Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Volkswagen

Nya Volkswagen Caddy kommer i camping-utförande
Presenteras i september

I början av året fick vi ta del av nya Volkswagen Caddy. Den kommer att lanseras i en camping-version i september som då kallas för Volkswagen Mini-Camper. Denna kommer att ersätta dagens Caddy Beach och är alltså tänkt för dig som inte vill ha husbil men ändå inte vill sova i tält. Bilen får en ny säng som ska vara ännu bekvämare än tidigare och som mäter nästan två meter på längden. Här finns även ett glastak som är på 1,4 kvadratmeter och det kan precis som sidorutorna mörkläggas för när det är dags att krypa till kojs. Camping-stolarna från storebror California ingår. Vad Mini-Camper kommer att kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Autogefühl går igenom Volkswagen ID.3
Intressant

En ny elbil som kanske kommer att bli det vanligaste vi ser på vägarna framöver är ju alltid intressant, och nu har Autogefühl tagit sig en rejäl titt på ID.3 som förutspås bli den nya folk-elbilen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Så här kan Oettinger piffa till nya Volkswagen Golf
Går att beställa via återförsäljaren

Klart att även den åttonde generationen av Volkswagen Golf ska få sig lite stylingprylar och nu presenterar Oettinger vad de kan göra med din bil. Man har valt att göra grejerna hyfsat diskreta men att det ändå ska synas att utseendet har förändrats en aning. Det finns en ny front, nya sidokjolar, ny bakstöt med diffusor och en vinge på bakluckan. 18-tumsfälgarna på bilderna är dock från Volkswagens tillvalslista. Delarna ska kunna beställas via Volkswagen-återförsäljare från och med nu i sommar. Några priser har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf i älgtest
Kämpar mot understyrning

Här får vi se när nya Volkswagen Golf körs i ett så kallat älgtest. Testet visade att bilen understyr ganska så kraftigt och man var tvungen att sänka hastigheten till 69 km/h för att den skulle passera konerna på ett godkänt vis. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Fler versioner av VW ID.3 går nu att beställa
Men ännu inte instegsversionerna

När Volkswagen presenterade ID.3 verkade det som att det skulle bli en enkel historia att köpa och så var det också för den allra första versionen som man kallade för 1st och som bara kunde köpas av de som förbokat. Nu har man släppt på för beställningar från alla och det handlar om sju olika versioner och då är inte ens grundversionerna med eller versionen med det minsta batteriet. Alla versioner har fått namn och heter Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. Solklart vad skillnaden är mellan dem? Trodde väl inte det... Hur som helst så börjar prislappen på 434.900 kronor. Tour har det lite större batteriet med en räckvidd på 55 mil, resten av versionerna har mellanbatteriet som räcker 42 mil och med tiden ska det komma en version som är billigare och har en räckvidd på 33 mil, men den kommer senare som sagt. Överlag är det mesta likt med bilarna, kraften är den samma och förutom den där versionen med längre räckvidd handlar det om olika kombinationer av paket. Varför Volkswagen kastade sig ner i soppan av olika namn på dessa kombinationer är ytterst oklart, enklare blev det inte direkt eftersom man först måste lista ut vad den aktuella versionen har för paket och sedan vad de olika paketen innehåller. Tumnagel
34.4°
+
Roger Åberg
0

Försäljningen av Volkswagen ID.3 drar igång 20 juli
Snart kan alla beställa ett exemplar

För en månad sedan var det möjligt att lägga en beställning av Volkswagen ID.3 men bara för de som hade förbokat. Den 20 juli öppnar man upp för alla att beställa en bil. Det finns sju stycken förkonfigurerade versioner och två stycken batteristorlekar att välja mellan. Sex av versionerna (Life, Style, Business, Family, Tech och Max) utgår från ID.3 Pro Performance med ett 58-kWh batteri som klarar 42 mil på en laddning. Den sjunde som man kallar för Tour baseras på ProS-versionen och har ett batteripack på 77 kWh istället som ska ge upp till 55 mils räckvidd. Elmotorns effekt ligger oavsett version på 204 hästar och 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen och 0-60 km/h går på 3,4 sekunder. Alla versioner går att snabbladda och som ägare får man full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket gör att man kan ladda via IONITY för 6,29 kronor/kWh. Uppgraderar man till WeCharge Plus får man en månadskostnad på 115 kronor och då kostar laddningen istället 3,40 kr/kWh. Alla priser kring ID.3 kommer att offentliggöras den 20 juli. Om några månader kommer instegsversionen Pure som tar sig 33 mil att presenteras. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen sparkar sin mjukvaruchef
Strulade till det med ID.3 och nya Golf

Lanseringen av Volkswagens elbil ID.3 och nya Golf gick knappast smärtfritt och det var på grund av strul med mjukvaran i bilarna. Nu får chefen över denna avdelning, Christian Senger, sparken. Christian kom till Volkswagen från BMW där han jobbat med modellen i3. Vem som kommer att ersätta honom är än så länge oklart. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen lyfter Tiguan
Kommer också som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Redan i början av året läckte bilder på ansiktslyftna Tiguan ut men nu är det alltså dags för Volkswagen att dra av täcket officiellt. Den här följer samma spår som övriga modeller i utbudet och även under skalet ser det samma ut. Precis som för nyligen presenterade Arteon kommer även den här i R-version med 320 hästar och för första gången som laddhybrid. Den heter då Tiguan eHybrid men några specifikationer kring den får vi tyvärr inte för tillfället. Förmodligen får den samma saker som sitter i nya Golf och den ska klara runt fem mil på bara el. Man ska även kunna köra i upp till 130 km/h på bara el. Systemeffekten anges här till 245 hästar. Lansering i Sverige sker i november. Förförsäljningen drar igång i sommar och då släpps även priserna. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagens fabrik i Zwickau ställs om för elbilsproduktion
Sista bilen med förbränningsmotor har rullat av bandet

I tyska Zwickau har Volkswagen en fabrik som öppnade i maj 1990. Sedan dess har man tillverkat hela 6.049.207 stycken bilar här av modellerna Polo, Golf, Golf kombi, Passat och Passat kombi. Nu är det dock dags att röra om lite i grytan och sluta tillverka bilar med förbränningsmotor här. Fabriken ställs om för elbilsproduktion och efter att utbyggnationen av stället är klart 2021 ska sex stycken MEB-baserade elbilar från Volkswagen, Audi och SEAT tillverkas här. Målet är en produktion om 330.000 stycken bilar om året. Sist ut från Zwickau-fabriken innan omställningen var en vit Volkswagen Golf R i kombi-utförande. ID.3 började tillverkas här i november och i sommar är det dags för ID.4. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Arteon Shooting Brake läcker ut
Läcker?

I början av året fick vi se bilder på Arteon som kombi, men det var då oklart om denna bara skulle säljas i Kina. Tidigare denna månad stod det klart att bilen är på väg till en bredare massa, och nu har bilder på den läckt ut. Officiell premiär är den 24 juni, nästa onsdag alltså. Vad tycks? Tumnagel
27.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.4 läcker ut
Läcker?

ID.4 är första eldrivna suven/crossovern från Volkswagen och planen är att presentera den senare i år. Nu har dock bilder på bilen läckt ut i förtid och så här ser den alltså ut. Den baseras på samma plattform som övriga ID-modeller och det sägs att den ska få omkring 48 mils räckvidd. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Svenska priser på Volkswagens laddboxar
Kostar från 4349 kronor

En elbil måste ju som ni säkert redan vet laddas och det vill många kunna göra hemma. I början av förra året skrev vi om Elli - ett nytt företag från Volkswagen som bland annat skulle erbjuda laddboxar för hemmet. Nu när lanseringen av ID.3 närmar sig får vi reda på vad dessa kommer att kosta. Boxen kan ladda alla bilar med Type 2-kontakt. Priset börjar på 4349 kronor. För den slanten får man en ID. Charger med upp till 11 kW (trefas) och en integrerad laddkabel. Installation av boxen ingår inte men Volkswagen ska erbjuda detta mot en kostnad. Snart kommer man även att kunna beställa ID. Charger Connect (6529 kronor) och ID. Charger Pro (9249 kronor). Med Connect får du även LAN, Wi-Fi och åtkomstskydd med RFID. För 2180 kronor extra kan du även få denna med LTE/4G (obegränsad data). Pron ger dig även MID-certifierad elmätare. Läs mer om boxarna här. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Volkswagen ID.3 ska dra igång i september
De som har förbokat kan beställa från och med nästa vecka

För ett år sedan kunde du som var sugen på Volkswagens kommande elbil ID.3 lägga en förhandsbokning. Nästa vecka kommer alla som har gjort det att kunna förvandla sin bokning till en beställning. Gör man det ska man få sin bil i september. Dock kommer den då inte att levereras med förstärkt verklighet i head-up displayen och funktionen App Connect som kopplar ihop din smarta telefon med bilens infotainmentsystem. Dessa kommer man kunna uppdatera via mjukvara gratis senare, i början av nästa år. Vill man att grejerna ska finnas och fungera i bilen redan från start kan man välja att få sin bil levererad senare. Det är endast specialversionen ID.3 1ST som man har kunnat beställa hittills. Övriga versioner för de som inte har lagt någon förhandsbokning kommer man att kunna beställa från mitten av juli. Den billigaste ID.3 kostar från 409.900 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Ralf Brandstätter ny vd för Volkswagen
Börjar sitt nya jobb den 1 juli

Igår skrev vi om rykten som sa att Porsches vd Oliver Blume skulle ta över Herbert Diess jobb som vd på Volkswagen. Idag får vi reda på att det inte blir så. Herbert ersätts men hans roll kommer istället att fyllas av Ralf Brandstätter. Han har tidigare varit märkets operativa chef (COO) och tillträder sin nya tjänst den 1 juli. Herbert Diess blir istället koncernchef. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Alla saker Volkswagen snålade in på med nya Golf
Här jämförs den med föregående generation

När en ny generation av en bilmodell lanseras förväntar sig nog de flesta att saker och ting har blivit bättre, men så är det inte alltid. YouTube-kanalen Mtl Car Garage jämför här en Volkswagen Golf av sjunde generation med nya Golf av åttonde generation. Här blir det väldigt tydligt vad Volkswagen har snålat in på och vissa saker är rätt så störande - typ att förvaringsfack försvunnit och att det inte ens finns gasdämpare till huven. En annan irriterande sak är att många av de fysiska knapparna flyttat in i pekskärmen och det blev verkligen inte bättre, något som Roger även anmärkte på i sin recension som finns inlänkad. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Porsches vd ersätter Volkswagens vd?
Dieselgate, lanseringsstrul och rasismanklagelser gör att det stormar

Våren 2018 blev Herbert Diess utsedd till vd för Volkswagen efter att Matthias Müller fått kicken med anledning av dieselgate. Dock fortsätter det att storma hos företaget, och nu ryktas det om att Porsches vd Oliver Blume istället ska ta över rodret hos Volkswagen. Olivers tjänst sägs tas över av Skodas vd Bernhard Maier. Anledningen till att man återigen vill röra om i grytan är fortfarande sviter av dieselgate men även de många problem man har haft med lanseringen av ID.3 och nya Golf. Den sistnämnda blev även nyligen anklagad för en rasistisk reklam (se klippet nedan) och det kanske var detta som fick bägaren att rinna över. Jochen Sengpiehl ansvarade för denna reklamsnutt som publicerades på Instagram, och det sägs att han nu får sparken. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska ha fixat mjukvaran i nya Golf
Leveranserna kan dra igång igen

Vi har tidigare skrivit om mjukvaru-problemen Volkswagen har haft med nya Golf. Problemet har legat i bilens förmåga att kunna kontakta akuttjänster om man är med om en olycka, något som är lagkrav i Europa. Nu säger man sig dock ha fixat problemet och kan återuppta leveranserna som stoppades för några veckor sedan. För att lösa det hela krävs en uppdatering av mjukvaran. Detta går dock inte att göra over-the-air utan man måste åka till Volkswagen för att få det fixat. Berörda ägare kommer att bli kontaktade. 15.000 stycken exemplar av bilen ska redan ha levererats i Tyskland. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Bekräftat - Volkswagen Arteon kommer som slank kombi
Erbjuds som laddhybrid

Den 24 juni kommer Volkswagen att presentera en uppdatering av modellen Arteon. Bilen som är en mer sportigt designad version av Passat i sedan-utförande kommer då även att erbjudas som slank kombi, vilket vi har sett bild på tidigare. Volkswagen kallar det för Shooting Brake-version men den benämningen har ju använts lite felaktigt de senaste åren då en sådan egentligen bara ska ha två dörrar. I övrigt får bilarna en uppdaterad förarmiljö med den senaste generationens infotainmentsystem MIB3. Nytt är också att modellen kommer som laddhybrid. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har fortfarande problem med mjukvaran i nya Golf
Leveranserna stoppas

För ett år sedan skrev vi att nya Volkswagen Golf försenades eftersom man hade problem med mjukvaran. I februari i år var det samma visa med elbilen ID.3. Nu kommer ytterligare rapporter om Golfen som säger att leveranserna stoppas eftersom man inte får bukt med ettorna och nollorna. Problemen sägs ligga i systemet som gör att bilen kan kontakta räddningspersonal om man är med om en olycka. Den här funktionen har sedan två år tillbaka varit ett krav på nya bilar i Europa. Hur Volkswagen ska fixa det hela är oklart för tillfället och det är inte bestämt om redan levererade bilar ska återkallas eller inte. Man planerar att kunna skicka ut en mjukvaruuppdatering mellan den 15 och 21 juni som ska fixa problemet. Produktionen av modellen kommer fortgå i Tyskland men alla tillverkade bilar kommer lagerhållas tills man har åtgärdat buggarna. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagens R-divison kommer utvecklas till ett elbilsmärke
Det måste bli så enligt Jürgen Stackmann

Om det finns ett R med i beteckningen på din Volkswagen innebär det att den är lite sportigare än vanligt. I sin renodlade form handlar det om bättre prestanda och mer effekt. Nu får vi reda lite på hur man tänker kring R:ets framtid och enligt styrelsemedlemmen Jürgen Stackmann kommer divisionen att utvecklas till ett elbilsmärke. Om man med detta menar att R-bilarna kommer att vara helt eldrivna eller hybridiserade framgår inte för tillfället. Nyligen släppta Touareg R är exempelvis en laddhybrid. "The future of R needs to be, and will be, electric. We’re still working on what we started two and a half years ago – which was obviously not electric, though exciting – but the work going forward is and will be electrified." Härnäst i R-gänget blir nya Golf R som man håller på att finslipa innan lansering. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Kvinna spelar flipper med bil
Hur mår du egentligen?

Ibland går det inget bra när folk kör bil. Den här kvinnan i Schweiz hade väldig otur med sin bilkörning när hon skulle försöka ta sig ut ur ett parkeringsgarage. Till slut lyckas hon dock men bilen lär behövas lämnas in, precis som hennes körkort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Första skissen på Volkswagen Tiguan facelift
Modellen har även nått milstolpe

I början av året smygfotades en facelitad Volkswagen Tiguan utan maskering så hur den ska se ut är ingen direkt nyhet. Nu har i alla fall Volkswagen själva börjat teasa bilen och man börjar med den här skissen. Det vi vet nu kring bilen är bland annat att den kommer att erbjudas som laddhybrid. Annat nytt på Tiguan-fronten är att man nått en milstolpe eftersom man tillverkat sex miljoner exemplar. Bara under förra året tillverkades 910.926 stycken. Siffrorna gör bilen till Volkswagens bäst säljande modell och en av Europas bäst säljande suvar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Vanagon T3 Westfalia känns som hemma
Regular Car Reviews snackar om den kantiga husbilen

Ibland vill man ju bara skaffa sig en husbil och ge sig ut på äventyr, eller hur? I det här lilla specialklippet från Regular Car Reviews snackas det om en Volkswagen T3 Westfalia och sen sådan vore väl kanske inte så dumt att kuska omkring i. Men helst vill jag ha en höjd T3 Syncro fullt kittad för apokalypsen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Förbränningsmotorn kommer leva längre än många förutspår
Det tror i alla fall Volkswagen

Förbränningsmotorn är inte framtiden men den har en i alla fall en framtid om man frågar Volkswagen. Det är en stor omställning i bilbranschen som går mot el men som vi alla vet är det inget som kommer att ske över en natt. Förbränningsmotorn kommer inte bara att dö ut och om man tittar på exempelvis flygindustrin så kommer det att dröja väldigt lång tid innan flygplanen kan drivas helt och hållet på el, om än någonsin. Matthias Rabe som är teknisk chef för Volkswagens personbilsdivision säger att traditionella kolvmotorer kan få leva vidare länge om man ser till att satsa på klimatneutrala syntetiska bränslen baserade på biomassa. Både Volkswagen och Bentley är bland de tillverkare som forskar kring denna teknik och lär vara bland de första som hoppar på tåget när bränslet väl finns att tillgå. "We will come to e-fuels. If you look at the aviation industry, e-fuels are in high demand because planes won’t go electric, otherwise you won’t cross the Atlantic. We take our CO2 targets very seriously and want to be a role model on CO2, but that doesn’t mean we will exclude the combustion engine." Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Tiguan och Arteon kommer också som laddhybrider
Volkswagen har fler modeller med sladd på gång

Volkswagens laddhybrid Passat GTE säljer på bra vilket gör att man kommer att bredda utbudet av laddbara bilar. Du kan även få nya Golf och Touareg med detta alternativ men "snart" kommer även modellerna Tiguan och Arteon att innefattas. 2016 visades laddhybrid-konceptet Tiguan GTE Active men den mynnade aldrig ut i någon produktionsversion. Vad Tiguan och Arteon med sladd kommer att bjuda på under skalet är fortfarande oklart men det är väl inte helt otroligt att de får den redan befintliga GTE-drivlinan. Tiguan lär dock driva på alla fyra. Båda bilarna ska visas upp i slutet av året och vi ska få mer information kring dem senare i vår. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: bilmarknaden har återhämtat sig till sommaren
En del andra biltillverkare förlänger dock sin nedstängning

Alla marknader är skakiga just nu och en där det märks väldigt tydligt att det just nu pågår en pandemi är bilmarknaden. Bilhallarna gapar tomma och fabriker stänger ner. Volkswagen stängde ner sin biltillverkning den 19 mars och planen är att hålla stängt till och med den 3 april. Vdn Herbert Diess tror dock att man måste förlänga detta datum. Försäljningschefen Jürgen Stackman ser ljusare på det hela och räknar med att Tyskland återgår till det normala i sommar, och att bilmarknaden då återhämtar sig. Han säger också att samhället och ekonomin inte klarar av ett stillestånd längre än till sommaren och att vi måste lära oss att leva med viruset. Flera biltillverkare i Kina har redan dragit igång sina verksamheter igen. General Motors, Ford och FCA gör dock tvärtemot Volkswagen och förbereder sig på att förlänga sina nedstängningstider. Donald Trump har sagt att han vill att USA är back in business på alla fronter igen den 12 april men som det ser ut just nu lär inte det hända. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: manuella lådor finns så länge folk vill ha det
En del vill fortfarande spaka själva

Fler och fler biltillverkare slopar manuella växellådsalternativ i sina nya bilar, men det finns ju ändå folk som fortfarande vill spaka själva såklart. Volkswagen meddelar nu att de kommer att fortsätta med manuella alternativ så länge det finns en efterfrågan på detta. Ny Golf GTI är exempelvis utrustad med manuell låda som standard och vill man ha dubbelkopplingsglåda får man bocka i detta i tillvalslistan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar gammal Folkabuss med eldrift
Köp en färdig eller köp ett kit

Igår skrev vi om att ABT gjorde Volkswagens transportbilar eldrivna, men egentligen är det ju en sån här man vill ha. Volkswagen Transportbilars partner eClassics presenterar nu e-BULLI - den gamla klassikern i modern tappning med eldrivlina under skalet. Om du vill kan de bygga en åt dig eller om du redan har en T1 kan du istället köpa ett konverteringspaket och göra din bil eldriven. Boxermotorn där bak har kastats ut och ersatts av en elmotor på 83 hästar som har 212 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en enstegad växellåda och lägena på denna är P, R, N, D, B. Väljer du B kan du själv justera bromskraftsåtervinningen som ser till att ladda batteriet när man släpper gasen och när man bromsar. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 45 kWh och räckvidden anges till 20 mil på en laddning. e-BULLI har ett uppdaterat chassi med skivbromsar runt om, justerbara stötdämpare, annan styrning och multilänkaxlar fram och bak. T1-konverteringen komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak kostar från 64.900 euro. eClassics erbjuder även konverteringar till T2 och T3-modellerna. Vad det kostar att köpa en färdig bil framgår inte för tillfället. Tumnagel
61.9°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Volkswagen Transporter med eldrift
Tack vare ABT

Det tyska tuning- och stylingföretaget ABT Sportsline har tidigare samarbetat med Volkswagen och byggt en eldriven version av modellen Transporter kallad e-Transporter. Förra året fick Transporter sig en facelift och nu presenterar ABT den nya bilen i eldrivet utförande. Bilen som heter ABT e-Transporter 6.1 går att få som skåp med lång hjulbas, Kombi eller Caravelle. Under skalet har man placerat en elmotor på 113 hästar och 200 newtonmeter som får sin kraft från ett batteripack på 32,5 kWh. Räckvidden anges till 13,8 mil enligt WLTP vilket kanske inte låter jätteimponerande men det är som det är. Föregångaren tog sig bara 11,5 mil. En full laddning av batteriet ska ta omkring 5,5 timmar via en laddbox på 7,2 kW. Det ska gå att snabbladda och kör man via en CCS-station med 50 kW tar det 45 minuter att gå från 0-80 procent. Max lastvikt anges till mellan 977 och 1096 kilo och i versionen med störst utrymme ska man få in upp till 6,7 kubik med grejer. Kör man hellre människor än saker väljer man Caravelle som sväljer upp till nio stycken personer. Bilen går att beställa via utvalda Volkswagen Transportbilar-ställen och ABT e-Line-ställen. Priset i Tyskland börjar på 44.990 euro för skåpet, 49.623 euro för Kombi och 56.475 euro för Caravelle. Här i Sverige kostar pre-facelift från 529.900 kronor, priser för den faceliftade versionen har inte släppts än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0