Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Jaguar

Jaguar I-Pace tog sig från London till Bryssel på en laddning
Hade kräm kvar i batteriet när den var framme

Igår mötte jag en Jaguar I-Pace ute på vägarna vilket var en rätt så trevlig syn. Det hade precis börjat skymma och den såg ganska så futuristisk ut när den ljudlöst gled fram. Jaguar har nyligen även glidit med bilen från London till Bryssel och man gjorde det på en laddning. Sträckan var på 36,9 mil och eftersom bilen enligt WLTP-cykeln ska klara 47 mil fanns det lite kvar i batteriet när man väl var framme. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Jaguar har mittmotorbil på gång
Ska lanseras 2022

För åtta år sedan visade Jaguar upp konceptbilen C-X75. Det var en modern uppföljare till superbilen XJ220 och året efter sa man att bilen skulle gå i produktion. Så blev det dock aldrig, och den allmänna internationella ekonomiska nedgången gjorde att planerna lades på is. Men nu sägs det att tillverkaren ändå har en bil med mittmotor på gång, dock lär den väl kanske inte bli så extrem som var C-X75 var. De nya planerna är att den ska lanseras 2022 och rykten säger att den kan döpas till J-Type. Väl här ska den konkurrera med modeller från exempelvis McLaren. Drivlinan ska vara av hybridtyp och består troligtvis av en V6:a parad med två elmotorer. Fyrhjulsdrift och en effekt på minst 550 hästar snackas det om. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Jaguars självkörande poddar får ögon
Ska göra så att gångtrafikanter känner sig tryggare

Jaguar Land Rover experimenterar med självkörande fordon och deras senaste påhitt är den här podden som fått ögon. Dessa finns för att öka tryggheten hos gångtrafikanterna då man på detta viset kan förstå dess intentioner lite bättre. Ögonen tittar på den som ska gå över vägen och visar genom detta att personen har blivit upptäckt. Rött och grönt ljus ska göra det hela ännu tydligare vad det självkörande fordonet håller på med. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Jaguar kommer att bygga eldriven E-Type
Får drivlinan från I-Pace

Jaguars första eldrivna modell I-Pace ynglar nu av sig. I alla fall när det kommer till drivlinan. Den kommer nämligen även att hitta ner under skalet på klassikern E-Type som då får tilläggsnamnet Zero. Det är Jaguars Classic-division i Coventry som kommer att bygga bilen i en liten skala. Om man har en gammal E-Type som man vill att de ska konvertera ska det också gå bra. Räckvidden ska vara över 27 mil på en laddning och både vägegenskaper och viktfördelning ska vara nära det originalet bjuder på. Den första E-Type Zeron kommer att levereras till kund sommaren 2020. Fler detaljer kring bilen och dess pris ska komma senare. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar söker varumärkesskydd för namnet C-Pace
En fjärde SUV är på gång

Först kom F-Pace - Jaguars första SUV på marknaden. Denna följdes upp av den mindre suven E-Pace, och tidigare i år rullade man ut den helt eldrivna modellen I-Pace. Nu söker man varumärkesskydd för namnet C-Pace vilket alltså innebär att britten har en fjärde SUV på gång. Troligtvis står c:et för coupé och vi kan alltså vänta oss ytterligare en bil i denna något märkliga kategori. När bilen kan tänkas presenteras återstår att se. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Autocar har testat Jaguar XE SV Project 8
Endast 300 stycken exemplar tillverkas

För ett år sedan rullade Jaguar ut XE SV Project 8. Det är en extrem version av modellen XE med inte mindre än 600 hästar under skalet. Nu har Autocar kört bilen på bana för att se vad den går för. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace vs Tesla Model X 100D och P100D
CarWow jämför lite prestanda

CarWow plockade ut en Tesla Model X 100D och en P100D och radade sedan upp dessa bredvid Jaguars nyhet I-Pace för att se vilken av bilarna som var kvickast och hur mycket det egentligen skiljer när det kommer till prestandan. Ett par recensioner av I-Pace hittar ni här nedan. Vad Teknikens Värld tycker efter sin provkörning kan ni läsa här. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Harry körde Meghan till bröllopsmiddagen i elektrisk E-type
Stiligt!

I helgen var det bröllop och Harry fick sin Meghan eller om det nu var tvärtom. Hur som helst så körde Harry Meghan till bröllopsmiddagen i en klassisk Jaguar E-type, men den här går på el. Ni kan läsa mer om bilen nedan! Tumnagel
46.5°
+
Roger Åberg
0

Lister Lightning ska bli världens snabbaste SUV
Baseras på Jaguar F-Pace SVR

Lister Cars har återuppstått genom att sätta sitt namn på trimmade Jaguarer. I januari presenterade de Thunder som är en F-Type de byggt om och gett inte mindre än 666 hästar. Snart är det även dags för Lightning att göra entré. Det är en Jaguar F-Pace SVR som de hävdar kommer bli världens snabbaste SUV. För att lyckas med detta måste bilen göra mer än 305 km/h vilket är det som Lamborghini Urus klarar av. För närvarande får vi dock inte mer än påståendet och den här teaserbilden. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Jaguar släpper video på F-Pace SVR
Verkar arg

För en månad sedan rullade Jaguar ut nyheten F-Pace SVR. Det är en specialversion av suven som Special Vehicle Operations har pillat på, och då blir det kul. Bilen har en kompressormatad V8:a på 5,0 liter som ger 550 hästar och som har ett riktigt trevligt motorljud. Nu visar Jaguar upp skapelsen i en reklamfilm och så här ser den ut. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Jaguar funderar på en SVR-version av I-Pace
Spännande

Special Vehicle Operations hos Jaguar och Land Rover är de som ser till att piffa till bilarna lite extra med mer effekt, bättre prestanda och vassare utseende. Nu sägs det att denna avdelning även sneglar på vad en SVR-version av den eldrivna suven I-Pace skulle kunna erbjuda. Hanno Kirner som är executive director of corporate and strategy sa följande till Autocar på bilmässan i New York: "We haven’t committed to anything, but we have begun evaluating what an electric SVR could offer and how we can make authentic SVR cars using the technology. The I-Pace has strong levels of speed, you could say, and there are technical additions that could make various project interesting projects for SVO. That includes fast SVR versions, but also perhaps extreme luxury SVA or off-road SVX models." I-Pace har 400 hästar, gör 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 200 km/h. Det räcker ju för de flesta men folk kommer ju som väntat alltid att vilja ha mer, så en SVR-version kanske inte är så dumt ändå? Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Pace får SVR-behandling
Innebär bland annat 550 hästar

En tid har det snackats om att även Jaguars första SUV F-Pace skulle få sig en omgång av Special Vehicle Operations och på så vis tuffa till sig lite. Visst stämde detta och här har vi F-Pace SVR. En prestandamaskin med den välkända kompressormatade V8:an på fem liter under huven. I den här bilen ger den hela 550 hästar vilket borde räcka när man ska ut i skog och mark och härja. Vridet anges till 680 newtonmeter och fyrhjulsdriften ser till att skicka iväg dig från stillastående till 100 km/h på 4,3 sekunder. Toppfarten anges till 283 km/h. Tillkommer gör det helt sjuka ljudet Jaguar har fått till med den här motorn, och precis som i Range Rover Sport SVR är det något bisarrt över att en SUV låter på det här viset. Mike Cross som är Chief Engineer på Jaguar Land Rover säger följande: "The F-PACE SVR delivers the handling and agility to match its performance. Everything from the steering to the bespoke suspension set-up has been tuned specifically for our performance SUV and the result is a vehicle that lives up to the promise of both the F-PACE and SVR." Bilen har styvare fjädrar, lättare smidda fälgar och bitigare bromsar som mäter 395 millimeter fram, 396 bak. Den har även en elektronisk aktiv diff och elservo. Runt om sitter ett fetare kjolpaket och fronten domineras av en stor grill med lika stora luftintag. Huven och framskärmarna får ventilationshål på sig, baktill finns en takvinge och givetvis fyra avgaspipor redo att skrämma slaget ur gamlingar och barn. Orderböckerna öppnar i sommar och i Storbritannien kostar bilen från 74.835 pund. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Carwow har fått känna på Jaguar I-Pace
Vilka är de första intrycken?

Det har nu gått två veckor sedan Jaguar visade upp sin första helt eldrivna modell I-Pace. Carwow har fått känna lite på bilen och så här såg det ut. Caradvice har också fått känna på bilen och det klippet ser ni här nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Sällsynt Jaguar XJR-15 hälsar på hos Jay Leno
Har ett makalöst härligt ljud

I januari skrev vi om Jasbir Dhillon som är en de lyckligt lottade att äga en Jaguar XJR-15. Nu har han stannat till med sin bil hos Jay Leno för att visa upp den och låta Jay ta sig en provtur. Tre bonusklipp nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar Classic har byggt XJ6 åt Nicko McBrain
Är lite mer hårdrock

Nicko McBrain som är trummis i hårdrocksbandet Iron Maiden har i många år varit en Jaguar-entusiast. Därför kokade Jaguar Classic ihop en alldeles unik version av en gammal XJ6 från 1984 åt honom för att fira att modellen fyller 50. Bilen har nu visats upp på mässan i Genève och det man har gjort är att lägga 3.500 mantimmar på att snygga till inte mindre än 4.000 stycken delar, lacka bilen i en härlig lila färg samt att modifiera delar av exteriören, interiören, drivlinan och fjädringen. Resultatet är Nickos dröm-XJ. "This is my ultimate XJ – my third, and lovingly named x27Johnny 3. It has been a true labor of love between Jaguar Classic and myself. I’m so excited by its completion and especially to be showing it at Geneva – it really is a Greatest Hits edition and to me it defines what the Jaguar XJ is all about. It’s a credit to the craftsmanship of the Jaguar Classic team. We couldn’t have timed it better, this being the 50th anniversary of XJ – my favorite of all Jaguars." Motorn som är en rak sexa på 4,2 liter har fått tre stycken SU-förgasare hämtade från E-Type monterade och ett väl avstämt specialbyggt avgassystem till detta för att det ska låta rätt. Det är även viktigt att ha en grym stereo i bilen och därför sitter det ett ljudsystem på 1.100 watt även här. Kontrollerna till detta påminner om rattarna på Marshalls förstärkare, och bilens pedaler om en trummis pedaler. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace är äntligen här
"The car electricity has been waiting for"

Dåså, nu har Jaguar äntligen presenterat sin första elbil - I-Pace. Och jag vill precis som många andra ha den. 2016 presenterades den som koncept och på vanligt modernt Jaguar-manér är det inte mycket som har förändrat sig när det kommer till produktionsversionen. Bra! Vad får man för pengarna då? Jo, när man har gjort plånboken redo på att släppa minst 829.000 kronor får man en elbil i S-utförande med en elmotor på vardera axel som tillsammans genererar 400 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och bilen gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Enligt WLTP-cykeln är räckvidden 48 mil på en laddning. Litiumjonbatteriet är på 90 kWh och förbrukningen anges till 21,2 kWh/100 km. Laddar du hemma tar det 12 timmar om batteriet är stendött. Om du har en 100 kW-laddare ska du kunna ladda upp till 80 procent på 45 minuter. Bilen mäter 4,68 på längden och tjänstevikten ligger på 2.133 kilo. Insidan känner man igen från övriga Jaguar-modeller även om den känns lite lyxigare. Infotainmentsystemet som heter Touch Pro Duo ska vara helt nytt och bland annat ha AR-teknik och möjligheten att tanka ner uppdateringar via molnet. Pekskärmarna kombinerar kapacitiva sensorer med fysiska kontroller. Man ska även kunna snacka med bilen genom Amazons Alexa. Där bak ska passagerarna ha gott om benutrymme och i bagageutrymmet ska det gå in 656 liter. Fäller man sätena sväljer det istället 1.453 liter. Förutom S-versionen finns SE och HSE. SE kostar från 909.000 kronor och bjuder på mer utrustning och som väntat är det samma visa för HSE som kostar från 969.100 kronor. Den billigaste ska gå att leasa från 6.938 kronor mer månad. Bygg din I-Pace här. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace presenteras klockan 19.00
Följ live-strömmen här

Precis som utlovat visar Jaguar idag den helt nya modellen I-Pace. Det som gör den här så intressant är att den endast går på el, och det är som ni vet ganska så hett just nu. Här kan ni följa live-strömmen av presentationen som drar igång klockan 19.00. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

En sista teaserbild på Jaguar I-Pace
På torsdag har den premiär

Det är snart dags för bilmässa i Genève men för att biltillverkarnas nyheter inte ska drunkna i allt som kommer att publiceras väljer en del av dem att visa grejerna tidigare. Jaguar släpper nu en sista teaserbild på den nya helt eldrivna modellen I-Pace innan de lyfter på täcket helt den 1 mars, på torsdag alltså. Det hela kommer att liveströmmas på webben. I samband med bilden berättar man även att bilen kommer att kunna ladda upp till 80 procent på 45 minuter om man har en snabbladdare på 100 kW. Räckvidden kommer enligt NEDC-cykeln att ligga på 50 mil. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar E-Pace blir din för 329.900 kronor
Sverigepremiär

Jaguars minsta SUV E-Pace har nu landat hos alla Jaguar-återförsäljare i Sverige. Modellen är en av de viktigaste för tillverkaren och för 329.900 kronor får du ett exemplar med en dieselmotor på 150 hästar. Jonas Lindow som är Country Manager för Jaguar Land Rover Sverige säger följande: "SUV-segmentet i Sverige är stort och fortsätter att växa. Vi har haft stor framgång med vår stora Jaguar F-PACE. Men Jaguar E-PACE är inte bara kompakt och sportig, den är också vår nya instegsmodell till Jaguar-märket. Vi är övertygade om att vi kommer att se många nya kunder som aldrig tidigare funderat på en Jaguar, men som nu attraheras av designen och överraskas av priserna." Förutom instegsversionen finns ytterligare två dieslar med 180 respektive 240 hästar. Dessa två har fyrhjulsdrift som standard. Vill man köra bensin är det 250 eller 300 hästar som gäller. Båda driver på alla fyra och har automatlåda. I bagageutrymmet ska man få in 577 liter och fäller man baksätet sväljer utrymmet 1.234 liter. E-Pace finns i de tre utrustningsvarianter S, SE och HSE. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar D-Type återvänder
Klassikern byggs i 25 stycken nya exemplar

I år är det mer än 61 år sedan det sista exemplaret av Jaguar D-Type tillverkades. Men, den kommer tillbaka. Jaguar Classic kommer nämligen snart att återuppta produktionen och tillverka 25 stycken nya exemplar. Allting kommer att byggas precis efter originalspecifikationerna, inklusive den vackra sexcylindriga XK-motorn. Den som är sugen på ett exemplar kommer att kunna välja mellan antingen 1955 Shortnose eller 1956 Longnose. Intresserade kan räcka upp handen nu, men vad de kommer få betala vet vi tyvärr inte för tillfället. Som väntat lär det inte bli småpengar. En prototyp av den nygamla bilen kommer att visas upp på Salon Retromobile som drar igång i Paris idag. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Jaguars första elbil är snart här
Presenteras 1 mars

Den 3 mars kommer Jaguar att visa upp den eldrivna suven I-Pace på bilmässan i Genève. Nu meddelar man dock att bilen kommer att bli officiell redan den 1 mars. Inte monstermycket tidigare man alltid trevligt när tidsramen flyttas åt detta hållet istället för tvärtom. Det här blir den första riktiga rivalen för Tesla och under skalet ska det finnas ett batteripack på 90 kWh som ska ge bilen en räckvidd på upp till 50 mil. I-Pace har två stycken elmotorer som tillsammans genererar 400 hästar och ett vridmoment på 700 newtonmeter, 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. På omkring 45 minuter ska man kunna ladda batteriet upp till 80 procent. Prismässigt snackas det om att denna kommer att kosta 25 procent mindre än Teslas Model X. Bilderna och videon visar att man nyligen var uppe i Arjeplog för att göra några sista tester. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Eldriven uppföljare till Jaguar XJ senare i år?
Man kan ju hoppas

Jaguar har den eldrivna suven I-Pace på gång och nu går det rykten om att det senare i år även kommer att presenteras en helt eldriven version av modellen XJ. Eller, uppföljaren till dagens XJ. Den sägs endast komma med elmotor och kommer att fortsätta att vara tillverkarens flaggskepp. Den ska också bli femdörrars istället för dagens fyrdörrars, vilket innebär att bakluckan kommer gå ända upp till taket. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar investerar i självkörande startupen Voyage
Puttar in tre miljoner dollar

Jaguar Land Rover meddelar nu att man har investerat tre miljoner dollar i den amerikanska startupen Voyage som pysslar med självkörande teknik. Företaget är på väg att etableras och har än så länge skrapat ihop 20 miljoner dollar i finansieringsomgångar. Självkörande prototyper ska dock redan vara ute på test i ett par olika amerikanska städer och senare i år har man fått tillstånd att börja köra på vägar i Kalifornien. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Jaguars eldrivna I-Pace i produktionskläder visas i mars
Kommer ställas ut på mässan i Genève

För ungefär ett år sedan visade Jaguar upp konceptbilen I-Pace. En helt eldriven SUV med coupé-former. Nu meddelar tillverkaren att den produktionsklara bilen kommer att visas upp i mars nästa år på bil-mässan i Genève. Jaguar har de senaste åren varit duktiga på att hålla kvar designen från sina koncept så förvänta er att den färdiga bilen kommer att se ut i princip exakt som bilderna här. Marknadslanseringen av bilen kommer att ske strax efter mässan och man börjar i Europa för att sedan lansera i USA senare under året. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar XE SV Project 8 ny sedan-kung på Ringen
Körde Nordslingan på 7:21

Att Jaguars nya version av XE kallad XE SV Project 8 var snabb pratade man om när den presenterades i somras, och nu får vi det hela bevisat. Bilen har nämligen slagit ett nytt rekord för sedan-modeller och petat ned Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio från listan. Alfan körde Nordslingan på Nürburgring på tiden 7:32 men eftersom Jaggan lyckades med samma sträcka på bara 7:21,2 har vi alltså en ny herre på täppan. Grattis Jaguar! Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Doug är inte heller så pepp på Jaguar F-Pace
Men den säljer sjukt bra

För knappt ett år sedan provkörde jag Jaguars satsning i SUV-svängen - F-Pace. Den ser väl helt okej men jag var inte direkt imponerad, och varför kan du läsa i den inlänkade artikeln nedan. En till som inte heller verkar vara överförtjust i bilen är Doug DeMuro. Vi är dock båda helt ute och snurrar, för modellen säljer nämligen som smör i solsken. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Alla Jaguars bilar ska ha elmotor från 2020
Rena elbilar och hybrider på gång

I somras berättade Volvo att alla bilar de släpper från 2019 kommer att ha en elmotor i sig. Nu går Jaguar ut och säger samma sak, fast de kör från år 2020 istället. Då kommer alla nya Jaguarer att elektrifieras vilket innebär att det kommer att erbjudas rena elbilar, plug-in hybrider och så kallade milda hybrider. I-Pace som är den helt eldrivna nya suven kommer att börja säljas redan nästa år. I samband med uttalandet visade man även upp Future-Type - en helt självkörande prototyp som ligger många år bort i tiden men som ändå visar hur man tänker inför framtiden. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar drar igång racingliga för el-SUV:ar
Kommer att köras på samma banor som Formel E

Biltillverkaren Jaguar satsar nu ytterligare på elbilar då man drar igång en racingliga helt dedikerad till deras eldrivna SUV:ar I-Pace. Den nya racingligan kommer att köras i tio tävlingar på samma banor som elbils-ligan Formel E körs. Man kallar den nya ligan för "eTrophy" och den kommer att dra igång i samband med att Formel E:s femte säsong drar igång i slutet av nästa år. En av anledningarna till varför Jaguar lanserar eTrophy är för att visa att elbilar inte är så tråkiga som många kanske uppfattar dem. Jaguars VD Ralf Speth sa under en presentation av eTrophy: "Future mobility will not be boring. The technology we are developing on the track allows us to deliver thrilling electric vehicles to our customers." Jaguar finns sedan förra året även representerade i Formel E. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

E-Type med rätt utseende fast fel drivlina
Den här går på el

I min värld är halva grejen med en gammal klassiker designen, den andra är motorn och körupplevelsen kring den. Att sparka igång en förgasarfyra med lite startgas eller höra knattret från en liten tvåcylindrig tvåtaktare är något alldeles speciellt. Men, alla tycker inte det är så kul med gammal teknik även om de gillar gamla bilar. Då kan lösningen vara att elektrifiera en gammal bil, så får man det bästa av två världar. Det är precis vad JLR Classic Works i Coventry har gjort här när de skapade Jaguar E-Type Zero. Den ser ut som en roadster från 1968 men istället för att spotta och fräsa sig fram glider den ljudlöst tack vare sin elektriska drivlina. Motorn ger omkring 300 hästar och den är kopplad till ett batteripack på 40 kWh som ska vara tillräckligt för en räckvidd på 27 mil. En full laddning ska ta mellan 6-7 timmar. Motorn skickar sin kraft till bilens originaldiff och 0-100 km/h ska gå på 5,5 sekunder. Förutom det nya under skalet får bilen även LED-strålkastare och en ny instrumentpanel av modernare snitt. Bilen visas just nu upp på Jaguar Land Rover Tech Fest i London. Skulle man vilja ha ett exemplar får man förbereda lädret på att släppa över 300 000 pund. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Om 30 år kommer vi att prata med bilens ratt
Det tror i alla fall Jaguar

På Jaguar Land Rover Tech Fest visar Jaguar upp konceptbilen Jaguar Future-Type och i den sitter något alldeles speciellt - ratten Sayer. Den visar hur det kan se ut 30 år fram i tiden, när man i Jaguars värld ska kommunicera med ratten i sin bil. När man kört färdigt tar man med sig ratten och stoppar sen in den i nästa bil man har tänkt att köra, eller bli körd av. Den är röststyrd och fylld med artificiell intelligens och ska kunna utföra hundratals olika uppgifter. Exempelvis ska du kunna säga till ratten att du har ett viktigt möte inbokat varpå den fixar så att det kommer en självkörande bil och hämtar dig i god tid innan. Smart va? Precis som det ska vara, i framtiden. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0