Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Koenigsegg

Jon Olsson spanar in några Koenigseggs
Ge mig alla tack

Jon Olsson byggde om sin uppfart så att den skulle bli lite mer superbils-vänlig. Nu när allt är klart måste man ju testa om det blev bra, och ska man göra det ordentligt låter man en Koenigsegg Regera hälsa på. Del två har ni nedan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

En genomgång av en Koenigsegg Regera
Det här är Zachs Garages nya bil

Nu har den Koenigsegg Regera som Zachs Garage beställt dykt upp så här får vi oss en liten genomgång av bilen som har tillvalet Ghost Package och som är specad i blått med synlig kolfiber och guldiga inslag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg har råbarkad banbil på gång
Blir troligtvis deras dyraste bil någonsin

Rykten flyger nu återigen omkring om att Koenigsegg har en banbil i mycket begränsad upplaga på gång. Det sägs bara bli mellan sju och elva stycken exemplar och att denna kommer att bli den dyraste bilen tillverkaren någonsin har sålt. Bilen ska än så länge gå under kodnamnet LM och man tror att den baseras på Jesko. Mer än så här vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg och Polestar pratar bilar
Det här är vad som inspirerar dem

I början av juni hajpade Koenigsegg och Polestar upp hela Internet i brygga då de båda skickade ut bilder på en Koenigsegg Gemera och Polestar Precept som myste på en parkeringsplats. "Alla" trodde då att de båda svenska företagen hade kokat ihop en bil tillsammans eller liknande och förväntningarna var enorma. Nu får vi reda på vad det hela handlade om eftersom denna videon nyligen skickades ut. I den får vi se Christian von Koenigsegg och Sasha Selipanov från Koenigsegg snacka med Thomas Ingenlath och Maximilian Missoni från Polestar om hur de tänker kring det här med bilar och var inspirationen kommer från. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har något på gång tillsammans med Polestar
Gemera och Precept figurerar på bilder

Koenigsegg och Polestar har båda lagt upp bilder där vi får se modellerna Gemera och Precept mysa tillsammans. Med bilderna kommer texter som säger att något stort och spännande är på gång, men vad det handlar om vet vi inte än. Många spekulerar i att Polestar kanske ska förse Koenigseggs bilar med elgrejer men det återstår att se vad det är för lurt man har kokat ihop. 25 juni klockan 12.00 ska det i alla fall hända något. Vad hoppas ni på? Visa det här inlägget på Instagram Something interesting is happening on the west coast of Sweden. Stay tuned. #KoenigseggXPolestar #Koenigsegg #PolestarCars #KoenigseggGemera #PolestarPrecept Ett inlägg delat av Polestar (@polestarcars) 2 Jun 2020 kl. 6:00 PDT Tumnagel
59.0°
+
Bobby Green
0

En Koenigsegg CCX får större kompressorer
800 hästar var tydligen för klent

Mellan 2006 och 2010 tillverkades 29 stycken exemplar av Koenigsegg CCX. Den har en V8:a på 4,7 liter försedd med dubbla kompressorer och effekten ligger på 806 hästar och vridet på 920 newtonmeter. Fullt tillräckligt skulle nog de flesta säga. Men inte de här gänget, som är i full färd med att byta ut kompressorerna på ett exemplar med målet att kunna trycka upp effekten till 1200 hästar istället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ny tresitsig sportbil från Koenigsegg
Designkoncept under övervakning av Sasha och Christian

Med modellen Gemera visar Koenigsegg att deras framtid inte bara kommer att bestå av tvåsitsiga hyperbilar utan bagageutrymme. Och det kommer att dyka upp fler modeller av denna typ. Nu visar RAW Design House som startats av Koenigseggs designer Sasha Selipanov upp ett nytt designkoncept och även om det inte handlar om en kombi får det i alla fall plats tre personer i den. Konceptbilen som kallas för RAW by Koenigsegg är designad av Esa Mustonen som tagit fram den som ett examensarbete under övervakning av både Sasha och Christian. Bakom sittbrunnen i kolfiber sitter samma 700 hästar starka trecylindriga kraftpaket som i Gemera. Fokus har legat på en kompakt och lätt bil, och tanken är att den här inte ska väga mer än 700 kilo. Det här är som sagt endast en fantasi för tillfället, men vem vet, något från detta kanske får följa med till en produktionsmodell i framtiden. Visa det här inlägget på Instagram Head over to @raw.designhouse for @esamust degree project. Supported by RAW Design House, Christian von Koenigsegg and yours truly. A vision of a future 3 cylinder 3 seat entry level hypercar! Ett inlägg delat av Sasha Selipanov (@sashaselipanov) 21 Apr 2020 kl. 8:11 PDT Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Därför är Koenigseggs lilla trecylindriga motor så kraftfull
Smart teknik gör att man kan plocka ut 600 hästar

En kul och rätt så oväntad grej i Koenigseggs nya modell Gemera är den egenutvecklade trecylindriga motorn som man har döpt till TFG (Tiny Friendly Giant). En Koenigsegg ska alltid bjuda på massa effekt och det gör synnerligen den här lilla krabaten. Maskinen är på 2,0 liter, har dubbla turbo och det unika Freevalve-systemet med fria ventiler. Effekten är hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Förbränningsmotorn får i sin tur extra draghjälp från inte mindre än tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1100 hästar för en sammanlagd effekt på 1700 hästar. Så hur är det möjligt att plocka så mycket effekt ur den lilla trepipen? Det förklarar Engineering Explained i sitt senaste klipp. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg-designern delar med sig av Gemera-förslag
De som bara stannade på pappret

I augusti förra året anställdes Sasha Selipanov som ny chefsdesigner på Koenigsegg. Det är han som ligger bakom linjerna på den nya modellen Gemera. Nu har han delat med sig av ett gäng förslag som aldrig nådde riktigt ända fram på sitt Instagramkonto. Som ni kanske redan vet är en del av Gemeras linjer inspirerade av den allra första Koenigsegg CC-prototypen som togs fram 1994. I en intervju säger Sasha så här om Gemerans design: "It was vital to capture the essence of the megacar such as its stance, drama and athleticism, and to leave out the fact that it’s a four-seater. That aspect should be experienced as a complete surprise. So, when you see the Gemera driving down a road, the first thought that comes to mind is, ah – that’s an extreme mid-engine performance car – with two seats. Then as the Gemera pulls up, its massive B-pillar-less doors fly open – just then and not before it becomes apparent that it’s actually a true four-seater for four fully grown individuals. That’s the surprise factor. It’s a have-your-cake-and-eat-it kind of car." Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Engineering Explained snackar Koenigsegg Jesko Absolut
Världens absolut snabbaste bil

Jesko Absolut är den snabbaste bilen Koenigsegg någonsin kommer att tillverka. De har ännu inte visat upp exakt hur snabb den är men den lär bli snabbast i världen när det väl är dags. Men hur snabb? Det tar Engineering Explained upp i sitt senaste klipp. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Så här ser Koenigsegg Gemera ut som kombi
Plus lite tankar om designen

Ingen kan väl ha missat att Koenigsegg har släppt sin "familjebil" Gemera. Att kalla den familjebil är kanske att ta i även om den har fyra platser, så här får vi se TheSketchMonkey skissa om den till en kombi. Han går även igenom lite av Koenigseggs designhistoria, Gemera har ju en hel del drag från bolagets första prototyp. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Top Gear tar sig en titt på Koenigsegg Jesko Absolut
Snabbaste de någonsin kommer att tillverka

En modell, som kanske inte helt oväntat, hamnade i skymundan när Koenigsegg presenterade nytt var Jesko Absolut. Koenigseggs snabbaste bil någonsin, och den snabbaste de någonsin kommer att tillverka. Här får vi reda på lite mer om den. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Top Gear kollar in Koenigsegg Gemera
Alltså, WOW!

Vi har tidigare i dag publicerat det mesta om Koenigseggs nya Gemera men jag kan inte få nog och det kan nog inte ni heller, så här kommer Top Gears (och Supercar Blondies nedan) genomgång av bilen tillsammans med Christian. Jag är väldigt imponerad, är ni? Tumnagel
71.5°
+
Roger Åberg
0

Koenigsegg dundrar ut den nya modellen Gemera
GE MIG MERA!

Ingen mässa för publik i Genève men Koenigsegg såg till att visa upp sina nyheter ändå. Med sig hade man Jesko Absolut som är syskon till den banversion man visade förra året. Det här är den snabbaste Koenigseggen som någonsin har byggts, och som någonsin kommer att byggas. Under skalet finns 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Men, den riktiga bomben är den helt nya modellen - Gemera. Precis som de tidigare ryktena skvallrat om är det här en fyrsitsig GT-vagn med ett helt nytt tänk från företaget. En Mega-GT enligt Koenigsegg. Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?! Bilen har en liten trecylindrig dubbelturbomatad motor på två liter med Freevalve-teknik bakom baksätet som lämnar hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Den får sällskap av en elmotor på vevaxeln och tillsammans driver dessa framhjulen. Sen sitter det även en elmotor på vardera bakhjul vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Det finns även fyrhjulsstyrning. Den sammanlagda effekten anges till enorma 1700 hästar och 3500 newtonmeter och 0 till 100 km/h ska gå på låga 1,9 sekunder. När man ska stanna hjälper 415 millimeter stora keramiska skivor med sexkolvsok till fram. Bak sitter det Ø390 millimeter keramiska skivor med fyrkolvsok. Ombord finns ett 800-voltsystem och på bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil. Man ska även på bara el kunna accelerera upp till 300 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 100 mil. Målet är att bilen när den kommer i produktion ska väga runt 1880 kilo. Här, här och här kan du gotta ner dig i all teknisk information. 300 stycken exemplar ska tillverkas av Gemera och prislappen verkar ligga omkring 18,5 miljoner kronor. Lanseringen är planerad till 2022. Tumnagel
99.9°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg sänder live klockan 14.00
Missa inte!

Idag klockan 14.00 kommer Koenigsegg att hålla en livesändning i klippet här ovan så det är bara att passa tiden om ni vill veta vad det senaste gänget har kokat ihop är. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

En Koenigsegg CCX på bromsbänken
Låter mumsigt

Endast 29 stycken exemplar finns av Koenigseggs modell CCX och här ser vi ett av dem fastspända i en bromsbänk för att visa vad den går för. Motorn är en V8:a på 4,7 liter med dubbla kompressorer och den levererar hela 818 hästar och 920 newtonmeter i vrid. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg tar med sig ny hybrid-bil till Genève?
Med 2+2-utförande

Genève-mässan börjar närma sig och därmed också flera rykten kring vad som kan tänkas visas upp. De senaste gällande Koenigsegg är att de kommer att ställa ut en ny hybrid-bil med litet baksäte. Den ska ha en trecylindrig förbränningsmotor på 2,0 liter med FreeValve-tekniken som tillsammans med en eller flera elmotorer ska generera hela 1500 hästar. Den mystiska bilen sägs gå under namnet KG12 och få en prislapp på 1,4 miljoner euro. Tillverkningen ska dra igång 2022 och 300 stycken exemplar ska tillverkas. Detta är som sagt bara rykten än så länge men visst vore det spännande om Koenigsegg breddade sin produktportfölj på detta vis? Visa det här inlägget på Instagram We are proud to have fantastic dealer partners all around the world. In the last couple of days, we have all gathered on our home turf, preparing for an exciting future. #koenigsegg #megacars #hypercars #regera #jesko Ett inlägg delat av Koenigsegg (@koenigseggautomotive) 23 Jan 2020 kl. 5:48 PST Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har planer på att bygga ut i Ängelholm
Ny fabrik, ny testbana och ett upplevelsecenter

Koenigsegg har planer på att bygga ut sin fabrik i Ängelholm och kommunen ska nu ha gett ett positivt förhandsbesked kring detta. Det man vill göra är att bygga fler kontor och mer lager men även en ny testbana, ny fabrik för att bygga bilarna och även ett upplevelsecenter. Expansionen kommer att vara en del i satsningen på den nya serien med lite "billigare" hyperbilar. Inget är klubbat än och fler utredningar måste göras innan det första spadtaget kan sättas i jorden. Tumnagel
59.5°
+
Bobby Green
0

Mr JWW går igenom en Koenigsegg Regera
Kul bil

Mr JWW har fått låna en Koenigsegg Regera och här går han igenom den för att sedan ta ut den på bana och gasa lite. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg-koncept som gör 500 km/h på gång?
Kanske visas upp i Genève

Förra året såg Bugatti till att spräcka en drömgräns när det gäller toppfart - 300 mph, eller 482 km/h. Hennessey är sugna på att slå detta, men självklart även Koenigsegg. Nu ryktas det om att den lilla firman i Ängelholm har ett nytt koncept på gång som ska toppa hela 500 km/h. Projektet sägs gå under namnet Mission 500 Concept och vi kanske får se skapelsen i Genève i mars. 500 i namnet ska stå för toppfarten i km/h vilket i mph blir 311. Det kan vara så att konceptet är baserat på modellen Jesko som hade premiär i mars. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

En första provtur med Koenigsegg Jesko
Låter vass

Den första prototypen av Koenigseggs senaste modell Jesko är klar och här får vi se när Christian tar ut den på en liten provtur. Tumnagel
55.8°
+
Bobby Green
0

Hör Koenigsegg Jesko starta
Första gången?

Mig veterligen är det här första gången vi får höra lite hur Koenigsegg Jesko låter. Klippet är filmat i Koenigseggs fabrik och vi får en uppstart och sen lite torrgasande. Motorn är en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som när den matas med E85 ska leverera 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Dagens Industri har hälsat på hos Koenigsegg
Mot nya världsrekord

Dagens Industri har åkt till Ängelholm för att besöka Koenigseggs fabrik och snacka lite med Christian om hur framtiden ser ut. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Häng med i rekord-Regeran
Vy från cockpiten

För några veckor sedan satte Koenigsegg ett nytt världsrekord med modellen Regera då man lyckades köra 0-400-0 km/h på bara 31,49 sekunder. Nu har tillverkaren släppt en video som visar hur det hela såg ut från cockpiten. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Callisma och Bendt Bil börjar sälja Koenigsegg
Återförsäljare öppnar i Sverige

Koenigsegg ser nu till att bredda sitt återförsäljarnätverk i Nordamerika, Asien och Europa och två av dessa kommer faktiskt att finnas i Sverige - den ena är Callisma i Stockholm och den andra Bendt Bil i Halmstad. De kommer dock inte bara att sälja bilar i Sverige utan även till övriga Norden och Baltikum. Callisma är bland annat återförsäljare för Aston Martin och Rolls-Royce och Bendt Bil säljer bland annat BMW. I dagsläget finns omkring 30 stycken återförsäljare för Koenigsegg i världen. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg Regera sätter nytt världsrekord
0-400-0 km/h på 31,49 sekunder!

Att Koenigseggs modell Regera är snabb visste vi. Den är också extremt bra på att få ned hastigheten och stanna när man väl trycker på bromsen. Koenigsegg har gjort en grej av just detta, att accelerera från stillastående upp till en viss hastighet och sedan stå på hejdarna så mycket det går och därefter klocka tiden. Nyligen tog man en Regera till Råda flygfält i Lidköping och där körde man 0-400-0 km/h på 31,49 sekunder. Sjukt! Tumnagel
71.4°
+
Bobby Green
0

En Koenigsegg Jesko får sig en tvätt
Och en polering

Gänget på Ammo NYC har fått äran att tvätta och polera en Koenigsegg Jesko och hur detta såg ut ser vi här. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har patent på sitt smarta avgassystem
Jason förklarar

I det här klippet pratar Jason Fenske från Engineerging Explained om ett patent Koenigsegg har på sina avgassystem som låter de leverera max effekt samtidigt som avgasreningen inte drabbas negativt. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Sasha Selipanov ny chefsdesigner hos Koenigsegg
Har bland annat ritat Bugatti Chiron

Koenigsegg har anställt Alexander "Sasha" Selipanov som ny chefsdesigner. Han drog igång sin karriär hos Volkswagen 2005 och 2010 var han en stund hos Lamborghini där han var med och tog fram formerna på modellen Huracán. 2014 fick han jobb hos Bugatti och det är han som ligger bakom hur Chiron och Vision Gran Turismo ser ut. 2017 fick han rollen som Head of Global Advanced Design hos Genesis och tillsammans med sitt team ritade han konceptbilarna Essentia och Mint. Så här säger han om sitt nya jobb: "This is a dream come true. I have followed Koenigsegg’s path for years and have been a huge fan of the company’s free spirit and commitment to innovation. In today’s world, Koenigsegg’s story and achievements are unparalleled; I am honored to offer my professional expertise as well as my lifelong passion for sports cars to Koenigsegg." Christian von Koenigsegg säger så här: "It shows how far Koenigsegg has progressed that we can attract talent like Sasha. I look forward to fusing the Koenigsegg way of developing and designing cars with Sasha’s experience and radical methods. I expect spectacular results." Sasha börjar sin nya tjänst i oktober. Tumnagel
61.3°
+
Bobby Green
0

Det var nära att Koenigsegg använde sig av en Subaru-motor
En boxer från F1-världen

Under många år har Koenigsegg nu använt sig av en dubbelturbomatad V8:a i sina modeller. Men det kunde ha sett annorlunda ut. För många år sedan funderade man nämligen på att använda sig av en boxer-motor från Subaru i bilarna. I det här klippet får vi reda på mer om just detta. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0