m
Artiklar i kategorin Bil / Skoda

Skoda Kodiaq vRS visas på bilmässan i Paris
Får tillverkarens starkaste dieselmotor

Även folk som kör SUV vill ha prestanda och varenda tillverkare vill erbjuda just detta. Hos Skoda heter en sådan version RS eller vRS. I oktober på bilmässan i Paris kommer man att presentera modellen Kodiaq i vRS-kostym, och den kommer att få tillverkarens kraftigaste dieselsnurra under huven. Det innebär en fyra på 2,0 liter som ger 239 hästar och som har ett vrid på 500 newtonmeter. Drivningen kommer självklart att ske på alla fyra hjulen och för att folk ska se att du kör en prestandaversion smyckas bilen bland annat med större fälgar och säkerligen även ett kralligare kjolpaket. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Snubbe fångar pil i farten genom taklucka
Skoda spexar

Skodas senaste PR-grej är den här videon där vi får se martial arts-instruktören Markus Haas dyka upp ur takluckan på en Octavia Combi RS 245 och fånga en pil som tävlings-bågskytten Laurence Baldauff skjutit iväg. En del planering ligger självklart bakom spektaklet och det blev tydligen ett nytt världsrekord av det hela. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Skoda Karoq blir lite sportigare
Det här är Sportlineversionen

Skoda ska ju vara lite rimliga och förnuftiga, men då och då släpper de lite busigare versioner av sina modeller. Nu är Karoq Sportline i och för sig långt från att vara galen eller tokig. Det handlar om en version med lite annan färgsättning, annorlunda front och rumpa och lite annorlunda kjolar. Nya fälgar på 18 tum har man också gett bilen. Jag tycker allt att den är lite fräck. På insidan har det också blivit lite sportigare med synliga sömmar både här och där. Beställer man till digital instrumentering blir även den lite sportigare. Under huven kan man få fyra motorer, två på 150 hästar och två på 190 hästar, en diesel och en bensinare. Vill man ha den där bensinaren måste man beställa Sportline, den kommer bara att finnas tillgänglig tillsammans med den modellen. Som sagt, rimligt och förnuftigt. Men det är väl inget fel med det? Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Studenter ligger bakom Skoda Sunroq
En cabbad Karoq

Lärlingar hos Skoda får ofta knepa ihop ett eget koncept varje år och detta år heter resultatet Sunroq. Det är en cabriolet-version av Karoq som 23 stycken studenter ligger bakom. Bilen har fortfarande fyra dörrar men man fick bygga en ny baklucka eftersom den i vanliga fall är fäst i D-stolpen. Så här säger en av studenterna om bygget: "The initial phase was an opportunity to sit down with Skoda’s professionals. While it wasn’t exactly straightforward, we found it very constructive. And what was the most important lesson we learnt? Definitely the art of reasoning, which is sure to come in very handy in the future." Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Skoda Kodiaq och Karoq har fått ett nytt syskon
Kamiq kommer dock endast att sälja i Kina

Det blir en del bilar endast ämnade för Kina nu men det kan ändå vara kul att hålla koll på vad som händer och vad tillverkarna har för sig. Här i Sverige har vi redan två stycken suvar från Skoda - Kodiaq och Karoq. Ytterligare ett syskon presenteras nu i form av minstingen Kamiq, som är en crossover som endast kineserna får ta del av. Skodas mål i Kina är att dubbla sin försäljning till år 2020. Kamiq är 4,39 meter på längden, 1,78 på bredden, 1,59 på höjden och har en hjulbas på 2,61 meter. Under huven kommer det att finnas en bensinfyra på 1,5 liter som ger 109 hästar och som har ett vrid på 150 newtonmeter. Motorn är kopplad till en automatlåda. Det är oklart om bilen driver på alla fyra hjulen men troligtvis är det endast den främre axeln som jobbar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Skodas framtida urbana crossover
Släpper ut 89 gram per kilometer

Nu har Skoda presenterat sitt nya koncept i Genève och precis som vi tidigare har berättat heter bilen Vision X och det är en skapelse som ska kunna gå på el, biogas och bensin. Designmässigt ger den här en förhandsvisning av hur Skodas kommande tredje SUV kommer att se ut. Beroende på underlag och kraftkälla är bilen framhjulsdriven, fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Enligt NEDC-cykeln ska utsläppet per kilometer på naturgas ligga på 89 gram per kilometer. Förbränningsmotorn är en turbofyra på 1,5 liter som speciellt har utvecklats för att gå på CNG. Den ger 130 hästar och har ett vrid på 200 newtonmeter och ser till att driva framhjulen medan bakhjulen drivs av en elmotor. Den andra elmotorn är inbyggd i startmotorn. 48-voltsbatteriet kan ge upp till två kilometers körning på el. Batteriet laddas genom regenerering när man exempelvis bromsar. 0-100 km/h ska gå på 9,3 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Den kombinerade räckvidden ska ligga på 65 mil. När man kört detta och står där med soppatorsk finns det två stycken speciellt utvecklade eldrivna skateboards ombord som laddas av bilens rörelseenergi, så då är det bara att hoppa på dessa och skejta vidare på sin resa. När Vision X ska presenteras i produktionsform berättar man inte för tillfället. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Skoda Superb kommer som laddhybrid
Lanseras nästa år

Nu kommer det uppgifter som säger att Skoda nästa år kommer att lansera modellen Superb som laddhybrid. Under skalet kommer det att finnas en turbomatad fyra på 1,4 liter parad med en elmotor som ger en kombinerad effekt på 215 hästar. Det är samma drivlina som sitter i Volkswagen Passat GTE. Skodan ska dock få ett större batteripack på 13 kWh mot Passatens 9,9 kWh. Det ska gör att man på bara el ska man kunna köra i upp till sju mil. Om det finns önskemål från kunderna kan samma recept även hamna i modellen Kodiaq så småningom. Skodas första helt eldrivna bil kommer 2020. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Skodas Vision X kan gå på el, biogas och bensin
En ny typ av hybrid

Skoda berättar nu lite mer om den nya konceptbilen Vision X som kommer att visas upp i Genève. Man kallar den för en ny typ av hybrid och den ska kunna gå på el, biogas och bensin. Drivlinan ska tillsammans göra att utsläppen stannar på 89 gram per kilometer. Det här blir också tillverkarens första fyrhjulsdrivna bil utan kardanaxel då det bakre hjulparet drivs av en elmotor. Men på ren eldrift ska man bara kunna köra i upp till två kilometer, så det är ett mildhybrid-system vi snackar om här. Förbränningsmotorn är en turbofyra på 1,5 liter som ger 130 hästar och 250 newtonmeter. Den här kan alltså köras på både bensin och biogas. 0-100 km/h ska gå på 9,4 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 65 mil. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Skoda hann före Tesla till Mars
Och det fanns baguetter där!

Självklart ska folk skoja med Elon Musk PR-kupp där han skickade iväg sin Tesla Roadster upp i rymden. Skoda gör det genom att meddela att de hann till Mars före honom, med modellen Superb. Men de snackar inte om planeten Mars, utan kommunen Mars som ligger i Frankrike. Tumnagel
55.5°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Skoda Fabia
Säkrare och smartare

På bilmässan i Genève kommer Skoda att ställa ut modellen Fabia som de har förändrat på ett par punkter. Den har fått ny design både bak och fram och alla ljus är nu av LED-typ. Fler och bättre säkerhetssystem har hittat dit och bilen har exempelvis döda vinkel-varnare och autobroms vid backning. Inledningsvis finns det fyra olika motoralternativ att välja mellan - oavsett vilken du väljer får du tre cylindrar och 1,0 liter. De svagaste bjuder på 60 respektive 75 hästar. De två andra har turbo och istället 95 eller 110 hästar. Den sistnämnda går att få med sjustegad dubbelkopplingslåda. Lansering blir under andra halvåret i år. Några prisuppgifter har vi inte för tillfället. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Skoda visar skisser på nytt hybridkoncept
Det här är Vision X

Med sig till bilmässan i Genève tar Skoda den nya konceptbilen Vision X. Det är en mindre crossover med hybridteknik under skalet och när den väl är här på riktigt blir det Skodas tredje modell i segmentet jämte Kodiaq och Karoq. Utsidan är lite skarpare än dagens bilar men inte så värst futuristisk ändå. Insidan visar ett nytt designspråk för märket och det är åt detta hållet man kommer att sträva i framtiden. Vad det rör sig om för teknik under skalet får vi dock inte reda på för tillfället. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Första bilden på nya Skoda Fabia
Har premiär i mars

Den 8 mars öppnar bilmässan i Genève och där kommer Skoda att ställa ut nya Fabia. Den har fått ny design och ska ha blivit både smartare och säkrare. Nu får vi en första skiss på hur den ser ut. Bilen får bland annat LED-strålkastare och för första gången även LED i bakljusen. Mer information lär vi få ju närmare mässan vi kommer. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Skodas sportbil 1100 OHC fyller 60 år
Härliga former

Förr i tiden var Skoda väldigt aktiva inom racing och en av modellerna som gjorde dem kända var 1100 OHC. Nu fyller bilen 60 år så tillverkaren har satt ihop en liten hyllningsfilm till den. Under skalet finns en vattenkyld fyrcylindrig maskin på 1,1 liter med dubbla överliggande kamaxlar som ger 92 hästar vid 7 700 varv. Vikten på bilen är endast 550 kilo och toppfarten var därför hela 190 km/h. Endast fem stycken bilar tillverkades och tre av dessa var utan tak som den vi ser här. Karossen är i plast medan de två coupé-versionerna hade aluminiumkaross. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Skoda pratar om deras elektriska framtid
Första elbilen kommer 2020

Skoda går nu ut och berättar lite om hur deras eldrivna flotta med bilar kommer att se ut i framtiden. 2020 kommer den första rena elbilen och vid 2025 ska man ha lanserat fem stycken. Den första elbilen kommer att tillverkas i Mlada Boleslav, Tjeckien. Innan dess, 2019, kommer man att erbjuda Superb som plug-in hybrid, vilket också blir Skodas första i segmentet. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Skoda-kampanj får kritik från Konsumentverket
Bryter mot terrängkörningslagen

Skoda har hamnat i blåsvädret då Konsumentverket inte gillar deras reklam. Förra året körde de en kampanj som fick namnet "En egen väg". Den vann ett Silverägg i kommunikationstävlingen Guldägget och Skoda valde att köra vidare på den även i år. I den uppmanas kunder till biltillverkaren att just ta sin egna väg, vilket Konsumentverket anser strider mot terrängkörningslagen då bilarna i kampanjen körts utanför allmänna vägar. Vidare anser man att reklamen är otillbörlig då den saknar information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Volkswagen Group Sverige AB har till och med den 27 september på sig att uttala sig i ärendet innan eventuella åtgärder vidtas. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Skoda Karoq blir din för 215 600 kronor
Går att beställa från och med idag

I våras hade Skodas kompakta SUV Karoq premiär. Nu är den prissatt och går från och med i dag att beställa. Frånpriset är satt till 215 600 kronor och för den summan får du en TSI 115. Karoq är 4,38 meter lång och lastar upp till 588 liter, 1 810 liter om man fäller baksätet. Åtta stycken olika drivlinor finns att välja mellan från start från 115 till 150 hästar och det finns både fram- och fyrhjulsdrift. Längre fram kommer även en starkare diesel på 190 hästar och en bensinare på 1,5 liter med fyrhjulsdrift. Bland standardutrustningen hittar vi bland annat autobroms, adaptiv farthållare, VarioFlex-baksäte och nio krockkuddar. För 10 900 kronor extra får man "Dragpaketet" som innehåller elektrisk utfällbar dragkrok, backkamera, elektrisk baklucka och takräcke. Businesspaketet som kostar 17 900 kronor ger dig läder-/Alcantaraklädsel, Skoda Soundsystem med tio högtalare, fjärrstyrd parkeringsvärmare, tonade rutor och fönsterlister, pedaler och takräcken i silver- och kromdesign. Mer information och priser hittas i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Skoda Karoq
Världspremiär i Stockholm igår

Världen är ibland lite snurrig, i går åkte jag från Barcelona där det var testkörning av en svensk bil hem till Stockholm där det var världspremiär av en tjeckisk bil. Skoda hade nämligen flugit in 420 journalister från världens alla hört till Artipelag utanför Stockholm för att visa upp lillebrodern till Skodas lite större SUV Kodiaq. Den nya lillebrodern heter Karoq och frågan är nu hur det här står sig bland konkurrenterna eftersom Kodiaqs främsta egenskap är utrymmena. Karoqen är iofs också rymlig och man satt bra både fram och bak. I baksätet fanns det gott om plats för benen. I bagageutrymmet går det in 521 liter. Den närmsta konkurrenten är troligen Seat Ateca som i princip är samma bil med annan logga i fronten. Men Skoda gillas ju betydligt bättre än Seat här i Sverige så det är ingen högoddsare att Karoq kommer att vinna över Ateca i försäljningsstatistiken. Skoda hoppas sälja 2800 bilar under nästa år. En stor konkurrensfördel för både Ateca och Karoq är priset där Atecan kostar 209.000 kronor. Något pris finns inte på Skodan men det är väl ingen vild gissning att det kommer att ligga där omkring. Då får man en enliters bensinare på 115 hästar. Förutom den finns en starkare bensinare på 150 hästar och tre dieslar på 115, 150 och 190 hästar att välja mellan. En rolig sak är att Karoq är första Skoda-modellen som har digital instrumentering. Man kan även köpa till adaptivt chassi, fyrhjulsdrift men standard är autobromsen Front Assist. Säljstart är vecka 37 och runt jul beräknas de första bilarna komma till Sverige. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Skoda släpper fler bilder på Karoq
Liten SUV med störst lastutrymme

Den 18 maj, torsdag nästa vecka alltså, kommer Skoda att dra täcket av den nya kompaktsuven Karoq. Inför detta får vi ytterligare bilder på den, denna gång ett par detaljer som strålkastarnas utseende, fronten och lite hur interiören kommer att se ut. I samband med utskicket berättar Skoda även att bilen får full LED-strålkastare och LED-bakljus som standard. Den ska även ha störst lastutrymme i klassen. Det går in 521 liter i bagageutrymmet, fäller man sätet ska det rymmas 1 630 liter. VarioFlex-baksätet består av tre stycken separata stolar som alla kan justeras var för sig, och de kan även lyftas ur. Gör man det får man in hela 1 810 liter. Karoq måter 4,38 meter på längden, 1,84 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen är 2,63 meter. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nya Skoda Octavia RS 245 blir din för 310 800 kronor
Går att beställa nu

I februari i år presenterade Skoda Octavia RS 245 - en sportigare version med mekanisk VAQ-diff som med sina 245 hästar gör den här till den snabbaste Octavian någonsin. Nu går bilen att beställa och priset börjar på 310 800 kronor. För den slanten får du sedan-versionen med sexväxlad manuell låda. Vill du ha sjustegad DSG-låda med dubbelkoppling får du lägga till 14 500 kronor. Kombin kostar från 313 700 kronor och prispåslaget för automatlåda är samma även här. Bilen finns med de fyra olika lackalternativen Corrida red, Moon white, Magic black och Steel grey och är bland annat standardutrustad med full-LED-strålkastare, autobroms med fotgängarigenkänning, sänkt chassi, sportavgassystem, 19-tumshjul, ett ESC-system med Sport-läge och körprofilsväljaren Performance Mode Select. På tillvalslistan finns bland annat det adaptiva chassit Dynamic Chassis Control (DCC). Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Skodas kompaktsuv heter Karoq
Har premiär den 18 maj

Skodas första SUV Kodiaq blev snabbt populär och som väntat tänker inte tillverkaren endast nöja sig med en modell i den ack så populära kategorin. Det är därför snart dags att presentera en kompaktare modell i klassen, och nu berättar man vad den kommer att heta - Karoq. Namnet är en inspiration från Alaskas ursprungsbefolkning - Alutiiq-folket som lever på en ö på Alaskas sydkust. På deras språk betyder KAA’RAQ bil och RUQ pil. Världspremiär blir i Stockholm den 18 maj. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nu är Skodas eldrivna konceptbil Vision E officiell
Något av detta kanske kommer i produktion

Efter en del teasers är nu Skodas eldrivna konceptbil Vision E officiell och presenterad i Shanghai. Det är en fyrdörrars SUV-coupé som ska vara fullproppad med teknik, bland annat sån som gör att den kan köra själv. Bilen mäter 4,68 meter på längden, 1,92 på bredden, 1,59 på höjden och har en hjulbas på 2,85 meter. Den är alltså något kortare och lägre än modellen Kodiaq, men bredare. Insidan bjuder på en minimalistisk design där tre skärmar breder ut sig på instrumentpanelen. Fyra stycken personer får plats och det finns prylar som gestkontroll, Eye Tracking och pulsmätare att leka med. Den ska även ha självkörning i Level 3 vilket innebär att den kan gasa, styra och bromsa helt själv. Vision E bygger på Volkswagens MEB-plattform och den har två stycken elmotorer som tillsammans ger 306 hästar. Det räcker för att ge bilen en toppfart på 180 km/h. Kraften till motorerna kommer från ett litiumjon-batteri som sitter i golvet och detta räcker för en räckvidd på upp till 50 mil. Som i så många andra fall ska det gå att snabbladda upp batteriet till 80 procent på 30 minuter. 2020 planerar Skoda att presentera sin första eldrivna produktionsbil, om något får följa med från detta koncept återstår att se. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Så ser Skodas första elbil ut på insidan
Fler bilder på konceptet Vision E

Skoda fortsätter att dela med sig av lite bilder på den nya eldrivna konceptbilen Vision E och nu är det dags att visa upp insidan. Även här andas det framtid och fokus har legat på att få in mycket ljus i kupén, därav stora glasytor. Alla fyra stolarna ska även gå att rotera så att det ska bli enklare att kliva i och ur. Bilen saknar kardantunnel då elmotorerna sitter fram och bak vilket ger mer plats för fötter och annat. Bakdörrarna är upphängda i bakkant och det finns ingen B-stolpe som stjäl plats. Även passagerarna får pekskärmar att leka med och via dessa kan man bland annat sköta underhållningen. Det sitter skärmar både i ryggstöden och i armstöden. I varje dörr finns det även en telefonlåda som trådlöst kan ladda din telefon om den stödjer detta. Världspremiär blir det på bilmässan Auto Shanghai som slår upp sina portar den 19:e april. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Vision E är Skodas första steg mot elektrifiering
Superb kommer som laddhybrid 2019

Den dunkla bilden från Skoda vi kunde visa upp i måndags klarnar nu lite. Nu får vi två bättre bilder på konceptbilen som kallas för Vision E och vi får även reda på att det rör sig om en elbil - Skodas första faktiskt. År 2025 är planen att man ska ha fem elektrifierade bilmodeller i olika segment och det här är ett första frö i detta. 2019 dyker den första upp i form av Superb med laddhybrid-teknik. Året efter kommer den första helt eldrivna bilen. Vision E är en fyrhjulsdriven femdörrars SUV med coupé-former och den ska ta sig 50 mil på en laddning. De dubbla elmotorerna har tillsammans en effekt på 225 kW (300 hästar) och toppfarten för bilen ska ligga på 180 km/h. Måtten är 4,64 meter på längden, 1,91 på bredden och 1,55 på höjden. Hjulbasen anges till 2,85 meter. Konceptet uppfyller den tredje nivån i kraven för självkörande bilar. Det innebär att bilen kan köra själv i köer, aktivera en autopilot på motorvägar, hålla sig inom sin fil, väja för hinder, göra omkörningar, leta efter parkeringsplatser och både parkera och lämna parkeringsplatserna själv. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Skoda släpper teaser på Vision E Concept
Kan vara coupé-versionen av Kodiak

Nästa månad kommer Skoda att dra täcket av den nya konceptbilen Vision E på bilmässan i Shanghai. Vi vet inte så mycket om bilen och bilden avslöjar inte mer än ett par linjer, men ryktena säger att det här är den kommande coupé-versionen av suven Kodiak. Mer om den nya bilen lär komma när mässan närmar sig. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Skoda överraskar med ännu vassare Octavia RS
Får 245 hästar

Innan det var dags att sätta tänderna i julskinkan skickade Skoda ut information och bilder på nya Octavia i RS-utförande. Då snackades det om att bilen med sina 230 hästar minsann var den starkaste Octavian någonsin, vilket inte riktigt stämde. I början av 2015 släppte man ju nämligen en specialversion som hade exakt samma effekt. Detta verkar Skoda nu vilja trumfa och man gör det med Octavia RS 245 som precis som namnet avslöjar har 245 hästar. Nu har man en Octavia som är den starkaste någonsin, och den ersätter alltså den RS-version med 230 hästar som visades upp i december. Under huven sitter det en tvåliters turbofyra som förutom ovan nämnda hästar har ett vridmoment på 370 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda, vilket är första gången för RS. Sexpetad manuell låda finns också för den som vill vispa själv. Bilen får även en mekanisk och elektroniskt kontrollerad VAQ-diffbroms. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder och toppfarten är 250 km/h. Chassiet är sänkt med 14 millimeter och har en 38 millimeter bredare spårvidd bak om man jämför med föregångaren, vilket jag antar innebär den gamla bilen och inte den som presenterades i december. ESC-systemet med Sport-läge och körprofilsväljaren Performance Mode Select är standard. Det adaptiva chassit Dynamic Chassis Control (DCC) finns på tillvalslistan. RS 245 får blanksvarta detaljer i grillen, svarta backspeglar och svarta avgaspipor. Även 19-tummarna i hjulhusen är svarta. Strålkastarna som är adaptiva har full LED-teknik. Även dimljus, bakljus och skyltbelysning har LED i sig. Det ska även sitta ett vassare avgassystem på som ska ge lite roligare ljud. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Försäljningen i Sverige drar igång i april men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Skoda Kodiaq får Scout-behandling
En mer ruggad version av suven

Skodas hetaste nyhet är suven Kodiaq. Nu presenteras den i ett nytt utförande - Kodiaq Scout. Detta gör den redan "ruggade" bilmodellen ännu mer ruggad. På svenska betyder det fyrhjulsdrift, Off-Road Assist och Rough-Road Package som standard. Man får även extra skydd undertill för bränsle- och bromsledningarna så att man ska kunna köra i än mer eländig terräng. Utseendemässigt ser man att det är en Scout genom de silvriga detaljerna fram och baktill, andra 19-tummare i hjulhusen och Scout-emblem på framskärmarna. Inledningsvis kan man välja mellan fyra olika motoralternativ i kombination med Scout - två som går på bensin och två som går på diesel. Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Skoda Octavia blir din för 190 600 kronor
Går att beställa nu

I oktober förra året rullade Skoda ut en facelift av modellen Octavia och nu är de svenska priserna klara. För 190 600 kronor får du en 1,0 TSI med 115 hästar. Det lär dock inte bli storsäljaren utan det ska till en kombi med diesel för det. Tillägget för kombi kostar för övrigt 4 300 kronor. Vill man ha dubbelkopplingslåda kostar det 14 500 kronor extra och vill man att bilen ska driva på alla fyra hjulen får man slänga upp ytterligare 7 000 kronor. Ska man dra något efter behövs dragpaketet som i sin tur kostar 6 900 kronor. Premiär hos svenska återförsäljare blir vecka 10 men bilen går att beställa redan nu. Vad som erbjuds och vad grejerna kostar finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Scout-versionen av nya Skoda Octavia är här
Högre markfrigång, plast runt hjulhus och fyrhjulsdrift

I går fick vi ta del av Skodas sportiga RS-version av nya Octavia. I dag är det dags att presentera den inte lika sportiga men mer terrängvänliga versionen Scout. Köper man modellen med den beteckningen får man som väntat plast runt hjulhusen, en något högre markfrigång och hasplåtar i plast (hasplastar?). Fyrhjulsdrift är också det standard. Under huven kan man välja mellan tre olika turboladdade fyror - en bensinare på 1,8 liter som ger 180 hästar och två tvålitersdieslar med antingen 150 eller 184 hästar. Nytt är att man kan få den svagare dieseln med sjustegad DSG-låda. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Skoda rullar ut den starkaste Octavian hittills
RS facelift är här

I slutet av oktober visade Skoda upp nya Octavia och även om det säkert är en jättetrevlig bil var det inte så många som var överens med det nya utseendet, speciellt dess ansikte. Nu är det som det är och antingen växer det ju mer man ser bilen eller så kommer man för alltid att avsky det. Har man mycket pulver under huven så kanske man i alla fall kan köra snabbt förbi de som inte gillar den. Då passar nog RS-versionen bäst, och nu är den här i kombi- och sedanutförande. Lite mer kraft gör detta till den starkaste Octavian hittills. Specialversionen Octavia RS 230 från början av 2015 som också har samma effekt verkar Skoda ha glömt bort. Precis som tidigare kan man välja om man vill tanka diesel eller bensin. Den förstnämnda bjuder precis som innan på 184 hästar ur en turbomatad tvåliters fyra som driver framhjulen eller alla fyra om man lägger till en slant. Denna gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och förbrukningen anges till 0,45 liter per mil. Den fyrhjulsdrivna versionen fås endast med sexstegad DSG, väljer man den framhjulsdrivna går det även att välja sexpetad manuell låda. Bensinaren är även den en tvålitersmaskin med turbo och numera ger den 230 istället för 220 hästar. Det ryktas även om att en ännu starkare version med 245 hästar kommer att presenteras nästa år. Bilen gör 0-100 km/h på 6,7 sekunder och den är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Förbrukningen anges till 0,65 liter per mil. Standard sitter det en sexpetad manuell växellåda men en sexstegad DSG med dubbelkoppling finns på tillvalslistan. Precis som tidigare är det endast dieseln som går att få med fyrhjulsdrift. I övrigt har ingenjörerna sänkt RS-versionerna med 15 millimeter samt ökat spårvidden bak med 30 millimeter. Rödmålade bromsok är på plats och 17-tumsfälgar är standard, 18 eller 19-tummare går att få från fabrik om man så vill. Bilen har progressiv styrning, Dynamic Chassis Control, ett par olika körlägen att välja mellan och en så kallad Performance Sound Generator som ska få det att låta tuffare i kupén. Tillval som tur är, så välj inte den. Nya RS börjar säljas i början av nästa år, men till vilket pris vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Skoda Kodiaq blir din för 265 900 kronor
Svenska priser klara

Skodas nya modell Kodiaq är nu prissatt och för 265 900 kronor får du ett exemplar. Lanseringen sker i mars och nästa vecka kommer man att kunna beställa en. Fyrhjulsdrift är standard och det finns fyra olika motoralternativ. Man kan även få modellen med sju sittplatser. Motorerna är två som går på bensin och två som går på diesel. De förstnämnda är 1,4 TSI med 150 hästar och 2,0 TSI med 180 hästar. Dieslarna är båda två turbomatade maskiner på 2,0 liter med 150 respektive 190 hästar. Växlar gör man antingen med en manuell sexstegad låda eller en ny sjustegad DSG beroende på motor. Det finns två olika utrustningsnivåer och dessa är Ambition eller Style. Tillvalspaketen heter Dragpaket och Businesspaket. Det första ger elektriskt utfällbar dragkrok, backkamera, elbacklucka och takräcke. Det andra ger läder- eller alcantaraklädsel, fjärrstyrd värmare, Canton soundsystem, 3-Zon Climatronic och Sunset vilket innebär extra tonade rutor. Adaptiv farthållare, autobroms med gångtrafikantsensor, nio krockkuddar, infotainmentsystemet "Bolero" med åtta tum stor skärm, SmartLink (Apple Carplay, Android Auto, Mirror Link) är standard. Här i Sverige får vi även något man kallar för "Care Connect" vilket gör bilen uppkopplad och att du alltid kan nå och kommunicera med den med din smarta telefon. Du kan se var den är, vilken status den har och starta värmaren om bilen har en sådan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0