m
Artiklar i kategorin Bil / Bugatti

Här är den - Bugatti Divo
Långsammare än Chiron, men ändå snabbare

Vad får man för fem miljoner euro idag egentligen? En ganska fet villa vid vattnet kanske, några års förbrukning av Polly eller möjligheten att diska av sitt CSN-lån? Har man redan kirrat de där tre sakerna kan man ju om man vill lägga pengarna på den här - Bugattis senaste skapelse Divo. Eller vänta, alla är redan sålda så du får ingen. Det här är egentligen en Chiron med ett annat skal på sig. Det är aggressivare, sportigare och mycket mer aerodynamiskt. Jag ser Ferrari FXX K och Aston Martin Vulcan i bitarna. Man har fått sänka toppfarten en aning eftersom däcken inte pallar med den extrema downforcen som blir när det går snabbt, men de nya delarna har gjort att Divo är åtta sekunder snabbare än Chiron runt Nardobanan, och det betyder tydligen mycket för några. Motorn är samma maskin som sitter i Chiron vilket innebär en W16 på 8,0 liter med fyra turboaggregat och 1.500 hästar. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Vikten på bilen har bantats med 35 kilo. Endast 40 stycken exemplar tillverkas och priset är alltså dubbelt det man får betala för en Chiron. Folk har för mycket pengar alltså. Men vill man ha det ballaste är det bara att hosta upp. Stephan Winkelmann som tidigare var vd för Lamborghini sköter ju nu skeppet hos Bugatti, och hans strategi syns redan. Hos Lamborghini såg han till att modellen Murciélago förvandlades till Reventón, att Gallardo blev Sesto Elemento och att Aventador fick nytt liv i Veneno - och det fungerade ju så varför inte köra samma spår hos Bugatti? Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

En sista teaser på Bugatti Chiron Divo
Har premiär den 24 augusti

Nu på fredag kommer Bugatti att dra täcket av Divo. Det är en mer bananpassad version av Chiron som ska vara lätt, ha bättre aerodynamiska egenskaper och av teaserbilden här ovan att döma även en fast vinge på bakluckan. Videon nedan visar att bakljusen kommer att få en ny design bestående av flera LED-lampor istället för en lång ljusramp som det är på vanliga Chiron. Namnet kommer från den franska racerföraren Albert Divo som vann Targa Florio på Sicilien två gånger bakom ratten på en Bugatti. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Den här killen gjorde sin Veyron bakhjulsdriven
Tja, varför inte?

En Bugatti Veyron är snabb, väldigt snabb. Men är det verkligen så roligt? Houston Crosta tyckte inte det så han gjorde, själv dessutom, om sin Veyron från fyrhjulsdrift till bakhjulsdrift. Fullt rimligt kan man tycka! Resultatet blev en lättare bil med bättre svängradio som dessutom går att bränna gummi med. You won’t believe what @jessessupercargarage & I just did ?? WORLDS 1st RWD BUGATTI ?????? @royaltyexoticcars • Watch our latest vlog now LIVE, Link in BIO ???? • ?? @KingMarrs Ett inlägg delat av Houston Crosta (@houstoncrosta) 26 Jul 2018 kl. 2:13 PDT Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Bugatti Chiron får glastak
NU slår jag till på en!

Bugatti ger nu sina köpare ett nytt trevligt alternativ. De handlar om två glasrutor i taket som så klart gör att man kan titta upp på himlen, men man får även lite mer plats för huvudet. Glaset är fyra lager tjockt och ska släppa in minimalt med ljud. Glaset gör faktiskt att taket och blir styvare. Ett självklart tillval helt enkelt. För övrigt tycker jag att färgen på bilen ovan var exemplariskt snygg. Tumnagel
42.7°
+
Roger Åberg
0

Betala Bugatti 21.000 dollar för oljebyte eller göra det själv?
Göra det själv

Att köpa en Bugatti Veyron är dyrt. Att äga den är också dyrt. För ett oljebyte vill tillverkaren exempelvis ha 21.000 dollar. Det tyckte ägaren av det här exemplaret var i det högsta laget, så han och en kompis gjorde det själva istället. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Ny specialversion av Bugatti Chiron på väg
Divo kommer kosta över 50 miljoner kronor

I våras presenterade Bugatti Chiron Sport - en specialversion med lite bättre köregenskaper. Nu ryktas det att man har ännu en specialare på gång. Den ska heta Chiron Divo och för att bli ägare till en kommer du att behöva langa upp över 50 miljoner kronor. En bra bit över vanliga Chiron som kostar omkring 27 miljoner och Chiron Sport som kostar nästan 32 miljoner. Under 100 stycken exemplar tillverkas och alla ska enligt uppgift redan vara sålda. Vad får man för pengarna då? Snacket säger ny växellåda som ska ge snabbare accelerationer vilket bland annat innebär 0-100 km/h på under 2,5 sekunder. 0-200 km/h ska nås på mindre än 6,5 sekunder. Dock ska toppfarten vara begränsad till 386 km/h. Något märkligt eftersom vanliga Chiron har sin spärr på 420 km/h. I övrigt ska downforcen ha förbättrats och bilen ska även ha lättats ytterligare. Premiären väntas äga rum på Pebble Beach Concourse d’Elegance i augusti. Bonusklipp nedan på en annan Bugatti. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Doug DeMuro tycker att Bugatti Chiron är värd sitt pris
Köpläge?

En Bugatti Chiron går loss på hela tre miljoner dollar. Det är väldigt mycket pengar, men ändå värt det enligt Doug DeMuro som tagit sig en närmare titt på bilen. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron dammar in i barriärer
Föraren bromsade för dåligt

En Bugatti Veyron accelererar duktigt bra, och den är även bra på att få ned hastigheten när man bromsar. Men då måste man också se till att applicera tryck på bromspedalen så att bilen kommer ned i fart. Det verkar ägaren av den här Veyron Grand Sport Vitessen ha missat, vilket slutade med att han dammade in i ett par vattenfyllda barriärer med bilen. Tråkigt för kolfiberfronten och den ena strålkastaren. Och för plånboken. Det hela inträffar strax innan en minut in i klippet. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Ingenjörskapet bakom Bugatti Chiron
Andy Wallace berättar för Henry Catchpole

När man ska ta fram en bil med 1.500 hästar som ska bli snabbast i världen finns det både en och två saker att tänka på innan. För Bugatti började det med Veyron och uppföljaren Chiron är ju såklart ännu vassare och förbättrad på alla punkter. Här går racerföraren Andy Wallace igenom det senaste från tillverkaren tillsammans med Henry Catchpole från Carfection. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Bugatti har nu byggt 100 stycken Chiron
Bara 400 kvar att tillverka

I februari 2016 presenterade Bugatti uppföljaren till modellen Veyron - Chiron. Nu har man byggt det 100:e exemplaret. En bil som kostar 2,85 miljoner euro innan skatt och som nu är på väg till sin köpare i Mellanöstern. Företagets hyfsat färska vd Stephan Winkelmann säger följande: "I find the 100th Chiron especially pleasing. It is dynamic and elegant in equal measure. This car shows that Bugatti produces highly individualized masterpieces of automobile craftsmanship that are simply unparalleled." Bilen har mörkblå kolfiberkaross med matt finish vilket är något man inte har gjort tidigare. Till det kommer röda detaljer som fortsätter på insidan där det är blodrött italienskt läder. Totalt kommer Bugatti bygga 500 stycken exemplar av Chiron. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Däckeldning med en Bugatti Veyron
Gummi för 40 000 dollar går upp i rök

Bugatti Veyron är en bil som går väldigt snabbt. För att kunna klara av hastigheterna har Michelin utvecklat speciella däck till modellen, och dessa fyra kostar inte mindre än 40 000 dollar. Den här bilen behövde nya däck så det var ju lika bra att burna upp de gamla. Själva däckmisshandeln börjar strax efter nio minuter in i klippet. Tumnagel
26.4°
+
Bobby Green
0

Så här blir en Bugatti Veyron till
Japp Veyron, inte Chiron

Från 2005 till 2015 tillverkade Bugatti modellen Veyron, nu är det bara Chiron som byggs i fabriken. I det här klippet från Business Insider får vi dock hänga med och se hur det såg ut när den gamla modellen sattes ihop. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Sport har ingen högre effekt
Men bättre köregenskaper

Den som inte trodde att Bugattis modell Chiron kunde bli sportigare hade såklart fel. Nu presenterar man Chiron Sport i Genève och det är version som ska ha ännu bättre köregenskaper och vassare körkänsla. Men inte mer effekt eller högre toppfart som man första kanske hade kunnat tro (hoppats på). Det man får om man handlar är en Chiron med lättare hjul, mer kolfiber (även vindrutetorkaren), styvare fjädring runt om och ändrad styrning som ska ge mer känsla av kontakt med vägen. Allt som allt är den 18 kilo lättare. Enligt Bugatti ska bilen vara fem sekunder snabbare än vanliga Chiron runt testbanan Nardo. Mest känner man förbättringarna om man tar kurvor i över 200 blås. Insidan dekoreras med diverse sport-emblem och bilen som ställs ut i Genève är lackad i färgen Italian Red framtill medan baken är i synlig grå kolfiber. Om man vill kan man även få bilen i färgerna French Racing Blue, Gris Rafale, eller Gun Powder. Bilen blir din från 2,65 miljoner euro. De första leveranserna kommer att ske i slutet av året. Utställningsexemplaret är laddat med all extrautrustning och kostar därför 2,98 miljoner euro - något som enligt Bugatti gör den till den dyraste produktionsbilen på mässan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Bugatti kanske visar Chiron Super Sport i Genève
Imorgon får vi svaret

Som ni säkert alla känner till lanserade Bugatti en Super Sport-version av modellen Veyron. Samma behandling väntas komma till Chiron och den kanske visas redan nu på bilmässan i Genève. Bugatti har skickat ut teaserklippet ovan och visst är något på gång, frågan är bara vad. Om det är en Super Sport så har man fått till vassare däck som hittills varit den största begränsningen för mer effekt och högre toppfart. Imorgon har nyheten i alla fall premiär. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Veyron träffar Chiron i Monaco
Trevligt möte

Bugatti Veyron är numera en klassiker och det är Chiron som tagit över dess tron. Veyron började tillverkas 2005 och fyller alltså i år tonåring. Chiron presenterades 2016 och är såldes bara inne på sitt andra år. Här får vi se de två syskonen mötas i lyxbilsmeckat Monaco. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Det här är den äldsta körbara Bugattin som existerar
En Type 22 från 1913

När man säger att man äger en gammal bil ligger man troligtvis ändå att ligga i lä mot den Alan Travis har i garaget. Där står nämligen en Bugatti Type 22 från 1913, och den tros vara den absolut äldsta Bugattin som fortfarande går att köra. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Företag återupplivar SP-110 Edonis
Superbilen Bugattis ingenjörer ville bygga

När Bugatti gick i konkurs på 90-talet bildade före detta anställda företaget B Engineering och köpte upp de sista 17 stycken kolfiberchassin av modellen EB 110 som fanns kvar. Planen var att skapa superbilen som de själva ville ha och det var då grunden lades till SP-110 Edonis. V12:an skulle borras upp från 3,5 till 3,8 liter och få två turbos istället för fyra som EB110 har. Effekten angavs till 720 hästar jämfört med 550 som det var tidigare. Till maskinen kopplades en sexpetad manuell växellåda och fyrhjulsdriften plockade man bort så det var endast drivning på bakhjulen som gällde. Spakade man rätt skulle man kunna nå 100 km/h efter 3,4 sekunder och vågade man skulle toppfarten ligga på 400 km/h. Vikten på ekipaget angavs till 1.368 kilo. Men projektet blev aldrig klart. Nu har ett företag vid namn Casil Motors köpt upp resterna och ska återuppliva bilen som får namnet SP-110 Edonis Fenice. Den kommer att se ut som originalet men om man vill kan man få den att se ut som den vita på bilderna här, då kallas den för Rinascita. Då får bilen ett lite modernare utseende och den ledsna blicken i nosen försvinner. Företaget tar emot beställningar nu och går man vidare ska en deposition om 2.500 dollar betalas in. Priset för bilen är satt till 850.000 dollar. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti har skrivit ut ett bromsok
Åttakolvsok i titan

Bugatti har nu tagit fram det största fungerande bromsoket i titan med hjälp av en 3D-skrivare. Det har åtta kolvar och är det första i världen i sitt slag. Inte nog med det så är det även det största bromsoket som tagits fram inom bilindustrin. Det mäter 41 centimeter på längden, 21 på bredden och 13,6 på höjden. Trots detta är vikten bara 2,9 kilo. Oken på Chiron som är i aluminium väger 4,9 kilo. Att skriva ut ett ok tar totalt 45 timmar och det hela sköts av fyra stycken laserstrålar som smälter titanpulver i en form och slutresultatet består av 2.213 stycken lager staplade ovanpå varandra. Under andra halvan av året är planen att man ska börja testa produkten i produktionsbilar. Om Bugatti delar med sig av bättre bilder kommer dessa att läggas in här. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Andy Wallace kör Bugatti Chiron
Kort men gott

Här ser vi när den legendariske racerföraren Andy Wallace kör lite Bugatti Chiron på vägar kring staden Strasbourg i Frankrike. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti återkallar Chiron
Är du drabbad?

Bugatti meddelar att man valt att återkalla 47 stycken exemplar av modellen Chiron. Anledningen ska vara att ett par av de levererade bilarna ska ha dåliga svetsar i stolarnas fällningsmekanism, och detta behöver åtgärdas. Alla ägare av en bil ska ha blivit underrättade och Bugatti kommer åka ut och hämta varje bil hos ägarna och transportera den i en stängd lastbil till närmaste Bugatti-återförsäljare för inspektion. Hittar man något galet byter man ut hela sätesmekanismen. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Leverans av Bugatti Vision Gran Turismo
TV-spelsbilen som finns på riktigt

Innan Bugatti visade upp Chiron presenterade de TV-spelsbilen Vision Gran Turismo. Den påminner mycket om Chiron men är mycket mer extrem på alla sätt och vis. Man byggde inte bara en bil i datorn utan faktiskt även på riktigt, och den är fullt fungerande. Det finns endast ett exemplar av den och efter alla jippon såldes bilen till en bilsamlare i Saudiarabien för 5 miljoner dollar. Nu har den amerikanska affärsmannen Hezy Shaked köpt den och här får vi se en video från YouTube-aren TheStradman när bilen levereras till Hezys garage som även innehåller flera andra godbitar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron verkar vara en bra investering
Begagnad säljs för 12 miljoner kronor över listpriset

Att köpa exklusiva bilar i specialutförande kan vara en god investering. Bugatti Chiron finns förvisso inte i någon specialversion än men den verkar ändå vara en bra grej att lägga sina pengar på om man snabbt vill se dem växa. Endast 500 stycken kommer att tillverkas och beställer du en i dag får du vänta i tre till fyra år. Just den här väntetiden är inte alla sugna på och nu finns det ett alternativ i form av den här begagnade som står hos Romans International i Banstead, Storbritannien. Den har bara gått 160 mil och får väl anses vara i så gott som nyskick. Men det kostar också en extra slant att bli ägare till den. Listpriset för en ny Chiron är 2,5 miljoner pund, men på den här sitter en prislapp som istället säger 3,6 miljoner pund. Det är alltså 1,1 miljoner pund extra, vilket i svenska pengar blir cirka 12,2 miljoner kronor. Slutnotan för den som köper bilen blir alltså strax över 40 miljoner kronor. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Hur filmade man Bugatti Chirons rekord?
Med en annan Chiron såklart

Förra veckan släppte Bugatti nyheten att de slagit ett nytt världsrekord med modellen Chiron. Man hade nämligen klarat av att köra 0-400-0 km/h på strax under 42 sekunder vilket är helt sinnessjukt. I samband med detta släppte man även en film på rekordrepan, som i mina ögon till en början såg rätt fejkad ut. Men det var den tydligen inte, utan man hade en kamerabil som följde med och filmade hela rasket. Men vilken bil kan hänga med i detta tempo egentligen? En annan Chiron såklart. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

0-400-0 km/h på 42 sekunder - Bugatti sätter världsrekord
Chiron är hyfsat kvick

Från stillastående, upp till 400 km/h och sen tillbaka till stillastående på 41,96 sekunder. Det är vad monsterbilen Bugatti Chiron nyligen har klarat av och därmed förtjänat ett nytt världsrekord. Det här är den snabbaste tiden uppnådd och uppmätt för en produktionsbil och bakom ratten vid rekordkörningen satt F1-föraren Juan Pablo Montoya. För att klara av prestationen behövde bilen 3,1 kilometer på sig. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Jethro Bovingdon har testat Bugatti Chiron
Så här såg det ut

Motorjournalister har nyligen fått provköra Bugattis nya modell Chiron och därför börjar det att dyka upp recensioner till höger och vänster. Den här kommer från Jethro Bovingdon som numera jobbar på Drivetribe. Recensionen i textform finner ni på länken nedan. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Rimac-grundare får testa Bugatti Veyron
Längs Kroatiska kustvägar

Bugatti Veyron är ett monster till bil och de flesta som testar den har inte mycket annat att säga än "WOW!". Men om du är grundare till Rimac och själv gör ett monster till bil, Rimac Concept_One, hur är det då att testa Bugattin? Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Tyvärr, det blir ingen Bugatti Chiron Roadster
En snabbare version kan dock vara på väg

Nyligen öppnade Bugatti upp sitt nyrenoverade showroom i Mayfair, London och i samband med detta meddelade Dr Stefan Brungs som är chef för försäljning och marknadsföring att Chiron inte kommer att erbjudas som roadster eller cabriolet. Fokus ligger just nu på att sälja alla 500 stycken exemplar av modellen. Stefan hintade dock om att en ännu snabbare version kan vara på väg, men det lär dröja några år innan vi får se den på vägarna. Någon gång 2018 siktar Bugatti på att försöka sätta ett nytt toppfartsrekord med bilen. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 420 km/h men plockar man bort denna spärr sägs det att den ska klara hela 468 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Så mycket kostar extrautrustningen till Bugatti Chiron
Kolfiberfest kommer göra ont i plånboken

En Bugatti Chiron kostar från 2,5 miljoner Euro. Det är helt sinnessjukt mycket pengar, men vill man kan man enkelt få den siffran att bli betydligt högre. Salomondrin och hans kompis har fått tag i prislistan över extrautrustningen, och den är skrattretande. Vill man exempelvis ha karossen på sin bil i helt synligt kolfiber utan lack ovanpå kostar det 255 000 Euro extra. Mer om de galna extraprylarna man kan kryssa i ser ni i videon ovan. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Snubbe får åka med i Bugatti Chiron
Skjutsas av Wolfgang på Nürburgring

Alex från Car Throttle har fått åka med i en Bugatti Chiton på Nürburgring och hur det såg ut ser vi här. Kör gör Bugattis vd Wolfgang Durheimer. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron för lite väsen
På besök i Wien

International Vienna Motor Symposium är en utställning för nya motorer och ett av dragplåstrena på mässan var en Bugatti Chiron. I det här klippet får vi bland annat se när bilen lastas av, startas och torrgasas. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0