Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Jaguar

Jaguar teasar produktionsversionen av F-Pace
Verkar behålla konceptformerna

Det som säkert gjorde många glada när Jaguar presenterade F-Type var att den behöll mycket av det konceptet bjöd på. Samma gäller för Range Rover Evoque som ingår i samma koncern. Nu får vi en första liten teaser på produktionsversionen av den nya suven Jaguar F-Pace, och det verkar vara samma sak som gäller här. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter XJ
Mer teknik och mer dieselkraft

För att även modellen XJ ska hänga med i svängarna presenterar nu Jaguar en liten uppdatering både för in- och utsidan. Lite nya strålkastare med full-led, lite lenare bakljus, lite starkare dieselmotor och lite nytt på teknikfronten är det som gäller. På insidan får man infotainmentsystemet InControl Touch Pro att leka med och instrumenthuset med dess 12.3 tum stora skärm kan nu visa navigatorn i helskärm. Bilen utrustas även med elektronisk servo som enligt Jaguar ska hjälpa till att dra ner bränsleförbrukningen något. V6-dieseln på 3.0 liter har hoppat upp från 275 till 300 hästar jämt medan vridet ökat från 600 till 700 Nm. Men den under huven ska bilen ta sig till 100 km/h på 5.9 sekunder, och släppa ut 149 gram per kilometer. Utöver denna motor finns även en 2-liters dieselfyra med 240 hästar, en bensin-V6:a på 3.0 liter som ger 340 hästar och en 5-liters V8:a med antingen 470, 510 eller 550 hästar. För den kräsne erbjuds nu även XJ i en Autobiography-version. Detta går endast att få till bilen med den längre hjulbasen och det man får för den extra slanten är lyx i överflöd, mer krom i fronten, 20-tumsfälgar och en kupé som är klädd i läder och ett baksäte som man gärna spenderar många timmar i. Ytterligare en ny version är R-Sport som får ett lite aggressivare kjolpaket, en liten läpp på bakluckan, större fälgar och sportigare stolar. Några priser för uppdaterade XJ finns tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Styr bilens vindrutetorkare med ögonen
Jaguar och Land Rover tar patent på ny eyetracking-teknik

Jaguar och Land Rover har tagit patent på ett rätt smart sätt att kontrollera bilens bakre vindrutetorkare med hjälp av Eye Tracking. Tanken är att om chauffören anser att den bakre vindrutetorkaren behövs så sätts denna på som vanligt men istället för att gå kontinuerligt eller efter ett förutbestämt intervall så styrs vindrutetorkaren via chaufförens ögonrörelser. Då systemet kan känna av när användarens ögon börjar röra sig mot backspegeln kan den aktivera den bakre vindrutetorkaren som då förhoppningsvis hinner svepa bort vattnet från rutan precis innan användarens blick fästs vid backspegeln. Då man oftast tittar framåt när man kör bil så skulle system som det här antagligen kunna spara in lite pengar i form av mindre slitage på den bakre vindrutetorkaren. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xcar testar Jaguar XE
Hur står den sig mot sina motståndare?

Alla biltillverkare vill ha något som konkurrerar med BMW:s 3-serie och den nya modellen XE är Jaguars tänkta kandidat för den uppgiften. I den här videon får vi se när Xcar tar sig en tur med bilen och försöker ta reda på om Jaggan har en chans. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Jaguar XF
Presenterades på styva linan i London

Carscoops beskriver det ganska så bra - vad får man om man parar ihop gamla Jaguar XF med den nya modellen XE, jo nya XF som presenterades nu ikväll. Det här är generation två som får lite uppdaterat utseende, nya motorer och färsk teknik, men ändå ett utseende som vi garanterat känner igen som Jaguar. Bilen fick en spektakulär start då den gjorde sin debut genom att köra på två smala vajrar över vatten, se klipp på detta nedan. Nytt i nya XF är bland annat att det blir den första Jaggan som erbjuds med full-led-strålkastare. Den får också den helt nya aluminium-plattformen iQ[AI] som även används i XE, i XF är den dock något förlängd. Plattan är styvare och lättare och hjälper till att totalt banta vikten med 190 kilo jämfört med föregående modell. Viktfördelningen ska vara nästan exakt 50:50. Nya XF är både kortare och lägre än dagens XF men har en längre hjulbas vilket gynnar baksätespassagerarna. På insidan känner nog de flesta som är bekanta med nyare Jaguar-modeller igen sig. Nytt är en pekskärm på 10.2 tum på mittkonsolen, det helt digitala mätarhuset och ratten som ser ut att komma från modellen F-Type. Under huven hittar vi Jaguar-Land Rovers nya Ingenium-motorer som finns i lite olika versioner. Instegsmaskinen är en turbodiesel på 2.0 liter som finns med antingen 161 hästar och 380 Nm eller 178 hästar och 430 Nm. Kopplas till en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Nästa steg är V6-diesel på 3.0 liter med dubbelturbo som ger 296 hästar och 700 Nm. Den som vill köra på bensin väljer den kompressormatade V6:an på 3.0 liter som har en effekt på 380 hästar och 450 Nm. Oavsett kopplas dessa till en åttastegad automatlåda. Fler motoralternativ presenteras längre fram. Fyrhjulsdrift kommer att erbjudas men det är oklart till vilka motorer detta passar. Nya Jaguar XF kommer att ställas ut för allmänheten på den kommande bilmässan i New York. Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar teasar nya XF
Har stuntpremiär den 24 mars

Jaguar har nu börjat dela med sig av lite detaljer kring nya XF. Bland annat får vi en bild på interiören och en bild ovanifrån som visar lite av bilens uppdaterade former. Vi får även reda på att presentationen äger rum den 24 mars, tisdag nästa vecka alltså, och att det kommer att ske i form av en stuntuppvisning. Stuntmannen Jim Dowdall ska då nämligen köra bilen på ett par vajrar över vatten. Nya XF byggs på den nya aluminiumplattformen "iQ[Al]" och en av versionerna ska dra så lite som 0.4 liter per mil. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar bekräftar ny SVR-modell
Ännu vassare F-Type på gång?

Land Rover presenterade i höstas en vass version av Range Rover som fått tilläggsnamnet SVR. Nu kommer information om att beteckningen även kommer till Jaguars bilar. John Edwards som är chef över Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations har bekräftat att de har en ny SVR-modell under utveckling, och att den baseras på en existerande modell. Tidigare spionbilder har bland annat visat en mystisk Jaguar F-Type som kör omkring så det kan mycket väl vara så att det är denna bil som alltså kommer att komma i en ännu värre version än dagens R. "SVR will be the brand name that we use for our ultimate sports derivatives, be they Jaguars or Land Rovers,’ said Edwards. ‘To wear that badge, it’s got to pass the DNA test. That test is about increased power, reduced weight, improved aero, improved dynamics and differentiated design. All of which has to result in meeting our performance thresholds, which is about 0-60mph times, V-max or track times. In the fullness of time there will be Jaguar and Land Rover SVRs. The competition here is Mercedes AMG and BMW M. There’s definitely a market there." Den nya SVR-modellen presenteras troligtvis senare i år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Jaguar smygvisar nya modellen F-Pace
Deras nya crossover

I dag visade Jaguar upp en första bild på sin nya crossover F-Pace och vi känner igen looken från F-Type på baklysena. Bilen är en crossover och bygger på konceptet C-X17 (se länkar nedan) och den kommer nog inte vara helt olik konceptet. Bilen kommer att släppas under nästa år och tillverkas i Solihull, Storbritannien. Mycket mer än så vet vi inte just nu men det lär vi få anledning att återkomma till. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0

Skurken i nya Bondrullen kommer köra Jaguar C-X75
Dock utan elmotorer och gasturbiner

För ett tag sedan fick vi reda på att James Bond kommer att ratta en ny modell från Aston Martin i den nya filmen Spectre och i dag får vi även reda på vad en av skurkarna kommer att kuska fram i - Jaguars konceptbil C-X75. Bilen som kommer att vara med i filmen har dock inte fyra elmotorer och dubbla gasturbiner som konceptet hade, utan den specialbyggs med samma kompressormatade V8:a på 5.0 liter och 550 hästar som sitter i Jaguar F-Type R Coupé. Nu ser vi fram emot en riktigt fet biljakt mellan dessa två britter! Tumnagel
59.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar utvecklar genomskinliga A-stolpar
Och spökbil till navigeringen

Volvo försökte göra A-stolpen i bilen så lite i vägen som möjligt med konceptbilen SCC. Vindrutan fortsatte liksom även ut i stolpen vilket gjorde att man fick lite mer vy och på så vis kanske kunde upptäcka sånt man annars hade missat. SCC blev sedan C30 men stolpen följde tyvärr inte med. Nu visar Jaguar Land Rover upp samma tänk fast mer avancerat - helt genomskinliga A-stolpar. De nya stolparna är en del i projektet "360 Virtual Urban Windscreen" som vi har sett tidigare, där bland annat en genomskinlig huv med samma teknik visades upp. Det hela fungerar genom att ett gäng kameror på utsidan av bilen projicerar det som stolparna döljer på stolparna. På det viset ser man igenom dem och slipper några döda vinklar. En annan sak som tillverkaren håller på att ta fram är en så kallad "Follow-Me"-funktion till navigeringen. Det innebär att en "spökbil" projiceras på vindrutan som i sin tur guidar dig dit du ska, det enda du behöver göra är att följa bilen framför dig. Du slipper hålla koll på en heads-up-display, räkna avfarter eller stirra på pilar. När de båda teknikerna kommer att hitta ut på marknaden är oklart, men helt klart är att de är på väg. Tumnagel
67.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar varumärkesskyddar EV-Type
Eldriven modell verkar vara på gång

Jaguar verkar ha en el- eller hybridmodell på gång för nu kommer det uppgifter om att biltillverkaren har varumärkesskyddat namnet EV-Type. Det kan också vara så att det handlar om en hybridversion av dagens F-Type, något som låter riktigt spännande i mina öron. Konceptbilen C-X16 som sedan blev F-Type hade ju faktiskt ett hybridsystem under skalet så chansen finns ju att detta har vidareutvecklats. I C-X16 parades en V6:a på 375 hästar ihop med en elmotor på 95 hästar. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-type får driv på alla fyra
Presenteras i LA

Jaguars fantastiska F-type får snart drivning på alla fyra hjulen. Presentationen sker i Los Angeles Auto Show men redan nu har Jaguar bekräftat detta härliga. Samtidigt så kommer den manuella lådan att bli tillgänglig på alla modeller vilket gör att valfriheten ökar från 6 till 14 versioner. Tittar man på 0-100 så går det 0.1-0.2 sekunder snabbare än tidigare. Tumnagel
43.0°
+
Roger Åberg
0

Jaguar presenterar äntligen nyheten XE
Bilen som ska utmana BMW 3-serie

Efter mycket teasers, snack och annat kring Jaguars nya modell XE är den nu äntligen officiell. Bilen hade premiär igår kväll i London och där visades XE S upp - den lite vassare versionen. Den har en kompressormatad V6:a på 3.0 liter som ger 340 hästar och har ett vrid på 450 Nm. 0-100 km/h ska gå på 5.2 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Jaguar är ganska så tysta om övriga motoralternativ men klart är att det kommer många fler - bland annat en fyrcylindrig diesel som bara ska dra 0.38 liter per mil. Jaguar berättar att XE är den lättaste bilen de byggt hittills, och att den är den mest vridstyva och aerodynamiska. XE är även den första bilen från Jaguar med elektronisk servo. Måtten är 4.67 meter i längd, 1.85 i bredd, 1.41 i höjd och en hjulbas på 2.83 meter. Vikten anges till 1 474 kilo. Teknikens Värld var på plats i London igår och om du vill läsa om live-upplevelsen är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Jaguar XE kommer att ställas ut på bilmässan i Paris, och i samband med det kommer fler uppgifter kring den. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Jaguar XE
Ser ut som väntat

Den 8 september är det sagt att Jaguar ska visa upp sin nya mellanklassvagn XE. Vi har fått en del teasers och bilder på bilen i konceptutförande innan, och nu får vi en första bild på hur produktionsversionen kommer att se ut. Och det är inga överraskningar här inte, den ser ut som väntat. Läs mer om bilen på länken. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Snyggaste cykelfraktaren någonsin?
Tour de France-preppad Jaguar F-Type Coupé

Ska man ha med sig cyklar när man är ute och kör bil är det oftast på taket eller på dragkroken man sätter fast dessa. Jaguars Special Vehicle Operations gjorde något mittemellan och skapade det vi ser här - en Jaguar F-Type R Coupé med plats för två hojar där bak. Bilen finns endast i ett exemplar och den är framtagen åt Team Sky som tävlar i Tour de France. Tumnagel
55.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar visar chassiet på XE
Premiär den 8 september

Jaguar fortsätter att teasa den kommande modellen XE och denna gången visar de upp chassiet och dess uppbyggnad. Vi får även reda på när det är dags för premiär - den 8 september åker skynket av på riktigt. Chassiet består till den största delen av aluminium och vi får en liten inblick i hur bakhjulsdriften hänger ihop. Den främre upphängningen och fjädringen baseras på den som sitter i F-Type. XE blir också den första Jaguaren med elektronisk servostyrning. Någon motor är inte med på den här bilden men det är nu bekräftat att det bland annat kommer att sitta fyrcylindriga bensinare och dieslar på 2.0 liter i nosen. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar visar upp virtuell vindruta
Vill införa det och annan teknik i bilar

Jaguar Land Rover presenterar nu ett par nyheter på teknikfronten som de hoppas kunna föra in i framtida bilar så småningom. Det handlar bland annat om laserprojektioner för att snabbt kunna mäta hur mycket plats det finns på vägen och en virtuell vindruta där massa information visas direkt på rutan. Men inte som vi är vana vid via en heads-up-display utan utspritt över hela rutan. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
64.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Type Project 7 läcker ut
Premiär på Goodwood Festival Of Speed

Uppdaterad Det första Jaguars nya avdelning Special Operations spottar ur sig är F-Type Project 7 och tanken var att den först skulle visas upp på Goodwood Festival Of Speed senare i veckan men i vanlig ordning avslöjar en liten läcka bilen tidigare. Men bilen är ingen nyhet då den visades upp som ett koncept redan förra året, så det vi ser här är alltså "bara" den färdiga produkten. Namnet Project 7 kommer från Jaguars sju vinster på Le Mans mellan 1951 och 1990 och designen har inspirerats av racerbilen D-Type som det tävlades med då. Bilen får jämfört med vanliga F-Type cabriolet en ny front, sidokjolar, diffusor, lägre vindruta, stor vinge på bakluckan och självklart den mycket tydliga puckeln bakom föraren. Det verkar inte finnas något tak över huvud taget. Motormässigt får vi ingen information än men eftersom det är fyra pipor som mynnar ut där bak kan vi väl ta för givet att det är V8:an som sitter under locket, säkerligen i sitt starkaste utförande med 550 hästar. Motorn ger hela 575 hästar vilket gör den här till Jaguars mest kraftfulla produktionsbil någonsin. Det är också den snabbaste med 0-100 km/h på 3.9 sekunder och en elektroniskt begränsad toppfart på 300 km/h. 250 stycken exemplar kommer att byggas. Vikten anges till 1 585 kilo. Vad bilen kan tänkas kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Mer av Jaguar XE
Visar karossens uppbyggnad

Jaguar har via sociala medier visat upp ytterligare en bild av den nya mellanklass-modellen XE. Och vi får faktiskt se hela bilen, fast utan kläder på. Jaguar vill visa upp sin nya aluminiumkaross och vilket bättre sätt att göra det än på detta viset? Premiär blir det på bilmässan i Paris i höst. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Jaguar F-Type får manuell låda och fyrhjulsdrift
Mums!

Jaguar F-Type har allt. Förutom manuell låda och fyrhjulsdrift. Men enligt färska rykten kan det bli ändring på dessa två punkter, och det är säkerligen inte helt ovälkommet. Draget är givetvis för att skrämma Porsche 911 ännu mer och sno åt sig kunder som väljer tysken istället för britten. Det hela är som sagt även bara rykten men man kan ju hoppas att de är sanna. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Vi har spanat in Jaguar F-Type Coupé
Och kört den på bana

Idag har jag och Roger varit och klämt på och provkört Jaguar F-Type Coupé. Bilen kommer i tre olika versioner och vi fick tillfälle att testa alla tre, på bana dessutom. Med coupétaket på plats blir bilen inte bara mycket läckrare i mina ögon, den blir dessutom ännu mera vridstyv. Och då ska jag nämna att roadsterversionen inte är ett dugg sladdrig. Coupén ska ändå vara 80 (!) procent mer vridstyv, vilket låter helt galet. Banan är stället där man verkligen kan känna om detta stämmer, och jag tror nog att Jaguar talar sanning för herregud vad man kan slänga omkring bilen utan bekymmer. Vi körde konbanor, älgtest, bromstest, höghastighetstest och ett par varv på en bana utan hinder. Det gick galant och man känner verkligen att bilen har så mycket mer att ge än vad man själv kan ge. Och då körde vi ändå bara i standardläget utan att koppla ur något antispinn eller koppla i något sportläge. Det man har att välja på i F-Type Coupé-paletten är den vanliga Coupén, S Coupé och värstingen R Coupé. De två första har V6:or medan R:en har den mustiga V8:an som vi är vana vid när det gäller Jaguar. Alla är såklart trevliga men oj vad det skottar på i den sistnämnda. Där S Coupé rappt och direkt smackar i nästa växel sömlöst kastar R Coupé verkligen dig framåt när nästa växel läggs i. Man känner tydligt den högre effekten här, och man hör det också eftersom V8:an verkligen vrålar medan sexorna mer ylar. Provturen var snabb och intensiv men man fick ändå en bra känsla för vad bilarna klarar av, och hur mycket man faktiskt kan pressa dem. I en lång kurva var det inga problem att justera om man kände att man låg fel - utan att släppa på gasen eller bromsa. Styr och bilen styr dit du vill utan att gnälla. Det enda som skedde var att jag snällt fick pausvila lite utanför bilen när jag inte körde på grund av åksjuka. En längre provkörningsrapport kommer i framtiden när jag har levt med bilen några dagar. F-Type Coupé 679 900 kronor. V6:a, kompressor, 3.0 liter. 340 hästar, 450 Nm. 0-100 km/h på 5.3 sekunder. Toppfart 250 km/h. F-Type S Coupé 779 900 kronor. V6:a, kompressor, 3.0 liter. 380 hästar, 460 Nm. 0-100 km/h på 4.9 sekunder. Toppfart 275 km/h. F-Type R Coupé 997 900 kronor. V8:a, kompressor, 5.5 liter. 550 hästar, 680 Nm. 0-100 km/h på 4.2 sekunder. Toppfart 300 km/h. Jaguar räknar med att sälja 40 stycken F-Type Coupé i Sverige i år. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör Jaguar F-Type Coupé R
Hur bra är den?

Jag la tidigare i veckan upp ett klipp där Jaguar F-Type Coupé testades, men eftersom jag vet hur mycket ni älskar Chris Harris kommer här även hans recension. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

XCAR kör F-Type Coupé R
Bättre än cabben?

XCAR har haft turen och fått nycklarna till en Jaguar F-Type Coupé R. Vad som hände efter det ser vi här. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar lägger ner XK till sommaren
F-Type har tagit över

Jaguars nya modell F-Type säljer bra. Faktiskt riktigt bra. Så bra att försäljningen av den gamla modellen XK har blivit lidande. Därför har Jaguar tagit beslutet att lägga ned den sistnämnda till sommaren. Modellen har levt i 18 år och presenterats i en mängd olika varianter. Den allra hårigaste är bilen på bilden - XKR-S GT som visades upp förra året. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Jaguar teaser den nya modellen XE
Ska utmana BMW 3-serie

Idag släppte Jaguar en första teaserbild på den kommande modellen XE. Den här ska utmana BMW 3-serie och Mercedes C-Klass och den börjar säljas nästa år. XE kommer att bli den första bilen som bygger på Jaguars nya aluminiumplattform och också den första modellen som kommer att få tillverkarens nya Ingenium-motorer - fyror på 2.0 liter som går både på bensin och på diesel. Plattformen ska kunna köras med både längsgående och tvärmonterade motorer så det är inte omöjligt att vi kommer att få se en framhjulsdriven Jaguar i framtiden. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Jaguars Audi RS6-utmanare officiell
Dagisskjuts med 550 hästar

Igår kunde vi visa upp en första bild på Jaguar XFR-S Sportbrake och idag är bilen officiell. Blir den en match för Audi RS6 och Mercedes E63 AMG tro? Precis som jag berättade igår sitter den beprövade kompressormatade V8:an på 5.0 liter under huven. Effekten ligger på 550 hästar och vridet på 680 Nm. 0-100 km/h går på 4.6 sekunder och toppfarten är 300 km/h. Kraften skickas endast till bakhjulen och det sker via en åttastegad automatlåda som har samma snabba växlingssystem som modellen F-Type. Förbrukningen anges till 1.28 liter per mil. Modellen har försetts med styvare fjädring, hårdare dämpare och ett chassi som ska matcha effekten. Fram sitter det skivor i dimensionerna 380 millimeter, där bak i 376 millimeter. I övrigt förses den med samma arga front som sedanmodellen och i hjulhusen sitter det fälgar som mäter 20 tum. Tyvärr får vi för tillfället inte se några bilder på interiören. Den nya bilen börjar säljas i april och visas upp för första gången i Genève nästa månad. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar XFR-S Sportbrake läcker ut
Läcker?

En något grumlig bild på en Jaguar-kombi med ordentligt med pulver under huven har precis läckt ut. Det här är XFR-S Sportbrake och den bjuder på hela 550 hästar. Ett förmodligen välkommet alternativ till Sportbrake som tidigare inte har erbjudits med V8:a. Motorn är samma V8:a på 5.0 liter som sitter i bland annat XKR-S och effekten är alltså 550 hästar och 680 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda från tillverkaren ZF som i sin tur skickar all kraft till bakhjulen. 0-100 km/h väntas gå på 4.6 sekunder och toppfarten ska vara 300 km/h. Bilen presenteras troligtvis i Genève men när den börjar säljas är oklart. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Jaguar hånar Mercedes i sin nya reklam
Hönan är tillbaka

För ett par månader sedan använde sig Mercedes av ett gäng höns i sin reklam för att demonstrera "Magic Body Control" och hur detta gjorde att bilen svalde alla ojämnheter i vägen. Nu gör Jaguar narr av reklamen, och givetvis är det en höna med i bilden. Mercedes reklam ser ni här nedan. Tumnagel
70.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar visar uppdaterad C-X17
Med mer verklighetstrogen interiör

Det är många bilmässor på gång samtidigt nu, Los Angeles Auto Show, Tokyo Motor Show och Guangzhou Auto Show. På den sistnämnda har Jaguar nyligen visat upp en uppdaterad version av suven C-X17, som får en mer produktionsnära interiör. Bilen som visades upp var lackad i en guldig färg till skillnad mot den blåa vi sett tidigare, i övrigt ser den likadan ut på utsidan. Det är på insidan det har hänt grejer, och här har de fyra individuella stolarna tagna från framtiden plockats ut och ersatts med en soffa bak och stolar som inte ser helt omöjliga ut att serietillverka. Mittkonsolen ser dock fortfarande rätt så spejsad ut och kommer förmodligen att förändras en del. I övrigt ser det snyggt och fräscht ut. Förutom klädseln och inredningen har bilen fått ett helt nytt ljudsystem från Meridian med hela 28 stycken högtalare. Suven har inte riktigt fått grönt ljus än men det är nog högst troligt att vi kommer att få se den här inom några år. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Type Coupé är här på riktigt
Introducerar R-version med 550 hästar

Efter läckan igår är nu äntligen Jaguar F-Type Coupé helt officiell. Förutom att ha ett plåttak och en annan taklinje är bilen identisk med sitt cabbade syskon, men den tar även med sig något nytt - introduktionen av en R-version till både coupén och cabben. Köper man den får man 550 hästar att leka med. Instegsversionen är F-Type som får en kompressormatad V6:a på 3.0 liter som ger 340 hästar och har ett vrid på 450 Nm. Ett steg längre upp hittar vi F-Type S som får samma motor men med 380 hästar och 460 Nm istället. Vill man åka V8:a är det i det här fallet nykomlingen R som gäller, som ersätter V8S hos coupén. R:en får samma motor som i XKR-S och XFR-S, en V8:a med 550 hästar och 680 Nm. Den här toppversionen ska göra 0-100 på 4.1 sekunder och toppa 300 km/h. Vikten anges till 1 665 kilo. Alla motorer kopplas till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. Taket på bilen är gjutet i aluminium och som tillval finns det panoramaglastak. Andra tillval är exempelvis keramiska bromsar på 398 millimeter fram som man kan få till F-Type S och F-Type R. F-Type Coupé börjar säljas nästa vår och priserna börjar på 65 000 dollar. Tumnagel
56.0°
+
Bobby Green
0