Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Hyundai

Hyundai gör Ioniq till ett eget varumärke
Tre nya elbilar lanseras de kommande fyra åren

Hyundai har en modell som heter Ioniq som man kan få som hybrid, laddhybrid och elbil. En rätt smart bil vars namn nu förvandlas till ett eget varumärke. Hyundai säger att man under Ioniq-varumärket ska erbjuda "kundcentrerade eldrivna upplevelser som kretsar runt uppkopplade livestylelösningar" och det kommer att bli helt dedikerat till batteridrivna elbilar. Under de kommande fyra åren ska tre stycken elbilar lanseras under epitetet och konceptbilarna 45 och Prophecy är två av dem. Den tredje blir en ny SUV som vi ser längst bak på bilden ovan. 45 är först ut att förvandlas till produktionsbil och den får då namnet Ioniq 5 med lansering 2021. 2022 kommer Prophecy att bli Ioniq 6 och i början av 2024 lanseras Ioniq 7 som är suven. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Hyundais premiummärke Genesis ska komma till i Europa
Storbritannien är nyckelmarknad

Hyundai har precis som många andra tillverkare ett premiummärke under ett annat namn och detta är Genesis. Bilar under detta epitet har Hyundai sålt i Asien, Ryssland, Mellanöstern, Australien, USA och hemma i Sydkorea. Det har tidigare snackats om att Genesis ska lanseras här i Europa och att det skulle ske redan i år. Pandemin har dock satt stopp för detta och nu snackar man om nästa vår istället. En nyckelmarknad i Europa sägs vara Storbritannien och en modell som lär dyka upp då är G70 som är en utmanare till Audi A4 och BMW 3-serie. Vidare säljer Genesis modellen G80 som konkurrerar med BMW 5-serie och suvarna GV70 och GV80. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai utvecklar nytt AC-system som renar luften
Lanseras i Sydkorea först

Hyundai håller just nu på med ett avancerat air condition-system som ska förbättra luftkvaliteten inne i bilen. Systemet består av de tre nyheterna After-Blow, Multi-Air Mode och Fine Dust Indicator. Den första ser till att torka upp kondensationen som bildas och därmed hämma mögeltillväxten inuti apparaterna. I vanliga fall dräneras denna kondensation ut under en halvtimme när bilen är avstängd, men här ska den alltså få hjälp av en fläkt istället som går i tio minuter. Den känner av om ditt batteri har dåligt med kräm och går i så fall inte igång. Multi-Air Mode ser till att skicka luft genom förar- och passagerarsätet tillsammans med de vanliga utblåsen för att ge en behagligare miljö i kupén. Fine Dust Indicator mäter och visar föroreningarna i luften inuti bilen och om värdena blir dåliga kommer luftrenings-läget att dra igång för att städa upp. Tekniken ska lanseras i Sydkorea först men när är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai i20 N i full färd med att testas på Ringen
Kommer bjuda på 200 hästar

I maj berättade vi att Hyundai i20 kommer att lanseras i en vass N-version. Nu har tillverkaren börjat testa bilen på riktigt och det gör man på Nürburgring. Det färdiga resultatet sägs bjuda på en turbomatad fyra på 1,6 liter som ger 200 hästar. Som väntat kommer drivningen endast att ske på framhjulen och detta via en sexpetad manuell växellåda. Bilen kommer att ha premiär någon gång nästa år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

SangYup går igenom Hyundai 45 EV Concept
Den retrostylade elbilen

I höstas presenterade Hyundai konceptet 45 EV Concept. Det är en modern elbil som plockat lite designinspiration från Hyundai Pony Coupe som släpptes 1974. Resultatet ska vara en mix mellan dåtid och nutid och jag tycker resultatet är klockrent, så den här får de gärna bygga. I det här klippet går designchefen SangYup Lee igenom bilen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Hyundais designchef visar oss mer av Vision T Concept
Skarpa veck och raka linjer

I höstas visade Hyundai upp konceptbilen Vision T Concept som förutspås vara en efterträdare till dagens Tuscon. I det här klippet får vi oss en genomgång av bilen av designchefen SangYup Lee. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai Kona Electric uppdateras igen
Får dragkrok och längre räckvidd

Nu väljer Hyundai att uppdatera den eldrivna versionen av modellen Kona igen och det man har gjort denna gång är chassiförändringar på undersidan och bytt ut Nexen-däcken mot Michelin Primacy 4. Detta möjliggör att man nu kan utrusta bilen med dragkrok om man har en Kona Electric Long Range Performance. Därefter kan man dra ett bromsat eller obromsat släp på 300 kilo. Det går inte att få dragkrok till Kona Electric Standard Range. På bilar som producerats från mars i år kan dragkrok eftermonteras, men vad det kostar är oklart. Smärre aerodynamiska förbättringar och minskat rullmotstånd gör även att räckvidden i Kona Electric Long Range Performance (64 kWh) ökar från 44,9 till 48,5 mil. Kona Electric Standard Range (39 kWh) ökar från 28,9 till 30,5 mil. De här räckvidderna gäller för bilar med produktionsstart i juni 2020. Kona Electric Standard Range kostar från 389.900 kronor, Long Range Performance från 424.900 kronor. Priserna är innan klimatbonus. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Hyundai Santa Fe
Mer än bara en facelift

Hyundai presenterar nu en facelift av modellen Santa Fe och det handlar faktiskt om mer än bara nya lackalternativ och DRL-ljus i stötfångaren. Förutom uppdaterade strålkastare och baklampor baseras bilen på en ny plattform som ska vara säkrare, ge bättre köregenskapar och som möjliggör laddhybrid-teknik. Även insidan har gjorts om och här hittar vi en ny 10,25 tum stor infotainmentskärm tillsammans med ett digitalt instrumentkluster som visas på en 12,3 tum stor skärm. Hela mittkonsolen har även arbetats om och nu hittar man knappar istället för spak gällande växellådans lägen. Tyvärr får vi ingen mer information än så här för tillfället. Bilen lanseras i Sverige i början av nästa år. Specifikationer kring motorer, pris och liknande ska släppas senare i år. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Det här är ansiktet på nya Hyundai Santa Fe
Kommer som laddhybrid

I september kommer Hyundai att lansera nya Santa Fe och nu får vi en första teaserbild som visar lite hur den kommer att se ut. Det handlar om mer än bara en facelift och modellen får bland annat ett helt nytt aggressivare ansikte. Två stående DRL-staplar gör att bilen ser ganska så arg ut, själva strålkastarna är de två runda på vardera sida som är ganska dolda på denna bild. Nya Santa Fe kommer att baseras på Hyundais helt nya plattform som bland annat är anpassad för elektrifiering. Bilen kommer alltså att för första gången erbjudas som hybrid och laddhybrid. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Nya Hyundai i20 kommer i N-version
Teasers från vintertester i Arjeplog

I början av året läckte nya Hyundai i20 ut. Modellen kommer att dyka upp i en upphottad N-version och nu får vi ett gäng första teasers på denna. Man har vintertestad bilen i Arjeplog tillsammans med racerprototypen RM19 och bakom ratten satt WRC-föraren Thierry Neuville. Mer detaljer om i20 N ska komma snart. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Lång genomgång av nya Hyundai Elantra
De mjuka formerna är bortblåsta

För snart tre veckor sedan presenterade Hyundai helt nya Elantra och den har nu Asian Petrolhead tagit sig en rejäl titt på. Han befinner sig i Sydkorea och där heter modellen Avante. En kortare sammanfattning av Hyundai själva har ni här nedan. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai berättar mer om eldrivna konceptbilen Prophecy
Designchefen guidar oss

För en månad sedan presenterade Hyundai den nya eldrivna konceptbilen Prophecy. I den här nya filmen guidas vi runt bilen av Luc Donckerwolke som är Chief Design Officer på Hyundai. Modellen är inspirerad av bilar från 1920- och 30-talet som hade en slank och coupé-lik design. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Genesis G80
Värdig utmanare till tyskarna?

När Hyundai bygger lite lyxigare bilar smackar de på ett Genesis-märke och den senaste modellen att rullas ut är G80. Här får vi oss en genomgång av vad bilen har att bjuda på - bland annat ett helt nytt designspråk och ett rejält lyft jämfört med föregångaren. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai rullar ut nya Elantra
Kommer med nytt hybrid-alternativ

Igår presenterade Hyundai som utlovat helt nya Elantra och så här ser den alltså ut. Det nya utseendet är fullt med skarpa linjer och precis som de flesta nya bilar sitter det en ljuslist baktill som förenar baklamporna. Modellen beskrivs som en fyrdörrars coupé för vardagsbruk och anammar företagets designspråk Sensuous Sportiness. Jämfört med föregångaren har bilen blivit 5,6 centimeter längre, 2,5 centimeter bredare och två centimeter lägre. Hjulbasen har vuxit med två centimeter och mäter nu 2,72 meter. Insidan får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och en lika stor skärm på mittkonsolen för infotainment-systemet. Android Auto och Apple CarPlay är standard. På tillvalslistan finns bland annat trådlös laddare för mobilen, ljudsystem från Bose med åtta stycken högtalare och ett digitalt nyckelsystem för dig med Android-telefon eller ett NFC-kort. Under huven finns lite olika alternativ. Ett är en bensinfyra på 2,0 liter som ger 149 hästar och som kopplas till en automatlåda. Nytt är en hybrid som kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor och ett batteripack som sitter gömt under baksätet. Den kombinerade effekten anges här till 141 hästar och 264 newtonmeter i vrid. Paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda. Produktionen drar igång i höst och försäljningen startar under årets fjärde kvartal. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Teasers för nya Hyundai Elantra
Presenteras den 17 mars

Hyundai har en ny Elantra på gång och här ser vi några teasers för den. Bilen visas i profil och det är skarpa veck som gäller. I klippet får vi se lite mer och att modellen precis som så många andra får en ljusramp som löper över hela baken. Världspremiär blir den 17 mars på The Lot Studios i West Hollywood, Kalifornien. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Hyundais nya konceptbil Prophecy
En elbil för framtiden

Efter en första teaserbild visar Hyundai nu upp deras nya konceptbil Prophecy. På modernt manér går den givetvis endast på el och sägs förhandsvisa lite av framtiden hos biltillverkaren. Prophecy är en uppföljare till förra årets koncept 45 men här har man valt lite mjukare linjer. Bilen är självkörande och istället för ratt har den joysticks man styr med när man vill ta över kontrollen själv. SangYup Lee som är Head of Hyundai Global Design Center säger följande: "Vi har skapat ännu en ikon som etablerar en ny standard för elbilssegmentet, samtidigt som den tagit Hyundais designvision till nya horisonter. En del av den utvecklingen är vad vi kallar Optimistic Futurism, ett designkoncept förkroppsligat i ”Prophecy. Med Optimistic Futurism är vårt mål att skapa en känslomässig koppling mellan människor och bilar." Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Nya Hyundai i10 blir din för 138.900 kronor
Dags för lansering

I höstas rullade Hyundai ut nya i10 och nyligen även uppdaterade i20 och i30. Det är nu dags att lansera i10 i Sverige och därmed har vi fått ett svenskt pris. Bilen kostar från 138.900 kronor och för den pengen får du en trecylindrig bensinsnurra på 1,0 liter som ger 67 hästkrafter och 96 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som väntat på framhjulen och dit kommer kraften via antingen en fempetad manuell låda eller en femstegad robotiserad automat. Bilen kommer till handlare i april. Alla nyheter kring nya i20 finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nya Hyundai i20 läcker ut
Läcker?

Hyundai kommer att visa upp nya i20 på mässan i Genève och nu har officiella pressbilder på ekipaget läckt ut på nätet. utseendet är uppdaterat på alla fronter och det lär råda delade meningar om vad folk tycker om den, speciellt baken. Tyvärr vet vi inte något om bilen än, förutom att det sägs att den kommer i en riktig N-version som väntas få en turbomatad fyra på 1,6 liter och 200 hästar. Tumnagel
31.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai Prophecy - ny eldriven sportbil
Visas som koncept i Genève

Till Genève kommer Hyundai bland annat att ta med sig konceptet Prophecy. Det är en helt eldriven sportig sedan som med sina rätt så spejsiga former knappast är något som lanseras i år, men kanske något framtida modeller kan hämta lite inspiration från. Teaserbilden ovan visar baken och i klippet nedan får vi en skymt av nosen. Världspremiär blir det den 3 mars. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Hyundai i30 får sig en facelift
Här är första bilderna

Hyundai kommer att ta med sig en ansiktslyft version av modellen i30 till Genève nästa månad och nu får vi två bilder som visar hur den kommer att se ut. Bilen ser rätt så fräsig ut men tänk då på att detta är en N Line vilket hottar upp utseendet lite extra. Fler teaserbilder kommer att släppas inom kort och då får vi ta del av hur baken och de nya fälgarna ser ut. Förutom uppdaterad yttre design ska även insidan ha piffats till med bland annat ett nytt digitalt instrumentkluster och en större skärm på mittkonsolen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar hur bilen ska parkeras i Super Bowl-reklam
Fyra kändisar i en reklamfilm

I sin Super Bowl-reklam i år har Hyundai hyrt in Chris Evans, John Krasinski och Rachel Dratch. Med är också baseballkillen David “Big Papi” Ortiz. Huvudpersonen är annars deras Sonata-modell som kan parkera själv. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Hyundai Nexo vinner Teknikens Värld Stora Bilpris 2020
Grattis!

Teknikens Värld delar varje år ut ett pris till den bil de tycker är allra vettigast just nu. Kriterierna för en seger är något som har nyskapande teknik paketerat i ett format för folket. Nu har man korat årets vinnare, eller ja 2020, och det är vätgasbilen Hyundai Nexo. Trots detta tror man inte att bränslecellsbilar är det hetaste nästa år, men just Nexon ska i alla fall vara den bästa man kan få tag i just nu. Den går att köpa i Sverige (849.900 kronor) och ska ta sig 67 mil med fulla tankar. Runt 60 mil är dock det som Teknikens Värld har mätt upp i sina tester. När man behöver mer vätgas tar det bara några minuter att tanka, dock finns det ju inte överdrivet många ställen att göra detta på än. Läs motiveringen till vinsten och om alla tio stycken bilar som var nominerade på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Nästa år visar Hyundai eldriven superbil
Med Rimac-teknik under skalet

I våras skrev vi om att Hyundai investerat i elbilsföretaget Rimac och nästa år kommer vi få första glimten av vad detta samarbete innebär. Då kommer Hyundai nämligen att visa upp en superbil som sägs bara gå på el och som ska ha Rimac-teknik under skalet. Det handlar om en konceptbil som enligt den nya prestanda-chefen Albert Biermann ska vara "galen". Tyvärr vet vi inte mer än så här i dagsläget. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar Vision T SUV Concept
Förhandsvisning av nästa Tucson?

Efter teaserbilden på Hyundais senaste koncept förra veckan är nu bilen uppvisad på Los Angeles Auto Show. Man kallar den för Vision T SUV Concept och det här kan vara en förhandsvisning av hur nästa Tucson kan komma att se ut. Bilen mäter 4,61 meter i längd, 1,93 i bredd, 1,7 i höjd och har en hjulbas på 2,8 meter. Ni ser en laddlucka bland bilderna men det här är ingen ren elbil utan en laddhybrid. Vad drivlinan består av får vi dock inte reda på för tillfället. Nya Tucson presenteras 2021 och kanske kan lite från detta koncept få hänga med till produktionsversionen. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Hyundai teasar ny laddhybrid-SUV
Visas på Los Angeles Auto Show

Snart slår portarna till årets upplaga av Los Angeles Auto Show upp och dit kommer Hyundai bland annat att ta med sig en helt ny konceptbil. Den verkar gå under namnet Vision och det handlar om en laddhybrid-SUV. Bilderna och det korta klippet visar något som ser ganska futuristiskt ut och som har en dynamisk grill som kan öppna och stänga luckor för att optimera aerodynamik och luftflödet till motorn. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Aktiv vägljuds-reducering
Hyundai filar på ny teknik

I några av Hyundais bilar finns ANC (Active Noise Control) som aktivt ser till att dämpa ljud från motorn och vägen så att det blir lite trevligare i kupén. Nu håller man på att utveckla RANC (Road Noise Active Noise Control) som bygger på ANC och det nya systemet ska även kunna analysera olika typer av ljud i realtid. Detta ska enligt Hyundai kunna minska oljudet i kupén med tre decibel. Gangdeok Lee som är forskare vid NVH Research Lab säger följande: "RANC is a remarkable technology which takes existing NVH technology to the next level. We will continue to take the leading position of NVH technology and deliver the highest level of quietness to customers. As its computation and signal transfer speeds are optimized, it only takes 0.002 second to analyze the noise and produce an inverted soundwave, generated by the DSP (Digital Signal Processor). The microphone constantly monitors the road noise cancelation status, and sends the information to the DSP. RANC is able to conduct accurate noise analysis and rapid computation to combat road noise for the driver’s seat, the passenger seat and rear seats separately." Tumnagel
55.8°
+
Bobby Green
0

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar VelosterRaptor N Concept
Beskrivs som en "Type R-dödare"

Om några dagar, den 5 november närmare bestämt, slår portarna till årets upplaga av SEMA-mässan upp i Las Vegas. Där kommer det att finnas allehanda olika specialbyggda bilar i massa olika smaker. Hyundai kommer bland annat att ha med sig en den här som man kallar för VelosterRaptor N Concept och beskriver som en "Type R-dödare". Bilen baseras på en Veloster N som original har 275 hästar, den här ska dock ha trimmats upp till över 320 hästar. Detta har gjorts möjligt genom ny mjukvara, vatteninsprutningskit, större intercooler, modifierad turbo, ett annat insug och ett annat avgassystem. I övrigt får den ett nytt kjolpaket, sänkt fjädring och hjul med centrumbult. Om man kommer att erbjuda några av uppgraderingarna som tillval senare återstår att se. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Hyundai teasar nytt bränslecellskoncept
Lastbil med 30-talsdesign

Hyundai tror på bränsleceller och visar nu teasers för ett kommande koncept som drivs av just detta. HDC-6 Neptune hämtar design från 30-talets streamliner-tåg och Art Deco och det handlar om en lastbil som man kommer att visa upp på North American Commercial Vehicle Show i Atlanta senare i år. Om konceptet någonsin kommer att bli verklighet återstår som vanligt att se. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Hyundai har byggt en drift-buss
Har plats för åtta åkande

Klart man ska kunna få ha lite kul även om man rattar minibuss. Det tyckte i alla fall Hyundai som skapat iMax N - en hottad version av en liten buss som inte säljs här. Den har tagits fram av Hyundais australiensiska gäng för World Time Attack Challenge som för tillfället pågår i Sydney, och som vi kan se kan ett helt gäng åka med på sladd runt en bana. Fyran som vanligtvis återfinns under huven har ersatts med en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter som ger över 400 hästar och 542 newtonmeter i vrid. Framhjulsdrift funkar ju som ni fattar inte i det här fallet så drivningen sker numera endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0