LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m
Artiklar i kategorin Bil / Ferrari

Ferrari släpper M-version av Portofino
Har ny växellåda och mer effekt

Det är nu tre år sedan Ferrari presenterade deras nya instegsmodell Portofino. Nu presenteras bilen i M-utförande (Modificata) och på Ferrari-språk innebär det att bilen fått en ny växellåda och mer effekt i maskin. Växellådan är samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i SF90 Stradale och Roma. Den väger mindre än den som sitter i vanliga Portofino och har en kugg mer. Den växlar även snabbare och mjukare. Motorn är som tidigare en V8:a på 3,9 liter med dubbla turbo. Den får 20 extra hästar vilket innebär 620 totalt. 0-100 km/h ska gå på 3,45 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Vidare får man ett nytt Manettino-vred på ratten med fem olika lägen. Utseendemässigt har Portofino M en lite annan front och man kan få diffusorn baktill i kolfiber. Portofino M ska kosta runt 70.000 kronor mer än vanliga Portofino. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Ferrari slutar tillverka GTC4Lusso och GTC4Lusso T
Lägger krutet på suven Purosangue istället

En Ferrari med hyfsat baksäte och plats där bakom att stuva bagage? Det låter ju fantastiskt och det var precis det som Ferrari presenterade 2011 när de lanserade modellen FF. Den ultimata året-runt-Ferrarin om ni frågar mig och en sådan skulle jag väldigt gärna ha på min uppfart. I början av 2016 dök ersättaren GTC4Lusso upp och en stund senare presenterades GTC4Lusso T som hade fyra cylindrar färre och endast drivning på bakhjulen. Nu får vi reda på att produktionen av dessa två modeller läggs ned och att man istället kommer fokusera på den kommande suven Purosangue. Prototyper av denna modell i GTC4Lusso-förklädnad ska för tillfället vara ute och snurra på vägarna, så ser ni en sådan är det alltså inte en ny GTC4Lusso som är på gång utan suven. Tumnagel
33.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Special-Ferrari inspirerad av F40 presenteras snart
Spännande!

Ett nytt rykte som har bubblat upp är att Ferrari sägs ha en ny special-version på gång. Inget konstigt med det, folk med lite för mycket pengar har flera gånger tidigare gett tillverkaren en slant för att ta fram något alldeles speciellt. Det som gör detta rykte extra intressant är dock att det sägs vara något som är inspirerat av ikonen F40. Det sägs att den unika bilen som går under namnet SP42 ska avtäckas de närmaste dagarna och stämmer detta lär ni få reda på det. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari Roma är här
Den bästa grand tourern Ferrari byggt?

I november drog Ferrari täcket av den nya GT-modellen Roma och nu har de första journalisterna fått provköra bilen vilket såg ut så här. Roma bjuder på turbomatad V8:a på 3,9 liter, 620 hästar och har samma åttastegade dubbelkopplingslåda som SF90 Stradale. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Produktionsstarten av Ferrari SF90 Stradale försenas
Är du drabbad?

Förra våren rullade Ferrari ut sin första laddhybrid SF90 Stradale. En superbil med 1000 hästar som tar Ferrari in i framtiden både teknik- och designmässigt. Målet var att de första leveranserna skulle äga rum under första halvan av året men det satte coronaviruset inte helt oväntat stopp för. Nu säger man att det hela istället är framflyttat till senare i år under fjärde kvartalet och att man inte kommer att kunna rampa upp produktionen förrän mot slutet av året. Den som lägger en beställning nu får i snitt vänta 1,5 år på att få sin bil. I Italien börjar priset för en SF90 Stradale på 430.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Ferrari F50
F1-bilen för gatan

När Ferrari skulle ersätta F40 föddes F50. Men det var en helt annan typ av bil. Istället för en dubbelturbomatad liten V8:a hade den nya bilen en stor V12:a utan överladdning. Den här motorn grundade sig i en maskin man använde i Formel 1 vilket gjorde modellen till en riktigt vass racerbil ämnad för gatbruk. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Testarossa - den mest missförstådda bilen från 80-talet?
Var ingen superbil

En Ferrari Testarossa fanns troligtvis som plansch på väggen i många pojkrum på 80-talet. Den hade grymma linjer och de där fenorna på sidan som ledde in i luftintagen skojade man inte bort i första taget. Men enligt Jason Cammisa var modellen missförstådd. Trots sina superbils-liknande former var det ingen superbil, utan istället en lyxig grand tourer. Vad hade du på din vägg i ditt rum? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

En gång byggde Ferrari en trecylindrig motor med kompressor
Som var tvåtakt!

I Maranello har Ferrari ett museum och en intressant sak du kan få se där är en motor som togs fram i början av 90-talet. Den liknar inget annat som Ferrari byggt tidigare och är heller inget som hamnat i någon produktionsbil, men man ville experimentera lite. Det var så den lilla trecylindriga kompressormatade tvåtaktaren på 1,3 liter föddes. I det här klippet får vi lära oss lite mer om den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari SF90 Stradale är här
Tyskt och italienskt

För ett år sedan släppte Ferrari lös den nya super-hybriden SF90 Stradale och nu har journalister fått köra den för första gången. Det här är ingen efterträdare till LaFerrari utan snarare en mer avancerad version av F8 Tributo. Som du kan ladda med sladd och som har mer effekt. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln och dessa får sällskap av en tredje som man placerat mellan förbränningsmotorn och växellådan. Bensinslukaren är en turbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och 800 newtonmeter i vrid, allt kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda. Den kombinerade effekten anges till 1000 hästar. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 340 km/h. Det går även att köra på bara el i typ 2,5 mil. Ovan ser vi SportAutos testkörning på tyska och nedan Automoto.it på italienska så glöm inte att sätta på undertexter om ni inte behärskar dessa språk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Rory Reid om Ferrari 812 Superfast
Modellen med Ferraris bästa V12:a någonsin?

Rory Reid fick nyligen nycklarna till en Ferrari 812 Superfast och i det här klippet levererar han sina åsikter kring bilen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nytolkningen av C'était Un Rendez-Vous är här
Charles Leclerc brummar Ferrari SF90 Stradale i Monaco

För ett par veckor sedan skrev vi att den franske regissören Claude Lelouch som ligger bakom den klassiska Cx27était Un Rendez-Vous skulle göra en ny version av denna, fast med Ferraris senaste superbil Ferrari SF90 Stradale istället. Och inte i Paris utan i Monaco. Nu är filmen släppt och i den får vi se F1-föraren Charles Leclerc bränna runt i den flärdfulla staden. Som väntat är originalet nedan betydligt bättre, eller vad tycker ni? Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Seen Through Glass spanar in Ferrari Roma
Blir det hans nästa bil?

YouTubern Seen Through Glass spanar här bland annat in en av Ferraris senaste modeller som de har döpt till Roma. Designen är rätt speciell för att vara en Ferrari men jag tycker i alla fall att den är ganska trevlig att titta på. Enligt videon är det dock insidan som är grejen. Roma-spanandet börjar efter fyra minuter. Vad tycker du? Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Ryan Tuercks driftingbil
GT 86:an med motor från Ferrari 458 Italia

Hösten 2016 skrev vi om Ryan Tuercks nya driftingbil för första gången. Här har man utgått från en Toyota GT 86 och sen transplanterat ner motorn från en Ferrari 458 Italia i nosen. I det här färska klippet får vi lära oss lite mer om bilen som Ryan nu har brukat i fyra år. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nytt försäljningsrekord för Ferrari Enzo
Dyraste att säljas online utan visning

Den Ferrari Enzo vi ser här såldes nyligen av RM Sothebyx27s för 2.640.000 dollar. Summan gjorde att den har utnämnts till den absolut dyraste bilen att säljas online utan att ha blivit visad för någon innan. Bilen var en del i auktionsfirmans Driving into Summer-event de har kört nu i dessa pandemi-tider. Här visades alla bilar bara på sajten och även om många köpare gärna klämmer och känner lite innan de budar var det alltså ändå några som halade ut den stora plånboken för osedda exemplar. En annan Ferrari, en 288 GTO gick exempelvis för 2.310.000 dollar. Alla behöver som väntat inte strypa kontot och vända på slantarna just nu. Ägaren av Enzon kan njuta av en bil med V12:a på 6,0 liter som ger 660 hästar och som tar bilen från stillastående till 100 km/h på runt tre sekunder. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Claude Lelouch återskapar C'était Un Rendez-Vous
Den klassiska franska streetracing-filmen från 1976

Den franska kortfilmen Cx27était Un Rendez-Vous släpptes 1976 och är idag en riktig klassiker som aldrig kommer gå ur tiden. Den är filmad av Claude Lelouch och det sägs att kameran sitter monterad på hans egna Mercedes 450 SEL, och att det är han som kör. Motorljudet kommer från en Ferrari 275 GTB och är pålagt i efterhand. Filmen rörde upp mycket känslor när den släpptes, speciellt hos de franska polismyndigheterna som inte var direkt roade över den snabba körningen genom Paris. Igår återskapade Claude filmen igen, eller i alla fall känslan av den. Det gjordes på gatorna i Monaco, självklart avstängda för ändamålet. Bilen som man använde är en Ferrari SF90 Stradale och bakom ratten på den satt F1-föraren Charles Leclerc. När den nya filmen kommer att släppas är oklart just nu. Originalet har ni här nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Den Ferrari F50 som ställdes ut på Frankfurt 1995 är nu till salu
En av 349 stycken tillverkade

På Frankfurt Motor Show 1995 hade Ferrari premiär för modellen F50 och det var denna bilen som visades upp för allmänheten. Det är det andra tillverkade exemplaret av totalt 349 stycken och mellan den 21 och 28 maj håller RM Sothebyx27s auktion där den ingår. 2016 fick bilen certifikatet Ferrari Classiche vilket bland annat innebär att den fortfarande är orörd och intakt som den lämnade fabriken. På mätaren står endast 542 mil så den har tyvärr gått alldeles för lite i sitt liv, vilket den nya ägaren förhoppningsvis kommer att ändra på. Priset bilen väntas klubbas iväg för ligger på mellan 2,5 och 2,75 miljoner dollar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Frank Stephenson berättar hur han designade Ferrari F430
Ville göra något vassare än 360 Modena

Frank Stephenson är designern bakom Ferraris modell F430 som lanserades 2004. 2002 fick han jobbet som design director hos Ferrari och Maserati och det första uppdraget var att ta fram en uppföljare till 360 Modena. Frank är också den som designat "nya" Mini och hur han tänkte där får ni reda på i klippet nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du speca din Ferrari Roma online
Lek loss i konfiguratorn

I november förra året visade Ferrari upp den nya modellen Roma och nu har man lanserat konfiguratorn online så att man kan bygga sitt exemplar. Där kan man välja bland olika lackalternativ, inredningsfärger och vilka fälgar man vill ha. Oavsett hur du specar får du en dubbelturbomatad V8:a på 3,9 liter som levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Motorn är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Ni ser hur jag vill ha bilen på bilderna, hur ser din dröm-Roma ut? Dela gärna med dig bland kommentarerna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari drar igång tillverkningen av respiratorventiler
Självklart försedda med tydlig logga

Det är många biltillverkare som vill hjälpa till med bekämpningen av viruset och nu drar Ferrari igång tillverkningen av respiratorventiler i sin fabrik i Maranello. Man kommer även att tillverka hållare för ansiktsmasker. De närmaste dagarna ska hundratals exemplar av varje tillverkas och sedan skeppas ut till sjukhus som är i behov. Ferrari har som mål att återstarta produktionen av bilar den 3 maj. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med Ferrari FF på Autobahn
Hej vad det går!

En Ferrari FF, den med V12:a såklart, står på min drömlista med bilar. Härlig motor, baksäte för kidsen och möjligheten att faktiskt få med sig lite prylar. Allt förpackat i ett ganska kul format som inte ser ut som allt annat på vägarna. Här får vi se när ett exemplar toppfartstestas på Autobahn och det roliga är slut först vid 320 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Bizzarrini P538 får sin första tvätt på 32 år
Stackare som varit bortglömd allt för länge

I slutet av 70-talet började en herre att samla på sig bilar. Sedan dess har det blivit över 300 stycken. Har man så många kan det bli lite svårt att hålla efter alla, och några blir bortglömda. En av de sistnämnda är den här - en Bizzarrini P538 som stått still i hela 32 år. Nu har Ammo NYC grävt fram bilen och gett den en välförtjänt omgång. Bizzarrini grundades 1964 men fick kasta in handduken redan 1969. Exakt hur många exemplar av P538 som blev till är oklart men det sägs vara under tio stycken i alla fall. Den vi ser här är nummer tre av de tillverkade och efter uppsnyggandet och en rejäl genomgång ska den ut på auktion. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

En Ferrari Monza SP2 får sin lack skyddad
Ganska lugnande att titta på

Om man har en bil man tycker om vill man antagligen skydda lacken på den så mycket man kan. Nu för tiden finns det smarta genomskinliga folier man kan lägga så att bilen skyddas bra, och här får vi se när Topaz Detailing i Storbritannien gör just detta på en Ferrari Monza SP2. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Modern Ferrari-racing filmat med 50 år gamla kameror
Fint resultat

En YouTuber vid namn Nick Shirrell hade med sig ett gäng gamla videokameror till ett racingevent med moderna Ferrari-bilar och då blir resultatet så här. Kamerorna var en Canon 814 från 1966, en Canon 1218 från 1968 och en Beaulieu 4008 ZM2 från 1971. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari F40 brinner upp i Monaco
Sorgligt att se

Något av det värsta en bil kan utsättas för förutom folk som slirar på kopplingen är brand. Har man en bra brandsläckare i bilen kan man kanske stoppa den om man är tillräckligt snabb. Det lyckades inte föraren av den här Ferrari F40:n, och fick tragiskt nog stå och titta på när bilen brann upp. Ett betydligt roligare klipp att titta på nedan. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari visar hur SF90 Stradale blir till
Super-laddhybriden

I maj förra året presenterade Ferrari den nya modellen SF90 Stradale. Det är en superbil som går att ladda med sladd och som bjuder på 1000 hästar totalt. I det här färska klippet får vi se hur det går till när bilen snickras ihop. Modellen är en av de mest avancerade Ferrari har byggt och tack vare elmotorerna ska den gå att köra på bara el i upp till 2,5 mil. Man har även utnyttjat dessa till att fungera som backväxel. Här är nämligen inte backen inkorporerad i den åttastegade dubbelkopplingslådan utan det är istället de två elmotorerna på framaxeln som sköter backeriet. Anledningen till detta är för att ingenjörerna ville spara in på vikten en konventionell backväxel innebär. Bilens laddhybriddrivlina kommer att finnas i flera framtida modeller, härnäst suven Purosange. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ferrarin från Ferris Bueller's Day Off har auktionerats iväg
En Modena Spyder California från 1963

En av "måste"-filmerna från 80-talet är tydligen Ferris Buellerx27s Day Off. Jag kikade på den för ett tag sedan och förstod inte riktigt grejen, men det var en fin bil med i alla fall. En Ferrari Modena Spyder California från 1963. Nyligen auktionerade Barrett-Jackson iväg bilen och den gick för 396.000 dollar. Bilen är byggd av Modena Design & Development och den är en av tre som byggdes för filmen. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Buda hem en unik Ferrari F50
F50 Berlinetta Prototipo

Den 15 januari kommer Worldwide Auctioneers att auktionera iväg ett unikt exemplar av Ferrari F50 från 1995 med tilläggsnamnet Berlinetta Prototipo. Det här är den allra första prototypen av modellen som tillverkades och som sedan kördes ordentligt av Ferraris testförare och journalister på Fiorano-banan och på vägar runt omkring Maranello. Några stora namn som suttit bakom ratten och gasat är Dario Benuzzi, Niki Lauda, Gerhard Berger och Jean Alesi. Det är också bilen som stått modell för alla skalmodeller tillverkade av Bburago, Maisto, Tamiya, Revell med flera. Efter att ha fungerat som testbil och misshandlats av journalister byggde Ferrari om bilen till nyskick igen och levererade den till en kund i Belgien. 2006 såldes den till Ferrari-samlaren David Walters. Efter honom har ytterligare tre stycken personer ägt bilen. Trots detta har den inte mer än 225 mil på mätaren sedan ombyggnationen, vilket är väldigt synd. Nu ska den alltså auktioneras iväg och man får väl hoppas att nästa ägare kommer att använda skapelsen. Vad bilen förväntas gå för är oklart men det lär bli en slant. Fler bilder och mer information på länken nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Ferraris kommande SUV delar plattform med Roma
Presenteras 2021

För lite drygt en månad sedan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Nu sägs det att den kommande suven som går under namnet Purosangue kommer att bygga på samma plattform som är en modifierad version av den Portofino bygger på. Det sägs även att suven kommer att erbjudas med V12-motor men laddhybrid-version och V6:a kommer att dyka upp först. Purosangue väntas presenteras 2021 för att sedan börja säljas 2022 eller 2023. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Skiss på Volkswagens instegsmodell i ID-familjen
Lanseras 2022

Eldrivna ID.3 är bara början på Volkswagens elbilssatsning och ID-familj. Nu har tillverkaren skickat ut årets julkort och på detta ser vi tomten köra en bil, men inte vilken bil som helst utan den som kommer att fungera som insteg i elbilsutbudet. Modellen som just nu verkar gå under namnet ID Entry blir som väntat något mindre än ID.3 och planen är att lansera den 2022. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari har gjort en video om den nya modellen Roma
Grand Tourern med klassiska linjer

För lite mer än en månad sedan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Nu släpper man all information om den tillsammans med videon nedan. Bilen vill föra tankarna till klassiska GT-vagnar som man gärna vill hoppa in i och sen bara köra flera hundra mil. Samtidigt ska det vara något vackert att vila ögonen på när man väl har stannat på ett fik för att ta en snabb espresso. Under den långa slanka huven sitter inte en V12:a utan faktiskt en turboladdad V8:a på 3,9 liter. Den levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Ljudmässigt borde motorn bjuda på fantastisk sång eftersom det sitter en flat vevaxel i blocket och eftersom grenrören är lika långa. Det sistnämnda sägs vara för att optimera tryckvågor men brukar också ge ett bättre ljud. Videon lämnar dock en del mer att önska på den här fronten. Till motorn sitter en ny åttastegad dubbelkopplingslåda, samma som sitter i SF90 Stradale. I Roma har den dock en annan utväxling och en riktig backväxel istället för en elmotor som sköter detta jobb. 0-100 km/h ska för den 1472 kilo tunga (lätta?) bilen gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 och finns det möjlighet kan man toppa 320 km/h. Den aktiva spoilern bak kan ge 95 kilo mer marktryck över rumpan i 250 km/h jämfört med Portofino. I övrigt får bilen den senaste versionen av Side Slip Control som jobbar tillsammans med E-Diff, F1-Trac, SCM-E Frs och Ferrari Dynamic Enhancer som alla ser till att hjälpa dig att hålla dig på vägen. Andra teknikaliteter är bland annat adaptiv farthållare, auto-broms, filhållningsassistent, 360-kamera och döda-vinkel-varnare. Insidan har en helt ny ratt med haptiska knappar, en liten pekskärm och Manettino-vred med fem stycken lägen - Comfort, Sport, Race, Wet och ESC-Off. Framför ratten sitter ett digitalt instrumentkluster på 16 tum och givetvis har varvräknaren fått en central plats. Mittkonsolen har också en skärm men den är lite mindre (8,4 tum) och står på höjden. Vill man kan man även få en 8,8 tum stor skärm ovanför handsfacket. Enligt Ferrari ska den här skärmen göra den som sitter i passagerarsätet till en äkta co-driver. Vad man får betala för att bli ägare till en Roma är oklart för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0