m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)
Artiklar i kategorin Bil / Dodge

Nu är den här - Ram 1500 TRX
Pickis med 712 hästar

För snart fyra år sedan visade Ram upp konceptet Rebel TRX och nu har denna förvandlats till en produktionsversion. Ram 1500 TRX är namnet och här har vi en monster-pickup med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som pumpar ur sig inte mindre än 712 hästar och 880 newtonmeter i vrid. Borde räcka för att dra ekan bakom och för att kunna lasta riktigt stora stenar på flaket. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder och kvartsmilen (om man nu vill ge sig på den) klaras av på 12,9 sekunder med en hastighet på 174 km/h. Toppfarten anges till 190 km/h. Till det som lurar under huven får man ett höjt chassi, 18-tumsfälgar klädda med 35-tumsdäck, svarta skärmbreddare, en maffig front och små gula LED-ljus i huvscoopet. Baktill hittar vi bland annat ett avgassystem med dubbla fem tum stora runda pipor. Insidan bjuder på tre olika interiör-alternativ och det lyxigaste innebär bland annat läderklädda stolar med mocka-inlägg. Framstolarna har fått bättre sidostöd och det finns en ny ratt med flat botten och aluminiumpedaler. I mittkonsolen sitter en ny skärm på tolv tum varifrån man sköter det mesta. På flaket får man lasta upp till 594 kilo och på kroken går det bra att hänga upp till 3,6 ton. Tillverkningen drar igång senare i år och priserna börjar på 69.995 dollar. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Dodge teasar Ram 1500 TRX
Muskelpickup med Hellcat-motorn

Den 17 augusti kommer Dodge att dra täcket av Ram 1500 TRX. Det är en ny pickup som väldigt gärna vill sno lite kunder från Ford F-150 Raptor. Dodgens ess i rockärmen är Hellcat-motorn som vi har sett pumpa ut 800 hästar i andra modeller. Troligtvis kommer effekten vara lite lägre i pickupen men den väntas ändå vara fullt tillräcklig. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - världens mest kraftfulla SUV
Bisarr koloss med 720 hästar

Efter bildläckan igår presenterar Dodge nu Durango SRT Hellcat. Det är en muskel-SUV med hela 720 hästar under huven, vilket innebär att det här är världens mest kraftfulla SUV att rulla ut från en biltillverkare. Kraften kommer från den numera beprövade kompressormatade V8:an på 6,2 liter. Vridet anges till 874 newtonmeter och maskinen är kopplad till en åttastegad automat som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,5 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Kvartsmilen klarar den på 11,5 sekunder. På dragkroken får man hänga upp till 3946 kilo så det här blir ju en perfekt husvagnsdragare i sommar! Versionen får även sportigare fjädring och 20-tum stora fälgar skodda med Pirelli Scorpion Zero-gummi. Innanför dessa sitter Brembo-bromsar med sexkolvsok fram och 401 millimeter stora skivor. Bak sitter fyrkolvsok som greppar 351 millimeter skivor. Insidan får en instrumentbräda som påminner om den som sitter i Challenger. Mittkonsolen har ny växelväljare och en 10,1 tum stor skärm till infotainment-systemet. Ratten är platt i botten och bakom den sitter växelpaddlar. Stolarna är lite sportigare med bättre sidostöd och klädda i Nappa-läder med mocka-inlägg. Bilen kommer till återförsäljare i början av nästa år, orderböckerna öppnar i höst. Vad man får betala framgår dock inte just nu. Annat nytt på Dodge-fronten är att Charger SRT Hellcat Redeye har presenterats. Det är en ännu vassare version av Hellcat som bjuder på hela 808 hästar och 958 newtonmeter. Dodge beskriver denna med orden "world’s most powerful and fastest mass-produced sedan" och den gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder, toppar 326 km/h och klarar kvartsmilen på 10,6 sekunder. Redeye kommer endast i Widebody-utförande och i hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 305/35-däck. Dodge rullar även ut Challenger SRT Super Stock och den levererar hela 819 hästar. Läs mer om den galningen här. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Dodge Durango SRT Hellcat läcker ut
Läcker?

Det är en sak att gnälla på muskelbilar hit och dit men muskel-suvar tycker i alla fall jag är befogat. Maken till onödigare fordon får man leta efter. Men folk verkar vilja ha dessa åbäken och tillverkarna svarar. Det senaste att läcka ut från Dodge är en bil det har ryktats om länge - Durango SRT Hellcat. Det är alltså en Durango som har fått Hellcat-motorn under huven och kanske även någon lite starkare bussning och krängningshämmare. Sånt behöver man nämligen om man ska brumma omkring med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger över 700 hästar, kanske närmare 800 i det här fallet om det är Redeye-version vi snackar om. Den officiella premiären är, givetvis, förlagd till den 4 juli på grund av Murica. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

Den allra första Vipern såld på auktion
Tidigare ägd av Lee Iacocca

1989 presenterade Dodge modellen Viper som koncept och 1992 rullade det första produktionsklara exemplaret av bandet. Den ägde Lee Iacocca fram till hans död förra året och igår auktionerades bilen iväg av Bonhams. Det finfina exemplaret som bara har strax över tusen mil på mätaren väntades gå för mellan 100.000 och 125.000 dollar. När det sista budet klubbades landade dock siffran på hela 285.500 dollar. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

En genomgång av Dodge Charger Hellcat Widebody
Redline Reviews klämmer och känner

I början av året rullade Dodge ut en ännu fetare version av Charger Hellcat - Widebody. Den redan tjocka bilen hade nu blivit ännu tjockare genom ett rejält breddningskit. Redline Reviews har tagit sig en titt på kärran och så här såg det ut. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Full fart med en Dodge Challenger Hellcat
På Autobahn

YouTube-kanalen AutoTopNL tar ut nya och snabba bilar på Autobahn där det inte är någon hastighetsbegränsning och kollar vad de går för. En av de senaste bilarna att gasa med är en Dodge Challenger Hellcat. Snabbt går det, men trafiken hindrar från att kunna maxa helt. Enligt Dodge själva ska toppfarten ligga på hela 320 km/h. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Casey är inte rädd för att använda sin Dodge Viper GTS
Bra

Trista vardagsbilar körs ofta medan roliga entusiastbilar bara får några mil på sig varje år. Så kan det ofta se ut vilket är trist. Casey Putsch ser dock till att köra med sin Dodge Viper GTS från 1997 så mycket det bara går. Han är inte rädd för att den får några stenskott här och där, och vill verkligen inte att den ska stå och damma under ett skynke. Bilar är till för att användas! Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Dodge rullar ut Charger SRT Hellcat Widebody
Och Charger Scat Pack Widebody

Efter teasern under skynket har Dodge nu lättat på hemlisarna och presenterat Dodge Charger SRT Hellcat Widebody. En breddad version av Scat Pack lanseras också. Skärmarna ökar på bredden med 89 millimeter och för att hjulhusen ska fyllas ut ordentligt sitter där nu 20-tummare som är elva tum breda skodda med 305/35ZR20-däck. Fjädringen har ställts in ytterligare och det finns dämpare från Bilstein som går att ställa in i tre stycken olika lägen. Bromsarna har även uppgraderats och har numera sexkolvsok från Bremo. Charger Scat Pack Widebody har en Hemi-V8:a på 6,4 liter under huven. Den ger 492 hästar och kopplas till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder och kvartsmilen avklaras på 12,4 sekunder. Väljer man Charger SRT Hellcat Widebody får man istället en kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger hela 717 hästar och 881 newtonmeter i vrid. Det räcker för att klara 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppa 315 km/h. Maskinen gör den här modellen till "most powerful and fastest mass-produced sedan in the world". Försäljningen drar igång i höst men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Något "stort" är på gång från Dodge
Borde handla om Charger Hellcat Redeye

Dodge har släppt följande teaserklipp som visar en fet Charger under ett skynke. Troligtvis rör det sig om versionen Hellcat Redeye som får ett rejält breddningskit på sig och ännu mer effekt ur den kompressormatade V8:an på 6,2 liter. I Challenger SRT Hellcat Redeye ger maskinen hela 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid och det borde vara samma siffra även för Charger. Bilen kommer att ha premiär inom några veckor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nästa Dodge Challenger elektrifieras
Inga fler V8:or med 700 hästar

Mike Manley tog över som vd för Fiat Chrysler Automobiles efter det att Sergio Marchionne hastigt gick bort i somras. Nu meddelar Mike att den som väntat sig att nästa Dodge Challenger skulle toppa det som finns idag och erbjudas med en ännu värre monster-V8:a kommer att bli besviken. Även här kommer man nämligen att styra mot elektrifiering. "I think that electrification will certainly be part of the formula that says what is American muscle in the future. What it isnx27t going to be is a V-8, supercharged, 700-horsepower engine. New technology is going to drive a load of weight out, so we can think of the powertrains in a different way. And we can use electrification to really supplement those vehicles." Värstingen Challenger SRT Demon bjuder på så mycket som 850 hästar och är väl så mycket muskelbil det bara kan bli. Men det blir alltså ändring på detta i framtiden, vilket säkerligen var väntat. Nästa värsting-version av Challenger kommer säkerligen att bjuda på mycket effekt, fast på ett annat vis. Modellen kommer även att baseras på en ny plattform och den hetaste kandidaten är Giorgio-plattan som Alfa Romeo Giulia bygger på. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Dodge uppdaterar Charger och Challenger
Mer effekt och prylar från Demon som standard

Dodge uppdaterar nu modellerna Charger och Challenger med diverse godis så att de kan få leva några år till. Chargern som är sedanen med fyrar dörrar går att få som SXT, GT, SXT AWD, R/T, R/T Scat Pack och Hellcat. Den sistnämnda är den riktigt vassa och nu får den ett par saker som den ännu vassare versionen Demon haft sedan tidigare. Line lock, torque reserve, After-Run Chiller och launch assist är nämligen numera standard. Man får även 20 tum stora smidda fälgar och en ny grill med två stora luftintag i. Information om de andra versionerna finns på länken nedan. Challenger som är coupén får också som sagt ett par uppdateringar och värstingen heter numera Hellcat Redeye. Effekten ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an har hoppat upp till 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid. Den beskrivs som "most powerful, quickest and fastest muscle car" och ska göra 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppa 326 km/h. Kvartsmilen ska den göra på 10,8 sekunder med en slutfart på 210 km/h. Även här har man hämtat grejer från Demon och det handlar om inte mindre än 25 stycken olika uppdateringar. Bland annat sitter en större kompressor, starkare kolvar, ett annat sprut och ett uppdaterat smörjsystem monterat. Motorn kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. Bilen erbjuds i standard och widebody-utförande. Oavsett vilken du väljer får du en ny huv med fler hål än tidigare. Adaptiv fjädring och Brembo-bromsar är standard. Läs mer om bilen här. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Dodge Viper gör comeback
Med V8:a

Det som gjorde Dodge Viper så speciell var dess rätt så maffiga V10-motor. Förra hösten var det dags att ta farväl av modellen efter alla år. Nu kommer det dock rykten som säger att bilen kan göra en comeback år 2020, fast då med V8:a istället. Motorn ska inte vara överladdad och ha en effekt omkring 550 hästar. Bilen sägs bygga på en ny plattform tillverkade i aluminium och kolfiber. Formerna ska vara klassiska och inledningsvis ska endast en roadster-version erbjudas. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Aznom Atulux vet inte om den är en pickup, SUV eller sedan
Märklig specialbyggd Dodge Ram 1500

Det kommer alltid att finnas folk som vill ha bilar som ingen annan har. Och folk som har lite för mycket pengar. Det är för den målgruppen Aznom Atulux är - en mycket märklig sedanpickupsuv byggd på en Dodge Ram 1500. Som en Kinderöverraskning liksom - tre grejer i en. Bilen mäter nästan sex meter på längden och har som vi kan se allt man kan tänkas önska sig av en bil - både på in och utsidan. Det finns gott om benutrymme, TV-spel, kyl för bubblet och mängder med träinslag att vila både ögon och händer på. När du blir sugen på en kopp kaffe finns det även en Nespresso-maskin som fixar detta till dig på stört. Skulle du vara intresserad av ett exemplar är det bara att höra av dig till Aznom för att börja speca upp ditt åk. Bilen vi ser här kostar 220.000 euro innan skatt. Tumnagel
22.6°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste Demon på kvartsmilen
9,14 sekunder

Hennessey trimmar som ni vet muskelbilar och en modell de gärna sätter tänderna i är Dodge Challenger SRT Demon. Den här som de har masserat till 1 050 hästar är nu världens snabbaste på kvartsmilen (402 meter) med tiden 9,14 sekunder och en slutfart på 244,6 km/h. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Dodge har facelift av Challenger SRT Hellcat på gång
Får näsborrar på huven

I sommar kommer Dodge att presentera en lyft version av Challenger SRT Hellcat och nu får vi ett par första teaserbilder på vad som komma skall. Det man tydligt ser är att bilen kommer att få en huv med två stycken maffiga luftintag inspirerade av Mopar-prylarna från 60- och 70-talet. De nya näsborrarna ska se till att den kompressormatade V8:an får så mycket luft det bara går. Effekten i Hellcat är 717 hästar och 881 newtonmeter och det är oklart om faceliften kommer att innebära någon förändring på den fronten. Det ryktas om en försiktig höjning till 735 hästar men det återstår att se. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Dodge Demon sätter nytt hastighetsrekord
Toppade över 200 mph

Här får vi se när en helt omodifierad Dodge Challenger SRT Demon sätter nytt hastighetsrekord för bilen. Man körde på Johnny Bohmer Proving Grounds och innan det var dags att bromsa hade man kommit upp i 203 mph, vilket i km/h är 326,6. En annan snabb muskelbil är den Camaro ZL1 som Hennessey Performance pillat på i videon här nedan. Man kallar den för The Exorcist och den har man trimmat upp till 1.000 hästar. I videon lyckas man komma upp i hela 217 mph vilket är 349 km/h. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Crowdfundade rekordförsöket som nästan lyckades
Viper ACR var nära

Under förra året drogs det igång en crowdfunding-kampanj av ett gäng fans för att få ut Dodge Viper ACR på Nürburgring igen för att återta sitt varvrekord. Planen var att slå tiden 6:57 som innehas av Porsche 918 Spyder och på så vis låta modellen få ett värdigt slut eftersom produktionen skulle läggas ned. Man lyckades få ihop över 200.000 dollar och nycklarna till två stycken utlånade Viper ACR med tillhörande potenta chaufförer. Gänget bar iväg till banan men det gick inte som man hade tänkt sig. Den bästa tiden som klockades var 7:01,3 - snabbt men inte snabbt nog. I den här dokumentären får vi hänga med på resan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Doug testar Dodge Challenger SRT Demon
Bilen som kan köra på bakhjulen

Förra våren rullade Dodge ut Challenger SRT Demon. En ännu värre version och en av sakerna man tryckte på var att den med de jättesmala framdäcken kunde gå upp på bakhjulen när man stämplade fullt. Totalt meningslöst, men ganska häftigt tydligen. Nu har Doug DeMuro spanat in bilen som i staterna kostar 100 000 dollar - och trots detta är snabbare än superbilar som Bugatti Veyron, Porsche 918 Spyder och Ferrari LaFerrari. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Den här instrumenteringen är vidrig
Någon på Dodge borde få sparken

Dodge har släppt en ny RAM, något som inte är en så stor nyhet här i Sverige men väl i USA. Men stackars de som köper denna pickis och har fobi för knappar. För när Dodge slog till och satte in en gigantisk skärm på 12 tum så verkar man ha glömt att prata mellan avdelningarna. För istället för att minska ner på knapparna verkar man ha sett detta som en möjlighet till att få ännu fler knappar att trycka på, även om många nu är virtuella. Överst ser ni hur det ser ut när man lyssnar på radio och än värre blir det när man drar upp klimatkontrollen. Av någon anledningar har man nämligen knappar för att höja och sänka temperaturen i fysisk form men dubblerar dessa på skärmen. Något som så klart är helt onödigt. Det är hela sju knappar som dubbleras. När man kör lite grövre fordon kan det vara dumt att bara ha virtuella knappar, old school kan funka absolut bäst. Samtidigt så har det hänt saker på senare till och skärmar går att trycka på även med handskar i dag. Tumnagel
23.9°
+
Roger Åberg
0

Nu är sista Vipern tillverkad
En saga är slut

Första Dodge Vipern kom för 25 år sedan, 1992. När den kom var den sensationell, ett riktigt as till bil som väckte stor uppmärksamhet med sin galna design och lika galna V10. Bilen visades upp som koncept tre år innan produktionsstart och var väl inte riktigt tänkt att gå i produktion, men intresset var så stort att man tryckte på start och sedan producerades bilen i 25 år och i fem generationer. Bilen läggs officiellt ner för att man inte riktigt kan leva upp till de krav på krocksäkerhet som finns i dag. Men den riktiga anledningen är att bilen är omodern och försäljningen för dålig för att det ska vara värt att göra en helt ny generation. Konceptet fläsk och galet stor motor är ju inte riktigt lika populärt i dag som för 20-25 år sedan. Den röda bilen ovan är den allra sista som tillverkades och kommer att åka direkt till samlingarna. Den gula bilen nedan är den sista som gick till en kund. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0

Viper-fabriken stänger 31 augusti
The End is Nigh

Förra året stod det klart att Dodge snart skulle lägga ned modellen Viper efter 25 år. Nu börjar dagen närma sig, och den 31 augusti stänger man ned fabriken Conner Avenue Assembly i Detroit för gott. För närvarande jobbar där 87 stycken personer som blivit erbjudna att börja jobba på någon av tillverkarens andra fabriker. Försäljningen av bilen har de senaste åren dalat enormt, men detta år har den ökat med hela 33 procent eftersom många vill köpa de sista bilarna som tillverkas. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Challenger SRT Demon är världens snabbaste produktionsbil
Och man kan köra på bakhjulen med den!

Efter bilden i måndags är det nu dags för Dodge Challenger SRT Demon att presenteras i sin helhet. Hellcat var tydligen inte tillräckligt musklig och till alla som ville ha mer drämmer man nu till med en riktig dräpare. Eller vad sägs om 852 hästar och 0-100 km/h på 2,4 sekunder (0-97 km/h på 2,3)? Kvartsmilen (402 meter) ska gå på 9,65 sekunder med en slutfart på 225 km/h. Det gör monstret till världens snabbast accelererande produktionsbil och även till den snabbaste produktionsbilen på kvartsmilen. Som om inte det var nog är det här även världens första serieproducerade bil som kan gå upp på bakhjulen när man drar på. Wheelie med bil är alltså det nya som gäller nu. Hjärtat i bilen, V8:an på 6,2 liter, har fått nya kolvar, bättre kylning, bränsleinsprutning i två steg och en större kompressor på 2,7 liter. I Hellcat gav motorn 717 hästar, i den här ger den alltså våldsamma 852. Vid leverans ger dock motorn "bara" 819 hästar eftersom den är kalibrerad för att gå på 91-oktanig bensin. Mot en extra slant får man en kontrollmodul som gör det möjligt att köra på 100-oktanigt, och det är först då all effekt släpps lös. Tycker man att allt låter på tok för mycket kan man välja den snällare nyckeln av två när man ska ut och köra. Då får man bara tillgång till 507 hästar och det kanske är mer lämpligt om man bara ska köra ungarna till dagis. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda och det är precis som tidigare endast till bakhjulen som kraften skickas. Förutom kralligare motor har bilen som synes även fått ett betydligt kralligare kjolpaket med skärmbreddare och grejer. Huven har även öppnats upp för att släppa in mer kylning till maskinen. Man har dessutom plockat bort ljudsystemet, baksätet - och passagerarsätet. Du blir alltså ensam i bilen tillsammans med alla hästarna. Den drastiska rensningen av prylar som inte ansågs nödvändiga har bantat vikten med totalt 91 kilo. Vill man kan man dock få både baksäte och passagerarsäte monterat i sin bil när man beställer den, och grejerna kostar då 1 dollar styck extra. Fälgarna bak mäter elva tum på bredden och de är skodda med dragracing-däck för gatan (också en worlds first) och dimensionen är 315/40R18 - runt om. I sommar börjar bilen byggas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Första officiella bilden på Dodge Challenger SRT Demon
Muskelbilen får mer muskler

Efter kopiöst många teasers hit och dit visar Dodge äntligen upp en ordentlig bild på Challenger SRT Demon. Det här är en ännu värre version än Hellcat och det man har gjort är att slänga på ett breddningspaket, fetare däck samtidigt som man har rivit ut grejer interiört vilket bland annat har fått ned vikten med 90 kilo. I övrigt har man filat på fjädring, växellåda, avgassystem och launch control-systemet för att göra bilen riktigt vass - åtminstone när det kommer till att köra rakt fram. V8:an under huven som i Hellcat lämnar hela 717 hästar ska ha trimmats en del men till hur mycket vet vi inte. Den ska nu även gå att köra på vanlig macksoppa och racesoppa och man ska enkelt kunna växla mellan dessa för att snabbt kunna ställa om från gata till bana. Premiär blir det på New York Auto Show och i samband med det lär vi få lite mer information om bilen. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Dodge visar lite av Challenger SRT Demon
Har bred häck och breda däck

Dodge tycker tydligen inte att värstingen SRT Hellcat är vass nog och kommer därför inom kort att presentera en ännu värre version. Den heter Challenger SRT Demon och här får vi en liten försmak på den i form av två bilder och ett videoklipp. Som vi kan se är det på bredden man har jobbat och både fram och bak sitter det massiva hjul skodda med 315/40-däck. Japp, även fram. Det gör att det här blir den första produktionsbilen med såpass breda framdäck. För att dessa inte ska sticka ut har bilen breddats totalt nio centimeter med hjälp av skärmbreddare. Det nya utseendet kommer att matchas med ännu mer pulver ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an. I Hellcat ger den över 700 hästar men här väntas mer alltså, hur mycket vet vi tyvärr inte än. Förutom detta ska man även ha skalat bort 91 kilo vikt. Demon har sin premiär på New York Auto Show som slår upp sina portar den 14 april. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Dodge ger Challenger fyrhjulsdrift
Perfekt vinterbil?

Dodge Challenger är en vräkig amerikansk muskelbil med frustande V8:a som gärna sätter eld på bakhjulen. I alla fall har det varit det modellen har förknippats med fram tills nu. Det här är nämligen Challenger GT AWD - en fyrhjulsdriven version med en V6:a under huven. Motorn är den klassiska Pentastarsexan på 3,5 liter och här levererar den 309 hästar och har ett vrid på 363 Newtonmeter. Den kopplas endast till en åttastegad automatlåda från ZF. Bilen får samma fördelningslåda och framaxelkoppling som den fyrhjulsdrivna versionen av systermodellen Charger och är i grunden bakhjulsdriven, framhjulen kopplas endast in när det behövs. Bilen börjar säljas nästa år och på prislappen står det då 34 490 dollar. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Över 1 000 stycken Dodge Ram samlades på Nürburgring
Världsrekord i största pickis-paraden

1 152 stycken Dodge Ram-ägare dök upp med sina bilar på Nürburgring för att slå nytt världsrekord i flest antal samlade pickuper där, och visst lyckades man. Det förra rekordet från 2015 lyckades "bara" skrapa ihop 638 stycken deltagare så årets prestation slog detta med råge. Tumnagel
30.9°
+
Bobby Green
0

Dodge säger hej då till Viper med fem specialversioner
Nästa år läggs modellen ned

1992 rullade Dodge ut modellen Viper. En rejäl muskelbil med enorm V10-motor plockad från en lastbil. Planen var att bygga den absolut bästa amerikanska superbilen. Riktigt så blev det inte tyvärr. Nästa år är det dags för modellen att få somna in för evigt då den säljer för dåligt. För att förstå lite hur dåligt den faktiskt har sålt kan man jämföra med konkurrenten Corvette C7 som det går riktigt bra för. Under hela förra året var det endast 676 stycken personer som valde att köpa en Viper, i hela världen. Bara i maj månad har 2 673 stycken personer valt att lägga sina pengar på en Corvette, och då snackar vi endast om hemmamarknaden USA. Som om inte detta vore en orsak god nog att lägga ned kommer inte bilen att klara de nya amerikanska säkerhetsreglerna som dyker upp nästa år. Då måste nämligen alla nya passagerarbilar vara utrustade med sidokrockgardiner. Dodge firar nu av modellen med inte mindre än fem stycken (även om bara fyra syns här) specialversioner och om två dagar går det att beställa någon av dem. Det handlar om Dodge Viper 1:28 Edition ACR, Dodge Viper GTS-R Commemorative Edition ACR, Dodge Viper VoooDoo II Edition ACR, Dodge Viper Snakeskin Edition GTC och Dodge Dealer Edition ACR, alla i begränsade upplagor. Vad de olika versionerna bjuder på kan ni läsa om i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Motor Trend kör skiten ur ett par Hellcats och en Viper
Burnisar, sladdar och offroadkörning

Motor Trends Roadkill sponsras numera av Dodge och för att fira detta körde de skiten ur en Charger Hellcat, en Challenger Hellcat och en Viper. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Dodge Charger SRT Hellcat
Världens starkaste serietillverkade sedanmodell

När Dodge presenterade Challenger SRT Hellcat hävdade de att det här var världens starkaste serietillverkade muskelbil. Nu presenteras syskonet Charger med samma specifikationer, och det här ska alltså vara världens starkaste serietillverkade sedanmodell. Och det stämmer nog eftersom bilen har 717 hästar. Motorn är en kompressormatad V8:a på 6.2 liter som alltså ger hela 717 kusar och som har ett vrid på 881 Nm. Via en åttastegad automatlåda skickas all denna kraft till bakhjulen och från 0 till 100 km/h ska det ta 3.8 sekunder. Toppfarten anges till 328 km/h och kvartsmilen ska avverkas på elva sekunder blankt. Precis som den i mina ögon kaxigare brodern Challenger SRT Hellcat förses denna med fetare front och kjolpaket överlag. En knöl på huven inger respekt och en liten vinge avslutar bakluckan. I hjulhusen sitter 20-tummare klädda med Pirelli P Zero-däck. Tillverkningen drar igång tidigt nästa år och även om inget pris har avslöjats borde det hamna i närheten av det Challengern kostar - 60 000 dollar. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0