m
Artiklar i kategorin Bil / BMW

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

BMW ska slimma sitt utbud
Och fokusera på elbilar

De senaste åren har BMW snurrat till det ganska så rejält med alla sina modeller och versioner på bilar. Designen också men det vet ni ju redan. Nu verkar det som att de själva har insett att något måste göras, så därför kommer utbudet att slimmas ned framöver. Fokus kommer även att läggas på eldrivna bilar, något som är på duktig frammarsch just nu. Det hela gör man självklart för att få lite bättre lönsamhet, speciellt efter ett tufft coronaår. När rockaderna inom utbudet kommer att träda i kraft återstår att se, men vi kan nog förvänta oss att en del modeller inom kort börjar plockas bort. Alla på bilden kanske, eller kommer någon att sakna dem? Bonusklipp nedan på kommande eldrivna i4. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Eldriven BMW M-modell släpps i år
Nu bekräftat av M-chefen

För snart ett år sedan rullade BMW ut den eldrivna konceptbilen Concept i4. Då sa man att den skulle lanseras 2021 vilket ju är i år. I höstas sades det att även en M-version av denna bil skulle släppas i år, och nu bekräftar Markus Flasch som är chef över BMW M att företaget kommer att lansera sin första elektriska prestandabil under 2021. Det borde då alltså handla om i4 M eller vad den nu kan tänkas heta. Vanliga i4 har ju inte presenterats än så vi får se när det blir eller om M-versionen kommer att vara först ut. Klart är nu i alla fall att den kommer i år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

BMW lovar att keyless-systemet i iX är supersäkert
Om du har en iPhone

BMW:s kommande eldrivna SUV iX kommer som så många andra bilar att utrustas med ett så kallat keyless-system. Dessa system har de senaste åren anklagats för att vara mycket osäkra och skurkuslingar ska med sina apparater på bara några sekunder kunna fånga upp signalen från nyckeldosan och utan problem kunna sno bilen och köra iväg. Men med iX lovar BMW att systemet är supersäkert, i alla fall om du har en iPhone. Har du det kan du skaffa BMW Digital Key Plus som låter dig ta kontrollen över din bil med hjälp av telefonen. Du ska inte ens behöva ta upp den ur fickan utan bilen låser upp sig när du närmar dig, och låser sig när du går från den. Systemet baseras på Ultra-Wideband (UWB)-teknik som hade sin premiär i iPhone 11 och iX blir den första BMW:n ut att använda sig av detta. Tekniken sägs erbjuda "an exceptionally precise localization with the greatest possible security" och enligt BMW ska det inte vara möjligt att kapa eller störa ut signalen här. BMW och Apple har jobbat tillsammans med Car Connectivity Consortium för att göra Digital Key 3.0 med UWB som standard för fordonsindustrin. iX lanseras senare i år. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

BMW visar lite av nästa generation iDrive på CES
Har premiär senare i år

På CES-mässan delar BMW med sig av framtiden för kommunikations- och underhållningssystemet iDrive. Det kommer att presenteras i sin helhet senare i år och nu får vi en första titt på vad vi kan vänta oss. Även om vi inte får reda på några hårda fakta säger BMW att den senaste upplagan ska minska gapet mellan analogt och digitalt och den nya generationen kommer att ha sin premiär i den eldrivna suven iX. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på BMW M5 CS
635 hästar och 70 kilo lättare

Nästa månad kommer BMW M5 CS att ha premiär och inför detta får vi denna lilla smygtitt på bilen av Markus Flasch som är chef för BMW:s M-avdelning. Bilen baseras på M5 Competition men får bland annat en annan grill, gula LED-slingor i strålkastarna, smidda fälgar och keramiska bromsar med röda bromsok. Vi ser det inte här men insidan får samma skalstolar i kolfiber som M3 och M4 har. Det ska finnas baksäte men bara plats för fyra stycken personer totalt så det kanske även finns separata sportstolar där bak. Den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter ger 635 hästar vilket är tio fler än Competition bjuder på. CS ska ha bantat 70 kilo men vilken version man jämför den siffran med är oklart. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Throttle House-killarna trycker in sig själva i en BMW Isetta
Finns det hjärterum finns det stjärterum

Det fanns en tid när BMW inte tänkte så mycket på innerutrymmen och säkerhet utan bara på ägandekostnad och enkelhet. Det var så modellen Isetta föddes på 50-talet, och eftersom man kunde tillverka den på licens hoppade den tyska tillverkaren på tåget så att de också kunde erbjuda en smart liten stadsbil. Här får vi se när Throttle House-killarna provkör ett exemplar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Jag behöver ingen Alpina XB7 men jag vill ha en
The Straight Pipes provkör super-X7:an

BMW X7 är fläskig som den är men vill man ha något ännu fläskigare går man till Alpina och beställer en XB7. Då får man förutom den vanliga Alpina-touchen med diskret kjolpaket, andra fälgar och omgjord interiör även 621 hästar och 800 newtonmeter ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. 0-100 km/h avklaras på snabba fyra sekunder och man kan mosa på ända upp till 290 km/h i den hör klossen. En bil ingen behöver såklart, men oj vad jag vill ha en ändå. Tyvärr verkar Alpina inte ha någon Black Friday-rea så det är bara att snällt slanta upp 155.200 euro om man vill bli ägare till en. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

BMW:s svar på kritik kring iX: "OK, Boomer"
Smart!

För en vecka sedan presenterade BMW den helt nya eldrivna suven iX. Man har tagit fram bilen för att folk vill ha såna här fordon, men trots detta fick modellen massiv kritik. Kanske har det att göra med att den ser ut som en förvuxen bäver som ingen människa någonsin vill ses framföra på upplysta gator? BMW tror dock inte att det är därför man fått all denna kritik, utan för att en del helt enkelt inte fattar att det här är vad folket vill ha. Så som svar på all kritik säger man helt enkelt "OK, Boomer". Det är ett uttryck som blev poppis att slänga sig med för ett år sedan och fungerar typ som att säga "Jag hör vad du säger men jag skiter i det, eftersom du är en gamling". Boomer kommer från baby boomers-generationen och syftar på folk som föddes 10-20 år efter andra världskriget. Det här gänget ska alltså inte fatta någonting och därmed är deras åsikt inte så viktig. Men vilka är det egentligen som har pengar att köpa en sån här ny flådig BMW? Hrm... OK, Boomer.And what’s your reason not to change?The first-ever BMW iX.https://t.co/NhWosxWcxK#NEXTGen #THEiX pic.twitter.com/5Fvndzlzvi— BMW (@BMW) November 15, 2020 Tumnagel
10.5°
+
Bobby Green
0

BMW kanske slutar ta fram nya coupéer och cabbar
Vill istället stärka samarbetet med Toyota

Jag skulle inte gå så långt som att säga att BMW har tappat det, men de har tappat det. Ni vet när de släppte finfina modeller utan att totalt grusa sönder sitt varumärke? Det var ett tag sedan. Precis som flera andra tyska tillverkare har de spätt ut sin prestandaavdelning BMW M och kladdar numera denna logga på alla olika typer av modeller. De släpper framhjulsdrivna modeller och designen har helt och hållet ballat ur. Tycker jag i alla fall. Nu kommer nästa bakslag. BMW funderar nämligen på att helt och hållet skippa coupé- och cab-modeller i framtiden. Istället vill man stärka sitt samarbete med Toyota. Och ni vet vad det innebär va? Fler framhjulsdrivna modeller, inte den förväntade tyska über-kvaliteten och trist design. Jippi. En bra sak kanske är utvecklingen av bränslecellsteknik, om man nu gillar sånt. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

På banan med BMW M5 ClubSport
Sägs få 635 hästar

För att på något vis försöka tvätta bort iX som presenterades tidigare idag från hornhinnan kan man ju titta på en snyggt designad bil istället - nya M5. Den kommer snart i ett ClubSport-utförande och här får vi se den maskerad bränna runt på Hockenheimring. Den här versionen är för dig som tycker att Competition är för tam och som vill ha något ännu råare som lämpar sig ännu bättre för bankörning. Enligt klippet ska den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter bjuda på 635 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW iX
Den nya eldrivna suven

Nu presenterar BMW iX (tidigare iNext) - deras helt nya eldrivna SUV. Den här baseras inte på någon befintlig modell utan är framtagen som elbil från grunden. Den är som en X5 i storleken ungefär och det vi ser här är inget koncept utan en produkt väldigt nära produktion som kommer att lanseras. Bilen har den senaste eDrive-drivlinan och effekten ur de dubbla elmotorerna anges till 500 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. På en laddning ska man enligt WLTP-cykeln komma 60 mil och batteripacket är på 100 kWh. Man ska kunna ladda med upp till 200 kW och gör man det får man från 10 till 80 procent på under 40 minuter. Förbrukningen anges till 21,0 kWh/100 kilometer. Tillverkningen ska dra igång under andra halvan av 2021 på fabriken i den tyska staden Dingolfing. Marknadslansering är planerad till slutet av 2021. Tumnagel
13.4°
+
Bobby Green
0

BMW kommer visa upp iNext den 11 november
En ny eldriven crossover

iNext är namnet på BMW:s kommande helt eldrivna crossover. Nu får vi reda på att premiären av den kommer att äga rum nästa vecka den 11 november. Samma dag kommer även BMW Motorrad presentera en ny motorcykel. Den 17 november ska även Mini presentera något nytt. Gällande iNext så visar spionbilder att den får en helt stängd grill som ska likna den på nya 4-serie till utseendet, en ganska brant vindruta och en sluttande taklinje. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Chip Foose fixar till nyllet på nya BMW M3 och M4
Bättre eller sämre?

Chip Foose har designat en och annan bil i sina dagar. Här får vi se när han tar och gör om fronten på nya BMW M3 och M4 så som han skulle vilja ha den. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M4 Competition redan som specialversion
Det här är Kith Edition

2011 grundade Ronnie Fieg företaget Kith som beskrivs som ett ställe som säljer dyrbara sneakers och kreddiga kläder till de som vill vara inne med det senaste. Det verkar gå helt okej för nu släpper BMW nämligen en M4 Competition i specialversionen Kith Edition. Endast 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och dessa sticker ut genom saker som ett nytt emblem i nosen och på bakluckan, Kith-logga på taket och de klassiska M-färgerna på stolarna som också fått ett Kith-emblem. Även på nackstöden och armstödet i mitten hittar man loggan i lädret. Bland bilderna ser ni även en extremt fin E30 M3. Ronnie som är en stor BMW-entusiast skickade bilen från New York till BMW Classic i Tyskland som där genomförde en helrenovering ner till minsta skruv. Efter det har den modifierats en aning av Kith och fått namnet Ronnie Fieg Edition. Den röda M4:an på bilderna är lackad i samma färg som den - Cinnabar Red. En färg som man inte kan få längre hos BMW. Gillar du inte den kan du få specialversionen i Frozen Black som vi ser här eller i Dark Silver eller Frozen Brilliant White - alla tre är matta. Vad man får betala för specialaren framgår dock inte. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Prior Design fixar till nyllet på nya BMW M3 och M4
Ser bra ut

Nya BMW M3 och M4 är säkerligen de bästa versionerna någonsin och de har massvis med hästkrafter och kan sladda och såna grejer. Men det gör ändå inte att man kan undvika den mycket kontroversiella designen och jag syftar då givetvis på den massiva grillen i nosen. Detta vill Prior Design ordna till genom att erbjuda nya fronter som de just nu håller på att skissa fram, och i mina ögon ser det ganska så lovande ut faktiskt. Om mottagandet kring dessa ser bra ut är planen att tillverka och sälja dessa fronter i framtiden. Tumnagel
56.0°
+
Bobby Green
0

Patentritningar avslöjar McLarens nya sportbil
Ser ut som alla andra

Tidigare denna månad började McLaren att teasa en maskerad version av deras kommande hybridiserade sportbil. Nu får vi se formerna ännu bättre eftersom patentritningar på modellen har sipprat ut på nätet. Och surprise - bilen kommer att se ut som alla andra McLarens. Eller mer som en 570S som fått lite ny design. Säkert strategiskt bra, men kanske inte så kul? Presentationen kommer att äga rum under första halvan av 2021. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Dragrace mellan BMW E36 M3, E46 M3 och M2 Competition
Det gäller att få i rätt växel

Innan ni ens har klickat på den här videon vet ni ju att M2 Competition kommer gå segrande ur racet. Men hur mycket skiljer det sig mellan E36 och E46 egentligen? Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Nu kommer BMW:s elbilszoner även till Sveriges storstäder
Laddhybriden slår själv över till el med hjälp av geofencing

I våras skrev vi om BMW:s eDrive-zoner som är ett system som med hjälp av geofencing automatiskt ställer in en laddhybrid-BMW att bara köra på el när den kommer in i ett specifikt område. Nu utökas tekniken till att även fungera här i Sverige och först ut är städerna Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Fler städer kommer att läggas till senare. eDrive-zoner finns i alla BMW:s laddhybrider med det senaste BMW-operativsystemet 7.0. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Nu är maskeringen på BMW 128ti borttagen
Röda detaljer = sportigt

För några veckor sedan fick vi se bilder och video på BMW:s nykomling 128ti. Nu har den extremt lätta maskeringen som var då tagits bort och under den fanns röda detaljer som ska få modellen att sticka ut lite extra. Det här är en bil som hamnar snäppet under M135i xDrive och i detta fall är det bara framhjulsdrift som gäller. Det gamla namnet ti (Turismo Internazionale) återupplivas och det är något BMW använt genom åren på sina lite sportigare modeller. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och som har 400 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder. Lansering sker i november och på prislappen står det 41.574 euro. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar X2 M Mesh Edition
Fräsar till din bil lite

M Mesh Edition är namnet på en ny specialversion av BMW X2 och så här ser den ut. Paketet erbjuds till X2 sDrive28i och X2 xDrive28i och här har man blandat in en del från M Sport X samtidigt som M Sport Exterior, Shadowline och Extended Shadowline-paketen är standard. Man kan välja mellan fem olika lackalternativ - Alpine White, Brooklyn Grey Metallic, Phytonic Blue Metallic, Black Sapphire Metallic och Sunset Orange Metallic. Till detta får man svarta och orange dekaler som får bilen att se lite fräsigare ut - eller som en sneaker. Vidare får bilen unika 19- eller 20-tumsfälgar som även dessa har svarta och orange detaljer. Insidan får bland annat M Sport-stolar i läder med kontrasterande sömmar. M Mesh Edition-kostar 3550 dollar extra. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Det här är nya BMW 4-serie Cabriolet
Har tygtak istället för hardtop

Nu har det blivit dags för BMW att visa upp nya 4-serien som Cabriolet och den ser väl antagligen ut som väntat. Modellen anammar den helt nya designen som släpptes i somras och till skillnad mot föregångaren har denna ett tygtak istället för en tredelad hardtop. Detta ger bland annat lägre vikt, en snyggare taklinje och lite mer plats i bagaget när taket är nedfällt. Där går det nu in 255 liter mot tidigare 221. Taket har en glasruta baktill, öppnas och stängs på 18 sekunder och det går att operera i hastigheter upp till 50 km/h. Modellen får samma motoralternativ som 4-serie Coupé och toppversionerna är M440i och M440i xDrive som bjuder på en rak sexa på 3,0 liter som ger 374 hästar. En M4-version lär dyka upp så småningom. Lansering sker i mars nästa år. 420i Cabriolet kostar från 526.000 kronor och det blir den billigaste. Sen har vi 420d MHEV för 542.000 kronor, 430i för 557.000 kronor och sist men inte minst M440i xDrive MHEV för 748.000 kronor. Tumnagel
25.5°
+
Bobby Green
0

Lyssna på nya BMW M4 Competition
Hiss eller diss?

Förra veckan presenterades nya BMW M4 och här får vi höra hur den låter i Competition-utförande. Bilen har en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 510 hästar. Vad tycker ni om ljudet? Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

BMW:s första eldrivna M-bil kommer nästa år
i4 M kommer dock inte klå vanliga M4

Innan året är slut väntas BMW presentera den helt nya elbilen i4. Även om den har en 4:a i namnet så handlar det om en sedan-modell och nu får vi reda på att den här kommer att bli den första eldrivna modellen som erbjuds i M-version. i4 M som den troligtvis heter kommer dock inte att utmana sitt prestandasyskon M4 utan vara snäppet tamare. Det har tidigare snackats om att i4 får dubbla elmotorer som tillsammans ger 530 hästar. Det ska räcka för att kunna ta sig från 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Det här gäller alltså den vanliga versionen, i4 M lär bli ännu vassare. Nyligen presenterade M4 har som mest 510 hästar och går som snabbast 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Hur man har tänkt att i4 M ska prestera sämre än M4 återstår att se men prestanda handlar ju som vi alla vet inte bara om att åka snabbt rakt fram. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - nya BMW M3 och M4
Bättre på alla sätt - fast kanske inte utseendemässigt

Nu är nya BMW M3 och M4 officiellt presenterade och det här blir något helt nytt utseendemässigt men samma recept fast vassare prestandamässigt. Under huven på bilarna sitter en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 479 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Väljer man en Competition får man istället 510 hästar och 650 newtonmeter att leka med. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad automatlåda. Det går även att få en sexpetad manuell låda vilket är kul, dock ej till Competition. Den går dock att få med fyrhjulsdrift och aktiv M-diff. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder, 0-200 på 13,7 och toppfarten anges till 290 km/h om man har tillvalet M Driverx27s Package. Competition-versionerna klarar 0-100 på 3,9 sekunder, 0-200 på 12,5 men toppfarten är densamma. För bromseriet står sexkolvsok med 380 millimeter stora skivor fram och enkolvsok med 370 millieter stora skivor bak. Det finns även keramiska skivor på tillvalslistan och dessa mäter 400 respektive 380 millimeter. Vanliga M3 och M4 har 18-tummare fram, 19 bak. Competition har istället 19 respektive 20. Lansering sker i mars och priset för en M3 börjar på 855.000 kronor, en M4 kostar från 875.000 kronor. Competition-paketet kostar 51.000 kronor extra. Bilderna i slutet av bildspelet visar en M4 med M Performance-delar. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

F1-föraren Robert Kubica bjuder på Ringen-åktur
Hej vad det går!

F1-föraren Robert Kubica var på Nürburgring och kände att han ville köra några varv så han fick nycklarna till en BMW M4. Misha Charoudin fick hänga med och så här såg det ut. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 läcker ut
Läckra?

Imorgon ska BMW dra täcket av nya M3 och M4 men officiella bilder på prestanda-versionerna har i vanlig ordning läckt ut. Den enorma grillen är som ni redan vet på plats och den får sällskap av dubbla luftutsläpp på huven, tjocka kjolpaket och fyra stycken avgaspipor baktill. Bilarna är lika på många punkter men bakljusen är mer slimmade på coupé-modellen M4. Mer information om modellerna kommer när de är officiellt släppta. Vad tycker ni om bilarna? Tumnagel
-0.3°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 presenteras på onsdag
Grönt är skönt

På onsdag är det dags för BMW att presentera nya M3 och det här är de senaste teaserbilderna vi får på prestanda-versionen. Som vi kan se blir lanseringsfärgen härligt grön och vi får en skymt av den nya fronten som kommer att innehålla den massiva grillen. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Det här är den långa versionen av nya BMW 5-serie
Framtagen för den kinesiska marknaden

I Kina gillar bilköparna bilar med rejäla baksäten. Nu visar BMW upp senaste 5-serien i ett 13 centimeter längre utförande som ska ge gott om benutrymme för den som blir transporterad runt och slipper köra. Under skalet återfinns laddhybrid-drivlinan från 535Le. Den består av en turbomatad fyra på 2,0 liter och en elmotor som tillsammans genererar 296 hästar. Den blandade förbrukningen anges till låga 0,15 liter per mil. Premiär blir det på Beijing Auto Show som öppnar sina dörrar den 26 september. Vad versionen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0