m
Artiklar i kategorin Bil / Renault

Världens första autonoma undanmanöversystem
Utvecklat av Renault och Stanford University

Renault har tillsammans med Stanford University utvecklat vad de säger är världens första autonoma undanmanöversystem. Systemet ska kunna utföra avancerade undanmanövrar helt själv och det hela är ett steg i Renaults framtidsplan "Drive the future" där inte mindre än 15 stycken autonoma fordon ingår. Bilen vi ser här är baserad på den eldrivna modellen Zoe och den ska kunna undvika föremål lika bra som en professionell förare. Callie som prototypen kallas för har lärt sig hur olika förare kör och härmar sedan deras körsätt. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Teknikens Värld har provkört Renault Koleos 1,6 dCi 130 hk 2WD
Renaults version av Nissan X-trail

Nya Renault Koleos har vuxit ordentligt men behåller attraktivt pris och en omfattande utrustningslista. Värd en plats på shoppinglistan. Det bådar gott. Under skalet ruvar en uppdaterad version av Nissan X-trail, i år en av toppsäljarna i Europa i suvarnas mellanklass. På presskonferensen i Helsingfors erkände en PR-man – under ett kortvarigt anfall av ärlighet – att 56 procent av delarna är gemensamma. Men det syns inte. Från samma källa fick jag också veta att hela 95 procent av de synliga delarna är unika för respektive modell. Läs hela provkörningen och se fler bilder på länken nedan! Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

Renaults nya konceptbil är en naturlig del av huset
Så här kanske det ser ut 2030

Om 13 år, 2030, kommer världen att se annorlunda ut. Exakt hur annorlunda kan vi endast spekulera kring, och det är precis vad Renault gör med den nya konceptbilen Symbioz Concept. Då kommer fordon att vara något som helt och hållet kan interagera med vägar, infrastruktur och även våra uppkopplade hus. Thierry Bollore som är chef hos Renault säger följande: "The way we use our cars is changing. Already a car is more than just a way to get from one place to another. Full of technology, itx27s becoming an interactive and personalized space that connects passengers to other cars, people and objects around them. Looking to 2030 we imagine new scenarios with more efficient energy use, connectivity and autonomous driving scenarios that will improve how we live and travel." Symbioz är självkörande och helt eldriven, och man har inte snålat med effekten. Det sitter två stycken motorer på bakaxeln och dessa tillsammans genererar hela 680 hästar och ett vrid på 660 newtonmeter. 0-100 km/h ska därför gå på under sex sekunder. Batteripacket är på 72 kWh vilket ska vara tillräckligt för en räckvidd på mer än 50 mil. På 20 minuter ska man kunna snabbladda upp till 80 procent. Tillsammans med bilen presenterade man även ett hus och tanken är att man kör in bilen i det och då får en extra yta att hänga på. Känns lite omständigt såklart men i framtiden blir det kanske en helt naturlig grej. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Renault visar upp nya Mégane R.S.
Får samma motor som nya Alpine A110

Nu har Renault äntligen presenterat nya Mégane R.S. Bilen har fått ny design, mer prestanda och motorn från nya Alpine A110 - här har man dock höjt effekten från 252 till 280 hästar. Vridet ur den turbomatade fyran på 1,8 liter landar på 390 newtonmeter. Precis som tidigare skickas kraften till framhjulen och detta sker via antingen en manuell sexpetad låda eller en automatlåda med dubbelkoppling som även den har sex växlar. Den sistnämnda kan växlas med paddlar bakom ratten och den har launch control. Lådan har även "Multi-Change Down" vilket gör det möjligt att droppa flera växlar i rad med några snabba klick på vänsterpaddeln. Det kommer att finnas två chassin att välja mellan och dessa är Sport och Cup. Bägge får fyrhjulsstyrningen 4Control och Cupen som är den värre av de två får även en Torsen-diff. Bilen har fem stycken körlägen - Comfort, Normal, Sport, Race, och Perso. Vill man hoppa direkt till Sport eller Race-läget trycker man på R.S. Drive-knappen, antingen med ett snabbt eller långt tryck. Bilen får ett fetare kjolpaket med bredare luftintag i fronten, biffigare sidokjolar och en rejäl diffusor där bak som huserar ett mittmonterat avgasrör. Den erbjuds även med den unika RS-lacken Volcanic Orange som vi ser här på bilderna. På insidan sitter man i skålade sportstolar med integrerade nackstöd och framför sig har man lite röda inlägg här och där. Man har även uppdaterat RS Monitor-displayen som håller koll på din körning med nyheten RS Monitor Expert som gör det möjligt att ansluta en kamera som kan filma hur du har presterat. I övrigt har bilen de vanliga säkerhetssystemen man kan räkna med i dag - som exempelvis parkeringssensorer, backkamera, adaptiv farthållare, autobromssystem och döda-vinkeln-varnare. Nya Mégane R.S. börjar säljas i Sverige nästa vår. Den som vill ha något ännu värre än detta väntar till slutet av 2018 då en kraftfullare Trophy-version med 300 hästar kommer att presenteras. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Car Throttle har testat Renault Zoe E-Sport Concept
Den 460 hästar starka eldrivna raketen

I mars presenterade Renault Zoe E-Sport Concept - en något mer bisarr version av den lilla snälla eldrivna bilen. Den här har hela 460 hästar och gör 0-100 km/h på bara 3,2 sekunder. Renault säger att man bara byggde den för att det är kul och att den inte kommer att gå i produktion, men det vill vi ju såklart att de ska ändra på. Car Throttle har fått testa besten och så här såg det ut. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Så här ser nya Renault Megane RS ut
Patentbilder läcker ut

På bilmässan i Frankfurt i höst är planen att Renault ska ställa ut helt nya Megane RS. Patentbilder på bilen har dock sipprat ut på nätet så nu får vi ta del av den i förtid. Som väntat får den ett tjockare kjolpaket runt om, större fälgar, en vinge på bakluckan och ett fetare avgasutblås som är placerat i mitten bak. Vi vet inte vad som lurar under huven än men det snackas om en turbomatad fyra på 2,0 liter som ska ge omkring 300 hästar. Drivningen kommer att ske på framhjulen och bilen får troligtvis fyrhjulsstyrning. Manuell eller dubbelkopplingslåda kommer att finnas. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

Indisk Renault Duster får noll stjärnor i krocktest
Det är bra med airbags...

Säkerhet är fina saker och bilar som säljs i Sverige är oftast lite dyrare i grundpris än samma modell i andra länder. Anledningen är att vi kräver och förväntar oss vissa saker när det gäller säkerhet här. Och vi har råd att betala för det. I andra länder är det inte ovanligt att man har riktiga snikversioner, mycket för att folk helt enkelt inte har råd att betala för säkerheten. Och tillverkarna vill inte ge bort den. I den indiska versionen av modellen Duster har man snålat. Där har man snålat så mycket att man inte ens har några airbags. Vilket resulterar i usla betyg för vuxna personer, noll stjärnor. Barn som sitter i barnskydd har det lite bättre, de får iaf två stjärnor. Tumnagel
19.4°
+
Roger Åberg
0

Renault teasar nya Megane RS
Får ny turbofyra med omkring 300 hästar

Renault har nu en miljon följare på Facebook och för att fira detta delar de med sig av en liten överraskning - en teaser på nya Megane RS. Vi får än så länge bara se den under ett skynke men som vanligt lär den få ett biffigare kjolpaket, stora fälgar och en takmonterad vinge. Den största nyheten kommer att vara under huven där det kommer att sitta en ny turbomatad fyra på 2,0 liter. Den väntas få omkring 300 hästar som i sin tur driver framhjulen via en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Bilen kommer att visas upp senare i år vilket säkert innebär att premiären blir på bilmässan i Frankfurt. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Har Renault fuskat med utsläppen i 25 år?
Granskas just nu hårt av franska myndigheter

Det här med fusk kring utsläppssiffror verkar vara något som många biltillverkare har sysslat med i många år. För tillfället är det Renault som är i blåsväder, och de granskas just nu hårt av franska myndigheter kring just detta. Det sägs att biltillverkaren har fuskat i 25 år. Det hela ska ha börjat 1990 då första generationen av modellen Clio lanserades. Tumnagel
15.6°
+
Bobby Green
0

En Renault Zoe med knuff
Gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder

Renaults eldrivna modell Zoe kan väl inte direkt beskyllas för att vara någon sportbil, men det vill man ändra på med den här nya konceptbilen. Den kallar man för Zoe e-Sport Concept och den är byggd på Renaults erfarenheter från Formel E Championship. Det gör bland annat att den klarar 0-100 km/h på bara 3,2 sekunder. Toppfarten anges till 210 km/h. Vikten ligger på 1 400 kilo och det inkluderar batteripacket som väger in på rätt maffiga 450 kilo. Karossen är i kolfiber och för att hålla bilen på marken sitter det ett fetare kjolpaket runt om, en aerodynamisk spoiler fram och en stor vinge på bakluckan som trycker ner baken. Undersidan är även helt platt för att leda luften till diffusorn där bak. På insidan sitter en bur i stål och i denna sitter det fyrpunktsbälten som går fram till de två skålade Recarostolarna. Här finns även en rektangulär ratt som ska ge bättre sikt än en rund. Bilen har fyra stycken olika körlägen, tre zoner för växellådan och bromskraftsfördelning. För att få fart på grejerna har man monterat två stycken elmotorer som tillsammans levererar 340kW, eller 460 hästar. Vridet ligger på 640 newtonmeter. Den ena motorn sitter fram, den andra bak och således är bilen fyrhjulsdriven. Batteriet har en kapacitet på 40kWh. Om det här lilla krutpaket kommer att bli verklighet får framtiden avgöra, men det vore ju rätt så kul om det blev så faktiskt. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Renault lyfter Captur
Liknar sina syskon mer

2013 gjorde Renaults modell Captur entré och det är därför nu hög tid att ge den ett ansiktslyft. Den får bland annat den nya C-formade ljussignaturen, modernare former som följer övriga modeller från tillverkaren, ett stort glastak (tillval) och två nya exteriöra färger att välja mellan - Desert Orange och Ocean Blue. Tyvärr får vi inga bilder på insidan men där ska det också ha uppdaterats på flera punkter. Uppdaterade Captur visas upp för allmänheten på mässan i Genève. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Första bilderna på nya Alpine A110 är här
Utmanare till Cayman och 4C

För ett år sedan fick vi se den som koncept och nu är den här i produktionskläder. Vi snackar om Renaults nya Alpine A110 och glädjande kan vi se att inte mycket har förändrats sedan förra året. Det vi vet om den hittills är att den får omkring 250 hästar ur en turbomatad fyra placerad i mitten, att den väger 1 100 kilo och att den ska göra 0-100 km/h på under 4,5 sekunder. En bil att ställa mot exempelvis Porsche Cayman och Alfa Romeo 4C. Publik premiär blir det på bilmässan i Genève nästa vecka. I samband med det släpps även mer information kring bilen. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

CES2017 Eli Zero är som en uppväxt Renault Twizy
Men är det något vi vill ha?

Jag gillar udda fordon och har en förkärlek till Renault Twizy. Tanken är väldigt god även om det är en bit kvar. Ett billigt fordon för två där man kan åka civiliserat även om det regnar, men ändå ta liten plats och ha alla de fördelar som en motorcykel har. Det finns några anledningar till att Twizy inte blivit en succé här i Sverige, vi vill ha saker som riktiga dörrar. Det har Eli Zero, en elbil som kommer att presenteras under CES-mässan. Men det verkar också som att man har tagit bort fördelarna med Twizyn när man har mixat den med en Smart och skapat Eli. Så nu är det en blandning mellan två saker som kanske inte ska blandas. Mer information kommer troligen senare under veckan. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Renault släpper teaser för nya Alpine
Öppnar samtidigt orderböckerna

Renault ska som ni säkert redan vet, eller har läst här, väcka liv i epitetet Alpine igen. Den nya bilen som vill utmana exempelvis Porsche Cayman ryktas heta A120 och inom några månader har den premiär. Först ska det teasas lite mer och det gör man med den här videon. I samma veva öppnar man även orderböckerna för den som är sugen på att säkra något av de allra första exemplaren. De första 1 955 stycken bilarna kommer att ha tilläggsnamnet Premiere Edition och det kostar 2 000 euro att skriva upp sig på listan. Det slutgiltiga priset för bilen är inte offentliggjort än men det sägs ligga mellan 55 000 och 60 000 euro. För pengarna får man en sportbil som troligtvis har en turbomatad fyra på 1,8 liter under huven. Den väntas ge omkring 250 hästar men en vassare version med 300 hästar ska också finnas. Det som är bekräftat är att bilen kommer att göra 0-100 km/h på 4,5 sekunder. De första leveranserna ska dra igång i slutet av nästa år. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Mäktigt elbilskoncept från Renault
Troligtvis inte särskilt nära produktion

För att röra om lite i grytan och inte bara visa upp halvroliga "konceptbilar" som är tre månader från produktion rullar Renault ut mäktiga Trezor Concept på mässan i Paris. Det är en tvåsitsig sportcoupé som inte liknar något annat och där gänget bakom verkligen gått bananas. Den är tidsenligt försedd med en elmotor och det ska vara samma maskin som sitter i företagets Formula E-bil. Motorn ger 350 hästar och har ett vrid på 380 Newtonmeter vilket bland annat ska göra att Trezor tar sig från 0 till 100 km/h på under fyra sekunder. Bilen som väger 1 600 kilo är försedd med dubbla batterier och har ett KERS-system som tar tillvara på bromskraften och skickar in denna i batterierna. Ett självkörande läge finns och aktiverar man detta breddas ratten så att man istället kan få en bättre översikt över OLED-skärmen med Gorilla Glass som sitter där bakom. Kul koncept där lite av dess teknik säkerligen kan hitta in i Renaults vanliga modeller i framtiden. Tumnagel
57.8°
+
Bobby Green
0

Renault Zoe - nu med 40 mils räckvidd
Tar sig 16 mil längre tack vare nytt batteri

Om du har tvekat på att köpa en Renault Zoe på grund av räckvidden på 24 mil kommer nu en nyhet som kanske får dig att ändra uppfattning. Tack vare ett större batteri får bilen nu i höst nämligen 16 mil längre räckvidd och tar sig numera 40 mil på en laddning - enligt den europeiska körcykeln NEDC. Den verkliga siffran vid normal körning tros därför vara omkring 30 mil, vilket inte är fy skam det heller. Batteriet är utvecklat av LG Chem och det är på 41 kWh. Genom att bygga om batteriets cellstruktur har man lyckats få det nya batteriet att väga lika mycket som det gamla och inte heller ta större plats. Elmotorn ger 88 hästar. Uppdaterade Zoe som får tilläggsnamnet ZE 40 har sin världspremiär på bilmässan i Paris i morgon. Den svagare versionen med kortare räckvidd kommer att finnas kvar också. Hittills har 256 stycken exemplar av den versionen sålts i Sverige. Priset för uppdaterade Zoe ligger på 244 900 kronor plus batterihyra. Tumnagel
52.8°
+
Bobby Green
0

Renault: Dieseln borta om tio år
El + bensin tar över

Enligt uppgifter till Reuters tror folk på biljätten Renault att dieseln i princip kommer att vara borta om tio år. Bakgrunden till detta är dels VW-skandalen men också de nya mätmetoder som håller på och tas fram och i bruk. Den så kallade europeiska körcykeln som i dag används för att mäta bilars utsläpp har sällan någonting med verkligheten att göra. Eftersom den är så teoretisk så har biltillverkarna kunnat anpassa sina motorer efter denna. När mätmetoderna ändras och i takt med att gränsnivåer i bland annat EU kommer att bli hårdare så tror alltså Renault att dieseln kommer att försvinna. Det kommer helt enkelt att bli för dyrt att ta fram motorer som klarar av gränsvärdena. Istället tror man att bensin i kombination med el kommer att vara framtiden. Anledningen till att man väljer bensin i kombination med el är att bensinmotorer är billigare att tillverka vilket blir extra viktigt när man får högre kostnader för eldrift och batterier. I dag ska andelen sålda dieselbilar ligga på 52 procent, en siffra som kommer att vara nere i nio procent 2030 enligt konsultfirman Alix Partners. Nedgången kommer att accelerera efter 2020. Dieseln kommer att försvinna från mindre bilar först, just Renault erbjuder till exempel inte sin lilla Twingo med diesel. Tumnagel
51.0°
+
Roger Åberg
0

Renault presenterar lyft Clio RS
Fick tyvärr inte motorn från konceptet

I maj visade Renault upp konceptbilen Clio R.S.16 som såg väldigt klar ut för produktion. Det var en riktigt vass rackare med motor från Megane 275 Trophy-R under huven. Nu har bilen tappat konceptstämpeln men tyvärr även den rappare motorn på 275 hästar. 200 hästar är det som gäller här men det finns även en Trophy-version som istället bjuder på 220. Den sistnämnda får dock samma avgassystem från Akrapovic som satt på konceptbilen. Motorn paras ihop med en sexstegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten och 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder, toppfarten ligger på 235 km/h. Launch control finns och körlägena heter Normal, Sport och Race. Tre olika chassialternativ erbjuds - Sport, Cup och Trophy. Utseendemässigt behåller bilen dock de flesta dragen från konceptet, dock försvinner den stora vingen på bakluckan. Kul att ledljusen fram i form av en tävlingsflagga fick vara kvar. I övrigt får den ett klassiskt kjolpaket, större fälgar och dubbla avgasrör där bak. När bilen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Renault lyfter Clio
Mest nytt under huven

Renault lanserade modellen Clio för hela 26 år sedan och nu är det dags för den fjärde generationen att få sig ett ansiktslyft. Utseendemässigt är det dock inte så värst mycket som har hänt förutom strålkastarnas insatser utan det är under huven de flesta nyheterna finns. En dieselsnurra på 110 hästar med sexpetad manuell växellåda gör nuvarande dCi 75 och dCi 90 sällskap och på bensinsidan tillkommer 120 hk TCe. Detta alternativ får också sexväxlad låda och lanseras på Clio GT-versionen. Lanseringen sker efter sommaren men några priser finns tyvärr inte i dagsläget. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Renault Alpine Vision i detalj
Evo tar sig en närmare titt

I februari visade Renault upp konceptbilen Alpine Vision som är en försmak på en kommande rival till Alfa Romeo 4C och Porsche Cayman. Evo har tagit sig en närmare titt på bilen och så här såg det ut. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Renault Twingo blir lite vassare
Twingo GT är utvecklad av Renault Sport

På årets Goodwood Festival of Speed kommer Renault att visa upp en hetare version av modellen Twingo. Den får tilläggsnamnet GT och är utvecklad av Renault Sport. Den lilla krabaten har redan motorn bak, bakhjulsdrift och fempetad manuell låda, nu får den även lite mer effekt och bättre vägegenskaper. Den lilla trecylindriga turbomotorn på 900 kubik har trimmats upp från 90 hästar och 135 Newtonmeter till 110 hästar och 170 Newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 10,5 sekunder. En ny mappning av motorns ECU och ett nytt luftintagssystem är hjälten i dramat. Ingenjörerna har även pillat med utväxlingen för att ge bilen sportigare karaktär. Vidare har styrningen och fjädringen setts över. Utseendemässigt har man monterat nya 17-tumsfälgar, dubbla avgasutblås, luftintag för motorn på ena bakskärmen, DRL-ljus fram och tuffstripe på sidan. Bilen kommer i färgerna Piment Orange som vi ser på bilderna och svart, grått eller vitt. Nu till den tråkiga biten - Twingo säljs av någon konstig anledning inte här i Sverige så vi kommer tyvärr inte att få ta del av denna roliga lilla bil. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Renault presenterar Clio R.S.16
Vasst koncept med motor från Megane 275 Trophy-R

Renault har valt att presentera nyheten Clio R.S.16 under helgens Monaco Grand Prix och så här ser skapelsen ut. Bygget är Renault Sports 40-årspresent till sig själva och det man har gjort är att trycka ner motorn från modellen Megane 275 Trophy-R under huven. Den ger som namnet avslöjar hela 275 hästar och det ur en liten turbomatad fyra på 2,0 liter. Vridet anges till 360 Newtonmeter och till paketet kopplas en sexpetad manuell växellåda som i sin tur skickar kraften till framhjulen. Det här väger ju en del men eftersom man slopat automatlådan som Clio hade innan blir vikten på drivpaketet i princip densamma. Utöver större maskin har chassiet anpassats för att palla med den högre effekten. Avgassystemet kommer från Akrapovic. Insidan får samma skalstolar och sexpunktsbälten som Megane 275 Trophy-R men skillnaden här är att det inte finns någon bur. AC:n har plockats bort för att spara vikt och vågen ska stanna på 1 200 kilo. Bilen är än så länge titulerad som ett koncept men ser väldigt produktionsklar ut. Om den byggs blir det dock i en mycket begränsad upplaga. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Renault presenterar nya Grand Scénic
MPV:n för familjen

Renault Scénic har som ni säkert redan vet en storebror som kallas för Grand Scénic och nu presenteras även denna modell i nya kläder. Den här bilen är för dig som behöver lasta mycket grejer eller barn eller både och. Fem sittplatser är standard men vill man går den att få med sju. Jämfört med vanliga föregångaren är nya Grand Scénic 75 millimeter längre, 20 millimeter bredare och 15 millimeter högre. Hjulbasen har också ökat och är nu 2,8 meter vilket innebär att passagerarna har 35 millimeter mer utrymme för benen. Jämför man med denna med en vanlig Scénic är Grand 24 centimeter längre. I bagageutrymmet ska man få in 765 liter bagage - om man väljer fem sittplatser. Under huven kan man välja mellan två bensinmotorer på antingen 115 eller 130 hästar och dessa kopplas endast till en sexväxlad manuell låda. Vill man köra diesel får man välja mellan 110, 130 eller 160 hästar. Den som har 110 har även ett system man kallar för Hybrid Assist och det lagrar energin från bromskraften i ett 48-voltsbatteri som sedan förser en elmotor med kraft som i sin tur vid behov kan hjälpa förbränningsmotorn. Detta motoralternativ och den starkaste dieseln går att få med en sexstegad dubbelkopplingslåda. Modellen tillsammans med vanliga Scénic börjar säljas vid årsskiftet men några priser har vi tyvärr inte fått än. Till Sverige kommer modellen i början av 2017. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Koleos nu uppvisad i Peking
Börjar säljas i Europa nästa år

Förra veckan läckte Renaults nya Koleos ut innan den visades upp på bilmässan i Peking men nu är den helt officiell. Bilen kommer att börja säljas i Australien, Turkiet, Saudiarabien, Kina och i vissa latinamerikanska länder i slutet av året och i början av nästa år är det dags för Ryssland och Europa. Tillverkningen kommer att ske i Busan i Sydkorea för alla marknader utom Kina där man istället bygger bilen i Wuhan. Vad nya Koleos kommer att kosta är oklart för tillfället men det som kunderna kommer att få för sina pengar är bland annat en bil med fyrhjulsdrift och en markfrigång på 21,3 centimeter. Fyrhjulsdriftstekniken kallas för All Mode 4X4 och den sitter sedan tidigare i många andra av Renault och Nissans modeller. På instrumentpanelen sitter en omkopplare där man väljer om bilen ska driva på alla fyra eller på bara framhjulen. Bilen får även full-LED-strålkastare och baklampor med LED-teknik. Måtten är 4,67 meter på längden, 1,84 på bredden. Hjulbasen anges till 2,71 meter och baksätet ska bjuda på 28,9 centimeters benutrymme. Nya Koleos bygger på samma plattform som senaste Nissan X-Trail och det finns säkerhetsutrustning som exempelvis Active Emergency Braking, Lane Departure Warning, Blind Spot Warning, Safe Distance Warning, Tiredness Detection, parkeringssensorer här och var, backkamera och automatiskt helljus. Rycker det i suv-tarmen när ni ser denna eller kommer den att passera obemärkt? Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Renaults nya suv återanvänder gammalt namn
Det här är nya Koleos

Det blev inte Maxthon, Kilimandjaro eller Kayak som det spekulerades om utan namnet på Renaults nya stora suv är ett gammalt bekant - nämligen Koleos som tillverkaren redan har använt på en kompaktsuv som släpptes 2007. Det här blir en storebror till dagens Kadjar och den delar plattform med Nissan X-Trail. Den sistnämnda går dock att få med sju sittplatser, dock går nya Koleos endast att få med fem. Världspremiär blir det på bilmässan i Peking den 25 april och då lär vi få veta mer om nyheten. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Renault har en ny stor suv på gång
Heter Maxthon, Kilimandjaro eller Kayak

Nästa vecka öppnar dörrarna återigen till bilmässan i Peking och där kommer Renault att visa upp en ny stor suv. Det här är en första teaser på den och det snackas om att namnet blir Maxthon. Eller Kilimandjaro eller Kayak. Hursomhelst så blir den ett nytt flaggskepp för biltillverkaren och en modell som bygger på dagens Nissan X-Trail. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Renault visar upp nya Scénic
Får också tredelad vindruta

Renault presenterar ytterligare en modell som de tar med sig till bilmässan i Genève och det är nya Scénic som nu går in i sin fjärde generation. Minibussen har fått samma designspråk som sina övriga syskon och en av nyheterna man trycker på är den tredelade vindrutan som bjuder på panoramavy och bättre sikt. I övrigt ska bilen ha något bättre markfrigång än föregångaren och spårvidden ska ha ökat både fram och bak. Mer information än så här får vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Renault presenterar nya Mégane Sport Tourer
Generation fyra är här

Nästa vecka slår portarna till årets bilmässa i Genève upp och där kommer Renault bland annat att visa upp nya Mégane Sport Tourer. Det här blir den fjärde generationen av modellen och en kombi-utmanare till bilar som Volkswagen Golf Sportscombi och Peugeot 308 SW. Utseendemässigt är det inga överraskningar utan den här ser i princip likadan ut som vanliga Mégane, bortsett från den extra puckeln där bak då där man ska kunna lasta in lite mer saker. Insidan får ett nytt infotainmentsystem med pekskärm och på tillvalslistan finns bland annat en skärm även till instrumenteringen. Överlag har man försökt att göra layouten mer simpel och mindre plottrig. Några tekniska specifikationer får vi tyvärr inte reda på än men motorpaletten lär matcha den som redan finns till vanliga Mégane. På bilden ser vi versionen som kallas för GT. Försäljningen drar igång om några månader men vad det kommer att stå på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Alpine är presenterad
Koncept nära produktion

Precis som utlovat visar Renault i dag upp nya Alpine - en liten och kompakt sportbil som ska ses som en modern tolkning på klassikern Alpine A110, och något som ska försöka att ge sig på bilar som Porsche 718 Cayman och Alfa Romeo 4C. Bilen är fortfarande i konceptutförande men ser ändå i stort sett ut att vara klar för produktion, en helt klar bil kommer att visas i slutet av året och börja säljas i mitten på nästa. Motorn är som den sig bör placerad i mitten och receptet är en turbomatad bensinfyra på 1,8 liter som enligt rykten ska ge omkring 250 hästar, 300 i en mer prestandafokuserad version. Kraften skickas till bakhjulen via en sjustegad dubbelkpplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder och bilen ska väga runt 1 100 kilo. När väl försäljningen drar igång kommer prislappen att ligga omkring halvmiljonen. Vad tycker ni om den? Tumnagel
63.9°
+
Bobby Green
0

Rolig annons för svärfars gamla Renault
Arne verkar inte gilla franskt

Arne i Örnsköldsvik har fått en Renault Megane Scènic RX4 4WD på halsen sedan hans kära frus pappa gått bort. Bilen verkar inte vara Arnes favorit och franska bilar verkar överlag inte vara Arnes favoriter alls. Så hur gör man när man ska sälja vad som i hans tycke är skräp? Man sätter in en ärlig annons så klart, en ärlig annons som på kuppen blir väldigt, väldigt rolig. Arne vill ha 12 000 kronor för bilen. Han är värd det dubbla för annonsen. Tumnagel
84.9°
+
Roger Åberg
0