m
Artiklar i kategorin Bil / Pagani

En Pagani Zonda Cinque bjuder på lite motorljud
Ja men så trevligt

I såna här tider behöver vi saker som piggar upp och motorljudet från en manuellt växlad Pagani Zonda Cinque är precis en sådan sak. Lyssna och njut! Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Horacio Pagani visar Imola och Huayra Roadster BC
Det blev ju inget i Genève

Pagani hade ju tänkt att ställa ut Huayra Roadster BC och Imola på mässan i Genève men det blev ju inget med det tyvärr. Därför har man istället gjort denna video där grundaren Horacio Pagani visar upp bilarna. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Kort dokumentär om Pagani Huayra Roadster BC
Så blev superbilen till

Pagani har släppt den här dokumentären som lyfter fram hur man skapade modellen Huayra Roadster BC. Det hela började 2017 när tillverkaren började få in handpenningar på en roadster-version av Huayra BC. Problemet var bara att bilen inte existerade, och det fanns inga planer på det heller. Till slut gav man dock efter och bestämde sig för att tillverka bilen. När den presenterades förra året var alla 40 stycken exemplar redan sålda. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Pagani hyllar Imola-banan med ny specialversion
Den här Huayran blir din för fem miljoner euro

Pagani har släppt ytterligare en specialversion av modellen Huayra och den här kallar man för Imola. Namnet syftar som ni säkert förstår till den världsberömda Imola-banan som finns i Italien. Man har krämat ur ännu mer effekt ur den dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter och här ger den 827 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till bakhjulen via en sjustegad Xtrac-låda. Annat nytt är jättevinge på bakluckan, annan diffusor bak, takscoop och ny ännu mer aerodynamisk front. Bilen har även bantat lite, bland annat genom ny färgteknik som sparar fem kilo, och vågen stannar därför på 1246 kilo torr. Pagani kommer att ta med sig bilen till Genève nästa månad. Endast fem stycken kommer att byggas och varje kostar fem miljoner euro. Inte helt oväntat är alla redan sålda. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Pagani har byggt ytterligare en specialare av Huayra
Imola tillverkas endast i fem stycken exemplar

Pagani gillar att bygga specialversioner av sina modeller. Nu har man tagit fram en ny Huayra som är den mest extrema hittills. Den kallas för Imola och kommer endast att tillverkas i fem stycken exemplar. Specialaren är framtagen för Oleg Egorov som är grundare av tuning- och stylingfirman TopCar Design. Det ryktades tidigare om att bilen skulle döpas till Dragon men så blev det alltså inte. Karossen är i synlig kolfiber med orangea detaljer överallt. Kjolpaketet runt om är aggressivare än tidigare och lite inspiration har hämtats från syskonet Zonda 760 när det kommer till det större takscoopet, monstervingen där bak och "hajfenan" som kopplar ihop dessa. Om man har gjort något med drivlinan är oklart just nu, men troligtvis ger den dubbelturbomatade V12:an mer än de 745 hästarna som Huayra BC bjuder på. Vad Oleg har fått betala för sin bil vet vi inte, men det kanske är bäst så. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Pagani erkänner att de har funderat på en SUV
Inte ni också...

Nej. Inte ni också. Nu erkänner Pagani att de också har tankar på att ta fram en SUV. Ingen tillverkare verkar komma undan detta ofog till fordon eftersom folk uppenbarligen tror sig behöva detta påhitt. En sak som inte är lika illa är dock att tillverkaren bekräftar att AMG:s V12:a inte kommer att försvinna i någon slags downsizing-spiral, i alla fall inte förrän tidigast 2026. Uppföljaren till modellen Huayra som för tillfället har internkoden C10 förväntas dyka upp 2022. Grundaren Horacio Pagani säger så här om SUV-planerna: "If I had to come up with a Pagani SUV, it would need to have a price tag of €3 million or above to be in line with our current strategy. We don’t know if there is any market for such a product, but there could not be any compromise. If there is a Pagani badge on a vehicle, it must be the highest quality. But it is something that has been discussed a number of times with collectors. We would access the technology of Mercedes-Benz because they produce SUVs, and because of the close relationship we enjoy, we could maybe use the big SUV platform. It’s something that has been in the back of my mind, but the journey from concept to reality for anything like that is a long one." Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Pagani släpper reklamfilm
Bli inspirerad och inspirera

1992 grundade Horacio Pagani Automobili Pagani. Då var det få som trodde att den lilla italienska tillverkaren skulle överleva och utgöra något hot mot jättarna, men som ni alla vet så blev det precis så. För några veckor sedan presenterade man Huayra Roadster BC men alla 40 stycken exemplar var redan sålda långt innan dess, trots prislappen på 3,5 miljoner dollar. I den här reklamfilmen får vi se när Horacio tar med ett ungt fan på en snabb åktur i en sådan, något som grabben sent lär glömma. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Pagani Zonda Revolucion på Monza
Örongodis!

Få bilar låter så trevligt som Paganis modell Zonda. Sommaren 2013 släppte företaget banversionen Zonda Revolucion och några sådana var nyligen och brummade lite på Monza. 7,3-liters V12:a utan överladdning som får andas fritt, inte så dumt alls. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

TopCar Design har beställt en Pagani Huayra Dragon
Ny specialare

Pagani har testat en Huayra-prototyp de senaste månaderna vilket har fått ryktena att florera. Nu får vi reda på vad det hela handlar om och det är den här specialversionen man kallar för Dragon. Ett av de fem stycken exemplaren ska tydligen den ryska custom-firman TopCar Design ha beställt. Bilen utrustas med allehanda aerodynamiska nyheter och får som vi kan se ett ganska så aggressivt utseende. De extra bitarna är som väntat tillverkade i kolfiber och baktill sitter en rätt så maffig vinge. Förmodligen baseras bilen på värstingen Huayra BC som levererar 745 hästar och hela 1 100 newtonmeter ur V12:an. Dragon kanske till och med får mer effekt än det här. Pagani håller även på att jobba med en uppföljare till Huayra som började säljas 2012 så detta kan vara den sista versionen ut. Sen tidigare vet vi dock att Pagani älskar specialversioner så modellen kan mycket väl få leva kvar i ett par år till. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Pagani hyllar Zondas 20-årsjubileum med överraskning
Kan det vara ytterligare en specialversion månntro?

Jag har tappat räkningen på hur många specialversioner Pagani har släppt av sin modell Zonda. Den presenterades för första gången i Genève 1999 som Zonda C12 och resten är historia. Och det betyder även att det i år är 20 år sedan den först såg dagens ljus. Detta är självklart inget som tillverkaren kommer låta passera förbi obemärkt, så man har en stor överraskning på gång som man tror att alla kommer att älska. Exakt vad det är får vi vänta lite med, men det är ju inte omöjligt att det handlar om ytterligare en specialversion av Zonda. Eller kanske en ny version av Huayra? Officiellt blir det i alla fall på årets mässa i Genève som drar igång den 5 mars. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Doug DeMuro går igenom en Pagani Huayra
Därför tycker han att den är värd 3 miljoner dollar

En Pagani Huayra är inget man ser varje dag på gatorna direkt. Doug DeMuro har fått bekanta sig med en och som vanligt går han igenom minsta lilla detalj på bilen, vilket alltid är trevligt. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Pagani Zonda HP Barchetta kommer att kosta 15 miljoner
Euro!

Pagani Zonda HP Barchetta finns i ett exemplar som grundaren Horacio Pagani äger. Nu har man bekräftat att man kommer att bygga två bilar till och att de kommer att bli dyra. Mycket dyra. Prislappen ligger på 15 miljoner euro och båda bilarna som planeras att byggas är sålda. Galet. Tumnagel
24.2°
+
Roger Åberg
0

Pablo har delat av sov- och vardagsrum med en Zonda R
Spektakulärt!

Den argentinska racerföraren Pablo Pérez Companc har en lägenhet i Miami som ska ha kostat 8 miljoner dollar. Men det är inte det spektakulära utan det spektakulära är att han har delat av sov- och vardagsrum med en Pagani Zonda R. Men Pablo lugnar oss med att det inte är en körbar bil, det har nämligen bara gjorts 15 stycken Zonda R. Bilen som hänger i lägenheten är istället en kopia som inte har motor och allt annat under skalet. Det hade ju blivit lite tungt. Tumnagel
31.3°
+
Roger Åberg
0

Konstnär penslade färg på en Pagani Zonda S
Tog fyra dagar

En Pagani Zonda S har fått agera canvas åt konstnären Shalemar Sharbatly som gått loss på den med alla möjliga olika färger. Hon handmålade allt med pensel och de flesta tycker troligtvis att så här får man inte alls göra på en sån här speciell bil. Men ni kan vara lugna, innan hon gick loss med penseln monterades en film på bilens lack så det är den hon har målat på. När man tröttnat på färgexplosionen är det alltså bara att plocka av filmen. Fyra dagar tog det för Shalemar att färdigställa sitt verk. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Lyssna på Pagani Zonda Revolucion
Mums för stigbygeln

Ibland är allt man behöver lite lugn och ro, ett par maffiga hörlurar och skönsången ur en Pagani Zonda Revolucion. Håll till godo. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Leasa en Pagani Huayra för endast 25.000 dollar i månaden
Rimligt!

Folk snackar om leasing av laddhybrider och annat tråkigt, men det man egentligen vill ha är ju en Pagani Huayra eller hur? Nu kan du faktiskt leasa en sådan, och det kostar endast lite mer än en Outlander PHEV. För 25.339 dollar i månaden kan du ratta omkring en Pagani Huayra Roadster och vara kung på gatorna. Dock måste du även hosta upp 700.000 dollar i handpenning. Dealen kommer från företaget Putnam Leasing och avtalet sträcker sig över 60 månader. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den sista Pagani Huayran tillverkad
Det blev 100 stycken totalt

När Pagani presenterade den nya modellen Huayra 2011 berättade man att den endast skulle tillverkas i en begränsad upplaga, och att antalet i coupé-utförande skulle vara 100 stycken exemplar. Nu har man nått det antalet och bilen vi ser här, Huayra L’Ultimo, sägs vara den allra sista. Bilen är beställd av Brett David som är vd på Prestige Imports och den har samma färgtema som Lewis Hamiltons F1-bil. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Pagani släpper elbil 2025
Där ser man

Grundaren av superbilstillverkaren Pagani, Horacio Pagani, har nu gått ut och meddelat att de har en elbil i pipelinen. Den kommer att presenteras 2025 och för tillfället är det 20 stycken anställda som jobbar med projektet. Horacio meddelar att bilen inte kommer att ha självkörande teknik utan att man bygger bilar som folk själva ska köra. Innan elbilen kommer dock ytterligare en superbil med monsterstort hjärta från Mercedes-AMG. Den bilen kommer att erbjudas med manuell växellåda eftersom folk tjatat så mycket om det den senaste tiden. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Playboyen Lapo Elkann har designat en Pagani
Inspirerad av Fiat Turbina Concept

Lapo Elkann är barnbarn till Giovanni "Gianni" Agnelli som tidigare var vd för Fiat. Lapo är själv entreprenör och har en något stökig bakgrund med droger och festande. Han anses vara en riktig playboy och flanerar gärna omkring på röda mattor iförd kläder som sticker ut - kanske är det också anledningen till att han 2008 blev utnämnd till International Best Dressed av tidningen Vanity Fair. Han gillar bilar och har hela livet levt i bilvärlden. 2011 jobbade han tillsammans med Gucci för att ta fram en specialversion av Fiat 500 och han har varit den drivande kraften i Ferrari Tailor Made där kunderna får speca upp sina bilar precis som de vill ha dem. Nu har hans företag Garage Italia Customs tillsammans med Pagani tagit fram en specialversion av modellen Huayra och den kallas för Huayra Lampo. Inspirationen kommer från Fiat som 1954 skapade den häftiga konceptbilen Turbina. Den hade en mittmotor med tre stycken turbiner monterade på sig och en total effekt på 300 hästar. Lite designdetaljer från konceptet hittar vi alltså på den här Huayran som man har filat på under två års tid. Förutom lack och färgsättning är bilen original vilket innebär att den har en mittmonterad V12:a på 6,0 liter som ger 730 hästar. Proud and Happy?????????? #pagani #garageitaliacustoms #lapoelkann #horaciopagani #huayrapagani #customcar #drivetastefully #motioncouture #carporn #supercar Ett inlägg delat av " style=" color:#c9c8cd; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:normal; line-height:17px;" target="_blank"> Garage Italia (@garageitaliacustoms) Dec 14, 2017 kl. 2:45 PST Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Pagani presenterar Zonda Fantasma Evo
Återuppväckt i nytt utförande

Det känns inte som att jag kommer att bli såpass gammal att jag kommer att få uppleva när Pagani lägger ned modellen Zonda. De fortsätter att putta ut specialversioner till höger och vänster trots att uppföljaren Huayra funnits ett bra tag nu. Det här är i alla fall den senaste Zondan, och den heter Fantasma Evo. Det som särskiljer den här lite är att den har haft ett tidigare liv. 2005 lämnade den fabriken som den första högerstyrda Zonda F man byggt. 2012 kraschade den hårt i Hong Kong och efter det skickades den tillbaka till fabriken. Där byggde man upp bilen igen och gav den tilläggsnamnet Fantasma. Nu har den varit på besök där igen och lagt till Evo-epitetet. Det senaste man gjort är bland annat att lacka delar av kolfiberkarossen i mörkrött och låta resten vara rent kolfiber. Små vingar och en stor har adderats, samt en ny huv, en omgjord bakdel och en del pinstriping. Precis som andra Zonda 760-versioner har även denna en 7,3-liters V12:a från Mercedes-AMG helt utan överladdning som levererar 760 hästar. Vad ägaren har fått betala för alla modifikationer framgår inte men det är troligtvis mer än man vill tänka på. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Välkomna våren med Pagani Huayra Roadster
Tyvärr är alla redan sålda

Nästa månad kommer Pagani att ha premiär för den öppna versionen av Huayra kallad Roadster på mässan i Genève och nu får vi ta del av de första bilderna och informationen kring bilen. Exemplaret vi ser här skäms verkligen inte för karossen i kolfiber utan visar upp allt genom den blåa lacken. Blir du sugen när du ser bilen och nyss har vunnit på lotto måste jag tyvärr meddela att alla 100 exemplar redan är sålda. Frånpriset innan skatt för de som fick en var 2 280 000 euro. Pagani lovar att Huayra Roadster inte bara är en Huayra där man kapat av taket utan att det ligger mer finlir bakom än så. Bilen väger faktiskt 80 kilo mindre än coupén och ska vara ännu lite mer vridstyv. Vågen stannar på 1 280 kilo. Cabben får även en uppdaterad version av Mercedes-AMG M158-V12:an på 6,0 liter. Den ger 764 hästar och har ett vrid på över 1 000 newtonmeter redan från 2 400 varv. Motorn kopplas till samma nya sjustegade semitautomatiska låda från Xtrac som sitter i Huayra BC. Ingenjörerna har även justerat fjädringen och speciellt utvecklat denna för cabben. För att hjälpa bilen att stanna sitter det keramiska skivor från Brembo på 380 millimeter runt om med sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak. Fälgarna mäter 20 tum fram, 21 bak och Pirelli-däcken de är klädda med är speciellt framtagna för bilen. Vidare är även ESP:n omarbetad och den erbjuder nu de fem körlägena Wet, Comfort, Sport, Race och ESC Off. Grattis till er som fick möjligheten att köpa! Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Pagani visar ytterligare en specialversion av Huayra
Den här får tilläggsnamnet Pearl

I kategorin flest specialversioner av en och samma modell ligger Lamborghini högt på listan men troligtvis slås de av Pagani som nu säkert byggt fler specialare av modellen Zonda än originalversioner. Temat fortsätter med modellen Huayra och nu presenteras nästa bygge som bara kommer i ett enda exemplar. Detta kallar man för Huayra Pearl och det är en bil som tagit designteamet nästan ett år att ta fram. Den har fått både delar och formspråk från Zonda R, Zonda S och Huayra BC och ingenjörerna ska även ha finjusterat aerodynamiken och chassiet för att göra bilen ännu bättre än tidigare. Exakt vad som har gjorts är dock oklart. Vem som har beställt bilen och vad den har fått för prislapp framgår inte för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Bankörning med Pagani Huayra BC
Låter bra

Jag har tidigare tyckt att Paganis modell Huayra inte haft särskilt roligt motorljud, turbosnurrorna tar liksom över och det hyschar och pyschar på tok för mycket. Detta verkar de ha fixat till med den vassare versionen Huayra BC, som de här klippen från lite bankörning med bilen visar. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Så låter Pagani Huayra BC
Dyr popcornmaskin

I fredags presenterade Pagani en riktig hårig version av modellen Huayra. Den heter Huayra BC och hur den låter får vi höra här. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Pagani presenterar äntligen Huayra BC
Snabbare växellåda, 130 kilo lättare och 790 hästar

2011 presenterade Pagani modellen som skulle ta över efter Zonda - Huayra. Nu är det dags efter många rykten och väntan för en värre version att göra entré och den kallas för Huayra BC. Mer effekt, lägre vikt, vinge på bakluckan och kolfiberdetaljer är receptet. När det först började snackas om specialversionen ryktades det att den skulle få 100 hästar mer än dagens Huayra men riktig så blev det inte. BC har 790 vilket är 60 fler, vilket också borde räcka tycker man. Vridet anges till 1 100 Nm och all kraft kommer från en dubbelturbomatad V12:a på 6,0 liter. Denna koloss kopplas till en helt nyutvecklad sjustegad semi-automatlåda med paddlar från Xtrac. Den nya lådan kapar växeltiderna från 150 till 75 millisekunder och väger hela 40 % mindre än vad en dubbelkopplingslåda skulle göra. Via lådan går effekten till bakhjulen. Bilen väger in på 1 350 kilo vilket innebär att man lyckats banta den med 132 kilo jämfört med vanliga Huayra. Viktbesparingen kommer bland annat från ett nytt avgassystem i titan som endast väger 2,9 kilo och på så vis är hela 7,1 kilo lättare än tidigare. Annat som monterats är nya Brembo-bromsar som också sparar vikt, samt smidda fälgar som tillsammans väger nio kilo mindre. Sist men inte minst är att Pagani tagit fram ett nytt kompositmaterial som sägs vara 50 % lättare och 20 % starkare än kolfiber, men några detaljer kring detta supermaterial får vi tyvärr inte. Aerodynamiken har förbättrats genom en större splitter fram, vingar på stötfångaren, den feta vingen på bakluckan och en rejäl diffusor bak. Varenda karosspanel är ny förutom taket och för det mesta är det kolfiber det handlar om. Insidan har fått mer Alcantara och kolfiber och nya sportstolar har monterats, i övrigt är det sig likt med ett detaljarbete som imponerar. Namnet BC står för Benny Caiola, en kompis till Horacio Pagani som även var den första personen som var kund hos tillverkaren. Endast 20 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 2,3 miljoner euro. Det stoppar som vanligt inte de som har gott om pengar, och jag kan meddela att alla bilar redan är slutsålda. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Pagani teasar värstingversion av Huayra
Får jättevinge och antagligen mer effekt

Paganis Huayra är redan vass som den är men allt går ju som bekant att vässa till. Därför är en specialversion av modellen snart på gång, och det här är den första officiella teaserbilden på vad som komma skall. Med bilden kommer även beteckningen BC men vad den står för är oklart för tillfället. V12:an som i dag lämnar 730 hästar och 1 000 Nm skräms antagligen upp en del samtidigt som en del andra saker slipas till, exempelvis aerodynamiken som förbättras med en jättevinge på bakluckan. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på omkring 23 miljoner kronor. Premiär blir det antagligen på bilmässan i Genève. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Specialbeställd Huayra avtäcks med säckpipor
Miller Motorcars ställde till med kiltfest

När Miller Motorcars skulle leverera den här Paganin gjorde man det fullt ut. Huayran som fått tilläggsnamnet Scozia är lackad i grått och interiören går i skotskrutigt och matchar familjevapnet till ägaren. För att värna om temat var det givetvis kiltbeprydda säckpipeblåsare på plats när avtäckningen skedde, och så här såg det ut. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Pagani Huayra är slutsåld
Och cabben kommer nästa år

GTspirit har fått sig en pratstund med Pagani som berättat lite nyheter. Modellen Huayra som endast byggs i 100 exemplar är slutsåld, alla är alltså beställda. Det kommer dock ta ett tag till innan alla är färdigbyggda eftersom man endast har en kapacitet på 45 stycken bilar om året. Men om du inte hann att lägga en beställning behöver du inte bli genomdeppig, Roadster-versionen presenteras nämligen på bilmässan i Genève nästa år. Du har alltså nästan mer än ett år till på dig att spara pengar. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Nytt elbilsrekord på Pikes Peak
Sattes av en Mitsubishi MiEV Evolution III

En Mitsubishi MiEV Evolution III med föraren Greg Tracy bakom ratten har slagit nytt rekord för elbilar på Pikes Peak. När Greg passerade mållinjen stannades klockan på 9:08.188 vilket var en klar förbättring mot det förra rekordet som låg på 9:46.530. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Pagani vägrar att släppa Zonda
Du kan fortfarande få specialversioner

Den som trodde att Zonda Revolucion var den sista Zondan Pagani skulle producera hade fel. Företaget verkar inte kunna släppa produktionen av modellen och lanserar specialversionerna 760 X och 760 LM för de med riktigt packade plånböcker. Bägge bygger på 760 vilket innebär en V12:a på 7.3 liter som ger 760 hästar. 760 X väntas vara beställd av en person i Kina och den kommer i babyblått, naken kolfiber och med pinstriping. 760 LM ska tydligen till Andorra och den har inspirerats av Le Mans-prototypen. Den får en gigantisk vinge på bakluckan, nya strålkastare, luftintag på huven och bredare skärmar. Vad dessa specialare går loss på vet vi inte för tillfället, och det kanske är bäst också. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0