m
Artiklar i kategorin Bil / Cadillac

Cadillac presenterar CT5
Ersätter CTS

Cadillacs ersättare till modellen CTS är nu presenterad. Den här kallar man för CT5 och precis som modellbeteckningen antyder är det här ett mindre syskon åt CT6. Med CT5 vill Cadillac utmana i klassen som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-Klass och Volvo S90 befinner sig i. Motormässigt finns det två val - en turbomatad fyra på 2,0 liter eller en V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. En automatlåda med tio stycken växlar är det som gäller och drivningen sker på bakhjulen - fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Tyvärr berättar Cadillac inte mer om nyheten för närvarande. Premiär blir det på bilmässan i New York som öppnar den 19 april. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Cadillacs första elbil
Använder GMs nya elbilsplattform

Cadillac har visat upp bilder på en crossover som ska vara deras första elbil. Bilderna är rätt konceptuella så det här är troligen inte helt hur produktionsbilen kommer att se ut. Men bilen ska byggas och dessutom vara den första på GMs nya plattform för elbilar. Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0

Eldriven Cadillac kommer 2021
Eller i alla fall senast 2022

Cadillac ELR var en hybridmodell som tillverkades mellan 2013 och 2016. Ingen succé direkt med under 3.000 stycken exemplar sålda. Ska man göra en någorlunda uppföljare nu för tiden bör den nog gå helt och hållet på el, och det har Cadillac planer på. 2021 eller senast 2022 är planen att deras första rena elbil ska presenteras men så mycket mer än så vet vi tyvärr inte för tillfället. Det vore ju trevligt om man gjorde verklighet av konceptbilen Escala som presenterades 2016 och som togs emot väldigt bra. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Cadillac lyfter flaggskeppet CT6
Först ut med nya V8:an

Våren 2015 fick vi se Cadillacs lyxiga tysk-utmanare CT6. Nu är det dags för modellen att få sig ett lyft och så här ser den ut. Förutom nytt utseende blir det den första modellen som får ta del av den nya dubbelturbomatade V8:an på 4,2 liter som ger 550 hästar och 850 newtonmeter. Motorn ska vara helt ny från grunden och sägs vara en perfekt balans mellan prestanda, effektivitet och ett kompakt format. Maskinen är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Väljer man toppversionen V-Sport får man stora Brembo-bromsar med fyrkolvsok, sportigare fjädring, styvare chassi och motorn som tidigare nämnts. Vad bilen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Cadillacs VD dissar CarPlay
Inte kasta sten osv

CarPlay är absolut inte en färdig produkt, efter att det släpptes har det inte hänt supermycket och antalet appar som fungerar med lösningen är helt klart lätträknade. Mycket kan alltså göras, vilket Cadillacs VD Johan de Nysschen gärna pratar om - There are a lot of things about this product I like, and other things that drive me absolutely nuts, säger han til Yahoo Finance. It can bring a lot of functionality in the car, but I will also tell you it is extremely clunky. Framförallt gillar han inte Apple Maps, en produkt som nog alla i hela världen håller med om behöver mer kärlek. - Apple map data is still at the early stage. It was not originally conceived for a vehicle traveling at 75 miles per hour. Like when it says turn left here—at the off ramp you have passed. That kind of stuff will need further work. Han klagar också på att det är så krångligt att växla mellan funktioner som CarPlay erbjuder och som finns i bilens system, något han på sätt och vis har helt rätt i. Vissa tillverkare har löst detta lite bättre, som Volvo, medan andra system är oerhört trubbiga. Man märker på Johans ton, och andra som pratat om detta, att Apple och Google inte är helt lätta att arbeta med när det kommer till detta. Men samtidigt så hade varken CarPlay eller Android Auto behövts alls om tillverkarna gjort system som var helt ok. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Cadillac uppdaterar XTS
Ny design och mer teknik

Cadillac har uppdaterat modellen XTS och så här ser den ut. Designen har ritats om en smula samtidigt som man packat bilen med mer teknik och förbättrat komforten. Förutom detta går det att få lite nya färgkombinationer på insidan och det har tillkommit två nya fälgalternativ. Framstolarna har fått en annan form på stoppningen, ramen som håller den och stolsvärmen för att göra dessa mer bekväma. Ingenjörerna ska även ha jobbat med att ljudisolera kupén ytterligare så att oväsen utifrån får svårare att leta sig in. I mittkonsolen sitter den senaste generationen av Cadillacs infotainmentsystem som består av en åtta tum stor pekskärm. För att göra turen ännu trevligare kan bilen utrustas med Magnetic Ride Control och Rear Air Leveling. Vill man ha lite mer kraft under huven väljer man det nya alternativet XTS Platinum V-Sport som bjuder på en dubbelturbomatad V6:a som ger 410 hästar. Den här versionen har även fyrhjulsdrift som standard. Annars är det en V6:a på 3,6 liter med 304 hästar kopplad till en sexstegad automatlåda som gäller. Förarassistanssystem som erbjuds är bland annat Low Speed Automatic Braking, Following Distance Indicators, Adaptive Cruise Control, Forward/Reverse Automatic Braking, Lane Change Alert och Side Blind Zone Alert. Vad uppdaterade XTS kommer att kosta, när den släpps och om den kommer att säljas i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac startar prenumerationstjänst
Byt bil 18 gånger om året

Det nya svarta i bilbranschen är att vi som är kunder inte ska behöva anstränga oss så mycket. Man verkar faktiskt försöka anpassa sig efter kundernas behov och de är inte längre en bil hela tiden. En del kanske behöver bilen någon gång i månaden och då behöver man en typ av tjänst. Andra behöver olika bilar vid olika tillfällen. Cadillac startar nu BOOK by Cadillac som är en prenumerationstjänst. Du betalar 1500 dollar i månaden och så får du välja vilken av Cadillacs modeller du vill. Och byta när du vill, upp till 18 gånger om året. Du väljer bara en ny bil i appen och så kommer de och byter den åt dig. Underhåll, service och allt sånt ingår så klart. 1500 dollar i månaden är inte skitpengar men det finns nog helt klart en marknad för detta. Tumnagel
50.0°
+
Roger Åberg
0

Cadillac ska börja köra prototypracing igen
Nästa säsong ställer man upp med DPi-V.R

Det var 14 år sedan Cadillac sist var med och tävlade med en racingprototyp i USA men snart är det dags igen. Bilen kallar man för DPi-V.R och den byggs enligt Daytona Prototype-standarden. Nästa år kommer den att vara med och tävla i prototypklassen i IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Bilen baseras på Dallara LMP2-chassiet och under skalet sitter det en V8:a på 6,2 liter utan överladdning. Vad den har för effekt är dock oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Cadillac XT5
Uppföljaren till SRX

Cadillac visar nu de första bilderna på den nya modellen XT5 som kommer att ersätta dagens SRX. Vi får inga uppgifter kring bilen men det sägs att den bygger på GM:s nya Chi-plattform. Motormässigt kommer XT5 att få samma motorer som i modellen CT6. Bilen har premiär på mässor i Dubai och i Los Angeles i November. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Motor Authority kör nya Cadillac CTS-V
En Corvette Z06 med fyra dörrar?

Motor Authority har nu presenterat sitt test av helt nya Cadillac CTS-V som presenterades i slutet av förra året. Sedanen får samma motor som i Corvette Z06 men med något mindre effekt (10 futtiga hästar), dock skäms den knappast för sig. Den kompressormatade V8:an på 6.2 liter pumpar ur sig 640 hästar och har ett vrid på 854 Nm. Det räcker för en 0-100-tid på 3.8 sekunder och en toppfart på 320 km/h. Så hur är den då att köra? Kolla på videon så får du svaret. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Det behövs mer än snygga linjer för att klå tyskarna
Jag har kört Cadillac ATS Coupé

Att Tyskland är duktiga på att leverera bra bilar det vet vi. Alla andra har som riktmärke att nå upp till samma nivå och en av de som försökt länge nu är Cadillac. Det har gått lite knackigt men amerikanarna ger inte upp. Den nya modellen ATS Coupé är deras vassaste motståndare hittills, men den är inte riktigt där än. Designmässigt har man äntligen hittat rätt och lyckats skapat något som sticker ut, men som vi alla vet är inte utseendet allt. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Motor Trend testar Cadillac ATS-V
Är den bättre än BWM M3?

Cadillac ATS-V presenterades förra vintern och det har från början varit helt klart varför Cadillac tagit fram denna bil - för att klå ärkerivalen BMW M3. Motor Trend har testat bilen för att ta reda på om den lever upp till dess lömska plan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Man färdas som en kung i nya Cadillac Escalade
Jag har kört den bästa suven Amerika har att erbjuda

Allt är större i Amerika. Och ja, i detta fall stämmer det faktiskt. Escalade har alltid varit stor såklart, men det är inte så ofta man stöter på en här hemma i Svedala. Nu säljs den dock här och då måste man ju givetvis prova på hur det är att ratta det den stora familjen med lite tjockare plånbok kör där borta. Jag fick nycklarna till ett exemplar och efter ett dygn förstår jag varför bilen har fått den status den har. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Cadillac drar täcket av CT6
En lyxbil som ska utmana tyskarna

Efter lite teasers hit och dit presenterar Cadillac nu den nya modellen CT6 innan portarna till New York Auto Show slår upp. Det här är en lyxsedan med ett tydligt mål - att konkurrera med modeller som exempelvis BMW 7-serie. CT6 bygger på GMs nya plattform Omega. Plattformen består av inte mindre än elva stycken olika material, allt för att hålla vikten nere. Exakt vad bilen väger får vi inte reda på men Cadillac säger att det är under 1 600 kilo. CT6 mäter 5.18 meter på längden, har en hjulbas på 3.1 meter, bredd på 1.87 meter och en höjd på 1.47 meter. Magnetic Ride Control ska sköta dämpning och ge en behagligare åktur med flera inställningsmöjligheter. Här finns även teknik som bakhjulsstyrning som förutom att förminska vändradien även gör bilen stabilare vid filbyten och liknande. Vid lanseringen finns det tre stycken olika motoralternativ att välja mellan, gemensamt är att alla kopplas till en åttastegad automatlåda. Motorerna är en turboladdad fyra på 2.0 liter som ger 265 hästar, en V6:a på 3.6 liter utan överladdning som ger 335 hästar och en dubbelturbo-V6:a på 3.0 liter som ger 400 hästar. Den sistnämnda utrustas med cylinderdeaktivering för att spara bränsle. En plug-in-hybrid kommer presenteras längre fram. Fyrhjulsdrift är standard på alla CT6 med V6:a, övriga är bakhjulsdrivna. Insidan bjuder på läder, trä och kolfiber. Framstolarna är utrustade med massagefunktion och där bak ska du kunna justera sätet så att du sitter så bra som möjligt. Baksätesåkarna får även varsin 10-tums pekskärm att leka med. För första gången i en bil monteras även Boses Panaray-system med inte mindre än 34 stycken högtalare. Säkerhetsfunktioner som kameror, night vision, backspegel med skärm istället för spegel, parkeringshjälp och kollisionsvarningssystem finns också. De första bilarna kommer till utställningshallarna mot slutet av året. Några prisuppgifter finns tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar nya CTS-V
En riktig killer med 640 hästar

2004 dök den prestandafokuserade V-versionen av Cadillacs modell CTS upp för första gången. Fyra år senare var det dags för generation två och nu är det således dags för generation tre - och det blir något i hästväg. Den nya bilen får samma motor som nya Corvette Z06 och gör 0-100 km/h på omkring 3.8 sekunder. Motorn som är den centrala delen i denna vagn är en kompressormatad V8:a på 6.2 liter. Effekten anges till 640 hästar och 854 Nm. Den relativt stora sedanen på 1 880 kilo ska kunna ta sig till 100 på 3.8 sekunder och det roliga sägs vara slut först vid 320 km/h. Effekten skickas endast till bakhjulen och detta sker via en åttastegad automatlåda med paddlar bakom ratten och möjligheten att dra iväg med hjälp av launch control. I övrigt vässas allt i bilen upp för att matcha prestandan. Chassi, fjädring, dämpning, bromsar, spårvidd och så vidare. Utseendemässigt förses den med ett biffigare kjolpaket och om man vill kan man lägga till ventilationshål på huven, splitter fram och diffusor bak - allt tillverkat i kolfiber. På insidan sitter man i skålade sportstolar från Recaro som är utrustade med både värme och ventilation. Premiär för nya CTS-V blir på Detroit Auto Show i januari. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac CT6 får också skärm istället för backspegel
Strömmar video från en kamera där bak

Cadillacs kommande modell CT6 får teknik som vi tidigare har sett att bland annat både Nissan och Audi har tänkt att implementera i sina bilar - en skärm istället för en konventionell backspegel. Skärmen är i sin tur kopplad till en kamera där bak som strömmar högupplöst video (1280 x 240). Enligt Cadillac ska skärmen ge fyra gånger bättre sikt än en vanlig spegel, framförallt eftersom C-stolparna och nackstöden inte hindrar här. Cadillac CT6 har premiär nästa år. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Cadillac ATS-V officiell
Kommer som både sedan och coupé

För exakt en vecka sedan läckte V-versionen av Cadillacs modell ATS ut och nu presenteras den officiellt. Det köparna kommer att få är en prestandafokuserad modell med en dubbelturbomatad V6:a på 3.6 liter under den bulkiga huven som är tillverkad i kolfiber. Motorn ger 455 hästar och har ett vrid på 603 Nm. Till den kopplas en gammal hederlig sexpetad manuell låda med automatisk varvtalsmatchning vid nedväxling. Det finns även en automatlåda med åtta steg (Hydra-Matic 8L90) och väljer man den gör bilen 0-100 km/h på 3.9 sekunder och toppar 299 km/h. Kraften skickas endast till bakhjulen. Som väntat kittas bilen med ett fetare kjolpaket än sina syskon, samt större bromsar från Brembo och fyra avgaspipor där bak. Allt om modellen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Premiär och pris får vi inte reda på än tyvärr. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac ATS-V läcker ut
Får 450 hästar

Igår kunde vi visa upp en teaser inför släppet av Cadillacs nya prestandavagn ATS-V och idag har officiella pressbilder läckt ut på nätet. Precis som väntat får bilen ett kaxigare utseende, fetare kjolpaket och fyra avgaspipor där bak. Piporna är i sin tur kopplade till en dubbelturbomatad V6:a på 3.6 liter som ger ifrån sig 450 hästar och 603 Nm. Motorn är samma som sitter i modellen CTS Vsport men här ger den lite mer effekt. Kraften skickas till bakhjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat - utan dubbelkoppling. Vikten på bilen sägs ligga på omkring 1 600 kilo. Fler läckta bilder finns på länken nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Cadillac teasar ATS-V Coupé
Premiär den 18 november

Hos Cadillac får de mer prestandafokuserade modellerna ett V i namnet. Den 18 november tillkommer en medlem i den familjen - ATS-V Coupé, och nu får vi den första officiella teasern på bilen i form av en burnout. Till skillnad från övriga V-versioner har ATS-V en dubbelturbomatad V6:a på 3.6 liter istället för en V8:a. Effekten kommer att ligga omkring 425 hästar och bilen är tänkt att konkurrera med exempelvis BMW M4. Till motorn kopplas enligt ryktena en sjustegad manuell låda eller en åttastegad automat. Kraften kommer endast att skickas till bakhjulen. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Cadillac visar upp coupé-version av ATS
En slankare ATS

Cadillac är som så många andra biltillverkare också på plats i Detroit och i deras monter visar de upp helt nya ATS Coupé. Det här är Cadillacs första premiumcoupé i den här klassen och en lite smärtare version av vanliga ATS. Bilen kommer med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och under huven sitter det en turboladdad fyra på 2.0 liter som ger 276 hästar och har ett vrid på 400 Nm. Till motorn kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat. 0-100 km/h ska gå på 5.8 sekunder. Uwe Ellinghaus, som är chief marketing officer hos Cadillac, säger följande: "The Cadillac ATS Coupe is a natural step in the brandx27s progression, and another distinctive, fun-to-drive and technologically advanced car for a new generation of drivers extending our target groups. It is an exclusively distinctive American alternative, unique in its class, yet delivering a sporty and sophisticated driving experience rivaling the worldx27s best." ATS Coupé lanseras till hösten. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Pimp-mobilen är tillbaka
Cadillac rullar ut nya Escalade

Bling-suven nummer ett, Cadillac Escalade, gör nu ny entré inför modellåret 2015. Allt ska vara nytt från topp till tå, men trots det är det ändå en rambyggd konstruktion vi ser framför oss i generation fyra. Dock ska den ha världens snabbaste stötdämpare. Det här är alltså den lyxigaste i ligan och under det stora skalet sitter en V8:a på 6.2 liter som ger 425 hästar och 610 Nm. Till det kopplas en sexstegad automatlåda som skickar kraften till bakhjulen eller alla fyra om man väljer till det. Interiören bjuder på läder i överflöd och gott om plats. Det finns även en längre version, kallad ESV, med ännu mera plats tack vare en 35.5 centimeter längre hjulbas. Bilen flyter fram på de aktiva stötdämparna Magnetic Ride Control som flera andra modeller använder sig av. Nya Escalade får även moderniteter som döda-vinkel-varnare, automatisk bromsfunktion, adaptiv farthållare och vingelvarnare för att nämna några saker. Pris är inte annonserat ännu. Bilen kommer till Europa i slutet på nästa år. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Insidan på nya Cadillac Escalade
Så här ser den ut

På måndag nästa vecka ska Cadillac visa upp helt nya Escalade i New York. Men innan några bilder läcker ut eller liknande delar tillverkaren med sig av interiören i bilen. Eller i alla fall en bild som visar lite av förar- och passagerarsidan. Bilen är i grunden som sagt en GMC Yukon och den delar det mesta med denna förutom utseendet på utsidan och insidan. Här ska det vara mer ombonat och lyxigare än de övriga syskonen. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Jay Leno spanar in Cadillacs nya konceptbil Elmiraj
Snygg! Och stor

Den senaste bilen att hälsa på hos Jay Lenox27s Garage är Cadillacs nya läckra konceptbil Elmiraj. Med bilen är Ed Welburn som är vd på General Motors Global Design. Och! Jay har suit istället för den ljusblåa jeansskjortan. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Cadillac utmanar BMW M4 med ATS-V
425 hästar och manuell låda

Sedan BMW visade upp sitt M4-koncept har det tjafsats jättemycket på nätet om att bilen kanske inte kommer att erbjudas med manuell låda. Den som lackar ut på det och vill ha en effektstinn coupé med manuell låda kanske istället ska snegla på den kommande ATS-V från Cadillac. Den sägs nämligen få 425 hästar, tre pedaler och en spak som du kan vispa omkring själv med. Motorn ska enligt ryktena komma från XTS Twin Turbo och är en V6:a med dubbelturbo. Den ger i XTS:en 416 hästar men väntas alltså ge 425 i ATS-V. Så vad säger ni, en M4 eller en ATS-V? Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Cadillac visar läckert koncept
Det här är Elmiraj

Utan några läckor i förväg har Cadillac nu presenterat en helt ny konceptbil på Pebble Beach Concours d’Elegance i Kalifornien. Den heter Elmiraj och inspirationen sägs komma från klassikern Eldorado från 1967. Konceptet är också en uppföljare till jätte-cabben Ciel Concept som Cadillac visat tidigare. Plattformen som bilen vilar på är något vi kommer att få se i framtida bilar från Cadillac och tillverkaren berättar att det vilar en V8:a på 4.5 liter med dubbla turbo under huven. En motor som ger 500 hästar och har ett vrid på 680 Nm. Insidan bjuder på lyx i överflöd med stolar i kamelskinn och handskuret Rosewood-trä från Brasilien. Vad tycks? Tumnagel
56.0°
+
Bobby Green
0

Cadillac visar ny Escalade i oktober
Ser spejsad ut

Cadillac bekräftar nu att de kommer att visa upp en helt ny version av pimp-suven Escalade den sjunde oktober i New York. Och det sägs att bilen får sig ett rejält lyft, och att döma av den ena strålkastaren som vi ser här verkar det stämma in rätt så bra. Undertill kommer bilen att vila på samma K2XX-plattform som den senaste Chevrolet Silverado har och under huven ska det sitta en V8:a på 6.2 liter som ger ifrån sig 420 hästar och ett vrid på 600 Nm. Utseendet ska alltså bli ännu biffigare än dagens modell och insidan ska osa mer lyx än någonsin tidigare. Nya Escalade kommer att börja säljas nästa år. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Jay Leno klämmer på Cadillac ELR
Ni vet den där nya hybriden med range extender

Cadillac har nu rullat ut sin purfärska modell ELR, en kompakt coupé med range extender som alltså hamnar i hybrid-facket. Lite lägre bränsleförbrukning än andra bilar, möjligheten att köra på enbart el och mer kraft. Det i kombination med att den faktiskt inte ser helt tokig ut gör att den kanske kommer att sälja bra, eller vad tror ni? Jay Leno har i alla fall tagit sig en titt på bilen, och testat den lite ute på vägen. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Cadillac lyfter CTS
Och stoppar ner en helt ny motor under huven

Denna veckan öppnar portarna till New York Auto Show och där kommer Cadillac att visa upp en uppfräschad version av modellen CTS. Tack vare lite läckta bilder kan vi redan nu se hur den ser ut. Och visst lånar nya CTS lite drag från syskonen ATS och XTS. En annan ny grej för modellen är att en helt ny motor stoppas ner under huven. Det är en V6:a på 3.6 liter med dubbelturbo som heter LF3 och som lämnar 420 hästar och 583 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 4.6 sekunder. Förbrukningen ska ligga på 0.94 liter per mil. Förutom detta motoralternativ kommer bilen även att erbjudas med en annan V6:a utan turbo på 3.6 liter och en turbomatad fyra på 2.0 liter och 276 hästar hämtad från modellen ATS. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac täcker av ELR
Chevrolet Volt i snyggare förpackning

Nu har då Cadillac presenterat sin hybrid med range-extender ELR. En elegant coupé som i grund och botten är en Chevrolet Volt. Bilens linjer har vi sett sedan 2009, då den för första gången visades upp som konceptet Converj. Det var ett tag sedan men som tur är har inte alla former försvunnit på vägen. I sann 2013-anda är alla lampor på bilen utrustade med led-teknik vilket säkerligen kommer att se mycket fint ut när det är mörkt ute. Cadillac fortsätter med sina stående strålkastare och bakljus som löper längs med skärmen. ELRs kraftpaket driver på framhjulen och det består av en elmotor med ett något uppdaterat och lättare batteri än det som sitter i Volt. Bilen har också samma bensinfyra på 1.4 liter, 207 hästar och 400 Nm som range-extender (laddar enbart batterierna till elmotorn). På bara el ska man kunna köra omkring 5.6 mil vilket är något kortare än för Volt. En full uppladdning ska ta runt 4.5 timmar med ett vanligt standarduttag. ELR väger 1 846 kilo. Enligt Cadillac ska ELR vara roligare och sportigare att köra än Volt, bland annat genom att den har en styvare kaross och lite sport-inställningar som man kan göra. Vad den kommer att kosta när den väl kommer, som också är oklart, får vi inte reda på för tillfället. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Cadillac hintar ELR Coupé i produktionsform
Visas upp i januari

Det kommer att presenteras massa nytt på bilmässan i Detroit i januari. Bland utställarna kommer Cadillac stå och i deras bås ska produktionsversionen av ELR Coupé visas upp. Bilen visades upp som ett koncept redan för tre år sedan och hette då Converj. Den baseras på Chevrolet Volt och har alltså en hybrid-drivlina under skalet. Några specifikationer på vad elmotorn och förbränningsmotorn ger i ELR:s fall får vi inte, utan bara den här bilden att glo på tills bilen blir officiell. Som vi kan se verkar inte mycket skilja denna från konceptet, vilket allt som oftast är trevligt. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0