m
Artiklar i kategorin Bil / Koenigsegg

Så uppdateras en Koenigsegg Regera
Christian visar hur enkelt det är

En sak som jag gillar med Koenigsegg är att Christian är så otroligt närvarande och kan allt om deras bilar och hur de görs. Här får vi se ett litet klipp där han helt enkelt uppdaterar mjukvaran på en Regera. Tumnagel
50.0°
+
Roger Åberg
0

Rolig svensk detalj i Lego-Koenigsegg
Hemlig sådan

Vi skrev för ett tag sedan om att Lego släppt en liten version av Koenigsegg Jesko. Feber-läsaren Marcus Westerlund köpte bygget och när det byggdes ihop upptäckte han att det innehöll en väldigt svensk detalj. När bygget är klart syns inte flaggan längre, men vi vet att den är där. Marcus rapporterar att bygget var roligt att genomföra! Tumnagel
67.9°
+
Roger Åberg
0

Köp en Koenigsegg Jesko för 259 kronor
Du får bygga den själv

En Koenigsegg Jesko kostar en slant, typ tre miljoner dollar och uppåt, så det är inte något ör vanligt folk. Men den här versionen kan faktiskt alla köpa för den kostar 259 kronor. Det är Lego-versionen vi pratar om här, så du år bygga den själv. Men det är liksom det roliga. Lego lovar att man har gett den billigare versionen ett brett chassi så att två får plats på insidan. Med får man också en testförare vilket känns lite lyxigt om man vill ha lite hjälp på banan. Jesko som Lego släpps 1 juni. Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Två Koenigsegg Jeskos sladdar runt
Brum brum!

Koenigseggs Jesko är en helt sinnessjuk bil som så klart ska användas och användas hårt. Det verkar folket på Koenigsegg också tycka, för de tog ut två prototyper på deras bana och brummade loss och gjorde det ordentligt! Är du sugen? Synd, för alla är redan sålda, trots att de kostar över 30 miljoner kronor. Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0

Doug går igenom en Koenigsegg Gemera
En trevlig familjebil

Nu har Doug fått klämma och känna på Koenigsegg Gemera och hur det såg ut får vi se här. Det här är fortfarande en demobil där man inte kan utnyttja alla 1700 hästarna utan bara glida runt sakta på el, så en riktig provkörning får vänta. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Projektchef från Tesla börjar jobba hos Koenigsegg
Intressant

Maskiningenjören Evan Horetsky jobbade från 2015 fram till i höstas som projektchef hos Tesla. Först jobbade han på Gigafactory Nevada och nu senast på Berlin Gigafactory innan han under oklara omständigheter fick sparken. Nu börjar han istället som industrialiseringschef hos Koenigsegg. Så här säger Christian von Koenigsegg om rekryteringen: "Bringing Evan on-board is part of our forward-looking vision. Evan’s sharp engineering mind, strategies for scale, and data-driven leadership style brings new strengths to our management. I look forward to working closely with him alongside the rest of our amazing team on our ambitious mission. The journey has never been so exciting." Och så här säger Evan själv: "This is a natural next step in my career. I’ve found the most talented and humble people, with cutting-edge technology. I have followed Koenigsegg’s path and have been a huge fan of the company’s uncompromising commitment to innovation and performance. The things that are worked on, not least in Machine Learning and electrification are inspiring and contribute to sustainability broadly. Koenigsegg’s amazing journey and daring story of success are second to none; I am honored and excited to offer my professional expertise and passion to this effort." Tumnagel
54.5°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg önskar Alla hjärtans dag med Regera
Gör hjärtan i snön

Igår var det Alla hjärtans dag och för att uppmärksamma detta och skicka kärlek till folket satte Koenigsegg ihop denna film där en Regera gör hjärtan i snön. Denna skulle ju givetvis ha postats här igår men det blev idag istället. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Mr JWW kör en Koenigsegg One:1
Världens första megacar

Vi har tidigare sett när Mr JWW spanade in en Koenigsegg Regera. Nu har han även fått köra en One:1 och även om den börjar få några år på nacken nu är det fortfarande en oerhört mäktig bil som man gärna ser mer av. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Misha Charoudin snackar med Christian von Koenigsegg
Kommer aldrig bygga en SUV

YouTubern Misha Charoudin har satt sig ned för att snacka lite med Christian von Koenigsegg om ditten och datten. Bland annat om varför Koenigsegg aldrig kommer att bygga en SUV men att de kanske kan överväga en Mad Maxad version av Gemera. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Christian förklarar hur växellådan i Koenigsegg Jesko fungerar
Spännande!

Växellådan i Koenigseggs modell Jesko kallas för Light Speed Transmission och den är inte som alla andra. Här berättar Christian hur den fungerar. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Auto Motor & Sport spanar in Koenigsegg Gemera
Ett besök i Ängelholm

Alrik och Peder från Auto Motor & Sport drog en sväng till Ängelholm i somras för att hälsa på Koenigsegg och spana in modellen Gemera lite närmare. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Nu kan du leasa en Koenigsegg
Kostar 24.000 dollar i månaden

Om man inte har all kosing som behövs när det är dags att köpa bil kan man leasa, något som blivit väldigt populärt de senaste åren. Men leasing innebär oftast att det man får på uppfarten är en grå Volkswagen Passat med manuell låda. Sådär kul. Vad som däremot är kul är en Koenigsegg CCXR Trevita. En sådan kan du nu leasa genom Luxury Lease Partners. Men det kostar 24.000 dollar i månaden i fem år. Och du måste slänga upp 650.000 dollar kontant först. Skulle du vilja leasa något annat än ägget har firman även bilar från McLaren, Ferrari, Lamborghini och andra exotiska tillverkare att erbjuda. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Supercar Blondie spanar in Koenigsegg Gemera
Drömbil

Det är inte jättemånga som fått möjlighet att klämma på Koenigsegg Gemera än men Supercar Blondie är en av dem, och här visar hon upp bilen. Hon säger att hon ska köra den men så blir det tyvärr inte. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

AutoTopNL hänger med en Koenigsegg Regera
Ett trevligt möte

Biltestarkanalen AutoTopNL blev inbjudna till Koenigsegg i Ängelholm för att få sig en lite närmare titt på en Koenigsegg Regera. Först får vi oss en genomgång av bilen och efter tolv minuter är det dags att åka lite tillsammans med Koenigseggs testförare. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Lyssna på det råa ljudet från en Koenigsegg Jesko
Mumma!

En sak som jag verkligen gillar med Koenigseggs bilar är att de låter råa, och inte som ett TV-spel där motorljudet bara ökar i en rak linje. Här låter det istället olika hela tiden och mer levande. Nya modellen Jesko är inget undantag och det får vi ytterligare bevis på i klippet nedan. Ljudet kommer från en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter och det som hjälper till så att det låter så där fint är en så kallad "flat plane"-vevaxel. När man kör på E85 ger maskinen 1600 hästar. Tillverkningen av Jesko ska dra igång i slutet av året. Visa det här inlägget på Instagram A behind the scenes clip of one of our Jesko prototypes having a great time in the sun on our runway. Ett inlägg delat av Koenigsegg (@koenigsegg) 23 Sep 2020 kl. 2:57 PDT Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Christian går igenom Koenigsegg Gemera
Gemigdenna!

Koenigsegg har ju minst sagt fått sig ett namn i bilvärlden men med Gemera levlar man upp ytterligare. En bil med plats för fyra personer på två meter som gör noll till hundra på under två sekunder och som är snäll mot miljön. Smått magiskt. Enda problemet är prislappen som ligger på 1,7 miljoner. Dollar. Här får vi en genomgång av Christian som fortfarande verkar vara imponerad över sin skapelse. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Mr JWW tar sig ett snack med Christian von Koenigsegg
Ny serie om "vår" världskända biltillverkare

Mr JWW har dragit igång en serie han kallar för Chronicles of Koenigsegg och här har vi första avsnittet där Christian von Koenigsegg intervjuas och berättar om företagets bilar genom åren. Under de kommande månaderna kommer vi få lära oss allt om Koenigsegg och även om du kanske visste mycket redan är ju allt kring Koenigsegg intressant så. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Jon Olsson spanar in några Koenigseggs
Ge mig alla tack

Jon Olsson byggde om sin uppfart så att den skulle bli lite mer superbils-vänlig. Nu när allt är klart måste man ju testa om det blev bra, och ska man göra det ordentligt låter man en Koenigsegg Regera hälsa på. Del två har ni nedan. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

En genomgång av en Koenigsegg Regera
Det här är Zachs Garages nya bil

Nu har den Koenigsegg Regera som Zachs Garage beställt dykt upp så här får vi oss en liten genomgång av bilen som har tillvalet Ghost Package och som är specad i blått med synlig kolfiber och guldiga inslag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg har råbarkad banbil på gång
Blir troligtvis deras dyraste bil någonsin

Rykten flyger nu återigen omkring om att Koenigsegg har en banbil i mycket begränsad upplaga på gång. Det sägs bara bli mellan sju och elva stycken exemplar och att denna kommer att bli den dyraste bilen tillverkaren någonsin har sålt. Bilen ska än så länge gå under kodnamnet LM och man tror att den baseras på Jesko. Mer än så här vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg och Polestar pratar bilar
Det här är vad som inspirerar dem

I början av juni hajpade Koenigsegg och Polestar upp hela Internet i brygga då de båda skickade ut bilder på en Koenigsegg Gemera och Polestar Precept som myste på en parkeringsplats. "Alla" trodde då att de båda svenska företagen hade kokat ihop en bil tillsammans eller liknande och förväntningarna var enorma. Nu får vi reda på vad det hela handlade om eftersom denna videon nyligen skickades ut. I den får vi se Christian von Koenigsegg och Sasha Selipanov från Koenigsegg snacka med Thomas Ingenlath och Maximilian Missoni från Polestar om hur de tänker kring det här med bilar och var inspirationen kommer från. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har något på gång tillsammans med Polestar
Gemera och Precept figurerar på bilder

Koenigsegg och Polestar har båda lagt upp bilder där vi får se modellerna Gemera och Precept mysa tillsammans. Med bilderna kommer texter som säger att något stort och spännande är på gång, men vad det handlar om vet vi inte än. Många spekulerar i att Polestar kanske ska förse Koenigseggs bilar med elgrejer men det återstår att se vad det är för lurt man har kokat ihop. 25 juni klockan 12.00 ska det i alla fall hända något. Vad hoppas ni på? Visa det här inlägget på Instagram Something interesting is happening on the west coast of Sweden. Stay tuned. #KoenigseggXPolestar #Koenigsegg #PolestarCars #KoenigseggGemera #PolestarPrecept Ett inlägg delat av Polestar (@polestarcars) 2 Jun 2020 kl. 6:00 PDT Tumnagel
59.0°
+
Bobby Green
0

En Koenigsegg CCX får större kompressorer
800 hästar var tydligen för klent

Mellan 2006 och 2010 tillverkades 29 stycken exemplar av Koenigsegg CCX. Den har en V8:a på 4,7 liter försedd med dubbla kompressorer och effekten ligger på 806 hästar och vridet på 920 newtonmeter. Fullt tillräckligt skulle nog de flesta säga. Men inte de här gänget, som är i full färd med att byta ut kompressorerna på ett exemplar med målet att kunna trycka upp effekten till 1200 hästar istället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ny tresitsig sportbil från Koenigsegg
Designkoncept under övervakning av Sasha och Christian

Med modellen Gemera visar Koenigsegg att deras framtid inte bara kommer att bestå av tvåsitsiga hyperbilar utan bagageutrymme. Och det kommer att dyka upp fler modeller av denna typ. Nu visar RAW Design House som startats av Koenigseggs designer Sasha Selipanov upp ett nytt designkoncept och även om det inte handlar om en kombi får det i alla fall plats tre personer i den. Konceptbilen som kallas för RAW by Koenigsegg är designad av Esa Mustonen som tagit fram den som ett examensarbete under övervakning av både Sasha och Christian. Bakom sittbrunnen i kolfiber sitter samma 700 hästar starka trecylindriga kraftpaket som i Gemera. Fokus har legat på en kompakt och lätt bil, och tanken är att den här inte ska väga mer än 700 kilo. Det här är som sagt endast en fantasi för tillfället, men vem vet, något från detta kanske får följa med till en produktionsmodell i framtiden. Visa det här inlägget på Instagram Head over to @raw.designhouse for @esamust degree project. Supported by RAW Design House, Christian von Koenigsegg and yours truly. A vision of a future 3 cylinder 3 seat entry level hypercar! Ett inlägg delat av Sasha Selipanov (@sashaselipanov) 21 Apr 2020 kl. 8:11 PDT Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Därför är Koenigseggs lilla trecylindriga motor så kraftfull
Smart teknik gör att man kan plocka ut 600 hästar

En kul och rätt så oväntad grej i Koenigseggs nya modell Gemera är den egenutvecklade trecylindriga motorn som man har döpt till TFG (Tiny Friendly Giant). En Koenigsegg ska alltid bjuda på massa effekt och det gör synnerligen den här lilla krabaten. Maskinen är på 2,0 liter, har dubbla turbo och det unika Freevalve-systemet med fria ventiler. Effekten är hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Förbränningsmotorn får i sin tur extra draghjälp från inte mindre än tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1100 hästar för en sammanlagd effekt på 1700 hästar. Så hur är det möjligt att plocka så mycket effekt ur den lilla trepipen? Det förklarar Engineering Explained i sitt senaste klipp. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg-designern delar med sig av Gemera-förslag
De som bara stannade på pappret

I augusti förra året anställdes Sasha Selipanov som ny chefsdesigner på Koenigsegg. Det är han som ligger bakom linjerna på den nya modellen Gemera. Nu har han delat med sig av ett gäng förslag som aldrig nådde riktigt ända fram på sitt Instagramkonto. Som ni kanske redan vet är en del av Gemeras linjer inspirerade av den allra första Koenigsegg CC-prototypen som togs fram 1994. I en intervju säger Sasha så här om Gemerans design: "It was vital to capture the essence of the megacar such as its stance, drama and athleticism, and to leave out the fact that it’s a four-seater. That aspect should be experienced as a complete surprise. So, when you see the Gemera driving down a road, the first thought that comes to mind is, ah – that’s an extreme mid-engine performance car – with two seats. Then as the Gemera pulls up, its massive B-pillar-less doors fly open – just then and not before it becomes apparent that it’s actually a true four-seater for four fully grown individuals. That’s the surprise factor. It’s a have-your-cake-and-eat-it kind of car." Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Engineering Explained snackar Koenigsegg Jesko Absolut
Världens absolut snabbaste bil

Jesko Absolut är den snabbaste bilen Koenigsegg någonsin kommer att tillverka. De har ännu inte visat upp exakt hur snabb den är men den lär bli snabbast i världen när det väl är dags. Men hur snabb? Det tar Engineering Explained upp i sitt senaste klipp. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Så här ser Koenigsegg Gemera ut som kombi
Plus lite tankar om designen

Ingen kan väl ha missat att Koenigsegg har släppt sin "familjebil" Gemera. Att kalla den familjebil är kanske att ta i även om den har fyra platser, så här får vi se TheSketchMonkey skissa om den till en kombi. Han går även igenom lite av Koenigseggs designhistoria, Gemera har ju en hel del drag från bolagets första prototyp. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Top Gear tar sig en titt på Koenigsegg Jesko Absolut
Snabbaste de någonsin kommer att tillverka

En modell, som kanske inte helt oväntat, hamnade i skymundan när Koenigsegg presenterade nytt var Jesko Absolut. Koenigseggs snabbaste bil någonsin, och den snabbaste de någonsin kommer att tillverka. Här får vi reda på lite mer om den. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Top Gear kollar in Koenigsegg Gemera
Alltså, WOW!

Vi har tidigare i dag publicerat det mesta om Koenigseggs nya Gemera men jag kan inte få nog och det kan nog inte ni heller, så här kommer Top Gears (och Supercar Blondies nedan) genomgång av bilen tillsammans med Christian. Jag är väldigt imponerad, är ni? Tumnagel
71.7°
+
Roger Åberg
0