m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!
Artiklar i kategorin Bil / Ferrari

Frank Stephenson designar om Ferrari F40
Behövs det?

I mina ögon är Ferrari F40 en fulländad bil som man verkligen inte behöver förändra något på. De raka linjerna är helrätt och designen känns tidlös. Bildesignern Frank Stephenson kände sig ändå tvungen att ge sig på ikonen och så här blev hans version. Han börjar skissa runt åtta minuter in i klippet. Bättre än originalet? Bonusklipp nedan. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

Ferrari SF90 nu även som Spider
Låt de 1000 hästarna stöka till din frisyr

Förra våren presenterade Ferrari den nya superbilen SF90 Stradale. Nu visar man bilen i cabbat utförande och då heter den istället SF90 Spider. Som väntat får bilen en liten takbit som kan fällas bort när man vill släppa in världen och detta ska ta 14 sekunder. Den nya konstruktionen lägger på 100 kilo i vikt vilket gör att vågen stannar på 1670 kilo totalt. Under skalet finns en hybriddrivlina som består av en dubbelturbomatad V8:a som ger 780 hästar tillsammans med tre stycken elmotorer som ger ytterligare 220 hästar. Den sammanlagda effekten är 1000 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker på alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på sju sekunder blankt och toppfarten anges till 340 km/h. Den blåa bilen på bilderna är utrustad med tillvalspaketet Assetto Fiora. Detta ger dig Multimatic-dämpare optimerade för bankörning, mer kolfiber och titan vilket lättar bilen med 21 kilo, en bakvinge i kolfiber och Michelin Pilot Sport Cup 2-däck. Vad man får betala för en SF90 Spider framgår inte just nu. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Novitec piffar till Ferrari Monza SP1
Går att få med guldpläterat avgassystem

Den som tycker att Ferrari Monza SP1 är lite för vek original kan nu gå till Novitec och be dem piffa upp modellen lite. De ser då bland annat till att öka effekten i den 6,5 liter stora V12:an från 810 hästar och 719 newtonmeter i vrid till 844 hästar och 780 newtonmeter istället. Det gör att 0-100-tiden kapas med 0,1 sekunder till 2,8. Gasresponsen och accelerationen över hela registret ska även ha blivit vassare. Den ökade effekten har man fått genom att specialbygga ett nytt avgassystem som kan fås guldpläterat för bättre värmeavledning. Vidare får bilen sänkfjädrar som sänker den 35 millimeter och smidda Vossen-fälgar på 21 respektive 22 tum. Även insidan behandlas och här är det kunden själv som väljer vad Novitec ska göra. Har du en SP2 kan du som väntat få alla dessa grejer också. Vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Richard Hammond återförenas med sin gamla Ferrari
Vackert att se

Harry Metcalfe hade en Ferrari 550 Maranello som han sålde till Richard Hammond. Men Richard behövde sälja bilen vid ett tillfälle och detta har han ångrat ända sedan dess. Förra månaden såldes bilen via en online-auktion och Drivetribe såg då till att låna bilen en snabbis så att Richard kunde få återförenas med den en stund. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Jonny kör en restomoddad Ferrari 250 GTO
Wow

För över 15 år sedan byggde Will Tomkins sin ultimata Ferrari 250 GTO genom att använda sig av sitt eget huvud och delar från kraschade Ferrari-bilar. Resultatet är en restomoddad version med 600 hästar som kanske sticker lite i puristernas ögon, men som i alla fall får mitt hjärta att bulta lite extra. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Chris Harris sladdar med en Ferrari SF90 Stradale
Inslag från första avsnittet av Top Gear säsong 29

I helgen hade Top Gear säsong 29 premiär och i avsnittet testar Chris Harris en Ferrari SF90 Stradale och lite av det får vi se här. Har du sett det senaste avsnittet? Och vad tyckte du i så fall? Dubbla bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Harry kör Touring Superleggera Aero 3
Lär oss även lite mer om historien bakom tillverkaren

För två veckor sedan skrev vi om Touring Superleggera Aero 3 som är ett specialbygge baserat på en Ferrari 812 Superfast. Harry Metcalfe har nu fått provköra bilen och så här såg det ut. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Ferrari Omologata - specialbygge baserat på 812 Superfast
Kaxig röv!

Den som har lite för mycket pengar kan gå till Ferrari och be dem bygga en specialversion i ett exemplar som ingen annan har eller kan köpa. Det är precis vad någon har gjort och Omologata är det senaste att dyka upp som en one-off. Den här är baserad på modellen 812 Superfast och det enda utseendemässigt som den har kvar är vindrutan och strålkastarna - allt annat är specialbyggt just för Omologata. Grillen har en ny design precis som framskärmarna som biffat till sig lite. Bakrutan har ersatts med en inbyggd laxtrappa och de nya runda bakljusen har flyttats långt in i karossen. För att runda av baken sitter en läpp på bakluckan och en massiv diffusor med fyra avgaspipor i. Insidan får vi tyvärr inte se så mycket av men här finns bland annat fyrpunktsbälte, blåa sportstolar och massa kolfiber. Om man gjort något med motorn är oklart. Standard bjuder 812 Superfast på en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som ger 800 hästar och 718 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa 340 km/h. Bilen är beställd av en kund i Europa och på önskelistan stod "create a futuristic design with distinctive elements reinterpreted in a fresh manner to provide potential for a timeless shape that is certain to leave a lasting impression". Från start till mål tog bilen två år att få fram. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Ferrari släpper M-version av Portofino
Har ny växellåda och mer effekt

Det är nu tre år sedan Ferrari presenterade deras nya instegsmodell Portofino. Nu presenteras bilen i M-utförande (Modificata) och på Ferrari-språk innebär det att bilen fått en ny växellåda och mer effekt i maskin. Växellådan är samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i SF90 Stradale och Roma. Den väger mindre än den som sitter i vanliga Portofino och har en kugg mer. Den växlar även snabbare och mjukare. Motorn är som tidigare en V8:a på 3,9 liter med dubbla turbo. Den får 20 extra hästar vilket innebär 620 totalt. 0-100 km/h ska gå på 3,45 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Vidare får man ett nytt Manettino-vred på ratten med fem olika lägen. Utseendemässigt har Portofino M en lite annan front och man kan få diffusorn baktill i kolfiber. Portofino M ska kosta runt 70.000 kronor mer än vanliga Portofino. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Ferrari slutar tillverka GTC4Lusso och GTC4Lusso T
Lägger krutet på suven Purosangue istället

En Ferrari med hyfsat baksäte och plats där bakom att stuva bagage? Det låter ju fantastiskt och det var precis det som Ferrari presenterade 2011 när de lanserade modellen FF. Den ultimata året-runt-Ferrarin om ni frågar mig och en sådan skulle jag väldigt gärna ha på min uppfart. I början av 2016 dök ersättaren GTC4Lusso upp och en stund senare presenterades GTC4Lusso T som hade fyra cylindrar färre och endast drivning på bakhjulen. Nu får vi reda på att produktionen av dessa två modeller läggs ned och att man istället kommer fokusera på den kommande suven Purosangue. Prototyper av denna modell i GTC4Lusso-förklädnad ska för tillfället vara ute och snurra på vägarna, så ser ni en sådan är det alltså inte en ny GTC4Lusso som är på gång utan suven. Tumnagel
33.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Special-Ferrari inspirerad av F40 presenteras snart
Spännande!

Ett nytt rykte som har bubblat upp är att Ferrari sägs ha en ny special-version på gång. Inget konstigt med det, folk med lite för mycket pengar har flera gånger tidigare gett tillverkaren en slant för att ta fram något alldeles speciellt. Det som gör detta rykte extra intressant är dock att det sägs vara något som är inspirerat av ikonen F40. Det sägs att den unika bilen som går under namnet SP42 ska avtäckas de närmaste dagarna och stämmer detta lär ni få reda på det. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari Roma är här
Den bästa grand tourern Ferrari byggt?

I november drog Ferrari täcket av den nya GT-modellen Roma och nu har de första journalisterna fått provköra bilen vilket såg ut så här. Roma bjuder på turbomatad V8:a på 3,9 liter, 620 hästar och har samma åttastegade dubbelkopplingslåda som SF90 Stradale. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Produktionsstarten av Ferrari SF90 Stradale försenas
Är du drabbad?

Förra våren rullade Ferrari ut sin första laddhybrid SF90 Stradale. En superbil med 1000 hästar som tar Ferrari in i framtiden både teknik- och designmässigt. Målet var att de första leveranserna skulle äga rum under första halvan av året men det satte coronaviruset inte helt oväntat stopp för. Nu säger man att det hela istället är framflyttat till senare i år under fjärde kvartalet och att man inte kommer att kunna rampa upp produktionen förrän mot slutet av året. Den som lägger en beställning nu får i snitt vänta 1,5 år på att få sin bil. I Italien börjar priset för en SF90 Stradale på 430.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Ferrari F50
F1-bilen för gatan

När Ferrari skulle ersätta F40 föddes F50. Men det var en helt annan typ av bil. Istället för en dubbelturbomatad liten V8:a hade den nya bilen en stor V12:a utan överladdning. Den här motorn grundade sig i en maskin man använde i Formel 1 vilket gjorde modellen till en riktigt vass racerbil ämnad för gatbruk. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Testarossa - den mest missförstådda bilen från 80-talet?
Var ingen superbil

En Ferrari Testarossa fanns troligtvis som plansch på väggen i många pojkrum på 80-talet. Den hade grymma linjer och de där fenorna på sidan som ledde in i luftintagen skojade man inte bort i första taget. Men enligt Jason Cammisa var modellen missförstådd. Trots sina superbils-liknande former var det ingen superbil, utan istället en lyxig grand tourer. Vad hade du på din vägg i ditt rum? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

En gång byggde Ferrari en trecylindrig motor med kompressor
Som var tvåtakt!

I Maranello har Ferrari ett museum och en intressant sak du kan få se där är en motor som togs fram i början av 90-talet. Den liknar inget annat som Ferrari byggt tidigare och är heller inget som hamnat i någon produktionsbil, men man ville experimentera lite. Det var så den lilla trecylindriga kompressormatade tvåtaktaren på 1,3 liter föddes. I det här klippet får vi lära oss lite mer om den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari SF90 Stradale är här
Tyskt och italienskt

För ett år sedan släppte Ferrari lös den nya super-hybriden SF90 Stradale och nu har journalister fått köra den för första gången. Det här är ingen efterträdare till LaFerrari utan snarare en mer avancerad version av F8 Tributo. Som du kan ladda med sladd och som har mer effekt. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln och dessa får sällskap av en tredje som man placerat mellan förbränningsmotorn och växellådan. Bensinslukaren är en turbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och 800 newtonmeter i vrid, allt kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda. Den kombinerade effekten anges till 1000 hästar. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 340 km/h. Det går även att köra på bara el i typ 2,5 mil. Ovan ser vi SportAutos testkörning på tyska och nedan Automoto.it på italienska så glöm inte att sätta på undertexter om ni inte behärskar dessa språk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Rory Reid om Ferrari 812 Superfast
Modellen med Ferraris bästa V12:a någonsin?

Rory Reid fick nyligen nycklarna till en Ferrari 812 Superfast och i det här klippet levererar han sina åsikter kring bilen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nytolkningen av C'était Un Rendez-Vous är här
Charles Leclerc brummar Ferrari SF90 Stradale i Monaco

För ett par veckor sedan skrev vi att den franske regissören Claude Lelouch som ligger bakom den klassiska Cx27était Un Rendez-Vous skulle göra en ny version av denna, fast med Ferraris senaste superbil Ferrari SF90 Stradale istället. Och inte i Paris utan i Monaco. Nu är filmen släppt och i den får vi se F1-föraren Charles Leclerc bränna runt i den flärdfulla staden. Som väntat är originalet nedan betydligt bättre, eller vad tycker ni? Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Seen Through Glass spanar in Ferrari Roma
Blir det hans nästa bil?

YouTubern Seen Through Glass spanar här bland annat in en av Ferraris senaste modeller som de har döpt till Roma. Designen är rätt speciell för att vara en Ferrari men jag tycker i alla fall att den är ganska trevlig att titta på. Enligt videon är det dock insidan som är grejen. Roma-spanandet börjar efter fyra minuter. Vad tycker du? Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Ryan Tuercks driftingbil
GT 86:an med motor från Ferrari 458 Italia

Hösten 2016 skrev vi om Ryan Tuercks nya driftingbil för första gången. Här har man utgått från en Toyota GT 86 och sen transplanterat ner motorn från en Ferrari 458 Italia i nosen. I det här färska klippet får vi lära oss lite mer om bilen som Ryan nu har brukat i fyra år. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nytt försäljningsrekord för Ferrari Enzo
Dyraste att säljas online utan visning

Den Ferrari Enzo vi ser här såldes nyligen av RM Sothebyx27s för 2.640.000 dollar. Summan gjorde att den har utnämnts till den absolut dyraste bilen att säljas online utan att ha blivit visad för någon innan. Bilen var en del i auktionsfirmans Driving into Summer-event de har kört nu i dessa pandemi-tider. Här visades alla bilar bara på sajten och även om många köpare gärna klämmer och känner lite innan de budar var det alltså ändå några som halade ut den stora plånboken för osedda exemplar. En annan Ferrari, en 288 GTO gick exempelvis för 2.310.000 dollar. Alla behöver som väntat inte strypa kontot och vända på slantarna just nu. Ägaren av Enzon kan njuta av en bil med V12:a på 6,0 liter som ger 660 hästar och som tar bilen från stillastående till 100 km/h på runt tre sekunder. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Claude Lelouch återskapar C'était Un Rendez-Vous
Den klassiska franska streetracing-filmen från 1976

Den franska kortfilmen Cx27était Un Rendez-Vous släpptes 1976 och är idag en riktig klassiker som aldrig kommer gå ur tiden. Den är filmad av Claude Lelouch och det sägs att kameran sitter monterad på hans egna Mercedes 450 SEL, och att det är han som kör. Motorljudet kommer från en Ferrari 275 GTB och är pålagt i efterhand. Filmen rörde upp mycket känslor när den släpptes, speciellt hos de franska polismyndigheterna som inte var direkt roade över den snabba körningen genom Paris. Igår återskapade Claude filmen igen, eller i alla fall känslan av den. Det gjordes på gatorna i Monaco, självklart avstängda för ändamålet. Bilen som man använde är en Ferrari SF90 Stradale och bakom ratten på den satt F1-föraren Charles Leclerc. När den nya filmen kommer att släppas är oklart just nu. Originalet har ni här nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Den Ferrari F50 som ställdes ut på Frankfurt 1995 är nu till salu
En av 349 stycken tillverkade

På Frankfurt Motor Show 1995 hade Ferrari premiär för modellen F50 och det var denna bilen som visades upp för allmänheten. Det är det andra tillverkade exemplaret av totalt 349 stycken och mellan den 21 och 28 maj håller RM Sothebyx27s auktion där den ingår. 2016 fick bilen certifikatet Ferrari Classiche vilket bland annat innebär att den fortfarande är orörd och intakt som den lämnade fabriken. På mätaren står endast 542 mil så den har tyvärr gått alldeles för lite i sitt liv, vilket den nya ägaren förhoppningsvis kommer att ändra på. Priset bilen väntas klubbas iväg för ligger på mellan 2,5 och 2,75 miljoner dollar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Frank Stephenson berättar hur han designade Ferrari F430
Ville göra något vassare än 360 Modena

Frank Stephenson är designern bakom Ferraris modell F430 som lanserades 2004. 2002 fick han jobbet som design director hos Ferrari och Maserati och det första uppdraget var att ta fram en uppföljare till 360 Modena. Frank är också den som designat "nya" Mini och hur han tänkte där får ni reda på i klippet nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du speca din Ferrari Roma online
Lek loss i konfiguratorn

I november förra året visade Ferrari upp den nya modellen Roma och nu har man lanserat konfiguratorn online så att man kan bygga sitt exemplar. Där kan man välja bland olika lackalternativ, inredningsfärger och vilka fälgar man vill ha. Oavsett hur du specar får du en dubbelturbomatad V8:a på 3,9 liter som levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Motorn är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Ni ser hur jag vill ha bilen på bilderna, hur ser din dröm-Roma ut? Dela gärna med dig bland kommentarerna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari drar igång tillverkningen av respiratorventiler
Självklart försedda med tydlig logga

Det är många biltillverkare som vill hjälpa till med bekämpningen av viruset och nu drar Ferrari igång tillverkningen av respiratorventiler i sin fabrik i Maranello. Man kommer även att tillverka hållare för ansiktsmasker. De närmaste dagarna ska hundratals exemplar av varje tillverkas och sedan skeppas ut till sjukhus som är i behov. Ferrari har som mål att återstarta produktionen av bilar den 3 maj. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med Ferrari FF på Autobahn
Hej vad det går!

En Ferrari FF, den med V12:a såklart, står på min drömlista med bilar. Härlig motor, baksäte för kidsen och möjligheten att faktiskt få med sig lite prylar. Allt förpackat i ett ganska kul format som inte ser ut som allt annat på vägarna. Här får vi se när ett exemplar toppfartstestas på Autobahn och det roliga är slut först vid 320 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Bizzarrini P538 får sin första tvätt på 32 år
Stackare som varit bortglömd allt för länge

I slutet av 70-talet började en herre att samla på sig bilar. Sedan dess har det blivit över 300 stycken. Har man så många kan det bli lite svårt att hålla efter alla, och några blir bortglömda. En av de sistnämnda är den här - en Bizzarrini P538 som stått still i hela 32 år. Nu har Ammo NYC grävt fram bilen och gett den en välförtjänt omgång. Bizzarrini grundades 1964 men fick kasta in handduken redan 1969. Exakt hur många exemplar av P538 som blev till är oklart men det sägs vara under tio stycken i alla fall. Den vi ser här är nummer tre av de tillverkade och efter uppsnyggandet och en rejäl genomgång ska den ut på auktion. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

En Ferrari Monza SP2 får sin lack skyddad
Ganska lugnande att titta på

Om man har en bil man tycker om vill man antagligen skydda lacken på den så mycket man kan. Nu för tiden finns det smarta genomskinliga folier man kan lägga så att bilen skyddas bra, och här får vi se när Topaz Detailing i Storbritannien gör just detta på en Ferrari Monza SP2. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0