LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m
Artiklar i kategorin Bil / Porsche

Marques Brownlee diggar Porsche Taycan Turbo
Finns bara en grej som saknas för att han ska byta från Tesla

Tech-YouTubern Marques Brownlee har testat Taycan Turbo och han gillar verkligen vad Porsche har skapat. Dock tycker han att den saknar en grej innan han kan tänka sig att byta från Tesla. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Gunther Werks 400R är snabb
Randy matar runt på banan

Nyligen levererade Gunther Werks det första kundexemplaret av deras Porsche 993-baserade modell 400R. Racerföraren Randy Pobst fick möjlighet att testa bilen på bana och så här såg det ut. Bilen som officiellt heter Porsche 993 Remastered by Gunther Werks har en luftkyld boxersexa på 4,0 liter utan överladdning som lämnar 437 hästar och 423 newtonmeter i vrid. Varvstoppet ligger på 8100. Vikten på bilen ligger på 1224 kilo. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Carfection har kört nya Porsche 911 Targa
Snabb men tung

I maj presenterade Porsche den senaste versionen av 911 Targa. Nu har Henry från Carfection fått testa en sådan i 4S-utförande och så här såg det ut. Visserligen är bilen kvick men hela 110 kilo tyngre än en Carrera 4S, något som känns när det börjar svänga. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Tiff Needell kör Porsche 911 tillfixad av Theon Design
Denna eller en Singer?

För två år sedan skrev vi om brittiska Theon Design som precis som Singer också moddar gamla Porsche 911:or. Nu har Tiff Needell fått provköra ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Bruce Canepa snackar Porsche 959 SC
Så här förfinar han modellen

En av Bruce Canepas favoritbilar är Porsche 959. Han ser bland annat till att modda bilarna så att de blir ännu bättre än när de rullade ut från fabriken. 50 stycken av 959 SC (Sport Canepa) ska tillverkas och dessa får en total makeover. Här berättar han lite om sin kärlek till modellen och vad han och hans firma gör med bilarna. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Dubbelkopplingslåda till toppmodellerna av Porsche 718
För den som inte vill spaka själv

Köper du en ny Boxster eller Cayman med boxersexa har det varit manuell låda som gäller. Nu lägger Porsche även till att man kan få dessa med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. Detta gör bland annat att 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med denna låda tar sig från 0-100 km/h en halv sekund snabbare än med manuellt alternativ - 3,9 sekunder. 200 km/h når man efter 13,4 sekunder vilket är en förbättring med 0,4 sekunder. 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 kapar också 0-100-tiden med en halv sekund och där gäller nu 4,0 sekunder blankt. 0-200 ska ta 13,7 sekunder, också det 0,4 sekunder bättre än om du kör manuell låda. Vad man får betala för PDK-lådan framgår inte. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

16-åriga Chloe sätter slalomrekord med en Porsche 718
Snabb!

16-åriga Chloe Chambers har bakom ratten på en Porsche 718 Boxster Spyder nu satt nytt världsrekord i snabbast slalomkörning med bil. Hon lyckades svänga runt 51 stycken uppställda konor på 47,45 sekunder och det var alltså det som krävdes för att sätta rekordet. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Häng med i nya Porsche 935 på Pikes Peak
Körd av Jeff Zwart

En av alla bilarna som kördes på Pikes Peak i helgen var Porsches nya version av 935. Ägaren är Bob Ingram som lånade ut bilen till Jeff Zwart och här får vi hänga med honom när han kör sträckan. Hans tid blev 9:43.92 vilket placerade honom på andra plats i Time Attack 1-klassen och på femte plats överlag. Den snabbaste Porschen var en 911 GT2 RS som kördes av David Dronner och som klockade tiden 9:36.559. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Jay Kay kör Porsche Taycan Turbo S
På Silverstone

Jamiroquais frontman Jay Kay gillar bilar och därför såg Porsche till att bjuda in honom för att testa Taycan Turbo S på racerbanan Silverstone. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Porsche skjuter fram lanseringen av Taycan Cross Turismo
Fokuserar istället på den stora efterfrågan av vanliga Taycan

En kombi-version av Porsches eldrivna modell Taycan är på gång och den får tilläggsnamnet Cross Turismo. Planen var att modellen skulle lanseras i år men på grund av den stora efterfrågan av vanliga Taycan har Porsche beslutat sig för att skjuta fram lanseringen en aning. Istället för att den presenteras senare i år kommer det hela ske i början av nästa år istället. Surt för de som redan betalat deposition men det ger Porsche ännu lite mer tid att finslipa bilen vilket aldrig är dumt. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Panamera
Mest nytt på insidan

Porsche Panamera i sin andra generation har några år på nacken nu och då är det dags för en liten uppfräschning. På utsidan har det inte hänt speciellt mycket men teknik och motorer har uppdaterats. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Porsche utreds för nytt utsläppsfusk
Är det ett "bensingate" på gång?

Porsches ägare Volkswagen bekräftar att lyxbilstillverkaren Porsche utreds för utsläppsfusk av den tyska fordonsmyndigheten KBA. Porsche, och Volkswagens andra tillverkare, har tidigare utretts för utsläppsfusk i samband med det så kallade "dieselgate". Nu utreds dock även företaget för att ha fuskat med utsläppt på en del bensin-porschar som släpptes mellan 2008 och 2013, bland annat av kombimodellen Panamera och Porsche 911. Parallellt med KBA:s utredning av bensinutsläppen i äldre porsche-modeller så har Volkswagen även startat en intern utredning för att gå till botten med det hela. Volkswagens finanschef Frank Witter sa tidigare i år att det så kallade dieselgate hade lett till kostnader på 35 miljarder euro, cirka 360 miljarder kronor, för företaget. Huruvida ett eventuellt "bensingate" kan komma att bli lika kostsamt för Volkswagen och Porsche återstår att se. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterade Porsche Panamera har premiär 26 augusti
En försiktig facelift

Porsche har en liten facelift av modellen Panamera på gång och nu får vi en teaserbild på just denna. Bilen kommer att ha sin världspremiär den 26 augusti och det vi kan vänta oss är bland annat nya DRL-ljus i fronten och något uppdaterade strålkastare och baklampor. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Magnus Walker jämför Porsche 930 med senaste 911 Turbo S
Hur mycket har tekniken utvecklats?

Magnus Walker kan ett och annat om Porsche och har mängder av modeller från tillverkaren i sitt stall. En av bilarna är en 930 från 1975 som han i det här klippet jämför lite med den senaste upplagan av 911 Turbo S. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Prior Design tjockar till Porsche Taycan
These Hips Don't Lie

Den som tycker att sin Porsche Taycan ser lite för tanig ut kan slå en signal till Prior Design så fixar gänget detta med sitt nya widebody-kit. Med det monterat får du en betydligt tjockare version av elbilen och en mer aggressiv look överlag. Kitet består av ny front och bak, sidokjolar och rejäla skärmbreddare. Det tillkommer även en parkbänk som monteras på bakluckan. För att runda av det hela sitter det nya 22-tum stora smidda fälgar i hjulhusen. Ska gå att beställa nu men vad man får betala framgår inte. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper Panamerans rekordvarv på Ringen
Hej vad det går!

Förra veckan skrev vi att Porsche slagit ett nytt rekord i lyxbilsklassen med modellen Panamera. Med föraren Lars Kern bakom ratten lyckades man sätta tiden 7:29.81 på Nürburgring. Nu får vi ett klipp som visar hur hela körningen såg ut. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Panamera slår lyxbils-rekord på Nürburgring
Tog sig runt Nordslingan på 7:29.81

Porsche har en uppdatering av modellen Panamera på gång och innan den släpps har man hunnit sätta rekord med bilen på Nürburgring. En faceliftad version av Panamera Turbo, med väldigt lite maskering, har lyckats köra runt Nordslingan på 7:29.81 vilket är ett nytt rekord i lyxbils-klassen. Bakom ratten satt testföraren Lars Kern. Uppdaterade Panamera presenteras i slutet av månaden. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lär dig att ta bättre bil-bilder med din smartphone
Proffsfotograf visar hur

För att ta en bra bild på exempelvis en bil behövs inte alltid extrem proffs-utrustning. Nu för tiden går de flesta redan omkring med en riktigt grym kamera i fickan, nämligen mobiltelefonen. Här får vi ett gäng tips från en proffsfotograf på hur bil-bilderna tagna med mobilen ska bli ännu bättre. Dela gärna med dig av dina bil-bilder tagna med telefonen bland kommentarerna. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Tio år gammal Porsche 911 möter den senaste
Vad har hänt genom åren?

Throttle House jämför här en flång ny 911 Carrera S mot en tio år gammal av generation 997. Båda har boxersexa och manuell låda men sen börjar olikheterna. Den nya har turbo och mycket annat som den gamla saknar, så vilken ska man satsa på egentligen? Är den nya värd det betydligt högre priset eller duger den gamla precis lika bra? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 R renoveras efter olycka
Nummer 89 av 991

Om en bil bara är tillräckligt värdefull kommer den att renoveras, oavsett nästan hur skadad den är. Det här exemplaret av en Porsche 911 R är en mycket speciell bil och eftersom den bara är "lite" skadad var det ju självklart att den skulle lappas ihop igen. Här får vi se när det sker. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo utan S
Coupé och Cabriolet presenterad

I mars dundrade Porsche ut nya Turbo S som hittills är det värsta du kan köpa av 992-generationen. Nu presenterar man 911 Turbo utan S som både Coupé och Cabriolet. Inte riktigt lika vassa som S men ändå inte blyga med sina 580 hästar. Motorn som är på 3,8 liter har nu symmetriska VTG-turboaggregat med elektriskt kontrollerade dumpventiler. Det sitter även piezo-injektorer för ännu bättre gasrespons och laddluftsystemet har förbättrats ytterligare. Resultatet är alltså 580 hästar vilket är 40 fler än föregångaren. Vridet har även det ökat med 40 newtonmeter till 750. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går nu på snabba 2,8 sekunder vilket är en förbättring med 0,2 sekunder jämfört med förra 911 Turbo. Toppfarten anges till 320 km/h precis som tidigare. Saker som finns i tillvalslistan som i alla fall jag trodde hade funnits tidigare är Sport- och Lättvikts-designpaket, sportchassi och sportavgassystem, men det här ska faktiskt vara första gången man kan få dessa grejer från fabrik. PASM-chassit är standard men det finns ytterligare ett som sänker bilen en centimeter till och gör den stabilare i högre hastigheter. Man kan även lägga till PDCC som är hydrauliskt aktiva krängningshämmare och keramiska bromsar med tiokolvs (!) fasta bromsok fram. Gjutjärnsskivor som mäter 408 millimeter fram och 380 bak är standard. Spårvidden har ökat 42 millimeter fram och bilen rullar på 20-tummare skodda med 255/35-däck fram, 21-tummare med 315/30-däck bak. För att få plats med de bredare doningarna har man även breddat karossen med 45 millimeter fram, 20 bak. Du kan beställa ditt exemplar från och med idag och för en 911 Turbo får du betala 2.020.000 kronor, 911 Turbo Cabriolet kostar från 2.170.000 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Porsche har skrivit ut lättviktskolvar till GT2 RS
Ger 30 extra hästkrafter

Porsche har tillsammans med Mahle och Trumpf skrivit ut kolvar som de sedan monterat i en 911 GT2 RS. Kolvarna är tio procent lättare än original och har även en liten kylkanal i sig som ökar på prestandan ytterligare, och med dessa i motorn har man kunnat få ut 30 extra hästar ur den redan 700 hästar starka motorn. Det här är mest ett experiment och test med olika material, om dessa kolvar någonsin kommer att hamna i något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Snik-version av Porsche Taycan presenterad i Kina
Driver endast på bakhjulen

Förra hösten rullade Porsche ut den eldrivna modellen Taycan och versionerna som fanns då var Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Efter detta har Taycan 4S tillkommit som får räknas som en instegsversion. Nu har en ännu billigare och enklare version presenterats i Kina och den skiljer sig genom att endast driva på bakhjulen där de andra är fyrhjulsdrivna. I detta utförande heter modellen kort och gott Taycan och erbjuds i två stycken versioner - antingen med 79,2 kWh och 408 hästar ur elmotorn eller 93,4 kWh och 476 hästar. Räckvidden anges till 41,4 respektive 48,9 mil. Notera att detta är enligt NEDC-cykeln eftersom man inte kör med WLTP där borta. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder för båda och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Frunken är större här eftersom den inte behöver dela plats med en elmotor, och utrymmet sväljer nu totalt 491 liter vilket är en ökning med 44 liter. Om den här konstellationen kommer att säljas utanför Kina återstår att se. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Racerförare testar Porsche Taycan Turbo S
Andy Pilgrim tar ut bilen på bana

Andy Pilgrim är en professionell racerförare och vet ett och annat om hur en bil ska bete sig för att anses vara bra på bana. Här får vi se när han kör med en Porsche Taycan Turbo S på NCM Motorsports Park i Kentucky för att se vad den går för. En av grejerna Porsche har tryckt på med denna bil är att den fortfarande ska kännas som en Porsche att köra, och inte skämmas för sig vid just bankörning. Resultatet blev lite understyrning men överlag blev Andy imponerad. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Porsche Carrera GT är Doug DeMuros absoluta favoritbil
Här förklarar han varför

2003 presenterade Porsche något alldeles extra - Carrera GT. Namnet har man använt tidigare men det som gjorde just denna speciell var att man placerat en V10:a bakom sittbrunnen. Motorn ger 612 hästar och förutom att det är helt tillräckligt med effekt har ingenjörerna fått till ett helt sagolikt ljud som letar sig ut ur avgaspiporna. Modellen är Doug DeMuros absoluta favoritbil och i det här klippet får vi reda varför han tycker så. Vilken är din absoluta favoritbil om du bara får välja en enda? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Legendariska Porsche-ingenjören Hans Mezger har gått bort
Låg bland annat bakom motorn i 917

Om du har koll på Porsche kanske du någon gång har hört talas om Mezgermotorer? De är skapade av ingenjören Hans Mezger som nu har lämnat oss, 90 år gammal. Hans jobbade mer än tre decennier hos Porsche och ligger bland annat bakom den tolvcylindriga motorn som finns i 917, Mezgermotorn i 911 och han var även inblandad i utvecklingen av maskinen som satt i förra generationen av 911 GT3 RS. Den anses av många vara en av världens absolut bästa motorer. "We mourn Hans Mezger. The constructor died yesterday at the age of 90 years. We owe him not only the air-cooled six-cylinder boxer engine of the Porsche 911, but also the overall construction of the Porsche 917 and its twelve-cylinder engine. For more than three decades, Hans Mezger was responsible for Porschex27s most successful race cars and racing engines. We thank Hans Mezger for his extraordinary engineering achievements and for everything he did for us. Not only will his innovations and achievements remain unforgotten, he will also be remembered as a friend and colleague. In these difficult hours of farewell, all our thoughts are with his family." Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Cayenne GTS är här
Återigen med V8:a

Efter de läckta bilderna presenterar Porsche nu nya Cayenne GTS som även går att få i coupé-utförande. Oavsett vilken man väljer får man en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Med Sport Chrono-paketet klarar bilen 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 270 km/h. Föregående Cayenne GTS hade en V6:a på 3,6 liter men nu är det alltså V8:a som gäller igen. Förutom bra effekt under huven får GTS-versionen lite nytt utseende, lägre chassi och mer utrustning som standard. Avgassystemet som sitter standard har fyra stycken runda pipor - två på vardera sida. Väljer man sportavgassystemet får man istället två centralt placerade ovala pipor. Detta kan man dock endast få till Cayenne GTS Coupé och i framtiden även till Cayenne Turbo Coupé i kombination med Lightweight Sports Package. Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé går att beställa nu och ska komma till återförsäljarna i början av juli. Prislappen är 1.210.000 respektive 1.255.000 kronor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0