m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Artiklar i kategorin Bil / Ferrari

Ferrari visar hur SF90 Stradale blir till
Super-laddhybriden

I maj förra året presenterade Ferrari den nya modellen SF90 Stradale. Det är en superbil som går att ladda med sladd och som bjuder på 1000 hästar totalt. I det här färska klippet får vi se hur det går till när bilen snickras ihop. Modellen är en av de mest avancerade Ferrari har byggt och tack vare elmotorerna ska den gå att köra på bara el i upp till 2,5 mil. Man har även utnyttjat dessa till att fungera som backväxel. Här är nämligen inte backen inkorporerad i den åttastegade dubbelkopplingslådan utan det är istället de två elmotorerna på framaxeln som sköter backeriet. Anledningen till detta är för att ingenjörerna ville spara in på vikten en konventionell backväxel innebär. Bilens laddhybriddrivlina kommer att finnas i flera framtida modeller, härnäst suven Purosange. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ferrarin från Ferris Bueller's Day Off har auktionerats iväg
En Modena Spyder California från 1963

En av "måste"-filmerna från 80-talet är tydligen Ferris Buellerx27s Day Off. Jag kikade på den för ett tag sedan och förstod inte riktigt grejen, men det var en fin bil med i alla fall. En Ferrari Modena Spyder California från 1963. Nyligen auktionerade Barrett-Jackson iväg bilen och den gick för 396.000 dollar. Bilen är byggd av Modena Design & Development och den är en av tre som byggdes för filmen. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Buda hem en unik Ferrari F50
F50 Berlinetta Prototipo

Den 15 januari kommer Worldwide Auctioneers att auktionera iväg ett unikt exemplar av Ferrari F50 från 1995 med tilläggsnamnet Berlinetta Prototipo. Det här är den allra första prototypen av modellen som tillverkades och som sedan kördes ordentligt av Ferraris testförare och journalister på Fiorano-banan och på vägar runt omkring Maranello. Några stora namn som suttit bakom ratten och gasat är Dario Benuzzi, Niki Lauda, Gerhard Berger och Jean Alesi. Det är också bilen som stått modell för alla skalmodeller tillverkade av Bburago, Maisto, Tamiya, Revell med flera. Efter att ha fungerat som testbil och misshandlats av journalister byggde Ferrari om bilen till nyskick igen och levererade den till en kund i Belgien. 2006 såldes den till Ferrari-samlaren David Walters. Efter honom har ytterligare tre stycken personer ägt bilen. Trots detta har den inte mer än 225 mil på mätaren sedan ombyggnationen, vilket är väldigt synd. Nu ska den alltså auktioneras iväg och man får väl hoppas att nästa ägare kommer att använda skapelsen. Vad bilen förväntas gå för är oklart men det lär bli en slant. Fler bilder och mer information på länken nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Ferraris kommande SUV delar plattform med Roma
Presenteras 2021

För lite drygt en månad sedan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Nu sägs det att den kommande suven som går under namnet Purosangue kommer att bygga på samma plattform som är en modifierad version av den Portofino bygger på. Det sägs även att suven kommer att erbjudas med V12-motor men laddhybrid-version och V6:a kommer att dyka upp först. Purosangue väntas presenteras 2021 för att sedan börja säljas 2022 eller 2023. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Skiss på Volkswagens instegsmodell i ID-familjen
Lanseras 2022

Eldrivna ID.3 är bara början på Volkswagens elbilssatsning och ID-familj. Nu har tillverkaren skickat ut årets julkort och på detta ser vi tomten köra en bil, men inte vilken bil som helst utan den som kommer att fungera som insteg i elbilsutbudet. Modellen som just nu verkar gå under namnet ID Entry blir som väntat något mindre än ID.3 och planen är att lansera den 2022. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari har gjort en video om den nya modellen Roma
Grand Tourern med klassiska linjer

För lite mer än en månad sedan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Nu släpper man all information om den tillsammans med videon nedan. Bilen vill föra tankarna till klassiska GT-vagnar som man gärna vill hoppa in i och sen bara köra flera hundra mil. Samtidigt ska det vara något vackert att vila ögonen på när man väl har stannat på ett fik för att ta en snabb espresso. Under den långa slanka huven sitter inte en V12:a utan faktiskt en turboladdad V8:a på 3,9 liter. Den levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Ljudmässigt borde motorn bjuda på fantastisk sång eftersom det sitter en flat vevaxel i blocket och eftersom grenrören är lika långa. Det sistnämnda sägs vara för att optimera tryckvågor men brukar också ge ett bättre ljud. Videon lämnar dock en del mer att önska på den här fronten. Till motorn sitter en ny åttastegad dubbelkopplingslåda, samma som sitter i SF90 Stradale. I Roma har den dock en annan utväxling och en riktig backväxel istället för en elmotor som sköter detta jobb. 0-100 km/h ska för den 1472 kilo tunga (lätta?) bilen gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 och finns det möjlighet kan man toppa 320 km/h. Den aktiva spoilern bak kan ge 95 kilo mer marktryck över rumpan i 250 km/h jämfört med Portofino. I övrigt får bilen den senaste versionen av Side Slip Control som jobbar tillsammans med E-Diff, F1-Trac, SCM-E Frs och Ferrari Dynamic Enhancer som alla ser till att hjälpa dig att hålla dig på vägen. Andra teknikaliteter är bland annat adaptiv farthållare, auto-broms, filhållningsassistent, 360-kamera och döda-vinkel-varnare. Insidan har en helt ny ratt med haptiska knappar, en liten pekskärm och Manettino-vred med fem stycken lägen - Comfort, Sport, Race, Wet och ESC-Off. Framför ratten sitter ett digitalt instrumentkluster på 16 tum och givetvis har varvräknaren fått en central plats. Mittkonsolen har också en skärm men den är lite mindre (8,4 tum) och står på höjden. Vill man kan man även få en 8,8 tum stor skärm ovanför handsfacket. Enligt Ferrari ska den här skärmen göra den som sitter i passagerarsätet till en äkta co-driver. Vad man får betala för att bli ägare till en Roma är oklart för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Alain de Cadenet kör Ferrari 288 GTO
Två legendarer i en fin film

I slutet av 60-talet körde racerföraren Alain de Cadenet sportvagnsracing i sitt eget stall Ecurie Evergreen. 1976 tävlade han på Le Mans och kom då trea tillsammans med Chris Craft. 1980 vann han både Monza 1000 km och sextimmars på Silverstone tillsammans med Desiré Wilson. Här får vi se honom köra på vanliga vägar istället för racerbanan, och det bakom ratten på en Ferrari 288 GTO. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Ferrari Roma
Den nya GT-vagnen

Förra veckan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Då fick vi bara en handfull renderade bilder på åket, men i dessa videoklipp kan ni spana in bilen lite bättre. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Ferrari Roma
En elegant coupé med 620 hästar

Ferrari överraskar med ytterligare en modell och den här heter Roma. Det är vad man kallar en 2+ Coupé och med den vill man blicka tillbaka till det bekymmersfria sättet folk levde på i Rom på 50- och 60-talet. Vi ser att man har hämtat lite linjer från modellen SP1 i nosen men i övrigt ser det mesta helt nytt ut, speciellt baken. Man är fortfarande lite hemlig kring saker om bilen men lite får vi reda på i alla fall. Under huven där fram sitter en turbomatad V8:a på 3,9 liter som ger 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i den nya superbilen SF90 Stradale och drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 och toppfarten anges till 320 km/h. Bilen väger in på 1472 kilo. Insidan har inte en 40 tum stor skärm i mitten utan är faktiskt ganska avskalad och förarorienterad. Instrumentklustret består av en skärm och även om det finns en för infotainmentsystemet också är den ganska så liten. Klart man inte ska sitta och fippla runt en massa på en sån i den här typen av bil - här är körningen i fokus. När bilen kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. På Ferraris hemsida kommer man att låsa upp mer information kring modellen under dagen. Vad tycker du om Roma? Tumnagel
54.2°
+
Bobby Green
0

Ferrari lämnar in patent på bränslesnålare V12:a
Vill inte använda turbo eller elektrifiera

Ferrari har lämnat in patentansökan till United States Patent and Trademark Office som gäller en helt ny V12-motor som ska vara bränslesnålare och effektivare än det tillverkaren erbjuder idag. Man presenterar två stycken olika förbränningsmetoder för att spara på dropparna. Den ena ser till att pytsa in lite soppa precis innan tändstiften tänder till för att på vis skapa en hetare luft/bränsle-blandning så att katalysatorn snabbare blir varm under motorstart. Den andra lösningen är en förkammare monterad ovanpå den vanliga förbränningskammaren. Dessa är ihopkopplade via små kanaler och i förkammaren finns ytterligare en uppsättning tändstift. I september meddelade Ferrari att de kommer att kämpa för att behålla sin icke överladdade V12:a på 6,5 liter. Man har behövt modifiera den för att möta Euro 6-kraven men inte genom någon konstgjord andning eller elektrifiering. Michael Leiters som är teknisk chef hos Ferrari sa följande tidigare i år: "A naturally aspirated V12 engine is not a downsized engine, and for me it doesn’t make sense as a hybrid. We will fight for the V12, of course. We will do everything we can to keep it as it is core to our brand. But a real hybridization of the V12? I don’t see it. The LaFerrari was hybridization for performance. In the future, we’re being forced to look at emissions and if you want to really utilize the CO2 benefit, you have to downsize." Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Ferrari F8 Spider på Londons gator
Ser trevlig ut

Förra månaden presenterade Ferrari den nya modellen F8 Spider. Nyligen visades bilen upp för spekulanter på flaggskeppsbutiken HR Owen Ferrari i London och då filmades den här videon. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Gordon Ramsay har köpt sig en Ferrari Monza SP2
Gratulerar!

Gordon Ramsay gillar Ferrari och han brukar ses köra omkring i sin LaFerrari i London. Det senaste tillskottet i hans garage sägs vara den här svarta Monza SP2:an som Ferrari presenterade för lite mer än ett år sedan. Bilen var nyligen med på ett event som lyxbilshandlaren H.R. Owen fixat. SP2 baseras på 812 Superfast och under huven sitter en V12:a på 6,5 liter som ger 800 hästar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Enzo vs. LaFerrari
Carwow kör dragrace

I det här klippet får vi se när Carwow ställer två giganter från samma tillverkare mot varandra i ett dragrace - Ferraris modeller Enzo och LaFerrari. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ferraris SUV Purosangue lanseras 2022
Jippi?

Nu får vi reda på att Ferraris kommande SUV som väntas få namnet Purosangue kommer att lanseras 2022. Den kommer som väntat att bygga på plattformen anpassad för motorn fram och troligtvis kommer suven att erbjudas med den kommande V6:an men även med V12. Drivningen kommer att ske på alla fyra och det är inte omöjligt att det hittar in elmotorer som ser till att göra bilen till en hybrid. Knapphändigt med information fortfarande men nu vet vi i alla fall när den nya modellen kommer att dyka upp. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

Är Ferrari F8 Tributo en värdig ersättare till 488 GTB?
Auto Express testar

I början av året släppte Ferrari lös modellen F8 Tributo. Den ersätter 488 GTB och i det här klippet testar Auto Express kärran för att se om den duger som ersättare. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar F8 Spider
En utmanare till McLaren 720S Spider

Nästa cabbe från Ferrari är F8 Spider som alltså är en mer öppen version av F8 Tributo - modellen som ersätter 488 GTB. Den här får väl ses som en direkt utmanare för bland annat McLaren 720S Spider. Under skalet sitter samma maskin som i vanliga F8 vilket innebär en dubbelturbomatad V8:a på 3,9 liter som ger 711 hästar och 770 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 2,9 sekunder, 0-200 på 8,2 och sen kan man brumma vidare upp till 340 km/h om man vill. Taket är en hardtop som på 14 sekunder kan fällas bort, i hastigheter upp till 45 km/h. Torrvikten på bilen ska ligga på 1400 kilo vilket är lite mer än F8 Tributo drar omkring på. Premiär blir det på mässan i Frankfurt. Vad man kommer att få betala och när den finns tillgänglig är oklart. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar 812 GTS
812 Superfast fast utan tak

Ferrari släpper nu inte mindre än två stycken nyheter - 812 GTS som vi ser här och F8 Spider som kommer i nästa artikel. Det här är en 812 Superfast fast med ett tak som man kan fälla bort och då heter den istället 812 GTS. Den har fortfarande en V12:a på 6,5 liter utan överladdning där fram och den ger inte mindre än 789 hästar och 718 i vridmoment. Rödmarkeringen ligger på 8900 varv. Drivningen sker på bakhjulen och från 0-100 km/h ska det ta under tre sekunder. 0-200 km/h tar 8,3 sekunder vilket faktiskt är snabbare än coupén och toppfarten ska ligga på 340 km/h. På 14 sekunder får man bort taket och man ska kunna manövrera det i hastigheter upp till 45 km/h. Mekanismen adderar 75 kilo totalt. Precis som så många andra bilar av detta slag går den lilla bakrutan att fälla ned om man skulle vilja ha lite mer avgasljud in i kupén. Vad bilen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Cabbad version av Ferrari 812 Superfast läcker ut
Läcker?

Ferrari kommer snart att presentera en cabbad version av modellen 812 Superfast. Den får troligtvis tilläggsnamnet Spider eller Aperta och den fångades nyligen på bild på ett privat event. Exakt när bilen blir officiell är oklart. Visa det här inlägget på Instagram First glance at the #ferrari812superfastspider Ett inlägg delat av Grant Baker (@grantkbaker) 5 Sep 2019 kl. 5:10 PDT Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Razzia mot fabrik som gjorde piratkopior av lyxbilar
Gjorde fejkade Lamborghinis och Ferraris i Brasilien

Brasiliansk polis har gripit en far och son som drev en fabrik som tillverkade kopior av de italienska lyxbilmärkena Lamborghini och Ferrari. Vid tillslaget mot fabriken så beslagtogs även åtta fordon som var eller mindre färdigbyggda och som de båda hade tänkt att sälja via sociala medier i Brasilien. Priserna på kopiorna ska ha legat på mellan 180.000 - 250.000 brasilianska reals vilket motsvarar cirka 450.000 - 620.000 svenska kronor. Det kan jämföras med nypriset på en av Ferrari instegsmodeller som ligger på motsvarande över 2 miljoner kronor. Piratkopior av lyxprodukter är förhållandevis vanligt runt om i världen men piratkopior av just bilar är inte så vanligt förekommande även om det har skett tidigare skriver CNN. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så funkar drivlinan i Ferrari SF90 Stradale
Elmotorer driver framhjulen

I slutet av maj presenterade Ferrari den nya superhybriden SF90 Stradale. Den har en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 769 hästar och som om inte det vore nog även tre stycken elmotorer. I det här klippet får vi reda på mer om hur drivlinan fungerar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Chris Harris gillar Ferrari 488 Pista
Har nu även kört den i Top Gear

Top Gear säsong 27 har dragit igång och en av bilarna Chris Harris har testat är Ferrari 488 Pista och så här tycker han om den. Har ni sett de två första avsnitten ur säsongen? Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Ferrari LaFerrari
Intressant åk

Den senaste bilen som Doug har spanat in är en Ferrari LaFerrari. Bilen ägs av Ferrari-samlaren David Lee. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

En Ferrari 612 Scaglietti som shooting brake
Byggd av Vandenbrink Design

Redan 2008 visade Vandenbrink Design upp en Ferrari 612 Scaglietti som de byggt om till shooting brake men då var inte suget efter denna typ av bil lika stort som det är idag. Därför har man nu bestämt sig för att tillverka just denna i en begränsad upplaga åt den som är intresserad. Dock måste du bistå med en originalbil själv som företaget sedan bygger om. Scaglietti har en V12:a på 5,8 liter utan överladdning som lämnar 540 hästar under huven så det känns inte som att man måste förändra så mycket på den fronten. Vad det kommer att kosta att göra det här framgår inte, men det kanske är bäst. Tumnagel
22.3°
+
Bobby Green
0

Ferrari 458 Italia med manuell låda
European Auto Group fixar biffen

Ferrari 458 Italia är ju en trevlig bil men den saknar något - en manuell växellåda. Här är det nämligen endast paddlar som gäller och en del purister vill ju gärna spaka en sån här bil själv. Frukta ej om du är sugen, European Auto Group är nämligen i färd med att erbjuda just en sån här bil med tre pedaler. Man hoppas kunna bygga omkring tio stycken och dessa blir då utrustade med sex växlar att leka runt med. Vad det hela kommer att kosta är oklart för tillfället men som väntat lär det inte bli gratis. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ferrari Monza SP1 på gatorna i London
Nej tack till regn

Förra hösten presenterade Ferrari de mycket speciella modellerna Monza SP1 och Monza SP2. Båda två är helt öppna utan någon möjlighet att gömma sig under ett tak och Monza SP1 har bara plats för en enda person. En sådan levererades nyligen till en återförsäljare i London och här får vi se lite hur det gick till. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari P80/C på Monza
Låter trevligt

I mars presenterade Ferrari modellen P80/C. Det är en banracer baserad på 488 GT3 som har fått sig ett helt nytt utseende. Här får vi se den bränna omkring lite på Monza i samband med en filminspelning. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale
Laddhybrid-monster med 1000 hästar

Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Ferrari SF90 Stradale läcker ut
Läcker?

Senare idag kommer Ferrari att presentera en helt ny superbil. Den heter SF90 Stradale och nu har en bild på den läckt ut i förtid. Visa det här inlägget på Instagram Here Is A Leaked Picture Of The All New SF90 Stradale, 1000hp, V8 3.9 Litter 760Hp And 3 KERS System Offering 240Hp, 4RM, Top Speed Up To 360Km/H, 0 To 100Km/H Under 2.5 Second. #ferrari#scuderiaferrari#ferrarilebanon#scuderialebanon#forzaferrari#dream#passion#commendatore#enzo#enzoferrari#MEF#racecars#racing#f1#motorsports#supercars#hypercars#megacars#rossoinfinito#drivingferrari#488pista #f8tributo#ferrarif8tributo#ferrari488pista#sf90stradale Ett inlägg delat av Bernard (@bernardfarid) 28 Maj 2019 kl. 11:41 PDT Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Teaser på Ferraris kommande superbil
Presenteras imorgon

Imorgon kommer Ferrari att dra täcket av sin nya superbil med hybrid-drivlina. Bilen som för tillfället går under kodnamnet F173 väntas få omkring 1000 hästar och vara fylld med massa avancerad teknik. Nu får vi den här rätt så luddiga teaserbilden som ser ut att visa baken på bilen, och den ser rätt så kantig ut. Lustigt nog får jag själv lite Lamborghini-vibbar över designen. Mer om det nya åket får vi alltså imorgon, så håll ut en liten stund till. Visa det här inlägget på Instagram Get ready. Two days to go. #Ferrari Ett inlägg delat av Ferrari (@ferrari) 27 Maj 2019 kl. 3:02 PDT Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

En inblick i en av Ferraris mest exklusiva klubbar
Corse Clienti

Den mycket exklusiva Ferrari-klubben Corse Clienti är uppdelad i två stycken kategorier - en för de som äger Ferraris F1-bilar och en för de som har någon av följande modeller - 599 XX, 599 XX Evo, FXX, FXX Evo, FXX K eller monstret FXX K Evo. Varje år anordnar Ferrari mellan åtta och nio stycken event för dessa personer vilket innebär att man får köra bilarna på olika racerbanor runt om i världen. Allt de behöver göra är att betala mellan 10.000 och 15.000 dollar per dag och sen är det bara att ge sig ut och gasa. Salomondrin har besökt ett sånt här event och ger oss här en lite bättre inblick i vad det handlar om. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0