Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Land Rover

Ny specialversion av Land Rover Defender
Snabbaste och kraftigaste hittills

Det är nu ett år sedan Land Rover la ned produktionen av klassikern Defender men det verkar inte hindra dem från att trycka ur sig ytterligare en specialversion för det. Det här är Works V8 70th Edition och den är den snabbaste och kraftigaste Defendern hittills. Och jag har ingen aning vad jag skulle ha den till, men jag vill väldigt gärna ha ett exemplar ändå. Bilen är en hyllning till de tidiga bilarna som hade V8:a så givetvis har även denna det. Maskinen är på 5,0 liter och den ger 400 hästar och har ett vrid på 515 newtonmeter. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda från ZF och den har ett sportläge. I en Defender! 0-100 km/h ska gå på 5,6 sekunder och toppfarten anges till 171 km/h. I övrigt har bilen större bromsar, bättre fjädring, dämpare och krängningshämmare. Åtta olika lackalternativ finns att välja mellan och den vi ser här på bilderna kombinerar det röda med tak, skärmbreddare och grill i svart. Alla får dörrhandtag, soppalock och texten på huven i aluminium. Strålkastarna är av bi-LED-typ. På insidan sittar man i sportiga Recaro-stolar och omges av läder. Mittkonsolen är som sig bör ytterst spartansk. Endast 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och man kan välja mellan hjulbaserna 90 och 110. Priserna börjar på 150.000 pund. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Land Rover ska renovera bilen som startade allt
En Series 1 får liv igen

1948 visade Land Rover upp tre stycken exemplar av deras första bil Series 1 på Amsterdam Motor Show. Det var den här som la grunden för märket och gjorde att det finns än i dag. Nu ska man renovera ett av exemplaren som ställdes ut. Bilen användes till vardags fram till 60-talet men blev sedan ståendes på ett fält i Wales i 20 år där den bara användes som kraftkälla, tills motorn gav upp. 1988 såldes den till en person som hade planer på att renovera upp den men detta blev tyvärr aldrig av. 2016 fick Land Rover äntligen fatt på den och nu efter en hel del forskning om att detta verkligen var den första bilen är det nu alltså dags att ge den ett nytt liv. Men, det kommer inte att bli någon ny lack och liknande, utan Jaguar Land Rover Classic planerar istället att få den att fungera mekaniskt bra men att behålla det nuvarande utseendet så mycket det bara går. De tre bilarna var förseriebilar och skiljde sig något från det man sedan producerade. Dessa hade nämligen tjockare aluminium i karosspanelerna, galvat stålchassi och en lastlåda man kunde montera bort. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Den lyxigaste versionen av Range Rover i ny tappning
Gott om benutrymme, men det kostar

Förra månaden rullade Land Rover ut en uppdatering av Range Rover och nu är det dags att presentera den lyxigaste i gänget - Range Rover SVAutobiography LWB. Den här är för dig som behöver bra benutrymme i baksätet, massa flådiga material och något som sticker ut från mängden. På det behöver du även en tjock plånbok, med den kompressormatade V8:an kostar nämligen bilen från 177 030 pund vilket i svenska pengar är farligt nära tvåmiljoners-gränsen. Bilen byggs av specialavdelningen SVO och de har bland annat begåvat bilen med separata fåtöljer i baksätet som går att fälla till en liggande position. Stolarna har ett fotstöd som går att fälla ut och i mittkonsolen finns ett bord som man kan plocka fram när det är dags att bre lite rysk kaviar på sitt kex. Här finns även en kyl som har plats för två stycken vinflaskor. Framför sig har man varsin pekskärm på tio tum. Tre stycken motoralternativ finns att välja mellan och dessa är en 4,4-liters diesel-V8:a på 335 hästar, den nya hybriddrivlinan som består av turbomatad fyra på 2,0 liter som paras ihop med en elmotor. Den totala effekten här anges till 395 hästar och på bara el ska man kunna köra fem mil. Sist men inte minst har vi då den kompressormatade V8:an på 5,0 liter som här ger hela 560 hästar. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe ger köpråd kring gammal Range Rover
Det här ska du tänka på

Bilsamlaren Harry Metcalfe har under de senaste 28 åren ägt nio stycken olika Range Rovers så han har lite erfarenhet kring dem. Som tur är delar han gärna med sig, och i hans senaste klipp ger han råd och tips till dig som är intresserad av den tredje generationen med turbomatad diesel-V8:a. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Storebror Range Rover får också ett lyft
Och samma hybrid-lösning som Sport

Förra veckan fick vi ta del av uppdaterade Range Rover Sport. Nu presenterar Land Rover samma behandling till modellen som bara heter Range Rover och så här ser den ut. Som väntat erbjuds även storebrodern nu som plug-in hybrid och i övrigt handlar det om en bil som fått lite uppdaterat utseende, bekvämare stolar med 24 stycken olika inställningsmöjligheter, dubbla skärmar i mittkonsolen och en mysigare insida. De som sitter där bak kan bland annat njuta av stolar som går att fälla 40 grader och som har 25 stycken olika massageprogram inbyggda i sig. Mest intressant i motorväg lär väl hybrid-alternativet vara. Det kallar man för P400e PHEV och det kombinerar en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter med en elmotor och ett batteripack på 13,1 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 Newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,4 sekunder och toppfarten ska ligga på 220 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 5,1 mil. Förbrukningen anges till 0,23 liter per mil med ett utsläpp på 64 gram per kilometer, enligt körcykeln NEDC. I andra änden för den som vill ha mer krut hittar man SVAutobiography Dynamic som har en kompressormatad V8:a på 5,0 liter som ger 565 hästar. Har man denna maskin tar man sig från stillastående till 100 km/h på 5,1 sekunder. Övriga bensinare är en kompressormatad V6:a på 3,0 liter och en svagare variant av den kompressormatade V8:an. Vidare finns det även dieselalternativ i form av en V6:a på 3,0 liter och en V8:a på 4,4 liter. Bilen går att beställa nu och priserna börjar på omkring 80 000 pund. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Land Rover presenterar Discovery med 525 hästar
Det kan behövas i skogen

Range Rover SVR är en av de sjukaste bilar jag någonsin har kört. Tokfransarna Special Vehicle Operations fick för sig att stoppa ned drivlinan från F-Type R under huven och helt plötsligt hade man en monster-SUV som lät precis som den galna sportbilen, och i princip var lika snabb. Nu har man gjort ytterligare ett sånt här tokigt projekt, fast denna gång är det modellen Discovery som har biffats till. Den kallas för Discovery SVX och under huven lurar en kompressormatad V8:a på 5,0 liter som ger hela 525 hästar och 625 newtonmeter. Som väntat låter den även helt underbart. Man beskriver bilen som en hardcore-offroader men vi vet alla var den här kommer att hamna - på gatorna i stan gasandes mellan rödljusen. Jag hoppas ändå att någon verkligen utnyttjar den och testar dess gränser där asfalten tar slut, det hade jag lätt gjort om jag hade haft möjligheten att köpa en. Bilen har Hydraulic Active Roll Control-system för att se till att det inte kränger så vårdslöst, höjd luftfjädring för bättre markfrigång och 20-tumsfälgar skodda med biffiga Goodyear Wrangler-däck. Det finns även låsbara mitt- och bakdiffar, Hill Descent Control, Electronic Traction Control och All-Terrain Progress Control. Den uppmärksamme noterar även kroken med vinsch där bak som man kan använda till att dra loss folk som kört fast, eller sig själv om man nu skulle råka ut för detta. Produktionen av bilen ska dra igång någon gång nästa år, när den dyker upp på riktigt och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Range Rover presenterar Velar
En mellanstor lyx-SUV

Efter en teaserbild har Land Rover nu dragit skynket av den nya modellen Range Rover Velar. Det här är en bil som placerar sig mellan Range Rover Sport och Evoque och som fyller den lucka som tidigare har funnits där. Utseendemässigt följer den syskonen tydligt men har ändå lite egna saker som gör att den sticker ut. Mest tydligt är de utdragna LED-strålkastarna med matrix laser-teknik och baklamporna. De infällda handtagen som för tankarna till Jaguar F-Type ger även en slimmad look i profil. Luftmotståndskoefficienten ska ligga på 0,32 vilket gör den här till den aerodynamiskt effektivaste Land Rovern som någonsin har tillverkats. På insidan hittar man det nya infotainmentsystemet som man kallar för Touch Pro Duo. Precis som namnet avslöjar handlar det om ett system som man petar på istället för trycker på, detta via två stycken skärmar på tio tum vardera. När bilen är avstängd blir panelen helt svart och det hela är ganska så trevligt att titta på. Under huven finns det sex stycken olika drivlinor att välja mellan - från dieselsnurra på 180 hästar till kompressormatad bensin-V6:a på 380 hästar som gör att man kan ta sig från 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder. Däremellan finns en dieselfyra på 240 hästar med 500 newtonmeter i vrid och en V6-diesel med hela 700 newtonmeter. Det finns även en nyutvecklad bensinfyra på 250 hästar eller 300 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och väljer man till luftfjädring (standard på de sexcylindriga modellerna) blir markfrigången 25,1 centimeter, med vanliga stålfjädrar är den istället 21,3 centimeter. Vadningsdjupet anges till 65 centimeter med luftfjädring, 60 centimeter utan. Velars hjulbas mäter 2,87 meter (Evoque har 2,6 och Range Rover Sport har 2,92) och i bagagerummet ska man få in 673 liter innan man har fällt sätena. Dragkapaciteten är upp till 2,5 ton. På säkerhetssidan finns saker som autonom nödbromsning, förarövervakning och backvarnare. Velar kommer i versionerna Standard, S, SE och HSE, exklusivast blir dock First Edition som kommer att erbjudas under det första modellåret. Försäljningen drar igång nu i sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än, i USA börjar det dock på 49 900 dollar. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Så har Range Rover utvecklats genom åren
Börjar bli en klassiker!

Range Rover är inte en klassiker på samma sätt som Defendern är, men den tar sig! Här får vi en genomgång hur modellen har förändrats genom åren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Harry Metcalfe visar upp sin Land Rover Defender SVX
Specialversionen som togs fram för Spectre

I Bond-filmen Spectre finns det en scen i bergen där man dundrar fram med en riktig fet Land Rover Defender. Tio stycken såna här bilar byggdes för filmen, och en av dem har Harry Metcalfe i sin samling. I den här videon går han igenom vad som gör den så unik. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Nya Land Rover Discovery läcker ut
Läcker?

Bilder på Land Rovers nya Discovery har läckt ut innan premiären i Paris och så här ser den alltså ut. Den ser lite ut som en Evoque i fronten och baktill ser den oväntat städad och prydlig ut. Bilen blir officiell senare i dag och då får vi all fakta och fler bilder, tills dess får vi nöja oss med detta. Tumnagel
28.9°
+
Bobby Green
0

Det här är Land Rover Discoverys nya ansikte
Ser ut som konceptbilen från 2014

Våren 2014 visade Land Rover upp konceptbilen Discovery Vision Concept vilket var en försmak på nästa Discovery. Nu är den snart här i produktionskläder och som vi kan se på den här färska bilden har inte speciellt mycket förändrats. Bilen hamnar över Discovery Sport i utbudet och den baseras på Range Rovers aluminiumplattform. Sju sittplatser kommer att finnas och under huven ska det finnas Ingenium-motorer. Det snackas även om att det här blir tillverkarens första modell som kommer att erbjudas i en ännu vassare offroad-version kallad SVX. Världspremiär blir det den 28 september. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

I framtiden kör en Land Rover själv i skogen
Just nu under utveckling

En Land Rover körs nog oftast på asfalterad och fin väg men någon gång måste man ta ut kärran i skogen och härja lite. Tycker man dock att det är lite läskigt kommer man i framtiden att kunna låta bilen ta hand om jobbet med att navigera bland stockar och sten. Jaguar Land Rover tar nämligen det här med självkörande bilar till nästa nivå - vilket i deras fall är utanför vanliga vägar. Autonomous All-Terrain Driving som systemet kallas skannar terrängen med hjälp av sensorer, ultraljud, kameror och laserradar. All denna information skicka sedan vidare till bilens Terrain Response-system som då ställer om sig till rätt underlag och anpassar sig efter hinder som dyker upp. När tekniken kommer att finnas i produktionsbilar återstår att se. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Riking vill återuppliva Land Rover Defender
Vägrar inse att modellen är nedlagd

Uppdatering: Nej, detta kommer tyvärr inte att ske. I början av året lades produktionen av Land Rover Defender ner efter nästan 70 år. Tråkigt så klart men livet går vidare. Dock inte för Jim Ratcliffe, en brittisk affärsman med massa pengar som nu vill återuppliva modellen som knappt hunnit svalna. Det sägs att han just nu är i diskussion med Jaguar Land Rover om möjligheterna att tillverka fler exemplar. Hur Jims planer egentligen ser ut och om det handlar om att han vill köpa upp verktygen för att kunna bygga egna bilar är oklart för tillfället. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Buda hem en klassisk Range Rover
Såg de ut så här en gång i tiden?

En Range Rover i dag och en Range Rover då är verkligen två helt olika saker. Jag menar, kolla överhänget bak på den här! Underbart. Den här klassiska Range Rovern från 1973 budas strax iväg och det är verkligen lite som att den har stått i en tidsmaskin. Det har den inte, men den har blivit väl servad och renoverad vid ett flertal tillfällen. Den uppskattade prislappen väntas hamna på mellan 300.000 och 360.000 kronor. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Auto Express testar Range Rover Evoque Cabriolet
I vinterlandskap

I november förra året presenterade Land Rover "världens första lyx-suv-cabriolet" Range Rover Evoque Cabriolet. En mycket märklig bil som kanske kommer att lyckas där andra har misslyckats (Nissan Murano CrossCabriolet). Auto Express har fått testa ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

I dag läggs produktionen av Land Rover Defender ner
Snipp snapp snut så var sagan slut

Det känns som att vi har snackat om det här i flera år nu, och det har vi väl också kanske. Men i dag, fredagen den 29 januari 2016, avslutas produktionen av en av världens allra största bilikoner - Land Rover Defender. Bilmodellen fick leva i hela 68 år och har i stort sett varit oförändrad under dessa år. Alltid lika robust, kantig och charmig. Över två miljoner exemplar har tillverkats och allt har skett på fabriken i Solihull, Storbritannien. En uppföljare till Defendern kommer att släppas någon gång nästa år. Tumnagel
7.7°
+
Bobby Green
0

Land Rover presenterar Range Rover Evoque Cabriolet
"World's first luxury compact SUV convertible"

Nissan försökte att med Murano CrossCabriolet skapa en cabriolet av en suv, men den totalfloppade. Nu är det Land Rovers tur då Range Rover Evoque har fått det konventionella taket ersatt av ett tygtak som man kan fälla bort. Bilen visades upp redan 2012 som ett koncept, och detta har nu alltså mynnat ut i en produktionsfärdig vagn som beskrivs som "Worldx27s first luxury compact SUV convertible". Taket fäller man på 18 sekunder och ska det stängas tar detta 21 sekunder och man kan göra manövern i upp till 50 km/h. När taket är på sägs bilen vara lika tyst som en vanlig femdörrars-Evoque. Taket tar självklart en del av bagageutrymmet och där man tidigare fick in 550 liter går det numera bara in 251 liter. Vikten har också ökat på grund av takmekanismen och förstärkningar i chassiet vilket gör att Evoque Cabriolet väger 270 kilo mer än sina plåttaksförsedda syskon. Motormässigt kan man välja mellan en bensindriven turbofyra på 2.0 liter med 237 hästar eller en turbomatad dieselfyra på 2.0 liter som ger 178 hästar. Oavsett motoralternativ så driver bilen på alla fyra hjul. Premiär blir det på Los Angeles Auto Show nästa vecka och försäljningen drar igång nästa vår. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Range Rover Evoque cabriolet snart här
Land Rover teasar med vajerbyggen

I mars bekräftade Land Rover efter ett gäng rykten att de hade en Range Rover Evoque cabriolet på gång. Nu verkar premiären närma sig för man har börjat skicka ut lite teasers på Londons gator i form av bilar i skala 1:1 - tillverkade av vajrar. Bilarna har stått utplacerade utanför Harrods, i Knightsbridge och i Mayfair. Troligtvis kommer bilen att presenteras i sin helhet på årets Los Angeles Auto Show och börja säljas nästa år. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Land Rovers senaste teknik gör släpvagnen osynlig
Kameror trollar bort det du har bakom bilen

Ett vanligt lågt släp bakom bilen hindrar inte jättemycket sikt, värre är det dock om du drar ett täckt släp, en husvagn eller en hästkärra. Detta hjälper dock Land Rovers nya kamerateknik till med, och på sätt och vis gör den släpet osynligt så att du får fri sikt bakåt. Tekniken kallas smart nog för Transparent Trailer och den består av en trådlös kamera bak på det man drar efter bilen som tillsammans med de befintliga kamerorna samverkar och ger föraren en bild av hur det ser ut där bak i realtid. Hur det hela fungerar får vi förklarat i videon här ovan och mer om det hela finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover tar fram teknik som ser potthål
Justerar fjädringen innan smällen

Potthål är allt annat än kul. Om de dyker upp på vägen så åker lik förbannat något av hjulen ner i dem hur mycket man än försöker att undvika det. Jaguar Land Rover försöker att råda bot på problemet med deras senaste teknik, som ser potthålen och då automatiskt på några millisekunder justerar fjädringen innan du kör i hålet. Hur det är tänkt att fungera ser ni i videon här nedan. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Den lyxigaste Range Rovern som någonsin har byggts
Land Rover presenterar SVAutobiography

Det allra lyxigaste Land Rover har att erbjuda är modellerna som får den extra beteckningen Autobiography. Nu har Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations varit inne och pillat i detta och tagit fram SVAutobiography till Range Rover, och det här är nu det värsta du kan få i lyxväg. Det första man lägger märke till är tvåtonslacken, den blingiga grillen och de fyra avgaspiporna där bak. Den svarta lacken upptill kallas för Santorini och om man vill finns det nio olika färger för den nedre delen av bilen. Det som sticker ut mest är dock interiören och då speciellt baksätet där man kan fläka ut sig i två riktigt feta fåtöljer. Här finns allt man behöver och inte behöver. Materialen är trä, aluminium, läder och på golvet ligger det fluffiga ullfibermattor. På tillvalslistan finns ett trägolv i skuffen som är skjutbart och även något man kallar för "Event Seating" - två stycken små stolar man kan fälla ut och sedan chilla i, perfekt om man är på utomhusbio eller liknande. SVAutobiography baseras på den långa versionen av Range Rover. Under huven lurar samma kompressormatade V8:a på 5.0 liter som vi känner igen sedan tidigare, och den har fått samma effekt som prestandaversionen Sport SVR. Det innebär 550 hästar och 680 Nm som via en åttastegad automatlåda från ZF skickar kraften till alla fyra hjul. Range Rover SVAutobiography börjar säljas till sommaren till ett ännu okänt pris. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Land Rover presenterar Range Rover HST
En lite vassare mellanversion

Det finns redan ett par olika versioner av Range Rovers och senast i går skrev jag att Harry Metcalfe hade testat den värsta av dem alla - Sport SVR. Nu finns det ytterligare en het version, den vassa men ändå lite mildare HST. Istället för en fläskig V8:a som pumpar ur sig hela 550 hästar får man i HST en mer sansad kompressormatad V6:a på 3.0 liter som ger 380 hästar (samma motor som i Jaguar F-Type S). Verkligen inte en dålig siffra det heller, men inte lika aggressivt som toppversionen alltså. Det är också 40 hästar fler än vad som redan finns om man väljer en Sport med bensinsexa. Till den nya effekten får man också ett svart tema på utsidan, precis som hos SVR. Flera detaljer i fronten har svärtats vilket gör att bilen ser lite mer aggressiv ut. I hjulhusen sitter det 21-tummare och innanför dessa lite biffigare bromsar med röda bromsok. På insidan får man Oxford-läder, ebenholts-trä, aluminiumdetaljer och givetvis ett par HST-emblem. Range Rover HST har premiär på New York Auto Show nästa vecka. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe går igenom Range Rover Sport SVR
Den nya supersuven

När Harry Metcalfe laddar upp något nytt på sin YouTube-kanal vet man att man har något trevligt framför sig. Och visst är det så även denna gång när han tar sig en närmare titt på den nya supersuven Range Rover Sport SVR. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Land Rover bekräftar Range Rover Evoque cabriolet
Kommer nästa år

Äntligen bekräftar Land Rover det vi alla nog hade hoppats på - Range Rover Evoque cabriolet blir verklighet. Och vi får reda på att den kommer nästa år. Kommer den här att göra succé där Nissan Murano CrossCabriolet floppade? Bilderna som Land Rover tagit på bilen är fotade i ett par nybyggda tunnlar under Londons gator. Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0

Range Rover Evoque får nytt utseende
Och en ny dieselmotor

Efter en teaserbild på nyllet presenterar Land Rover nu nya Range Rover Evoque. Förutom uppdaterat utseende blir det som på vanligt faceliftmanér en översyn av motorerna som blir effektivare och snålare. Designen yxas till och strålkastarna och baklamporna får ett lite vassare utseende. Det här blir Jaguar Land Rovers första modell med full-LED-strålkastare. Under huven sitter bland annat den nya fyrcylindriga dieselmotorn Ingenium. Den är på 150 hästar (finns även med 180 hästar) och ska dra 0.42 liter per mil och släppa ut 109 gram per kilometer. På insidan finns det nya säten, nya färger och nya materialval. Premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. Leveranserna drar igång i augusti och priserna blir ungefär på samma nivå som i dag. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Evoques nya ansikte
Den lilla Range Rovern uppdateras

Range Rover Evoque är på gång med sin första stora uppdatering och nu får vi en första teaserbild som visar lite av hur det nya ansiktet kommer att se ut. Enligt Range Rover blir nya Evoque tillverkarens första som förses med adaptiva led-strålkastare. I övrigt kommer ett gäng nya motorer att presenteras, och har vi tur även cabrioletversionen som är på gång. Hela bilen visas upp i Genève nästa månad. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

På ställ med en Range Rover SVR
Ser trevligt ut

Land Rover släppte nyligen ett klipp på när den mer prestandainriktade suven Range Rover SVR rastas lite på bana. Inte varje dag man får se en stor suv på ställ. Men så är det här inte en helt vanlig skogsmulle heller, utan en best med 550 hästar som gör 0-100 km/h på 4.5 sekunder. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Land Rover Discovery Sport
Whatcar spanar in

I veckan presenterades helt nya Land Rover Discovery Sport. Whatcar har tagit sig en närmare titt och bjudit in folk att kika på bilen och säga vad de tycker om den. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Land Rover visar upp Discovery Sport
En helt ny modell

Efter konceptbilen Discovery Vision Sport och en del teasers är det så nu dags att presentera det färdiga resultatet - Land Rover Discovery Sport. Och precis som hos Range Rover Sport är det här den något mindre och sportigare versionen av Discovery. Land Rover trycker på att det här är en helt ny och egen modell. En del av de coola sakerna som konceptet visade har tyvärr inte fått följa med till slutprodukten, typ som självmordsdörrarna bak. Designmässigt följer den nya modellen sina syskon Evoque och Range Rover. Bilen mäter 4.59 meter på längden vilket är 24 centimeter kortare än dagens Discovery. Trots detta har man lyckats att klämma in en tredje rad med sittplatser längst bak - men dessa är nog mest bekväma för barn. Fäller man bort dessa stolar ska man få in upp till 981 liter bagage. På insidan känner alla Evoque och Range Rover-människor igen sig och det är tydliga knappar och reglage som dominerar. Vanligt mätarhus har ersatts av en stor skärm och även på mittkonsolen sitter en pekskärm som mäter åtta tum. Under skalet kan man välja på en dieselfyra på 2.2 liter med antingen 150 eller 190 hästar. Vridet för de båda är 420 Nm. Vill man istället köra på bensin är det en fyra på 2.0 liter som ger 240 hästar och 340 Nm som gäller. Till dieslarna kopplas en sexpetad manuell låda eller en automatlåda med nio steg. Bensinaren kan dock endast fås med den sistnämnda. Alla motorer har start/stopp. Bilen driver på alla fyra hjulen men kommer senare även som ett framhjulsdrivet alternativ. Den publika presentationen äger rum på bilmässan i Paris nästa månad och lanseringen sker under andra kvartalet nästa år. Priserna har inte offentliggjorts ännu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Så här ser Land Rover Discovery Sport ut på insidan
Snart premiär

Land Rover fortsätter att skicka ut teasers för nästa Discovery och nu får vi se lite av hur interiören ser ut. I videon får vi bland annat se hur det sjusitsiga upplägget ser ut. Gerry McGovern som är Design Director och Chief Creative Officer säger följande: "Versatility is a fundamental element of the Discovery family and with 5+2 seating, generous load space and configurable seating the new Discovery Sport truly deserves to wear the Discovery badge." Den nya bilen presenteras i sin helhet den 3 september. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0