m
Artiklar i kategorin Bil / Peugeot

Peugeot presenterar ny logga
Nya 308 blir först ut att bära den

Peugeot rullar nu ut en ny varumärkesidentitet och i den ingår en ny logga. Precis som tidigare handlar det om ett lejon och detta ska nu vara kraftfullare än någonsin i sitt uttryck. Senare i år lanseras nya 308 och den blir första modellen att bära den nya loggan. Den nya designen hyllar logotypen biltillverkaren använde sig av en kort tid på 60-talet som då också bestod av en sköld med ett lejonhuvud på. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

Alla Peugeots nya modeller kommer som prestandaversioner
Elektrifiering hjälper till

I september förra året fick vi se 508 Sport Engineered i sitt produktionsutförande. Detta är Peugeots första modell på länge med prestandafokus och det kommer fler. Nu får vi reda på att alla kommande modeller ska erbjudas som PSE (Peugeot Sport Engineered)-versioner vilket alltså innebär vassare prestanda och fräsigare utseende. Eldrift och hybridisering kommer vara en av de sakerna som ska hjälpa till med prestandan. Vdn Jean-Philippe Imparato säger följande: "With each and every car, starting with 508, I’m aiming to put as an umbrella a performance/sporting version of the car. We will launch at the beginning of 2021 with the 508 Peugeot Sport Engineered to send a message to the market. It puts something on top of our range that sends a message to the world that we don’t want the EV transition to be boring – we want to have fun even if we have CO2 below 50 grams. It fits at the same time the upmarket move and the message that we want to bring on electrification." Vänta er alltså en sportigare version av nya 208 och nästa generation 308 som kommer att presenteras i mars. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Det här är drivlinan i Peugeots nya Le Mans-racer
Kommer övervakas av FIA med hjälp av sensorer

Peugeot Sport ligger bakom HYBRID4 500KW som är namnet på den drivlina man kommer att stoppa i nästa Le Mans-bil. Den består av en dubbelturbomatad V6:a på 2,6 liter som är placerad i mitten av bilen. Den utvecklar upp till 680 hästar. På framaxeln sitter en elmotor som ger ytterligare 272 hästar och som får sin kraft från ett 900-voltsbatteri. Slår man ihop effekten får man 952 hästar men enligt reglerna får maxeffekten ligga på 680. Det innebär att man kommer köra förbränningsmotorn något strypt så länge det finns ström i batteriet. När denna är slut släpper man lös all kraft i vinkelsexan igen. Elmotorn får bara användas i pitlane och vid hastigheter över 120 km/h. Det innebär att i kurvor där det går lite långsammare så kommer bilen endast vara bakhjulsdriven, för att sedan driva på alla fyra igen när man fått upp lite fart. För att man inte ska kunna fuska med siffrorna ska det finnas sensorer som hela tiden skickar effekten på alla fyra hjulen direkt till FIA så att de kan övervaka. Drivlinan ska börja testas i bänk under nästa vår. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Rory kör Peugeots eldrivna lilla SUV e-2008
Mycket för pengarna

Peugeots lilla SUV 2008 finns med bara eldrift och då heter den kort och gott e-2008. En sådan har nu Rory Reid från Autotrader provkört för att se om det är denna elbil man ska ha. Batteripacket är på 50 kWh och på en laddning tar du dig 33,2 mil. I Sverige kostar bilen 399.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Här är Peugeot 508 Sport Engineered
Laddhybrid med 360 hästar

I februari förra året presenterade Peugeot konceptbilen 508 Sport Engineered - en laddhybrid med 400 hästar. Konceptet såg tämligen färdigt ut för produktion och nu visar man den i detta utförande - fast effekten har sjunkit till 360 hästar. Vridet ligger dock på 520 newtonmeter så den här pjäsen flyttar säkerligen på sig rätt bra ändå. Effekten gör denna modell till Peugeots mest kraftfulla produktionsbil någonsin. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 4,2 mil. Via en laddbox ska man kunna ladda fullt på två timmar. Bilen går att få i färgerna Selenium Gray, Perla Nera Black eller Pearl White. Fälgarna mäter 20 tum och innanför dessa sitter skivor som mäter 380 millimeter. Vad 508 Sport Engineered kostar och när den lanseras får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Peugeot uppdaterar 5008
Nytt utseende och ny insida

Förutom att uppdatera modellen 3008 presenterar Peugeot nu även en tillfixad version av storebror 5008. Bilen får lite fräschare utseende på ut- och insidan och lite mer teknik i sig. Även här återfinns huggänderna under strålkastarna och grillen är numera utan ram runt sig. Strålkastarna är också nya och de har nu LED i sig. Baklamporna har fått ny design och även har finns LED-teknik. Nya lackalternativ är Celebes Blue, Metallic Copper, Pearl White, Artense Grey, Platinum Grey, Perla Nera Black och Ultimate Red. Insidan får en pekskärm på tio tum på mittkonsolen och ett digitalt instrumentkluster som har en skärm på 12,3 tum. Vidare finns här night vision-teknik, adaptiv farthållare, lane assist och autobroms. Vill man snofsa till inredningen kan man få rött Nappa-läder och Alcantara-inslag. I Europa kommer fyra stycken olika motoralternativ att erbjudas. De är en bensintrea på 1,2 liter, en bensinfyra på 1,6 liter, en dieselfyra på 1,5 liter och en dieselfyra på 2,0 liter. En laddhybrid-version ska dyka upp nästa år. Nya 5008 ska komma till återförsäljare i slutet av året men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Peugeot lyfter 3008
Får huggtänder och mer teknik

Peugeot rullar nu ut en uppdaterad version av modellen 3008. Det som är nytt är bland annat att bilen får samma slags "huggtänder" som DRL-ljus som flera av syskonen har och att man proppat in mer teknik. På insidan har det inte hänt så värst mycket. Det digitala instrumentklustret har ökat till 12,5 tum i storlek och ytterligare en skärm på tio tum för infotainmentsystemet hittas på instrumentpanelen. Apple CarPlay och Android Auto är standard. Under huven går det precis som tidigare att välja mellan två stycken olika laddhybridalternativ. Den ena driver på alla fyra hjul och har 300 hästar och två stycken elmotorer medan den andra endast är framhjulsdriven och istället har 225 hästar och en elmotor. Den förstnämnda tar sig 5,9 mil på bara el medan den andra klarar 5,6. Vill man köra traditionella drivlinor finns en bensin-fyra, två bensin-treor och två stycken olika dieslar att välja mellan. Uppdaterade 3008 har premiär i slutet av detta år men vad den kommer att kosta här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nya Peugeot 3008 läcker ut
Läcker?

Ett gäng bilder på faceliftade Peugeot 3008 har läckt ut och så här ser alltså uppdateringen ut. Modellen får lite inspiration från storasyskonet 508 och vi ser även lite av nya 208 här. Exakt när nyheterna ska presenteras officiellt är oklart för tillfället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nissan visar mer av fyrhjulsdriften e-4ORCE
Kommer hamna i framtida elbilar

Nissan har byggt en Leaf-prototyp för att demonstrera den elektriska fyrhjulsdriften e-4ORCE som ska hamna i framtida eldrivna modeller. Tekniken ska vara i slutskedet av utvecklingen och man ska ha tagit med sig många lärdomar från både GT-R och systemet som sitter i modellen Patrol. Nissan beskriver e-4ORCE med orden "revolutionary new all-wheel control technology" och "balanced, predictable power in any situation". Det ska ge blixtsnabb men ändå mjuk acceleration, förbättrad kontroll över bilen, bättre köregenskaper och skarpare styrning. Grundinställningen är 50/50 för viktfördelningen men 100 procent av kraften kan skickas fram eller bak om det skulle behövas. Vilken eller vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken återstår att se. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot rullar ut eldrivna minibussen e-Traveller
Kommer 23 mil på en laddning

Peugeot presenterar nu en eldriven version av minibussen Traveller och givetvis får den namnet e-Traveller. Den går att få i längderna 4,95 meter eller 5,30 meter lång. Man kan trycka in upp till åtta stycken personer och då ska man ändå kunna lasta 1500 liter om man har den långa versionen. Väljer man femsits ökar utrymmet till hela 3000 liter. Använder man bara de två främre sätena har man 4900 liter att fylla med skräp. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på sega 13,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Under golvet sitter ett batteripack på 50 kWh och det tar slut först efter 23 mil. Har man en laddare på 100 kW ska man kunna få upp till 80 procents laddning på 30 minuter. En full laddning tar fem timmar med 11 kW och 7,5 timmar med 7,4 kW. Kör man sladd i vanligt vägguttag får man dock vänta hela 31 timmar innan batteriet är fullt om det var tomt. e-Traveller lanseras senare i år men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Pigg Peugeot 207 med sinnessjukt motorljud
Hej vad det går!

På Leadfoot Festival som anordnades i februari deltog den här Peugeot 207. Men det är inte den aggressiva karossen eller fläskiga bakvingen som får den här bilen att sticka ut, utan motorljudet. Lyssna bara, och njut. V6:a på 3,5 liter hämtad från en Formula Renault-bil. 450 hästar vid 8500 varv, fyrhjulsdrift, sexväxlad låda och 0-100 km/h på 2,6 sekunder. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

DrivingElectric testkör Peugeot e-208
Så här tycker de om elbilen

DrivingElectric har nu gjort en ordentlig provkörning av Peugeot e-208 och enligt dem är den både rolig att köra och ett smart köp om man är ute efter en elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Peugeot 208 har utsetts till Årets Bil 2020
Gratulerar!

En jury som består av av 60 stycken europeiska motorjournalister har nu bestämt vilken som blir Årets Bil 2020 och utmärkelsen gick i år till nya Peugeot 208. Modellen hyllas bland annat för sin design, sin teknik och för att den erbjuds både med förbränningsmotorer och som ren elbil. 110.000 kunder i Europa ska ha beställt en ny Peugeot 208. Bilen kostar från 159.900 kronor, elversionen e-208 börjar på 359.900 kronor. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Taxi-stylad Peugeot 406 till salu
Lek att du är Daniel Morales

Huvudpersonen i Taxi-filmerna har alltid varit den vita Peugeoten. De första filmerna hade en 406 och sedan blev det 407. I Taxi 2 kör Daniel som han kallas runt med en faceliftad 406 och en replika av denna bil ligger nu uppe till försäljning för 3500 dollar på en rysk sida. Bilen har 28.000 mil på mätaren och under huven sitter en bensinfyra på 1,8 liter och 120 hästar. Lite mindre alltså än vad exemplaret i filmen hade, där satt det nämligen en V6:a på 2,9 liter och 210 hästar. Ingen värsting det heller men lite vassare. Motorljudet tog man dock från rallybilen Peugeot 306 Gti Evo 2 som har en 2-liters fyra på 280 hästar. Utseendet på kopian verkar man i alla fall ha fått till rätt. Du hittar bilen på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-208 blir din för 359.900 kronor
Just nu lanseringspris

I februari presenterade Peugeot helt nya 208 och det som kanske är mest intressant med modellen är att den kommer som ren elbil - e-208. Nu får vi reda på vad den kommer att kosta. Man börjar med ett attraktivare lanseringspris och det gör att du får en bil från 359.900 kronor. Det ordinarie priset är annars 419.900 kronor. För slanten får du versionen man kallar för Active och som inte innehåller så värst mycket prylar. Sen heter utrustningsnivåerna Allure, GT-Line och slutligen GT. Hoppet mellan alla är 20.000 kronor och vad som ingår hittar ni på länken nedan. e-208 erbjuds endast med fyra dörrar och tar sig 34 mil på en laddning enligt WLTP. Man kan snabbladda med 100 kW och får då upp till 80 procent på 30 minuter. Som ni säkert redan vet så är modellen syskonbil med Opel Corsa-e som ni kan läsa mer om nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Lyssna på Peugeot 905
Det var allt

Nej, en Peugeot 308 SW har inget fräsigt motorljud, men det har däremot Peugeot 905. Det är en Le Mans-prototyp med en 3,5 liter stor V10:a utan överladdning i sig. Den låter trevligt, mycket trevligt. Lyssna här ovan så förstår ni själva. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-208 kommer att kosta runt 360.000 kronor
Svenska priser är strax klara

En tipsare till Teknikens Värld säger sig ha fått uppgifter på vad helt eldrivna Peugeot e-208 kommer att kosta. Priset sägs börja på 359.900 kronor och då får man versionen som kallas för Active. Sen finns Allure för 379.900, GT-Line för 399.900 och GT för 419.900 kronor. De olika nivåerna beror på utrustningen men under skalet är det samma hos alla. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 50 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig 34 mil (WLTP). Preliminär leveranstid för de första kunderna sägs vara mars nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Svenska priser på Citroën och Peugeots laddhybrider
Lanseras nu i höst

Nu ska de första laddhybriderna från Peugeot och Citroën lanseras i Sverige och därmed får vi priserna på dessa. Först ut är DS 7 Crossback E-Tense, Peugeot 3008 SUV, Peugeot 508 och Peugeot 508 SW - alla med sladd. DS 7 Crossback E-Tense har fyrhjulsdrift, 300 hästar, drar 0,14 liter per mil och ska ta sig 5,8 mil på bara el. Priset för denna startar på 479.900 kronor och den går att beställa nu. Förmånsbeloppet landar på från 1391 kronor i månaden. Därefter lanseras Peugeoterna. 3008 SUV kostar från 429.900 kronor, 508 från 444.900 och 508 SW från 449.900 kronor. Under hösten kommer även de rena elbilarna DS 3 Crossback E-Tense och Peugeot e-208 att lanseras men några priser har vi inte där än tyvärr. Nästa vår kommer e-2008 som blir Peugeots första helt elektriska SUV. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Auto Express tar sig en titt på Peugeot e-Legend Concept
Snyggingen som inte blir av

På bilmässan i Paris förra året överraskade Peugeot med den helfräna eldrivna konceptbilen e-Legend. Många diggade den och Peugeot sa att den skulle bli verklighet om en halv miljon människor skrev på en online-undersökning som man satte upp. Tyvärr var det bara omkring 60.000 som gjorde detta så bilen kommer inte att bli av. Auto Express har fått en stund med den så att vi i alla fall kan få se lite mer. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Regular Car Reviews kör en Peugeot 205 GTI från 1986
Härlig klassiker

Nästa bil att provköra och redovisa för Regular Car Reviews är den här gamla godingen som på senare år har blivit något för samlare. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Peugeot rullar ut ny 2008 SUV
Kommer som elbil

Peugeots kompakta SUV 2008 presenteras nu i en ny generation. Förutom ett utseende som passar bra in bland övriga modeller erbjuds den som ren elbil - något som säkerligen kommer att uppskattas av många. Modellen mäter 4,3 meter på längden och har en hjulbas på 2,6 meter. I bagageutrymmet ska det gå in 434 liter. Insidan bjuder på den senaste generationen av i-Cockpit. Med denna får du en kompakt ratt med bra grepp, en tio tum stor kapacativ pekskärm på mittkonsolen och en head up-display som visar information i 3D. Mest intressant med bilen är nog eldriften. Denna version kallas för e-2008 SUV och under skalet finns en elmotor på 136 hästar med 260 newtonmeter i vrid. Den matas av ett batteripack på 50 kWh och enligt WLTP ligger räckvidden på 31 mil. Att ladda tar 16 timmar via ett vanligt eluttag. Har du en laddbox tar det mellan 5-8 timmar. Står du vid en laddstation som erbjuder 100 kW tar det 30 minuter att ladda upp till 80 procent. Vill man inte köra elbil finns även bensin- och dieselmotorer med olika effektuttag. Global lansering är i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Peugeots fräna koncept e-Legend
Bygg!

Förra hösten presenterade Peugeot den eldrivna konceptbilen e-Legend. Den är en hyllning till klassikern 504 Coupé och i mina ögon en riktig läckerbit. Självklart var bilen på plats på årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este, och här får vi en lite närmare titt på hur den ser ut. Ett gäng bonusklipp nedan bara för att. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Hillclimb med Sébastien Loeb i en snabb Peugeot 208
Hej vad det går!

Här ser vi när rallyföraren Sébastien Loeb brummar lite med en hyfsat pigg Peugeot 208. Som väntat är det ingen vanlig standardbil det handlar om utan istället en helt specialbyggd skapelse med 208-utseende. Under skalet finns bland annat en dubbelturbomatad V6:a som lämnar hela 875 hästar. Den siffran är också samma som antalet kilon på hela ekipaget, så det rör på sig när man gasar minst sagt. Drivningen sker på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på snabba 1,8 sekunder - 0-200 ska bara ta 4,8 sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered blir verklighet
Var väl ingen jätte-överraskning dock

För lite mer än två veckor sedan visade Peugeot upp konceptbilen 508 Peugeot Sport Engineered. En laddhybrid med 400 hästar som såg relativt färdig ut för produktion. I samband med att bilen nu visas upp i Genève bekräftar chefen Jean-Philippe Imparato att den kommer att bli verklighet. När den kommer att presenteras utan koncept-stämpel är dock fortfarande oklart. Itx27s not a slim chance... We ARE going to make it! ?? #GIMSSWISS #Peugeot508Concept https://t.co/1yCcsgm4M6— Jean-Philippe Imparato (@JPImparato) 5 mars 2019 Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Peugeot 208 här
Välj mellan bensin, diesel eller eldrift

Efter läckan förra veckan är nu nya Peugeot officiellt presenterad. Bilen är byggd på PSA-gruppens nya plattform CMP/e-CMP (Common Modular Platform) och den gör det möjligt att erbjuda modellen med bensin, diesel eller elmotor. Den sistnämnda som troligtvis är mest intressant kallas för e-208 och det är en ren elbil. Den lanseras samtidigt som de övriga alternativen och bjuder på en motor som levererar 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 50 kWh vilket räcker för att komma 34 mil på en laddning enligt WLTP. Batteriet ligger i golvet och både interiör och bagageutrymme ska vara samma som i en vanlig 208. Via ett vanligt uttag tar det 16 timmar att ladda, med en Wall Box på 7,4 kW kapas tiden till 8 timmar och har man en starkare sådan på 11 kW är tiden 5,15 timmar. Laddar man på en publik laddstation kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Övriga motoralternativ är bensin med 75, 100 eller 130 hästar eller en dieselmaskin med 100 hästar. På säkerhetsfronten hittar vi bland annat adaptiv farthållare, Automatic Emergency Braking, aktiv filhållningsassistent, aktiv dödavinkelvarnare och trötthetsvarnare. Nya 208 har premiär i Genève och lanseras i höst. Några priser har vi dock inte fått ta del av ännu. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

Nya Peugeot 208 läcker ut
Läcker?

Nya Peugeot 208 ska inte visas upp förrän på mässan i Genève den 5 mars men i vanlig ordning har Internet hunnit före. Här får vi alltså se hur den nya lilla bilen ser ut och också en försmak på en av de största nyheterna - att den kommer att erbjudas som ren elbil (den blåa bilen). Förutom el kommer den även med bensin och dieselmotor. Vad tycker ni? Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot presenterar 508 med 400 hästar
Ett laddhybridskoncept

När såg du en Peugeot med 400 hästar senast? Nu har du en framför dig i form av 508 Peugeot Sport Engineered. Det här en rapp laddhybrid med fokus på prestanda och låga utsläpp men tyvärr bara ett koncept än så länge. Peugeot säger dock att det är en försmak på vad som komma i framtiden men i mina ögon känns den ju rätt så färdig. Bilen är utvecklad av Peugeot Sport och under skalet finns tre stycken motorer. Under huven sitter en PureTech-bensinmotor på 200 hästar och på framaxeln en elmotor som ger 110 hästar. Sen finns det ytterligare en elmotor på bakaxeln som ger 200 hästar. Då vill man ju nästan säga att det här finns 510 hästar att leka med men riktigt så kul ska vi inte ha utan den kombinerade effekten anges istället till 400 hästar. Vridmomentet ska ligga på 500 newtonmeter. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 4,3 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Batteripacket som matar elmotorerna är på 11,8 kWh och man ska kunna köra fem mil på bara el. Enligt WLTP-cykeln ska CO2-utsläppet ligga på 49 gram per kilometer men vad förbrukningen hamnar på får vi inte reda på just nu. Bilen kommer att visas upp i Genève. Tumnagel
51.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Vass hybridversion av Peugeot 508 på gång?
508 R sägs få över 350 hästar

Det ryktas om att Peugeot har en prestandaversion av modellen 508 på gång. Den ska då ha tilläggsnamnet R och under skalet ska det sitta en hybriddrivlina som levererar över 350 hästar. Man har parat en turbofyra på 1,4 liter med en elmotor och drivningen ska ske på alla fyra hjulen. 0-100 km/h sägs gå på omkring 4,5 sekund och toppfarten ska ligga på 250 km/h. Bilen utvecklas av Peugeot Sport. När och om vi får se något sådant här bli till är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-Legend kan bli verklighet
Om tillräckligt många vill ha den

I mitt tycke var Peugeot e-Legend det allra snyggaste som visades upp på årets bilmässa i Paris. Visserligen är bilen bara ett koncept och då får man ju som väntat ta ut svängarna hur mycket man vill, men jag tyckte ändå att Peugeot fångat många fina saker från klassiska bilar och tagit detta in i framtiden. Nu får vi reda på att bilen kan bli verklighet, om tillräckligt många vill ha den. Då kommer den troligtvis tyvärr att förändras en hel del, men det vore ändå kul att få sen en modern version av 504 Coupé ute på gatorna igen. Hittills har strax över 30.000 stycken klickat att de vill se bilen få liv, så det är alltså endast 470.000 till som behövs. If we get to 500,000 we might really have to consider it… #PeugeotELegend @Autonews_frhttps://t.co/hNOzPlZn7w— Jean-Philippe Imparato (@JPImparato) 2 oktober 2018 Tumnagel
56.3°
+
Bobby Green
0

Peugeot 508 och 3008 blir laddhybrider
Lanseras nästa år

2015 slutade Peugeot med hybrider med nästa år är det dags igen. Då kommer nämligen modellerna 508, 508 SW och 3008 som laddhybrider. Hybrid och Hybrid4 är det som kommer att erbjudas och som namnet avslöjar driver den sistnämnda på alla fyra hjulen. Grunden är en bensinfyra på 1,6 liter som ger 180 hästar. I det fyrhjulsdrivna alternativet ger den dock hela 225. Till maskineriet kopplas en åttastegad automatlåda kallad e-EAT. Batteripacken är på 11,8 kWh respektive 13,2 kWh och på bara el ska man kunna köra omkring fem mil enligt WLTP-cykeln. Via ett vanligt vägguttag ska det ta sju timmar att ladda. Premiär blir det på bilmässan i Paris nästa månad och till Sverige kommer bilarna under andra halvan av nästa år. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0