m
Artiklar i kategorin Bil / Cadillac

Cadillac visar upp coupé-version av ATS
En slankare ATS

Cadillac är som så många andra biltillverkare också på plats i Detroit och i deras monter visar de upp helt nya ATS Coupé. Det här är Cadillacs första premiumcoupé i den här klassen och en lite smärtare version av vanliga ATS. Bilen kommer med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och under huven sitter det en turboladdad fyra på 2.0 liter som ger 276 hästar och har ett vrid på 400 Nm. Till motorn kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat. 0-100 km/h ska gå på 5.8 sekunder. Uwe Ellinghaus, som är chief marketing officer hos Cadillac, säger följande: "The Cadillac ATS Coupe is a natural step in the brandx27s progression, and another distinctive, fun-to-drive and technologically advanced car for a new generation of drivers extending our target groups. It is an exclusively distinctive American alternative, unique in its class, yet delivering a sporty and sophisticated driving experience rivaling the worldx27s best." ATS Coupé lanseras till hösten. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Pimp-mobilen är tillbaka
Cadillac rullar ut nya Escalade

Bling-suven nummer ett, Cadillac Escalade, gör nu ny entré inför modellåret 2015. Allt ska vara nytt från topp till tå, men trots det är det ändå en rambyggd konstruktion vi ser framför oss i generation fyra. Dock ska den ha världens snabbaste stötdämpare. Det här är alltså den lyxigaste i ligan och under det stora skalet sitter en V8:a på 6.2 liter som ger 425 hästar och 610 Nm. Till det kopplas en sexstegad automatlåda som skickar kraften till bakhjulen eller alla fyra om man väljer till det. Interiören bjuder på läder i överflöd och gott om plats. Det finns även en längre version, kallad ESV, med ännu mera plats tack vare en 35.5 centimeter längre hjulbas. Bilen flyter fram på de aktiva stötdämparna Magnetic Ride Control som flera andra modeller använder sig av. Nya Escalade får även moderniteter som döda-vinkel-varnare, automatisk bromsfunktion, adaptiv farthållare och vingelvarnare för att nämna några saker. Pris är inte annonserat ännu. Bilen kommer till Europa i slutet på nästa år. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Insidan på nya Cadillac Escalade
Så här ser den ut

På måndag nästa vecka ska Cadillac visa upp helt nya Escalade i New York. Men innan några bilder läcker ut eller liknande delar tillverkaren med sig av interiören i bilen. Eller i alla fall en bild som visar lite av förar- och passagerarsidan. Bilen är i grunden som sagt en GMC Yukon och den delar det mesta med denna förutom utseendet på utsidan och insidan. Här ska det vara mer ombonat och lyxigare än de övriga syskonen. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Jay Leno spanar in Cadillacs nya konceptbil Elmiraj
Snygg! Och stor

Den senaste bilen att hälsa på hos Jay Lenox27s Garage är Cadillacs nya läckra konceptbil Elmiraj. Med bilen är Ed Welburn som är vd på General Motors Global Design. Och! Jay har suit istället för den ljusblåa jeansskjortan. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Cadillac utmanar BMW M4 med ATS-V
425 hästar och manuell låda

Sedan BMW visade upp sitt M4-koncept har det tjafsats jättemycket på nätet om att bilen kanske inte kommer att erbjudas med manuell låda. Den som lackar ut på det och vill ha en effektstinn coupé med manuell låda kanske istället ska snegla på den kommande ATS-V från Cadillac. Den sägs nämligen få 425 hästar, tre pedaler och en spak som du kan vispa omkring själv med. Motorn ska enligt ryktena komma från XTS Twin Turbo och är en V6:a med dubbelturbo. Den ger i XTS:en 416 hästar men väntas alltså ge 425 i ATS-V. Så vad säger ni, en M4 eller en ATS-V? Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Cadillac visar läckert koncept
Det här är Elmiraj

Utan några läckor i förväg har Cadillac nu presenterat en helt ny konceptbil på Pebble Beach Concours d’Elegance i Kalifornien. Den heter Elmiraj och inspirationen sägs komma från klassikern Eldorado från 1967. Konceptet är också en uppföljare till jätte-cabben Ciel Concept som Cadillac visat tidigare. Plattformen som bilen vilar på är något vi kommer att få se i framtida bilar från Cadillac och tillverkaren berättar att det vilar en V8:a på 4.5 liter med dubbla turbo under huven. En motor som ger 500 hästar och har ett vrid på 680 Nm. Insidan bjuder på lyx i överflöd med stolar i kamelskinn och handskuret Rosewood-trä från Brasilien. Vad tycks? Tumnagel
56.0°
+
Bobby Green
0

Cadillac visar ny Escalade i oktober
Ser spejsad ut

Cadillac bekräftar nu att de kommer att visa upp en helt ny version av pimp-suven Escalade den sjunde oktober i New York. Och det sägs att bilen får sig ett rejält lyft, och att döma av den ena strålkastaren som vi ser här verkar det stämma in rätt så bra. Undertill kommer bilen att vila på samma K2XX-plattform som den senaste Chevrolet Silverado har och under huven ska det sitta en V8:a på 6.2 liter som ger ifrån sig 420 hästar och ett vrid på 600 Nm. Utseendet ska alltså bli ännu biffigare än dagens modell och insidan ska osa mer lyx än någonsin tidigare. Nya Escalade kommer att börja säljas nästa år. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Jay Leno klämmer på Cadillac ELR
Ni vet den där nya hybriden med range extender

Cadillac har nu rullat ut sin purfärska modell ELR, en kompakt coupé med range extender som alltså hamnar i hybrid-facket. Lite lägre bränsleförbrukning än andra bilar, möjligheten att köra på enbart el och mer kraft. Det i kombination med att den faktiskt inte ser helt tokig ut gör att den kanske kommer att sälja bra, eller vad tror ni? Jay Leno har i alla fall tagit sig en titt på bilen, och testat den lite ute på vägen. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Cadillac lyfter CTS
Och stoppar ner en helt ny motor under huven

Denna veckan öppnar portarna till New York Auto Show och där kommer Cadillac att visa upp en uppfräschad version av modellen CTS. Tack vare lite läckta bilder kan vi redan nu se hur den ser ut. Och visst lånar nya CTS lite drag från syskonen ATS och XTS. En annan ny grej för modellen är att en helt ny motor stoppas ner under huven. Det är en V6:a på 3.6 liter med dubbelturbo som heter LF3 och som lämnar 420 hästar och 583 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 4.6 sekunder. Förbrukningen ska ligga på 0.94 liter per mil. Förutom detta motoralternativ kommer bilen även att erbjudas med en annan V6:a utan turbo på 3.6 liter och en turbomatad fyra på 2.0 liter och 276 hästar hämtad från modellen ATS. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac täcker av ELR
Chevrolet Volt i snyggare förpackning

Nu har då Cadillac presenterat sin hybrid med range-extender ELR. En elegant coupé som i grund och botten är en Chevrolet Volt. Bilens linjer har vi sett sedan 2009, då den för första gången visades upp som konceptet Converj. Det var ett tag sedan men som tur är har inte alla former försvunnit på vägen. I sann 2013-anda är alla lampor på bilen utrustade med led-teknik vilket säkerligen kommer att se mycket fint ut när det är mörkt ute. Cadillac fortsätter med sina stående strålkastare och bakljus som löper längs med skärmen. ELRs kraftpaket driver på framhjulen och det består av en elmotor med ett något uppdaterat och lättare batteri än det som sitter i Volt. Bilen har också samma bensinfyra på 1.4 liter, 207 hästar och 400 Nm som range-extender (laddar enbart batterierna till elmotorn). På bara el ska man kunna köra omkring 5.6 mil vilket är något kortare än för Volt. En full uppladdning ska ta runt 4.5 timmar med ett vanligt standarduttag. ELR väger 1 846 kilo. Enligt Cadillac ska ELR vara roligare och sportigare att köra än Volt, bland annat genom att den har en styvare kaross och lite sport-inställningar som man kan göra. Vad den kommer att kosta när den väl kommer, som också är oklart, får vi inte reda på för tillfället. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Cadillac hintar ELR Coupé i produktionsform
Visas upp i januari

Det kommer att presenteras massa nytt på bilmässan i Detroit i januari. Bland utställarna kommer Cadillac stå och i deras bås ska produktionsversionen av ELR Coupé visas upp. Bilen visades upp som ett koncept redan för tre år sedan och hette då Converj. Den baseras på Chevrolet Volt och har alltså en hybrid-drivlina under skalet. Några specifikationer på vad elmotorn och förbränningsmotorn ger i ELR:s fall får vi inte, utan bara den här bilden att glo på tills bilen blir officiell. Som vi kan se verkar inte mycket skilja denna från konceptet, vilket allt som oftast är trevligt. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Jay Leno visar upp sin Cadillac Type 57 från 1918
Aldrig renoverad och i strålande skick

I Jays garage finns det mängder av bilar, de flesta i makalöst bra skick. Hans Cadillac Type 57 från 1918 är en sådan, och den har faktiskt aldrig blivit renoverad. Hur bilen har kunnat bevaras så pass bra berättar Mr Leno i klippet. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Hennessey utmanar Bugatti med sin Cadillac CTS-V
Hävdar att det här är världens starkaste fyrsitsiga bil

John Hennessey och hans gäng är kända för att kräma ordentligt med effekt ur amerikanska bilar, och bilar från andra länder också för den delen. Deras senaste bygge baseras på en Cadillac CTS-V Coupé som efter behandling lämnar galna 1 226 hästar. Enligt Hennessey världens starkaste bil med plats för fyra och något som de vill utmana Bugatti och deras monsterbil Veyron med. Motorn som i grunden är en V8:a på 7.0 liter istället för originalets 6.2 och har fått dubbla turbo-aggregat och som förare kan man välja mellan tre olika effektlägen, 800, 1 000 eller toppeffekten 1 226 hästar och ett vrid på 1 502 Nm. I det värsta läget gör bilen 0-100 km/h på 2.9 sekunder, kvartsmilen på 10.2 och ska ha en toppfart på 389 km/h. Hennessey kommer bara att bygga tolv stycken av detta monster men den som vill uppgradera till en "VR1200" som den kallas kan lämna in sin CTS-V och göra det i efterhand. I paketet ingår förutom motoruppgraderingen även en koppling som pallar med effekten, 20-tummare skodda med 275/30-däck fram, 345/30 bak, hårdare fjädring och ett kjolpaket i kolfiber. Vad kalaset går loss på är dock oklart. Allt som är gjort med bilen kan du läsa om här. Ett klipp på när bilen brummar lite kan du se under "Läs mer". Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Cadillacs nya koncept
Nu kan man ju faktiskt se vad bilderna föreställer

Två usla bilder på Cadillacs nya koncept "Glamour" fick vi för några dagar sedan och nu får vi två till. Fast denna gång är de inte usla utan visar faktiskt lite mer hur bilen ser ut. Det vi kan se är något vi knappast får se inom kort från Cadillac. Den här bilen är alldeles för konceptig för att börja produceras snart och även om Cadillacs nya formspråk är just yxigt och kantigt är det här lite väl extremt. Men mer än så här får vi inte för tillfället. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Cadillac hintar om nytt koncept
Jag tror att det föreställer en bil

I helgen var det dags för årets upplaga av "Pebble Beach Concours d’Elegance" och inför det visade Cadillac upp dessa två bilder på ett kommande koncept. Det är svårt att urskilja hur det skulle kunna se ut men Cadillac lovar att allt ska visas upp i sin helhet i början på nästa år. Clay Dean som är chef över Cadillacs mer avancerade designgrejer sa till AutoWeek att det nya konceptet hämtar inspiration från gamla modeller och att det samtidigt kan visa vad Cadillacs nya designspråk är på väg. Något mer får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Cadillacs flaggskepp XTS
Den mest avancerade bilen från Cadillac hittills

Cadillacs nya flaggskeppsmodell XTS är enligt de själva de mest avancerade de har satt ihop fram tills idag. Nu har ännu fler bilder och lite fakta kring modellen släppts. Trots att det är en top of the line-modell och att det står Cadillac i nosen är det ingen V8:a under huven. Istället sitter det där en V6:a på 3.6 liter som ger 304 hästar och 355 Nm. Bilen driver dessutom på framhjulen men ett fyrhjulsdrivet system från Haldex finns också som tillval. På insidan ska det finnas gott om plats och i bagagen ska man kunna få ner 509 liter. Det finns tre olika utrustningsnivåer, Luxury, Premium och Platinum. Men låt er inte luras av namnen, Luxury är nämligen det enklaste alternativet och där ingår inte saker som vingelvarnare, krockvarnare och döda-vinkeln-varnare till exempel. I övrigt finns det ett infotainmentsystem man kan leka med som Cadillac kallar för CUE (Cadillac User Experience) där man får en pekskärm på antingen 8 eller 12.3 tum att styra olika saker med. En iPad ingår i köpet av bilen och via den kan man styra olika saker i infotainmentsystemet. Exakt när XTS kommer att släppas och vad den kommer att kosta är än så länge oklart. Kort klipp hittas under "Läs mer" och fler bilder finns på länken nedan. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Motor från Cadillac CTS-V i klassisk Camaro
Får man göra så?

Bob Hall har stoppat ned en motor från en havererad Cadillac i sin klassiska Camaro SS cab från 1968. Men det handlar inte om vilken motor som helst, utan en motor från värstingen CTS-V. Mike Musto från serien Drive tar ut bilen på en provtur. Som en påminnelse är motorn i fråga en kompressormatad V8:a på 6.2 liter som nu har skrämts upp till omkring 800 hästar på veven och runt 650 på bakhjulen. För att matcha effekten har självklart även chassiet, drivlinan och fjädringen uppdaterats. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0