m
Artiklar i kategorin Bil / Mercedes

Mercedes visar simpelt framtidskoncept
En retro-inspirerad roadster

För mässan Design Essentials 2019 har Mercedes tagit fram det här konceptet som de kallar för Vision Mercedes Simplex. Med den vill man hylla modellen Mercedes 35 PS från 1901 samtidigt som man vevar in lite futuristisk känsla i grejerna. Vad som finns under skalet berättar man inte utan säger bara att den har en "alternativ drivkälla" vilket säkerligen innebär någon form av elmotor eller liknande. Som väntat är det här bara en show-bil och inget som kommer att släppas i produktionsutförande. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Helt eldrivna AMG-bilar är på gång
Tyst prestanda

Klart att även framtidens elbilar ska bjuda på grym prestanda. Nu bekräftar Daimlers vd Ola Källenius att helt eldrivna AMG-bilar är på väg vid sidan om hybrid-AMG:s. Vad det rör sig om för modell vill han inte gå in på men det skulle kunna handla om det nya konceptet EQS som ska bli verklighet någon gång i framtiden. Den skulle då kunna bjuda på mer än 600 hästar. Det här blir dock inte första gången Mercedes har lanserat en helt eldriven AMG-modell. SLS Electric Drive har fyra stycken elmotorer som tillsammans levererar 750 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Den gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppar 250 km/h. Men den blev aldrig någon hit och det sägs att man inte ens sålde 100 stycken exemplar. Det kan ju i och för sig ha att göra med att den kostade en halv miljon dollar. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes A-Klass som laddhybrid kostar från 399.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

För några veckor sedan skrev vi om att Mercedes A- och B-Klass skulle komma som laddhybrider. Nu drar försäljningen av A-Klass i detta utförande igång och priset för en sådan kommer att börja på 399.900 kronor. Bilen uppfyller dagens krav på miljöbilsbonus och på en laddning ska du komma 7-7,5 mil enligt NEDC. Batteripacket är på 15,6 kWh och som standard har den en Typ 2-kontakt och går att ladda med 3,7 kW. För 3450 kronor extra får man 7,4 kW i laddkapacitet och då kan man ladda från tio procent till fullt på en timme och 45 minuter. Ytterligare tillval är likströmsladdning med CCS-kontakt på upp till 24 kW. Då tar det omkring 25 minuter att ladda från 10-80 procent. Under skalet sitter en rak fyra på 1,3 liter som ger 160 hästar. Den samsas med elmotorn som är på 102 hästar och tillsammans anges effekten till 218 hästar och 450 newtonmeter. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder och toppfarten ligger på 235 km/h. På dragkroken får man hänga max 1600 kilo. Bilen går att beställa nu och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar eldrivna lyx-sedanen EQS
Är nog några år bort

Alla vet att blått är lika med miljövänligt och Mercedes verkar ha anammat detta bra. Nu visar man upp konceptbilen EQS och eftersom den är framtidsmässig och går på el är det självklart blåa toner som gäller för hela slanten. Batteripacket är på 100 kWh och det i sin tur matar en elmotor på 476 hästar. 0-100 km/h ska gå på under 4,5 sekunder och toppfarten ska ligga omkring 200 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig upp till 70 mil. Använder man sig av en snabbladdare med 350 kW ska man kunna trycka i 80 procents laddning på under 20 minuter. Baken har inte mindre än 229 stycken individuella "stjärnor" som ser till att sköta lyset. I grillen fram sitter det 188 stycken små LED-lampor som ska lysa upp och ge ett slags tredimensionellt mönster. Oklart varför, men det ser ju lite fränt ut i alla fall. Insidan ska påminna om en lyxig yacht och det ser man ju ut att ha lyckats ganska så bra med. Om något från EQS kommer att få följa med till framtida modeller återstår som väntat att se. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQC får fem stjärnor av Euro NCAP
Grattis!

Mercedes nya eldrivna modell EQC har nu varit en sväng hos Euro NCAP för att genomgå diverse krocktester. Bilen fick fem stjärnor i betyg vilket är det högsta man kan få och hur testerna såg ut ser ni här. Bedömningen kan ni läsa mer om på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLC och GLE presenteras som laddhybrider
GLE tar sig upp till tio mil på bara el

Mercedes rullar nu ut laddhybrid-versioner av modellerna GLC och GLE. Den förstnämnda kallas för GLC 350e 4Matic EQ Power och den har en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 211 hästar och 349 newtonmeter. Den har ett batteripack på 13,5 kWh som driver en elmotor på 123 hästar och på bara el ska den enligt WLTP kunna ta sig mellan 3,9 till 4,3 mil. GLE kallas för GLE 350de 4Matic och den får istället en dieselfyra på 2,0 liter som tillsammans med elmotorn ger en systemeffekt på 320 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Tack vare batteripacket på 31 kWh ska den här kunna köra upp till tio mil på bara el. Batteriet ska kunna snabbladdas från 0 upp till 80 procent på 20 minuter. Bilen har dragkrok och får dra upp till 3,5 ton. Bägge bilarna har premiär på mässan i Frankfurt. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes teasar nytt EQ-koncept
Kan det vara EQS?

Mercedes kommer att visa upp en ny konceptbil på mässan i Frankfurt och nu får vi de första teaserbilderna på ekipaget. Det enda man berättar för tillfället är att det är ett EQ-koncept med eldrivlina. Bilderna visar en fyrdörrars coupé vilket skulle kunna innebära att det här är den kommande modellen EQS. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes eVito kostar 460.200 kronor exklusive moms
Nu drar försäljningen igång

I slutet av 2017 skrev vi om den helt eldrivna versionen av Mercedes transportbil Vito, kallad eVito. Nu drar försäljningen i Sverige igång och därmed har vi fått svenska priser. Den kostar från 460.200 kronor innan moms och på en laddning ska du kunna ta dig upp till 15 mil. Batteripacket sitter under lastutrymmet och är på 41,4 kWh, placeringen gör att den här kan lasta lika mycket som vanliga Vito - 990 till 1015 kilo beroende på skåplängd. Den längre versionen mäter 5,37 meter och kostar från 467.400 kronor innan moms. Elmotorn är på 116 hästar och ger ett vrid på 300 newtonmeter. Ladda gör man med en Typ 2-kontakt via en ombordladdare på 7,2 kW. En full laddning ska ta runt sex timmar. Går att beställa nu. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLB med knuff från AMG
Bjuder på 306 hästar

Nu för tiden har ju Mercedes AMG-versioner i flera olika nivåer. 35 kallas insteget och nu presenteras modellen GLB i detta utförande. Det innebär att det under huven på denna sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 306 hästar och 400 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften dit kommer via en åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Vad 35:an kommer att kosta är oklart för tillfället, övriga priset för GLB hittar ni dock i den inlänkade artikeln nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLB blir din för 358.900 kronor
Går att beställa nu

Nu är de svenska priserna klara för Mercedes nya kompakta SUV GLB. Du får den från 358.900 kronor och den går att beställa nu. Bilen går att få med upp till sju stycken sittplatser (8600 kronor extra) och de två platserna längst bak går att fälla ner i golvet när man inte behöver dem. För den lägsta prislappen får man en 180 d med dieselmotor på 116 hästar och framhjulsdrift. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda. Som standard kommer bland annat widescreen-instrumentering, infotainmentsystemet MBUX, LED-strålkastare och backkamera. På dragkroken får man hänga upp till 1800 kilo. De första leveranserna ska ske i början av nästa år. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Här är uppdaterade Mercedes GLE Coupé
Lyft för BMW X6-utmanaren

Som vi nämnde igår är en facelift av Mercedes GLE Coupé på väg och nu är bilen officiell. Den får en ny front, en ny bak och diverse andra uppdateringar. Siktet är precis som tidigare inställt på BMW X6. Den uppdaterade versionen är 3,9 centimeter längre, 0,7 centimeter bredare och har en två centimeter längre hjulbas jämfört med föregångaren. Den är dock sex centimeter kortare än en vanlig GLE. På insidan hittar vi ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en infotainmentskärm med samma storlek. I bagagerummet ska det gå in 655 liter och om man fäller baksätet ryms upp till 1790 liter. I Europa kommer modellen att erbjudas med en dieselmaskin med två olika effektuttag. Den som heter 350 d 4MATIC bjuder på 272 hästar och 600 newtonmeter i vrid medan 400 d 4MATIC istället har 330 hästar och 700 newtonmeter. Båda två får en niostegad automatlåda som ser till att skicka kraften till alla fyra hjulen. GLE 53 är sportigast och den har en turbomatad sexa på 3,0 liter med ett mildhybrid-system kopplat till sig. Effekten här anges till 435 hästar och 521 newtonmeter. När uppdaterade GLE Coupé lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Teaser för Mercedes GLE Coupé
Har premiär imorgon

Mercedes SUV-modell GLE har ju som ni säkert redan vet ett syskon med slankare taklinje kallad GLE Coupé. Den är på väg att få sig en facelift och teasern här är det första vi får se av detta. Den visar bakljusen och som vi kan se anammar de samma design som övriga nya modeller. Uppdaterade GLE Coupé avtäcks imorgon. The new Mercedes-Benz GLE Coupé coming soon: more luxury, more coupé. #GLE #NewGLE #MercedesBenz pic.twitter.com/2xYMWKLL4S— Mercedes-Benz (@MercedesBenz) August 26, 2019 Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör nya Mercedes-AMG G63
På bana och slingriga vägar

Det är alltid kul och intressant att höra vad Chris Harris har att säga om olika bilar. Den senaste han har testat är nya Mercedes-AMG G63. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes 280 SL får sin första tvätt på 37 år
Gammal bil får nytt liv

1972 köpte Davids pappa en Mercedes 280 SL från 1969. I tio års tid körde han med bilen varje dag, men 1982 blev den inställd i garaget och aldrig mer körd. Nu har Ammo NYC släpat ut bilen och gett den sin första tvätt på 37 år. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes rullar ut eldrivna minibussen EQV
Tar sig 40 mil på en laddning

I mars visade Mercedes upp konceptbilen EQV som en eldriven version av V-Klass. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och det här blir alltså nästa medlem i EQ-familjen där suven EQC redan finns. Batteripacket i denna är på 90 kWh och det ska ge en räckvidd på 40 mil. Det ska gå att snabbladda och då ska från tio till 80 procent ta omkring 45 minuter. Bilen har en elmotor som är placerad på framaxeln och den ger 207 hästar och 362 newtonmeter i vridmoment. Toppfarten anges till 160 km/h. Insidan kan fås med antingen sju eller åtta platser. Världspremiären äger rum på bilmässan i Frankfurt och försäljningen kommer att dra igång efter detta. Vad man får betala framgår dock inte för tillfället. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Tyler köpte den billigaste Mercedes E63:an han kunde hitta
Blev så klart en dyr historia

Tyler Hoover driver YouTube-kanalen Hoovies Garage och där ser han till att köpa olika begagnade intressanta bilar och göra klipp om dessa. En av bilarna han köpt är en Mercedes E63 AMG som med prislappen 13.000 dollar var den billigaste som fanns i USA. Men även om inköpspriset kanske inte var så högt är det knappast en billig bil att äga. Kostnaderna började trilla in på väg hem från återförsäljaren och de har inte slutat sedan dess. I det här klippet berättar han lite om ägandeskapet hittills. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes A- och B-Klass kommer som laddhybrider
Tar sig upp till 6,9 mil på bara el

Mercedes presenterar nu A 250e och B 250e vilket är laddhybrid-versioner av tillverkarens minsta bilar. I dessa har man kombinerat en bensinfyra på 1,3 liter med en elmotor och tillsammans ger dessa 218 hästar och 450 newtonmeter i vrid. Batteripacket som matar elmotorn är på 15,6 kWh och på en laddning ska B250e klara sig 5,6 mil på bara el medan A250e Sedan tar sig 6,9 mil enligt WLTP. Toppfarten på bara el är 140 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta en timme och 45 minuter att ladda från tio till 100 procent. Har man en snabbladdare tar det istället 25 minuter från tio till 80 procent. De första leveranserna ska ske i början av nästa år och i Tyskland börjar priset på 36.943 euro. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Mercedes-AMG One försenad till 2021
Utsläppskraven sägs vara anledningen

Rykten säger nu att Mercedes kommande hyperbil One blir försenad till 2021. Redan 2017 visades bilen upp som prototyp och då snackade man lansering 2019. Detta puttades sedan fram till 2020, men nu verkar det alltså vara 2021 som gäller. Problemet sägs ligga i att få F1-motorn man använder sig av lämplig för gatbruk, något som inte är helt enkelt. Speciellt inte när det kommer till utsläppskraven från WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) som träder i kraft i Europa den 1 september. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Nya vs gamla Mercedes AMG 45
Snabba småbilar jämförs

Både gamla och nya AMG 45 är imponerande bilar, men vilken är bäst? Den nya lär ju vara bättre kan man tycka, men på vilka områden och hur mycket? Det här är en riktigt bra jämförelse mellan de två. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Daimler blir ännu mera kinesiskt
BAIC köper 5 procent av den tyska fordonsjätten

Förra året köpte Geelys ägare, den kinesiske affärsmannen Li Shifu, nästan tio procent av den tyska fordonsjätten Daimler, ägaren till bland annat Mercedes-Benz. Nu får Daimler ytterligare kinesiskt ägande då det statliga kinesiska företaget BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd) köper in sig i företaget. BAIC ska ha köpt fem procent av aktierna i Daimler. Daimler och BAIC är inte helt obekanta med varandra då Daimler köpte in sig i BAIC Groups företag BAIC Motor för fem år sedan rapporterar TT. BAIC driver även Mercedes-Benz fabriker i Kina på uppdrag av Daimler. Vad BAIC Group betalade för fem procent av Daimler finns det inga uppgifter om. Det borde handla om en summa på runt 5 miljarder dollar då Li Shifu betalade 9 miljarder dollar när han köpte 9,69 procent av aktierna i Daimler förra året. Tumnagel
20.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bosch och Mercedes får godkänt med helt automatisk parkering
Slipp leta parkeringsplats

Att leta parkering är verkligen något som jag inte kommer att sakna i framtiden. Redan 2017 visade Bosch och Mercedes upp en lösning där man helt enkelt lämnar av bilen vid entrén på Mercedes-Benz Museum och så parkerar bilen själv. Nu har man äntligen fått ok från myndigheterna att köra detta fullt ut, tills nu har det suttit med en säkerhetsförare vilket ju inte har varit tanken med projektet. Det är alltså inte en nyhet rent tekniskt, men ett steg närmare en verklighet där detta faktiskt fungerar i vardagen. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Så här kommer Mercedes elbilar att låta
Kommer låta även när de backar

Det är ju numera lag på att elbilar ska låta, en lag som det har varit en del diskussion runt. Här får vi se hur Mercedes med elmotor kommer att låta i Europa och USA. I USA kommer de ha mer av ett scifi-ljud men i Europa verkar de låta som en fossilbil. När man hade börjat drömma om en tyst stad kommer alltså detta. En intressant/irriterande sak är att de kommer att börja låta även när man backar, ni vet som lastbilar gör. Tumnagel
27.3°
+
Roger Åberg
0

Nya Mercedes A 45 och CLA 45 är här
421 hästar ur en fyra!

Vi har tidigare fått information kring motorn och nu presenterar Mercedes bilarna som den kommer att hamna i. Vi snackar om nya A 45 och CLA 45 som idag har premiär på Goodwood Festival of Speed. Motorn heter M139 och precis som tidigare erbjuds den med två effektlägen. Det snällaste bjuder på 387 hästar och 480 newtonmeter medan S-versionen levererar hela 421 hästar och 499 newtonmeter i vrid. Allt detta ur en turbomatad fyra på bara 2,0 liter. Imponerande! 0-100 km/h avklaras på omkring fyra sekunder. Till motorn kopplas en ny åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. S-versionerna får även ett drift-läge som gör det möjligt att kasta ut baken lite extra när man vill busa. I övrigt har chassi, bromsar och annat optimerats av AMG-gänget för att kunna leverera effekten på bästa sätt. Försäljningen ska dra igång i slutet av året men några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Allt om de nya modellerna finns på länken nedan. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

John byggde sig en egen Sauber C9
Laglig för gatan

1989 vann Mercedes Le Mans med racerbilen Sauber C9. John Ackermann älskar verkligen den här bilen, så han bestämde sig för att bygga en egen som han kunde köra på gatan med. Allt är byggt från grunden och upp och det hela började 2011. Chassiet är egentillverkat i stål och karossen är i glasfiber. Motorn är en V6:a på 3,2 liter som fått dubbla turbo och effekten i maskin ligger på omkring 320 hästar. Bilen väger in på runt ett ton och toppfarten sägs ligga på 300 km/h. Originalet har en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som ger över 800 hästar och som låter bilen toppa 400 km/h, så där fegade John ur lite men man kan ju inte få allt. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Därför blev Mercedes bil luftburen på Le Mans
Tre gånger under samma race

I helgen var det dags för den 87:e upplagan av 24-timmars på Le Mans där racerbilarna kör runt på Circuit de la Sarthe ett helt dygn i sträck. Undertecknad var på plats och det var verkligen en häftig upplevelse. Jag orkade inte riktigt hålla mig vaken alla timmar men det hela var spektakulärt ändå. Segern kammades hem av Toyota i år och inga större olyckor inträffade som tur var, men så har det ju såklart inte alltid varit. 1999 när Mercedes var med och tävlade med sin CLR-GT1 blev bilen luftburen inte mindre än tre gånger. Först under kvalificeringen med Mark Webber bakom ratten, för att sedan hända igen under övningsvarvet då bilen till slut landade på taket. Fyra timmar in i racet var det dags igen. Peter Dumbreck kom i hög hastighet över ett krön och bilen tog till skyarna för att snurra ett par varv och sedan landa på rätt sida upp i skogen. Ett klipp som troligtvis "alla" har sett och som du kan återse här nedan. Men hur kunde detta hända? Det snackar man om i klippet ovan. Den sista olyckan ledde till att Mercedes drog sig ur racet omedelbart, och faktiskt även la ner hela CLR-programmet och slutade med denna typ av racing. Det hela gjorde även att reglerna hur Le Mans-bilar skulle designas ändrades, samtidigt som man gjorde om banan en aning. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Doug kollar in en specialbyggd Mercedes Sprinter
Värd 200.000 dollar

Om man tycker att en vanlig limousine är lite för trång kan man ju alltid satsa på en sån här som Doug DeMuro nu har spanat in. Tumnagel
33.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes presenterar sjusitsiga suven GLB
Kompakt men rymlig

Tidigare i april visade Mercedes upp den kompakta suven GLB som koncept. Redan då såg den väldigt klar ut för produktion, och när nu den färdiga bilen visas ser vi att inte jättemycket har förändrats. Trots sitt format ska man kunna trycka in sju stycken personer i den här och det blir en modell som hamnar mellan GLA och GLC. Om man inte vill ha sju platser går det givetvis att få bilen med bara fem också. Då får man in upp till 566 liter bagage bakom stolarna. Bilen har en hjulbas på 2,82 meter. Under huven sitter samma motorer som i Mercedes övriga små bilar. GLB200 bjuder på en 1,3-liters fyra med 163 hästar kopplad till en sjustegad automatlåda. GLB250 har istället en maskin på 2,0 liter och 224 hästar kopplad till en åttastegad låda. Dieselmotorerna är på 2,0 liter och det verkar endast vara dessa som går att få med fyrhjulsdrift, annars är det framhjulsdrift som gäller. Försäljningen drar igång i slutet av året men några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMGs nya turbofyra ger hela 421 hästar
Kommer hamna i A45 S

Personligen tycker jag att omkring 300 hästar ur en turbomatad fyra på 2,0 liter är fullt tillräckligt, men många verkar tycka att detta inte är nog. Mercedes-AMG är en av dem, och nu får vi reda på att effekten i deras nya motor är hela 421 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Motorn som går under namnet M139 kommer att hamna i nästa A45 och i S-utförande kommer man alltså att få denna monstereffekt. Vanliga A45 blir något mildare med 387 hästar och 480 newtonmeter. Till skillnad mot maskinen som sitter i A35 är den här nya roterad 180 grader vilket gör att man kan placera turbon och grenröret baktill mot brandväggen. Det gör att man kan få till ett bättre främre insug och därmed bättre kylning till motorn. Nya A 45 väntas presenteras nästa månad. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes rullar ut GLE 580
Har dubbelturbomatad V8:a med elhjälp

Efter BMW:s prestanda-suvar imorse kommer här en artikel om en liknande fast från Mercedes. Det här är GLE 580 och under huven på den sitter en V8:a på 4,0 liter med dubbla turbo parad med ett mildhybrid-system. Effekten anges till 490 hästar och vridet till 700 newtonmeter. Via EQ Boost-funktionen kan man vid behov få ytterligare 21 hästar och 245 newtonmeter. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Systemet är samma som sitter i nya GLS. Prislappen börjar på 77.795 dollar och försäljningen ska dra igång någon gång i höst. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör Mercedes-AMG S63 Coupé
Ser självklart till att sladda lite

I det senaste klippet från Chris Harris Drives kör Chris en Mercedes-AMG S63 Coupé och funderar på om det här är en av de mest underskattade lyxbilarna som finns idag. Bonusklipp nedan där han kör nya Alpine A110. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0