m
Artiklar i kategorin Bil / Mercedes

Rykte Mercedes-AMG GT Black Series nya kungen på Ringen?
Snackas om en tid på runt 6:43

I somras presenterade Mercedes modellen AMG GT Black Series - det värsta av det värsta. Bilen bjuder bland annat på 730 hästar, massa kolfiber och en enorm vinge på bakluckan. Nyligen siktades bilen på Nürburgring och givetvis är det för att sätta en tid. Nu ryktas det om att denna modell är den nya kungen på Ringen och att den klockat en tid på runt 6:43 minuter. Om det stämmer petar den ner Lamborghini Aventador SVJ från tronen och blir därmed den snabbaste produktionsbilen på sträckan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på uppdaterade Hyundai Santa Fe
Och en jämförelse med föregångaren

I somras rullade Hyundai ut en uppdaterad version av modellen Santa Fe. Här får vi oss en lite närmare titt på suven och en jämförelse med föregångaren för att se vad som skiljer dessa åt. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Du kommer kunna välja hur Mercedes EQ-modeller ska låta
Styr elbilens ljud från infotainmentsystemet

En av elbilarnas fördelar enligt mig är att de är tysta. Man liksom bara glider fram och behöver inte sitta och lyssna på en slirande fläktrem eller annat ofog som håller på där under huven. Men tydligen vill inte elbils-kunderna att det ska vara tyst. Visst, det finns krav på att en elbil ska låta på utsidan för att uppmärksamma folk om att man kommer, men att massa fejkat ljud ska hålla på på insidan av bilen - vill man verkligen det? Det verkar så, och i Mercedes eldrivna EQ-bilar kommer man själv kunna välja hur det ska låta via infotainmentsystemet. Eller i alla fall bland de förinspelade ljuden som ingenjörerna har tagit fram. Exakt hur det kommer att låta får vi inga exempel på nu men som väntat handlar det om olika ljud baserade på hur mycket eller lite man gasar, om man är i sport-läge och om regenerering pågår. Via OTA-uppdateringar kommer nya ljud att kunna läggas till allt eftersom. Som tur är ska man kunna stänga av allt fejkat ljud om man vill. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar elbilen EQC på styltor
4×4² Concept ska funka bra offroad

2015 lanserade Mercedes G500 4×4² som var en förhöjd version av vanliga G500. En riktigt grym bil som jag faktiskt haft förmågan att få busa lite med i leran. Nu kommer ett liknande koncept fast denna gång är det elbilen EQC som fått det förhöjda offroad-stuket med feta skärmbreddare och rejäla hjul. Den här är 20 centimeter högre än en vanlig EQC som ser riktigt pluttig ut i jämförelse. Markfrigången anges till 29,3 centimeter vilket är 15,3 centimeter vassare än originalet. Det är samma gäng som byggt om E-Klassen vi skrev om sommaren 2017 som byggt denna. Tyvärr kommer man precis som för E-Klassen inte att göra verklighet av det här konceptet. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes eldrivna Vision EQXX ska ha längst räckvidd
120 mil på en laddning

Det vi ser här är en första teaser för Mercedes nya eldrivna prototyp Vision EQXX. Den ska ha den längsta räckvidden på elbilsmarknaden och samtidigt vara den mest effektiva elbilen. Under presentationen sa man att bilen skulle kunna färdas från Peking till Shanghai på en laddning, och det är en sträcka på 120 mil. Troligtvis kommer inte Vision EQXX att mynna ut i någon produktionsbil men teknik från prototypen lär hamna i framtida modeller. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes kommer fasa ut manuella lådor
En kostnadsbesparing

Allt fler väljer automatlåda till sin nya bil vilket gör att manuell låda blivit ett utdöende släkte. Mercedes är ytterligare en av tillverkarna som därför kommer börja fasa ut alternativet och istället bara erbjuda automatväxlade bilar. Dels är det en kostnadsbesparing för företaget men också nödvändigt då folk helt enkelt inte vill ha manuell låda i lika stor utsträckning längre. Sedan 2015 har man i USA bara kunnat få en ny Mercedes med automatlåda. Exakt när den sista modellen med manuell låda kommer att tillverkas är oklart. The head of @MercedesBenzx27s R&D operations, Markus Schaefer, has confirmed the company will "eliminate manual transmissions" as part of cost-cutting initiatives that will also see a "substantial reduction in platforms" and a "very dramatic reduction in combustion engines". pic.twitter.com/Ukm5AqP7hz— Greg Kable (@GregKable) October 6, 2020 Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0

På rull med Mercedes konceptbil Vision AVTR
Spexiga hjul

I början av året visade Mercedes upp den lustiga konceptbilen Vision AVTR. Den är inspirerad av James Camerons Avatar-film och något som skulle kunna rulla runt i de drömska landskapen som finns där. Konceptet är fullt fungerande och här får vi se bilen på rull. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Presentationen av Mercedes EQA skjuts upp till nästa år
Vi får vänta på den eldrivna suven ett tag till

Planen var att Mercedes skulle presentera den helt eldrivna suven EQA innan året var slut men på grund av pandemin blir det inte på detta viset. Andra saker som en omorganisation inom elbilsproduktionen och batteritillgång sägs också vara orsaker till förseningen. Planen var att den kommande modellen EQB skulle tillverkas i den franska kommunen Hambach men detta har ändrats till Rastatt i Tyskland istället. Det är också här som EQA kommer att bli till när man väl drar igång. Enligt uppgift kommer EQA börja säljas under andra halvan av 2021 och man kommer kunna få den i tre olika utföranden - med 201, 268 eller 335 hästar. Det snackas om att batteripacken är på mellan 60 och 110 kWh och att instegsversionen ska ta sig 40 mil på en laddning. En AMG-version ska också finnas med i planerna. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Project Geländewagen
Ett samarbete mellan Mercedes och Virgil Abloh

Nej, det ni ser här är faktiskt inte en leksaksbil utan en ombyggd G-Klass i full storlek. Det här är ett påhitt framtaget av Mercedes chefsdesigner Gorden Wagener och designern Virgil Abloh och temat är racing. På utsidan och insidan har det mesta strippats bort och kvar finns alltså något som skulle kunna fungera inom racing-världen. Bilen har fått ett helt nytt aggressivare kjolpaket med skärmbreddare och jättestora hjul som ytterligare får det hela att se ut som en leksak. Man har medvetet gjort bilen "halvfärdig" genom att slipa ner lacken på vissa ställen och lämna synliga svetsningar här och där. Vad tycker ni om skapelsen? Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes S-Klass
Mest teknikstinna flaggskeppet någonsin

Då var det så dags för Mercedes att presentera helt nya S-Klass. Som väntat är bilen förbättrad på alla punkter och utseendet följer nu övriga modeller i utbudet. Bland nyheterna hittar vi bland annat det innovativa stötdämparsystemet E-Active Body Control som består av aktiva dämpare, en kamera och 20 stycken sensorer som hela tiden övervakar vägen och ställer in bilen för att ge den mest behagliga åkturen. Annat är bakhjulsstyrningen som vinklar bakhjulen upp till tio grader och därmed kortar vändcirkeln med två meter jämfört med föregångaren. Nya S-Klass kommer att erbjudas som laddhybrid (S580e) med en räckvidd på tio mil nästa år. Den kommer även att dyka upp som ren elbil och då ha en räckvidd på hela 70 mil. Övriga versioner kallas för S 450 4MATIC, S 500 4MATIC, S 350 d, S 350 d 4MATIC och S 400 d 4MATIC. Bilen får en uppdaterad version av Drive Pilot-systemet som ger dig självkörning i nivå 3 i upp till 60 km/h. Det finns även Over-The-Air (OTA)-uppdateringar som gör det möjligt att uppdatera bilen framöver. Thomas berättar allt du behöver veta i klippet nedan. Annars finns mer info på denna länk. Säljstart i Sverige blir i slutet av september och de första bilarna kommer hit i december. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes S-Klass läcker ut
Läcker?

Klockan 14.00 idag håller Mercedes låda och drar täcket av nya S-Klass. Internet har dock hunnit före med ett gäng läckta bilder så här kommer de. En artikel när bilen väl är officiell kommer senare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Ny Maybach jämförs med den billigaste begagnade
Hur stor är skillnaden?

Throttle House testar här en flång ny Mercedes-Maybach S560 mot en Maybach 57s från 2007 för att se vad som har hänt på 13 år. Den nya bilen kostar över 200.000 dollar medan den begagnade har ett pris på 80.000 dollar. Är den nya värd den extra slanten? Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG Project One går in i ny testfas
Nu ska man till Nürburgring

Minns ni Mercedes-AMG Project One? Hyperduperbilen som Mercedes presenterade hösten 2017. Ett år senare verkade den ha döpts om från Project One till One men nu verkar den heta Project One igen. Hursomhelst så har man inte lagt allt på hyllan utan håller fortfarande på med utvecklingen kring bilen även om det varit tyst utåt ett tag. Nu går projektet in i nästa fas och det är att hårdtesta bilen på bana, och det gör man givetvis på Nürburgring. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Köp Michael Jordans gamla Mercedes
Lorinser-kittad lyxlimpa från 1996

En Mercedes-Benz S600 Lorinser från 1996 ligger för tillfället ute till salu på eBay. Det som gör denna bil extra speciell är att Michael Jordan har ägt den. Det är Beverly Hills Car Club som säljer bilen och de beskriver den som "the Holy Grail of Michael Jordan memorabilia". För tillfället är budet uppe i över 170.000 dollar, auktionen slutar den 23 augusti. Annonsen hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar mer av insidan i nya S-Klass
Den tredje platsen man hänger på vid sidan av hemmet och kontoret

Det är snart dags för Mercedes att presentera nya S-Klass och som väntat kommer den att vara lyxigare och smartare än någonsin på alla sätt. Ett ställe köparen antagligen kommer att spendera mycket tid på är insidan. Nu får vi lite mer information kring den och några bilder och två filmklipp som visar mer av vad som komma skall. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Head up-displayen i nya Mercedes S-Klass har AR-teknik
Så här kommer den att fungera

Det senaste bland biltillverkarna är att man tryckt in augmented reality i head up-displayen. Skodas elbil Enyaq kommer att få det, precis som Mercedes nya S-Klass vilket vi får en demonstration av här. I denna kommer man få guidning av pilar, tydligare markeringar av vägens kantlinjer och en målflagga som kommer att dansa på platsen när man väl har kommit fram till sin destination. Nya S-Klass kommer att visas upp den 2 september. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes har en ny modell på gång - T-Klass
En kompakt minibuss för familjen

I samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi har Mercedes en ny modell, och klass på gång. Nyheten heter T-Klass och det är en kompakt minibuss för stadskörning som är tänkt för familjen. Lansering kommer att ske under första halvan av 2022. Marcus Breitschwerdt som är chef över Mercedes-Benz Vans säger följande: "With the new Mercedes-Benz T-Class, we will offer a vehicle which makes it possible for families and those with active pastimes to step into the Mercedes-Benz world. These customers seek attractive and practical compact vehicles – and it is precisely these demands which the new T-Class fulfils. " Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes S-Klass får världens första krockkudde för baksätet
Ska fånga upp personer som en handske

Idag har många nya bilar krockgardiner i baksätet som skyddar huvudet från sidan om en krock inträffar. I nya Mercedes S-Klass tar man det hela ett steg längre och monterar in en krockkudde i framstolarna som ska fånga upp de i baksätet som en handske. Denna ska fungera som den i framsätet gör och utlösas vid en frontalkrock. De ska dock vara lite annorlunda utformade och ska kunna anpassas till barnstolar och fungera i samband med krockkuddarna som finns i säkerhetsbältena. Nya S-Klass har premiär den 2 september. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Värstingen Mercedes-AMG GT Black Series är här
Bantad och med 730 hästar

Black Series är namnet Mercedes-AMG ger sina allra hårdaste modeller och nu finns det en ny medlem i detta exklusiva gäng - AMG GT Black Series. Den har man bantat i vikt, försett med flera aerodynamiska prylar och trimmat upp till 730 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det är en bra bit över AMG GT R som med sina 585 hästar varit den vassaste i familjen hittills. Under huven sitter den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter som vi numera börjar bli vana vid. Här har den bland annat fått nya turbosnurror, större laddluftkylare och platt vevaxel. Drivningen sker endast på bakhjulen och dit kommer effekten via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 3,2 sekunder, 0-200 går på under nio sekunder och toppfarten anges till 325 km/h. Bakom varje hjul sitter keramiska skivor. Den enorma bakvingen ska tillsammans med diffusorn ge ett marktryck på hela 400 kilo i 250 km/h. Läppen fram, kjolarna, huven, bakluckan, stötfångarna och taket är alla i kolfiber. Glasrutorna bak och fram är också tunnare och fälgarna är smidda. Hur mycket man har bantat bilen med framgår dock inte just nu. Priset för ett exemplar kommer att ligga på runt 3,8 miljoner kronor. På tillvalslistan finns bland annat bur i titan, brandsläckare och fyrpunktsbälten så att man sitter still i skalstolarna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Shmee150 snor en Mercedes-AMG GT R Black Series
Har huvudrollen i ny reklamfilm

Det har varit känt länge nu att en Black Series-version av Mercedes-AMG GT R varit på gång, och nu visar tillverkaren själva upp bilen för första gången i en reklamfilm. En annan gestalt vi får se i denna är YouTubern Shmee150 som spelar en skurkusling som snor bilen. Mercedes lär presentera bilen i sin helhet inom kort. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Benz visar upp ny version av MBUX
Kolla in ny version av Mercedes infotainment-system

Mercedes-Benz har visat upp en ny version av sitt infotainmentsystem MBUX (Mercedes-Benz User Experience), ett system som man ursprungligen lanserade 2018. I den nya MBUX-versionen har Mercedes satsat på en betydligt mycket fetare pekskärm än den som återfinns i den nuvarande versionen av systemet. Man har även förbättrat röststyrnings-systemet "Hey Mercedes" och försett detta med lite nya funktioner. Dessutom kommer det att gå att skapa olika profiler i MBUX vilka kan aktiveras via användarens fingeravtryck eller ansikts- och röstigenkänning. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när YouTubern MercBenzKing kollar in den nya MBUX-versionen lite närmare. Där får vi även se lite mer av interiören och andra funktioner i kommande Mercedes-modellen. Den nya versionen av MBUX kommer först att dyka upp i Mercedes S-Class-modeller för 2021. Tumnagel
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes Safety Car kläs med regnbågsfärger
F1 lyfter frågan kring rasism och ojämlikheter

På söndag drar F1-cirkusen igång igen och temat är WeRaceAsOne. Det är ett initiativ framtaget efter alla utmaningar pandemin har gett oss samtidigt som man vill lyfta frågan kring rasism och ojämlikheter i sporten och världen över. Mercedes säkerhetsbilar som ligger i täten innan racen börjar har därför klätts med regnbågsfärger. Alla tävlande bilar kommer att ha dekoren och hashtaggen #WeRaceAsOne på sig men detta lär synas allra mest på säkerhetsbilarna. Hashtaggen #PurposeDriven handlar om FIA’s arbete för säkerhet, hållbarhet, jämlikhet mellan könen och diversifiering. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes och Nvidia ska bygga självkörande bilar tillsammans
Tekniken ska lanseras 2024

Igår skrev vi att BMW och Mercedes lagt ner sitt samarbete kring självkörande bilar. Det betyder givetvis inte att någon av parterna inte kommer att satsa på tekniken, bara att de inte kommer att göra detta tillsammans. Nu får vi reda på att Mercedes istället ska göra verklighet av sina planer inom det här området med Nvidia. Tillsammans ska de ta fram "revolutionary in-vehicle computing system and AI computing infrastructure" och planen är att rulla ut den nya tekniken 2024. Precis som hos Tesla rör det sig om att man ska kunna uppgradera framtida modeller med den självkörande tekniken allt eftersom den utvecklas. Det hela ska vara byggt på Nvidias DRIVE-plattform. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG E 63 S får sig ett lyft
Uppdaterat utseende men samma effekt

I mars rullade Mercedes ut en uppdaterad version av E-Klass och nu har turen kommit till AMG-versionerna. Här handlar det om lite förfinat utseende men under huven ser det ut som tidigare. Bilarna får nya bakljus, strålkastare, grill och större luftintag. De fyra rektangulära avgaspiporna är också givetvis på plats. Precis som tidigare erbjuds E 63 och E 63 S men det är bara S:en som kommer hit till Sverige. Den kostar från 1.220.900 kronor i sedan-utförande och från 1.238.900 kronor om man vill ha kombin. För pengarna får man en prestandavagn med dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger hela 612 hästar och 850 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 3,4 respektive 3,5 sekunder. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en niostegad dubbelkopplingslåda. Försäljningen drar igång den 7 juli. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Liten glimt på nya Mercedes S-Klass front
Ser elegant ut

Mercedes fortsätter att teasa nya S-Klass och nu får vi två nya bilder på modellen. En av dessa visar en omaskerad front som avslöjar hur de nya strålkastarna ser ut. Den andra bilden visar bilen snett bakifrån men här är det fortfarande ganska hård maskering på så det blir svårt att se alla linjer. Nya S-Klass kommer att presenteras senare i år och tillverkningen kommer att ske på den nya fabriken Factory 56 som ligger i Sindelfingen och som öppnar i september. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQV blir din för 855.000 kronor
Priset klart för den åttasitsiga elbilen

I augusti förra året presenterade Mercedes den eldrivna minibussen EQV. Nu drar man igång försäljningen av denna och i samband med det får vi reda på det svenska priset som är från 855.000 kronor. För den slanten får man en bil med sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 38 mil. Drivningen sker på framhjulen och elmotorn som sköter detta är på 204 hästar och har ett vrid på 362 newtonmeter. Toppfarten ligger på 160 km/h och förbrukningen anges till 2,63 kWh/mil. Laddar gör man med en CCS-kontakt. Kör man växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW. Med den laddar man fullt på tio timmar via en vanlig laddbox. Kör man likströmsladdning (DC) kan man ladda med upp till 110 kW. Då kan man gå från 10 till 80 procent på 45 minuter. EQV går som sagt att beställa nu och levereras senare i år. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes teasar nya S-Klass
Samtidigt som nästintill omaskerad bil läcker ut

Mercedes öppnar upp sina fabriker igen vilket man med denna video vill visa, samtidigt som man teasar nya S-Klass lite. Vdn Ola Källenius hälsar anställda välkomna tillbaka samtidigt som han står bredvid en maskerad bil. Dock har bilder på en nästan helt omaskerad bil redan läckt ut, och dessa kan du beskåda på länken nedan. Vi en snabb titt ser den nya bilen inte ens ut som en Mercedes om ni frågar mig, i alla fall inte framifrån. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Häng med till Brabus
Se fläskiga Mercor bli superfläskiga

Brabus har gjort om Mercor sedan 1977 och här får vi följa med in i deras högkvarter där de ger vissa bilar extra 20 hästar men det är så klart inte så roligt, så man fokuserar istället på deras galna byggen. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är Mercedes nya rattar till E-Klass
Får kapacitiva skärmar istället för fysiska knappar

En av nyheterna uppdaterade Mercedes E-Klass kommer med är ny design på ratten. Nu får vi reda på lite mer om just detta och förutom nytt utseende saknas knappar. Eller det finns självklart funktioner man kan styra, men istället för fysiska tryckknappar handlar det om små kapacitiva skärmar man trycker på. Om du vill höja eller sänka ljudet på stereon sveper du exempelvis med tummen över ytan, samma gäller för farthållaren. Det finns tre stycken olika rattar med den nya tekniken och dessa heter Supersport, Sport och Luxury. Hur Sport ser ut vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
22.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG G63 bränner upp för en kulle
Och har dragkamp med andra biffiga suvar

Här får vi se när två stycken Mercedes-AMG G63:s behandlas på ett sätt som gemene ägare troligtvis inte brukar. Man bränner upp för en kulle i fullt blås, sladdar runt och har dragkamp med en Lexus LX570 och en Volkswagen Touareg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0