Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Land Rover

Land Rover presenterar supersuven Range Rover SVR
Snabb skogsmulle

Efter en hel del teasers, ringtider (8:14) och annat är Range Rover SVR nu äntligen officiell. Det här är den fetaste och starkaste suven från Land Rover någonsin och en direkt utmanare till prestandasuvarna från Porsche, BMW och Mercedes. Hjärtat i bilen är den gamla trotjänaren och potenta kompressormatade V8:an på 5.0 liter. Den ger 550 hk och 680 Nm vilket är tillräckligt för att ta bilen från stillastående till 100 km/h på 4.5 sekunder och vidare till en toppfart på 260 km/h. Kraften skickas såklart till alla fyra hjulen och det sker via en uppdaterad åttastegad automatlåda från ZF. Vidare har Dynamic Active Rear Locking Differential omkalibrerats. Unikt för bilen är avgassystemet som kommer med elektroniskt kontrollerade klaffar. Under 3 000 varv är det bara två av de fyra rören som mullrar, men över detta öppnas hela systemet upp. 21-tummare skodda med 275/45 R21-däck är standard men 22-tums Continental SportContact 5 i dimensionen 295/40 R22 finns som tillval. Innanför de enorma hjulen sitter Brembo-bromsar med sexkolvsok. På insidan har bilen försetts med kramvänliga sportstolar både fram och bak. Bilen visas upp denna veckan på Monterey Car Week och på Pebble Beach Concours d’Elegance. Orderböckerna öppnar i oktober och är man sugen får man hosta upp 93 450 pund för ett exemplar. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Så låter värsting-Range Rovern
Argt

Land Rover har lovat att Range Rover SVR ska bli riktigt vass och tänja på gränserna för vad en suv klarar av. Många andra märken har också prestanda-suvar men här ska det tydligen vara annorlunda. Och att döma av hur åbäket låter så tycker ju i alla fall jag att den här har fetast avgasljud bland alla suvar i dagsläget. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Den starkaste Range Rovern får tilläggsnamnet SVR
Visas på Goodwood Festival Of Speed

Land Rover bekräftar nu att den starkaste Range Rovern kommer att få tilläggsnamnet SVR. Bilen kommer att visas upp på Goodwood Festival Of Speed som prototyp och som väntat hamnar den starkaste V8:an på 550 hästar under huven. Den här är tänkt som en konkurrent till BMW X5 M/X6 M, Mercedes-Benz ML63 AMG och Porsche Cayenne Turbo och utvecklas av den nya avdelningen Special Vehicles Operations. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Teaser för världens snabbaste Range Rover
Sport R-S?

Land Rover har slängt ut en kort men snabb teaser på vad som kommer att bli världens snabbaste Range Rover. Vi pratar om en ännu vassare version av Range Rover Sport, en bil som tas fram av företagets nyligen sjösatta Special Operations-division och som väntas få den fetaste specen på den kompressormatade V8:an - 550 hästar. Förutom en kraftfullare motor väntas bilen få ett biffigare kjolpaket med större luftintag, fyra avgaspipor där bak och säkerligen även en liten takvinge. Bromsar och chassi uppdateras också för att matcha effekten. När den sportigare versionen presenteras är oklart men det ryktas om att det kan ske på Goodwood Festival of Speed som drar igång den 26 juni. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Land Rover visar upp Discovery Vision Concept
Premiär i New York på fredag

Land Rover har nu visat upp sin nya konceptbil de har teasat ett tag. Bilen heter Discovery Vision Concept och är som alla förstår en försmak på helt nya Discovery. Och som väntat uppdateras designen för att matcha de övriga modellerna i utbudet. Under skalet vilar massvis med ny teknik, bland annat den "genomskinliga" huven som visades upp förra veckan. Den har även laserstrålkastare och laserscanners som scannar av terrängen framför bilen och berättar hur du ska ratta för att inte köra fast. En annan riktig cool grej är att man via en app kan fjärrstyra bilen i låga farter, så att du kan stå utanför bilen och lättare få en överblick över hur du ska köra loss den ur lerhålet du kämpat med i en halvtimme. På insidan finns det plats för sju personer och till baksätet tar man sig via självmordsdörrar. Bakluckan som innan varit delad är nu ersatt med en vanlig lucka. Vad som rör sig under huven får vi tyvärr inte reda på för tillfället, inte heller hur mycket av nyheterna som kommer att hitta in i produktionsbilen när den väl kommer. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Ny teknik från Land Rover låter dig se igenom huven
Hjälper dig att se alla hinder

Land Rover visar nu upp en intressant prototyp på teknik de håller på att ta fram. Det hela handlar om ett gäng med kameror som tillsammans med tekniken gör huven "genomskinlig" så att du kan se stockarna och stenarna innan du kör sönder något. Kamerorna är placerade i grillen och de skickar i sin tur en videoström till en stor head-up-display som i dina ögon får det att se ut som om hela huven går att se igenom. Du ser då marken och hur hjulen står. Perfekt när man är ute och offroadar. Den nya tekniken kommer att finnas i konceptet Discovery Vision Concept som visas upp i New York nästa vecka. Tumnagel
80.4°
+
Bobby Green
0

Ytterligare en teaser för nästa Discovery
Discovery Vision Concept

Denna månad är det återigen dags för bilmässa i New York och där kommer Land Rover bland annat att ställa ut. I båset kommer Discovery Vision Concept att stå, en förvisning på hur nästa modell i Discovery-familjen kommer att bli. Utseendet hämtar en del från Evoque och nya Range Rover och på insidan ska sju stycken personer få plats. Ryktena säger att bilen får en nyutvecklad diesel-hybrid. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Land Rover uppdaterar Freelander 2
Med lite kosmetika

Land Rover presenterar nu en något uppdaterad version av minstingen Freelander 2. Bilen får lite nya fräscha detaljer på både insidan och utsidan för att man inte ska glömma av den helt och ett gäng med starkt lysande lackalternativ för att den ska sticka ut lite i mängden. Toppversionen blir HSE Luxury som smyckas med allt från nya 19-tummare till en mer pimpad grill. Stolar med Windsor-läder och svartlackade paneler hittar man på insidan. Ersättaren Freelander 3 väntas dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Land Rover teasar nästa Discovery
Ny familj på väg

Land Rover har på bilmässan i Genève nu teasat det första av nästa generation Discovery. Och det kommer att bli en hel familj med bilar vid sidan av Range Rover. En produktionsmodell är planerade till nästa år. Mer får vi inte reda på för tillfället tyvärr. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

King of the hill

Vad har bilar som Porsche Cayenne, BMW X5, Audi Q7 och Volkswagen Touareg gemensamt? Jo de har alla inspirerats av ett original - suven Land Rover. Denna britt i robust kostym som levt sedan 1948. Den perfekta bilen på safarituren eller i lerhålan i skogen. Enkel konstruktion, raka linjer och motorer som aldrig vill dö hur mycket man än pinar dem. Under årens lopp har modellerna förfinats men grundprincipen har alltid funnits där - en rejäl bil med goda terrängegenskaper. 1970 föddes Range Rover. Det var en bil som hade samma DNA som Land Rovern men som passade lite bättre in i finare omgivningar - som i stan och på uppfarten till herrgården. Nu fick de som hade gott om pengar en lyxvagn som även kunde ta sig över stockar och sten. Under årens lopp har modellen utvecklats och förfinats, om än i en hyfsat långsam takt, men 2012 när den fjärde generationen introducerades skedde stora förändringar. Land Rover hade då precis landat i att de köpts upp av indiska Tata Motors och det var dags att markera detta. En helt ny Range Rover som inte var baserad på modellen Discovery presenterades och det var återigen dags för Land Rover att ta plats som herre på täppan. För några dagar sedan fick jag chansen att testa den nya bilen i sportkostym, och så här var det. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0

Range Rover Evoque Autobiography Dynamic
Mer lyx och mer effekt

Autobiography är på Land Rovers språk det allra lyxigaste paketet du kan få i din Range Rover. Nu begåvas även lillebrorsan Evoque med lyxigheterna - och den får även mer effekt. Bilen har samma turbomatade fyra på 2.0 liter som vi har sett innan, men den begåvas med ytterligare 45 hästar och får en toppeffekt på 285 hästar. Vridet hoppar upp 60 Nm och ligger nu på 400 Nm. Till motorn kopplas den helt nya 9-stegade automatlådan. Biffigare bromsar monteras där fram, fjädringen styvas till och bilen begåvas även med en ny och ganska så skrikig orange lack. Vi får tyvärr inga bilder på interiören men på utsidan kan vi se att lite svarta detaljer har hittat dit samt att bakljusen är vitare än vanligt. Den nya Evoquen visas upp på bilmässan i Genève nästa månad. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Overfinch gör nya Range Rover
Nytt kjolpaket och interiör

Redan 1975 började Overfinch att styla och bygga om Land Rovers. Självklart gör de även en version av nya Range Rover och så här ser den ut. Det Overfinch har gjort är som vanligt att pryda bilen med ett nytt och exklusivt kjolpaket i kolfiber, stora hjul och en interiör som inte går av för hackor. Som alltid ersätter Overfinch Range Rover-texten på huven och på bakluckan med sin egna i samma typsnitt. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Land Rover visar upp två nya Range Rovers
LWB och Autobiography Black

Land Rover spinner precis som väntat vidare på Range Rover och presenterar modellen i två nya utföranden - LWB och Autobiography Black. Den förstnämnda är den med längre hjulbas och den andra är den lyxigaste och dyraste Rangen du kan köpa. LWB-versionen är den första på 20 år och den ger 14 centimeter mer benutrymme för baksätesåkarna. Där bak kan du också välja bort soffan om du bockar i tillvalet "Executive Class", då får du istället två motordrivna fåtöljer att leka med. Mer elprylar att pilla med är gardinerna och panoramataket. Versionen Autobiography Black kommer endast till den förlängda modellen och väntas bli den dyraste bilen Land Rover någonsin har producerat med sitt pris på 226 000 dollar. Här kan du frossa i läderklädda bord i baksätet som fälls upp elektroniskt och en kyl där du kan stoppa det du vill dricka. Här finns även skärmar på 10.2 tum i nackstöden, USB-uttag, stämningsbelysning i tio olika färger och en egen klimatanläggning. Stolarna där fram har inbyggd massage med 18 olika inställningar, där bak finns det också massage men inte med lika många val. För att urskilja modellerna på utsidan är denna version försedd med andra baklysen, emblem, grill med svarta inlägg, kromdetaljer och 21-tumsfälgar. Tre lackalternativ finns, Ebony/Lunar, Espresso/Tan och Dark Cherry/Ivory. Bilarna kommer att visas upp på Los Angeles Motor Show nu i november och börjar säljas nästa år. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Land Rover Discovery får nytt nylle
Och snålare motorer

Land Rover uppdaterar nu modellen Discovery med ett nytt ansikte, snålare motorer och mer utrustning. Och som vi ser står det längre inte Land Rover ovanför grillen, utan Discovery. Förutom ny front kan man välja på två nya fälgar. Utrustningsmässigt tillkommer döda vinkel-varnare, kameror som ser runt skymda hörn och vattendjupsmätaren Wade Sensing som hjälper dig att inte dränka bilen när du vadar fram i djupa forsar. Motormässigt får diesel-sexan SDV6 start/stopp, ett grepp som sänker förbrukningen från 0.88 till 0.8 liter per mil. V8:an på 5.0 liter slopas och ersätts med den kompressormatade V6:an på 3.0 liter som har en effekt på 340 hästar och 450 Nm. Uppdaterade Discovery har premiär i Frankfurt. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Range Rover hybrid dyker upp redan nästa år
Blir Land Rovers mest effektiva bil

Land Rover sa i höstas att de hade en hybrid-version av Range Rover på gång, men att den skulle dyka upp först efter 2015. Men det verkar som ledningen har eld i baken för den kommer redan nästa år. Och då blir det den mest effektiva bilen Land Rover någonsin har släppt. Under huven sitter det en diesel-V6:a på 3.0 liter som får sällskap av en elmotor på 50 hästar och 170 Nm. Den kombinerade effekten är 340 hästar och 700 Nm, samma siffror som för SDV8 alltså. Men den här drar betydligt mindre. Vid blandad körning sägs förbrukningen vara så låg som 0.64 liter per mil och utsläppet 169 gram. 0-100 km/h ska gå på 6.9 sekunder och toppfarten anges till 217 km/h. Range Rover Sport Hybrid tar sig till 100 0.2 sekunder snabbare och har en högre toppfart på 225. Batteripacket sitter under golvet så lastutrymmet och innerutrymmen förblir oförändrat. Hela hybridsystemet med batteriet och allt väger in på totalt 120 kilo vilket gör att den här endast väger 34 kilo mer än modellen med diesel-V8:an. Premiären äger rum på mässan i Frankfurt och orderböckerna för både Hybrid och Sport Hybrid öppnar samma dag. Några prisuppgifter har vi inte fått ännu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Liten facelift och ny växellåda till Evoque
Nu nio kuggar

Range Rover Evoque är en dundersuccé och hittills har Land Rover sålt 170 000 exemplar på så kort tid som 1 1/2 år. Nu uppdateras modellen lite grann på ut- och insidan och får som vi tidigare har berättat en helt ny växellåda med nio steg. Nytt på utsidan är nya lackalternativ, bland annat den vi ser här som kallas för Zanzibar Bronze. Sen får bilen nya fälgar och ett nytt utseende på Land Rover-märket. Det är alltså under skalet det har hänt flest saker och det största är den helt nya 9-stegade lådan från ZF. Den förbättrar bland annat bränsleförbrukningen med 11.4 % och utsläppen med 9.5 %, ger mjukare växling än tidigare och bättre acceleration när man trycker på. Nytt är också något som kallas för Active Driveline, en förbätttring till fyrhjulsdriften som ska minska understyrningen. Den ser också till att koppla ur fyrhjulsdriften när man kör över 35 km/h, för att spara in på soppan. När uppdaterade Evoque släpps och om det blir något prispåslag jämfört med föregångaren är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe testar nya Range Rover Sport

En av mina absoluta favoriter när det kommer till att recensera bilar är Harry Metcalfe. Här är han tillbaks igen och denna gång kör han nya Range Rover Sport. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Range Rover Sport sätter nytt Pikes Peak-rekord
Snabbaste produktionsbilen

Land Rover plockade ut en färsk Range Rover Sport och släppte lös den på Pikes Peak med stunt- och tävlingsföraren Paul Dallenbach bakom ratten. Det resulterade i ett nytt rekord - den snabbaste produktionsbilen på sträckan någonsin. Bilen klarade av sträckan som är på 19.99 kilometer på 12 minuter och 35.61 sekunder med en genomsnittshastighet på 95.23 km/h. Under den tiden passerades 156 stycken kurvor och en stigning från 2 860 meter till 4 300 meter dammade förbi. De enda modifieringarna som gjordes med bilen innan start var isättandet av en bur och fyrpunktsbälte för säkerhets skull. I övrigt var det en standard Sport med en kompressormatad V8:a på 5.0 liter och 510 hästar. Rekordet för sträckan med racerbil sattes förra året av Rhys Millen i en moddad Hyundai Genesis Coupe där han klockades med tiden 9 minuter och 46.164 sekunder. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Säg välkommen till nya Range Rover Sport
Äntligen ordentliga bilder

Vi har vetat länge när Land Rover skulle presentera sin nya Range Rover Sport och vi har faktiskt även kunnat se den helt avtäckt från kamouflage redan för några veckor sedan. Nu har de officiella pressbilderna hamnat på webben och vi kan få se bilen ordentligt. Sporten ser väl ut som väntat med lite aggressivare framtoning (även om de där avgaspiporna var lite väl fjantiga i mina ögon) och kommer säkerligen att bli en vanlig syn på vägarna framöver. Tack vare aluminium har man lyckats banta bort hela 420 kilo så den lär bli allt annat än tråkig att köra. Under skalet lär det finnas såväl kompressormatade V6:or och V8:or som diesel-6:a och 8:a att välja mellan. Mer om prestanda, förbrukning och allt annat som kan vara värt att veta kan du läsa på länken. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Nya Range Rover Sport presenteras den 26 mars
Lämpligt nog i New York

Land Rover går nu ut och berättar att deras nya Range Rover Sport kommer att visas upp på New York Auto Show den 26 mars. Ett perfekt ställe att visa upp bilen på, då New York är den enskilt största marknaden för modellen i världen. Den nya bilen kommer att vara den snabbaste, lättaste och mest effektiva Range Rover Sport som någonsin har byggts. Vikten ska med hjälp av aluminium ha droppat cirka 300 kilo mot föregångaren. Under huven blir den fem liter stora kompressormatade V8:an med 510 hästar toppversionen. Andra motoralternativ tros bli en sugis-V8:a på 375 hästar och kanske även den nya V6:an på 3.0 liter och 340 hästar som har tillkommit till den vanliga Range Rovern. Det ryktas även om en att en fyrcylindrig diesel kan vara på väg. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Land Rover Defender på el
Skräm inte djuren i skogen

Land Rover Defender tillhör ju inte direkt kategorin moderna bilar och den har i princip sett likadan ut sen den lanserades. Men nu till mässan i Genève kommer det en väldigt modern version av bilen, som är helt eldriven. "This project is acting as a rolling laboratory for Land Rover to assess electric vehicles, even in the most arduous all-terrain conditions. It gives us a chance to evolve and test some of the technologies that may one day be introduced into future Land Rover models." Det handlar alltså om en liten testflotta med bilar som ska genomgå alla sorters olika prövningar. Under huven sitter det en elmotor på 94 hästar, 330 Nm och på en laddning ska man kunna ta sig åtta mil. Att återigen ladda upp batteriet ska ta fyra timmar. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Nioväxlad låda till Range Rover Evoque
Första i världen som hamnar i en produktionsbil

Den bil med flest växlar jag någonsin har kört är en Porsche Panamera Hybrid. Den hade åtta steg. Det tyckte jag var mycket, men det bräcker ZF med den nya lådan de har stoppat ner i Range Rover Evoque. Den har nämligen hela nio växlar. Den nya växellådan kommer att hamna i alla fyrhjulsdrivna Evoque och ersätter därmed den gamla sexväxlade. Lådan är speciellt framtagen för bilar som har tvärställda motorer. Enligt ZF växlar den såpass mjukt att du knappt kommer att märka av den. Fördelen med alla dessa växlingar är att bränsleförbrukningen sjunker på grund av den förändrade utväxlingen. Lådan, som kallas för 9HP, är sex millimeter längre än den den ersätter, men 7.5 kilo lättare. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Range Rover får samma motor som Jaguar XKR-S
Sport får ett vassare syskon - Sport R-S

Den sportigare versionen av Range Rover, med det briljanta tilläggsnamnet "Sport", kommer nästa år. Med en egen version av aluminium-monocoquen som finns i nya Range Rover och en kraftigare motor lär det bli en av de roligare suvarna i klassen. Men inte nog med det, det sägs även att det kommer en ännu vassare version, med samma motor som sitter i Jaguar XKR-S. Det betyder alltså att den fläskiga suven utrustas med en kompressormatad V8:a på 5.0 liter med 550 hästar och ett vrid på 680 Nm. En riktigt fet motor som låter helt fantastiskt, i alla fall i XKR-S, och förhoppningsvis får den samma ljud även i den här bjässen. Jaggan lanserades som det sportigaste företaget hade att erbjuda och visst är den det, men den är fortfarande oerhört bekväm att åka i. Samma ska även gälla för Range Rover Sport R-S, så det handlar alltså inte om en bantad och strippad racer-suv utan en lyxlåda med mera knuff. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Auto Express testar nya Range Rover
Allting har blivit lite bättre

Steve Fowler från Auto Express reste till Marocco för att testa helt nya Range Rover. Men inte bland stockar och sten, utan där bilen antagligen kommer att brumma omkring mest, i stan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Range Rover kommer som plug-in-hybrid
Efter 2015 men innan 2020

För inte så längesen så presenterade Land Rover helt nya Range Rover. Det är den mest effektiva Range Rover som någonsin byggts, och också den mest proppad med teknik. Men det kommer mera. Jaguar-Land Rover har nämligen precis gett grönt ljus för en plug-in-hybrid-version av modellen. Tyvärr har inga uppgifter om bilen släppts men den väntas dela samma drivlina och upplägg som Jaguar XJ_e PHV har, vilket innebär en turboladdad bensinmotor på 2.0 liter som i sin tur får hjälp av en elmotor. I Jaggans fall kan man köra bilen fyra mil på enbart el, och den drar så lite som 0.38 liter per mil och släpper bara ut 75 gram per kilometer. En färdig Range Rover med denna teknik, eller liknande, förväntas dyka upp någon gång efter 2015, men innan 2020. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Land Rover Freelander får sig en uppdatering
Facelift, lyxigare, mer utrustning och ny motor

Förra veckan visade Land Rover upp helt nya Range Rover och nu är det dags att även visa upp Freelander, även om denna endast har fått en facelift. Förutom lite nytt utseende på strålkastare och dylikt ska bilen vara lyxigare och packad med mer utrustning än tidigare. Dessutom erbjuds en helt ny motor på 2.0 liter. Utsidan bjuder på nya lackalternativ och fälgar medan det på insidan sitter en ny ratt och en ny skärm på instrumentbrädan som mäter fem tum. Naven är uppdaterad, likaså röstigenkännings-systemet och det finns nu en backkamera med en hjälpfunktion för när man ska koppla på släp. Vidare har det vanliga handbromshandtaget ersatts med en elektronisk handbroms. Under huven är en nyhet samma turboladdade bensinfyra på 2.0 liter, 240 hästar och 340 Nm som även sitter i Range Rover Evoque. Den sörplar i sig 0.96 liter per mil vilket är lite bättre än den tyngre och slöare sexan som fanns tidigare, den drog 1.07 liter per mil. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Fjärde generationens Range Rover är här
420 kilo lättare

Igår läckte bilder på nya Range Rover som såg ut att vara officiella pressbilder. Och visst var det så, för idag släpps ytterligare bilder på bilen. En bil som på alla punkter har övertag över ersättaren - starkare, snabbare och framförallt lättare. Hela 420 kilo för att vara exakt. 1970 visades den första generationen upp och bilen har genom åren förfinats snarare än förändrats särskilt mycket. En robust och kantig suv har alltid varit receptet, och det har ju onekligen fungerat för Range Rovers ser man ju nästan oftare än Porsche på gatorna idag. För att få ner vikten såpass mycket som man faktiskt har har bilen försetts med en aluminium-monocoque som omsluter personerna som åker i bilen. Man har också ersatt en hel del stål med aluminium, som typ hela fronten. Nytt är också luftfjädringen som ska ge en stabilare känsla i bilen och en ny version av systemet "Terrain Response" som anpassar sig efter hur terrängen där man kör ser ut. I baksätet har man också fått 11.8 centimeter mer plats för benen och om man vill går det att specialbeställa feta fåtöljer att ha där bak istället för en soffa. Motormässigt verkar det bli samma spisar som finns till dagens Range Rover. TDV6, SDV8 och den stora V8:an på 5.0 liter med eller utan kompressor alltså. Världspremiär blir det på bilmässan i Paris. Kort klipp under "Läs mer". Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Range Rover
Sägs det i alla fall

Det här sägs vara officiella bilder på nya Range Rover. Som vi kan se hämtar bilen inspiration från modellen Evoque och får slimmare framtoning både när det gäller strålkastare och baklampor. Suven är fortfarande rätt kantig i övrigt och det går nog inte att ta miste på vilken bil det handlar om när man väl möter den. Undertill sägs det vara en helt ny kaross i aluminium som ska hjälpa bilen ner i vikt en del, inte så lite heller då det snackas om 400 kilo i ras. Vilka motorer som kommer att driva bilen framåt är inte officiellt, men det lär röra sig om någon fet diesel och den stora kompressormatade V8:an som vi känner till sen tidigare. En kommentar på länken hävdar att bilen liknar den senaste Ford Explorer en hel del i både nos och akter, och det kan jag väl också hålla med om. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Grym Land Rover Defender 110 i Lego
Mycket detaljerad

En snubbe från Spanien har byggt ihop en Land Rover Defender 110 i Lego, helt från eget huvud och utan beskrivning. Bygget har allt man kan tänka sig, skivbromsar, fyrhjulsdrift och sekventiell växellåda för att nämna något. Bilen är i skala 1:8.5 och består av totalt 2 800 stycken delar. Under skalet finns sju stycken små elmotorer som jobbar med olika grejer, bland annat drivningen av bilen som toppar modesta 4 km/h. Skapelsen är med i Lego Cuusoo vilket alltså innebär att om den får 10 000 röster eller mer så kommer Lego överväga att släppa byggsatsen i butik. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0