Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Jaguar

Jaguar presenterar E-Pace
Kompakt SUV med sportbilsutseende

Precis som utlovat har Jaguar nu presenterat den nya modellen E-Pace. Tillverkaren har gjort en tradition av att göra rätt så spektakulära lanseringar och när det kommer till denna valde man att hoppa med den och göra en "flygplansroll". E-Pace är en SUV i den mycket heta kompakta ligan och Jaguar själva tycker att den har sportbilsutseende - inspirerad av modellen F-Type. Om man jämför med den större suven F-Pace är denna nästan 30 centimeter kortare. Den är även något lägre och har som väntat ett kortare axelavstånd. Måtten säger 4,39 meter i längd och 2,68 i hjulbas. I bagageutrymmet ska man få in 577 liter. Fäller man baksätet ska det istället gå in 1 234 liter. Lyfter man på golvet där bak hittar man ytterligare ett utrymme som rymmer 93 liter. Tjänstevikten anges till mellan 1 775 och 1 926 kilo beroende på modellversion. Under huven finns det ett helt gäng olika alternativ att välja mellan. Oavsett så grundar sig alla i Ingenium-motorn på 2,0 liter. Två versioner av den går på bensin, resten på diesel. Instegsdieseln bjuder på 150 hästar och till den kopplas en manuell låda och drivningen sker på framhjulen. Vill man ha automatlåda är det dock fyrhjulsdrift som gäller. Bränsleförbrukning med manuell låda anges till 0,47 liter per mil. Förutom denna version kan man få diesel med 180 eller 240 hästar. Vill man köra på bensin är det 249 eller 300 hästar som gäller. Insidan ser ut som i de flesta andra nya Jaguarer och i mitten sitter en pekskärm på tio tum. En större skärm på 12,3 tum finns som tillval. Det finns upp till fyra 12-voltsuttag, fem USB-uttag och en 4G Wi-Fi-hotspot för upp till åtta enheter - bra saker om man har barn i bilen antar jag. När E-Pace börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar presenterar XE SV Project 8
Kvick rackare

Förra månaden fick vi en försmak av den och nu är den här på riktigt - Jaguar XE SV Project 8. Bilen är byggd av Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) och resultatet är ett effektpreppat monster som endast kommer att byggas i 300 stycken exemplar. Hjärtat i bilen är den välbeprövade kompressormatade V8:an på 5.0 liter. Den ger här 600 hästar som via en åttastegad automatlåda slutligen letar sig till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på raska 3,4 sekunder och toppfarten anges till 321 km/h. Utseendemässigt skiljer den sig en hel del från vanliga XE som kan se rätt så tam ut. Här har man smackat dit ett rejält kjolpaket med en mycket intressant front, breddat skärmarna, monterat feta 20-tumsfälgar och hängt dit en rejäl ställbar vinge på bakluckan. Stötfångarna och huven är tillverkade i kolfiber. Körmässigt så har man uppgraderat stötdämpningen med styvare fjädrar och ställbara dämpare. Bilen utrustas även med en elektronisk aktiv diff och keramiska bromsar. Insidan har fått en sportratt klädd i Alcantara, kolfiberdetaljer och möjligheten att få endast två skalstolar fram med fyrpunktsbälte och halvbur. Priset för kalaset börjar på 149 995 pund. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Jaguars kompakta SUV presenteras den 13 juli
Heter E-Pace

2015 tog även Jaguar klivet in i SUV-världen när de presenterade modellen F-Pace. En helt eldriven version kallad I-Pace kommer nästa år och nu berättar man även om E-Pace - en SUV i kompaktklassen. Enligt Jaguar kombinerar bilen sportbilsdesign och körglädje med den flexibilitet och mångsidighet som ofta associeras med en SUV. Ian Callum som är Director of Design hos Jaguar säger följande: "Kombinationen av sportbilsdesign och Jaguar-prestanda garanterar att E-PACE inte går obemärkt förbi.. Varje Jaguar är skapad för att exaltera sinnena, och vi tror att E-PACE kommer att göra just detta, om än med sin egen personliga karaktär." Spionbilder på bilen kan ni se här. Priset kommer att börja på 38 600 dollar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nya Jaguar XF i kombi-utförande är här
Istället för Volvo V90?

Jaguar ger sig in i kombi-svängen igen genom att presentera nya XF Sportbrake. Det här är en modell som utmanar bland annat BMW 5-Serie Touring, Mercedes E-Klass Kombi, Audi A6 Avant och Volvo V90. Bilen presenterades vid Castle Bromwich-fabriken i Storbritannien där den snart kommer att börja byggas. Som alltid när det kommer till Jaguar trycker man på sportigheten och Ian Callum som är designchef säger att han tycker att bilen ser minst lika sportig ut som sedan-versionen, om inte sportigare. XF Sportbrake ska ha en nästan 50/50-viktfördelning och kommer med luftfjädring som standard. Vill man ha drivning på alla fyra hjulen finns det som tillval. Andra saker som finns att bocka för i listan är exempelvis Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-systemet som hjälper till att motverka understyrning och gör styrningen mer responsiv, samt All Surface Progress Control och Adaptive Surface Response som bägge hjälper till att förbättra köregenskaperna vid sämre väglag. Motoralternativen kommer från sedanen och det innebär att man kan välja mellan en tvåliters dieselfyra med effekterna 163, 180 eller 240 hästar eller en större dieselsexa på 3,0 liter med 300 hästar. För den som hellre kör på bensin finns en tvåliters fyra på 250 hästar eller en treliters V6:a med 380 hästar. Den sistnämnda ska dock endast säljas i USA. Om värstingen XFR-S Sportbrake med sina 550 hästar kommer att få en uppföljare är oklart för tillfället. På insidan ska det finnas ett luftreningssystem som hindrar luftföroreningar från att ta sig in. I mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem med en skärm som mäter tio tum, ett ljudsystem från Meridian och möjligheten till att sätta upp en Wi-Fi hot spot. Det finns även ett armband som kopplas till bilen som ersätter den konventionella nyckeln. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, lane assist, adaptiv farthållare, döda-vinkeln-varnare, 360-kamera och teknik så att bilen kan parkera själv. Tack vare 5,1 centimeter längre hjulbas har de i baksätet fått lite mer utrymme att leva på. Med ryggen uppfälld går det in 565 liter där bak, fäller man sväljer utrymmet upp till 1 700 liter. Orderböckerna har öppnat och i Storbritannien börjar priserna på 34 910 pund och för den slanten får man en 2.0d med manuell växellåda och Prestige-utrustning. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar visar XE med 600 hästar
Brittens starkaste modell hittills

Jaguar visar nu upp att de har en vass version av modellen XE på gång och man snålar inte på krutet. XE SV Project 8 som prototypen kallas har inte mindre än 600 hästar. Det gör den till den starkaste bilen Jaguar någonsin har tillverkat. När bilen väl är här på riktigt kommer den endast i 300 stycken exemplar. Hjärtat är fortfarande den kompressormatade V8:an på 5,0 liter. Bilen är byggd av prestandaavdelningen SVO och så här säger chefen där om det nya projektet: "Our clients worldwide were thrilled by the F-TYPE Project 7. The new XE SV Project 8 takes aerodynamics and performance engineering to another level – it is conceived for enthusiasts and the most discerning collectors. The price for such an extreme performance sports car available in strictly limited numbers will reflect that." XE SV Project 8 har premiär på Goodwood Festival of Speed som drar igång den 29 juni. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Produktionsklar Jaguar I-Pace siktad
Verkar väldigt lik konceptet

Vi har tidigare sett Jaguars kommande elbil I-Pace i konceptform men nu har det också dykt upp en film på en bil som verkar produktionsklar. Videon är troligen från en fotografering. Konceptet hade dubbla motorer, 400 hästkrafter, 700 Nm vridmoment och sades klara 50 mil på en laddning. Om allt det följer med till produktion återstår att se men vi hoppas det! Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Ett första smakprov på nya Jaguar XF Sportbrake
Dyker upp i sommar

I september förra året fick vi reda på att Jaguar hade en kombiversion, eller Sportbrake som de kallar den, av nya XF på gång. Nu får vi en första teaser på den produktionsfärdiga bilen som kommer att avtäckas till sommaren. Jaguar är officiell bilpartner för Wimbledonmästerskapen 2017 och därför har man även på Wimbledons ikoniska centercourt målat upp bilens siluett. Designchefen Ian Callum säger så här om den nya bilen: "Med XF Sportbrake har vi skapat en silhuett som sveper bakåt, nästan in i horisonten, och verkligen ger bilen en känsla av fart och sportighet. Den kommer att tillföra funktionalitet på nya nivåer utan att offra den dynamiska design och de smidiga köregenskaper som våra kunder förväntar sig." Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Type får turbofyra
Bara något billigare än V6:an

För att få ned priset en aning och för att kunna nå ut till fler kunder presenterar Jaguar nu modellen F-Type med en turbomatad fyra under huven. Det handlar om den raka Ingenium-motorn och i det här fallet är den på 2,0 liter, ger 300 hästar och har ett vrid på 400 newtonmeter. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 5,5 sekunder och för att ge bilen en toppfart på 250 km/h. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda som skickar kraften till bakhjulen. Bilen väger 65 kilo mindre med det nya motoralternativet, något som förbättrar de redan trevliga köregenskaperna. Priset är satt till 59 900 dollar. En V6:a kostar bara 1 500 dollar mer så prisskillnaden är inte så enorm. Vad det kommer att skilja här i Sverige är dock oklart, om nu turbofyran plockas in vill säga. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Mr JWW har fått testa Jaguar I-Pace
Den eldrivna suven

I november visade Jaguar upp konceptbilen I-Pace. Det är en eldriven SUV med många designdrag från F-Pace men ändå massa nytt. Under skalet finns det två elmotorer på tillsammans 400 hästar och bilen ska ha en räckvidd på 50 mil. I slutet av året ska vi få se hur produktionsversionen kommer att se ut och i mitten på nästa år ska försäljningen dra igång. Mr JWW har fått testa konceptbilen, och så här såg det ut. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter F-Type
Uppdaterad design och ny version

Jaguar väljer nu att rulla ut en faceliftad version av modellen F-Type för att få den att kännas aktuell ett tag till. Bland annat får bilen nya strålkastare och ny stötfångare samt att versionen 400 Sport-edition adderas till flottan. Den bjuder på 400 hästar ur den kompressormatade V6:an och går endast att få med automatlåda. Det här är bilen för dig som tycker att S-versionen är lite för tråkig men att R-versionen är lite för vass. 400 Sport får lite uppdaterat chassi och bromsar jämfört med de tamare versionerna och man urskiljer den på de gula emblemen som monterats på läppen, bromsoken och integslisterna. Det kommer även ett nytt tillval som man kallar för R-Dynamic som går att få till instegsversionerna med 340 respektive 380 hästar. Väljer man det får man specialfälgar och plast i Black Gloss-finish på utvalda ställen. På insidan har nya åtta kilo lättare stolar hittat in och infotainmentsystemet Touch Pro är nu standard i alla versioner. Stereon ska bjuda på bättre ljud och parkeringsassistenten ska ha blivit smartare. Nyheterna börjar säljas nu under våren men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Jaguars första SUV kunde lika gärna varit en Range Rover
Jag har kört Jaguar F-Pace

För lite mer än ett år sedan gjorde Jaguar det som "alla" tillverkare måste göra i dag för att överleva - lanserade en SUV. Den bar namnet F-Pace och såg faktiskt ut som man hade kunnat vänta sig en Jaguar i detta format. Nos från modellen XF och bak från modellen F-Type. Jaguar beskriver F-Pace som en sportbil för vardagens alla behov. Det vet man ju innan man har testat den att den inte är, men självklart vill tillverkaren rida på sin sportiga våg även när det kommer till högbyggda terrängmaskiner, eller vad det nu är F-Pace är. Att få till en SUV som skulle kännas som en Jaguar kan ses som en omöjlighet, och efter att ha provat modellen blir det klart att det också är det. Speciellt i kombination med en dieselmaskin. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Årets tjejbil är Jaguar F-Pace
Har blivit utsedd till Women's World Car Of The Year

Det finns många olika utmärkelser som delas ut till bilmärken och modeller världen över och två av dessa är Womenx27s World Car Of The Year och Womenx27s World SUV/Crossover of the Year. Vinnaren för i år i bägge dessa kategorier blev Jaguars första SUV F-Pace. Fiona Pargeter som är PR-chef på Jaguar/Land Rover är förstås mycket nöjd och säger följande: "The awards of Supreme Winner and Best SUV/Crossover in the 2016 Womenx27s Car of the Year Awards is a great achievement and a true highlight in the continuing F-Pace success story. The combination of beautiful design, everyday usability and unrivalled driving experience set the F-Pace apart from the competition and is attracting new customers to the Jaguar brand worldwide." Bilen valdes ut bland 293 stycken andra av 17 stycken olika domare från 14 olika länder. Förra årets vinnare i kategorierna var Volvo XC90. Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar XKSS är tillbaka - efter nästan 60 år
Nytillverkad klassiker

Vid sidan av I-Pace och andra moderniteter har Jaguar väckt liv i en riktig klassiker. Modellen XKSS som är en gatversion av D-Type är äntligen tillbaka, 60 år senare. 25 stycken exemplar tillverkades för vardagsbruk men 1957 bröt en brand ut på fabriken och förstörde nio av de beställda bilarna. Dessa blev aldrig återuppbyggda igen. I mars i år meddelade Jaguar dock att man tänkte återskapa bilarna från grunden och nu är de klara. Vill du ha en får du räkna med att kasta upp en miljon pund, dock säljs de endast till utvalda kunder. För slanten får de en härlig klassiker med en rak sexa på 3,4 liter och 262 hästar under huven. Dubbla bonusklipp nedan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

I-Pace - Jaguars första elbil
Nu är konceptbilen presenterad

I natt svensk tid presenterade som utlovat Jaguar en ny konceptbil. Den heter I-Pace och det som gör den lite speciell är att det är tillverkarens allra första elbil. En förhandsvisning av vad som komma skall, och troligtvis något som kommer att resultera i en coupé-version av suven F-Pace med eldrivlina. Oavsett så säger Jaguar att en färdig bil kommer att finnas på vägarna 2018. Under skalet på bilen sitter det dubbla elmotorer som tillsammans genererar 400 hästar och 700 Newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och till 100 km/h från stillastående ska man komma på omkring fyra sekunder. Räckvidden anges till mer än 50 mil och batteriet som är på 90 kWh och med en snabbladdare på 50 kW ska det ta två timmar att ladda fullt. Insidan har plats för fem och som vi kan se liknar förarmiljön en kommandobrygga med alla sina skärmar. Inget känns dock för futuristiskt och Jaguar är duktiga på att faktiskt behålla mycket från konceptbilarna när väl produktionsbilarna dyker upp. Modemässigt så sluttar taket där bak likt en coupé vilket såklart begränsar lastutrymmet. 530 liter ska det i alla fall gå in här. Elmotorerna som är utvecklade av Jaguar/Land Rover själva sitter på varsin axel och under locket där fram ska man ha ytterligare stuvutrymme. Batteripacket är som vanligt placerat i golvet för att ge en låg tyngdpunkt. I morgon visas bilen upp på mässan i Los Angeles. Vill du ha en kan du skriva in dina uppgifter på länken nedan. Där finns även all information om bilen. Tumnagel
58.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar visar upp eldriven SUV i kväll
Tar sig 50 mil på en laddning

I kväll klockan 20:30 amerikansk tid kommer Jaguar att visa upp något de aldrig tidigare gjort - en elbil. Den ter sig i form av en SUV och vill såklart konkurrera med Tesla Model X. Till skillnad från Tesla så är Jaguars bil dock ett koncept än så länge, och det är oklart när den kommer att presenteras i produktionsutförande. Jaguar har i dag suven F-Pace i sitt modellutbud men det är inte bara en sådan som de sänkt ner ett batteripack och elmotor i, konceptet ska vara något helt annat. Räckvidden ska ligga på runt 50 mil. Mer information får vi så fort bilen är presenterad. Join us for exciting news from the LA Auto Show. 8.30pm PST, 14th November. pic.twitter.com/twJVmqtr7P— Jaguar (@Jaguar) 14 november 2016 Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Nya Jaguar XF i kombiutförande på gång
Kommer nästa år

På Jaguarspråk heter kombi Sportbrake och en sådan version fanns det av förra XF. Nästa år är det dags för nya XF att också kunna lasta lite mer och det här är en första bild på vad som komma skall. Av bilden att döma får även den här det moderna tillgreppet med sluttande taklinje och lutande baklucka - den lilla puckeln där bak är bara för att förvirra oss lite. Undertill blir det samma recept som för XF i sedanutförande vilket innebär fyr- och sexcylindriga bensin- och dieselmotorer. Om det även kommer en vass prestandaversion för att utmana AMG och RS-gänget återstår att se. Exakt när bilen kommer att presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Carfection testar Jaguar F-Type SVR
Behövs en ännu vassare version?

När jag testade Jaguar F-Type R för två år sedan kändes det verkligen inte som att det behövdes en värre version, men det tyckte Jaguar. I början av året rullade de ut F-Type SVR som har ännu mer effekt, ännu vassare väghållning och om möjligt ännu mer välljud ur de fyra avgaspiporna. Carfection har testat och så här såg det ut. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar slutar med kombi-modeller
Satsar på suvar istället

Jaguars designchef Ian Callum berättar att tillverkaren inte kommer att presentera några fler kombi-modeller. Marknaden för dessa (förutom i Sverige) dalar och det är också ett svårt segment att befinna sig i. Jaguar har tidigare sålt en kombi av X-Type och XF, men den senare fick inte följa med när nya XF presenterades förra året. Istället kommer britten att fokusera på sin senaste nyhet - suven F-Pace. En mindre version av denna skulle även kunna komma i framtiden. Tumnagel
18.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar släpper lös F-Type SVR
Den starkaste av dem alla

I dag öppnade Jaguar fördämningarna till den senaste modellen - F-Type SVR. Den här bilen har masserats och preppats av divisionen Special Vehicles Operations och det är de som gör de redan bra bilarna ännu bättre. På vanligt manér är det prestanda som ligger i fokus, och den här blir faktiskt den starkaste serieproducerade bilen Jaguar någonsin har skickat ut. Den mustiga V8:an med kompressor på 5,0 liter finns kvar under huven och effekten på denna har lyfts från R:ens 550 till 575 hästar och vridet ligger nu på 700 Nm. Kraften går till alla fyra hjulen och effekten räcker för att ta sig från 0-100 km/h på bara 3,7 sekunder och sedan vidare till en toppfart på 322 km/h (Coupé). Växellådan, fyrhjulsdriften, de adaptiva dämparna och den elektroniska styrningen har alla kalibrerats ytterligare för ett mer sportigt intryck. Förutom mer effekt har man även finslipat chassiet genom att montera nya dämpare och krängningshämmare. Man har även smackat på ett mer aerodynamiskt kjolpaket som avslutas med en aktiv vinge på bakluckan och bredare däck kring smidda lättviktsfälgar. Ett avgassystem i titan och inconel-legering ska ge bilen ett ännu vassare ljud än den hade tidigare och dessutom väger det mindre - hela 16 kilo. Totalt har man bantat hela ekipaget med 25 kilo om man jämför med F-Type R AWD, denna siffra kan bli hela 50 kilo om man väljer keramiska bromsar, kolfiberpaketet och kolfibertaket. Coupén väger in på 1 705 kilo, cabben är något tyngre med sina 1 720 kilo. De första kunderna får sina bilar nu i sommar och som ni kan se på bilderna så erbjuds modellen både som coupé och cabriolet från start. Priserna börjar på 126 945 dollar för coupén, 129 795 dollar för cabben. Premiärvisning blir det på bilmässan i Genève och i samband med detta öppnar även orderböckerna. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover varumärkesskyddar "I"-beteckningar
Elektrifiering på gång?

Jaguar Land Rover har nyligen varumärkesskyddat namnen I-Pace, I-Type och Velar vilket i alla fall kan få oss att tro att de minst har två stycken elbilar alternativt hybrider på gång. Vad den sista kan bli för något återstår att se, en minibuss kanske? Namnet har använts förr, men då på den första prototypen av Range Rover. I-Pace blir elversionen av suven F-pace medan I-Type blir F-Type fast med eldrivlina. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Auto Express kör Jaguar F-Pace i snön
Så funkar suven på halt underlag

Auto Express har fått testa Jaguars nya modell F-Pace på snö och is och så här såg det ut. Av någon anledning är bilen fortfarande delvis maskerad, men i de inlänkade artiklarna nedan kan du se den i dess fulla prakt. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar visar mer av F-Type SVR
Världspremiär i Genève

I måndags läckte den hårigaste av alla Jaguar F-Type ut - SVR. Det är en bil som är preppad av prestandaavdelningen Special Vehicle Operations och den bjuder bland annat på ett nytt kjolpaket, rejsigare chassi och 575 hästar. Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars. Bilen börjar säljas till sommaren men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Läs mer på länken och i den inlänkade artikeln nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Type SVR läcker ut
Läcker?

Det är inte direkt som att Jaguar F-Type R lider av för lite prestanda men mycket vill som vi alla vet alltid ha mer. Därför har SVR-divisionen satt tänderna i modellen och tack vare en läcka kan vi nu få ta del av hur den ser ut, samt lite information om vad man får för pengarna. Bilen får lite mer effekt ur den fem liter stora V8:an och denna lämnar nu 575 hästar med ett vrid på 575 Nm mot R:ens 550 hästar och 550 Nm. Inga enorma ökningar alltså men det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på bara 3.7 sekunder (4.1 för R) och för att klocka in en toppfart på 322 km/h. Bilen kommer endast med fyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda. I godispåsen hittar vi en adaptiv fjädring, en elektronisk diff och att man kan kryssa i keramiska bromsar på tillvalslistan. Utseendemässigt begåvas bilen med ett nytt kjolpaket runt om och en vinge på bakluckan. Insidan får även den ett litet lyft. F-Type SVR kommer som både coupé och cabriolet och har sin officiella premiär på bilmässan i Genève i mars. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar kommer att delta i Formel E
Ställer upp med eget stall nästa säsong

Förra veckan skrev vi om ett rykte som gjorde gällande att Jaguar kommer att börja tävla i Formel E och idag bekräftades det ryktet då Jaguar meddelade att så blir fallet. Nick Rogers, Group Engineering Director för Jaguar LandRover säger i ett uttalande: "I am proud to announce Jaguarx27s return to racing with an entry into the innovative FIA Formula E championship. Electric vehicles will absolutely play a role in Jaguar Land Roverx27s future product portfolio and Formula E will give us a unique opportunity to further our development of electrification technologies. The Championship will enable us to engineer and test our advanced technologies under extreme performance conditions." Jaguar kommer att delta med ett eget stall i Formel E:s tredje säsong som drar igång hösten 2016. Närmare detaljer om stallet, bilarna och chaufförerna kommer att släppas när starten för tredje säsongen i Formel E närmar sig. Tumnagel
53.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Jaguar Land Rover startar ett Formel E-stall?
Och bygger en egen elbil?

Formel E-chefen Alejandro Agag uppger att två nya stall kommer att ansluta sig till Formel E inför nästa säsong och enligt brittiska Sky News kommer ett av dessa vara ett stall från Jaguar Land Rover. Förutom det så uppges det även att Jaguar Land Rover sikta på att ta fram en elbil för konsumentbruk skriver Sky News. Jaguar Land Rover förväntas presentera mer uppgifter om detta inom några veckor uppger Sky News källor men i just nu vill inte företaget kommentera de här ryktena. Den nästa och totalt tredje säsongen av Formel E drar igång hösten 2016. Tumnagel
50.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar F-Pace blir din för 423 900 kronor
De svenska priserna är nu klara

I dag presenterar Jaguar priserna för den hela nya modellen F-Pace. Bilen lanseras nästa vår och kommer då att ha ett frånpris på 423 900 kronor. För den slanten får du en bil med instegsmotorn som är en dieselfyra på 2.0 liter som ger 180 hästar och som via en manuell sexpetad växellåda driver bakhjulen. Den ska dra 0.49 liter per mil och släppa ut 129 gram per kilometer. Förutom detta motoralternativ finns även en V6-diesel på 300 hästar med fyrhjulsdrift och en bensin-V6:a på antingen 340 eller 380 hästar. Till dessa motorer kopplas en åttastegad automatlåda. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Jaguars första suv är här
F-Pace visar upp sig

Nu är den här - Jaguars första suv F-Pace. Trots lite bulligare form och högre markfrigång går det inte att ta miste på att det handlar om en Jagga, fronten ser ut som en XF och baken som en F-Type. Räcker det för att sno kunder från tyskarna tro? Enligt Jaguar är bilen en performance crossover och inte en suv men vi alla vet ju hur det ligger till. Visst bjuder den på prestanda men det är fortfarande en hög och tung kloss som ska baxas omkring. Målet är dock tydligt - det här är en direkt konkurrent till Porsche Macan men den ska vara ännu sportigare. F-Paces kaross och chassi är byggt i aluminium och tjänstevikten ligger på mellan 1 665 och 1 884 kilo beroende på vilken version man rattar. Bilen mäter in på 4.73 meter i längd, 1.93 i bredd, 1.66 i höjd och axelavståndet är 2.87 meter. I bagagerummet ska man få in 650 liter bagage. Under huven finns det fyra olika motorer att välja mellan - två dieslar och två bensinare. Instegsversionen bjuder på en 2-liters diesel som ger 180 hästar och 430 Nm och drivningen sker på bakhjulen via en sexpetad manuell låda - fyrhjulsdrift finns dock som tillval och då kan man även få en åttastegad automatlåda. Förbrukningen anges här till 0.49 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer. Sen har vi en större diesel på 3.0 liter som ger 300 hästar och hela 700 Nm. Till den kopplas endast den åttastegade automatlådan. Vill man köra på bensin är det kompressorladdad sexa på 3.0 liter och 340 eller 380 hästar som gäller. Båda har samma vridmoment - 450 Nm och till dem kopplas också den åttastegade automaten. 380-hästaren gör 0-100 km/h på 5.5 sekunder och toppar 250 km/h. Teknikens Värld var på plats vid avtäckningen och hur det var kan du läsa om på länken nedan. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar visar första bilden på F-Pace
Den nya suven

Den 14 september har Jaguar premiär för den helt nya modellen F-Pace. Det blir första gången man erbjuder en suv och det ska bli riktigt spännande att se hur bra eller dåligt den kommer att sälja. Nu får vi en första officiell bild på hur den kommer att se ut, och precis som i fallet F-Type är produktionsversionen väldigt lik konceptet som visades för två år sedan. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Pace är supportbil till Tour De France
Fortfarande maskerad dock

Jaguar fortsätter att smygvisa suven F-Pace och nu har de gått så långt som att göra den till officiell supportbil för cykeltävlingen Tour De France, trots att den inte är presenterad på riktigt ännu. Bilen har bara en lätt maskering på sig så åskådarna kommer att få sig en ganska bra överblick över hur det färdiga resultatet kommer att se ut, så även vi som kan kika på denna videon och de nya bilderna. Officiell avtäckning får vi vänta med tills bilmässan i Frankfurt. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar teasar produktionsversionen av F-Pace
Verkar behålla konceptformerna

Det som säkert gjorde många glada när Jaguar presenterade F-Type var att den behöll mycket av det konceptet bjöd på. Samma gäller för Range Rover Evoque som ingår i samma koncern. Nu får vi en första liten teaser på produktionsversionen av den nya suven Jaguar F-Pace, och det verkar vara samma sak som gäller här. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0