m
Artiklar i kategorin Bil / Maserati

Maserati presenterar Levante Trofeo med Ferrari-V8:a
Utmanar Cayenne Turbo

Nu är Levanten Maserati nyligen skickade ut teaserbilder på officiell. Men den heter inte GTS som det tidigare har snackats om utan Trofeo - dock är det V8:a under huven så allt är rätt på den fronten. Motorn som är på 3,8 liter ger hela 590 hästar och 730 newtonmeter och den är byggd av Ferrari. Maskinen räcker för att bilen ska kunna ta sig från 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppa över 300 km/h. Förutom vassare motor får bilen ett komplett lite aggressivare kjolpaket än övriga versioner, Full Matrix-strålkastare, svart grill och luftutsläpp på huven. Trofeo-loggan sitter på C-stolparna och i hjulhusen hittar vi 22-tums smidda aluminiumfälgar som är de största Maserati någonsin har satt på en modell. Insidan bjuder på sportigare stolar och även här hittar man Trofeo-stämpeln. Nytt är ett Corsa-läge med launch control-funktion som ser till att rappa upp motorns svar och växlingarnas hastighet. Trycker man igång detta sänks även bilen och fjädringen styvas upp. Produktionen drar igång i sommar, några priser har vi dock inte för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Maserati teasar Levante GTS
Suven får V8:a

För två år sedan lanserade Maserati suven Levante. Maserati har ju alltid varit synonymt med kraft och stora motorer men här erbjöds bara V6-motorer, och en av dem gick till och med på diesel. Kanske inte riktigt vad kunderna ville ha, och det syns tydligt bland försäljningssiffrorna. För att försöka ändra på detta kommer man snart att presentera en GTS-version, och den har som sig bör en V8:a under huven. Motorn är samma dubbelturbomatade 3,8-litersmaskin som återfinns i modellen Quattroporte GTS. Effekten väntas ligga på omkring 530 hästar och 650 newtonmeter. Nu får vi ett par första teaserbilder på bilen som snart kommer att avtäckas i New York. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Maserati verkar återvända till Formel 1
Ytterligare en comeback

För två veckor sedan fick vi reda på att Alfa Romeo skulle återvända till Formel 1. Nu kommer nyheten om att Maserati ska göra samma sak, efter att ha varit frånvarande från sporten i hela 60 år. Det det egentligen handlar om är att man döper om det befintliga Haas-stallet och pryder det med Maserati-loggor. Detta ska kosta den italienska biltillverkaren 20 miljoner euro men ännu är affären inte riktigt klar än. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Alla Maserati efter 2019 kommer att vara elektrifierade
Och hälften av alla FCAs bilar 2022

Enligt vdn för FCA, Sergio Marchionne, där biltillverkare som Fiat, Alfa Romeo och Maserati ingår, kommer alla Maserati efter 2019 att vara elektrifierade på något vis. Alla kommer nödvändigtvis inte vara helt eldrivna, men elmotorer kommer att vara med i bilden. Detta är en del i en större strategi där planen är att hälften av alla bilar FCA tillverkar 2022 ska vara elektrifierade. Så här sa Sergio nyligen: "Ix27ll give you a couple of broad sort of indications of where we are today in terms of the delineation of the post 2018 FCA. The first one and Ix27ve mentioned this in passing and other occasions about the fact that therex27s nothing that will prevent an OEM from engaging in the type of development work that Tesla has done so far. We have been – as you well know, we have been reluctant to embrace that avenue until we saw a clear – a path forward. I think wex27re now in a position to acknowledge at least one of our brands and in particular Maserati will, when it completes the development of its next two models effectively switch all of its portfolio to electrification." För närvarande ligger FCA efter när det kommer till att erbjuda hybrid- och elbilar och i nuläget har man bara Fiat 500e som man inte ens rekommenderar någon att köpa eftersom man förlorar pengar på den. Sen finns det en hybrid-version av minibussen Chrysler Pacifica som man haft stora leveranssvårigheter med. För Maseratis del är planen att 2020 lansera helt eldrivna Alfieri. Förutom det väntas suven Levante få samma hybrid-drivlina som Chrysler Pacifica i framtiden. Tumnagel
52.2°
+
Bobby Green
0

Maserati ger GranTurismo och GranCabrio ett litet lyft
Modellen har hängt med i tio år nu

På Goodwood Festival of Speed som äger rum just nu har Maserati valt att visa upp uppdaterade versioner av modellerna GranTurismo och GranCabrio. Den förstnämnda har hunnit bli hela tio år nu och det är hyfsat små förändringar som har gjorts under åren. En del tycker att bilarna känns riktigt gamla men i mina ögon håller de faktiskt fortfarande. Nu får duon ett nytt kjolpaket runt om, nya strålkastare, en omgjord interiör och ett nytt infotainmentsystem. Under huven är det fortfarande samma V8:a på 4,7 liter utan överladdning som gäller. Den är byggd av Ferrari, morrar gott och ger 460 hästar och 520 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexstegad automatlåda från ZF som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Vad denna uppdatering kommer att kosta dig framgår tyvärr inte för tillfället, inte heller när bilarna kommer att börja säljas. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Snubbe kör ut med sin Maserati på stranden
Och börjar golfa

Den här herren verkar inte riktigt må superbra. Av någon anledning körde han ut med sin fina Maserati på stranden och körde fast. Men istället för att försöka fixa bärgare och lösa situationen började han spela lite golf. Tumnagel
46.1°
+
Roger Åberg
0

Doug DeMuro gillar verkligen inte nya Maserati Ghibli
På tok för dyr för vad man får

Mellan 1966 och 1973 tillverkade Maserati en väldigt trevlig bilmodell som hette Ghibli. Då var tillverkaren förknippad med lyx, flärd och kraftfulla motorer. Det vill man fortfarande än i dag, men verkligheten ser lite annorlunda ut. 2013 valde man att återuppliva modellbeteckningen Ghibli, men det blir automatiskt inte som förr bara för det. Doug DeMuro har testat en Ghibli SQ4 från 2015 och han gillar den verkligen inte. Det finns egentligen bara en enda positiv sak med den, och det är att folk han kör förbi verkar imponerade. Så vill man ha en bil bara för att impa på folk verkar denna passa in bra. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri kommer med eldrift
Börjar säljas 2019 eller 2020

2014 visade Maserati upp den slanka coupén Alfieri på bilmässan i Genève. Senare samma år meddelade man att bilen skulle sättas i produktion men så mycket mer har vi inte hört om den sedan dess. Nu kommer det dock ny information som säger att den ett år efter introduktionen även kommer i ett elbilsutförande. Försäljningen av Alfieri kommer att dra igång någon gång mellan 2019-2020 och det sägs att den då kommer att kosta ungefär som en Jaguar F-Type. Den blir även storleksmässigt ungefär i samma klass som denna modell. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Maserati och Edo Competition bygger MC12
Specialversion i ett exemplar

Maserati MC12 må ha några år på nacken nu men det är inget som stoppar Edo Competition från att göra en specialversion av superbilen. Det är faktiskt Maserati som bett Edo att göra det, för att fira biltillverkarens hundraårsjubileum. Endast 50 stycken MC12 tillverkades och när den kom 2004 hade den en prislapp på 670 000 dollar. Det är fickpengar jämfört med vad ett exemplar är värt i dag, vilket är omkring 1,6 miljoner dollar. Edos bil baseras på banversionen Corse som sedan byggts om för gatbruk. Det som skiljer den från racerbilen är ett nytt avgassystem som släpper ut rätt mängd ljud och partiklar för gatan, ett lite mjukare chassi, andra fjädrar och ett bränslesystem som det går att hälla macksoppa i. Vidare har Edo masserat upp den sex liter stora V12:ans effekt från 620 hästar och 652 Newtonmeter till 754 hästar och 740 Newtonmeter. Det gör att den 1 250 kilo tar sig från stillastående till 100 km/h på bara tre sekunder vilket är 0,8 sekunder snabbare än en bil i originalutförande. Toppfarten är dock densamma - 330 km/h. Bilen tog sju månader att bygga och den finns endast i ett enda exemplar. För närvarande står den utställd på Maserati museum i Italien. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli som likbil
Åk med stil till graven

Det är väl kanske ingen som har speciellt bråttom till graven men man vill väl åka dit med stil. Om en tråkig Volvo är för tråkig och en vräkig Rolls-Royce är för mycket så kanske en Maserati Ghibli skulle passa? Det är italienska likbilsbyggaren Ellena som har gjort denna bil. Vi får anta att de har valt den absolut största motorn för att kompensera för det enorma överhänget där bak. Tumnagel
22.7°
+
Roger Åberg
0

Maserati lyfter Quattroporte
En liten uppdatering

För fyra år sedan rullade Maserati ut generation sex av modellen Quattroporte. Nu får den sig ett litet ansiktslyft som består av en omgjord front och bakre stötfångare, färre ribbor i grillen och något klarare bakljus. På insidan har mittkonsolen fått sig en ny övre del med nya knappar och reglage. Infotainmentskärmen har även vuxit och från och med årsmodell 2017 fungerar denna med både Android Auto och Apple CarPlay. Under huven återfinns samma motoralternativ som tidigare - två snurror som går på bensin och en sexa som går på diesel. De förstnämnda är en V6:a på tre liter som går att få med 350 (20 extra hästar) eller 410 hästar, eller en V8:a på 3,8 liter som också den ger 410 hästar. Dieseln går att få med 250 eller 275 hästar. Det finns två utrustningspaket att välja mellan och dessa är GranLusso och GranSport. Försäljningen drar igång denna månad men några priser har vi tyvärr inte fått ta del av än. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Så här ser Maseratis första suv ut
Levante visar upp sig

Väldigt kort efter en teaserbild på fronten låter Maserati nu skynket falla för den helt nya modellen Levante som är ny mark för tillverkaren då det handlar om en suv. Premiär blir det i Genève nästa månad. Levante följer väl designmässigt de övriga modellerna i programmet så gott det går trots ett annat format. Grillen känner man ju såklart igen och de tre små hålen på skärmarna är som sig bör på plats. I profil ser man en del Quattroporte men bak känns det väldigt intetsägande. Motormässigt får vi inte reda på något för tillfället men klart är att bilen har fyrhjulsdrift, adaptiv luftfjädring och åttastegad automatlåda. Läckta uppgifter avslöjar dock att motorpaletten blir samma som i Ghibli, vilket innebär två stycken bensin-V6:or och en diesel-V6:a. Specen säger att Levante 350 gör 0-100 km/h på 6,3 sekunder med en toppfart på 243 km/h. Levante 450 har istället siffrorna 5,2 sekunder och toppfarten 264 km/h. Dieseln ska göra 0-100 på 6,9 och toppa 230. Mer uppgifter kommer så fort de släpps. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Maserati släpper teaserbild på Levante
Den kommande suven

Först hette den Kubang men nu heter den Levante - suven som Maserati troligtvis kommer att visa upp på bilmässan i Genève nästa månad. Här får vi en första teaserbild på hur fronten ser ut, och visst stämmer den överens med de tidigare läckta patentritningarna. Den nya modellen bygger på samma platta som Ghibli och får fyrhjulsdriften Q4 AWD och en åttastegad automatlåda från ZF. Motormässigt kommer det att handla om en dubbelturbomatad V6:a med 350 eller 425 hästar samt en V8:a med dubbelturbo och över 560 hästar. Dieselversioner kommer också att erbjudas och då är det en V6:a på 3,0 liter med effekter från 250 till 340 hästar som gäller. Hur bilen delvis kommer att se ut på insidan kan ni se här. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Inga elbilar från Maserati
Kan sträcka sig till hybrider dock

Regler och restriktioner tvingar biltillverkarna att tänka förbi konventionella drivlinor och i dagsläget erbjuder nästan varenda en ett hybridalternativ och vi ser allt fler och fler elbilar presenteras. Det sistnämnda kommer dock aldrig Maserati att ägna sig åt - i framtiden skulle vi dock kunna få se hybridalternativ. Motorerna förblir V8:or och V6:or men de blir mer effektiva, bränslesnålare och paras med elmotorer istället för att man ska tvingas gå över till exempelvis fyrcylindriga alternativ. När Maseratis första hybrid kommer att dyka upp är oklart för tillfället. Tumnagel
29.2°
+
Bobby Green
0

Zagato hyllar Maserati med racerbilen Mostro
Visas upp på Concorso d'Eleganza Villa d'Este

På Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este har Zagato precis visat upp Mostro. Det är en hyllning till racerbilen Maserati 450 S Coupe Zagato som hade smeknamnet Monster. Den designades 1957 av Frank Costin och byggdes sedan hos Zagato för att tävlas med på Le Mans. Den nya bilen är också tänkt för bankörning men ska även efter lite trixande vara laglig att köra på gatan. Under det vackra skalet som för det mesta är tillverkat i kolfiber finns mer kolfiber blandat med en stålkonstruktion. Motorn sitter där fram och det är en V8:a med torrsump. Kraften skickas till bakhjulen via en sexstegad automatlåda. Några effektuppgifter får vi inte för tillfället tyvärr. Monstro kommer att byggas i fem stycken exemplar och alla är redan sålda, säkert till ett monsterpris. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Patentritningar för Maserati Levante läcker ut
Så här kommer suven att se ut

Maserati har sedan en tid tillbaka varit ute och testat den nya modellen Levante men då har den varit kraftigt maskerad. Nu har ett par patentritningar för bilen läckt ut och på så vis får vi i förväg se hur den kommande suven kommer att se ut. Formerna påminner om konceptbilen Kubang som visades för ett par år sedan, men Levante får som väntat ett uppfräschat yttre som bättre matchar designspråket som används i dagsläget. Enligt rykten kommer Levante till en början att lanseras med tre olika motoralternativ och dessa är en V6:a med 350 hästar, en V8:a med 450 hästar och en toppversion där V8:an får hela 580 hästar. Alla motorer får en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift. Levante har sin premiär på bilmässan i Detroit i januari nästa år. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Så låter Maserati Alfieri
Mumsigt som väntat

Maserati var också på plats vid Como-sjön och det för att visa upp den nya läckra konceptbilen Alfieri. Som tur var handlade det inte bara om ett vackert skal utan en bil som faktiskt hade en motor under huven - och så här låter den. Produktionsversionen slopar dock V8:a och kör på V6:a istället, så ljudet vi hör här hamnar troligtvis i nästa GranTurismo. Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri blir av
Får V6:a och kommer som coupé och cab

När Maserati visade upp vackra Alfieri i början på mars gick det rykten om att bilen var en ersättare till dagens GranTurismo. Nu är bilen bekräftad för produktion och det står klart att det inte alls handlar om en ersättare, utan istället en ny och mindre instegsmodell. Alfieri kommer som både coupé och cabriolet och får V6:or från 410 till 520 hästar under huven. Premiär blir någon gång under 2015 eller 2016. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri
Kan det här vara nästa GranTurismo?

Maserati överraskar utan att något har läckt ut långt i förväg med att presentera konceptbilen Alfieri. Läckra linjer och en bil som kan ligga till grund för nästa GranTurismo. Namnet kommer från en av bröderna som startade bilmärket för 100 år sedan. Under den vackra huven sitter det en V8:a på 4.7 liter som ger 460 hästar och som har ett vrid på 520 Nm. Till den kopplas en sexstegad automatlåda. Undertill är bilen grundad på samma chassi som GranTurismo MC Stradale och längden är 4.59 meter, bredden 1.93. Hjulbasen mäter in på 2.7 meter. Vad tycker ni? Ska denna ersätta den något gamla GranTurismon? Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0

Maserati visar konceptversion av nya Quattroporte
Redan?

Knappt har lacken hunnit torka på nya Quattroporte innan Maserati nu dunkar ut ett koncept baserat på modellen. Men det är inga vilda drag direkt, utan det handlar mer om en specialversion med lite unika detaljer. Versionen kallas för Ermenegildo Zegna Concept och för er som undrar varför den heter ett sådant långt namn beror det på att den är framtagen tillsammans med det italienska modehuset Ermenegildo Zegna. Det som gör att den här sticker ut lite grann är den unika lacken som enligt Maserati ska ge en känsla av ren metall. Insidan kläs med exklusivare läder och stolarna får sammetsinlägg bland annat. Specialaren dyker upp någon gång nästa år. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Så låter nya Maserati Ghibli S på stan
404 hästar ur dubbelturbomatad V6:a

En carspotter har filmat vad som nog är den första Maserati Ghiblin ute i det fria. I det här fallet rör det sig om en Ghibli S, vilket innebär en dubbelturbomatad V6:a på 3.0 liter, 410 hästar, 550 Nm och en 0-100-tid på fem sekunder. Förutom denna version kommer även en något motorsvagare variant på 325 hästar och en V6-diesel med turbo på 271 hästar. Alla motorer byggs av Ferrari och alla kopplas till en åttastegad automatlåda. Vad tycker ni om bilen? Och ljudet? Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli läcker ut
Kommer som diesel!

Förra veckan visade Maserati upp ett skynke där de gömde något mumsigt under. En sedan snäppet under Quattroporte visste vi i alla fall, och ryktena sa att det handlade om nyheten Ghibli vars namn återigen väcks till liv. Nu har officiella pressbilder hamnat på nätet. Ingen information har sipprat ut så det vi vet är hur den ser ut, och att det handlar om en förkrympt Quattroporte går det väl inte att sticka under stol med? Visst är det lite linjer här och var som skiljer sig men det kan nog hända att man kommer att förväxla denna med storebrorsan ett par gånger. Under skalet ska nya Ghibli dela en hel del med syskonet som motorer, växellådor och chassi. Vad tycker ni? Uppdatering Maserati har skickat ut bättre bilder och berättar även att Ghibli kommer att bli sportigare än Quattroporte. Den kommer att få två olika motoralternativ, bägge V6:or på 3.0 liter, men den ena går på diesel. Och det är faktiskt första gången Maserati erbjuder en dieselsnurra. Till motorerna kopplas en automatlåda med åtta steg som driver bakhjulen eller alla fyra. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Maserati döljer något under ett skynke
Kan det vara nya Ghibli?

Maserati berättade för ett tag sedan att de har planer på att återuppliva modellbeteckningen Ghibli igen. Det kan kanske vara just den modellen som döljer sig under detta skynke och det som snart ska visas upp på Shanghai Auto Show. Vi vet ännu inget om bilen men av den dåliga bilden att döma verkar det röra sig om en bil med en lång huv och en coupé-liknande form baktill, precis som originalet. Dock var originalet tvådörrars medan den här väntas bli fyrdörrars. Bilmässan öppnar den 19 april och innan dess lär vi få se hur den nya Maseratin ser ut. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Jay Leno visar upp sin nyrenoverade Maserati 3500 GTi

Maserati 3500 GT byggdes på 60-talet och var på den tiden en mycket exklusiv vagn som man lätt kände igen på dess härliga linjer. Under huven satt det en rak sexa på 3.5 liter med Weber-förgasare och motorn gav 220 hästar. Det fanns även en GTi-version där i:et stod för insprutning. Just en sån har Jay Leno, och nu är den färdig efter en längre tids renovering. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Nya Maserati GranTurismo MC Stradale

Med sig i bagaget till Genève har Maserati förutom helt nya Quattroporte även en uppdaterad version av GranTurismo MC Stradale och så här ser den ut. GranCabrio MC Stradale lär också göra de två vackra bilarna sällskap. V8:an på 4.7 liter har masserats från 450 till 460 hästar och från 510 till 520 Nm. Till spisen sitter det en manuell sexpetad låda. 0-100 km/h får vi inte reda på än men toppfarten sägs vara 302 km/h. Nytt för versionen är huv i kolfiber, nya 20-tummare och nya material på insidan. Nytt är också att man nu ska kunna få in fyra personer i bilen, den erbjuds nämligen med baksäte för de som inte är så hardcore och bara vill ha två säten. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Maxx och hans Maserati Merak

Petrolicious är tillbaka igen, med en lika vacker video som vanligt. Den här gången handlar det om Maxx, fast mest om hans Maserati Merak SS. En italiensk skönhet med instrumentpanel från Citroën XM, pop-up-lampor och en V6:a under locket där bak som ger ifrån sig ett fantastiskt ljud. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Specifikationerna för nya Maserati Quattroporte
Får V6:a från Chrysler bland annat

Maserati presenterar nu specifikationerna för nya Quattroporte. Det vi får reda på är att bilen kommer att få två helt nya turbomatade motorer. Instegsmaskinen blir en dubbelturbomatad V6:a på 3.0 liter som baseras på Chryslers Pentastar-block. Den ger 404 hästar och har ett vrid på 550 Nm. 0-100 km/h ska ta 5.1 sekunder och toppfarten anges till 285 km/h. Toppversionen får för tillfället en helt ny V8:a på 3.8 liter, också den med dubbla turbo, med en effekt på 523 hästar och ett vrid på 649 Nm. Med overboost ger den ett vrid på 710 Nm. 0-100 km/h ska gå på 4.7 sekunder och toppfarten anges till 307 km/h. Enligt uppgifter så kommer båda motorerna att byggas av Ferrari i Maranello och kommer enbart att kopplas ihop med en åttastegad automatlåda. För V8:ans del driver bilen endast på bakhjulen, medan V6:an som tillval kan utrustas med fyrhjulsdrift. Det sistnämnda är nytt för Maserati. Nya Quattroporte mäter 5.26 meter på längden och 1.94 på bredden vilket gör den 16.3 centimeter längre och 64 millimeter bredare än föregångaren. Hjulbasen har också ökat med tio centimeter och mäter nu totalt 3.17 meter. Med hjälp av aluminium har Maserati lyckats banta bilen med 100 kilo och för V6:an stannar vågen på 1 860 kilo, för V8:an 1 900 kilo. Nytt för modellen är också att den utrustas med den nya "Skyhook"-fjädringen med justerbara dämpare och fartkänslig hydraulik. Pris och tillgänglighet har inte annonserats ännu. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Maserati visar upp nya Quattroporte
Nytt utseende och mer pulver

Maserati lyfter äntligen på skynket till nya Quattroporte. Officiell visning kommer att äga rum i januari på North American International Auto Show i Detroit. Utsidan ser helt annorlunda ut och bilen ska även ha fått mer krut under huven än tidigare. Nosen har fått en design som påminner mer om GranTurismo samtidigt som den har fått en tydligare markerad midjelinje. Baken hämtar den också inspiration från syskonet. På insidan ska den vara ännu mer elegant än tidigare. V8:an under locket där fram är enligt Maserati helt ny och handbyggd av Ferrari, men vilken effekt den spottar ur sig är inte helt klart. Det sägs dock att det rör sig om 530 hästar. Bilen väntas få fler motoralternativ i framtiden, bland annat snackas det om en turbomatad V6:a. Det sägs också att bilen kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift längre fram. Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

En liten titt i Maseratis fabrik
Ligger i Modena

Här får vi hänga med en sväng i Maseratis fabrik som ligger i Modena, Italien. Där tillverkas modellerna Quattroporte och GranTurismo och i den här nya serien tillverkaren har satt ihop får vi se allt från karossverkstaden till bandet där allt monteras ihop. Bilarna håller hög kvalitet, dessvärre gör deras videoklipp eftersom de bara finns i 360p. För den som ändå står ut med det finns del två under "Läs mer". Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

DMC tar sig an Maserati GranCabrio
Klär den i orange och hänger på en kompressor

Tyska DMC har lagt vantarna på Maserati GranCabrio och gett den en ganska skrikig orange exteriör. För att matcha utsidan har de dessutom hängt på en kompressor som drar upp effekten en hel del. Den nya blåsen gör att hästkrafterna ur den 4.7 liter stora V8:an ökar med 150, upp från 430 till 580. Vridet ökar i samma veva med 82 Nm till totalt 472. Vad den nya effekten gör för prestandan har DMC dock inte delat med sig av. Förutom pulvret monteras ännu sportigare fjädrar som sänker bilen med 30 millimeter och för att fylla ut hjulhusen hängs nya fälgar i dimensionerna 255/30 R 20 fram och 305/30 R 21 bak på åket. Bilen får dessutom en ny front med läpp, sidokjolar och en ny diffusor bak, allt tillverkat i kolfiber. Priset för kalaset är än så länge oklart. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0