Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Porsche

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Snik-version av Porsche Taycan presenterad i Kina
Driver endast på bakhjulen

Förra hösten rullade Porsche ut den eldrivna modellen Taycan och versionerna som fanns då var Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Efter detta har Taycan 4S tillkommit som får räknas som en instegsversion. Nu har en ännu billigare och enklare version presenterats i Kina och den skiljer sig genom att endast driva på bakhjulen där de andra är fyrhjulsdrivna. I detta utförande heter modellen kort och gott Taycan och erbjuds i två stycken versioner - antingen med 79,2 kWh och 408 hästar ur elmotorn eller 93,4 kWh och 476 hästar. Räckvidden anges till 41,4 respektive 48,9 mil. Notera att detta är enligt NEDC-cykeln eftersom man inte kör med WLTP där borta. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder för båda och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Frunken är större här eftersom den inte behöver dela plats med en elmotor, och utrymmet sväljer nu totalt 491 liter vilket är en ökning med 44 liter. Om den här konstellationen kommer att säljas utanför Kina återstår att se. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Racerförare testar Porsche Taycan Turbo S
Andy Pilgrim tar ut bilen på bana

Andy Pilgrim är en professionell racerförare och vet ett och annat om hur en bil ska bete sig för att anses vara bra på bana. Här får vi se när han kör med en Porsche Taycan Turbo S på NCM Motorsports Park i Kentucky för att se vad den går för. En av grejerna Porsche har tryckt på med denna bil är att den fortfarande ska kännas som en Porsche att köra, och inte skämmas för sig vid just bankörning. Resultatet blev lite understyrning men överlag blev Andy imponerad. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Porsche Carrera GT är Doug DeMuros absoluta favoritbil
Här förklarar han varför

2003 presenterade Porsche något alldeles extra - Carrera GT. Namnet har man använt tidigare men det som gjorde just denna speciell var att man placerat en V10:a bakom sittbrunnen. Motorn ger 612 hästar och förutom att det är helt tillräckligt med effekt har ingenjörerna fått till ett helt sagolikt ljud som letar sig ut ur avgaspiporna. Modellen är Doug DeMuros absoluta favoritbil och i det här klippet får vi reda varför han tycker så. Vilken är din absoluta favoritbil om du bara får välja en enda? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Legendariska Porsche-ingenjören Hans Mezger har gått bort
Låg bland annat bakom motorn i 917

Om du har koll på Porsche kanske du någon gång har hört talas om Mezgermotorer? De är skapade av ingenjören Hans Mezger som nu har lämnat oss, 90 år gammal. Hans jobbade mer än tre decennier hos Porsche och ligger bland annat bakom den tolvcylindriga motorn som finns i 917, Mezgermotorn i 911 och han var även inblandad i utvecklingen av maskinen som satt i förra generationen av 911 GT3 RS. Den anses av många vara en av världens absolut bästa motorer. "We mourn Hans Mezger. The constructor died yesterday at the age of 90 years. We owe him not only the air-cooled six-cylinder boxer engine of the Porsche 911, but also the overall construction of the Porsche 917 and its twelve-cylinder engine. For more than three decades, Hans Mezger was responsible for Porschex27s most successful race cars and racing engines. We thank Hans Mezger for his extraordinary engineering achievements and for everything he did for us. Not only will his innovations and achievements remain unforgotten, he will also be remembered as a friend and colleague. In these difficult hours of farewell, all our thoughts are with his family." Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Cayenne GTS är här
Återigen med V8:a

Efter de läckta bilderna presenterar Porsche nu nya Cayenne GTS som även går att få i coupé-utförande. Oavsett vilken man väljer får man en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Med Sport Chrono-paketet klarar bilen 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 270 km/h. Föregående Cayenne GTS hade en V6:a på 3,6 liter men nu är det alltså V8:a som gäller igen. Förutom bra effekt under huven får GTS-versionen lite nytt utseende, lägre chassi och mer utrustning som standard. Avgassystemet som sitter standard har fyra stycken runda pipor - två på vardera sida. Väljer man sportavgassystemet får man istället två centralt placerade ovala pipor. Detta kan man dock endast få till Cayenne GTS Coupé och i framtiden även till Cayenne Turbo Coupé i kombination med Lightweight Sports Package. Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé går att beställa nu och ska komma till återförsäljarna i början av juli. Prislappen är 1.210.000 respektive 1.255.000 kronor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Jay Leno kör Singers senaste skapelse
Det här är Honor Roll

Steve Davis från Singer plockade med sig det senaste bygget Honor Roll till Jay Leno och hans garage för att visa upp vad de har skapat. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayenne Coupé GTS läcker ut
Läcker?

Det börjar närma sig premiär av Porsche Cayenne Coupé GTS och nu har officiella pressbilder på bilen läckt ut. GTS är en mellanversion där fokus inte ligger på flest hästkrafter utan istället lite mer utrustning men samtidigt bra med kraft utan att vara vassast. Vi vet fortfarande inte vilken maskin som döljer sig under huven här men det skulle inte förvåna om det handlade om samma recept man hittar i Panamera GTS. Det skulle i så fall innebära en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Mer information kommer när bilen blir officiell. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Mr JWW har nu testat nya Porsche 911 Turbo S
Gjorde honom fnittrig

Det är många som redan testat nya Porsche 911 Turbo S och nu har turen kommit till Mr JWW som nyligen delade med sig av följande klipp. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom en Porsche 968 Clubsport
"GT3:an du inte kände till"

Mellan 1993 och 1995 sålde Porsche modellen 968 Clubsport. En hårigare version av 968:an som med dåtidens mått kanske var en GT3:a av modellen. Porsche ryckte ut all lyx ur bilen och fokuserade istället på lättning och bankörning. Allt som allt bantade man bort 100 kilo. I det här klippet tar sig Doug en närmare titt på ett välvårdat exemplar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Gunther Werks första kundexemplar av 400R
Oj vilken bil!

Gunther Werks är en av alla firmor som bygger om gamla Porschar till perfektion. 2018 presenterade de 400R som är en helt ombyggd 993 fylld med godis och finesser. 160 kilo lättare än originalet och med en ylande 430 hästar stark boxersexa i baken. Nu har Matt Farah som driver The Smoking Tire fått provköra det allra första kundexemplaret - en olivgrön karamell som kostar 500.000 dollar. Endast 25 stycken 400R kommer att tillverkas. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Lär dig lite mer om Porsche 911 Targa
Har hängt med i över 50 år nu

För två veckor sedan rullade Porsche ut nya 911 Targa. Just Targa är en ikon från tillverkaren som presenterades för första gången 1967. I det här korta klippet får vi lära oss lite historia om versionen med avtagbart tak och den klassiska bågen. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Autogefühl bjuder på lång genomgång av Porsche Taycan 4S
Det smartaste valet?

I oktober förra året presenterade Porsche instegsversionen av modellen Taycan - 4S. Den driver på alla fyra hjulen och har 435 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 40 mil. Siffror som borde räcka gott för de allra flesta. Autogefühl levererar här en ordentlig genomgång av en 4S och enligt dem är detta det smartaste valet. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Köp en krockad Porsche Taycan Turbo och bygg något kul
En snabb lådbil kanske?

En helt färsk Porsche Taycan Turbo har kommit in till Copart och säljs nu iväg på auktion. Det tråkiga med bilen är dock att den är totalkvaddad och inlöst av ett försäkringsbolag som inte tyckte att det var värt att laga den. Exakt vad som har hänt är oklart men en olycklig kollision med något handlar det om i alla fall. Undersidan av bilen ska ha fått rejäla smällar och det bådar inte gott eftersom batteripacket sitter där. Men, känner du att du har lite ont om projekt just nu är det bara att buda loss när auktionen väl drar igång. Kanske ta delarna och sätta i din gamla bil med förbränningsmotor? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

John Oates visar upp sin favorit-Porsche
Karma Carrera

John Oates är ena halvan av den amerikanska duon Hall & Oates och han och hans fru Aimee är riktiga Porsche-fanatiker. De har allt från klassiska 356 till de senaste versionerna av 911. En av deras favoriter i samlingen är en vit 911 från 1984 som de har döpt till Karma Carrera och den får vi reda på lite mer om här. Bonusklipp nedan med en av gruppens, i mitt tycke, bästa låtar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Porsche 911 Targa här
Den klassiska bågen är på plats

Porsche rullar nu ut nya 911 Targa och den erbjuds som Targa 4 eller Targa 4S. Den breda takbågen finns där och precis som föregångaren kan man öppna upp hela glaskupan bakåt med ett knapptryck - öppning och stängning tar 19 sekunder. Oavsett version får du en boxersexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger 385 hästar i Targa 4 och klarar då 0-100 km/h på 4,2 sekunder med en toppfart på 298 km/h. Targa 4 S har istället 450 hästar, gör 0-100 km/h på 3,6 och toppar 304 km/h. Den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK är standard, men till den sistnämnda kan man beställa till den sjustegade manuella om man hellre vill spaka själv. Drivningen sker på alla fyra hjulen. På tekniksidan hittar vi bland annat Porsche InnoDrive som är en adaptiv farthållare. Med Smartlift-funktionen höjs fronten automatiskt på ställen där du ofta kör. Stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard. Targa 4S har även elektronisk diffspärr. Bilen kommer till återförsäljare i augusti och för en Targa 4 får man betala 1.270.000 kronor, Targa 4S kostar från 1.440.000 kronor. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper teaser för nya 911 Targa
Presenteras online den 18 maj

På måndag den 18 maj kommer Porsche att täcka av nya 911 Targa på webben. Innan dess får vi den här korta och kryptiska teaservideon som ska hajpa upp släppet en aning. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Acceleration och toppfartstest med Porsche Taycan Turbo S
Kvick rackare

Här får vi se lite hur Porsche Taycan Turbo S presterar när det kommer till acceleration och toppfart. 0-100 km/h går på snabba 2,84 sekunder, 0-200 på strax över tio sekunder och 250 km/h når man efter 18,62 sekunder. Det roliga är slut först vid 257 km/h. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

En presentation av Porsche 914
Härlig vagn

Här får vi oss en presentation av den klassiska sportbilen Porsche 914. Kanske lite utskrattad när den introducerades men definitivt ett samlarobjekt idag. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Porsches Track Precision App får fler funktioner
Kan nu visas direkt i Apple CarPlay

Porsche har en app som heter Track Precision App. Ett hjälpmedel för dig som ofta kör på bana och som vill logga varvtider, se var du kan förbättra körningen och kanske även dela med dig av dina resultat. Nu uppdateras appen till version 3.2 med fler funktioner, bland annat möjligheten att visa den i bilens Apple CarPlay-system. Utöver detta har 100 nya racerbanor lagts till så nu finns det över 300 stycken att välja mellan. Appen är framtagen till alla nuvarande versioner av 911 och 718 och du hittar den till iOS här och till Android här. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Historien om RUF
Kärlek vid rödmarkeringen

1963 blev Alois Ruf Sr. omkörd av en Porsche 356 när han körde sin buss. I samma ögonblick förlorade föraren kontrollen över Porschen och kraschade framför Alois. Han köpte då bilen och fixade till den, och det var så det hela började. Idag är RUF erkänd som en egen biltillverkare och det är inte Porschar de bygger - utan RUF:s. I det här klippet får vi lära oss mer om historien och vad som kommer att hända i framtiden. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Replika av Apple-sponsrad Porsche 935 till salu
Blir din för 499.000 dollar

En Porsche 935 K3 från 1979 sponsrad av Apple rejsade på Le Mans för en herrans massa år sedan, och nu är en replika av denna bil till salu hos Dupont Registry för 499.000 dollar. Originalet kördes av teamet Dick Barbour Racing som hade Apple som huvudsponsor under säsongen 1980. Körde gjorde Bob Garretson, Bobby Rahal och Allan Moffat. Några vidare framgångar blev det dock aldrig för teamet, och på Le Mans var man tvungna att bryta 13 timmar in i det 24 timmar långa rejset. Originalet finns faktiskt kvar och ägs av Adam Carolla. Han köpte bilen för flera år sedan för 4,84 miljoner dollar och idag är den värd mellan 8-10 miljoner dollar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper CarPlay-system till gamla modeller
Om du inte vill köpa eftermarknadsprylar

2015 såg Porsche Classic till att bredda sitt utbud med eftermarknadsprylar för dig som har en gammal Porsche genom att erbjuda ett navigationssystem som snyggt smälte in i instrumentbrädan. Men om man exempelvis velat ha lite rejälare doningar med Apple CarPlay har man fått vända sig till andra lösningar. En del har tagit fram grejer som passar hyggligt in i bilarna och inte behöver se för taskigt ut. För den som bara tycker Porsches egna grejer duger kommer nu även CarPlay-enheter som går att slänga in i din 996:a eller 986:a. Där får man en pekskärm på sju tum att leka med. Har man en äldre Porsche är det 3,5 tum stor skärm som gäller. Den mindre versionen kostar 1439 euro medan den större går loss på 1606 euro. Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0

På sladd med Porsche Taycan
Märkligt när det är så tyst

En av sakerna Porsche trycker på med eldrivna Taycan är att den känns och uppför sig som en Porsche när man kör den. Det innebär att man självklart kan busa med den om man vill, och det har Autocar gjort vilket vi får se här. Den viktigaste frågan är såklart om det går att sladda med den, och det visar sig inte vara några som helst problem. Så länge man väljer Sport-läget och inte Sport Plus. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Klassisk Porsche 911 med rejäl markfrigång
En sån här vill jag ha!

H&R har tillsammans med Burkhard Industries byggt Syberia RS som är en gammal Porsche 911 från 1986 som anpassats för extrem offroad-körning. Fjädringen har H&R tagit fram speciellt för bilen och det är inget som går att köpa, i alla fall inte än. Förutom den sitter det fläskiga hjul skodda med greppvänliga däck runt om, ett specialbyggt avgassystem och ett räcke på taket att förvara grejer på. I fronten sitter även en vinsch vilket kan vara bra om man fastnar någonstans eller behöver dra loss en kompis. Coolt bygge helt klart! Tumnagel
60.6°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in nya Porsche 935
Manny har köpt ett nytt åk

Hösten 2018 rullade Porsche ut en ny 935 som är en bil man bara får köra på bana med. En sån beställde Manny Khoshbin och för fyra månader sedan fick han den levererad. Nu har Doug DeMuro hälsat på i Mannys garage för att ta sig en närmare titt på bilen. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan 4S tog sig betydligt längre än väntat
EPA-siffror säger 32 mil, klarade 44 mil enkelt

I december skrev vi att Porsche Taycan 4S fått en så kallad EPA-rating som sa att den bara tog sig 32 mil på en laddning. Det låter ju inte så imponerande såklart, och många blev besvikna. Men stämmer det i verkligheten? Nej visar det sig. Matt Farah har testkört ett exemplar och i den riktiga världen så som vilken Svensson som helst skulle köra bilen visade det sig att den tog sig hela 44 mil på en laddning, utan några bekymmer. Dessutom fanns det 2,9 mil kvar i tanken när det väl var dags att ladda. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Ny instegsversion av Porsche Taycan på gång
Bakhjulsdrift, mindre batteri och lägre prislapp

Just nu är den billigaste versionen av Porsche Taycan du kan köpa den som heter Taycan 4S. En sån får du från 1.170.000 kronor vilket ändå är en ganska stor slant. Men en billigare version är på väg och troligtvis lanseras den någon gång nästa år. För att få ned prislappen kommer den enbart med en elmotor på bakaxeln som driver bakhjulen. Effekten väntas ligga på 450 hästar och batteripacket lär bli något klenare än det på 79,2 kWh som sitter i 4S. Förutom en instegsversion kommer även en GTS-variant att dyka upp nästa år. Med den ska man fylla tomrummet som finns mellan 4S och Turbo. GTS sägs få dubbla motorer och en effekt på runt 600-620 hästar. Batteripacket är troligtvis det stora på 93,2 kWh vilket lär ge en räckvidd på runt 45 mil. Nästa steg för Taycan är kombiversionen Cross Turismo som ryktas presenteras någon gång i höst. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Tim Schrick kör Porsche 992 Turbo S på Bilster Berg
Hej vad det går!

Den tyske racerföraren och programledaren Tim Schrick har tagit ut nya Porsche 992 Turbo S på racerbanan Bilster Berg och så här såg det ut. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0