Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Opel

Nu är nya Opel Mokka här
Erbjuds som elbil

Opel presenterar nu helt nya Mokka och den största nyheten är att modellen nu även erbjuds med eldrift. Under skalet på den finns en elmotor som ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Den får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh som ska vara tillräckligt för att ge bilen en räckvidd på 32 mil. Batteriet ska man kunna snabbladda från 0 till 80 procent på 30 minuter. Man ska även kunna få bilen med traditionella bensin- och dieselmotorer. Nya Mokka är 4,15 meter lång vilket innebär att den minskat hela 12,5 centimeter på längden jämfört med föregångaren. Det kan man ju tycka är lite konstigt eftersom folk gärna vill ha mer plats. Opel trycker dock på att det gör den smidigare i stan. Insidan fokuserar på komfort och sätena har bland annat massagefunktion. Det finns även trådlös mobilladdare och ett nytt infotainmentsystem med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetsfronten finns bland annat adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent och LED Matrix-strålkastare. Vad nya eldrivna Mokka kommer att kosta är oklart för tillfället. Försäljningen drar igång i slutet av sommaren och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Det här är ansiktet på nya Opel Mokka
Och instrumentpanelen

Opel fortsätter att rulla ut teaserbilder på nästa Mokka och nu får vi dels se hur instrumentpanelen kommer att se ut, och hur den nya ansiktet blir. Den sistnämnda hämtar en hel del inspiration från konceptbilen GT X Experimental som visades 2018. Jag ser även lite av första generationen Manta här. Den här designen kommer alla framtida Opel-modeller att anamma. Nya Mokka presenteras troligtvis innan året är slut. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Opel presenterar eldrivna Vivaro-e
Har en räckvidd på upp till 33 mil

Opel rullar nu ut sin första helt eldrivna transportbil och det är en Vivaro som man valt att stoppa ner en elmotor i. Den ger 136 hästar, 260 newtonmeter och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 33 mil om man väljer versionen med batteripacket på 75 kWh. Det finns även ett på 50 kWh och där blir räckvidden istället 23 mil. Batterierna sitter under lastutrymmet. Det finns en 11 kW-trefasladdare eller en 7,4 kW enfasladdare och man ska kunna snabbladda från tomt till 80 procent på en halvtimme. Vivaro-e finns i tre olika längder - 4,6, 4,95 eller 5,3 meter. Den sistnämnda kan lasta 6,6 kubik och föremål som är upp till 4,02 meter långa. Maxlast i vikt ligger på 1275 kilo och på dragkroken får man hänga upp till ett ton. Vad Vivaro-e kostar är oklart för tillfället. Opel ska börja ta emot beställningar nu i sommar, och sen blir det leverans i höst. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Opel Mokka kommer som ren elbil
Här är första teasern

Opel börjar nu teasa nästa generation av modellen Mokka och en av de största nyheterna är att bilen kommer att erbjudas med ren eldrift. Den väntas baseras på EMP1-plattformen som även nya Corsa och Peugeot 208, 2008 och Citroën DS3 Crossback gör. Mokka-e som den tros heta får troligtvis samma drivlina som Corsa-e vilket innebär 136 hästar, 260 newtonmeter, batteripack på 50 kWh och räckvidd på runt 33 mil. Produktionen väntas dra igång i slutet av året med leverans av de första exemplaren nästa vår. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Pappan till Opel GT och Opel Calibra har gått bort
Erhard Schnell blev 92 år gammal

När jag var tonåring utan bilkörkort var jag väldigt nära att köpa en Opel Calibra som första bil. Så blev det inte men oj vad jag älskade den bilen då. Sen blev jag äldre och började intressera mig för klassiska bilar istället, och fick då upp ögonen för Opel GT. Också en modell som jag tycker väldigt mycket om men som jag inte har köpt, än. Bilarna har även något gemensamt - de både kom till tack vare Erhard Schnell. Nu har han gått bort 92 år gammal. Erhard började på Opel som designer och hans första uppdrag var att skapa de kursiva modellbeteckningarna till Kapitän och Rekord. 1962 började han skissa på den första konceptbilen och 1965 ställdes Experimental GT ut på bilmässan i Frankfurt. 1968 rullade den första produktionsbilen av bandet med namnet GT. Mellan 1989 och 1997 tillverkades modellen Calibra som Erhard också hade ansvar för och som han kallade sin favoritbil då det var något nytt och fräscht designmässigt som han helt fritt fick jobba med. Förutom dessa två bilar anses Erhard även vara pappa till modellerna Corsa och Vectra. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0

Opel Insignia GSi facelift är här
Och nya motoralternativ

För en månad sedan delade Opel med sig av ansiktslyfta Insignia och nu presenterar man prestandaversionen GSi med det nya nyllet på Brussels Motor Show. Det som skiljer utseendemässigt sedan tidigare är bland annat en ny grill och nya adaptiva LED-strålkastare. Insidan får ett uppdaterat instrumentkluster och ett omarbetat infotainmentsystem. GSi innebär även fetare kjolpaket runt om och större fälgar. Motorn är en ny turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 230 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en ny niostegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Det finns adaptiv fjädring med inställningarna Standard, Tour, Sport och Competition. Styrning har förbättrats och för bromseriet står Brembo. Vid sidan om att visa upp uppdaterade GSi berättade Opel om deras nya tre- och fyrcylindriga motorer till Insignia som nu alla ingår i samma familj. De tidigare alternativen kom från tre olika motorfamiljer. Minst är en trecylindrig bensinturbo på 1,4 liter som ger 145 hästar och 236 newtonmeter i vrid. Sen finns det en diesel på 1,5 liter som ger 122 hästar och 300 newtonmeter. Vill man ha fyra burkar finns det även här både bensin och diesel (presenteras senare i år) att välja mellan. Bensinmaskinen som är på 2,0 liter bjuder i sitt svagaste läge på 200 hästar och 350 newtonmeter och har numera cylinderdeaktivering. Vad man får betala för nya Insignia GSi vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Opel lyfter Insignia
Lite nytt utseende och mer teknik

Nästa månad kommer Opel att ställa ut faceliftade Insignia på Brussels Auto Show men innan dess får vi se lite av nyheterna. Modellen har bland annat fått nya strålkastare, omdesignad grill och mer teknik under skalet. Hur insidan ser ut får vi dock inte reda på just nu men Opel säger att den har fräschats upp och nu känns mer modern. Det ska nu finnas trådlös laddning för smarta telefoner och ett uppgraderat infotainment-system. Vi får heller inte reda på om man har förändrat något på drivline-fronten. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Opel Corsa-e blir din från 350.000 kronor
Kommer i två stycken versioner

Nu får vi reda på vad Opels eldrivna modell Corsa-e kommer att kosta och prislappen startar på 350.000 kronor. För den pengen får du en elbil som tar sig 33 mil på en laddning enligt WLTP och som har ett batteripack på 50 kWh. Standardutrustning är bland annat Opel Connect multimediasystem med nödsamtal och fjärrfunktioner för elbilar. En pekskärm på sju tum med Bluetooth, DAB, USB och spegling av telefonen och nyckellös start ingår också. En nivå till finns och det är Corsa e-Elegance som kostar från 399.900 kronor. Då får du även en AC/DC-omvandlare på 11 kW för trefas-laddning, 17-tum stora fälgar, sportigare ratt, svart tak och digitala instrument. Bilen går att snabbladda med 100 kW och gör man det ska man kunna gå från noll till 80 procent på 30 minuter. Corsa-e går att förbeställa nu men när leverans sker är oklart för tillfället. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Fully Charged spanar in Opels eldrivna Corsa
Ingen körning tyvärr

I maj rullade Opel ut Corsa-e som är en helt eldriven version som delar mycket med nya eldrivna Peugeot 208. Nu har Jonny Smith från Fully Charged tagit sig en närmare titt på den och så här såg det ut. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Det var en eldriven rally-Corsa under skynket
Brumma utan brum i skogen

Det som fanns under skynket på teaserbilden Opel nyligen skickade ut är nu avslöjat. Det var en Corsa-e i rallyskrud för den som vill köra rally utan utsläpp. Den driver på framhjulen, har 130 hästar och väger in på 1,4 ton. Fjädringen är av rally-typ och en Torsen-diff hjälper till med kraften ner i backen. Det finns en bur och givetvis även en brandsläckare. Batteripacket är på 50 kWh och det ska räcka för omkring 33 mils körning. Bilen är byggd för att tävla med i ADAC Opel e-Rally Cup som är en ny serie som kommer att ersätta ADAC Opel Rallye Cup där man tidigare har kört med modifierade versioner av modellen Adam. Rallybilen kommer att kosta under 50.000 euro. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Opel teasar ny eldriven modell
Presenteras i Frankfurt

Opel brukar ha världspremiärer för nya modeller på Frankfurt och i år blir inget undantag. Under det här skynket står en helt ny modell och den är eldriven. Om det rör sig om en ren elbil eller bara en hybrid är dock oklart för tillfället. Exakt vad det hela handlar om får vi alltså vänta på och se. Not as shy as you might think. But we still have to hide our #electrifying secret. Do you have any idea what it could be? #IAA19 pic.twitter.com/gxOQZn0ZC3— Opel Newsroom (@OpelNewsroom) August 21, 2019 Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Opel Astra
Får bland annat niostegad automatlåda

Opel släpper nu en facelift av modellen Astra. Den får nya motorer med lägre förbrukning och utsläpp, en ny niostegad automatlåda och nya tekniska lösningar som digital hastighetsmätare och trådlös laddning av mobilen. Utöver detta är den 200 kilo lättare än sin föregångare. Under huven kan man få en 1,2-liters bensinmotor som ger 110, 130 eller 145 hästar. Det finns även en 1,4 som även den ger 145 hästar. Det finns också en ny dieselmaskin på 1,5 liter som går att få med 105 eller 122 hästar. Gasoline Particulate Filter (GPF-filter) för bensinmotorerna och Selective Catalytic Reduction (SCR)-filter för dieselvarianterna lirar med den kommande Euro 6d-standarden. Alla motoralternativ har start/stopp-funktion. På säkerhetssidan hittar vi saker som Intellilux LED matrix-strålkastare, adaptiv farthållare, filhållningsassistent, automatisk nödbroms och kollisionsvarnare. På bekvämfronten finns bland annat ergonomiska säten med ventilation och massagefunktion, ljudsystem från Bose och uppvärmd vindruta. När lanseringen kommer att ske och vad modellen då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Opel Corsa-e tar sig 33 mil på en laddning
Nu officiell

Efter läckan igår har Opel nu valt att presentera nya Corsa i versionen som flest troligtvis längtar efter - den eldrivna Corsa-e. Det här blir också Opels första rena elbil och en start på deras elektrifierade framtid. Batteripacket är på 50 kWh och kan snabbladdas från noll till 80 procent på 30 minuter. Antingen laddar man via eluttag, laddbox eller med en snabbladdare. Elmotorn är på 136 hästar och 0-100 km/h ska gå på 8,1 sekunder. Räckvidden enligt WLTP ligger på 33 mil. Utseendemässigt har modellen fått sig lite sportigare linjer och är mer kompakt än sin föregångare. Den är 48 millimeter lägre och man sitter 28 millimeter närmare backen. Bilen kan utrustas med Intellilux LED matrix-strålkastare som är adaptiva och bländfria. Vidare finns även säkerhetssystem som autobroms, dödavinkelvarnare, parkeringsassistent och adaptiv farthållare. När Corsa-e lanseras och vad den då kommer att kosta får vi inte reda på just nu, bara att det "inom kort" ska gå att boka en. Elbilen är först ut, senare presenteras även nya Corsa med bensin- och dieselmotorer. Tumnagel
57.0°
+
Bobby Green
0

Nya Opel Corsa läcker ut
Läcker?

I september kommer Opel att visa upp nya Corsa men redan nu har det läckt ut officiella pressbilder på den. Versionen vi ser här är den som väntas få namnet Corsa-e - alltså den helt eldrivna versionen. Denna bygger på samma teknik som Peugeot e-208. Mer information kommer när bilen väl är presenterad av Opel. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Opel Grandland X nu även som laddhybrid
Tar sig fem mil på bara el

Våren 2017 presenterade Opel crossovern Grandland X. Nu presenteras modellen som laddhybrid med en elmotor på vardera axel, 300 hästar och möjligheten att ta sig fem mil utsläppsfritt enligt WLTP-cykeln. Förbränningsmotorn är en turbomatad bensinfyra på 1,6 liter som alltså samsas med två stycken elmotorer. Dessa får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 13,2 kWh som man placerat under baksätet. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen, men bara när man valt AWD-läget - annars är den framhjulsdriven. Paketet med förbränningsmotorn och elmotorn fram är kopplat till en åttastegad automatlåda. Laddaren som finns ombord är på 3,3 kilowatt men det finns även ett starkare alternativ på 6,6 kilowatt på tillvalslistan. Hybrid-systemet är samma som sitter i Peugeot 3008 Hybrid4 och 508 Hybrid4. Försäljningen drar igång om några veckor men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. De första exemplaren ska nå kunder i början av nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nästa Opel Corsa väger in på 980 kilo
Har bantat 108 kilo

Opel kommer i år att lansera en helt ny generation av modellen Corsa och nu börjar man snacka lite om vad den kommer att bjuda på. Först ut är att bilen kommer att väga 980 kilo vilket är upp till 108 kilo mindre än föregångaren. För att lyckas med viktbesparingen har man i högre grad använt sig av aluminium och bantat vikten på både fram- och baksätet. Den lägre vikten ska bland annat ge bättre köregenskaper samtidigt som både förbrukning och CO2-utsläpp minskas. Nya Corsa är byggd på en helt ny plattform och kommer att komma med bensin, diesel eller elmotor. Den sistnämnda versionen som blir en ren elbil skulle man ju vilja veta lite mer om, men för närvarande är informationen tyvärr knapp. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Så här ser nya Opel Corsas LED-strålkastare ut
Lanseras i år och kommer som ren elbil

Senare i år kommer Opel att lansera den sjätte generationen av modellen Corsa. En av nyheterna bilen kommer att ha är de adaptiva IntelliLux LED matrix-strålkastarna och en bild på hur dessa ser ut får vi nu. Den här typen finns sedan tidigare i modellerna Astra och Insignia. Fräna såklart, men det mest intressanta med nästa Corsa är nog ändå att den kommer som ren elbil. Som om inte det vore nog kommer även suven Grandland X som laddhybrid. Exakt när nyheterna kommer att presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Opel lägger ned modellen Adam
Får ingen efterföljare

Sommaren 2012 presenterade Opel den nya småbilen Adam, döpt efter tillverkarens grundare. Den skulle konkurrera med modeller som Mini Cooper och Fiat 500 men den blev aldrig en lika stor hit som dessa. Nu står det klart att bilen läggs ned, och att den inte kommer att få någon efterföljare. Produktionen upphör i maj nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Opel visar GT X Experimental
Så här ser tillverkarens framtid ut

Opel visar nu den nya konceptbilen GT X Experimental. Med denna vill man förhandsvisa hur framtiden för tillverkaren ser ut designmässigt och med konceptet kommer även kärnvärdena tysk, tillgänglig och spännande. Bilen går enbart på el och senast 2024 ska alla Opels modeller elektrifieras. Den mäter fyra meter på längden och har trots att det inte ser så ut vid en första anblick bakdörrar, dessa är upphängda i bakkant för att göra insteget enklare. Batteriet som är på 50 kWh ska vara nästa generations kompakta litiumjonbatteri och det kan laddas med hjälp av induktion. Vad elmotorn bjuder på får vi tyvärr inte reda på för tillfället men sen så är detta endast ett koncept också. Mer om framtidstankarna finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Opels nya ansikte
På bilen alltså, inte gubben

Opel har väl inte varit överdrivit spännande på, hmm, länge men nu är det dags för ett nytt ansikte på deras modeller. Först ut är Opel GT X Experimental som kommer att presenteras på riktigt senare i år. Konceptet ska tydligen visa på Opels ledord som är tysk, tillgänglig och spännande. Men räkna inte med en uppsjö med nya modeller som liknar denna i år. Nä, i mitten av 2020-talet kommer vi få se resultatet av detta ute på vägarna. Opel har varit en del av Groupe PSA i ett år nu där även Peugeot och Citroën ingår. Märket går med vinst så förhoppningsvis händer det lite saker nu. Tumnagel
45.5°
+
Roger Åberg
0

Opel har nytt designspråk på gång
Vill vässa till sin profil

Hos Opel håller man just nu på att omstrukturera en hel del och en av grejerna man ska förnya är designspråket. Man vill stärka varumärket och vdn Michael Lohscheller vill att tillverkarens profil ska vässas till en aning. För att visa lite hur man tänker får vi se den här bilden som döljer en konceptbil under ett skynke. Det vi får se är ett skarpt veck på huven, ett par vassa LED-ljus och ett tydligt emblem i mitten. Allt inkapslas av breda skärmar. Målet är att bli lika djärva som man var 1969 då man visade upp konceptbilen CD. Man berättar också att en del inspiration till den nya bilen har hämtats från GT Concept som visades 2016. Innan året är slut kommer vi att få se den nya konceptbilen som visar hur Opels framtid kommer att se ut. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Opel visar nya Corsa GSi
För dig som tycker OPC är för vass

GSi är ett välbekant namn inom Opel-kretsar. Nyligen fick modellen Insignia epiteett till både sedan- och kombiversionen och emblemet betyder att Opel har sportat till bilarna lite extra. Nu kommer en klassiker i gemet tillbaka - Corsa GSi. En bil som presenterades för första gången 1987. Modellen kommer endast som tredörrars och det som får den att sticka ut är ett aggressivare kjolpaket, annan grill, större fälgar, vinge på bakluckan, röda bromsok och skrikiga lackalternativ. Sportigheten fortsätter i chassiet som ska vara lånat från värstingen Corsa OPC, även bromsarna kommer från den bilen. Självklart sitter det även vassare saker under huven, men av någon anledning berättar Opel inte vad det rör sig om för tillfället. Ryktena säger dock att den har en turbomatad fyra på 1,4 liter som ger 150 hästar. Försäljningen drar igång någon gång senare i år till ett ännu okänt pris. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Opel Corsa kommer som elbil
Lanseras 2020

Opel går nu ut och berättar att modellen Corsa kommer att komma som elbil. Nackdelen är dock att vi inte kommer att få se den ute på gatorna förrän 2020. Produktionen ska dra igång nästa år på fabriken i Zaragoza, Spanien samtidigt som nästa generation Corsa med förbränningsmotor börjar byggas på samma ställe. Vad den eldrivna versionen kommer att ha för drivlina eller räckvidd vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Opel visar skymten av ett nytt koncept
Kan det vara eldrivet?

Opel har skickat ut följande teaserbild på deras Twitter-konto men vad det rör sig om för bil är lite oklart. Den ser ut att sakna en grill vilket för tankarna till att det här kan vara ett nytt elbilskoncept från tillverkaren, men i vilken form? Är det en SUV, crossover, kombi eller en liten hatchback? När konceptet kan tänkas visas upp är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Opel Insignia GSi nu även som kombi
Sportig utan att vara jättesnabb

I juli presenterade Opel en sportigare version av Insignia med det gamla klassiska GSi-epitetet på sig. Då handlade det om sedan-versionen och nu är det dags för kombin att göra entré - här är Insignia GSi Sports Tourer. Precis som sitt syskon går bilen att få med antingen en turbomatad diesel på 2,0 liter som ger 210 hästar och 480 newtonmeter eller en bensindriven turbofyra på 2,0 liter som ger 260 hästar och ett vrid på 400 newtonmeter. Dieseln gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och toppar 231 km/h. Förbrukningen anges till 0,73 liter och utsläppet till 192 gram per kilometer. Kör man på bensin kommer man till 100 km/h på 7,5 sekunder och toppar ut vid 245 km/h. Den drar 0,87 liter per mil och släpper ut 199 gram. Oavsett motoralternativ sker drivningen på alla fyra hjul och till motorerna kopplas en nyutvecklad åttastegad automatlåda. Det finns fyra körlägen och dessa är Normal, Sport, Tour och Competition - det sistnämnda är unikt för GSi-versionerna. I de fyra hörnen sitter 20-tummare med Michelin Pilot Sport 4 S-däck och innanför framdäcken Brembo-skivor i storleken 345 millimeter med fyrkolvsok. Bilen har premiär på mässan i Frankfurt nästa vecka. Försäljningen drar enligt rykten igång i oktober men vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Opel sportar till Insignia med GSi-version
"Familjesportbilen för entusiaster"

Den som vill ha en Opel Insignia med lite mer knuff får nu ett alternativ i den nya versionen Insignia GSi. Den beskrivs som en "familjesportbil för entusiaster" och förutom sportigare design ska den även erbjuda en sportigare körupplevelse. Bilen har fått sig ett tuffare kjolpaket runt om, vinge på bakluckan, dubbla utblås, 20 tumsfälgar och Brembo-bromsar innanför dessa. Både bromsarna och chassiet ska vara utvecklade och optimerade på Nürburgring. Under huven sitter en fyrcylindrig turbomatad bensinmotor på 2,0 liter. Den ger 260 hästar och har ett vrid på 400 newtonmeter. Till motorn kopplas en helt ny åttastegad automatlåda som kan växlas med paddlar bakom ratten. Drivningen sker på alla fyra hjul och förbrukningen anges till 0,86 liter per mil, utsläppet till 197 gram per kilometer. Insignia GSi är snabbare runt Ringen än förra generationen Insignia OPC och anledningen är bland annat att den är 160 kilo lättare. Förutom bensinturbon kommer Insignia GSi även att erbjudas med en ny turbodiesel-motor. Världspremiär blir i Frankfurt i september. Till Sverige kommer bilen i början av nästa år, men något pris vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Grandland X - ny SUV från Opel
Ytterligare en medlem i kompaktklassen

Opel breddar nu sitt SUV-utbud med den nya modellen Grandland X. Det är en bil i den oerhört populära kompaktklassen där Opel redan har modellerna Crossland X och Mokka X, den här blir dock trots att den är liten störst i gänget. Premiär blir det i höst på bilmässan i Frankfurt. Bilen mäter 4,47 meter på längden, 1,84 på bredden och 1,63 på höjden. Hjulbasen ligger på 2,67 meter och fem personer ska kunna sitta bekvämt på insidan. I lastutrymmet ska det gå in 514 liter, och som max 1 652 liter. På säkerhetssidan hittar vi saker som adaptiv farthållare med fotgängardetektor och automatisk nödbromsning, trötthetsvarnare, parkeringshjälp och 360-graders kamera. Bilen har även LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus och automatiskt helljus. Vad Grandland X kommer att kosta när den väl lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nya Opel Insignia som skogsmulle
Det här är Country Tourer

I går fick vi reda på priserna för Opels nya Insignia och i dag väljer man att presentera modellen i det lite mer ruggade utförandet Country Tourer. Den här, precis som alla andra i den här klassen, förses med plast runt hjulhusen, fejkade hasplåtar och en något högre markfrigång (20 millimeter). Självklart sker även drivningen på alla fyra hjulen så att man kan ta sig fram på grusvägen till sommarstugan. Bilen får en ny åttastegad automatlåda och istället för en traditionell bakre differential har Country Tourer automatisk vridmomentfördelning till det bakhjul som behöver kraften bäst. Detta sker via två elektroniskt styrda flerskiviga kopplingar. Det finns tre stycken olika körlägen och dessa är Standard, Sport och Tour. Världspremiären sker i Frankfurt i september och bilen kommer att finnas hos återförsäljare till hösten. Något pris har vi tyvärr inte fått ännu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nya Opel Insignia blir din för 229 900 kronor
Går nu att beställa

Nu är priserna klara för Opels nya Insignia Grand Sport och Sports Tourer och bilarna går nu att beställa. Till Sverige kommer sedanen i början av juni men kombin dyker inte upp förrän i september. Priset börjar på 229 900 kronor och för den slanten får du 1,5 Turbo Enjoy med 165 hästar och en sexpetad manuell växellåda. Det kommer att finnas två stycken utrustningsnivåer och dessa är Enjoy och Business. Motormässigt finns det inledningsvis två stycken bensinmotorer på 165 respektive 260 hästar och en dieselmotor med 170 hästar. Vill man ha kombi kostar detta 8 000 kronor extra. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Opel visar nya Insignia i kombiutförande
Större, säkrare och du kan tåflörta med den

I december fick vi se nya Opel Insignia i sedanutförande och nu är det dags för kombin att visa upp sig. Den heter på Opelspråk Insignia Sports Tourer och den lovar att vara roligare att köra än föregångaren samtidigt som den ska ha fått ett 100 liter större bagageutrymme. För att komma åt detta ska man även kunna tåflörta med bilen - vifta med foten under den bakre stötfångaren så åker luckan upp. Bilen ska vara upp till 200 kilo lättare än föregångaren och den har modern teknik som adaptiva LED-strålkastare, filhållningsassistent med automatisk styrkorrigering och en huv som poppar upp och skyddar fotgängare om man skulle råka krocka. På tillvalssidan finns bland annat baksäte som går att dela 40/20/40. I övrigt erbjuds i princip samma saker som till sedan-syskonet. Fyrhjulsdrift går att få och denna kopplas till en åttastegad automatlåda, vilket är första gången för Opel. Den nya bilen visas upp på bilmässan i Genève i mars. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0