m
Artiklar i kategorin Bil / Mini

Nya Mini Cooper John Cooper Works GP på Sachsenring
Liten och snabb

Nya Mini Cooper John Cooper Works GP har varit ute och härjat på Sachsenring och så här såg varvet ut. När mållinjen passerades stod klockan på 1:38.48 vilket gör att Minin bland annat är en sekund snabbare än BMW M6 Gran Coupé Competition. GP-versionen har 306 hästar, 450 newtonmeter och krafsar runt på framhjulen via en åttastegad automatlåda med diffspärr. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Mini har två stycken suvar till på gång
En av dem ska gå på el

Mini är knappast mini längre och en av modellerna man säljer är en SUV/crossover som heter Countryman. Nu kommer rykten som säger att denna ska få sällskap av ytterligare två stycken suvar, och en av dessa ska bara gå på el. Den ena ska storleksmässigt vara ungefär som en BMW X3. Det sägs att den eldrivna ska återanvända namnet Paceman och att den andra får namnet Traveller. När de nya bilarna kan tänkas dyka upp återstår att se. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Mini uppdaterar Countryman
Union Jack-baklamporna är på plats

Mini uppdaterar nu modellen Countryman som har sett likadan ut sedan 2017. Det handlar om en liten facelift och att man trycker in mer teknik i bilen. Stötfångaren fram har blivit lite sportigare och LED-strålkastare är nu standard. Bakljusen anammar samma design som vanliga Mini, det vill säga Union Jack-flaggans mönster i glasen. Diffusorn har även fått ny design. På insidan är sportratt nu standard och infotainmentsystemet har nytt innehåll. Instrumentklustret består av en skärm på fem tum och pekskärmen i mitten mäter 8,8 tum. Som motoralternativ finns Cooper ALL4 som har en trecylindrig bensinare på 136 hästar och 220 newtonmeter. Med den gör bilen 0-100 km/h på 10,1 sekunder och toppar 202 km/h. Den som vill komma lite snabbare fram köper Cooper S ALL4 som har en bensinfyra som ger 178 hästar. Den gör istället 0-100 km/h på 7,3 sekunder och toppar 222 km/h. Countryman erbjuds även som laddhybrid och då heter den Cooper SE ALL4. Samma motor som i S driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen. Den sammanlagda effekten anges till 220 hästar och vridet till 385 newtonmeter. Batteripacket är på 9,6 kW och med fulladdat ska man kunna ta sig 5,2 mil på el. 0-100 km/h går här på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 196 km/h. Prislappen börjar på 321.600 kronor och sträcker sig upp till 492.900 kronor. Tillverkningen drar igång i juli och de första leveranserna ska ske i augusti. Ännu mer fakta och mängder av bilder hittas på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

En hel Mini Cooper i källaren som spelsimulator
Nu snackar vi!

Ska man köra bilspel är ju ratt och pedaler ett måste. Men fränast vore ju såklart att kunna sitta i en riktig bil och köra loss, för att få ännu bättre känsla. Det var precis vad Brent såg till att fixa och resultatet ser vi här. För att få ned bilen i källaren var han tvungen att kapa upp den i bitar, och sedan montera ihop allt på plats igen. Bilen hade kaputt motor och köptes för 1000 dollar enbart för att bygga simulatorn. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Klassisk Mini som vill vara en Bond-Lotus
David Brown har byggt ny bil till Simon Cowell

I Bond-rullen For Your Eyes Only från 1981 rattar Roger Moore en Lotus Esprit Turbo komplett med skidor på taket. Stentuff bil. En sådan ville TV-personligheten Simon Cowell ha, fast i Mini-format. Det fixade David Brown Automotive som nu visar upp resultatet. Minin har samma färgtema som Lotusen som är lackad i Copper Glow och Turbo-loggan på sidan fick också hänga med, handmålad i Sahara Gold. Någon turbo har bilen dock inte fått, och man glömde skidorna! Under huven sitter det en upparbetad liten fyra på 1,3 liter som ger 95 hästar och 117 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som alltid på framhjulen och växellådan är fyrpetad. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Jonny Smith kör eldrivna Mini Cooper SE
Verkar inte helt dum

Förra sommaren presenterade Mini äntligen den helt eldrivna modellen Cooper SE. Nu har Jonny Smith som startat sin egna YouTube-kanal CarPervert testat bilen för att se om den är något att ha. Bonusklipp nedan där Jonny kör Honda e. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mini kan fortfarande göra en sportbil med mittmotor
Blir i sånt fall elektrisk

2014 så visade Mini upp konceptet Superleggera Vision. Så här sex år senare har det åldrats ganska bra och det är verkligen synd att den inte blev av. Hur som helst så verkar man inte helt ha släppt tanken. Under provkörningen av nysläppta elektriska Minin sa marknadschefen Andreas Lampka att om deras ingenjörer fick lite tid och resurser skulle de kunna göra en bil med mittmotor. – Let’s see how the brand develops. Because yes, it is exciting times for MINI. We are confident we are making the right decisions and the other side you don’t know what is going to be the next challenge for the brand. Mini har ju släppt en del lekfulla, och rätt dumma, modeller genom åren och jag hoppas att de fortsätter med det. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Första provkörningen av elektriska Mini SE
Verkar trevlig men ingen revolution

En elektrisk Mini har funnits länge, men den första versionen var egentligen bara en testbädd och leasades ut till några få utvalda. Sen hände i princip ingenting vilket var tråkigt. Men nu kommer äntligen en Mini som alla kan köpa och de första provkörningarna har nåt oss. Förutom att baksätet är lite högre på grund av batterierna under så är det här en helt vanlig Mini. Förutom att den går på el då. Räckvidden är inte den här bilens bästa sida, men 232 kilometer (WLTP) borde räcka för de flesta som köper denna. Men fortfarande är konkurrenterna som Renault Zoe betydligt bättre. Noll till undra går på 7,5 sekunder men precis som med andra elektriska stadsbilar är det kraften i början som spelar roll och bilen verkar rätt pigg. Drivlinan är från en BMW i3 förresten. Tumnagel
36.7°
+
Roger Åberg
0

Snabbaste och mest kraftfulla Minin är här
Din för runt 500.000 kronor

Efter en del teasers och läckta bilder är nu nya Mini John Cooper Works GP officiell. Mycket från konceptet har fått följa med och det här blir som väntat den hårigaste Minin du kan köpa. Och det är inget för den som har tänkt att åka på roadtrip med polarna - på vanligt GP-manér saknas nämligen baksäte och där sitter istället ett stag som styvar upp. Den nya bilen kommer endast att tillverkas i 3000 stycken exemplar. Varje kostar omkring en halv miljon och för pengarna får du ett litet krutpaket med en turbomatad fyra på 2,0 liter under huven. Maskinen ger 306 hästar och 450 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen som får lite hjälp av en mekanisk diffbroms att hitta greppet. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och kraften hittar till backen via en åttastegad automatlåda. Toppfarten ligger på 265 km/h. När det är dags att stanna tar 360 millimeter stora skivor fram hand om det mesta av jobbet. Utseendemässigt har bilen ett komplett kjolpaket, skärmbreddare i kolfiber som breddar mer än bara runt hjulen, 18-tumsfälgar och en jättevinge på bakluckan. Jämfört med en Cooper S är bilen en centimeter lägre. Lanseringen sker i mars nästa år. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nya Mini John Cooper Works GP presenteras 20 november
Blir snabbaste Minin

Nu står det klart att Mini kommer att ha premiär för nya John Cooper Works GP på Los Angeles Auto Show den 20 november - onsdag nästa vecka alltså. Det här blir den snabbaste gatlegala Minin någonsin och den bjuder på strax över 300 hästar ur en turbomatad fyra på 2,0 liter. Endast 3000 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen börjar på 45.570 dollar. De första kunderna ska få sina bilar i mitten av nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Nya Mini John Cooper Works GP läcker ut
Läcker?

I somras fick vi se bilder på nya Mini John Cooper Works GP när den körde på Ringen, men bilen hade då en lätt maskering på sig. Nu har modellversionen fångats utan detta och så här ser den alltså ut. Vad tycker ni? Leveranserna ska dra igång i början av nästa år men när bilen kommer att presenteras officiellt är än så länge oklart. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Mini lanserar "flytande" centrumkåpor
Rolls-Royce-style

Om man vill uppa känslan av lyx på sin Mini kanske det här kan vara något. En av sakerna Rolls-Royce länge varit kända för är att loggan i centrumet på fälgen alltid är still. Så när du parkerar kommer detta alltid att vara i samma läge runt om hela bilen. Väldigt viktigt, för vissa. Via Mini Original Accessory lanseras nu samma sak med så kallade "flytande" centrumkåpor. Finns med den vanliga Mini-loggan (78 dollar) och med John Cooper Works-loggan (93 dollar). Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

David Brown visar ny klassisk Mini
Det här är Oselli Edition

Nu har David Brown Automotive presenterat den nya klassiska Minin de hade på gång. Den här kallar man för Oselli Edition och med denna vill man hylla originalet som presenterades för 60 år sedan. Bilen erbjuds med två eller fyra sittplatser och under huven lurar en trimmad version av A-serie-motorn som borrats upp till 1420 kubik. Den ger nu över 100 hästar och drivningen sker som alltid på framhjulen, här via en fempetad manuell låda. För att hänga med i takterna sitter det dämpare från Spax runt om och större bromsar med fyrkolvsok fram. Fälgarna som mäter 13 tum är från Enkei. Versionen med bara två platser får skålade sportstolar och bur. Fyrpunktsbälte går att få. Förhandsbokningarna har öppnat men du får vara snabb för endast 60 stycken kommer att byggas. Och ha en del kosing på fickan, för den billigaste kostar från 109.150 euro. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Ny vässad original-Mini från David Brown
Firar att modellen fyllt 60 år

David Brown Automotive har släppt två stycken teaserbilder på en Mini de har byggt för att hylla att modellen nu fyllt 60 år. Det handlar om en modell av den gamla klassikern som man har låtit vässa och förfina. Bilen är framtagen tillsammans med Oselli och endast 60 exemplar kommer att tillverkas. Exakt vad den kommer att bjuda på är oklart för tillfället. "We are extremely excited to announce this pioneering new partnership with Oselli. We are experts in car design and engineering, while Oselli add to our combined knowledge as long-term specialists in honing race car performance. The classic Mini has a rich racing heritage and our new car, to be revealed in full soon, gives customers yet another reason to want to own a Mini Remastered now that we are also catering for the performance market." Bilen har premiär på Goodwood Revival den 13 september. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

45.000 har reserverat eldrivna Mini Cooper SE
Börjar tillverkas i november

I början av juli presenterade Mini en helt eldriven version av modellen Cooper. Den verkar folk rätt så sugna på eftersom hela 45.000 personer nu ska ha reserverat ett exemplar. Många var besvikna på räckvidden när bilen presenterades men detta verkar alltså inte ha stoppat en stor massa för att vilja ha en ändå. Dock måste man inte lämna en deposition i alla länder för att skriva upp sig på listan, så hur många som faktiskt kommer att genomföra köpet när det väl blir dags återstår att se. Produktionen ska dra igång i november på fabriken i Oxford. Priset här i Sverige kommer att börja på 359.000 kronor. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nu har det tillverkats tio miljoner Mini
Tut i luren!

Biltillverkaren Mini har nu nått en rejäl milstolpe då man har lyckats tillverka tio miljoner exemplar. Bilen debuterade 1959 och fyller alltså 60 år i år. 2001 kom en helt ny generation under BMW-styre och tillsammans med originalet har man nu alltså kommit upp i dessa siffror. Det finns en fabrik i Oxford och där tillverkar man omkring 1.000 stycken bilar varje dag. Mini Cabriolet och Countryman byggs istället i Nederländerna. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - helt eldrivna Mini Cooper
Tar sig max 27 mil på en laddning

Precis som utlovat drar Mini idag täcket av den helt eldrivna Coopern man har teasat bra länge nu. Bilen ser ut som i princip vilken annan Mini Cooper som helst och det är väl antagligen det som kunderna vill ha också. Under skalet sitter en elmotor som ger 184 hästar och 270 newtonmeter i vrid vilket är tillräckligt för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 7,3 sekunder. Toppfarten är begränsad till 150 km/h. Det är samma maskin som sitter i BMW i3 och drivningen sker på framhjulen. Räckvidden på en full laddning ska ligga på mellan 23,5 till 27 mil. Ladda går att göra via ett vanligt eluttag, en laddbox eller på offentliga laddningsstationer. Det går att snabbladda upp till 50 kW. Standardutrustning är bland annat LED-strålkastare, klimatanläggning med två zoner, elektrisk handbroms och kupévärme som genereras av spillenergi från batteriet. Essential-paketet är standard och utöver detta finns två stycken utrustningsnivåer - Experience och Maximise. Det första kostar från 359.000 kronor, det andra 383.500 kronor och toppversionen ligger på 416.400 kronor. Bonus malus-systemet ger dig en rabatt på 60.000 kronor. Du som är intresserad av ett exemplar kan förhandsboka för 15.000 kronor på länken nedan. Det här dras sedan av från inköpspriset, eller så får du pengarna tillbaka om du ångrar dig. Allt om bilen finns att läsa här. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Nya Mini John Cooper Works GP har varit på Ringen
Tog sig runt på under åtta minuter

Hösten 2017 visade Mini en ny riktigt fet Cooper Works GP som koncept. I februari i år stod det klart att konceptet blir verklighet, och någon gång nästa år ska bilen ha premiär. Men innan dess har man hunnit ta ut en maskerad version av den på Nürburgring för att sätta en varvtid. Föregångaren klarade Nordslingan på 8:23 och den nya ska klara sträckan på under åtta minuter. Exakt tid får vi inte än men nog är den bra mycket snabbare alltid. Den nya GP:n kommer att få mer än 300 hästar (inte helt oväntat eftersom vanliga Cooper Works har 306) och en betydligt rejsigare framtoning än sina syskon. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Mini teaser elbilen Cooper SE
Har premiär den 9 juli

Den 9 juli kommer Mini att avtäcka Cooper SE - den helt eldrivna versionen av den lilla bilen. Det innebär alltså att det fortfarande finns massa tid för teasers, och det kommer tillverkaren att utnyttja. Detta är den senaste. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Mini Cooper är en muskelbil
Drar här en Boeing 777F

En muskelbil för mig (och många andra) är en amerikansk klassiker med busig V8:a under huven, ett ordentligt bröl och en kaross som vrider sig som en disktrasa när man trampar plattan i mattan. Mini tycker dock att den eldrivna versionen av Cooper också är en muskelbil, och detta är deras sätt att bevisa det på. Bilen har fångats omaskerad och bilder på det kan ni se här. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Mini John Cooper Works bjuder nu på 306 hästar
Clubman och Countryman uppdateras

Vanliga Mini kommer nästa år att erbjudas i en riktigt hårig GP-version baserad på ett koncept från 2017. Men Clubman och Countryman blir också lite vassare, redan nu. Det här är en uppdaterad version av de fyrhjulsdrivna John Cooper Works-versionerna och de ger nu hela 306 hästar. Under huven har det hittat ner en ny turbomatad fyra på 2,0 liter. Det är den mest kraftfulla motorn i Minis 60-åriga historia. 306 hästar och 450 newtonmeter lämnar maskinen mellan 1750 och 4500 varv. Den kopplas till en ny åttastegad automatlåda och för Clubman ska det ta 4,9 sekunder att nå 100 km/h. Countryman behöver istället 5,1 sekunder på sig. Det är en förbättring med 1,4 respektive 1,5 sekunder jämfört med tidigare versioner. I övrigt har man optimerat chassit, stötdämparna, bromssystemet, avgassystemet och fyrhjulsdriften. Utseendemässigt har bilarna fått nya LED-strålkastare med Matrix-funktion. Baklyktorna har Union Jack som ljussignatur. Interiört är det nya sportstolar, innertak i antracit och diverse detaljer på ratt och växelspak som är nytt. Tillverkningen drar igång i juli och man räknar med att börja försäljningen nästa månad. Tyvärr har vi inga priser än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

David Brown har byggt ytterligare en Mini
Perfekt för tripp till skidorten

David Brown Automotive snickrar bland annat till gamla klassiska Minis så att de blir aningen mer moderna. På årets mässa i Genève visade man upp bilen vi ser här och den är lackad i vad man kallar för Stormbringer och Snowblind. Dekoren på sidan är en bergskedja. På taket sitter som vi ser ett räcke där man kan ha skidor, för med den här vill man ju givetvis dra till fjällen. Insidan ser ombonad och mysig ut med en blandning av olika tyger och orange detaljer - som exempelvis säkerhetsbältena. Att få till en sån här tar omkring 1400 timmar och det enda man använder från donatorbilen är motorn och växellådan. Den lilla kompakta fyran på 1330 kubik har uppgraderats så att den numera lämnar 94 hästar och 117 newtonmeter. Växellådan är en uppfräschad version av den fyrväxlade manuella. För att bli ägare till en får man betala från ungefär 100.000 dollar. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Mini lyfter Clubman lite lätt
Går nu att få med sportfjädring

I Minis utbud finns en version som kallas för Clubman och nu får denna sig ett litet ansiktslyft. Men det är inga dramatiska förändringar som har skett direkt. Ny design på grillen, nya Matrix-LED-strålkastare, LED-dimljus och ny design på baklamporna är det som gäller. Det tillkommer även ett par nya lackalternativ, nya fälgar och andra färger till insidan. På tillvalslistan finns nu även sportfjädring som sänker en centimeter och även adaptiv fjädring. Precis som tidigare går det att få Clubman som One, Cooper, Cooper S, One D, Cooper D eller Cooper SD. Vad man får betala för nyheterna framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan du förhandsboka Minis första eldrivna modell
Handpenningen kostar 15.000 kronor

Det går inte snabbt men "snart" är helt eldrivna Mini här. Bilen visades som koncept redan 2017 och nu är det alltså dags att dra igång förhandsbokningarna av modellen. Tillverkningen kommer dock inte att dra igång förrän i november. Bilen heter Mini Cooper SE och man lovar att den ska bjuda på äkta Mini-karaktär när det kommer till köregenskaper och liknande. För att boka en betalar du 15.000 kronor via Swish eller vanlig banköverföring. Detta dras sedan av från inköpspriset när den slutgiltiga beställningen sker. Skulle du välja att dra tillbaka din order får du pengarna tillbaka. Boka kan du göra på länken nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Den eldrivna Minin får 23 mils räckvidd
Börjar tillverkas i november

Mini anordnade nyligen ett event där folk fick provköra den kommande eldrivna modellen. Den kommer att börja tillverkas i november med leverans tidigt nästa år, har en elmotor på 190 hästar och en räckvidd på omkring 23 mil enligt WLTP. Under skalet finns det grejer hämtade från BMW i3 S och man lovar att bilen ska kännas som en Cooper S att köra. Batteripacket är på 33 kWh och det har man placerat där bränsletanken och avgassystemet satt tidigare. Bilens vikt landar på 1 360 kilo vilket innebär omkring 130 kilo mer än en Cooper S med automatlåda. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Hårigt Mini-koncept från 2017 blir verklighet
Blir den starkaste versionen någonsin

Hösten 2017 visade Mini upp ett riktigt coolt koncept - en Mini John Cooper Works GP som såg vassare ut än någon GP gjort tidigare. Nu får vi reda på att bilen kommer att bli verklighet, och den kommer att bli den mest kraftfulla Minin någonsin. 3 000 stycken exemplar kommer att tillverkas och ägarna väntas få en tvåsitsig bil med halvbur, semislicks, diffspärr och över 300 hästar. 2020 ska den finnas ute till försäljning men när den kommer att visas upp är oklart för tillfället, tills dess har vi dessa nya bilderna att glutta på. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ny omgång av Mini Cooper som hyllar klassikern 1275 GT
Men originalet är bäst

Så sent som i oktober förra året släpptes en version av Mini Cooper som hyllar klassikern 1275 GT. Nu är det dags igen för den faceliftade versionen att göra samma sak. Den här kallar man för S GT Edition och endast 150 stycken exemplar kommer att tillverkas. Originalet har här bidragit med inspirationen till färgtemat, klistermärkena och de röda inslagen här och där. Extraljus i grillen och vita blinkers är också en sak. Insidan får plakat med GT-text och när man öppnar dörrarna projiceras en GT-logga på marken. Priset börjar på 35.900 euro. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Klassisk Mini med 360 hästar
Verkar rätt galen

22-åriga Ollie kände att hans Mini hade lite för klen motor så han tryckte ner en Honda-maskin istället som turbokonverterats och numera lämnar hela 360 hästar. Drivningen sker för närvarande bara på framhjulen men i vinter ska det byggas fyrhjulsdrift och trimmas ännu mer - målet är 500 hästar. Galet bygge! Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Mini börjar teasa elversionen
Lanseras nästa år

Vi vet ännu inte vad den eldrivna Minin kommer att heta, men nästa år kommer den att ha premiär. Bilen kommer att bygga vidare på konceptet Mini E som presenterades för två år sedan. Nu får vi två stycken teaserbilder på den kommande bilen och dessa visar att några prylar från den kommer att följa med till produktionsversionen. Det handlar om den helt täckta grillen med en symbol för eluttag och de rätt roliga fälgarna. Vad bilen kommer att få för drivlina och liknande information får vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Den perfekta stadsbilen är en eldriven Mini
Det lilla originalet alltså

Nu för tiden är Mini så långt från Mini man kan komma, men folk köper dem ändå. Själv älskar jag originalet och stoppar man en eldrivlina i en sådan får man vad som nog är den allra bästa stadsbilen. Gänget från Jalopnik har testat den som Mini nyligen visade upp och så här såg det ut när de rullade med den på Manhattans gator. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0