handlar om. Motorn är på 4,0 liter, försedd med dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och vridet till 770 newtonmeter. Det är exakt samma som i Porsche Panamera Turbo, och det är också därifrån man hämtat maskinen. 0-100 km/h ska avklaras på 4,4 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Vikten anges till nästan 2,4 ton och för att få stopp på grejerna har man monterat de största keramiska bromsskivorna fram som någonsin erbjudits till en produktionsbil. De mäter hela 440 millimeter och kläms åt av ett tiokolvsok. Skivorna bak mäter i sammanhanget modesta 370 millimeter. Men, exakt samma setup har även Lamborghini Urus så varför man här hävdar att de är störst är oklart. Har man så här stora skivor behövs stora fälgar och det är 20, 21 eller 22 tum som erbjuds. Prislappen blir inte helt oväntat något lägre än den W12 har, men fortfarande långt från låg. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Auto Express kör nya Bentley Continental GT
"The best British GT car"

I slutet av augusti släppte Bentley nya Continental GT. Steve Sutcliffe från Auto Express har nu fått testa bilen, och han gillar den verkligen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Bentley smyger ut Grand Convertible
Tillverkas i mycket begränsad upplaga

2014 visade Bentley upp modellen Mulsanne i cabriolet-utförande, men då endast som ett koncept. Nu visar det sig att tillverkaren utan något större väsen har gjort verklighet av bilen och Shmee150 har varit i Bentleys flaggskeppsbutik i Dubai för att spana in det nya vrålåket. Endast 19 stycken exemplar kommer att tillverkas och vardera har en prislapp på 3,5 miljoner dollar. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Bentley Continental GT!
En ny generation är här

Nya Continental är äntligen här. Den fantastiska bilen som klarar av att vara sådär lagom vulgo. Nya versionen tar typ allt ett steg till men jag tycker ändå att man klarar av att hålla det på rätt sida om god-smak-strecket. Fronten har fått samma stil som Mulsanne och Bentayga med en större lykta. Fronten har fått smalare ovala lyktor vilket jag tycker är lite synd, gillar blaffigheten i de gamla. Formen är så klart slank men kraftig. På insidan är det lyx överallt. Man har löst problemet med skärmen på ett snyggt sätt. Den är stor, 12,3 tum, men trycker man på en knapp så försvinner den. Trycker man en gång till så får man fram tre stycken mätare. Snyggt. Sätena går att ställa in åt 20 olika håll och har så klart värme, kyla och massage. Vill man kan man också få Active Bass Transducers i sätena så att man känner basen riktigt bra. Under huven finns fortfarande en W12:a. Den är på 6 liter, har 626 hästar och ett vrid på 664 Nm. 0 till 100 går på 3,6 sekunder. Eldrivning finns inte men man lånar 48-voltssystemet från syskonet Audi A8. Tumnagel
47.8°
+
Roger Åberg
0

Bentleys bilar ska bli bättre för veganer
Nya materialval till inredningen

Kliver man in i en Bentley möts man av en inredning som många säkert uppskattar. Fina detaljer varvas med mängder av skinn. Hudar från upp till 20 stycken djur kan behövas för att göra en bil. Något som man gärna skryter om, men även något som inte helt oväntat får veganer att gå i taket. Därför planerar Bentley att även tillgodose deras önskemål, och i framtiden erbjuda veganvänliga interiörer utan skinn och läder från djur. Bentleys designchef Stefan Sielaff säger följande: "You canx27t sell an animal-containing product like a Bentley, with 20 leather hides, to someone with a vegan lifestyle. Wex27ve been talking to these customers, in California especially, and theyx27re asking us what can we give them. We do a lot of custom-made and coach-built solutions, and therefore we want to satisfy these customers because they are the peak of a trend. We will shortly present a Bentley with a vegan interior; itx27ll give you a luxury sensation but with a different way–protein leather, mushroom leather, jellyfish material." När nya materialval för interiören kan tänkas dyka upp i en produktionsklar bil är oklart för tillfället. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Bentley visar eldrivna EXP 12 Speed 6e concept
Lyxbilstillverkaren går mot en elektrisk framtid

För två år sedan visade Bentley upp konceptbilen EXP 10 Speed 6. Man har byggt vidare på den och presenterar nu EXP 12 Speed 6e. Till skillnad från EXP 10 är det här en cabriolet, och så är den helt eldriven. Bilen ställs just nu ut i Genève så folk har något att dreggla över, samtidigt som man vill se hur den tas emot så att man kan ta beslut om den eller något från den ska bli verklighet i framtiden. Wolfgang Dürheimer från Bentley säger följande: "The EXP 12 Speed 6e is a concept to show that Bentley is defining electric motoring in the luxury sector, with the appropriate technology, high quality materials and refinement levels you’d expect from a true Bentley. This concept enables us to engage with luxury customers and gather feedback on our approach. Bentley is committed to offering an electric model in its future portfolio and we are interested to receive feedback on this concept." Tyvärr får vi inte reda på något kring drivlinan, räckvidd eller effekt för tillfället. Det vi däremot får reda på är att Bentley går mot en elektrisk framtid, och att man kommer att börja genom att presentera ett Plug-in Hybrid-alternativ till modellen Bentayga 2018. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Bentley presenterar Bentayga Mulliner
När du tycker att suven inte är tillräckligt lyxig

Det känns ju kanske inte direkt som om en Bentayga skulle behöva bli lyxigare, men Bentleys egna förädlare Mulliner visar att det visst går. Den här versionen får unik tvåtonslack, unika fälgar och en interiör där man slängt ut baksätet och istället placerat två rejäla fåtöljer. Mellan dessa finns det givetvis en kyl så att drycken du väljer att ha med dig inte blir varm. Det nya träslaget Ombré Burr Walnut gör också entré. Bilen kommer endast att tillverkas i en begränsad upplaga. Ska gå att beställa nu i vår för den med stabil plånbok. Ett exemplar har man med sig till mässan i Genève nästa vecka. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Bentley presenterar ny Continental Supersports
Världens snabbaste med fyra säten

Vi börjar med det viktigaste: - 710 hästkrafter - 1017 Nm - 0 till 100 på 3,4 sekunder - Toppfart på 336 km/h Det är imponerande siffror. Så pass imponerande att Bentley själva vågar utse detta till den snabbaste bilen i världen med fyra säten. Men det är inte med mycket, man är en km/h snabbare än Ferrari FF. Under huven hittar vi en W12-motor och det behövs för att få den 2,3 ton tunga bilen att gå så snabbt. Bilen kommer i två versioner, som coupé och cabriolet. Prislappen ligger på 2,4 miljoner för versionen med tak och säljstart är i april. Och ja, vingen är valfri. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Bentley Bentayga - nu även som diesel
Britten chockar igen

I september förra året förändrades något här i världen. Bentley presenterade sin första SUV. Inget skulle därefter vara sig likt. Och nu händer det igen, den lyxiga kolossen till bil kommer med dieseldrift. Första gången någonsin Bentley förknippas med bränslet, och det i en bil man aldrig trodde de skulle tillverka. Bentley har alltid förknippats med stora och vräkiga motorer som matchar modellerna de sitter i. Häftigt såklart, men det finns ett problem - de drar förbaskat mycket soppa. Bentayga har fram tills nu endast erbjudits med en enorm dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter. Den ger 600 hästar och har ett vrid på 900 Newtonmeter. Maffigt. Lika kul är dock inte förbrukningen som ligger på 1,28 liter vid blandad körning. Utsläppen är inte heller så roliga med 296 gram per kilometer. Därför stoppar man nu alltså ner en diesel under huven, för de som vill ha ett lite snålare alternativ. Men det handlar inte om någon klen fyra på 1,5 liter om ni trodde det, utan här sitter det en V8:a på 4,0 liter med dubbla turboaggregat och en eldriven kompressor som kompenserar för turbolagget. Effekten anges till 429 hästar och vridet på 900 Newtonmeter finns tillgängligt redan vid 1 000 varv. Motorn kopplas till en åttastegad automat från ZF och kraften skickas som väntat till alla fyra hjulen, fördelat på 40 procent fram, 60 bak. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder. Toppfarten anges till 270 km/h, inte lika vasst som storebror som gör över 300 men ändå. Det viktigaste här är alltså förbrukningen, utsläppet och räckvidden för de som vill åka långt utan att stanna vid pumpar hela tiden. Vid blandad körning ska bilen dra 0,79 liter per mil vilket inte alls känns dumt i en bil som väger in på nästan 2,4 ton. Tanken rymmer 85 liter vilket enligt Bentley ska ge en räckvidd på omkring 100 mil. Utsläppet ligger på 210 gram per kilometer. Avgassystemet ska man ha lagt mycket tid på att få till, men inte för att bilen ska låta häftigt utan för att den ska vara så tyst som möjligt. En Bentley med dieselknatter är inget att skryta med direkt. Utseendemässigt är det ett litet emblem i nederkant på framdörrarna som skvallrar om att du kör en diesel, och ett avgassystem med annan design än det för W12:an. Grillen har också blivit svart. Leveranserna drar igång i början av nästa år. Priset vet vi inte än men det lär vara något lägre än de 160 000 pund man vill ha för vanliga Bentayga. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Mulliner visar vad de kan göra med din Bentley
Möjligheterna är oändliga

En Bentley känns hyfsat lyxig och speciell redan från start men mycket vill ha mer. Har man plånboken för det vänder man sig till den egna specialavdelningen Mulliner som kan göra i princip allt med din nya Bentley för att du ska få den precis som du vill. Lite av vad de kan hitta på visas upp i den här videon. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Bentley vässar till Flying Spur W12 med S-version
Första Bentleyn med fyra dörrar som toppar 325 km/h

I början av året breddade Bentley sitt utbud med en S-version av Flying Spur V8. Nu gör man samma sak med storebror W12, vilket resulterar i den snabbaste fyrdörrars-vagnen från tillverkaren någonsin - toppfarten ligger på 325 km/h vilket är precis över 200 mph.. Effekten har skruvats upp till 635 hästar och vridet ligger på 820 Newtonmeter ur den dubbelturbomatade W12:an på 6,0 liter. Från stillastående till 100 km/h ska det ta 4,5 sekunder. Fjädringen har setts över för att bjuda på ännu bättre stabilitet och köregenskaper utan att tumma på komforten. Det som särskiljer modellen och verkligen visar att du köpt den värsta i gänget är helsvart grill, mörktonade strålkastare och baklampor, och ett gäng med andra svarta detaljer. Kolfiberkeramiska bromsar finns på tillvalslistan och vill man vara riktigt sportigt kan man få röda bromsok till dessa. De första kunderna får sina bilar i slutet av året. Vad de har fått betala för sina exemplar framgår dock inte. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste suv blir ännu snabbare
Bentley Bentayga kommer i Speed-utförande

Om man vill åka riktigt fort i en Bentley bör det stå Speed någonstans i modellbeteckningen. Tillverkaren rullade för ett tag sedan ut världens snabbaste suv - modellen Bentayga som toppar 301 km/h. Som vanligt vill mycket ha mer och detta räcker tydligen inte, för även denna koloss kommer nämligen att presenteras i ett Speed-utförande. Dagens Bentayga har 608 hästar och 900 Newtonmeter ur en 6.0 liter stor W12:a och klarar sprinten till 100 km/h på bara 4,1 sekunder. Vad en Speed-version skulle kunna bjuda på är oklart för tillfället men troligtvis får den i alla fall omkring 650 hästar. I övrigt lär den få vassare köregenskaper och lite övriga unika detaljer. När bilen presenteras är fortfarande oklart men det borde inte dröja allt för länge. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Ännu mer effekt i Bentley Continental Speed
Och ny svart specialversion

2012 lanserade Bentley deras snabbaste bil någonsin - modellen Continental GT Speed. Nu gör de samma sak igen med den senaste upplagan. Då var toppfarten 330 km/h, nu är den 331. Vid sidan av det presenterar man även ett nytt syskon till Speed-familjen - Black Edition. Ingenjörerna har klämt ut sju extra hästar och 20 extra Newtonmeter ur den dubbelturbomatade W12:an på 6,0 liter. Nu ger den hela 642 hästar och har ett vrid på maffiga 840 Newtonmeter. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 4,1 sekunder. Black Edition blir som namnet avslöjar en version med temat svart. Den går att få både som coupé och som cabriolet och här får man extra svarta detaljer oavsett vilka övriga färger man väljer. Strålkastarna, fälgarna och bromsoken går alla exempelvis i den mörka kulören. Vill man spexa till det lite extra väljer man någon av accentfärgerna Hallmark, Beluga, St James Red eller Cyber Yellow. Det mörka temat fortsätter på insidan tillsammans med lite kolfiber. Både GT Speed och GT Speed Black Edition finns att beställa nu, de första leveranserna sker till sommaren. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0