LIVE 17:00 AMD presenterar Radeon RX 6000
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Artiklar i kategorin Bil / Maserati

Jason förklarar F1-tekniken i Maseratis nya motor
Intressant

I Maseratis nya modell MC20 sitter en helt nyutvecklad motor med F1-teknik. Men vad innebär det då? Jason förklarar i det här klippet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Maseratis nya lilla suv kommer heta Grecale
Baseras på samma plattform som Alfa Romeo Stelvio

Maserati har en ny SUV som är mindre än Levante på gång och nu får vi reda på att denna kommer att heta Grecale. Namnet kommer från en våldsam nordöstlig vind som sveper över Medelhavet. Modellerna Mistral, Ghibli, Bora, Merak, Khamsin och Levante är också döpta efter kända vindstyrkor. Den nya modellen baseras på plattformen Giorgio som även Alfa Romeo Stelvio vilar på och är tänkt som en utmanare till bland annat Porsche Macan. Om allt går vägen visas bilen upp någon gång nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar sportbilen MC20
Erbjuds som elbil

Som utlovat har Maserati nu presenterat MC20 - deras nya lilla sportbil. Maserati själva beskriver modellen som en superbil och det här är ju egentligen en vidareutveckling av MC12 fast i ett något mildare utförande. Siffrorna för MC20 visar dock att den får vara med de stora grabbarna och leka. Motorn sitter placerad bakom kupén som består av en kolfiber-monocoque. Precis som vi har skrivit tidigare är maskinen en helt nyutvecklad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har dubbla insprutnings-system och ett F1-inspirerat förkammarförbrännings-system med dubbla tändstift. Effekten anges till hela 630 hästar och vridet till 730 newtonmeter. Paketet är kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 325 km/h. Finfina siffror och effekten i kombination med att bilen väger under 1500 kilo är det som gör det. Måtten är 4,66 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,22 på höjden med en hjulbas på 2,7 meter. Innanför de 20 tum stora fälgarna sitter bromsskivor på 380 millimeter fram, 350 bak. Det finns keramiska att välja till och dessa är då tio millimeter större fram och bak. En intressant sak är att MC20 kommer att erbjudas som elbil. Den ska göra 0-100 på 2,8 sekunder och toppa 310 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 32 mil. Mer än så får vi inte reda på kring den versionen just nu. En cabriolet-variant är också på väg, om det gäller både för den med förbränningsmotor och elversionen återstår att se. Tillverkningen ska dra igång senare i år och en beställning går bra att göra nu. Prislappen börjar på 210.000 dollar. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 läcker ut
Läcker?

Om ungefär tolv timmar kommer Maserati att presentera sin nya sportbil MC20. Bilder på bilen har dock redan läckt ut så här kan ni spana in den innan premiären som sker på länken nedan. Vad tycker ni? Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Maserati MC20
Snart premiär

Den 9 september kommer Maserati att dra täcket av den nya sportbilen MC20 och här har vi en ny kort teaser som avslöjar lite av bilens linjer. MC20 får en mittmonterad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo som utvecklats med hjälp av F1-teknik. Motorn ger hela 629 hästar och har ett vrid på 730 newtonmeter. Till den kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda från Getrag som driver bakhjulen. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte Trofeo är här
Har Ferrari-tillverkad V8:a på 588 hästar

Våren 2018 rullade Maserati ut suven Levante i Trofeo-utförande vilket innebar att den fick fyllig V8:a under huven. Nu får även syskonen Ghibli och Quattroporte Trofeo-stämpel på sig och det innebär att de också får vinkelåtta. Den är på 3,8 liter, har dubbla turbo och lämnar hela 588 hästar och 730 newtonmeter i vrid. Byggd av Ferrari såklart. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. 0-100 km/h ska för Ghibli Trofeo ta 4,3 sekunder och för Quattroporte Trofeo 4,5 sekunder. Båda två har 326 km/h som toppfart. Förutom mer kraft får bilarna även lite nytt utseende i form av annan front, sidokjolar, bakspoiler och fälgar i storlek 21 tum. Insidan får lite kolfiber här och där, läderklädsel, sportigare ratt och ett nytt infotainmentsystem med en pekskärm på 10,1 tum. När Trofeo-versionerna släpps och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte kommer i Trofeo-versioner
Mer V8:a till folket!

För två år sedan begåvade Maserati suven Levante med ett Trofeo-emblem. Det innebar bland annat att bilen fick dubbelturbomatad V8:a på hela 590 hästar och därmed blev det starkaste Maserati kunde erbjuda. Nu har tillverkaren börjat teasa att samma behandling även kommer till modellerna Ghibli och Quattroporte och att bilarna kommer presenteras den 10 augusti. Om dessa två kommer att få exakt samma antal hästkrafter som sin storebror återstår att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Maserati Ghibli
Nu som mildhybrid

Maserati drar nu täcket av uppdaterade Ghibli som de hajpat så mycket om det senaste. Och inte nog med att utseendet knappt har förändrats, allt snack om elektrifiering resulterade inte i en laddhybrid eller ens en vanlig hybrid, utan bara en fjuttig mildhybrid. Designmässigt har bilen en ny grill och uppdaterade strålkastare. Sen finns det även lite nya blåa detaljer för som ni vet måste alla elektrifierade fordon ha sådant på sig, annars räknas det inte. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 330 hästar och har 450 newtonmeter i vrid. Den i sin tur får sällskap av ett 48-voltssystem som alltså är det som gör den till en mildhybrid. 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Jämfört med Ghibli Diesel väger den här 80 kilo mindre. Den blandade förbrukningen anges till mellan 0,85-0,96 liter per mil. Maseratis första helt eldrivna modell blir nya GranTurismo och GranCabrio som ska dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Maseratis nya V6:a
Har F1-teknik

Precis som vi tidigare har berättat kommer Maserati att gå över till V6:a istället för V8:a som de lånat från Ferrari tidigare. Den första nya modellen som kommer att få ta del av motorn är MC20 och nu får vi en bild på maskinen tillsammans med lite siffror. Motorn är på 3,0 liter, har dubbla turbo och den ska vara framtagen med teknik hämtad från Formel 1. Vikten på klossen ligger på 220 kilo och effekten anges till 629 hästar vid 7500 varv. Vridet som är 730 newtonmeter är tillgängligt från 3000 till 5500 varv. Varvstoppet ligger på 8000. Den har förkammarförbränning och dubbla tändstift per cylinder vilket är en kombination den tydligen ska vara först med i en gatbil. Det finns även dubbla insprutningssystem - ett direkt och ett indirekt. Det här förbättrar bränsleförbrukningen, sänker CO2-värdena och gör motorn tystare på låga varv. MC20 har världspremiär den 9 september. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Maseratis första laddhybrid blir Ghibli
Faceliften kommer med elektrifiering

Även Maserati måste ge sig in i elektriferingens värld och det kommer man att göra med den uppdaterade versionen av modellen Ghibli som snart presenteras. Planen var att visa upp denna version på Beijing Auto Show men nu blir det någon gång senare i år istället. Nu får vi i alla fall en första teaser kring bilen, även om den egentligen inte säger någonting. Det ska i alla fall handla om en laddhybrid men någon mer information kring den har vi inte för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Maserati Levante Trofeo
Versionen med rätt motor

Våren 2018 presenterade Maserati en Trofeo-version av suven Levante. Det innebar att den under huven hade en Ferrari-byggd V8:a på 3,8 liter som gav 590 hästar. En Maserati ska ju ha en stor motor som låter och har sig i min bok, så receptet känns väl helrätt. Nu har Matt Farah som driver TheSmokingTire kört bilen och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Lanseringen av Maseratis elbil skjuts fram till september
Att anordna något i maj är bara att fetglömma

Tanken var att Maserati skulle visa upp sin nya eldrivna sportbil i maj men som vi alla vet är det bara att glömma allt vad event heter den närmaste tiden. Som ett resultat av virus-epidemin har man därför valt att skjuta fram presentationen till september istället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 ger oss långfingret
Prototyp är ute och rör på sig

Maserati MC20 har tidigare varit dold under Alfa Romeo 4C-kaross när man har varit ute och testat bilen. Nu har man dock bytt till produktions-karossen som man sedan klätt i maskering. Maserati delar nu med sig av suddiga bilder på just denna, poserande bredvid skulpturen L.O.V.E av konstnären Maurizio Cattelan som står på Piazza degli Affari i Milano. En tydlig markering från Maserati att konkurrenterna får se upp, eller? Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri heter nu MC20
Sportbilen har fått ett nytt namn

Maseratis kommande sportbil har hittills gått under namnet Alfieri men nu blir det ändring på det. Det nya namnet är MC20 vilket är en förkortning på Maserati Corse 2020. Med namnet vill man knyta an till racingarvet vilket känns rimligt eftersom man snart kommer att återvända till motorsporten. Enligt Maserati är MC20 en supersportbil och en naturlig utveckling av klassikern MC12. Den nya bilen kommer att avtäckas i maj och kommer som man redan har berättat i en ren elversion vid sidan av förbränningsmotorerna. Bonusklipp nedan på MC12. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Maseratis nästa SUV dyker upp 2021
Ny sportbil kommer i år

Maserati berättar nu lite mer om framtiden och som väntat innehåller den både hybrider och rena elbilar. 800 miljoner euro ska investeras framöver och detta kommer bland annat resultera i en ny SUV som kommer att tillverkas på fabriken i Cassino bredvid Alfa Romeos modeller Stelvio och Giulia. Suven är planerad att dyka upp i förproduktionsform någon gång nästa år. Drivlinan kommer att vara elektrifierad i någon form och modellen hamnar i D-segmentet där även Mercedes GLC, Audi Q5 och BMW X3 finns. Annat nytt från Maserati är att deras nya sportbil kommer att presenteras i år. Den har vi tidigare sett i form av konceptet Alfieri och vi vet att den kommer att erbjudas som ren elbil vid sidan av traditionella alternativ. Maseratis första laddhydrid blir en version av Ghibli som kommer att lanseras senare i år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Så här låter Maseratis första elbil
Inget klassiskt Maserati-ljud direkt

Nästa generation av Maseratis modeller GranTurismo och GranCabrio kommer att erbjudas med ren eldrift och nu får vi en kort teaser på hur denna drivlina kommer att låta. Och som väntat låter det som en symaskin, för det är ju typ så elbilar låter. Inget härligt bröl som Maseratis bilar brukar bjuda på utan snarare något som ofta hörs i rymdfilmer. Den nya drivlinan är utvecklad av Maserati själva i deras nya Innovation Lab som ligger i Modena. I klippet ser vi texten MMXXI vilket är latin för 2021 och antagligen signalerar när man kommer att presentera nya GranTurismo. GranCabrio väntas dyka upp året efter. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Maseratis modeller får Royale-versioner
En hyllning till en klassiker

För att hylla Quattroporte Royale från 1986 som endast tillverkades i 51 stycken exemplar har Maserati tagit fram specialversioner av Quattroporte, Levante och Ghibli som de kallar för just Royale Edition. 100 stycken exemplar fördelat på de tre modellerna kommer att erbjudas och kunderna kan välja att få sin bil i de unika färgerna Blu Royale eller Verde Royale. Bilarna går bara att få med V6:a vilket innebär att man antingen väljer dieseln på 275 hästar eller bensinaren som går att få med 350 eller 430 hästar. Alla baseras på utrustningsnivån GranLusso och man kan välja mellan Zegna Pelletessuta som innebär vävd lädertextil bestående av tunna remsor med Nappa-läder eller Pieno Fiore som är helläder. Insidan får även nya detaljer i högblankt, en plakett där det står One of 100, elstyrt glastak och ett ljudsystem från Bowers & Wilkins. En infotainmentskärm på 8,4 tum med Apple CarPlay och Android Auto är standard, precis som Cold Weather, Premium och Driving Assistance Plus-paketen. De första leveranserna ska ske i mars och för Ghibli får man betala 78.900 pund, för Levante 85.300 pund och för Quattroporte 103.150 pund. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Maserati uppmärksammar Quattroporte generation tre
Klassiker som fyller 40

Den 14 december 1979 presenterade Maserati tredje generationen av modellen Quattroporte för den dåvarande italienska presidenten Sandro Pertini på Quirinalpalatset i Rom. Det innebär att det nu har gått hela 40 år sedan denna händelse, och detta vill man bland annat uppmärksamma genom den här videon som visar upp ett väldigt fint exemplar. Den här bilen var den första nya att tas fram under De Tomasos ägande och en del inspiration kom från den allra första versionen som lanserades 1963. Bakom linjerna står min favorit-designer Giorgetto Giugiaro. Under huven sitter en V8:a som gick att få på 4,2 eller 4,9 liter. 259 respektive 284 hästar. Toppfarten låg på 220 km/h. Generation tre såldes från 1979 till 1990 i totalt 2145 stycken exemplar. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Maserati säger farväl till GranTurismo med Zeda
Nu stängs fabriken en stund

Det har snackats ganska länge nu om att uppföljaren till Maseratis modell GranTurismo skulle bli en sportig elbil, och igår bekräftades detta då tillverkaren själv sa att både den och kommande GranCabrio blir de första rena elbilarna från märket. Dessa kommer dock inte att dyka upp innan 2021. För att fira av GranTurismo som levt i många år har man tagit fram den här specialversionen som får tilläggsnamnet Zeda. Den är bara tillverkad i ett enda exemplar och sticker ut en del med sina tre färger på lack. Med detta vill man symbolisera bryggan mellan det förgångna, nutiden och framtiden. Inga övriga modifikationer har dock gjorts med bilen. Det här var den sista av nuvarande GranTursimo att tillverkas i fabriken och man kommer nu att bygga om stället för den framtida produktionen. Video på italienska nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Maserati har nu tillverkat 100.000 exemplar av nya Ghibli
Tog sex år

Redan 1967 lanserades den första Ghiblin från Maserati och den byggdes fram till 1973. Sen väckte man liv i modellbeteckningen mellan 1992–1998 och en tredje gång 2013. Nu har fabriken i Turin lyckats med bedriften att bygga 100.000 stycken exemplar av den senaste och detta tog sex år. Bilen som tog tillverkaren över siffran är en Ghibli S Q4 i GranSport-utförande som är lackad i Blu Emozione. Insidan är draperad med svart läder och bilen rullar på 20 tum stora fälgar. Under huven lurar en dubbelturbo-matad V6:a på 3,0 liter som ger 430 hästar. Drivningen sker på alla fyra och 0-100 km/h går på 4,7 sekunder. Det roliga är slut först vid 286 km/h. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Förproduktionen av Maserati Alfieri drar igång 2020
Kommer som ren elbil, sen

Det har snackats om en ersättare till Maseratis GranTurismo sedan 2014. Den heter Alfieri och nu är det äntligen (?) bekräftat att förproduktionen av bilen kommer att dra igång 2020. Den kommer att erbjudas med ren eldrift, men inte initialt. Till en början är det bensin-V6:a eller denna motorn med laddhybrid-teknik som gäller. Den rena elbilen väntas få tre stycken motorer, 800-voltsteknik och en toppfart över 300 km/h. Men när den väl kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar Levante Vulcano
Specialversion i begränsad upplaga

För att göra något kul kring suven Levante presenterar Maserati nu Vulcano Edition. Den kommer i en begränsad upplaga om 150 stycken exemplar och är tillgänglig till de bilar som har 350 eller 430 hästar. Det som gör att den här versionen sticker ut är den unika matta lacken Grigio Lava, svart grill, svarta emblem, svart runt fönstren, tonade rutor, andra 21-tumsfälgar och röda bromsok. Insidan går självklart i lava-rött och här finns även lite nya kolfiberinslag och en liten plakett som säger vilken av de 150 bilarna just du sitter i. Motormässigt och chassimässigt är bilen oförändrad. Vad Vulcano-versionen kommer att kosta och när den släpps är oklart för tillfället. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar Levante GTS
Något svagare än Trofeo

När Maserati presenterade sin första SUV Levante i början av 2016 var det många som grinade över att den inte hade en V8:a. I mars i år rättade man till detta och presenterade Levante Trofeo med V8:a från Ferrari på hela 590 hästar. Nu kommer det ytterligare ett alternativ i form av GTS som istället har effekten 550 hästar ur samma motor. Vridet anges till 729 newtonmeter. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och det hela sker via en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 4,2 sekunder och toppfarten anges till 291 km/h. Utseendemässigt påminner GTS mycket om Trofeo men skippar kolfiberdetaljerna på utsidan. Den har heller inga ventilationshål på huven. Strålkastarna är desamma och i hjulhusen sitter det nya 21-tummare. Maserati visar upp både GTS och Trofeo på Goodwood Festival of Speed. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Maseratis laddhybrid gör 0-100 km/h på under två sekunder
Framtidsplanerna är nu presenterade

Maserati ingår som ni säkert redan vet i FCA-gruppen och eftersom Alfa Romeo presenterade sina framtidsplaner idag gjorde även Maserati det. Som det har snackats om tidigare så kommer tillverkaren att börja elektrifiera modeller och Alfieri blir först ut. Den ersätter dagens GranTurismo och blir en laddhybrid som ska klara 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 300 km/h. Utöver detta ska bilen ha ett batteri på 800V, snabba laddningstider och lång räckvidd. I framtidsplanerna finns åtta stycken laddhybrider och fyra stycken helt eldrivna modeller. Självkörning i Nivå 3 finns också med. Man satsar även vidare på SUV-fronten även om det inte har gått så bra för Levante och planerar för ytterligare en modell i kategorin, fast större. År 2022 planerar Maserati att sälja 100.000 stycken bilar om året vilket är en fördubbling jämfört med förra året. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar Levante Trofeo med Ferrari-V8:a
Utmanar Cayenne Turbo

Nu är Levanten Maserati nyligen skickade ut teaserbilder på officiell. Men den heter inte GTS som det tidigare har snackats om utan Trofeo - dock är det V8:a under huven så allt är rätt på den fronten. Motorn som är på 3,8 liter ger hela 590 hästar och 730 newtonmeter och den är byggd av Ferrari. Maskinen räcker för att bilen ska kunna ta sig från 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppa över 300 km/h. Förutom vassare motor får bilen ett komplett lite aggressivare kjolpaket än övriga versioner, Full Matrix-strålkastare, svart grill och luftutsläpp på huven. Trofeo-loggan sitter på C-stolparna och i hjulhusen hittar vi 22-tums smidda aluminiumfälgar som är de största Maserati någonsin har satt på en modell. Insidan bjuder på sportigare stolar och även här hittar man Trofeo-stämpeln. Nytt är ett Corsa-läge med launch control-funktion som ser till att rappa upp motorns svar och växlingarnas hastighet. Trycker man igång detta sänks även bilen och fjädringen styvas upp. Produktionen drar igång i sommar, några priser har vi dock inte för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Maserati teasar Levante GTS
Suven får V8:a

För två år sedan lanserade Maserati suven Levante. Maserati har ju alltid varit synonymt med kraft och stora motorer men här erbjöds bara V6-motorer, och en av dem gick till och med på diesel. Kanske inte riktigt vad kunderna ville ha, och det syns tydligt bland försäljningssiffrorna. För att försöka ändra på detta kommer man snart att presentera en GTS-version, och den har som sig bör en V8:a under huven. Motorn är samma dubbelturbomatade 3,8-litersmaskin som återfinns i modellen Quattroporte GTS. Effekten väntas ligga på omkring 530 hästar och 650 newtonmeter. Nu får vi ett par första teaserbilder på bilen som snart kommer att avtäckas i New York. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Maserati verkar återvända till Formel 1
Ytterligare en comeback

För två veckor sedan fick vi reda på att Alfa Romeo skulle återvända till Formel 1. Nu kommer nyheten om att Maserati ska göra samma sak, efter att ha varit frånvarande från sporten i hela 60 år. Det det egentligen handlar om är att man döper om det befintliga Haas-stallet och pryder det med Maserati-loggor. Detta ska kosta den italienska biltillverkaren 20 miljoner euro men ännu är affären inte riktigt klar än. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Alla Maserati efter 2019 kommer att vara elektrifierade
Och hälften av alla FCAs bilar 2022

Enligt vdn för FCA, Sergio Marchionne, där biltillverkare som Fiat, Alfa Romeo och Maserati ingår, kommer alla Maserati efter 2019 att vara elektrifierade på något vis. Alla kommer nödvändigtvis inte vara helt eldrivna, men elmotorer kommer att vara med i bilden. Detta är en del i en större strategi där planen är att hälften av alla bilar FCA tillverkar 2022 ska vara elektrifierade. Så här sa Sergio nyligen: "Ix27ll give you a couple of broad sort of indications of where we are today in terms of the delineation of the post 2018 FCA. The first one and Ix27ve mentioned this in passing and other occasions about the fact that therex27s nothing that will prevent an OEM from engaging in the type of development work that Tesla has done so far. We have been – as you well know, we have been reluctant to embrace that avenue until we saw a clear – a path forward. I think wex27re now in a position to acknowledge at least one of our brands and in particular Maserati will, when it completes the development of its next two models effectively switch all of its portfolio to electrification." För närvarande ligger FCA efter när det kommer till att erbjuda hybrid- och elbilar och i nuläget har man bara Fiat 500e som man inte ens rekommenderar någon att köpa eftersom man förlorar pengar på den. Sen finns det en hybrid-version av minibussen Chrysler Pacifica som man haft stora leveranssvårigheter med. För Maseratis del är planen att 2020 lansera helt eldrivna Alfieri. Förutom det väntas suven Levante få samma hybrid-drivlina som Chrysler Pacifica i framtiden. Tumnagel
52.2°
+
Bobby Green
0

Maserati ger GranTurismo och GranCabrio ett litet lyft
Modellen har hängt med i tio år nu

På Goodwood Festival of Speed som äger rum just nu har Maserati valt att visa upp uppdaterade versioner av modellerna GranTurismo och GranCabrio. Den förstnämnda har hunnit bli hela tio år nu och det är hyfsat små förändringar som har gjorts under åren. En del tycker att bilarna känns riktigt gamla men i mina ögon håller de faktiskt fortfarande. Nu får duon ett nytt kjolpaket runt om, nya strålkastare, en omgjord interiör och ett nytt infotainmentsystem. Under huven är det fortfarande samma V8:a på 4,7 liter utan överladdning som gäller. Den är byggd av Ferrari, morrar gott och ger 460 hästar och 520 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexstegad automatlåda från ZF som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Vad denna uppdatering kommer att kosta dig framgår tyvärr inte för tillfället, inte heller när bilarna kommer att börja säljas. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0