m
Artiklar i kategorin Bil / Porsche

Nya Porsche 911 Turbo S har premiär imorgon
Se liveströmmen här

Eftersom Internet alltid läcker som ett såll vet vi redan hur nya Porsche 911 Turbo S kommer att se ut. Imorgon är det premiär för det nya vrålåket och detta kommer att livesändas på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 Turbo S gör rejäl wheelie
Bra fäste i bakhjulen

Tanken är ju att en Porsche 911 Turbo S ska ha alla hjulen i backen när man framför den, men det struntar denna bil i helt och hållet. Motorn ska tydligen leverera över tusen hästar och det i kombination med ganska så bra bett i gummit bak kan göra att det blir på detta viset. Trots hjullyftet ska kvartsmilen ha klarats av på 9,27 sekunder. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Porsche investerar i företag som gör fejkat motorljud
Så att man får till det där unika Porsche-ljudet

Porsche har nu köpt in sig i företaget DSP Concepts. Det är baserat i Silicon Valley och expertisen ligger kring att utveckla mjukvara för ljudsignaler och ljud-algoritmer. Andra som har investerat i företaget är BMW iVentures, Innovation Growth Ventures/Sony Innovation Fund, MediaTek Ventures och ARM loT fund. Här kan man alltså få hjälp att få till det där fejkade motorljud i sin elbil precis som man vill ha det. Oliver Seifert som är Vice President of Electrics/Electronics Development hos Porsche säger följande: "We are all familiar with the unique Porsche combustion engine sound. We transferred this essential Porsche element to electric powertrains with our first electrically driven sports car, the Taycan. DSP Concepts technology makes it possible for our engineers to implement an individual sound concept for the Taycan and to create a unique Porsche sound signature." Tumnagel
31.1°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S läcker ut
Läcker?

Porsche kommer att ställa ut nya Porsche 911 Turbo S i Genève men nu har bilder på bilen läckt ut så att vi får se den innan dess. Jag antar att den ser ut som alla hade trott och som väntat får den en bitigare look runt om. Det ryktas om att versionen får 650 hästar ur den dubbelturbomatade boxersexan på 3,8 liter, föregångaren bjöd på 580 hästar. Till maskinen kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. Vad tycks? Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Jay Leno spanar in Porsche Taycan Turbo S
Tar ut den en sväng på Los Angeles gator

Den senaste kärran att hälsa på i Jay Lenos stora garage är Porsche Taycan Turbo S. Bonus-Leno nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Chris Harris snackar Taycan och elbilar
Något bra håller kanske på att hända...

Elbilen är långt från perfekt ännu men saker och ting händer. För vissa ändamål är den redan perfekt, för andra helt värdelös. Om man bor i stan, inte kör så långt och har tillgång till en laddstolpe kan det vara perfekt men om det inte stämmer är elbilen oftast ett alternativ för rika människor som har två bilar och en villa. Hur som helst så händer det saker och Porsche är en av de som får saker och ting att hända. Här pratar Chris lite om elbilar i största allmänhet, Taycan i synnerhet och dessutom lite om Porsches framtid. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Harry testar Porsche 911
Senaste generationen får sin en genomgång

Porsche 911 av senaste snitt är väl inte superfärsk, men ett test av en klassiker modell av en klassisk herre är alltid värt att se. Som vanligt har Harry sina speciella ögon och känsla. Bonusvideo är en Aimé Leon Dore Porsche 964 Carrera 4 som Porsche själva sladdar runt lite med. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

En Porsche 944 fräschas upp
Tillfredställande att se

I detta klipp får man följa när när en Porsche 944 från 1984 fräschas upp. Bilen hade stått på en bildemontering i många år och var inte direkt i bästa skick. Den donerades till en välgörenhetsorganisation som piffade upp den. När allt var klart såldes den för 3 000 dollar, pengar som då gick till välgörande ändamål. Tumnagel
42.2°
+
Frode Wikesjö
0

Super Bowl-reklam för Porsche Taycan
Biljakt i Taycan

Super Bowl närmar sig vilket innebär att många företag spenderar massvis med pengar på reklamfilmer som ska visas under sportspektaklet. Många av reklamfilmerna släpps dock i förlängda versioner på YouTube innan, så som denna fina reklamfilm för nya Porsche Taycan. Lyckades reklamfilmen göra dig extra sugen på en Taycan? Jag blev i alla fall sugen på att jobba på Porsche-muséet i Tyskland. Det verkar vara superhärligt, hänga runt med fina bilar hela dagen och om en av dem stjäls så får man tydligen ta vilken som helst att initiera biljakt med. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Will Smith skjutsar runt främlingar i Porsche Taycan
Skulle varit en Porsche 964 Turbo

Den 17 januari hade den nya Bad Boys-filmen premiär och för att göra lite reklam för denna gick Will Smith och Lyft samman och bjöd ett gäng främlingar på en åktur i en Porsche Taycan Turbo S. Ingen Porsche 964 Turbo men det får väl duga ändå. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ännu fler Porsche 718 med boxersexa
718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0

Porsche rockade om lite i modellprogrammet 2016 när man lanserade Boxster som 718 istället. Det var inte bara namnet som hade förändrats, i baken satt det nämligen en boxerfyra istället för en boxersexa. Ett steg bakåt alltså men nödvändigt för att få ned utsläpp och liknande. Effekten var det inget fel på men jag själv upplevde att den där Porsche-magin liksom försvann när det saknades två cylindrar. Och det var det fler som gjorde. Porsche lyssnar självklart på sina kunder och i somras dundrade man ut nyheten 718 Cayman GT4 - en riktigt vass maskin med boxersexa på 4,0 liter och hela 420 hästar. Nu presenterar man 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 som får samma icke överladdade motor som 718 Spyder och 718 Cayman GT4 men 400 hästar istället samtidigt som de inte är lika extrema med vingar och liknande. Det handlar dock inte om några duvungar för det utan här finns sexpetad manuell låda, sportavgassystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), Sport Chrono-paketet, mekanisk diffbroms bak och bilarna klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en toppfart på 293 km/h. Bägge bilarna kommer till återförsäljare i slutet av mars och för en 718 Cayman GTS 4.0 får du betala 850.000 kronor medan 718 Boxster GTS 4.0 kostar från 872.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Så här tillverkas en Porsche Macan
Lång dokumentär från fabriken

Biltillverkning är fascinerande, speciellt tillverkning av bilar som har många val. Tesla har verkligen gjort helt rätt när de (och ett gäng andra tillverkare) försöker dra ner på antalet alternativ som kan väljas i bilarna eftersom det gör tillverkningsprocessen betydligt enklare. Här får vi följa med till Porsches fabrik i Leipzig där man tillverkar Macan. Porsche är väl tvärtemot Tesla och har mängder med alternativ för kunderna, alternativ som kostar rejält med pengar. I den här dokumentären förstår vi varför, kombinationen av många alternativ, hög kvalitet och massproduktion är inte lätt att få till. Varning för lite dramatisk berättarröst och Porsche-propaganda, men hur som helst intressant. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Porsche Carrera GT med över 10.000 mil på mätaren
Det hör inte till vanligheterna

Speciella superbilar som det inte finns överdrivet många av tenderar att gå väldigt få mil under sin livstid. De tas bara fram när det är fint väder och bor ofta under ett täcke i ett varmt garage. Inget fel i det kanske, men bilar är ju till för att användas. En som inte har varit rädd för att lägga mil på sin fräsiga bil är den förra ägaren av den här Porsche Carrera GT:n från 2004 som nu har gått över 10.000 mil. Bilen är till salu för 400.000 pund på länken. Bonusklipp nedan bara för att. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Sista Porsche 991:an lämnar bandet
En 911 Speedster

Det har nu blivit dags att säga farväl till generation 991 av Porsche 911 då det sista exemplaret har rullat av bandet. Efterträdaren 992 presenterades för över ett år sedan men fabriken kunde alltså klämma ur sig några till av 991. I grunden har den varit den mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills och den mest framgångsrika eftersom den har tillverkats i hela 233.540 exemplar sedan lanseringen 2011. Sista bilen är en 911 Speedster och det är den vi ser på bilderna här. Den kommer nu att bli en ambassadör för Porsche Museum on Wheels. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Edmunds tycker Taycan 4S är bättre än 911
Intressant

Amerikanska Edmunds har nu testat Porsche Taycan 4S och enligt dem är modellen bättre än en 911. I mitt tyckte två modeller man inte kan jämföra men så tycker de i alla fall. De säger även att just 4S för närvarande är versionen man bör köpa, inte Turbo eller Turbo S. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Macan GTS
Mer kraft och förfinad växellåda

Förra året uppdaterade Porsche modellen Macan och nu kommer samma behandling till versionen man kallar för GTS. Den här placerar sig mellan Macan S och Macan Turbo och under huven sitter en V6:a på 2,9 liter med dubbla turbo. Den har fått 15 hästar och 19 newtonmeter i vrid extra och levererar nu 380 hästar och 519 newtonmeter. Förutom den lilla effektökningen har dubbelkopplingslådan PDK uppdaterats. Bilen ska klara 0-100 km/h på 4,6 sekunder om man har lagt till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 261 km/h. Vidare får versionen adaptiv luftfjädring och 20-tumsfälgar i RS Spyder-design. Bromsarna är av stål och mäter 360 millimeter fram, 330 bak. Man kan även få en uppsättning skivor på 390 millimeter fram och 356 millimeter bak som ger mindre bromsdamm. Om du på riktigt ska pressa bilen finns det även keramiska skivor och de mäter 396 millimeter fram, 370 bak. GTS har Sport Design-paketet standard vilket innebär lite sportigare front och sidokjolar. Standard är även mörkare strålkastare och baklampor, röda bromsok och sportavgassystem. Bilen går att beställa nu och kostar från 800.000 kronor. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Turbo får en EPA-rating på 32 mil
Lägre än väntat

Porsches nya elbil Taycan i Turbo-utförande har nu fått sin så kallade EPA-rating som är en mätmetod man använder i USA istället för WLTP. Den säger att bilen har en räckvidd på 32 mil. Det är lägre än de 45 mil som Porsche angett för bilen och gör att modellen hamnar i ungefär samma klass som Audi e-tron och Jaguar I-Pace. Porsche har givetvis svarat på detta genom att genomföra ett oberoende test via AMCI vilket visade en räckvidd på 44,2 mil. Betydligt närmare det angivna WLTP-värdet alltså. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Top Gear Korea testar Porsche Taycan
Från München till Berlin

Eftersom jag vet att ni inte kan få nog av Porsches nya eldrivna modell Taycan kommer här ett test av bilen som Top Gear Korea gjort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Doug tycker att Taycan är den bästa moderna Porschen
Har klämt på en Turbo S

I september rullade Porsche ut elbilen Taycan och då handlade det om Taycan Turbo och Turbo S. Den sistnämnda som är den vassaste har nu gåtts igenom av Doug DeMuro och så här såg det ut. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Porsche säger att Taycan lockar mängder av Tesla-ägare
Kanske inte helt oväntat

Om man har velat ha en snabb elbil de senaste åren är det Tesla man har vänt sig till. De har dock aldrig haft något direkt prestandafokus förutom att vara väldigt kvicka rakt fram. Det ville Porsche ändra på med sin modell Taycan, som även ska bete sig som en sportbil när det börjar svänga. Därför är det väl kanske inte så märkligt att många Tesla-ägare som varit sugna på en elbil med grym prestanda nu vänder sina blickar mot Porsche och Taycan. Klaus Zellmer som är vd för Porsche Cars North America sa i en intervju med CNBC att de fått oväntat mycket intresse för den nya bilen från nuvarande Tesla-ägare och att dessa tillsammans med nuvarande Porsche-ägare är den största intresse-gruppen. Det ska bli intressant att se hur många som kommer att välja Porsche framför Tesla i framtiden. Porschen är ju fortfarande en slant dyrare men det kanske inte drabbar de som handlar bilar i dessa prisklasser så mycket ändå. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom nya Porsche 911 Speedster
Den taklösa GT3:an

I våras rullade Porsche ut nya 911 Speedster. 911:an för dig som vill ha GT3-prestanda utan massa vingar och möjligheten att kunna köra taklöst. Nu har Doug spanat in modellen och så här såg det ut. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Porsche Exclusive gör Taycan lite mer exklusiv
Piffa loss!

Om man tycker att Porsches nya eldrivna modell Taycan inte är lyxig nog kan man alltid vända sig till Porsche Exclusive som kan piffa upp den ytterligare med diverse saker. Behandlingarna erbjuds initialt till Taycan Turbo och Taycan Turbo S och det man gjort på utsidan är att begåva bilarna med ännu mer kolfiber och detta blir extra synligt på 21-tumsfälgarna. Även backspegelkåporna är tillverkade i kolfiber. Sen har även strålkastarna och den bakre ljusrampen fått blåa inlägg i sig. Insidan får bland annat en Sport Chrono-klocka med vit bakgrund, upplysta instegslister, Porsche-vapnet på både nackstöd och mittarmstöd, säkerhetsbälten i beige och ett matt kolfiberpaket. Som väntat finns det fler saker som Porsche Exclusive kan fixa till din bil, det handlar bara om hur mycket du vill lätta på lädret. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Rykte 650 hästar i nya Porsche 911 Turbo S
Lanseras nästa år

En ny 911 Turbo är under utveckling och prototyper testas just nu för fullt ute på vägarna. Officiell premiär väntas bli till våren. Nu har Porsche delat med sig av lite egna bilder från testkörningarna och det är inte mycket maskering som döljer vad som ska komma. I samband med detta florerar rykten som skvallrar lite om vad Turbo S kommer att bjuda på och det är ganska så trevliga siffror det handlar om. Det sägs att versionen kommer att ha en dubbelturbomatad boxersexa på 3,8 liter som ger hela 650 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Föregångaren bjuder på 580 hästar och 700 newtonmeter så det är ett ganska bra kliv uppåt. Den uppdaterade drivlinan ska vara kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på raska 2,6 sekunder och toppfarten anges till 330 km/h. Övriga godsaker sägs vara aktiv fjädring, bakhjulsstyrning och keramiska bromsar som fram mäter enorma 419 millimeter och som greppas av tio stycken kolvar. Tyska Auto Bild har fått åka med och hur den upplevelsen var ser ni här nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Porsche testar kombi-versionen av Taycan på Ringen
Lanseras nästa år

Den som vill ha en Taycan fast med lite mer bagageutrymme får snällt vänta på versionen som kallas för Cross Turismo. Lanseringen kommer att ske nästa år och testerna pågår för fullt, här ser vi klipp från Nürburgring där just denna och vanliga Taycan nyligen var ute och körde lite. Hur mycket kombin kommer att svälja där bak återstår att se men det lär ju bli bättre än sedanen i alla fall som bara får plats med 266 liter. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Restomoddad gammal Porsche 911 för en miljon dollar
Jättefin, men vilket galet pris

En gammal Porsche 911 är populär att bygga om och vill man inte göra jobbet själv finns det många firmor som gör det åt dig. Den mest kända är väl troligtvis Singer men vi har även skrivit om Kaege och Theon som gör liknande restomoddar. Workshop 5001 har i alla fall inte jag hört talas om tidigare men de är i ropet just denna vecka eftersom Carfection har testat deras bil. Den känns lite som en Singer men på en viktig punkt skiljer den sig, ganska så mycket också. Priset. Och det är inte för att den är billigare, utan brutalt mycket dyrare. En Singer kostar omkring 350.000 dollar men den här vill man istället ha en miljon dollar för. Om det är bara för att dra till sig uppmärksamhet är oklart, men galet är det oavsett. Eller vad tycker ni? Ännu mer om bygget i klippet nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Nu går det att få nya Porsche 911 med manuell låda
Utan extra kostnad

Nu för tiden är det automatlåda som är standard i många bilar och inte tvärtom. Förr var detta något som man alltid behöva hosta upp extra pengar för, men det ser lite annorlunda ut idag. För snart ett år sedan rullade Porsche ut nya 911 men det vara bara automatlåda som gällde då. Först nu går man ut och erbjuder modellen med sjupetat manuellt alternativ, dock endast till Carrera S, 4S Coupe och cabriolet-versionerna av dessa. Förutom lådan får du även Sport Chrono-paketet på köpet om du väljer detta alternativ. Bilarna får även en mekanisk diff och Porsche Torque Vectoring. Accelerationen försämras som väntat något och från 0 till 100 km/h ska det med det manuella alternativet ta run fyra sekunder. Med PDK typ 3,3. Dock sjunker vikten på bilen med 38 kilo med sjupetat. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Top Gear har testat Taycan mot Model S
It's on like Donkey Kong!

Äntligen. Tesla vs Porsche. Model S vs Taycan. Prestanda-elbil mot prestanda-elbil. En som i många år har bevisat att den är snabb som attan rakt fram och en nykomling som man även ska kunna svänga med. Top Gear har plockat ut en Taycan Turbo S och en Model S Performance Ludicrous+ för att se vilken av dem som egentligen är vassast. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

En Singer-Porsche på Laguna Seca
Luta er tillbaka och lyssna

Ibland är allt som behövs en mulen onsdag ett klipp på en Singerifierad Porsche som brummar runt på Laguna Seca. Förare är Marino Franchitti. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

TheStraightPipes testar nya Porsche 911 Speedster
En av de mer sällsynta

Speedster är ett namn som har hängt med i Porsche-kretsar i väldigt många år. I april presenterades den senaste upplagan och det är i princip en GT3 utan massa vingar och med ett manuellt tygtak du kan häkta på när solen inte lyser. Nu har TheStraightPipes testat modellen och så här såg det ut. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Emory Motorsports har byggt en Porsche 356 Speedster
Började sitt liv som coupé

Emory Motorsports har nu custombyggt ytterligare en Porsche 356. Den här kallar man för Transitional och det är en Speedster som började sitt liv som coupé. När man började på bilen var den i princip ett vrak som räddades från skroten och taket var det som var värst drabbat. Nu är den alltså räddad även om det inte blev en strikt originalrenovering. För att det inte bara ska vara show utan även lite go sitter det en boxerfyra på 2,4 liter med dubbla Webrar som ger strax över 200 hästar där bak. Motorn är kopplad till en fyrpetad manuell låda och eftersom bilen bara väger 839 kilo lär den röra på sig om man spakar rätt. Chassimässigt har den justerbara Koni-dämpare, bättre fjädring och kraftigare krängningshämmare. Bromsarna är hämtade från en 911 och fälgarna som mäter 15 tum är klädda med R15 Dunlop SP 5000-däck i dimensionen 195/65. Vad tycks? Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0