m
Artiklar i kategorin Bil / Ferrari

Ferrari 250 såld för rekordsumman 80 miljoner dollar
Skulle kunna spräcka 100 miljoner om fem år

700 miljoner kronor. Det är helt sjukt mycket pengar. Tänk vad många bilar man skulle kunna köpa för den summan. Eller en bil. Det är precis vad vdn för företaget WeatherTech nyligen gjorde när han valde att slanta upp hela 80 miljoner dollar för den här Ferrari 250 GTOn. Det gör den här till världens dyraste bil någonsin. Bilen är rätt speciell. Den har chassinummer 4153 GT och användes för att tävla med i Le Mans 1963 där den kom på fjärde plats. Året efter vann den Tour de France. Originalskicket och dess historia är det som trissar upp priset rejält. Och det verkar inte sluta öka heller. Enligt Ferrari-historikern Marcel Massini kan en 250 GTO sälja för mer än 100 miljoner dollar inom fem år, så det här är fortfarande en riktigt bra investering. Vilka bilar skulle du köpa om du hade 700 miljoner att spendera? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

David Lee visar upp sin Ferrari Dino för Jay Leno
Dinon Ferrari borde ha byggt

David Lee samlar på Ferrari-bilar och i hans garage finns en Dino. Men det är ingen vanlig Dino, utan en Dino Monza 3.6 Evo. Vad innebär det då? Jo, att den har blivit restomoddad till att bli den Dino Ferrari skulle ha byggt från början, enligt vissa. Dinon hade nämligen "bara" en V6:a under huven och den gav inte mer än 195 hästar i sitt starkaste utförande. I Davids bil sitter det istället en V8:a som man har borrat upp till 3,6 liter. Resultatet blir en sportbil som verkligen går som en sportbil. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Ferrari 488 Pista snabbare än man lovat
Gör 0-100 km/h på 2,26 sekunder

Biltillverkarna har ofta en glädjekalkyl framför sig när de skriver ut siffrorna vi som köpare kan vara intresserade av. Det brukar röra sig om förbrukning, utsläpp och räckvidd. Dessa är ofta högre och sämre när man väl börjar använda bilen som det är tänkt och det är ju alltid lite tråkigt. Desto trevligare är det däremot när tillverkarna fegar lite med siffrorna kring prestandan, både när det gäller effekt och acceleration. Nu verkar det som att Ferrari snålat lite med det sistnämnda gällande deras modell 488 Pista. Ferrari säger att den ska göra 0-100 km/h på 2,85 sekunder och 0-200 km/h på 7,6. Den här videon visar dock att bilen istället gör 0-100 km/h på 2,26 och 0-200 km/h på 6,94. Stämmer siffrorna så är 488 Pista världens snabbaste serietillverkade produktionsbil 0-100. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Ferrari SP38 Deborah gjorde sin debut vid Comosjön
Specialbyggd åt kund

I helgen var det återigen dags för den trevliga träffen Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este vid Comosjön i Italien. Där visades bland annat Ferrari SP38 Deborah upp - en bil i endast ett exemplar byggd av Special Projects-gruppen åt en kund med gott om kosing. Den baseras på 488 GTB och har ett alldeles unikt utseende som ska föra tankarna bak i tiden, till modeller som F40. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

SP38 - ny specialare från Ferrari
En 488 GTB med nytt utseende

Den senaste skapelsen i Ferraris unika One-Off-program är SP38 som man idag visades upp vid tillverkarens testbana Fiorano. Under det nya skalet som designats av Centro Stile Ferrari återfinns en 488 GTB. Bilen kommer att visas för allmänheten för första gången nu på lördag när Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este anordnas. Vad tycker ni? Tumnagel
53.8°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Ferrari Enzo
En bra investering

I Dougs senaste klipp kollar han in en riktigt häftig bil - Ferrari Enzo. En superbil som endast tillverkades i 400 stycken exemplar. Den som var lyckligt lottad att kunna köpa en när den lanserades 2002 fick betala 650.000 dollar. En bra investering om man har kvar bilen då exemplar i gott skick går för upp till tre miljoner dollar. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Häng med i lekstugan Ferrari FXX K
Några varv runt racerbanan Road Atlanta

Ferrari FXX K är en bil som endast får köras på bana. Den kostar 2,5 miljoner euro och köpte du en får du inte ens ha den hemma i ditt garage. Den ska stå på banan och så kommer du dit och brummar med den när det anordnas event. I det här klippet får vi hänga med i ett exemplar som körs på racerbanan Road Atlanta och det hela ser ju rätt så trevligt ut. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ferrari 458 Spider får möta klon på skroten
Klon vinner

Den indiske skådespelaren Zahid Khan hävdade att han köpt Ferrarin i klippet ovan från en stor auktionsfirma genom en mellanhand, men när han blev konfronterad av polisen som inte trodde på historien kunde han inte visa upp korrekt papper på bilen. Bilen togs då i beslag och eftersom det visade sig att den inte hade giltig försäkring hamnade den i vad man kallar för "category B"- bilar som inte klassas som godkända för vägen och som då ska förstöras. Zahid ska enligt artikeln nedan till slut ha kommit med rätt papper till rätten som bevisade att han ägde bilen, men det var för sent och bilen var redan krossad. Vad som kommer hända med fallet nu är oklart för tillfället. Helt klart är dock att bilen är körd. Tumnagel
16.9°
+
Bobby Green
0

Ny hybrid-Ferrari kommer nästa år
Tekniken kan introduceras i suven

Ferraris modell LaFerrari är visserligen en hybrid men det är ingen volymmodell. Nästa år planerar man att lansera en ny modell med hybriddrivlina, och det kan vara den kommande suven som blir först ut med konstellationen. Testmulor provkörs för tillfället för fullt och under skalet har de en V8:a kopplad till en elmotor. Det ska dock inte vara samma grejer som i LaFerrari som bland annat har den F1-inspirerade hybriddrift KERS (Kinetic Energy Recovery System) utan något mer traditionellt. Om det i sin tur innebär att det handlar om en laddhybrid framgår inte. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Henry Catchpole tar sig en närmare titt på Ferrari 488 Pista
I Genève

Dammet efter Genève-mässan har lagt sig lite och vi kan då få lite mer specifik information kring några av bilarna som visades upp där. Henry Catchpole från Carfection var på plats och i klippet ovan tar han sig en närmare titt på Ferraris senaste - 488 Pista. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar vassa 488 Pista
Bör McLaren 720S vara orolig?

Igår läckte Ferraris nya modell 488 Pista ut och nu har tillverkaren valt att presentera den själva. Det här är en bil som följer i fotspåren efter 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia och 458 Speciale. Receptet är som vanligt lägre vikt, mer effekt och vassare prestanda. Baktill hittar vi en dubbelturbomatad V8:a på 3,9 liter som ger hela 720 hästar - den mest kraftfulla V8:an i företagets historia. Vridet anges till 770 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 2,85 sekunder, 0-200 på 7,6 och toppfarten anges till 340 km/h. Vikten har bantats med 90 kilo jämfört med vanliga 488 och landar därför på 1.280 kilo torr. Pistas aerodynamik ska vara 20 procent vassare än bilen den baseras på och detta ska vara möjligt tack vare modifierade luftintag framtill, annan diffusor bak, den lilla vingen och det enorma gapande hålet i luckan där fram. På den elektroniska sidan hittar vi hjälpmedlen Slip Angle Control 6, Diff3 och F1-Trac som alla ska se till att även du som inte är så grym på att köra kommer att verka det. Bilen har även nyheten Ferrari Dynamic Enhancer som automatiskt justerar bromstrycket på oken. Bilen har premiärvisning på mässan i Genève den 6 mars. Några prisuppgifter eller när marknadslansering sker vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Ferrari 488 Pista läcker ut
Läcker?

Ferrari har en hårdbarkad version av modellen 488 på gång och det har snackats om att den ska heta 488 GTO, 488 Sport Special Series eller 488 Speciale. Nu läcker bilder på den ut och vi får då även reda på att namnet blir 488 Pista. Premiär blir troligtvis på den kommande bilmässan i Genève. Vad tycker ni? Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Ares Design gör nytolkning av Ferrari 412
Klär om en GTC4 Lusso

Vi har tidigare skrivit om att företaget Ares Design gjort en modern version av klassikern De Tomaso Pantera. Den blev såpass väl mottagen att man nu valt att ta sig an en annan gamling - Ferrari 412. En modell som inte direkt blev Ferraris mest lyckade men som ändå är rätt charmig. Ares version ser inte helt dum ut den heller. Man kommer att utgå från GTC4 Lusso med den stora motorn och sedan klä bilen med ett kolfiberskal som påminner mycket om 412. Interiören görs också om lite grann men i övrigt är det som finns under skalet orört. Under huven sitter en V12:a på 6,3 liter som ger 690 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen, Produktionen väntas dra igång senare i år och priset ska börja på rätt så salta 700.000 euro. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Ferraris nya specialare läcker ut
Läcker?

Ferrari 488 GTO, eller Ferrari 488 Speciale som den enligt den här läckta bilden verkar heta har nu visats upp på ett privat event, och givetvis var någon snabb med att lägga ut detta på nätet. Mer information och bilder lär komma allt eftersom. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

488 GTO sägs få den kraftfullaste V8:an Ferrari skapat
Blir den snabbare än LaFerrari?

Ferrari har en smarrig version av modellen 488 GTB på gång och det handlar alltså om en GTO. Den ska ha premiär på bilmässan i Genève i mars men redan nu läcker det ut lite bilder på den och intressant fakta. Bland de läckta bilderna hittar vi ett par specifikationer och att bilen ska få den mest kraftfulla V8:an Ferrari någonsin har konstruerat. Snacket på stan är att den här också kommer att bli deras snabbare, och till och med klå storebror LaFerrari. Motorn blir en vidareutveckling av den dubbelturbomatade vinkelåttan på 3,9 liter som sitter i 488 Challenge. Den kommer att vara tio procent lättare och effekten väntas bli mer än 700 hästar. Bilen får ännu bättre aerodynamik och en del av förbättringarna ska vara inspirerade av racerbilen 488 GTE. Stötfångarna fram och bak, huven och vingen kommer alla vara tillverkade i kolfiber. De 20 tum stora fälgarna ska också vara hela 40 procent lättare än de som sitter på 488 GTB och det är för att de också är i kolfiber. Insidan får en instrumentbräda som även den är i kolfiber samt sportigare stolar och aluminium på golvet. För att spara ytterligare vikt har man även skippat handskfacket så racerhandskarna får du lägga någon annanstans. | Very big news! Details of the 488 GTO have just been shared with us by anonymous sources. You can read everything about the car in our latest article [LINK IN BIO!!] It’s rumored to be faster than the LaFerrari... _______________ #?? • #FerrariPhotoPage ?? • Check out our website! ?? • Subscribe to our YouTube-channel! _______________ Ett inlägg delat av Ferrari (@ferrariphotopage) 18 Jan 2018 kl. 12:49 PST Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Ferrari kommer bygga eldriven superbil innan Tesla
Enligt vdn Sergio Marchionne

Inte nog med att Ferrari ska bygga SUV - nu säger vdn Sergio Marchionne även att om det är någon som kommer att bygga en eldriven superbil först så är det Ferrari. Tesla presenterade i november en ny Roadster och även om den kanske inte ska benämnas som en superbil har den ju i alla fall prestandan. Den ska dyka upp 2020 men Ferrari säger alltså att de ska vara före. Eller så menar Ferrari bara att Roadstern inte är en riktig superbil enligt dem. Lamborghini lurar dock runt hörnet med konceptet Terzo Millennio som de också visade i november och nyligen meddelade även McLaren att de håller på att fila på en eldriven superbil. Rimac Concept One finns redan och så även Nios EP9 men de är i en liga för sig. Vem hinner först av jättarna tror ni? Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Ferraris SUV blir av trots allt
Världen kommer aldrig mer att vara sig lik

För ett par år sedan sa Sergio Marchionne som är vd för Ferrari att de var tvungna att skjuta honom innan de byggde en SUV med den stegrande hästen i nosen. Nu låter det inte riktigt likadant längre. Ganska nyligen presenterade Lamborghini suven Urus och därmed var en ny kategori född - super-suven. Ferrari har nu insett att de måste gå samma väg och på bilmässan i Detroit som pågår nu sa Sergio att en SUV är på väg. Eller FUV (Ferrari Utility Vehicle) som man själva vill kalla den. Han lovar att den kommer att se ut som en Ferrari-SUV borde se ut och den kommer också att kännas som en Ferrari att köra, något annat kommer inte på tanken. När fuven kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället, men nu är det i alla fall spikat att den blir av. Tumnagel
3.3°
+
Bobby Green
0

Därför är en Ferrari 250 GT Lusso värd 3 miljoner dollar
Doug förklarar

Gamla bilar kan vara värda otroliga summor pengar, och ibland kan man kanske undra varför. I det här klippet förklarar Doug DeMuro varför en Ferrari 250 GT Lusso från 1963 kan kosta så mycket som tre miljoner dollar. Och varför den är värd varenda krona. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari skruvar upp produktionen
Når mål tidigare än väntat

När Ferrari leddes av Luca di Montezemolo hade företaget en begränsning om att bara bygga 7 000 stycken bilar om året. Sergio Marchionne ökade förra året på den siffran till 8 014 bilar istället. I år ser det ut att bli 8 400 stycken totalt och nästa år förväntas den siffran bli 9 000. Blir det så kommer man att lyckas med målet ett år tidigare än planerat. För att nå dit måste man dock införa dubbla skift på fabriken i Maranello. Väntetiden på en bil om man beställer i dag är dock fortfarande omkring ett år. 2021 förväntas suven dyka upp och då lär produktionen hamna över 10 000 bilar om året. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Doug testar Ferrarin med platt motor
Ferrari BB 512

Innan Ferrari släppte Testarossa skickade man ut modellen BB 512. Med den ville man konkurrera med Lamborghini Miura och nyutvecklade Countach. Den skiljde sig en del från tidigare modeller och även om den precis som Dino hade en mittmonterad tolvcylindrig maskin var motorn platt. Trots detta, och namnet där BB står för Berlinetta Boxer, är det ingen boxermotor det handlar om. Motorn gav 380 hästar och placerades över den fempetade manuella växellådan. Doug DeMuro har kört ett exemplar av den något speciella bilen, och så här såg det ut. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Michael Schumachers första Formel 1-Ferrari såld
Gick för 7,5 mijoner dollar

På ett av Sothebyx27s konstevent fanns en något oväntad pjäs till salu - Michael Schumachers allra första Formel 1-Ferrari. Det spekulerades att bilen skulle klubbas iväg för omkring fyra miljoner dollar, men så blev det inte. Istället såldes bilen för hela 7 504 000 dollar. Den nya ägaren kommer att få ta ut bilen på racerbanor världen över och får då assistans av Ferraris F1-tekniker och mekaniker. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Robotar och människor samsas i Ferraris fabrik
Ser trevligt ut

I Ferraris fabrik är det inte bara robotar som gör jobbet utan här arbetar de och människor tillsammans. Wired blev inbjudna till att kika hur det ser ut på insidan hos den populära tillverkaren och som tur var hade de med sig en filmkamera. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Ferrari FXX K kunde bli vassare - här är FXX K Evo
Får fetare vinge som ger mer downforce

2014 presenterade Ferrari superversionen av LaFerrari - banbilen FXX K. Den är så extrem det bara kan bli men om ni trodde att Ferrari inte kunde vrida upp bilen ytterligare trodde ni fel, här kommer nämligen en ännu hårigare version som fått tilläggsnamnet Evo. Det betyder bland annat ännu fler aerodynamiska detaljer som ger den 23 procent mer downforce än en vanlig FXX K, och således gör den snabbare runt banan. Man har även justerat fjädringen en aning för att den ska klara det ökade marktrycket. Även vikten ska ha droppat nedåt, men med hur mycket berättar man inte. Motorn är oförändrad vilket fortfarande innebär en V12:a på 6,2 liter som i kombination med elmotorn som finns ombord levererar en totaleffekt på 1 050 hästar och ett vrid på 860 newtonmeter. På insidan återfinns en ny ratt och en ny större skärm för backspegeln. Den som i dag redan har en FXX K och vill uppgradera den till Evo kan också göra detta genom att ge Ferrari en slant, hur stor den är eller vad en färdig FXX K Evo kostar är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Zlatans LaFerrari skådad i Stockholm
Mer superbilar, tack!

Visst finns det en del fina bilar i Stockholms innerstad, men det är långt ifrån den klass som finns i exempelvis London. Supersportbilar är det till och med extremt sällsynt med, så det är tur att Zlatan levererar. Hans gula LaFerrari har nu skådats i stan vilket vi är tacksamma för. Tumnagel
41.8°
+
Roger Åberg
0

Tuerck sladdar med sin Ferrari-motoriserade Toyota GT86
Pussades lite med en bergskant

Ryan Tuercks nyaste leksak är en Toyota GT86 där man stoppat ned motorn från en Ferrari 458 Italia under huven. Det gör bland annat att det blir hyfsad snurr på bakhjulen när man trampar på gasen, men även att bilen låter helt galet. Nyligen var man ute och filmade lite bus med kärran och det tog inte mer än några minuter innan man hade kraschat. Men skam den som ger sig, lite snabbmeck och grejerna var redo att piskas igen. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Det här är Ferraris nya instegsmodell
Säg hej till Portofino

När Ferrari släppte sin California var det 2009 och hett med plåtcabar. Modellen har väl aldrig varit en favorit hos speciellt många, även om jag nog skulle varit överlycklig även med en sån. Men nu är det i alla fall dags för en ersättare - Ferrari Portofino. Portofino är fortfarande en plåtcab men formen är inte riktigt lika säregen från resten av utbudet som California faktiskt var. Jag gillar det jag ser, visst känns vissa former igen från föregångaren, men det är mest på grund av att taket ska ha någonstans att vila. På insidan känns det igen från andra Ferrarimodeller, roligt är att passageraren också i den här får en egen liten skärm för att se hur snabbt det går. Motorn är en V8:a på 3,9 liter som ger 600 hästar och 760 Nm. 0-100 går på 3,5 sekunder och toppfarten ligger på 320 km/h. Bilen kommer att visas upp på Frankfurtsalingen och de som då beställer får sina bilar i början av nästa år. Priset är ännu okänt. Tumnagel
51.9°
+
Roger Åberg
0

Doug DeMuro testar en Ferrari F40
Barndomsdröm!

För 1 1/2 vecka sedan fyllde en av världens häftigaste bilar 30 år - Ferrari F40. Nu har Doug DeMuro uppfyllt en barndomsdröm och testat ett exemplar, och så här tyckte han om den upplevelsen. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Ferrari F40 fyller 30 år i dag!
Grattis till en av världens häftigaste bilar

I dag är en stor dag. För exakt 30 år sedan presenterades en mycket speciell bil på Civic Center i Maranello - Ferrari F40. En bil som fanns som affisch på väggarna i de flesta pojkrum, tillsammans med Samantha Fox. Den 21 juli 1987 förändrades allt, och i dag är modellen en av de mest eftertraktade på klassikermarknaden. Bilen togs fram för att fira Ferraris 40-årsjubileum och ansågs vara ett mästerverk som blandade det bästa från 308 GTB och konceptbilen 288 GTO Evoluzione. Motorn i mitten precis bakom sittbrunnen, låg vikt, stor vinge och ett underbart härligt kantigt utseende ritat av Leonardo Fioravanti. Den lilla V8:an på bara 2,9 liter har konstgjord andning i form av dubbla turboaggregat och effekten anges till 478 hästar. Fullt tillräckligt i en bil som väger strax över 1 300 kilo. Drivning endast på bakhjulen och en fempetad växellåda inramad i en vacker kuliss - svårslaget. Resultatet blev Ferraris första produktionsvagn att toppa över 320 km/h. Smått bisarrt att föreställa sig att framföra bilen i dessa farter då den helt saknar elektroniska hjälpmedel som servostyrning eller ABS-bromsar. En fantastisk bil på alla sätt som alla bilintresserade högst troligt har något att säga om, så gå loss bland kommentarerna för all del. Eller sitt bara tillbaka och njut av reklamfilmen nedan. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

Första testerna av Ferrari 812 Superfast börjar trilla in
Hur är ersättaren till F12?

I februari presenterade Ferrari ersättaren till modellen F12 berlinetta - 812 Superfast. Töntigt namn kanske men knappast töntiga prestanda. Den här bilen har en V12:a på 6,5 liter under huven som ger inte mindre än 800 hästar vid 8 500 varv - utan överladdning. Nu har de första testerna börjat dyka upp, och här ser vi vad tidningarna Autocar och Auto Express tycker. Biltoken Mr JWW som i dag äger en F12 har också fått testa och vad han tyckte ser du i andra klippet nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Idiot kör runt i Ferrari på fyllan
Går så klart dåligt

Det är lite oklart runt de exakta omständigheterna runt den här videon, men den ska vara från Marocko. Mannen ska vara brorson till en rik man och det verkar ha gått honom åt huvudet. I videon dricker han skumpa i bilen, filmar sig själv när han kraschat och röker i ambulansen. Nu ska han ha fått sitt straff ändå, två år i fängelse och 2000 euro i böter. Men folk ska, så klart, vara väldigt arga över det allmänna beteendet och att polisen låter honom hållas. Tumnagel
7.2°
+
Roger Åberg
0