m
Artiklar i kategorin Bil / Bugatti

En närmare titt på Bugatti Chiron
Trevligt

I det här 15 minuter långa klippet får vi oss en närmare titt på Bugattis nya monsterbil Chiron och även lite kläder samt accessoarer man bör ha när man framför en sådan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti kommer att tjäna pengar på Chiron
Bra för framtida modeller

Ända sedan Bugatti introducerade modellen Veyron har man förlorat pengar på den. Varenda bil såldes med en förlust på omkring 4-6 miljoner dollar även om prislappen var sinnessjukt hög. Men ersättaren - Chiron, kommer att gå med vinst och se till att det finns pengar för att utveckla fler modeller. Det var mycket nytt som behövdes när Veyron togs fram och företaget har nu lärt sig av detta och gjort produktionen av Chiron mer kostnadseffektiv. Den nya bilen kostar från 2,4 miljoner Euro och 500 stycken exemplar kommer att byggas. Vad den extra slanten i börsen ska användas till är inte bestämt, men Bugatti-chefen Wolfgang Dürheimer kan tydligen inte få en fyrdörrars lyxbil ur huvudet - vilket kan betyda att konceptbilen 16C Galibier kan bli verklighet i framtiden. Tumnagel
52.2°
+
Bobby Green
0

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
+
Bobby Green
0

Julkort från Bugatti
En Chiron under täcke

Det är snart dags att slå över till nästa år och en sak som händer 2016 är bland annat att Bugatti kommer att visa upp den nya modellen Chiron. Det hela kommer att ske på den årliga bilmässan i Genève och förväntningarna är givetvis skyhöga - hur många hästar kommer den ha och framförallt, hur fort kommer den att gå? I dag får vi ett julkort från Bugatti som samtidigt är en teaser för den nya bilen. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Nya Bugattin visas i Genève
Namnet Chiron är även bekräftat

Bugatti går nu ut och berättar att deras nya modell kommer att visas upp i Genève nästa vår, och samtidigt bekräftas även ryktena att den kommer att heta Chiron. Namnet är taget från den legendariska racerföraren Louis Chiron. Bilen beskriver tillverkaren som "The worldx27s most powerful, fastest, most luxurious and most exclusive production super sports car". 100 stycken exemplar ska redan vara beställda. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Bugatti hintar om nästa superbil
Veyrons uppföljare

Bugatti har börjat köra omkring med kamouflerade testbilar vilket alltså innebär att de har något nytt på gång. Nu får vi för första gången höra lite om vad det handlar om i och med den här korta teaservideon som släppts. Den nya bilen förväntas bli överdrivet snabbt, lyxig och självklart även ha en av de fetaste prislapparna du kan tänka dig. Ryktena säger att nyheten, som är Veyrons uppföljare, kommer att heta Chiron och ha minst 1 500 hästar och 1 500 Nm. A new chapter begins, join us. #imaginEBugatti http://t.co/hXvuqQ2tOu— Bugatti (@Bugatti) 13 augusti 2015 Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Ersättaren till Bugatti Veyron kommer toppa 460 km/h
Får hybriddrivlina med 1 500 hästar

Martin Winterkorn från Volkswagengruppen har nu bekräftat något som vi alla väntat på länge - vad ersättaren till Bugatti Veyron kommer att bjuda på. Enligt Martin kommer bilen att förses med en hybriddrivlina som pumpar ur sig hela 1 500 hästar, och dessa hjälper till att få bilen att klara av det viktigaste - toppfarten som i detta fall kommer att ligga på 460 km/h. Lansering blir någon gång nästa år. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Leukemisjuke Michael får en tur i sitt drömåk
En Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse

Sjuårige leukemisjuke Michael älskar bilar och han har stenkoll på alla de senaste superbilarna som finns på marknaden. Hans absoluta drömbil är Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse. Make-A-Wish-stiftelsen som verkar för att uppfylla svårt sjuka barns önskningar såg till att Michael fick spana in lite feta bilar och de ordnade även så att han fick åka med i just en sådan Bugatti han älskar. Tumnagel
79.6°
+
Bobby Green
0

Så byggdes Bugatti Veyron La Finale
Häng med till fabriken

Som jag skrev för ett tag sedan har den sista versionen av Bugattis superkärra Veyron byggts. Den kallas för "La Finale" och i den här videon får vi följa med till fabriken och se hur det gick till när den blev till. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron är slutsåld och färdigbyggd
Det här är det absolut sista exemplaret

I dag presenterar Bugatti det absolut sista exemplaret av modellen Veyron. Det är dags att vända blad och efter 450 stycken (300 coupéer och 150 cabbar) tillverkade får superbilen helt enkelt lämna plats åt en ersättare. La Finale som den sista bilen kallas är en Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse och den står för tillfället utställd på bilmässan i Genève. Vdn Wolfgang Dürheimer säger följande: "The Bugatti Veyron has shown that our engineers are capable of achieving a previously unimagined level of technical excellence, thereby opening up whole new dimensions in the automotive sector. The Veyron is justifiably at the head of the field. As the most powerful and fastest production supercar in the world, the Veyron is a true benchmark. With a world record speed of 431.072 km/h, it has become an icon of longitudinal dynamics." La Finale har en W16-motor på 8.0 liter som ger 1 200 hästar och 1 500 Nm. Bilen ska göra 0-100 km/h på 2.6 sekunder och toppa 410 km/h. Inspirationen till detaljerna sägs komma från den allra första bilen och det är därför färgerna går i rött och svart. Man har också valt att kolfibern ska synas och för första gången erbjuds färgen röd i detta utförande. Luftscoopen och ramen runt den lilla grillen fram är också för första gången svarta. På insidan hittar vi sportstolar i beige och rött skinn men det som sticker ut mest är elefant-statyn i brons som återfinns mellan stolarna. När Veyrons ersättare dyker upp är oklart för tillfället. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Heter Veyrons ersättare Chiron?
Ryktena säger det

Bugattis megabil Veyron har levt ett bra tag nu och det börjar bli dags för en ersättare. Nu dyker det upp rykten som säger att namnet på den kommande bilen blir Chiron, taget från racerföraren Louis Chiron som körde för Bugatti förr i tiden. Ersättaren som sägs få 1 500 hästar eller mer väntas dyka upp någon gång nästa år. På bilden ser vi konceptbilen Bugatti 18/3 Chiron från 1999, och redan här användes som vi kan se namnet Chiron. Tumnagel
31.7°
+
Bobby Green
0

Det blir ingen Bugatti 16C Galibier
Läggs ned innan den blir verklighet

2009 visade Bugatti upp konceptbilen 16C Galibier, en supersedan med lyx i överflöd och som skulle få samma W16-motor som i Veyron. Det snackades mycket fram och tillbaks kring konceptet, och 2011 var tanken att bilen skulle börja produceras. Ingenting har dock hänt sedan dess, och nu när vi har nått en bit in i 2014 får vi meddelandet att modellen läggs ned innan den blir verklighet. Det här betyder dock inte att Bugatti ligger på latsidan och rullar tummarna. En ny Veyron är på gång men inte en superduper-version som det tidigare ryktas om. Så här säger Bugattis Dr. Wolfgang Schreiber när han pratar med Top Gear: "We will not produce a x27SuperVeyronx27 or Veyron Plus, definitely. There will be no more power. 1200PS is enough for the chapter of Veyron and its derivatives. But itx27s too early to open the door and show you what we have planned. For now we have to keep the focus on the current Veyron, and help people to understand that this really is the last opportunity to get the car, which will have run for ten years from 2005-2015. Then we will close this chapter and open another one." Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse "Jean Bugatti"
Ytterligare en specialmodell - med bland annat platina i grillen

Bugatti släpper nu specialversion nummer två av Veyron och denna gång handlar det om en Grand Sport Vitesse. Och i centrum denna gång står ingen mindre än sonen till Ettore himself, Jean Bugatti. Specialaren hämtar inspiration från modellen Type 57 SC Atlantic som Jean ligger bakom och är härligt dunkel i sin mörka speciallack La Voiture Noire. Den hästskoformade grillen är tillverkad i äkta platina, så också emblemet. Jeans signatur återfinns på både bränsle- och oljelocket. Insidan går i beige och brunt läder. Motormässigt är bilen oförändrad. Endast tre exemplar kommer att byggas och varje kommer att ha en prislapp på nätta 2.28 miljoner Euro, innan lokala skatter. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Bugatti kommer inte att bygga en super-Veyron
Nähäpp

Jag har tidigare skrivit om ryktena att det var en super-Veyron på gång. En bil som sades få 1 600 hästar, göra 0-100 på låga 1.8 sekunder och banta 250 kilo. Men nu hävdar Bugattis vd, Dr. Wolfgang Schreiber, att det inte alls kommer att bli så. Sedan Bugatti började sälja Veyron har de lyckats skeppa iväg 390 stycken, och målet är att leverera 450 innan modellen läggs ner. Och alla resterande kommer att få den nuvarande 1 200-hästarsmotorn, ingen vassare är alltså planerad. Dock nämner Wolfgang att nästa generations Veyron kommer att vara mer potent än den som finns idag, men exakt vad det betyder återstår att se. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Bugatti visar specialversion av Veyron
Det här är den första av sex

Bugatti släpper nu den första av sina sex specialmodeller i serien som de valt att kalla för Legend. Bilarna är inspirerade av racerförare från förr och kommer i lite olika utföranden. De resterande fem versionerna kommer att presenteras en och en under ett år framåt. Det här är den första, Bugatti Legend "Jean-Pierre Wimille". Bilen får sitt namn från en av Bugattis mest kända förare, Jean-Pierre. Han vann Le Mans 24-timmarsrace 1937 och 39 och bilen vi ser här har fått de blåa färgerna från bilen han vann med första gången. Tre stycken bilar i detta utförande kommer att byggas och gemensamt för alla sex specialare är att de alla baseras på den öppna modellen Vitesse. Vad prislappen på denna blir är inte officiellt ännu, men det lär bli några hundralappar över den vanliga versionen. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron Super Sport återigen världens snabbaste
Guinness har ångrat sig

Det här börjar bli lite komiskt nu. Först blev Bugatti av med sitt världsrekord för att ha världens snabbaste bil efter att Hennessey börjat bråka och hävdat att deras Venom GT var snabbast. Kort därefter dundrade Bugatti ut ett nytt världsrekord och det i att deras avcabbade Veyron nu var världens snabbaste roadster. Nu går Guinness ut och säger att de ångrar sitt första beslut och ger tillbaka rekordet för världens snabbaste bil till Bugatti och modellen Veyron Super Sport. Anledningen till Guinness pudel sägs vara att de efter att ha konsulterat med experter kommit fram till att Bugattis toppfartsspärr inte är en anledning för att frånta dem rekordet. Den snabbaste produktionsbilen i världen är alltså denna vi ser här, och den gör 431,072 km/h.x27 Under "Läs mer" finns en video från rekordkörningen med Grand Sport Vitesse där Harry Metcalfe medverkar. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron på Fuji Speedway
Med Le Mans-vinnaren Seiji Ara bakom ratten

Den japanska motortidningen Motorhead har gjort denna film med en Bugatti Veyron som körs av Seiji Ara på Fuji Speedway. Seiji vann Le Mans 2004 och vet sannerligen hur man kör bil, snabbt. Att se honom föra fram en utav världens absolut snabbaste bilar i lite kurvor är en fröjd för ögat. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste öppna produktionsbil

Bugatti har varit i ropet på sistone då de nyligen blivit av med sitt världsrekord i toppfart för Veyron Coupé. Nu kontrar firman dock med att slänga ut ett helt nytt världsrekord, och det för öppna produktionsbilar. De har nämligen lyckats få upp sin Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse i hela 408.84 km/h. Det gör den till den snabbaste roadstern i världen. Wolfgang Schreiber som är det högsta hönset hos Bugatti säger följande i pressmeddelandet: "When we introduced the Vitesse, we established the top speed for open-top driving to be 375 km/h. Still, we could not let go of the idea of reaching the 400 km/h mark with this car as well. The fact that we have succeeded in reaching 408.84 km/h is a thrill for me, and it reaffirms once again that Bugatti is the leader when it comes to technology in the international automotive industry." Rekordet sattes på Volkswagens testbana i Ehra-Lessien med den 29-årige kinesiske racingföraren Anthony Liu bakom ratten. Rekordbilen kommer att ställas ut på den kommande Shanghai-mässan som öppnar i slutet på månaden. Den är lackad i svart och orange, kallas för WRC (World Record Car) Edition och byggs endast i åtta exemplar. Varje bil har en prislapp på 1.99 miljoner Euro, innan skatt. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Ännu vassare Veyron på väg?
1 600 hästar och 250 kilo lättare

Bugatti Veyron är en av de mest extrema bilarna i världen. Men det räcker tydligen inte. Nu går det nämligen rykten om att det kommer att komma en ännu vassare version. Den sägs få hela 1 600 hästar och genomgå en bantningskur på 250 kilo. Vad betyder det egentligen? Jo ett effekt/viktförhållande på 1/1. Med dessa sjuka siffror skulle bilen kunna ta sig till 100 km/h på löjliga 1.8 sekunder ochtoppa 463 km/h, vilket låter smått otroligt. Den nya superbilen väntas ha premiär i Frankfurt nästa höst. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Specialfärgad Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse med jätteprislapp
1.8 miljoner extra kostar specialversionen Rafale

Det är inte bara skojsiga konceptbilar som presenteras på Sao Paulo Motor Show utan även specialversioner av redan kända bilar. Bugatti visar upp en färggladare variant av Veyron Grand Sport Vitesse som fått tilläggsnamnet Rafale och en ännu högre prislapp. Det som skiljer denna från mängden är att Bugatti doppat den i en tvåtonslack som de kallar för "Gris Rafale", smickrande namn för oss här i Sverige. Kolfibern är också den blå, likaså interiören och fälgarna. I övrigt är det samma teknik under skalet vilket betyder en gigantisk W16-motor på 7.9 liter med fyra turbofläktar och en effekt på 1 200 hästar och 1 500 Nm. En sjustegad DSG-låda tar ekipaget från stillastående till 100 km/h på 2.6 sekunder och det roliga är slut först vid 410 km/h, om man har tillgång till en raksträcka som tillåter detta vill säga. Totalt landar notan på 16.3 miljoner. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Någon gör en burnout med en Bugatti EB110 SS
Inget man ser varje dag direkt

Här får vi se en gammal härlig Bugatti EB110 SS göra en burnout och brumma omkring lite grann. Det här är föregångaren till Veyron och under huven sitter det en 3.5-liters V12:a med fyra turbosnurror på totalt 603 hästar. Bilen gör 0-100 km/h på 3.2 sekunder och toppar 348 km/h. Rätt imponerande siffror för en kärra som släpptes 1992. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Reklamfilm för Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
Bilen väldigt få har råd med

Bugatti har släppt en reklamfilm som visar deras Veyron Grand Sport Vitesse när den snurrar omkring i Alperna. Vackra bilder på en vacker (?) bil med en W16 på 7.9 liter, 1 200 hästar och 1 500 Nm som gör 0-100 km/h på 2.6 sekunder och toppar 409 km/h. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron i tät trafik
Lyxbilen besöker Vietnam

Att köra i mycket tät trafik med bilar, moppar och bussar överallt kräver sin förare. Här har någon tagit en Bugatti Veyron och vågat sig ut i trafiken i Vietnam. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Så gick det till att bygga Bugatti Grand Sport L'Or Blanc
Tog tre veckor

Bugatti byggde för ett tag sedan en specialversion av monstret Veyron som de döpte till Grand Sport L’Or Blanc. Bilen är smyckad med porslin och målad i klassiska japanska vas-färger och specialbyggd åt en kund i Saudi. Tre veckor tog det för Bugattis folk att få till bilen som fick en prislapp på omkring 2.4 miljoner dollar. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0