m
Artiklar i kategorin Bil / Volkswagen

Se Volkswagens Tianmen-rekord från insidan på ID.R
Hej vad det går!

För en knapp månad sedan skrev vi om Volkswagens nya rekord med elbilen ID.R. Då körde man upp för Tianmen-berget och den mycket kurviga sträckan Big Gate Road. Återigen var det Romain Dumas som satt bakom ratten och nu får vi hänga med i en video som visar hur rekordkörningen såg ut från hans perspektiv. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Volkswagens nya R-logga
Debuterar på Atlas Cross Sport R-Line

I USA säljer Volkswagen en stor SUV som heter Atlas. Den 11 oktober kommer man att visa upp Atlas Cross Sport R-Line som är en sportigare version av modellen och den blir då först ut med den nya R-loggan. Den här kommer att användas på alla kommande R-Line-versioner och även på framtida renodlade R-versioner. "Volkswagen R is all about excitement and thrill, and in the future, we will continue to focus our efforts on integrating these emotions into the Volkswagen brand. We are taking a strategic and operative approach to working on great products and creating a unique customer experience." Själv kan jag inte göra annat än att associera den nya designen till den gamla goda tiden när även Volvo byggde prestanda-versioner av sina modeller. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf har premiär den 24 oktober
Snart dags efter förseningar

Tanken var att Volkswagen skulle dra skynket av nya Golf förra månaden och ställa ut den på mässan i Frankfurt, men så blev det inte. Nu får vi reda på att det nya datumet för avtäckningen istället är den 24 oktober - om runt tre veckor alltså. Det sägs att premiären kommer att äga rum i Wolfsburg och säkerligen kommer hela spektaklet att live-strömmas. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen startar utveckling och produktion av battericeller
I den tyska kommunen Salzgitter

I Salzgitter, Tyskland, ska över 1000 stycken nya jobb skapas till år 2023/24 för att testa och producera battericeller. 300 av dessa vid Volkswagens utvecklingscenter och resterande 700 i ett joint venture mellan Northvolt och Volkswagen i syfte att bygga och driva en battericellsfabrik. Under samma period kommer över en miljard euro att investeras i koncernens battericellsaktiviteter. En pilotlinje för produktion av små serier av battericeller har nu dragit igång. Stefan Sommer som är ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling säger följande: "Det är ännu en milstolpe i koncernens omfattande elektriska offensiv att vi nu sammanför utveckling, testning och pilotproduktion av battericeller i Salzgitter. Genom att samla kompetensen kan vi driva fram våra egna aktiviteter för att ytterligare främja utvecklingen av battericeller som en nyckelkomponent i elektrifiering, utveckla nya standarder och snabbt överföra dem till serieproduktion." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagens kommande ID.4 ska kosta som en Tiguan
Nästa medlem i ID-familjen

Konceptet I.D. CROZZ som visades våren 2017 kommer att mynna ut i modellen ID.4 nästa år. Det blir då en storebror till nyligen presenterade ID.3 och något som i storleksväg kommer att spegla modellen Tiguan. Något annat den kommer att ha gemensamt med denna är priset, för det är nämligen Volkswagens mål - att den ska kosta som en Tiguan. Men då lär det inte handla om instegsversionen av Tiguan utan om någon av de dyrare versionerna. I Sverige kostar den billigaste från 308.700 kronor medan den dyraste från 429.900 kronor. Planen är att visa upp ID.4 i produktionsutförande i februari nästa år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen planerar att bygga ett eget operativsystem
Blir antagligen lite smidigare

Under bilsalongen i Frankfurt tog sig Ars Technica ett snack med Volkswagen och då berättade representanter för företaget att man planerade att utveckla ett eget operativsystem till bilar som ska användas av samtliga VW:s tolv varumärken. I dagsläget används det olika operativsystem och mjukvara i till exempel Audi, VW och Porsche. Enligt Volkswagen kan en ny bil i dagsläget ha upp till 70 olika moduler med mjukvara från upp till 200 olika leverantörer och detta är något som VW siktar på att minska ner framöver. För att åstadkomma det ska VW dra igång en ny organisation vars mål är att förena mjukvara och plattformar på samtliga VW:s varumärken, en organisation där man tror 5000 - 10.000 personer kommer att arbeta runt 2025. Den gemensamma mjukvaruplattformen är tänkt att användas av koncernens alla varumärken. I de fall det finns ett gränssnitt så kommer respektive varumärke att kunna modifiera det så att det känns unikt. Volkswagen använder i dag Android för infotainmentsystemet i bland annat Audis modeller. Detta kommer man att fortsätta med, bland annat på grund av den stora mängden appar som finns. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen har satt rekord på Big Gate Road med ID. R
99 kurvor på under åtta minuter

Volkswagen tog för ett tag sedan sin helt eldrivna tävlingsbil ID.R till Big Gate Road som är en väg på det kinesiska berget Tianmen. Sträckan är 11 kilometer lång och på den finns inte mindre än 99 stycken väldigt skarpa kurvor. Med racerföraren Romain Dumas bakom ratten lyckades man sätta nytt världsrekord på sträckan med tiden 7:38.585 minuter. ID.R har förutom detta rekord även rekord på Pikes Peak, på Goodwood Festival of Speed och varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordschleife. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 kommer i R-version
Mer effekt och fyrhjulsdrift

Volkswagen har precis presenterat den eldrivna modellen ID.3 som är starten på deras ID-framtid med flera modeller. Givetvis kommer dessa att erbjudas i flera olika smaker och en som är på väg är en R-version av ID.3. Den kommer som väntat att bjuda på mer pulver och det snackas även om fyrhjulsdrift. Vidare lär den få lite fränare utseende, bitigare bromsar och vassare chassi. R:en sägs lanseras 2024. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Volkswagen e-up! är här
Kommer längre och kostar mindre

Som vi skrev förra veckan hade Volkswagen en uppdaterad version av eldrivna e-up! på gång och nu är den presenterad. Den här ser likadan ut som tidigare men får bättre räckvidd och billigare prislapp. Typ exakt det man vill ha då, för designen måste ju inte spejsas till något enormt. Modellen kommer nu att börja på 273.600 kronor innan klimatbonus. Batteripacket är numera på 32,3 kWh vilket ska ge en räckvidd på 26 mil. Den tidigare versionen hade ett pack på 18 kWh vilket bara räckte för att kunna färdas upp till 19 mil. Det ska gå att snabbladda från 0 till 80 procent på en timme. Elmotorn ger 83 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på 11,9 sekunder och sedan toppa 130 km/h. Även Seat och Skoda har uppdaterat syskonen till up! med samma drivlina och räckvidd. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.3
Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

"Alla" väntar på elbilen som folket ska ha råd med och Volkswagen hävdar att det är modellen ID.3 som de visar upp idag. Den här har varit i pipen länge men är nu alltså officiellt presenterad med allt vad det innebär. Det viktigaste är ju som väntat hur långt den tar sig på en laddning och vad den kostar. Så hur ser då siffrorna ut? ID.3 kommer att erbjudas med tre stycken olika räckvidder - 33, 42 eller 55 mil enligt WLTP. Batteripacken är på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Dessa har en garanti på 16.000 mil eller åtta år. Man ska kunna snabbladda 29 mil på 30 minuter om man kör 100 kW. För hemmaladdning har man utvecklat en specifik laddbox. Elmotorn i bilen finns med 150 eller 204 hästar och vridet ska ligga på 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen, fyrhjulsdrift kommer senare och toppfarten anges till 160 km/h. Bilen ser ut som väntat och det känns som att man redan har haft designen klar för sig. Den sticker inte ut på något vis men ser ändå modern ut och "elbilsmässig", vilket kanske är bra. Helt klart att det är en Volkswagen det handlar om i alla fall. Storleken är lite större än Golf och tack vare att elprylarna tar lite mindre plats är insidan även rymligare. Den mäter 4,26 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. Tjänstevikten ligger på 1719 kilo och i bagagerummet ska man få in 385 liter. Instrumentpanelen bjuder bland annat på augmented reality (tillval) som projiceras upp mot rutan. Som väntat kan man snacka med bilen och för att komma igång med det säger man kort och gott "Hello ID" och sen vad man vill att den ska hjälpa en med. I Sverige kommer prislappen att starta på under 350 000 kronor. På det priset får man sedan dra bort klimatbonuspremien på 60.000 kronor. De första kunderna ska få sina bilar nästa vår och då handlar det om specialversionen ID.3 1st som man har kunnat förboka. Den har 42 mils räckvidd, ett batteripack på 58 kWh och lite specialprylar som de andra versionerna inte har. Marknadslanseringen av ID.3 kommer att ske nästa sommar. Allt om ID.3 finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
58.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 avtäcks ikväll
Följ eventet live här

Ikväll kommer Volkswagen att hålla låda och presentera den helt eldrivna modellen ID.3. Det hela kommer att dra igång klockan 19.45 och då kan du följa spektaklet här ovan (bilden kommer bli en video). Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen och Northvolt bygger batterifabrik tillsammans
Spaden sätts i jorden nästa år

Nu står det klart att svenska Northvolt och Volkswagen tillsammans bildar ett samriskbolag för att bygga en fabrik i Tyskland för litiumjonbatterier. Nästa år ska bygget dra igång i Salzgitter i delstaten Niedersachsen och målet är att börja bygga batterier i slutet av 2023 eller början av 2024. Inledningsvis ska den årliga produktionskapaciteten ligga på 16 GWh. Stefan Sommer som är ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling och ledamot i Northvolt AB:s styrelse säger följande: "Battericellen är den viktigaste komponenten för elektrisk mobilitet. Volkswagen driver därför tillsammans med Northvolt fram effektiv battericellsproduktion i Europa för att påskynda våra gemensamma aktiviteter. Grundandet av ett samriskbolag och det planerade bygget av en battericellsfabrik i Salzgitter utgör ett avgörande bidrag till etableringen av viktig battericellsteknologi i Tyskland." Under de kommande tio åren planerar Volkswagen-koncernen att lansera nästan 70 stycken elbilsmodeller. Fram till 2023 kommer man att investera mer än 30 miljarder euro i elektrifiering. Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen e-Up! får större batteripack
Och lägre pris

Volkswagen ska ha en facelift av modellen e-Up! på gång som de kommer att visa upp på mässan i Frankfurt. Förutom uppdaterad design kommer bilen även att få ett större batteripack och ett lägre pris än tidigare. Kapaciteten ska ha gått från 18,7 till 32,3 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 26 mil. Elmotorn ska också ha uppdaterats och ger 83 hästar. 0-100 km/h ska gå på 11,9 sekunder och toppfarten ska ligga på 130 km/h. Ingen raket men det är ju inte heller meningen med den här. Prislappen ska enligt uppgift ha droppat med nästan 1600 euro till runt 22.000 euro. Mer information får vi när bilen väl är officiell. En annan nyhet kring e-Up! är att ett företag som heter eClassics har börjat konvertera gamla Bubblor med up:ens drivlina. Delarna hämtar de från Volkswagens lagerhyllor och man kallar skapelsen för Volkswagen e-Käfer. Räckvidden ska ligga på runt 20 mil och batteripacket ska här istället vara på 36,8 kWh. Förutom ny maskin har även chassiet och bromsarna uppdaterats. Priset blir som väntat inte gratis, det snackas om runt en miljon kronor för en färdig bil. e-Käfer kommer också att visas upp i Frankfurt. Senare kommer företaget även att bygga om klassiska folkabussar och Porsche 356. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Mini-dokumentär om Volkswagen Beetle
Varför drog man ur kontakten?

Volkswagen sålde sammanlagt över 22,5 miljoner exemplar av alla generationer av modellen som vi alla kommit att kalla för Bubblan. Men i juli i år la man ner produktionen. I den här lilla mini-dokumentären från CNBC får vi reda på varför. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Teaser för Volkswagens nya modell Urban Coupé
En liten crossover med sluttande taklinje

Volkswagen har en ny liten crossover med sluttande taklinje på gång. Den kallas för Urban Coupé och det här är det första vi får se av den. Troligtvis handlar det om en coupé-version av modellen T-Cross. Bilen är den första som helt och hållet utvecklats av Volkswagen i Brasilien och den kommer att tillverkas i fabriken som ligger i Anchieta. Den kommer även att tillverkas och säljas i Europa, det är dock oklart om den kommer hit till Sverige. Troligtvis blir det lansering nästa vår. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Snart presenterar Volkswagen eldrivna ID.3
De första bilarna levereras i mitten av 2020

En av årets antagligen mest spännande bilar kommer att visas upp på bilmässan i Frankfurt - Volkswagens helt eldrivna modell ID.3. Man kallar den för "en elbil för alla" och man säger att den här är det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i Volkswagens historia. ID.3 bygger på den nya modulära plattformen MEB som har tagits fram speciellt för elbilar, och det är också den som kommer att vara grund för kommande ID-modeller. Drivningen sker på bakhjulen och man kan få bilen med tre stycken olika batteripacksalternativ - 77, 58 eller 45 kWh. Det förstnämnda ger dig 55 mil på en laddning, det andra 42 mil och det sista 33 mil. Alla siffror är enligt WLTP-cykeln. Laddar man med 100 kW ska man kunna få omkring 29 mil på 30 minuter. Batterigarantin är åtta år eller 16.000 mil. Frånpriset för ID.3 med det minsta batteriet kommer att ligga under 30 000 euro i Tyskland. Vad bilen kommer att kosta här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf MK8 har premiär i höst
Ny teaserbild

I maj sades det att nya Golf MK8 skulle ha premiär i oktober och så kan det fortfarande bli. Volkswagen har nu skickat ut en ny teaserbild på en kamouflerad prototyp och i samma veva säger de att "världspremiären sker i höst". Ni som hänger här på Feber har ju dock säkert redan sett omaskerade bilder på bilen så ni vet hur den ser ut, annars finns dessa i artiklarna som är inlänkade nedan. Den nya bilen kommer bland annat få elektrifierade drivlinor, en uppkopplad och digitaliserad förarmiljö och assisterad körning. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Snart har New Volkswagen premiär
Ny logotyp och ny varumärkesdesign

Volkswagen vill verkligen att vi ska lägga dieselskandalen bakom oss och blicka framåt. Nu sker en storsatsning på eldrift och för att hänga med i svängarna kommer man snart att lansera New Volkswagen. Där ingår bland annat en ny logga och ny varumärkesdesign. Man säger att det nya visuella språket ska att vara livligare och mer mänskligt än tidigare. Varumärket ska bli yngre, mer digitalt och generellt modernare. En nystart kanske man kan kalla det. Ralf Brandstätter som är Chief Operating Officer på Volkswagen säger följande: "På IAA kommer ID.3 och vår nya varumärkesdesign att visa resultatet av vårt arbete. Frankfurtsalongen blir ett avgörande ögonblick i den strategiska omvandlingen av varumärket Volkswagen. Resultatet av vårt arbete kommer att visualiseras i och med ID.3 och den nya varumärkedesignen för Volkswagen personbilar. Vi ser fram emot att presentera New Volkswagen för allmänheten." Den nya varumärkedesignen har premiär i september och det hela startar med att man täcker av den nya logotypen på företagets huvudkontor i Wolfsburg. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen-reklam förbjuds
Ansågs vara för könsstereotyp

Den 1 juni började nya regler från brittiska Advertising Standards Authority (ASA) rörande sexism och stereotypa könsroller i reklam att gälla. Volkswagen blir först ut att hamna i blåsväder för detta med deras nya reklam för e-Golf. I den ägnar sig män åt rymdresor och sport medan kvinnor hänger med barn. Mitt i prick för vad de nya reglerna vill klämma åt alltså. Tumnagel
25.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar T-Roc Cabriolet
Lilla crossovern tappar taket

I slutet på augusti 2017 rullade Volkswagen ut den kompakta crossovern T-Roc. Nu presenteras den i ytterligare ett utförande - som cabriolet. Premiär blir det på Frankfurt Motor Show och när den börjar säljas blir det faktiskt den enda cabben Volkswagen för tillfället har i sitt utbud. Den här har en 37 millimeter längre hjulbas än vanliga T-Roc samtidigt som den är 34 millimeter längre. Den har som väntat fått förstärkningar på flera ställen för att kompensera att det inte finns något traditionellt tak som håller ihop karossen. Cabben fäller man bort på nio sekunder och detta går att göra i hastigheter upp till 30 km/h. Den stjäl 161 liter av bagageutrymme när den är nedfälld så där går det numera bara in 284 liter. Motormässigt kan man antingen få en trecylindrig maskin på 1,0 liter som ger 113 hästar eller en fyra på 1,5 liter som levererar 148 hästar. Den sistnämnda går endast att få med sjustegad dubbelkopplingslåda medan den minsta motorn får en sexpetad manuell. Svensk lansering sker nästa vår och det är bara den kraftigare motorn som kommer gå att få här. Vad T-Roc Cabriolet kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
31.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har tillverkat den sista Bubblan
Tack för allt!

Volkswagen har nu tillverkat det allra sista exemplaret av modellen Beetle. Fabriken ligger i staden Puebla i Mexiko och det är faktiskt här som man även tillverkade den sista Typ 1:an - ur-Bubblan. Typ 1 föddes 1938 och tillverkades ända till 2003 i totalt 21,5 miljoner exemplar. New Beetle dök upp 1997 och fanns till 2010. 2011 dök Beetle upp och det är nu den som tackar för sig. Några planer för en ersättare finns ej. Den sista bilen som vi ser på bilderna kommer att ställas ut på Volkswagens museum i Puebla. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Instrumenteringen i Volkswagen ID.3 läcker ut
Läcker?

Ett gäng bilder skärmdumpade från ett videoklipp visar hur instrumenteringen i Volkswagens kommande elbil ID.3 ser ut. Vi ser att det sitter en hyfsat stor pekskärm på mittkonsolen för infotainment-systemet medan instrumenten framför ratten finns i en något mindre skärm. Där ser man även knappen för den elektroniska handbromsen. Vrider man på hela denna klump väljer man om man ska lägga i backen, neutral eller växel framåt. ID.3 kommer att presenteras i färdig form på Frankfurt-mässan i september. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Autocar har kört Volkswagen ID.3
Känns rymligare än en Golf

Autocar har fått tillfälle att provköra en prototyp av Volkswagens kommande helt eldrivna modell ID.3 och så här såg det ut. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen slog rekordet på Goodwoods hillclimb
ID.R kapade tiden med 1,7 sekunder

1999, för 20 år sedan alltså, körde Nick Heidfeld med en McLaren-Mercedes MP4/13 på Goodwoods hillclimb-bana och satte då tiden 41,6 sekunder. Den tiden har ingen kunnat slå sedan dess, förrän i helgen. Då plockade Volkswagen ut sin supersnabba elbil ID.R och med Romain Dumas bakom ratten slogs rekordet med 1,7 sekunder. Det nuvarande lyder alltså 39,9 sekunder och det är ändå kul att Nicks tid har hållit i såpass många år. Klipp från det tidigare rekordet nedan. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har elkonverterat en gammal buss
Lite habegär faktiskt

Volkswagen har en ny "Folkabuss" på gång och den kommer att bli helt eldriven. Det vi ser här är dock ingen ny bil, utan en gammal Typ 2 som Volkswagen of America har elkonverterat. Anledningen är för att fira att man byter namn på Electronics Research Laboratory till Innovation and Engineering Center California. Det vi ser här kallar man för Type 20 Concept och i grunden är det en buss från 1962 som man har experimenterat med lite. Backspegelarmarna ser ut att vara 3D-printade och fälgarna och ratten går i samma design. Insidan har fått en digital skärm och även en Looking Glass II-skärm som ska kunna visa hologram utan att man behöver ha på sig glasögon. Baktill där man vanligtvis hittar en liten boxerfyra sitter nu istället en elmotor som ger 122 hästar och 235 newtonmeter. Den i sin tur får sin kraft från ett batteri på 10 kWh. ID. Buzz som den nya bilen kommer att heta lanseras 2022. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

En första titt på nästa Volkswagen California
Camping-versionen

I februari rullade Volkswagen ut en faceliftad version av Multivan. På denna bygger även camping-versionen som kallas för California och nu får vi skisser på hur den ser ut med det nya utseendet. Utsidan ser i princip likadan ut som syskonet men för denna är det ju insidan som räknas. Här har man förbättrat och optimerat ännu mer men alla nyheter går givetvis inte att se bara genom att titta på denna skiss. Premiär blir det i augusti på Caravan-Salon i Düsseldorf. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Nu kan du förboka nya Volkswagen Passat GTE
Blir din för 448.500 kronor

För två veckor sedan var Roger och provkörde laddhybrid-versionen av uppdaterade Passat. Den kallas för GTE och nu kan man förboka ett exemplar. Sedanen kostar från 448.500 kronor och kombin från 458.500 kronor. Förutom uppdaterat utseende ska man nu kunna köra upp till 40 procent längre på el - vilket innebär 5,5 mil (WLTP). Nya GTE klassas som klimatbonusbil i Sverige. Förboka går att göra via länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagens nya bildelningstjänst med elbilar lanserad
I Berlin

Nu lanserar Volkswagen bildelningstjänsten WeShare i Berlin. I den finns det bara helt eldrivna bilar och det handlar om 1500 stycken e-Golf. Nästa år kompletteras detta med 500 stycken e-up! och redan nu i sommar med ett gäng ID.3. 2020 planerar man att lansera i fler städer - först i Prag tillsammans med Skoda och efter det i Hamburg. Inledningsvis kommer tjänsten att kosta 19 cent per minut (cirka 2 kronor) för att från och med september öka till i snitt 29 cent per minut (cirka 3 kronor). För att använda tjänsten behöver man ha en smart telefon, rätt app, kreditkort, haft körkort i minst ett år, vara minst 21 år gammal och folkbokförd på en adress i Tyskland. Bilarna laddas via allmänna laddningsstationer i Berlin. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska bygga 36.000 laddstationer i Europa
Ska vara klara till år 2025

Volkswagen-koncernen går nu ut och berättar att de fram till år 2025 ska ha installerat 36.000 laddstationer/laddpunkter i Europa. 11.000 av dessa ska vara Volkswagens egna och finnas på olika anläggningar och hos omkring 3000 av Volkswagens återförsäljare i alla större städer. Volkswagen uppskattar att 70 procent av all laddning i framtiden kommer att ske hemma eller på arbetsplatsen. Det är där det nya företaget Elli som grundades i början av året kommer in. Via detta kommer man att erbjuda kompletta laddningslösningar för företag och konsumenter för att uppfylla dessa behov, från och med år 2020. Då ska det finnas laddboxar att smacka upp hemma, och grön elförsörjning till dessa. Läs mer om planerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.9°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Volkswagen Passat blir din för 309.900 kronor
Går att beställa nu

I början av året visade Volkswagen upp en uppdaterad version av modellen Passat. Nu drar försäljningen igång och i samma veva får vi reda på vad alla olika versionerna kostar. Den billigaste kostar från 309.900 kronor och för den pengen får du en sedan 1,5 TSI 150 EVO med manuell låda. Premiär hos svenska återförsäljare blir i september. Alla priser ser du här nedan och mer om bilen finns på länken och i pressmeddelandet. Passat Sportscombi och Alltrack: 1,5 TSI 150 EVO manuell: från 319 900 kronor (släpps i början av juli) 1,5 TSI 150 EVO DSG: från 339 800 kronor (släpps i början av juli) 2,0 TSI 190 DSG GT: från 348 700 kronor (nytt motoralternativ) 2,0 TDI 150 EVO DSG: från 339 800 kronor (nytt motoralternativ, släpps i början av juli) 2,0 TDI 190 DSG GT: från 348 700 kronor 2,0 TDI 190 DSG 4MOTION GT: från 348 700 kronor 2,0 TDI 240 GTS: från 424 900 kronor GTE (laddhybrid): pris ej officiellt (släpps i början av juli) Alltrack 2,0 TDI 190 DSG 4MOTION GT: från 348 700 kronor (kampanjpris, ordinarie pris: från 363 700 kronor) Alltrack 2,0 TDI 240 DSG 4MOTION GTS: från 439 900 kronor Alltrack 2,0 TSI 272 DSG 4MOTION GTS: från 439 900 kronor Passat sedan: 1,5 TSI 150 EVO manuell: från 309 900 kronor (släpps i början av juli) 1,5 TSI 150 EVO DSG: från 329 800 kronor (släpps i början av juli) 2,0 TDI 150 EVO DSG: från 329 800 kronor (nytt motoralternativ, släpps i början av juli) GTE (laddhybrid): pris ej officiellt (släpps i början av juli) Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0