Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Peugeot

Nya Peugeot 3008 läcker ut
Läcker?

Ett gäng bilder på faceliftade Peugeot 3008 har läckt ut och så här ser alltså uppdateringen ut. Modellen får lite inspiration från storasyskonet 508 och vi ser även lite av nya 208 här. Exakt när nyheterna ska presenteras officiellt är oklart för tillfället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nissan visar mer av fyrhjulsdriften e-4ORCE
Kommer hamna i framtida elbilar

Nissan har byggt en Leaf-prototyp för att demonstrera den elektriska fyrhjulsdriften e-4ORCE som ska hamna i framtida eldrivna modeller. Tekniken ska vara i slutskedet av utvecklingen och man ska ha tagit med sig många lärdomar från både GT-R och systemet som sitter i modellen Patrol. Nissan beskriver e-4ORCE med orden "revolutionary new all-wheel control technology" och "balanced, predictable power in any situation". Det ska ge blixtsnabb men ändå mjuk acceleration, förbättrad kontroll över bilen, bättre köregenskaper och skarpare styrning. Grundinställningen är 50/50 för viktfördelningen men 100 procent av kraften kan skickas fram eller bak om det skulle behövas. Vilken eller vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken återstår att se. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot rullar ut eldrivna minibussen e-Traveller
Kommer 23 mil på en laddning

Peugeot presenterar nu en eldriven version av minibussen Traveller och givetvis får den namnet e-Traveller. Den går att få i längderna 4,95 meter eller 5,30 meter lång. Man kan trycka in upp till åtta stycken personer och då ska man ändå kunna lasta 1500 liter om man har den långa versionen. Väljer man femsits ökar utrymmet till hela 3000 liter. Använder man bara de två främre sätena har man 4900 liter att fylla med skräp. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på sega 13,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Under golvet sitter ett batteripack på 50 kWh och det tar slut först efter 23 mil. Har man en laddare på 100 kW ska man kunna få upp till 80 procents laddning på 30 minuter. En full laddning tar fem timmar med 11 kW och 7,5 timmar med 7,4 kW. Kör man sladd i vanligt vägguttag får man dock vänta hela 31 timmar innan batteriet är fullt om det var tomt. e-Traveller lanseras senare i år men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Pigg Peugeot 207 med sinnessjukt motorljud
Hej vad det går!

På Leadfoot Festival som anordnades i februari deltog den här Peugeot 207. Men det är inte den aggressiva karossen eller fläskiga bakvingen som får den här bilen att sticka ut, utan motorljudet. Lyssna bara, och njut. V6:a på 3,5 liter hämtad från en Formula Renault-bil. 450 hästar vid 8500 varv, fyrhjulsdrift, sexväxlad låda och 0-100 km/h på 2,6 sekunder. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

DrivingElectric testkör Peugeot e-208
Så här tycker de om elbilen

DrivingElectric har nu gjort en ordentlig provkörning av Peugeot e-208 och enligt dem är den både rolig att köra och ett smart köp om man är ute efter en elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Peugeot 208 har utsetts till Årets Bil 2020
Gratulerar!

En jury som består av av 60 stycken europeiska motorjournalister har nu bestämt vilken som blir Årets Bil 2020 och utmärkelsen gick i år till nya Peugeot 208. Modellen hyllas bland annat för sin design, sin teknik och för att den erbjuds både med förbränningsmotorer och som ren elbil. 110.000 kunder i Europa ska ha beställt en ny Peugeot 208. Bilen kostar från 159.900 kronor, elversionen e-208 börjar på 359.900 kronor. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Taxi-stylad Peugeot 406 till salu
Lek att du är Daniel Morales

Huvudpersonen i Taxi-filmerna har alltid varit den vita Peugeoten. De första filmerna hade en 406 och sedan blev det 407. I Taxi 2 kör Daniel som han kallas runt med en faceliftad 406 och en replika av denna bil ligger nu uppe till försäljning för 3500 dollar på en rysk sida. Bilen har 28.000 mil på mätaren och under huven sitter en bensinfyra på 1,8 liter och 120 hästar. Lite mindre alltså än vad exemplaret i filmen hade, där satt det nämligen en V6:a på 2,9 liter och 210 hästar. Ingen värsting det heller men lite vassare. Motorljudet tog man dock från rallybilen Peugeot 306 Gti Evo 2 som har en 2-liters fyra på 280 hästar. Utseendet på kopian verkar man i alla fall ha fått till rätt. Du hittar bilen på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-208 blir din för 359.900 kronor
Just nu lanseringspris

I februari presenterade Peugeot helt nya 208 och det som kanske är mest intressant med modellen är att den kommer som ren elbil - e-208. Nu får vi reda på vad den kommer att kosta. Man börjar med ett attraktivare lanseringspris och det gör att du får en bil från 359.900 kronor. Det ordinarie priset är annars 419.900 kronor. För slanten får du versionen man kallar för Active och som inte innehåller så värst mycket prylar. Sen heter utrustningsnivåerna Allure, GT-Line och slutligen GT. Hoppet mellan alla är 20.000 kronor och vad som ingår hittar ni på länken nedan. e-208 erbjuds endast med fyra dörrar och tar sig 34 mil på en laddning enligt WLTP. Man kan snabbladda med 100 kW och får då upp till 80 procent på 30 minuter. Som ni säkert redan vet så är modellen syskonbil med Opel Corsa-e som ni kan läsa mer om nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Lyssna på Peugeot 905
Det var allt

Nej, en Peugeot 308 SW har inget fräsigt motorljud, men det har däremot Peugeot 905. Det är en Le Mans-prototyp med en 3,5 liter stor V10:a utan överladdning i sig. Den låter trevligt, mycket trevligt. Lyssna här ovan så förstår ni själva. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-208 kommer att kosta runt 360.000 kronor
Svenska priser är strax klara

En tipsare till Teknikens Värld säger sig ha fått uppgifter på vad helt eldrivna Peugeot e-208 kommer att kosta. Priset sägs börja på 359.900 kronor och då får man versionen som kallas för Active. Sen finns Allure för 379.900, GT-Line för 399.900 och GT för 419.900 kronor. De olika nivåerna beror på utrustningen men under skalet är det samma hos alla. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 50 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig 34 mil (WLTP). Preliminär leveranstid för de första kunderna sägs vara mars nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Svenska priser på Citroën och Peugeots laddhybrider
Lanseras nu i höst

Nu ska de första laddhybriderna från Peugeot och Citroën lanseras i Sverige och därmed får vi priserna på dessa. Först ut är DS 7 Crossback E-Tense, Peugeot 3008 SUV, Peugeot 508 och Peugeot 508 SW - alla med sladd. DS 7 Crossback E-Tense har fyrhjulsdrift, 300 hästar, drar 0,14 liter per mil och ska ta sig 5,8 mil på bara el. Priset för denna startar på 479.900 kronor och den går att beställa nu. Förmånsbeloppet landar på från 1391 kronor i månaden. Därefter lanseras Peugeoterna. 3008 SUV kostar från 429.900 kronor, 508 från 444.900 och 508 SW från 449.900 kronor. Under hösten kommer även de rena elbilarna DS 3 Crossback E-Tense och Peugeot e-208 att lanseras men några priser har vi inte där än tyvärr. Nästa vår kommer e-2008 som blir Peugeots första helt elektriska SUV. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Auto Express tar sig en titt på Peugeot e-Legend Concept
Snyggingen som inte blir av

På bilmässan i Paris förra året överraskade Peugeot med den helfräna eldrivna konceptbilen e-Legend. Många diggade den och Peugeot sa att den skulle bli verklighet om en halv miljon människor skrev på en online-undersökning som man satte upp. Tyvärr var det bara omkring 60.000 som gjorde detta så bilen kommer inte att bli av. Auto Express har fått en stund med den så att vi i alla fall kan få se lite mer. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Regular Car Reviews kör en Peugeot 205 GTI från 1986
Härlig klassiker

Nästa bil att provköra och redovisa för Regular Car Reviews är den här gamla godingen som på senare år har blivit något för samlare. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot rullar ut ny 2008 SUV
Kommer som elbil

Peugeots kompakta SUV 2008 presenteras nu i en ny generation. Förutom ett utseende som passar bra in bland övriga modeller erbjuds den som ren elbil - något som säkerligen kommer att uppskattas av många. Modellen mäter 4,3 meter på längden och har en hjulbas på 2,6 meter. I bagageutrymmet ska det gå in 434 liter. Insidan bjuder på den senaste generationen av i-Cockpit. Med denna får du en kompakt ratt med bra grepp, en tio tum stor kapacativ pekskärm på mittkonsolen och en head up-display som visar information i 3D. Mest intressant med bilen är nog eldriften. Denna version kallas för e-2008 SUV och under skalet finns en elmotor på 136 hästar med 260 newtonmeter i vrid. Den matas av ett batteripack på 50 kWh och enligt WLTP ligger räckvidden på 31 mil. Att ladda tar 16 timmar via ett vanligt eluttag. Har du en laddbox tar det mellan 5-8 timmar. Står du vid en laddstation som erbjuder 100 kW tar det 30 minuter att ladda upp till 80 procent. Vill man inte köra elbil finns även bensin- och dieselmotorer med olika effektuttag. Global lansering är i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Peugeots fräna koncept e-Legend
Bygg!

Förra hösten presenterade Peugeot den eldrivna konceptbilen e-Legend. Den är en hyllning till klassikern 504 Coupé och i mina ögon en riktig läckerbit. Självklart var bilen på plats på årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este, och här får vi en lite närmare titt på hur den ser ut. Ett gäng bonusklipp nedan bara för att. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Hillclimb med Sébastien Loeb i en snabb Peugeot 208
Hej vad det går!

Här ser vi när rallyföraren Sébastien Loeb brummar lite med en hyfsat pigg Peugeot 208. Som väntat är det ingen vanlig standardbil det handlar om utan istället en helt specialbyggd skapelse med 208-utseende. Under skalet finns bland annat en dubbelturbomatad V6:a som lämnar hela 875 hästar. Den siffran är också samma som antalet kilon på hela ekipaget, så det rör på sig när man gasar minst sagt. Drivningen sker på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på snabba 1,8 sekunder - 0-200 ska bara ta 4,8 sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered blir verklighet
Var väl ingen jätte-överraskning dock

För lite mer än två veckor sedan visade Peugeot upp konceptbilen 508 Peugeot Sport Engineered. En laddhybrid med 400 hästar som såg relativt färdig ut för produktion. I samband med att bilen nu visas upp i Genève bekräftar chefen Jean-Philippe Imparato att den kommer att bli verklighet. När den kommer att presenteras utan koncept-stämpel är dock fortfarande oklart. Itx27s not a slim chance... We ARE going to make it! ?? #GIMSSWISS #Peugeot508Concept https://t.co/1yCcsgm4M6— Jean-Philippe Imparato (@JPImparato) 5 mars 2019 Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Peugeot 208 här
Välj mellan bensin, diesel eller eldrift

Efter läckan förra veckan är nu nya Peugeot officiellt presenterad. Bilen är byggd på PSA-gruppens nya plattform CMP/e-CMP (Common Modular Platform) och den gör det möjligt att erbjuda modellen med bensin, diesel eller elmotor. Den sistnämnda som troligtvis är mest intressant kallas för e-208 och det är en ren elbil. Den lanseras samtidigt som de övriga alternativen och bjuder på en motor som levererar 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 50 kWh vilket räcker för att komma 34 mil på en laddning enligt WLTP. Batteriet ligger i golvet och både interiör och bagageutrymme ska vara samma som i en vanlig 208. Via ett vanligt uttag tar det 16 timmar att ladda, med en Wall Box på 7,4 kW kapas tiden till 8 timmar och har man en starkare sådan på 11 kW är tiden 5,15 timmar. Laddar man på en publik laddstation kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Övriga motoralternativ är bensin med 75, 100 eller 130 hästar eller en dieselmaskin med 100 hästar. På säkerhetsfronten hittar vi bland annat adaptiv farthållare, Automatic Emergency Braking, aktiv filhållningsassistent, aktiv dödavinkelvarnare och trötthetsvarnare. Nya 208 har premiär i Genève och lanseras i höst. Några priser har vi dock inte fått ta del av ännu. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

Nya Peugeot 208 läcker ut
Läcker?

Nya Peugeot 208 ska inte visas upp förrän på mässan i Genève den 5 mars men i vanlig ordning har Internet hunnit före. Här får vi alltså se hur den nya lilla bilen ser ut och också en försmak på en av de största nyheterna - att den kommer att erbjudas som ren elbil (den blåa bilen). Förutom el kommer den även med bensin och dieselmotor. Vad tycker ni? Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot presenterar 508 med 400 hästar
Ett laddhybridskoncept

När såg du en Peugeot med 400 hästar senast? Nu har du en framför dig i form av 508 Peugeot Sport Engineered. Det här en rapp laddhybrid med fokus på prestanda och låga utsläpp men tyvärr bara ett koncept än så länge. Peugeot säger dock att det är en försmak på vad som komma i framtiden men i mina ögon känns den ju rätt så färdig. Bilen är utvecklad av Peugeot Sport och under skalet finns tre stycken motorer. Under huven sitter en PureTech-bensinmotor på 200 hästar och på framaxeln en elmotor som ger 110 hästar. Sen finns det ytterligare en elmotor på bakaxeln som ger 200 hästar. Då vill man ju nästan säga att det här finns 510 hästar att leka med men riktigt så kul ska vi inte ha utan den kombinerade effekten anges istället till 400 hästar. Vridmomentet ska ligga på 500 newtonmeter. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 4,3 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Batteripacket som matar elmotorerna är på 11,8 kWh och man ska kunna köra fem mil på bara el. Enligt WLTP-cykeln ska CO2-utsläppet ligga på 49 gram per kilometer men vad förbrukningen hamnar på får vi inte reda på just nu. Bilen kommer att visas upp i Genève. Tumnagel
51.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Vass hybridversion av Peugeot 508 på gång?
508 R sägs få över 350 hästar

Det ryktas om att Peugeot har en prestandaversion av modellen 508 på gång. Den ska då ha tilläggsnamnet R och under skalet ska det sitta en hybriddrivlina som levererar över 350 hästar. Man har parat en turbofyra på 1,4 liter med en elmotor och drivningen ska ske på alla fyra hjulen. 0-100 km/h sägs gå på omkring 4,5 sekund och toppfarten ska ligga på 250 km/h. Bilen utvecklas av Peugeot Sport. När och om vi får se något sådant här bli till är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-Legend kan bli verklighet
Om tillräckligt många vill ha den

I mitt tycke var Peugeot e-Legend det allra snyggaste som visades upp på årets bilmässa i Paris. Visserligen är bilen bara ett koncept och då får man ju som väntat ta ut svängarna hur mycket man vill, men jag tyckte ändå att Peugeot fångat många fina saker från klassiska bilar och tagit detta in i framtiden. Nu får vi reda på att bilen kan bli verklighet, om tillräckligt många vill ha den. Då kommer den troligtvis tyvärr att förändras en hel del, men det vore ändå kul att få sen en modern version av 504 Coupé ute på gatorna igen. Hittills har strax över 30.000 stycken klickat att de vill se bilen få liv, så det är alltså endast 470.000 till som behövs. If we get to 500,000 we might really have to consider it… #PeugeotELegend @Autonews_frhttps://t.co/hNOzPlZn7w— Jean-Philippe Imparato (@JPImparato) 2 oktober 2018 Tumnagel
56.3°
+
Bobby Green
0

Peugeot 508 och 3008 blir laddhybrider
Lanseras nästa år

2015 slutade Peugeot med hybrider med nästa år är det dags igen. Då kommer nämligen modellerna 508, 508 SW och 3008 som laddhybrider. Hybrid och Hybrid4 är det som kommer att erbjudas och som namnet avslöjar driver den sistnämnda på alla fyra hjulen. Grunden är en bensinfyra på 1,6 liter som ger 180 hästar. I det fyrhjulsdrivna alternativet ger den dock hela 225. Till maskineriet kopplas en åttastegad automatlåda kallad e-EAT. Batteripacken är på 11,8 kWh respektive 13,2 kWh och på bara el ska man kunna köra omkring fem mil enligt WLTP-cykeln. Via ett vanligt vägguttag ska det ta sju timmar att ladda. Premiär blir det på bilmässan i Paris nästa månad och till Sverige kommer bilarna under andra halvan av nästa år. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-LEGEND CONCEPT - för en roligare framtid
504 Coupé lever igen, fast nu som elbil

Måste en elbil som presenteras idag se ut som något från Jetsons? Peugeot säger nej och presenterar nu konceptet e-LEGEND. Jag ska ärligt säga att tillverkarens bilar de senaste åren inte har varit jättespännande, men denna får mig att gå igång på alla cylindrar, vilken härlig skapelse! Inspirationen kommer från modellen 504 Coupé som lanserades 1969 och visst känner man igen en hel del av formerna. Klassisk design i modern förpackning. Ser framtiden ut så här i bilvärlden är den mer än välkommen. Jag menar, kolla bara in de här stolarna! Jean-Philippe Imparato som är vd för Peugeot säger följande: "Peugeot e-LEGEND CONCEPT är inte bara ett tekniskt manifest. Det är visionen för ett bilmärke, Peugeot, som aktivt fokuserar på en optimistisk och exceptionellt åtråvärd framtid. För Peugeot är autonom bilkörning och elektrifiering synonymt med ännu starkare körsensationer. För förutsägbarhet kommer aldrig att vara en del av vårt DNA." Konceptbilen mäter 4,65 meter på längden och 1,37 på höjden. Under det vackra skalet finns en elmotor på okänd effekt kopplat till ett batteripack som också det har okänd prestanda. Men på en laddning ska man i alla fall enligt WLTP-cykeln kunna ta sig 60 mil. Batterierna går att snabbladda och på 25 minuter ska man få 50 mil. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Ombord finns självkörande funktioner som kan ta över körningen när du vill göra annat. Det finns fyra stycken körlägen - Soft och Sharp som är självkörande och Legend och Boost där du kör själv. Vill du att bilen ska ta hand om körningen försvinner ratten ner i instrumentpanelen så att du får mer plats för att breda ut din dagstidning eller bättre ser filmen på den 49 tum stora skärmen. e-LEGEND visas, inte helt oväntat, upp på bilmässan i Paris nästa månad. Bygg nu tack! Tumnagel
60.5°
+
Bobby Green
0

Det här är kombiversionen av Peugeot 508
Fräsig!

Peugeot 508 fick bra mottagande från er när den visades upp och jag tror inte att kombiversionen kommer att bli direkt hatad. Det handlar inte om någon storlastare, bilen är faktiskt mindre än föregångaren, men den är och andra sidan betydligt mycket snyggare. Bilen är kortare och lastar mindre, men är också lättare och säkert härligare att köra i stan. Vad tycker ni om den nya modellen? Tumnagel
50.3°
+
Roger Åberg
0

Peugeot presenterar nya 508
Bättre på allt, och snyggare

Bilder på Peugeots nya 508 sipprade ut tidigare i veckan och nu väljer tillverkaren att presentera bilen i sin helhet. Den här är mer strömlinjeformad än föregångaren, lägre, lättare och mer kompakt. Den är som jag tidigare har sagt även betydligt snyggare. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Nya Peugeot 508 läcker ut
Läcker?

På mässan i Genève ska Peugeot visa upp nya 508 och som vanligt har nyheten läckt ut i förtid. Mina ögon ser en bil med ett betydligt roligare utseende än föregångaren och någonstans även en lite lyxigare känsla. Interiören ser riktigt trevlig ut och utsidan är inte så dum den heller. Mer information kommer när bilen är helt officiell. Vad tycker ni? Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

En Peugeot 3008 DKR Maxi dansar i öknen
Inte en vanlig 3008:a

Peugeot 3008 i Dakar-rally-version kallas Peugeot 3008 DKR Maxi och när den dansar i öknen ser det ut så här. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0

Peugeot uppdaterar 308
Får mer teknik

Det har blivit dags för Peugot att begåva modellen 308 med en liten uppdatering efter fyra år och även om man får vara väldigt skarpsynt för att se förändringarna har man förutom utseendet lastat i nya motorer och ny teknik i bilen. Designmässigt har man flyttat ned emblemet i grillen, ribborna har fått nytt utseende och längst ner på fronten ser det annorlunda ut. Dimljusen har ändrat form och DRL-ljusen har annat utförande. Baktill och interiört verkar det inte ha skett någonting. Ett nytt lackalternativ har tillkommit och det heter Beige Pyrite. GTi-versionen går att få med Coupe Franche-lacken som kombinerar Blå Magnetic och Svart Perla Nera. På insidan har man slängt in lite förarhjälpmedel i form av Active Safety Brake med avståndsvarnare, adaptiv farthållare, lane assist, trötthetsvarnare, automatiskt helljus, döda vinkeln-varnare, parkeringshjälp och en kamera som ser i 360 grader. Under huven har man jobbat med att få ned både förbrukning och utsläpp och motorerna får nu SRC-teknik (selektiv katalytisk reducering) som hjälper till att minska kväveoxidutsläppen. Bensinmotorn som heter PureTech 130 ska ha fått bättre prestanda och till den kopplas en helt nyutvecklad sexväxlad manuell växellåda. En ny dieselmotor med 130 hästar erbjuds och det ska även finnas en ny åttastegad automatlåda bland tillvalen. Den går att få ill 308 GT och 308 BlueHDi 180. Bilen väntas lanseras i Sverige till hösten, några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Peugeot 3008 blev Car of The Year 2017
Första gången en SUV vinner

I Genève har man nu presenterat vilken bil som röstats fram till Car of the Year 2017 och vinnaren är Peugeot 3008. Bilen fick 319 stycken poäng från juryn och kammade därmed hem vinsten. Alfa Romeo Giulia som kom på andra plats med 296 poäng var inte så långt efter. Längre ned var det dock till tredjeplatsen som togs hem av Mercedes E-Klass med 196 poäng. Volvo S90/V90 hamnade på en fjärdeplats med 172 poäng. Tumnagel
29.5°
+
Bobby Green
0