m
Artiklar i kategorin Bil / Honda

Honda visar prototyp av elektrisk SUV
SUV e:prototype

Hondas lilla sötnos Honda e var helt enkelt magisk som koncept men bara riktigt bra i produktionsform. Jag är fortfarande lite, lite arg på att den tappade så mycket, trots att slutresultatet blev riktigt fint. Nu har man visat upp ett nytt koncept och den här gången är det ett säkrare kort, nämligen en SUV. Namnet är helt enkelt Honda SUV e:prototype. Honda säger att man kommer att lansera tio olika elbilar de närmsta fem åren i Kina och den här rackaren ska bli den första och komma 2022. Så mycket mer än så vet vi inte just nu. Tumnagel
43.7°
+
Roger Åberg
0

Jason Cammisa går igenom en Honda S800
Varvvillig!

Honda har byggt många olika roliga bilar genom åren. En av dessa är modellen S800. I det här klippet från Hagerty får vi lära känna den lilla godbiten lite bättre. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Honda presenterar världens första bil med självkörning i nivå 3
Testas nu på gatorna i Japan

Hondas senaste upplaga av modellen Legend blir nu den första i världen att erbjudas med självkörning i nivå 3. Nivå 3 innebär att bilen kan ta över körningen själv under vissa förhållanden. Som exempel när man sitter i en kö, och då kan föraren pyssla med annat en stund. Man måste inte hålla i ratten hela tiden, men föraren övervakas via en kamera. Systemet som man kallar för Sensing Elite varnar dock om något skulle vara tokigt och då måste föraren ta över körningen. Varningen sker genom ljud och att det vibrerar i bältet. Om man inte gör något kommer bilen stanna vid sidan av vägen. Sensing Elite finns för tillfället endast i 100 stycken specialbyggda exemplar som kommer att rulla på test i Japan. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Honda visar upp nya HR-V
Nu bara som hybrid

Det här är Hondas nya generation av modellen HR-V som nu kommer att erbjudas med hybriddrift. Faktum är att det är det enda sättet man kan få bilen - som hybrid. Vad drivlinan består av framgår inte för tillfället men troligtvis handlar det om en bensinmotor på 1,5 liter kopplad till en elmotor och en CVT-låda. Den borde driva på framhjulen som standard och det borde erbjudas fyrhjulsdrift som tillval. I övrigt får modellen ett uppdaterat infotainmentsystem och flera nya säkerhetssystem. Försäljningen ska dra igång under andra halvan av året men några priser har vi tyvärr inte fått. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Sugen på en Honda S2000?
Här kommer lite köptips

Hagerty ger olika köptips på bilar folk kanske är intresserade av och här berättar de vad du ska tänka på om du är sugen på att köpa en Honda S2000. Skulle du hellre vilja ha en Chevrolet Camaro SS från 1969 är det klippet nedan du ska spana in. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Nya Honda HR-V presenteras nästa månad
Kommer som hybrid

Den 18 februari kommer Honda att dra täcket av helt nya HR-V. Den största nyheten är att bilen kommer att erbjudas som hybrid för första gången. Namnet kommer att bli HR-V e:HEV men det handlar inte om någon laddhybrid, utan en vanlig. Några specifikationer kring denna får vi inte just nu, men hos storebror CR-V handlar det i alla fall om en bensinfyra på 2,0 lite som parats med två stycken elmotorer. Till detta sitter det en enstegad växellåda. Vad nya HR-V kommer att bjuda på får vi alltså vänta ytterligare en månad för att få reda på. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Honda Civic
I alla fall som prototyp

Nu visar Honda upp nya Civic. Det handlar om en prototyp men den ser väldigt färdig ut för produktion. Man har nu hunnit till den elfte generationen och jämfört med föregående ska den här vara lyxigare, större och modernare. Vi får tyvärr bara se en skiss på interiören just nu och det man kan se är att bilen får en pekskärm på mittkonsolen och färre knappar än tidigare. Några specifikationer kring drivlinor och liknande får vi inte heller för tillfället. Lansering sker först i USA och det är nästa vår som gäller. Senare kommer en även halvkombi-version och en ny Type R. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Därför ökar gamla Honda NSX så mycket i värde
Doug går igenom klassikern

En gammal Honda NSX hade ju varit trevligt att ha i garaget. Men har du inte bra med deg börjar det bli lite sent att hoppa på tåget tyvärr då de ökat i värde rätt så bra den senaste tiden. Doug har spanat in ett exemplar från 1994 med 7644 mil på mätaren som just nu är till salu. Budet är för tillfället uppe i över 50.000 dollar. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Honda avslutar sin Formel 1-satsning nästa år
Slutar utveckla drivlinor åt Red Bull

Honda meddelade idag att man nästa år kommer att avsluta det Formel 1-samarbete man har haft med de båda Formel 1-stallen Red Bull och Scuderia AlphaTauri, två stall som både ägs av energidrycks-tillverkaren Red Bull. Honda har försett Red Bull och Scuderia AlphaTauri med drivlinor till sina bilar men efter 2021 så får dessa stall alltså hitta en ny leverantör till sådana. Anledningen till att Honda väljer att lämna Formel 1-cirkusen uppges vara att man framöver hellre lägger de resurserna på att utveckla miljövänligare motorteknik. I ett pressmeddelande skriver Honda bland annat: "Honda will allocate its energy management and fuel technologies as well as knowledge amassed through F1 activities to this area of power unit and energy technologies and take initiatives while focusing on the future realization of carbon neutrality. Toward this end, Honda made the decision to conclude its participation in F1." Honda har historiskt sett varit inblandade i Formel 1 i en eller annan form sedan 1964. Både som stallägare och leverantör till teknik till andra stall. Det har tidigare ryktats om att Honda eventuellt kommer att satsa på elbilsligan Formel E framöver. Hur det blir med det återstår dock att se. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda visar eldrivna SUV e:concept
Tillverkarens första elbil som lanseras i Kina

Nästa elbil från Honda är den här modellen med det finurliga namnet SUV e:concept. Det är som sagt ett koncept och när den väl lanseras kommer det att bli Hondas första elbil i Kina. Tyvärr får vi inte se några bilder från insidan, inte får vi någon information kring vad som döljer sig under skalet heller. Om den här kommer att spinna vidare till något eldrivet vi kommer få ta del av här återstår att se. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in Hondan från 2 Fast 2 Furious
Klädd med badrumsmatta

I filmen 2 Fast 2 Furious kör karaktären Suki en rosa Honda S2000 som trimmats och fått ett kjolpaket från Veilside, större fälgar och en rejäl vinge på bakluckan. Denna bil har nu Doug DeMuro tagit sig en närmare titt på. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Bild på Hondas nya eldrivna konceptbil
Bara för den kinesiska marknaden

Beijing Motor Show anordnas nästa månad och där kommer Honda visa upp en ny konceptbil. Den går på el och den här bilden är det första vi får se av den. Den nya modellen är tänkt för den kinesiska marknaden och alltså inget vi kommer att få ta del av här. Mer än så här får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Honda presenterar nya N-One
Kan denna komma till Sverige som elbil tack?

Jag har en fäbless för små bilar och önskar ibland att jag bodde i Japan där det kryllar av massa små godsaker. En modell som Honda säljer där är N-One och den presenteras nu i ett uppdaterat utförande. Första generationen av N-One kom 2012 och 2017 fick denna sig en facelift. Nu är det alltså dags för generation två att göra entré. Designen på den lilla kei-bilen har ändrats på en del ställen och nu kan man få den med manuell sexpetad växellåda. Drivningen sker på framhjulen men du kan faktiskt även få fyrhjulsdrift som tillval. Eftersom denna typ av bilar måste ha en väldigt liten motor är det precis som i många övriga bara en liten turbomatad trecylindrig maskin på 0,66 liter som ser till att ta denna skapelse framåt. Det sitter nya LED-strålkastare framtill och även bakljusen har LED-teknik i sig. Det finns tre stycken olika utrustningsnivåer och dessa är Original, Premium och RS. Den sistnämnda är den sportigaste. Vad man får betala framgår inte. Bilen har premiär i Japan senare i höst. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Honda e i älgtestet
Klarade sig sådär

Här ser vi ett färskt älgtest med Hondas nya elbil e. För att klara testet måste bilen kunna passera konorna på ett säkert sätt i 77 km/h eller högre. Högsta hastigheten bilen klarade var 75 km/h så enligt de här testerna blev den inte godkänd. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Carfection har nu kört Honda e
Finner den tilltalande

Nu har äntligen Henry Catchpole från Carfection fått provköra Hondas nya elbil e och så här såg detta ut. Vad tycker du om den? Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Bjørn Nyland testar Honda e
Låter den ladda en Tesla Model 3

Den norske elbilsfantasten Bjørn Nyland har fått hänga med Hondas nya eldrivna modell e ett tag. Han testar givetvis räckvidden och hur lång tid det tar att ladda bilen, och passar även på att dela med sig av lite el till en Tesla Model 3. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Honda-museum visar upp NSX från 1990
Ser ut som att den rullade ut från fabriken igår

Honda Collection Hall visar här upp en Honda NSX från 1990 som de har. Bilen är som väntat i ett oerhört bra skick och det ser ut som att den rullade ut från fabriken igår. Det här är första generationen av NSX och den bjuder på en mittmonterad V6:a på 3,0 liter utan överladdning som ger runt 270 hästar. Till paketet kunde man få en fyrstegad automat eller manuell växellåda med fem eller sex steg som driver bakhjulen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Hur står sig en gammal Honda NSX mot en nyare Civic Type R?
Väldigt bra ska det visa sig

Här testar Carwow en första generation av modellen Honda NSX mot en Honda Civic Type R från 2017. Sportbil mot hot hatch, 290 mot 320 hästar. Så vilken av dem presterar bäst när man mäter dragrace, rullande race och bromskapacitet? Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

En Acura NSX som campingbil
Funkar utmärkt om man har taktält

Sportbilen Acura NSX är väl kanske inte den mest praktiska att ha om man ska ut och campa, om man inte har ett taktält förstås! Det har den här snubben och här visar han hur det hela fungerar. Målet är att modda bilen så att den ska fungera att köra tvärs över USA med. Här kan ni följa Instagram-konto ägaren driver. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Honda och General Motors samarbetar kring två nya elbilar
Ska baseras på GM:s nya plattform

2024 ska Honda lansera två nya elbilar i USA och Kanada och båda två kommer att baseras på General Motors kommande plattform. Honda ska stå för design på ut- och insida medan GM sköter tekniken som finns under skalet, även när det kommer till batteri och motor. Man använder sig av företagets Ultium-batterier som kan bjuda på upp till 65 mils räckvidd. Tillverkningen kommer att ske i GM:s fabrik i Nordamerika. Honda håller också på att utveckla egna plattformar för elbilar men dessa kommer inte att vara färdiga förrän 2025. GM:s platta kommer även att användas av Chevrolet och Cadillac till deras kommande elbilar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Honda går tillbaka till rattar och fysiska knappar
Pekskärmarna distraherar för mycket

Nya bilar är idag i stort sett som stora mobiltelefoner. Skärmarna på insidan har ökat i storlek och de fysiska knapparna har ersatts av touch, gester och röststyrning. Men alla gillar inte utvecklingen, och eftersom kunder hos Honda har klagat på att allt pekande stör väljer tillverkaren nu att ta ett steg bakåt och återinföra de klassiska ratt-reglagen och knapparna vi alla minns. I den senaste upplagan av modellen Jazz styrs nu inställningarna för värmen och AC:n av rattar och tryck-knappar istället. Meny-upplägget i pekskärmen har även gjorts enklare och det ska nu gå betydligt snabbare att hitta till de mest använda funktionerna. Projektledaren för bilen, Takeki Tanaka, säger följande: "The reason is quite simple - we wanted to minimise driver disruption for operation, in particular, for the heater and air conditioning. We changed it from touchscreen to dial operation, as we received customer feedback that it was difficult to operate intuitively. You had to look at the screen to change the heater seating, therefore, we changed it so one can operate it without looking, giving more confidence while driving." Tumnagel
64.4°
+
Bobby Green
0

Jonny Smith kör Honda e
Jag vill ha en ännu mer nu

Jonny Smith gillar ju elbilar och har tidigare klämt på Honda e, men nu får han äntligen köra den. Och han är kär. Precis som vanligt är han duktig på att gå igenom de saker som man som användare verkligen bryr sig om. En sak som är rolig med denna är att förutom USB har den ett riktigt strömuttag i mitten, den har dessutom HDMI-ingång till skärmarna. Så du kan stoppa in en spelkonsol och spela loss som passagerare när du kör eller när du laddar. Eller så kör du in en Chromecast och glor på film. De där skärmarna verkar för övrigt helt ok och man kan köra på ett akvarium om man vill. Även backspeglarna som ju är skärmar fungerar riktigt bra och är mycket bättre än Audis usla skärmar. Det dåliga med Honda e är det typ obefintliga bagageutrymmet och den dåliga räckvidden. Tumnagel
44.9°
+
Roger Åberg
0

Första provkörningen av Honda E
Verkar vara riktigt trevlig!

När konceptet för Honda E kom föll jag pladask. Jag ville ha en direkt. När produktionsbilen sedan visades upp hade den tappat lite av sin uppkäftighet och såg istället söt och lite ledsen ut. Fortfarande väldigt fin, men inte på samma nivåer som konceptet. Hur som helst har den första provkörningen ägt rum och bilen är ju väldigt söt ute i det fria. Jag gillar skarpt hur de har gjort designen av inredningen, som trots allt behåller mycket från konceptet. Räckvidden må vara begränsat, men det är en stadsbil så det är inget stort problem tycker jag. Viktigare är körglädjen och lekfullheten, så länge priset blir rätt. Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Honda e kan komma i Type R-version
Nya plattformen pallar det

Top Gear har snackat med Takahiro Shinya som är Assistant Large Project Leader och Head of Dynamic Performance när det kommer till Hondas lilla elbil e och han hintade om att det kan dyka upp en Type R-version av modellen. Om kunder vill ha det vill säga. "Well, this new platform, the motor and tyres can all take more. What I can say is we love Type R, it’s such a strong halo brand for us. As engineers we want to make Type R of every model, but it’s whether the customer wants it that matters." Honda e erbjuds i dagsläget med två olika effektlägen - 136 eller 154 hästar. En Type R-version med över 200 hästar, ännu bättre väghållning, sportigare inställd och utrustad med fräsigare utseende kanske kunde vara något? Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Honda lyfter Civic Type R
Får fejkat motorljud

I november förra året fick Hondas modell Civic sig ett lyft. Nu kommer samma behandling till värstingen Civic Type R. Bland nyheterna hittar vi det uppdaterade utseendet, större grill för bättre kylning, bättre känsla i ratten, andra stötdämpare för en lite mjukare körupplevelse, styvare bussningar i baken, uppdaterad interiör och något som många älskar - fejkat motorljud ur högtalarna. Den turbomatade fyran på 2,0 liter är oförändrad vilket fortfarande innebär 310 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som vanligt endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda med diffspärr. Lansering sker nu i vår men några priser har vi inte fått än. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Honda visar självkörande AI-koncept
Ställs ut i Las Vegas

Det är snart dags för CES-mässan i Las Vegas igen och dit kommer Honda med ett gäng nyheter. En av dem är den här självkörande bilen med artificiell intelligens. Den ska sömlöst kunna skifta mellan att vara helt självkörande till att man själv ska kunna ta över när man känner för det. Det ska finnas hela åtta olika körlägen och massvis med sensorer som hela tiden läser av användarens intention för att på så vis avgöra vilket av alla lägen som lämpar sig bäst för stunden. För att starta bilen klappar man till ratten två gånger. För att sedan gasa trycker man den från sig och när det är dags att bromsa drar man den mot sig. Lite av det andra Honda kommer att visa upp ser ni i klippet nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Regular Car Reviews kör kul Kei - igen
Honda Beat från 1991

Den senaste bilen som Regular Car Reviews har testat är urgulliga Honda Beat. Det är en liten tvåsitsig cabriolet i Kei-segmentet. Den har motorn bak, bakhjulsdrift och enligt den här videon känns den nästan som en Ariel Atom. Det är såklart en överdrift men oj vad jag vill ha en ändå. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Honda teasar nya Jazz
Samtidigt som den läcker ut

Imorgon kommer Honda att presentera helt nya Jazz. Innan detta har man skickat ut följande dunkla teaserbild, men en bild på the real deal från en japansk tidning har redan läckt ut så vi vet hur den ser ut. Så frågan är - är den läcker? Världspremiär blir det på Tokyo Motor Show i slutet av denna månad. Tumnagel
31.2°
+
Bobby Green
0

Honda e kommer kosta från 370.200 kronor
Orderböckerna öppnar snart

Honda e är äntligen presenterad i Frankfurt och i samma veva släppte man priserna på den gulliga lilla elbilen. Det svenska priset kommer att börja på 370.200 kronor. För den slanten får man basversionen som bjuder på 136 hästar ur elmotorn. Det finns även en starkare version med 154 men oavsett så är det ett batteripack på 35.5 kWh som gäller. Räckvidden anges till 22 mil på en full laddning. Versionen som heter Advance kommer att kosta från 399.950 kronor. Man ska kunna privatleasa Advance för 4495 kronor i månaden. 40.000 personer har redan reserverat ett exemplar och de första leveranserna ska ske nästa sommar. Den 12 september kommer orderböckerna för alla andra att öppna. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Honda e presenterad i produktionskläder
Går att få med 136 eller 154 hästar

Vi har sedan tidigare vetat att produktionsversionen av Hondas kommande elbil e till 99 procent skulle stämma överens med prototypen vi har fått se. Alltså inte det allra första konceptet utan det som visades upp i januari i år. Nu presenterar man bilen officiellt och visst blev det på detta viset. I samma veva får vi reda på att den kommer att erbjudas med två stycken olika effektlägen - 136 eller 154 hästar. Oavsett val kommer vridet att vara detsamma - 315 newtonmeter. Den starkare versionen kommer att klara 0-100 km/h på runt åtta sekunder. Drivningen sker på bakhjulen. Batteripacket är på 35,5 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 22 mil. Snabbladdning från noll till 80 procent ska gå på 30 minuter. Produktionsbilen får som vi kan se kameror som backspeglar och infällda handtag. Även insidan är oförändrad sedan konceptet och instrumentbrädan domineras av inte mindre än fem stycken skärmar. De två yttersta är för de digitala backspeglarna. Ombord finns även AR-systemet Honda Personal Assistant som du kan utnyttja genom att säga "OK Honda" och sen vad du vill att bilen ska göra, exempelvis höja ljudet på stereon. Förbokningar ska gå att göra nu i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Norge. När detta öppnar i Sverige och vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
59.7°
+
Bobby Green
0