m
Artiklar i kategorin Bil / BMW

Här är BMW X3M och X4M Competition
Mer kraft och lite större njurar

En suv med stor motor, är det verkligen något att ha? När jag för några veckor sedan körde X3M Competition på Gotland Ring så blev jag överraskad hur bra bilen gick även på bana, riktigt imponerande faktiskt. Kraften levereras av en bensinsexa och ligger på 510 hästar / 650 Nm vilket gör att 0-100 kapas med 0,3 sekunder ner till 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h men går att höja till 285 km/h om man väljer M Driver-paketet. Avgassystemet har man pillat lite med och ljudet ska vara rejsigare än tidigare, men BMW lovar att det inte ska vara plågsamt till vardags. Bilarna har så klart fyrhjulsdrift med en en större del av kraften skickas till bakhjulen. Detta kan justeras med de olika M-lägena. X3 M Competition kostar från 930.000 kronor och X4 M Competition kostar från 953.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är BMW 4-serien som gran coupe
Fossilversionen av i4

I förra veckan presenterade BMW sin elektriska i4. Det var en gran coupe, alltså en fyrdörrars coupe. Nu presenterar BMW även bilen med vanliga, trista (nåja) fossilmotorer. Tre bensinare och en diesel bjuder man på. 420i levererar 184 hästar och gör 0-100 på 7,9 sekunder. Prislapp på 479.200 kronor. 430i levererar 245 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Prislapp på 510.200 kronor. M440i xDrive levererar 374 hästar, gör 0-100 på 4,7 sekunder och är dessutom en mildhybrid. 681.200 kronor. På dieselsidan finns en 420d antingen med eller utan xDrive. Utan kommer man till hundra på 7,3 sekunder och prislappen ligger då på 495.200 kronor. Med tar det 7,6 sekunder och prislappen ligger på 515.200 kronor. Båda har mildhybridteknik. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Nu finns BMW M4 som cabriolet
Mullra fram med taket nere

BMWs 3- och 4-serie har inte tagits emot så bra, men jag börjar vänja mig och ibland tycker jag den är riktigt snygg. Vi har tidigare sett vanliga 4-serien som cabriolet, men om den känns för tam så kan du nu beställa en M4:a som cabriolet. Kanske den perfekta mixen mellan sportbil och njutning? 0 till 100 går på 3,7 sekunder och vill du ha M4 och cab så får du competition och fyrhjulsdrift på köpet vare sig du vill det eller inte. Taket är ju som väl är mjukt numera vilket gör att du får plats med 80 liter till i bagageutrymmet. Taket är också 40 procent lättare. En fördel med cab är att omvärlden ser de fantastiska skalstolarna utan att de behöver kika in i bilen, de där stolarna är en stor favorit hos mig, både hur de ser ut och är att sitta i. Eftersom jag vet hur mycket ni älskar den här bilen finns 100 bilder att njuta av nedan. Räcker inte det så kan ni kolla in M3 och M4 med tak nedan. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Så här kommer M-modellen av BMW i4 att låta
Hans Zimmer har komponerat ljud till den eldrivna bilen

BMW har sedan ett tag tillbaka arbetat med den Oscars-belönade kompositören Hans Zimmer för att ta fram ljud till företagets elbilar, ljud som bilarna ska ge ifrån sig när de kommer rullande i trafiken. Till M-modellen av av BMW i4 har Zimmer tillsammans med BMW:s ljudchef Renzo Vitale komponerat ett ljud som ska låta lite kraftfullare. BMW skriver om detta: "In the version developed specifically for electrified BMW M models, the drive sound of the BMW i4 is charged with extra energy. Added to which, the differentiation between COMFORT and SPORT mode is especially strong. Overall, the drive system note displays a less harmonious but engagingly rousing and technical sonic profile." Ni kan lyssna på ett smakprov av Zimmers ljud till M-modellen av BMW i4 i den inbäddade tweeten här nedanför. Zimmer är även inblandad i att ta fram ljud till den vanliga i4-modellen så väl som BMW iX. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Få din BMW 5-serie E60 att se ut som nya 3-serien
Krill är gott

Nya 3-serien från BMW har minst sagt fått kritik för sin nya grill med gigantiska njurar i fronten. Men det hindrar inte folk från att vilja göra om sin gamla E60 till samma look och därför har ett kinesiskt företag börjat sälja kit så att din gamla front kan få en ny look. Jag måste säga att BMW-folket verkligen har lyckats dölja de gigantiska njurarna väl eftersom det ser helt bananas ut på en gammal 5-serie. Här nedan kan ni se när vi kollade in senaste M3 och M4. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Är nya BMW M4 med manuell låda den du ska köpa?
Matt Farah tar reda på det

Man kan säga vad man vill om nya BMW M4 men den är ju faktiskt byggd för att köras med, och gör man det sitter man på insidan och slipper titta på den från utsidan. Ni vet när man vänder sig om efter bilen efter att man har parkerat? Kanske inte något som händer här, men oavsett. Hur den är att köra är minst lika viktigt, och här försöker Matt Farah bena ut om det är den manuella sexpetade växellådan du ska välja om du är spekulant. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe kör BMW M3 E46 CSL med manuell låda
Ger sin syn på saken

Vi har redan visat när Henry Catchpole kör den BMW M3 E46 CSL som fått manuell låda i sig istället för SMG II-lådan som alla bilar kom med från fabrik. Men det spelar liksom ingen roll, för när Harry Metcalfe laddar upp en video på samma sak tittar man på den också, så här kommer den. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW i4
En eldriven sedan som tar sig upp till 59 mil

BMW rullar nu ut ytterligare en helt eldriven modell och det är i4. Det här är en sedan som troligtvis vill sno kunde från exempelvis Tesla Model 3. Bilen är byggd som elbil från grunden och baseras inte på någon befintlig modell. i4 liknar nya 3- och 4-serien men har även en hel del egna linjer. Den stora vertikala grillen är givetvis på plats och den verkar vara här för att stanna. Bilen erbjuds med flera stycken olika effektnivåer och den starkaste blir den som har 530 hästar. Den kommer göra 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Versionen med längst räckvidd är den som kommer 59 mil på en laddning. Lansering sker under årets fjärde kvartal. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

BMW iX kostar från 865.000 kronor
Släpper information om de två första versionerna

Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar iDrive 8
Nästa generation av infotainmentsystemet är här

I januari smygvisade BMW lite av den senaste generationen av infotainmentsystemet iDrive som nu är uppe i nummer 8. Nu presenterar man alla nyheter och det handlar om bättre grafik, smartare teknik och nya funktioner. Hjärtat i systemet är en ny kurvad skärm som består av ett instrumentkluster på 12,3 tum och en skärm för infotainment på 14,9 tum. Båda två är vinklade mot föraren. Man har städat upp bland innehållet och säger att det nu ska vara lättare att navigera runt och hitta det man söker. Funktionerna ska vara enkla att förstå för att man ska tillbringa så lite tid som möjligt med att titta på skärmen och istället titta på vägen. iDrive 8 har sin premiär i den eldrivna modellen iX och kommer även att finnas i den kommande elbilen i4. Systemet kommer gradvis att rullas ut till fler modeller. Hur allt fungerar och ser ut ser ni i videon här som tyvärr inte går att bädda in. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på en gammal BMW M8-prototyp
Har oljeledningar i taket

E31 är internbeteckningen på BMW:s numera klassiska 8-serie. Värstingen man kunde få från dem när det begav sig var 850 CSi med 5,5 liter stor V12:a som gav 380 hästar. Men man byggde faktiskt en M8 - dock bara i ett enda exemplar. Den har också en V12:a under locket men den är borrad till 6,0 liter och bjuder istället på hela 640 hästar! Och nej, här finns ingen överladdning. Allt är specialbyggt och ingenjörerna placerade motorn så långt bak och lågt i chassiet som de bara kunde. Eftersom motorn hamnade så långt ner kunde man inte köra med ett vanligt oljetråg utan istället fick det bli ett torrsumpssystem. Tanken till detta placerades i bagagerummet och oljeledningarna dit går alltså genom taket! I klippet får vi lära oss lite mer om denna udda och fantastiska skapelse. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 mot motståndarna
Håller de måttet?

YouTube svämmar nu över av provkörningar av nya BMW M3 och M4 och i några av testen har man ställt bilarna mot sina motståndare. Här ovan ser ni en M4 Competition mot kanske lite otippade Porsche 911 Carrera och här nedan en lite mer likvärdig jämförelse mellan BMW M3 Competition och Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Som bonus får ni ytterligare tester av bilarna bland klippen nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör nya BMW M3
Går att sladda med trots sin stora grill

Den sjätte generationen av BMW M3 (G80) presenterades i september förra året. Som väntat var det inte prestandan folk snackade, och snackar om, utan utseendet. Den massiva grillen må flörta med dåtidens BMW för en herrans massa år sedan, men det betyder ju inte att man måste tycka om den för det. Och det verkar få göra. Men mycket kring den här modellen handlar ju om hur den är att köra, och det har nu Chris Harris gjort. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 med M Performance-avgassystem
Bara jag som tycker det låter skit?

Turbo är ju kul och så men det är ett väldigt effektivt sätt att döda härligt motorljud. Nu för tiden finns det få nya bilar som inte har turbo så vi får väl helt enkelt leva med detta. För att kompensera är det många tillverkare som erbjuder roligare avgassystem till bilarna för att liva upp ljudbilden lite. Här får vi höra hur nya BMW M3 och M4 låter med M Performance-avgassystem, och även med standardsystem. Som en gräsklippare om ni frågar mig. Nedan kan du lyssna på skillnaderna mellan M3/M4 (G80/G82), M4 (F82) och M3 (E92 med V8:a). Vilken av dessa tycker du låter bäst? Tumnagel
21.3°
+
Bobby Green
0

BMW förklarar saker kring nya M3 och M4
Går in mer på djupet

BMW har gjort ett antal olika klipp där man går igenom olika saker kring nya M3 och M4. I klippet ovan snackas det exempelvis om den manuella växellådan vilket kanske kan vara intressant att lyssna på. Övriga klipp som gjorts hittills hittar ni här nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Tillverkningsstarten för BMW iX försenas till mars 2022
Är halvledare orsaken?

I november förra året presenterade BMW den eldrivna suven iX. Då sa man att tillverkningen skulle dra igång i Dingolfing-fabriken i mitten av 2021. Nu säger dock rykten att detta har skjutits fram till mars 2022 istället. Anledningen är oklar men den globala bristen på halvledare som elbilen är beroende av skulle kunna vara en av orsakerna. Ni som har beställt ett exemplar kanske alltså måste vänta ytterligare en stund innan ni får er bil. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 sladdar i snön på Jarama
Ser kul ut

Det kom massa snö i Spanien vilket bland annat täckte racerbanan Jarama. Det stoppade inte BMW:s lokala avdelning som bestämde sig för att ta ut nya M3 och sladda lite. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

BMW ska slimma sitt utbud
Och fokusera på elbilar

De senaste åren har BMW snurrat till det ganska så rejält med alla sina modeller och versioner på bilar. Designen också men det vet ni ju redan. Nu verkar det som att de själva har insett att något måste göras, så därför kommer utbudet att slimmas ned framöver. Fokus kommer även att läggas på eldrivna bilar, något som är på duktig frammarsch just nu. Det hela gör man självklart för att få lite bättre lönsamhet, speciellt efter ett tufft coronaår. När rockaderna inom utbudet kommer att träda i kraft återstår att se, men vi kan nog förvänta oss att en del modeller inom kort börjar plockas bort. Alla på bilden kanske, eller kommer någon att sakna dem? Bonusklipp nedan på kommande eldrivna i4. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Eldriven BMW M-modell släpps i år
Nu bekräftat av M-chefen

För snart ett år sedan rullade BMW ut den eldrivna konceptbilen Concept i4. Då sa man att den skulle lanseras 2021 vilket ju är i år. I höstas sades det att även en M-version av denna bil skulle släppas i år, och nu bekräftar Markus Flasch som är chef över BMW M att företaget kommer att lansera sin första elektriska prestandabil under 2021. Det borde då alltså handla om i4 M eller vad den nu kan tänkas heta. Vanliga i4 har ju inte presenterats än så vi får se när det blir eller om M-versionen kommer att vara först ut. Klart är nu i alla fall att den kommer i år. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

BMW lovar att keyless-systemet i iX är supersäkert
Om du har en iPhone

BMW:s kommande eldrivna SUV iX kommer som så många andra bilar att utrustas med ett så kallat keyless-system. Dessa system har de senaste åren anklagats för att vara mycket osäkra och skurkuslingar ska med sina apparater på bara några sekunder kunna fånga upp signalen från nyckeldosan och utan problem kunna sno bilen och köra iväg. Men med iX lovar BMW att systemet är supersäkert, i alla fall om du har en iPhone. Har du det kan du skaffa BMW Digital Key Plus som låter dig ta kontrollen över din bil med hjälp av telefonen. Du ska inte ens behöva ta upp den ur fickan utan bilen låser upp sig när du närmar dig, och låser sig när du går från den. Systemet baseras på Ultra-Wideband (UWB)-teknik som hade sin premiär i iPhone 11 och iX blir den första BMW:n ut att använda sig av detta. Tekniken sägs erbjuda "an exceptionally precise localization with the greatest possible security" och enligt BMW ska det inte vara möjligt att kapa eller störa ut signalen här. BMW och Apple har jobbat tillsammans med Car Connectivity Consortium för att göra Digital Key 3.0 med UWB som standard för fordonsindustrin. iX lanseras senare i år. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

BMW visar lite av nästa generation iDrive på CES
Har premiär senare i år

På CES-mässan delar BMW med sig av framtiden för kommunikations- och underhållningssystemet iDrive. Det kommer att presenteras i sin helhet senare i år och nu får vi en första titt på vad vi kan vänta oss. Även om vi inte får reda på några hårda fakta säger BMW att den senaste upplagan ska minska gapet mellan analogt och digitalt och den nya generationen kommer att ha sin premiär i den eldrivna suven iX. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på BMW M5 CS
635 hästar och 70 kilo lättare

Nästa månad kommer BMW M5 CS att ha premiär och inför detta får vi denna lilla smygtitt på bilen av Markus Flasch som är chef för BMW:s M-avdelning. Bilen baseras på M5 Competition men får bland annat en annan grill, gula LED-slingor i strålkastarna, smidda fälgar och keramiska bromsar med röda bromsok. Vi ser det inte här men insidan får samma skalstolar i kolfiber som M3 och M4 har. Det ska finnas baksäte men bara plats för fyra stycken personer totalt så det kanske även finns separata sportstolar där bak. Den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter ger 635 hästar vilket är tio fler än Competition bjuder på. CS ska ha bantat 70 kilo men vilken version man jämför den siffran med är oklart. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Throttle House-killarna trycker in sig själva i en BMW Isetta
Finns det hjärterum finns det stjärterum

Det fanns en tid när BMW inte tänkte så mycket på innerutrymmen och säkerhet utan bara på ägandekostnad och enkelhet. Det var så modellen Isetta föddes på 50-talet, och eftersom man kunde tillverka den på licens hoppade den tyska tillverkaren på tåget så att de också kunde erbjuda en smart liten stadsbil. Här får vi se när Throttle House-killarna provkör ett exemplar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Jag behöver ingen Alpina XB7 men jag vill ha en
The Straight Pipes provkör super-X7:an

BMW X7 är fläskig som den är men vill man ha något ännu fläskigare går man till Alpina och beställer en XB7. Då får man förutom den vanliga Alpina-touchen med diskret kjolpaket, andra fälgar och omgjord interiör även 621 hästar och 800 newtonmeter ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. 0-100 km/h avklaras på snabba fyra sekunder och man kan mosa på ända upp till 290 km/h i den hör klossen. En bil ingen behöver såklart, men oj vad jag vill ha en ändå. Tyvärr verkar Alpina inte ha någon Black Friday-rea så det är bara att snällt slanta upp 155.200 euro om man vill bli ägare till en. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

BMW:s svar på kritik kring iX: "OK, Boomer"
Smart!

För en vecka sedan presenterade BMW den helt nya eldrivna suven iX. Man har tagit fram bilen för att folk vill ha såna här fordon, men trots detta fick modellen massiv kritik. Kanske har det att göra med att den ser ut som en förvuxen bäver som ingen människa någonsin vill ses framföra på upplysta gator? BMW tror dock inte att det är därför man fått all denna kritik, utan för att en del helt enkelt inte fattar att det här är vad folket vill ha. Så som svar på all kritik säger man helt enkelt "OK, Boomer". Det är ett uttryck som blev poppis att slänga sig med för ett år sedan och fungerar typ som att säga "Jag hör vad du säger men jag skiter i det, eftersom du är en gamling". Boomer kommer från baby boomers-generationen och syftar på folk som föddes 10-20 år efter andra världskriget. Det här gänget ska alltså inte fatta någonting och därmed är deras åsikt inte så viktig. Men vilka är det egentligen som har pengar att köpa en sån här ny flådig BMW? Hrm... OK, Boomer.And what’s your reason not to change?The first-ever BMW iX.https://t.co/NhWosxWcxK#NEXTGen #THEiX pic.twitter.com/5Fvndzlzvi— BMW (@BMW) November 15, 2020 Tumnagel
10.4°
+
Bobby Green
0