m
Artiklar i kategorin Bil / Renault

Renault anklagas för fuffens i samband med utsläppsutredning
Åtalas för bedrägeri i Frankrike

Den franska biltillverkaren Renault meddelade igår att en fransk domstol nu åtalar företaget för bedrägeri i samband med att företaget granskades för fusk med utsläpp 2017. Utredningen 2017 handlade om Renault gjort sig skyldiga till fusk med utsläppstester liknande dem som Volkswagen gjorde i samband med det så kallade "Dieselgate" 2015. Renault förnekar dock att så är fallet och säger i ett uttalande: "Renault denies having committed any crime, and reiterates that its vehicles are not my any measure equipped with systems that would enable it to cheat in emissions testing. All Renault vehicles have always been approved in accordance with applicable laws and regulations." Skulle Renault dömas för att ha manipulerat utsläppstester kan det antagligen bli dyrt för företaget. Förra året rapporterades det att det så kallade Dieselgate hade kostat Volkswagen över 30 miljarder dollar i böter, skadestånd, återköp och olika typer av förlikningar. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Renault fräschar till gamla Zoe
Uppdaterar bil från 2011

Renault verkar vilja att deras bilar ska rulla länge och har därför startat projektet Refactory. Kort handlar det om att istället för att skrota gamla bilar så fixar man till dem, uppdaterar dem och säljer dem igen. Två bilar har genomgått behandlingen, båda Zoe från första generationen där den ena gått över 21.000 mil och den andra över 31.000 mil. Målet är nu 100.000 mil. – Vårt mål med projektet 1 miljon kilometer är att visa hur en bils tredje liv kan se ut och hur den cirkulära ekonomin kan spela in", säger projektledaren Thierry Parot. Bilarna kontrolleras och fräschas upp. Man rengör, fixar ny färg där det behövs och byter ut vissa delar som strålkastare och stötfångare. Man uppdaterar även tekniken i bilen så att de numera stödjer Android Auto och Apple CarPlay. Bilen har också fått en virtuell nyckel. – Projektet har gjort det möjligt för oss att identifiera de områden där bilen kan optimeras när det gäller att vara hållbar. Det är nu klart för oss att bilens batteri faktiskt är enormt bra och räcker mer än tio år, och att klädseln också är ganska robust. Å andra sidan kan vi se att många plastdelar och ljusa färger inte håller så bra. Det är områden där vi kan förbättra och där vi kan byta ut delar , säger Thierry Parot. Batteriet har fått ny mjukvara, men det är samma batteri som satt i från start. De här två bilarna är bara början, man räknar med att fixa till mellan 100 och 150.000 begagnade bilar under projektet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Renault vill begränsa hastigheten till 180 km/h
Precis som Volvo

Volvo har sedan förra året begränsat toppfarten i deras bilar till 180 km/h, helt enkelt för att de inte tycker att det finns någon poäng med högre hastigheter och så rimmar det illa med Volvos mål att ingen ska dö i en Volvo i framtiden. Nu är Renault inne på samma linje och Renault-bossen Luca de Meo sa i fredags på bolagets aktieägarmöte att framtidens Renault och Dacia inte kommer att gå över 180 km/h. Men Renault vill gå ännu längre än så och man utvecklar nu ett system som man kallar för Safety Coach. Med det påslaget följer bilen lokala hastighetsbestämmelser och ser också till att ta det lugnt i farliga kurvor, justera hastighet efter väder och beroende på hur uppmärksam föraren är. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Renault visar upp ny Kangoo Van, Express Van och Trafic
Går att beställa nu

Renault har nu släppt nya versioner av både Kangoo, Express och Trafic. Kangoo får en trevlig nyhet med en extra vid dörr, B-stolpen är helt enkelt inbyggd i dörren så öppningen blir betydligt större. Express är det enklare syskonet till Kangoo som bara har det absolut nödvändigaste, prislappen hamnar då på 129.900 kronor. Båda modellerna finns för provkörning i juni men går att beställa nu. Man har även släppt nya versioner av Trafic och där finns det två versioner, en lite mer vanlig som heter Trafic Passenger och en lyxigare som heter Trafic SpaceClass. även dessa kommer i juni för provkörning och går att beställa nu. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Dacia använder din smartphone som infotainmentsystem
Inte helt dumt

Dacia Sandero är en billig bil och för att hålla ner kostnaderna har man inte tryckt in något flådigt infotainmentsystem i den. Istället har man fixat så att du enkelt kan använda din smarta telefon till ändamålet, och det hela verkar ganska så smidigt. Man kallar systemet för Media Control. Du laddar hem en app där du bland annat kan skapa olika genvägar till det du använder mest. Sen parar du bilen med telefonen via blåtand och ställer den sedan i hållaren som finns på instrumentpanelen. Din telefon fungerar nu som ett vanligt infotainmentsystem och även knapparna på ratten fungerar med den så att du kan höja, sänka, byta låt och ändra radiostation samt svara på inkommande samtal. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Renault visar ny logotyp
Den som debuterade på nya 5:an

Renault presenterar nu en uppdaterad version av sin logotyp. Vi såg den faktiskt för första gången på nytolkningen av Renault 5 som visades i början av januari. Den kommer att hamna på alla modeller i framtiden och först på en bil som lanseras nästa år. Formen är densamma som den varit sedan 1925 men man säger att den har uppdaterats för den moderna världen. Vad tycks? Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Dacias första elbil Spring kostar 16.990 euro
Lanseras nu internationellt

I oktober förra året skrev vi om Dacias första elbil Spring som lovade att den skulle bli billigaste elbilen i Europa. Dock sa man inget pris då, men nu när modellen lanseras internationellt får vi reda på att den börjar på 16.900 euro. Något svenskt pris eller lanseringsdatum är inte bekräftat än. För pengarna får man en crossover som tar sig 23 mil enligt WLTP-cykeln. Den erbjuds i tre stycken olika versioner - för privatkund, för biluthyrningsföretag och i en version man kallar för N1. Den sistnämnda har inget baksäte utan istället ett stort lastutrymme. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0

Alpine F1 visar nya bilen
Kommer rattas av Fernando Alonsos och Esteban Ocon

Renault F1 som för ett tag sedan blev Alpine F1 presenterade igår årets strategi och visade i samma veva upp den bil som kommer att rattas av Fernando Alonso och Esteban Ocon. Fabriken i engelska Enstone tillverkar chassiet och fabriken i franska Viry tillverkar motorerna till bilen som heter A521. Den går i färgerna blått, vitt och rött vilket både är historiska racingfärger för Alpine men även färgerna på de franska och brittiska flaggorna. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Mégane som laddhybrid börjar säljas
Blir din för 334.900 kronor

I september förra året började nya Renault Mégane att säljas, men inte laddhybriden. Nu är det dock dags även för den och på prislappen står det från 334.900 kronor. För pengen får man Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid (laddhybriden erbjuds endast som kombi) och under skalet på den finns en drivlina som består av en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteripack på 9,8 kWh. På bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil och toppfarten är då 135 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,13 liter per mil och utsläppet till 29 gram per kilometer. Finns alltså att köpa nu. Det går även att privatleasa modellen för 3550 kronor per månad. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Renault 5 gör comeback
Nu som retrotuff elbil

Renualt vill förvandla sitt företag till ett varumärke som står för teknik, service och ren energi och detta ska man göra under namnet "Nouvelle Vague" (nya vågen). Fram till 2025 ska man lansera 14 stycken huvudmodeller varva sju stycken är rena elbilar och sju stycken är bilar i C/D-segmentet. Alla nya bilmodeller kommer lanseras som el- eller hybridversioner. Man kallar den strategiska planen för "Renaulution" och en prototyp man tagit fram för att visa hur man tänker är en liten elbil som flörtar med klassikern Renault 5. Tyvärr berättar man inte vad som finns under skalet eller om tanken är att den här ska tillverkas längre fram. Kör på säger jag för den här var tuff! Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Renault börjar sälja Captur som laddhybrid
Blir din för 357.900 kronor

I början av året visade Renault upp modellen Captur som laddhybrid. Nu drar försäljningen igång och ett exemplar blir ditt från 357.900 kronor. För den slanten får du en bil som bland annat tar sig upp till 6,5 mil (stadskörning) på bara el. Captur E-Tech som bilen kallas blir Renaults första laddhybrid i Sverige och den ska finnas att beskåda hos återförsäljarna nu. Förbränningsmotorn som går på bensin ger 160 hästar och till denna kopplas två stycken elmotorer. Till paketet kopplas en automatlåda utan koppling som ska göra körningen sömlös och bekväm. Bränsleförbrukningen anges till 0,15 liter per mil och utsläppen till 33 gram per kilometer. Bilens batteripack är på 9,8 kWh och en full laddning ska ta tre timmar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Tokfet Renault Twizy till salu
Ser i alla fall snabb ut

2013 byggde RenaultSports F1-team en helgalen version av den lilla eldrivna tvåsitsiga bilen Twizy. Oakley Design inspirerades av denna och byggde en likadan, och nu är just denna bil till salu. Så även om den ser riktigt snabb ut så är den tyvärr inte det. RenaultSports version bjöd på 98 hästar, den här har bara fjuttiga 18. Förutom den vässade utsidan har insidan fått en annan ratt och en sportigare förarstol. Åket blir ditt för 19.999 pund. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Renault visar Kiger Concept
En ny crossover för Indien

Renault Kiger Concept är en förhandsvisning på en ny kompakt crossover som ska lanseras i Indien. Den produktionsklara versionen ska vara under fyra meter lång och målet är att den här ska bli populär i B-segmentet som står för 51 procent av bilförsäljningen i Indien. Bilen kommer även att säljas på andra marknader men vilka vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Renaults prestanda-modeller kan få Alpine-stämpel
"Alpine kan bli mini-Ferrari"

Våren 2017 gjorde biltillverkaren Alpine comeback igen med nya A110. En kul och busig liten sportbil som imponerat på de flesta som har kört den. Men det här är bara början. Luca de Meo som är vd för Renault säger att framtida prestanda-modeller från Renault kan komma att få Alpine-stämpel på sig och han går även så långt som att säga att Alpine som märke skulle kunna utvecklas till ett "mini-Ferrari". Exakt vad han menar med det sistnämnda är lite oklart men helt klart är att vi kommer att få se Alpine på flera ställen i framtiden. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Specifikationerna för Renault Twingo Electric
Tyvärr inget vi kommer få se rulla här

Renault presenterar nu alla specifikationer kring den helt eldrivna versionen av Twingo som presenterades i februari. Försäljningen har dragit igång i Frankrike och på andra marknader (dock kommer bilen inte att säljas här) och den kostar från 21.350 euro. För slanten får man en elmotor där bak på 82 hästar och 160 newtonmeter i vrid. Den gör att bilen klarar 0-100 km/h på 12,9 sekunder och sen toppar ut vid 135 km/h. Batteripacket är på 22 kWh och det ska fulladdat ge en blandad räckvidd på 19 mil. Vid enbart stadskörning är den istället på 27 mil. Det finns även ett Eco-läge som förlänger den blandade körningen till 22,5 mil genom att begränsa accelerationen och toppfarten på motorvägen. Ladda kan man göra med upp till 22 kW och gör man det får man åtta mils räckvidd på 30 minuters tankning. Twingo Electric erbjuds i de olika utrustningsnivåerna Life, Zen, Intens och Vibes Limited Edition. Den sistnämnda kostar från 26.450 euro och den bjuder bland annat på lacken Valencia Orange, vita detaljer i grillen, 16-tums vita aluminiumfälgar och fartränder på bakdörrarna. Samma tema fortsätter på insidan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Renault Mégane som elbil
Det här är konceptet eVision

2022 kommer alla nya bilar från Renault vara elektrifierade på något vis - hybrid, laddhybrid eller ren elbil. Mégane kommer att erbjudas som ren elbil och konceptet eVision är en förhandstitt på modellen som kommer att lanseras i produktionsutförande i slutet av nästa år. Den mäter 4,21 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,5 på höjden och har en hjulbas på 2,7 meter. Vikten ligger på 1650 kilo och bilen bygger på plattformen CMF-EV. Elmotorn ger 217 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 60 kWh. Räckvidden enligt WLTP ligger på 45 mil och man ska kunna snabbladda med 130 kW. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Teasers för Renault och Dacias nya eldrivna modeller
Ett koncept och en produktionsbil

Mellan den 15 och 23 oktober anordnas eventet eWays och där kommer Renault och Dacia att visa upp sina nya elbilar. Renaults är ett koncept och det handlar om en crossover baserad på CMF-EV-plattformen. Dacias är produktionsversionen av den eldrivna modellen Spring. Det här är Dacias första elbil och den kommer att bli en av de billigaste i Europa när den lanseras. Om det är meningen att det ska stå Stay Tunned och inte Stay Tuned i Renaults video är oklart. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Teaser för ny elbil från Renault
En crossover

Det vi ser här är en första titt på Renaults nya helt eldrivna crossover. Det handlar dock än så länge bara om ytterligare ett koncept men man lovar att det ska vara en förhandsvisning av en kommande produktionsversion. Den sistnämnda kommer att baseras på plattformen CMF-EV som tagits fram speciellt för elbilar. Den kommande bilen blir mindre än Captur i storlek och lansering ska ske någon gång nästa år. Konceptet kommer att visas upp om cirka två veckor. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Renault Mégane börjar säljas
Blir din för 249.900 kronor

I februari rullade Renault ut en uppdaterad version av modellen Mégane och nu är det dags att dra igång försäljningen av denna. Bilen kostar från 249.900 kronor och för den slanten får man en Mégane Sport Tourer TCe 140 Zen. Som vi tidigare har skrivit erbjuds nu även en laddhybrid (E-Tech) men den börjar inte säljas förrän i början av nästa år. Förutom lite förändringar utseendemässigt har modellen fått en skärm på 10,2 tum i instrumenthuset och en på 9,3 tum för infotainmentsystemet. Det finns även nya förarassistanssystem och ett av dessa är "motorvägs- och kö-assistans" som kombinerar den adaptiva farthållaren med filcentreringshjälp. Laddhybriden har en bensinfyra på 1,6 liter som paras samman med två stycken elmotorer. Batteriet är på 9,8 kWh och på bara el ska man kunna köra fem mil. Kör man bara i stan ska den siffran istället ligga på 6,5 mil. Toppfarten på el anges till 135 km/h. Laddhybriden går bara att få som kombi och på prislappen står det 353.900 kronor. Kommer gå att beställa någon gång nu i höst. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Renault Twingo moddad för drifting
Hej vad det går!

Piotr har länge drömt om att använda sin lilla Renault Twingo som driftingbil och drömmen börjar närma sig sanning. Bilen kommer med motorn bak och drivning på bakhjulen original, men försöker man sladda utan att modda stryps gasen och det går helt enkelt inte. Nu är det fixat och så här blev resultatet. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Renault Sport Spider fyller 25 år!
Kul bil!

1995 lanserade Renault en väldigt märklig och kul modell - Sport Spider. Ett rullande badkar där man bara kunde få vindruta mot tillägg och som hade motorn placerad bakom sittbrunnen. Mellan 95 och 99 tillverkade man 1493 stycken exemplar på Alpine-fabriken i franska Dieppe och det handlar om ett chassi i aluminium som sedan klätts med en kaross i plastkomposit. Motorn är en rak fyra på 2,0 liter som ger 150 hästar som i sin tur driver bakhjulen via en fempetad manuell låda. Men även om effekten inte är hisnande väger ekipaget bara 930 kilo vilket gör att det flyttar på sig bra ändå. Nu har den lustiga bilen hunnit fylla 25 år och det vill vi ju givetvis uppmärksamma, så grattis! Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Renault slutar sälja bilar med förbränningsmotor i Kina
Fokuserar på elbilar och kommersiella fordon istället

Renault meddelar nu i ett pressmeddelande att man lägger om lite i strategin när det kommer till den kinesiska marknaden. Fokus kommer att ligga på eldrivna bilar och lätta kommersiella fordon - inga vanliga passagerarbilar med förbränningsmotor kommer att säljas. Förra året såldes bara 18.607 bilar trots att produktionskapaciteten är 110.000 så man kan ju förstå om Renault inte är särskilt nöjda hittills. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Renault presenterar eldrivna Morphoz
En crossover för framtiden

Efter teaserbilden har Renault nu presenterat sin nya konceptbil Morphoz. Det här är en eldriven crossover för framtiden och enligt Renault är det en bil som kan skräddarsys efter just dina behov. Den har två körlängen - City Mode och Travel Mode. City är som namnet avslöjar anpassad för stan och har därför något kortare räckvidd (40 mil) med sitt batteripack på 40 kWh. Travel har lite mer batteri, 50 kWh, för att kunna göra längre resor på upp till 70 mil. För att växla mellan lägena åker man till en speciell station där man byter batteriet på bara några sekunder via en lucka i golvet. Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Renault rullar ut Twingo som elbil
Tar sig bara 18 mil på en laddning

Ni med räckviddsångest - titta bort! Renault presenterar nu modellen Twingo som ren elbil och den tar sig bara 18 mil på en laddning. Ganska mycket mindre än konkurrenterna Skoda Citigo iV (26,5 mil) och Volkswagen e-Up! (25,6 mil) alltså. Under skalet på Twingon finns ett batteripack på 22 kWh som i sin tur matar en elmotor på 81 hästar och 160 newtonmeter. 0-50 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta 13,5 timmar att ladda. Denna tiden kapas till åtta respektive fyra timmar om man har laddboxar på 3,7 kW eller 7,4 kW. Har du en snabbare laddare på 11 kW ska det ta två timmar och tio minuter att ladda från 0-80 procent. Twingo Z.E som versionen kallas kommer tyvärr inte att sälja i Sverige. Är du inte vän med franskan får du sätta på automatisk översättning i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Renault visar eldrivna konceptet Morphoz i Genève
Ska ge en inblick i den elektriska framtiden

Alla stora biltillverkare går mot elektrifiering. Renault kommer att visa upp ett nytt koncept på mässan i Genève nästa månad som ska ge en glimt av hur deras framtid ser ut. Bilden vi har här är det första vi får av det som kommer att visas upp. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Dacias kommande elbil ska bli billigast i Europa
En Renault K-ZE med annan logga

För snart ett år sedan visade Renault upp produktionsversionen av modellen K-ZE. Det är en liten helt eldriven crossover från Kina som inte kommer att säljas i närheten av oss. Men det ska den här Dacian göra, som är samma bil fast med annan logga i fronten. När den anländer någon gång nästa år eller 2022 kan den kvala in som billigast i Europa. Förmodligen blir specarna för bilen exakt samma som hos Renaulten vilket innebär en elmotor på 45 hästar kopplad till ett batteripack på 26,8 kWh. Toppfarten är blygsamma 105 km/h och på en laddning ska man komma 27,1 mil enligt NEDC-cykeln. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Renault Megane har ansiktslyfts
Kommer som laddhybrid

Renault slår på stort och ansiktslyfter Mégane och gör det med alla versioner. Dessutom lägger man till en laddhybrid som kommer "i mitten av 2020" och som nog är varmt välkommen på den svenska marknaden. Pluginhybriden kommer endast i Sport Tourer-version, men det är knappast ett problem för oss svenskar, tvärtom. Batteriet är på 9,8 kWh (400V) och räckvidden är enligt WLTP 50 kilometer men hela 65 kilometer på WLTP*City-cykeln. Kör du mycket i stan ska du alltså komma lite längre. På ren eldrift ska man komma upp i 135 km/h och när batteriet tar slut och de två elmotorerna inte har något som driver dem längre finns det en bensinare på 1,6 liter. Självklart går det att blanda de tre motorerna om man vill. På insidan hittar vi numera en skärm på 10,2 tum framför föraren och en annan på 9,3 tum i mitten. Man har bättrat på körhjälpen och har motorvägs- och köassistans och filcentreringshjälp. Förutom den vanliga Méganen så satsar man fortsatt på R.S. Dels på RS-line som gör den vanliga bilen lite sportigare och fräckare, men även på RS och RS Trophy som är sinnessjukt roliga bilar att köra! Trophy-versionen ger numera 300 hästar och 420 Nm och dämparna har nu blivit 25 procent styvare. Roligt! Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Nya Renault Captur blir din för 184.900 kronor
Börjar säljas nästa månad

I somras rullade Renault ut nya Captur och nu är det snart dags att dra igång försäljningen av modellen. I samband med detta får vi svenskt pris och det börjar på 184.900 kronor. Orderböckerna öppnar nästa månad. Modellen kommer ju även som vi tidigare har skrivit om som laddhybrid, den lanseras dock i sommar. Något pris där har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

2019 var ett toppenår för Renaults elbilar
Ökade med 23,5 procent - sålde 62.447 stycken

Under förra året sålde Renault 62.447 stycken helt eldrivna bilar vilket är en ökning med 23,5 procent jämfört med året innan. Bara i december lyckades tillverkaren leverera hela 6947 exemplar. Den mest populära modellen är Zoe som man såldes 48.269 stycken av följt av Kangoo Z.E med 10.349 levererade bilar. Modellen Twizy är inte med i beräkningarna eftersom att den anses vara en mopedbil och inte en riktig bil på många marknader. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Renault visar Captur som laddhybrid
Och Clio som vanlig hybrid

När Renault presenterade nya Captur förra sommaren berättade man att modellen skulle dyka upp som laddhybrid. Nu visar man upp denna tillsammans med Clio som får en vanlig hybriddrivlina utan sladd. Premiär blir det på Brussels Motor Show som äger rum i Belgien mellan den 10-19 januari. Bägge bilarna får tillägget E-Tech och Captur kan ta sig upp till 6,5 mil på bara el. Då är toppfarten 135 km/h. Batteripacket är på 9,8 kWh och det matar två stycken elmotorer. Förbränningsmotorn är en bensinfyra på 1,6 liter och den sammanlagda effekten landar på 160 hästar. Allt är kopplat till en växellåda utan koppling. Den blandade förbrukningen anges till 0,51 liter per mil och utsläppet till 34 gram per kilometer. Clion får ett mindre batteri på 1,2 kWh och ska upp till 80 procent kunna ta sig runt i stan på bara el. Toppfarten är då 70-75 km/h. Systemeffekten här är 140 hästar. Nästa laddhybrid från Renualt blir Mégane. 2022 är målet att tillverkaren ska erbjuda åtta stycken helt eldrivna modeller och tolv stycken elektrifierade. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0