m
Artiklar i kategorin Bil / Bugatti

Bugatti döljer något nytt under detta skynke
Ytterligare en Chiron eller helt ny modell?

Bugatti har nyligen skickat ut följande bild som visar en bil under ett skynke. Exakt vad det rör sig om är oklart för tillfället. Det kan vara ytterligare en specialversion av Chiron eller en helt ny modell som kommer att säljas vid sidan om den. Vi får helt enkelt vänta och se vad det rör sig om. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Hur mycket kostar det att äga en Bugatti Veyron?
Manny berättar

Manny Khoshbin har många exklusiva bilar. De flesta vet vad dessa bilar kostar att köpa nya, men vad kostar det att äga dem? I det här klippet går Manny igenom kostnaderna kring hans Bugatti Veyron. Byte av vätskor går bland annat på 25.000 dollar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron i naken kolfiber
Det här är Noire Duo

Många nya superbilar har karosser i kolfiber men detta döljs ofta under lack. Därför erbjuder en del tillverkare att man kan få bilen med synlig kolfiber, och nu presenterar Bugatti modellen Chiron med just detta. Två stycken specialversioner erbjuds och de kallas för Noire Sportive och Noire Élégance, endast 20 exemplar kommer att tillverkas. Noire Sportive (bilden ovan) är matt överallt medan Noire Élégance har klarlack på allt sitt kolfiber. Bilarna är inspirerade av specialversionen La Voiture Noire som presenterades tidigare i år. Prislappen börjar på tre miljoner euro och de första kunderna ska få sina bilar under andra kvartalet nästa år. Om du redan har beställt en Chiron Sport kan du uppdatera denna till Noire-exteriör för 100.000 euro extra. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Så är det att köra en Bugatti Chiron Sport
Mäktig upplevelse

YouTube-kanalen Seen Through Glass besökte Bugatti Broward och fick där låna en Chiron Sport. Det här var första gången han testade en Bugatti och hur upplevelsen var får vi se i klippet. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Vassare ban-versioner av Bugatti Chiron ska komma
Något att köra time attack med i framtiden?

När det stod klart att Bugatti sprängt den magiska 300 mp/h-gränsen med modellen Chiron sa man att man skulle sluta med hetsandet efter högst toppfart och istället fokusera på annat. Det innebär bland annat att ta fram versioner av Chiron som ska vara vassa på bana. För att lyckas med detta måste vikten ner och köregenskaperna när det gäller kurvtagning snäppas upp ytterligare. Vdn Stephan Winkelmann säger följande: "Performance is not just going straight and going very fast, but when you are building a car like the Chiron you are at the peak, at the pinnacle of what you can achieve, so you cannot just do in one car everything. You have to do different cars to highlight different peaks. It’s so complex and so over the edge that you cannot cover it with one car. The all-rounder is the base Chiron, then we have a bit more extreme one that is the Sport, and then with the Super Sport we have one that is focused on the longitudinal acceleration and the top speed." När nästa version av Chiron kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Bugatti presenterar Chiron Super Sport 300+
Rekordbilen

Förra veckan fick vi reda på att Bugatti passerat en magisk siffra med modellen Chiron. En specialbyggd prototyp lyckades då komma upp i hela 490 km/h (304 mph) vilket är helt sjukt snabbt. Det blev inget officiellt världsrekord men ingen annan tillverkare har ännu visat upp någon snabbare tid, så för tillfället "leder" Bugatti. Nu presenterar man produktionsversionen av bilen man körde med, så ja, du kan alltså köpa den här om du har pengarna. Dock ska endast 30 stycken exemplar tillverkas så du får vara snabb. Och ha 3,5 miljoner euro på fickan. Chiron Super Sport 300+ som den kallas har lite annan front och en längre bakdel än vanliga Chiron. Vi ser även större luftintag till motorn på sidorna och en helt annan diffusor med ett nytt avgassystem i sig. Prototypen hade inget passagerarsäte och en bur i sig, men detta gäller inte för produktionsversionen. Man får tyvärr inte heller samma toppfart som prototypen eftersom den här är elektroniskt spärrad till 440 km/h. Motorn är en modifierad version av den åtta liter stora W16-maskinen med fyra turboaggregat. Här ger den omkring 1600 hästar. Bilen kommer att visas upp i Frankfurt. Produktionen drar igång 2021. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med en Bugatti Chiron Sport
Första att passera drömgränsen 300 mph!

Top Gear fick nycklarna till en Bugatti Chiron Sport och tillgång till Volkswagens testbana Ehra-Lessien där man verkligen kan testa toppfart på riktigt. Bilen har en begränsad (!) toppfart på 420 km/h och dit såg man alltså till att komma. Precis lika odramatiskt som när James May gjorde samma sak i en Veyron Super Sport för några år sedan vilket ni kan se här. Ännu snabbare bonusklipp nedan, där Bugatti sätter nytt rekord genom att passera 300 mph-gränsen (över 490 km/h). Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti presenterar Centodieci
Din för åtta miljoner euro

Förra veckan läckte bilder på Bugattis senaste skapelse Centodieci ut. Nu är den officiellt presenterad och i samma veva får vi reda på vad den kostar - åtta miljoner euro. För den slanten får du en unik Chiron med ny kaross och 1600 hästar att leka med. Tanken är att designen ska vara en hommage till den klassiska superbilen EB110. Det mest uppenbara är den mindre grillen i nosen och de fem hålen på sidoluftintagen. Dessa ser till att W16-motorn på 8,0 liter får luft i sig och att man kan ta sig från 0-100 km/h på bara 2,4 sekunder. 0-200 km/h ska gå på 6,1 och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Endast tio stycken exemplar kommer att tillverkas, alla är redan tingade. Leverans sker dock först om två år. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Bugattis hyllning till EB110 SS läcker ut
Läcker?

Imorgon kommer Bugatti att visa upp Centodieci på Pebble Beach Concours d’Elegance. Det är en hyllning till legendaren EB110 Super Sport och nu har bilder på bilen läckt ut. Det ser ut som att den är baserad på Chiron och sen har man tagit fram en helt ny kaross som då alltså ska påminna om klassikern. Det ryktas om att endast tio stycken exemplar ska tillveras och att alla har ett frånpris på 8,9 miljoner dollar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Bugattis kommande SUV kanske är helt eldriven
Med teknik från Rimac

Det är klart att även Bugatti ska erbjuda en SUV i framtiden. Nu går ryktet om att den kan vara helt eldriven och att tekniken kring detta är hämtat från kroatiska Rimac. Det har tidigare snackats om att den nya Bugattin skulle baseras på Lamborghini Urus och då använda samma turbomatade V8:a, men så kanske det inte blir alltså. Drivlinan från Rimac skulle i så fall vara den som sitter i modellen C_Two och Pininfarina Battista vilket innebär inte mindre än 1.850 hästar. Det här är som sagt enbart rykten så ta allt med en nypa salt för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Bugatti har nu byggt 200 stycken Chiron
Finns fortfarande ett gäng kvar för er som vill köpa

Bugatti har nått ännu en milstolpe och det är att man har lyckats skruva ihop 200 stycken Chiron under de två år modellen har funnits. Bil nummer 200 är en Chiron Sport i specialutförandet 110 Ans Bugatti. Den är beställd av en köpare som bor i Schweiz. Vdn Stephan Winkelmann säger följande: "You can’t feel anything but pride when you see this 200th Chiron emerge from the factory. Also, this model marks the celebration of our company history and recalls our French heritage." Totalt ska 500 stycken Chiron byggas och över 400 stycken är redan sålda, så det finns alltså fortfarande en chans för dig att knipa en byggslot. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Carspotting: Bugatti Chiron
En sån skönhet!

I går körde jag Volkswagen Passat i Tyskland. På ett av stoppen så upptäckte jag en fantastisk reg-plåt som var rätt lik namnet på en site som jag gillar skarpt. Så jag var så klart tvungen att fotografera den. Att den satt fast på en väldigt fin bil gjorde inte saken sämre. Jag har sett en Chiron tidigare, men det var i en lokal, utställd. Att se den så här lite härligt parkerad är en annan upplevelse. Bilen, och framförallt fälgarna, är oerhört vacker och verkligen glänser lyx på ett bra sätt. Bilen känns väldigt mycket mindre än man kanske tror att den är, jämför med Panameran bredvid som känns gigantisk. Reg-plåten ska enligt internet tidigare ha suttit på en Bugatti Veyron, så ägaren gillar märket. Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

Bugatti La Voiture Noire på årets Villa D'Este
Världens dyraste bil visar upp sig

Förutom BMW-konceptet vi skrev om tidigare idag var även Bugatti på Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este och visade upp sitt senaste projekt - specialbyggda La Voiture Noire som baseras på Divo. Bilen som bara finns i ett enda exemplar är beställd av en kund som fått hosta upp inte mindre än 19 miljoner dollar vilket gör den till världens just nu dyraste bil. Rykten säger att det är den förra Volkswagen-chefen Ferdinand Piech som är ägare till den. Dock är exemplaret vi ser här bara en prototyp med en elmotor under skalet. Den färdiga bilen ska inte levereras förrän om ungefär 2-2 1/2 år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Manny visar upp sin "Rembrandt"-Veyron
En av alla specialversioner

En av alla specialversioner Bugatti har gjort av modellen Veyron är den vi ser här - Grand Sport Vitesse Rembrandt. Den tillverkades 2014 som en del i "Legends Series" och endast tre stycken exemplar blev till. Bilen är inte en hyllning till konstnären Rembrandt utan till Ettore Bugattis yngre bror. Han var en skulptör som bland annat älskade att jobba med bronsmaterial, därav färgtemat på bilen vi ser här. Ägaren Manny Khoshbin tar oss med på en rundtur i den här videon. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Bugatti visar upp La Voiture Noire
En Chiron i nytt skal

Det som skulle vara en modern version av Bugattis klassiska modell 57 SC Atlantic är nu presenterat i Genève. Bilen som kallas för La Voiture Noire är en Chiron i nytt skal men några direkta likheter med klassikern verkar dock inte finnas. La Voiture Noir är franska för "Den svarta bilen" och det är med dessa ord man vill hylla Type 57 SC Atlantic. Under skalet finns fortfarande hjärtat som är en W16 på 8,0 liter med fyra turboaggregat. Motorn ger 1 500 hästar och har ett vrid på 1 600 newtonmeter. Ryktena säger att det är Ferdinand Piëch som har beställt bilen och att han fick betala 16,7 miljoner euro innan skatt för den. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Bugatti teasar modern version av 57 SC Atlantic
Visas i Genève

Bugatti har något nytt att visa upp i Genève och det här är det första vi får se av bilen. Det hela ska vara en modern tolkning av klassikern 57 SC Atlantic men det är inget som kommer i en större upplaga. Det här blir en one-off och det sägs att det är Ferdinand Piëch som har beställt bilen. 16 miljoner euro ska han ha betalat för den. Troligtvis är åket baserat på Chiron eller Divo och inget nytt man gjort från grunden, men det återstår ju såklart att se. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Bugatti presenterar en specialversion av Chiron
Firar att företaget fyller 110 år

1909 presenterade Ettore Bugatti sin första bilmodell - Type 10. Det är nu hela 110 år sedan och detta vill Bugatti såklart fira. För att göra detta har man tagit fram Chiron Sport "110 ans Bugatti" som är en specialare av modellen Chiron Sport. Fokus har legat på att lyfta fram de franska rötterna och det har man gjort bland annat genom att drapera backspeglarna och bakvingen med landets flagga. Lacken är matt och kallas för Steel Blue och mycket av bilens kolfiber är synligt. Bromsoken är lackerade i blått och det temat fortsätter på insidan med blåa sportstolar som har fått sig ett stort märke på nackstödet. Endast 20 stycken exemplar kommer att tas fram, men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Begagnade hjul till Bugatti Veyron på eBay
Dina för strax över 900.000 kronor

Går du i tankarna att införskaffa ett par nya sommarsulor till din bil? Då kanske detta kan vara något för dig. Just nu finns det nämligen fyra stycken kompletta begagnade hjul till Bugatti Veyron ute till försäljning. 85 procent av gummit på däcken finns kvar och får du bara tag i rätt spacers eller bultmönsteromvandlare kanske du kan få på dem på din bil. Om den nu inte råkar vara en Veyron såklart. Priset är satt till 100.000 dollar vilket är 907.581 svenska riksdaler. Tumnagel
22.7°
+
Bobby Green
0

Jay Leno spanar in en riktig klassiker i superbilsvärlden
Bugatti EB110

Mellan 1991 och 1995 tillverkade Bugatti superbilen EB110. Ett riktigt monster när den kom med sin V12:a på 3,5 liter med inte mindre än fyra stycken turbo och en effekt på 560 hästar. Nu har Jay Leno tagit sig en närmare titt på ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Kan en Bugatti Chiron i Lego bli lika snabb som originalet?
Om man skalar ner hastigheten alltså

Bugatti Chiron är en rackarns snabb bil, men kan den bli lika snabb i Lego-form? Det här gänget tog en Chiron, byggde om den till en radiostyrd historia och testade. Spoileralert: Det funkade. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Tester av Bugattis 3D-utskrivna bromsok
Mäktig pjäs

I januari skrev vi att Bugatti skrivit ut ett åttakolvsok i titan med hjälp av en 3D-skrivare. Nu har man släppt en video som visar när man testar oket i hastigheter upp till 400 km/h. Ett ok består av 2.313 stycken lager av smält titanpulver och tar 45 timmar att få fram. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Doug kollar in en Bugatti Veyron
Coolare än Chiron?

Nu har Doug DeMuro fått möjlighet att spana in en Bugatti Veyron på närmare håll och han tycker att det är en av de coolaste bilarna på 2000-talet, håller du med? Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med en Bugatti Chiron
Har inte sin spärr på 250 km/h

Koenigsegg Agera RS har lyckats toppa 457.5 km/h. Är Bugatti Chiron snabbare? Bugattis vd Stephan Winkelmann säger att han inte vet, bara att den inte skulle kunna nå magiska 300 mp/h (483 km/h) eftersom det inte finns några däck som skulle palla det. Tillverkaren själv har inte publicerat något toppfartstest utan spärrar. Med spärren gör bilen 420 km/h och här får vi se när ett gäng uppnår den siffran på Johnny Bohmer Proving Grounds i Florida. För att lyckas behövde man en raka på 4,3 kilometer. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Bugattis mål är inte att bygga den snabbaste bilen
Stephan Winkelmann: "Inte en prioritet"

När Bugatti dundrade in på marknaden igen med Veyron var det många som drog efter andan. Monsterbilen toppade över 408 km/h och därmed var den magiska 400-gränsen nådd. Sen kom Super Sport som tog det hela ett snäpp till med den begränsade toppfarten 415 km/h (432 utan spärr). När man i mars 2016 presenterade uppföljaren Chiron trodde nog alla att den skulle blåsa skjortan av sin lillebror och alla andra också för den delen. Men så blev det inte. Den är fortfarande sjukt snabb men med sin toppfart på 420 km/h var det inte så stor skillnad. Bilen lär gå snabbare men inga ordentliga tester har utförts av tillverkaren, och det är heller inte fokuset får vi reda på nu. Enligt Stephan Winkelmann som förra året klev in som ny vd är det ingen prioritet att vara snabbast. Prestanda ska dock alltid finnas med i bilden, precis som lyx och stil. "When I started at Bugatti, one of the first things I did was to test-drive the car. Being used to all the other supersports brands, I had never driven a Bugatti. For me it was so surprising and above all what I had experienced before. I was really blown away. Then I sat with my team and started asking about what is in the pipeline next and what is important. And I put my priorities in. To me, a top speed run is not on the agenda. For me, performance has a lot of facets, and the Chiron besides being a hypercar is a car covering a lot more than other supersports cars. When I read in the past about the car and what we communicated about it, we were missing a big part of what the car is all about. You have cars of nice designs or others that are supersports cars that are fast and performing. It is much more important than showing one little slice of what this car is able to do. In this world, to talk only top speed is not a priority for me." En intervju som Motor Trend gjord med Stephan finns på länken nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti EB110 på Monacos gator
En vacker syn

Nya superbilar som kör omkring och härjar på Monacos gator är inte i närheten så intressant som när en Bugatti EB110 passerar. Superbilen byggdes från 1991 till 1995 i bara 139 stycken exemplar och är således en sällsynt men ack så trevlig syn. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti funderar på hybrid-SUV
Chefen bekräftar

Bugatti vill expandera sitt utbud, men åt vilket håll ska man gå? Folk gillar ju hybrider och suvar, så även om det är svårt att ta in kan det bli vägen Bugatti kommer att ta. Men i dagens läge där även Ferrari och Aston Martin har suvar på gång går det inte att bli förvånad längre, det är bara att acceptera läget. Vid bilmässan i Paris sa Bugattis vd Stephan Winkelmann till Automotive News Europe att just en SUV skulle kunna vara något man breddar portfolion med. Den lär då inte få den enorma W16-motorn utan något snällare, som då troligtvis blir någon form av hybriddrivlina. När vi skulle kunna få se ett sånt här påhitt i produktion är oklart för tillfället. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Uppkörning med en Bugatti Chiron
Only in America

Här får vi se när en 17-åring kör upp för körkortet med en Bugatti Chiron, troligtvis inte den vanligaste bilen som man brukar använda vid såna här tillfällen. Vad körde ni upp i för bil? Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Bugattis W16-motor är den sista av sitt slag
Hybridgrejer kan vara på gång

Det är nu hela 13 år sedan Bugatti presenterade modellen Veyron. Ett monster med en enorm W16-motor på 8.0 liter försedd med fyra turboaggregat. Den senaste modellen Divo har samma konstellation fast ännu mer effekt. Nu berättar företagets vd, Stephan Winkelmann, att motorn blir den sista av sitt slag och att det inte kommer att komma någon ersättare med såpass många cylindrar. Han säger följande: "It is an incredible engine, and we know there is huge enthusiasm for it, everybody would like to have it forever, to continue to develop it – we will do our utmost to keep it alive. But if you want to be on the edge with advanced technology, it’s important you choose the right moment to change. The race for power is not over." Nästa modell från Bugatti lär alltså ha färre antal cylindrar och får troligtvis någon form av elektrisk hjälp för att ändå bjuda på sjuk prestanda. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Lego har byggt en fullstor Bugatti Chiron
Som går att köra!

Lego Technics slogan är Build for real och för att liksom bevisa det har man byggt en Bugatti Chiron i full skala. Som dessutom drivs av små Lego-motorer! Den går utmärkt att köra, även om det går lååååångsamt. Bilen har över en miljon Lego-delar i sig, 339 olika varianter användes och den tog 13.438 timmar att bygga. Inget lim användes under bygget och den väger 1500 kilo, vilket är mindre än vad den riktiga bilen väger. Motorn består av 2304 små motorer och ger totalt 5,3 hästkrafter och ett vrid på 92 Nm. Topphastighet beräknas till 20 km/h. Extra coolt är att bakspoilern fungerar och det gör även hastighetsmätaren. Det enda som inte är Lego är emblemet i fronten och hjulen. Tumnagel
71.0°
+
Roger Åberg
0

Henry Catchpole kör Bugatti Chiron
Trevlig även på kurviga vägar

Bugatti presenterade i helgen Divo - en Chiron där fokus verkligen har varit på vägegenskaperna och att kunna ta kurvor bra. Men faktum är att det går att köra rejält aktivt även med vanliga Chiron, vilket Henry Catchpole visar här. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0