m
Artiklar i kategorin Bil / Volkswagen

En närmare titt på nya Volkswagen Multivan
Personbilsfeatures för den stora familjen

Volkswagens klassiska buss används ju för en massa saker, bland annat av den riktigt stora familjen som behöver mycket plats. Men kunderna har börjat bli lite kinkiga och vill ha laddhybrid och annan modern teknik vilket gjorde att Volkswagen nu har flyttat versionen som är just för den stora familjen till samma plattform som deras personbilar, alltså MQB-plattformen. Här får vi se våra tyska vänner gå igenom hela bilens funktioner. Skåpbilsversionen av denna kommer att stanna kvar på den äldre plattformen eftersom MQB inte passar så bra för det syftet. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagens laddnätverk får fler laddpunkter
Nu är Fortum Recharges 239 punkter med

Volkswagen har ett eget erbjudande när det gäller laddning som man kallar för We Charge. Nu har man slutit avtal med Fortum Recharge, tidigare Fortum Charge&Drive, vilket gör att nätverket får 239 ytterligare punkter. We Charge finns i tre olika varianter, en gratis där man betalar 8,70 kronor/kWh till Ionity och andra laddpunkter får ett påslag på 3,40 kronor. We Charge Go kostar 85 kronor i månaden och då får man Ionity för 6,29 kronor/kWh, andra laddpunkter beroende på operatör. Den dyraste heter We Charge Plus och kostar 199 kronor i månaden. Med det kostar strömmen på Ionity 3,40 kronor och återigen så är påslaget på andra operatörer olika från fall till fall. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen fokuserar på tre versioner av ID.3 och ID.4
Med ologiska namn

När Volkswagen släppte ID.3 släppte man en första version som fanns i tre versioner. Enkelt och effektivt. Sen började man sälja bilen på riktigt och helt plötsligt fanns det 7-8 olika versioner med konstiga namn som pure och business som ingen förstod, inte ens folket på VW. Sen gjorde man samma tramsiga resa med ID.4. Nu backar man ett steg och erbjuder tre versioner av ID.3 och tre versioner av ID.4, dessa går sedan att addera utrustning till om man vill. Tyvärr har någon tysk fortfarande inte gått en rimlighetskurs i hur man döper saker. För ID.3 är det här grundversionerna: ID.3 Pure Performance 45 kWh, upp till ca 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 150 hk, från 404 900 kr ID.3 Pro Performance 58 kWh, upp till ca 42 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 439 900 kr ID.3 Pro S 77 kWh, upp till ca 55 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, 4-sitsig, från 469 900 kr (en 5-sitsig version erbjuds mot pristillägg) Ja, som ni noterar används Performance och S på ett nästan brottsligt uselt sätt, Pure Performance är varken performance i hastighet eller räckvidd. Att Pro S troligen är långsammare (pga större batteri) än Pro Performance är också helt logiskt. Inte. För ID.4 är det här grundversionerna: ID.4 Pure Performance 52 kWh, upp till 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 170 hk, från 446 900 kr ID.4 Pro Performance 77 kWh, upp till ca 51 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 509 900 kr ID.4 GTX 77 kWh, upp till ca 48 mils räckvidd, fyrhjulsdrift, upp till 299 hk, från 565 900 kr Här är det en gnutta mer logiskt även om Pure Performance bara borde heta Pure. Som sagt så kan man som kund lägga till tillval och paket på grundversionerna. Tumnagel
26.3°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen fälld för Android Auto-reklam
Fanns inte tillgängligt i Sverige

Android Auto har funnits länge, men inte i Sverige. Väldigt många tillverkare har stöd för tjänsten, en av dessa är Volkswagen. Trots att Android Auto officiellt inte har funnits i Sverige förrän nyligen har Volkswagen berättat på sin hemsida att deras bilar har stöd för tjänsten och att det ska fungera. Så här har man skrivit på volkswagen.se "Tack vare Android Auto™ från Google™ kan du säkert använda lämpliga appar från din smartphone med Android-operativsystem under körning. Att använda Android Auto™ för We Connect-förberedda fordon är nu också en bris med trådlös anslutning för navigationssystemen ”Discover Media” och ”Discover Pro”, samt ”Ready 2 Discover”. Röststyrning låter dig styra allt med Google Voice™, som att spela låtar från Google Play Music™, Pandora eller Spotify. Många flera appar är redan tillgängliga. Mer information hittar du direkt från Google™. Mer om Android Auto™" Om man köpt en Volkswagen och kopplat in sin Android-telefon har man dock blivit lite ledsen i ögat eftersom det som sagt inte har fungerat. Med lite fix och trix har det absolut inte varit omöjligt att få det att fungera, men inte "direkt ur lådan" så att säga. Därför anmälde en person Volkswagen till Reklamombudsmannen, som fällde den som vilseledande. Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att Android Auto går att använda i annonsörens bilar i Sverige, eftersom det står om tjänsten på svenska på annonsörens svenska webbplats. Annonsörens uppgifter styrker inte att så är fallet. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler. Volkswagen säger i ett yttrande att man har väntat länge på att Google ska göra tjänsten tillgänglig på den svenska marknaden. Man säger också att "Funktionen har kunnat användas av mer teknikinsatta kunder under en längre tid genom lite tekniska knep i deras telefon". Volkswagen ska förtydliga texten på sin hemsida. Tumnagel
49.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar upp lite mer av nästa folkabuss
Nya Multivan presenteras officiellt nästa månad

Volkswagen har skickat ut en ny teaser inför presentationen av den sjunde generationens folkabuss. Nu visar man bland annat upp en designskiss på nya Multivan samt en smidig bordslösning som går att få som tillval i nästa generations folkabuss. Nya Multivan kommer att vara en laddhybrid som för det mesta rullar på el tills batteriet laddats ur. Volkwagen skriver i ett pressmeddelande: "Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor." Volkswagen kommer att presentera nya Multivan officiellt 10 juni. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

VW-chef visar upp Volkswagen ID.3 X
En sportigare variant av elbilen

Att det lär komma en sportigare variant av ID.3 känns som en säker gissning och nu har VW-chefen Ralf Brandstätter visat upp en konceptbil som just leker med detta. Det är som sagt ett koncept och ingen färdig produkt, men skvallrar om vad vi kan se. Man har tagit en ID.3:a och tryckt ner ett batteri på 82 kWh och sedan tagit delar från ID.4 GTX. När bilen väl kommer på marknaden är det troligen det namnet som den kommer att få, alltså ID.3 GTX. Konceptet har 329 hästar vilket är mer kraft än ID.4 GTX har och den ska klara 0-100 på 5,5 sekunder. När den kommer i produktion får den troligen samma lina som ID.4 GTX vilket betyder 299 hästar, men kanske kommer det alltså en ännu hårigare version. Konceptet ska vara 200 kilo lättare än en vanlig ID.3. När en ID.3 GTX i produktionskläder kommer återstår och så, men den blir nog rätt skoj att köra! Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen-dieslar godkänns för HVO100
Gäller hela koncernen!

Volkswagen Group Sverige meddelade i dag att i princip alla fyrcylindriga dieselmodeller från modellår 2022 kommer att godkännas för HVO100. Det betyder att de flesta bilar som koncernen tillverkar från och med halvårsskiftet i år kommer att gå att tanka med det förnybara bränslet som är gjort av vegetabiliska oljor och animaliska fetter. Det gäller alltså hela gruppen och inte bara Volkswagen, så även Audi, Skoda, Seat och Cupra kommer att bli godkända. sexcylindriga dieselmotorer är ännu inte godkända men ett beslut kring dessa ska komma senare i år. Tyvärr gäller inte detta motorer som redan är tillverkade. HVO100 går enligt Volkswagen att tanka på 225 stationer runt om i Sverige. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen ska börja utveckla egna chip
Gör som Tesla och Apple

Volkswagens styrelseordförande Herbert Diess säger i en intervju med tyska Handelsblatt att företaget planerar att utveckla egna chip för sina framtida självkörande bilar. Det är en liknande strategi som både Tesla och Apple har när det kommer till chip avsedda för självkörande bilar. Tesla använde tidigare chip från Nvidia till sina bilar men har i större grad gått över till egentillverkade chip den senaste tiden. Volkswagen planerar att låta sitt mjukvaruföretag Cariad införskaffa kompetens för att även kunna utveckla chip som är lämpliga att använda i självkörande bilar. Volkswagen har inga planer på att själva tillverka chippen men vill utveckla dem så att man äger de patent som kan uppstå medan man utvecklar chippen. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen visar upp ID.4 GTX
Och kommande ID.5 och ID.5 GTX!

Nyss hade Volkswagen premiär av den roligare versionen av ID.4 som man kallar för GTX, en beteckning som alla roliga versioner av deras elbilar kommer att få. ID.4 GTX presenterades på den gamla Berlin-flygplatsen Tempelhof och är så klart sportigare. Drivningen är på alla fyra och motorn är samma som vi hittar i Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron sedan tidigare och levererar 299 hästar och noll till hundra går på 6,2 sekunder. Självklart får bilden en sportigare look. I fronten har man försökt få till lite sportigare karaktär med tre lysande diamanter och stora luftintag i botten av fronten. Bak hittar man lite nya lampor som det lyser ett X i när man bromsar. Taket på GTX kommer alltid att vara helsvart eftersom man vill ha en lite tuffare känsla. Det har dykt upp spionbilder på en ID.4 med coupeform på taket och jag trodde att det skulle vara denna som blev ID.4 GTX, men istället så kommer Volkswagen att släppa denna som ID.5 och den kommer också i en GTX-version. Svenskt pris är från 565.900 kronor. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Volkswagens förre ordförande krävs på miljarder
Dieselgate ser ut att bli dyrt för Martin Winterkorn

Tyska Süddeutsche Zeitung rapporterar att Volkswagen AG förväntas kräva omkring motsvarande 10 miljarder kronor från sin före detta ordförande Martin Winterkorn. Detta är något företaget gör efter att Winterkorn ansetts vara inblandad i Volkswagens fusk med dieselbilar, något som i media fick namnet "Dieselgate" när härvan började rullas upp 2015 efter att USA:s miljömyndighet EPA upptäckt att det skett fusk med mjukvaran i ett stort antal av VW:s dieselbilar. Winterkorn och flera andra VW-chefer har även åtalats efter upptäckten men rättegången har flyttats fram tills i september på grund av pandemin. Dieselgate beräknas ha kostat Volkswagen cirka 30 miljarder euro, motsvarande cirka 300 miljarder kronor, i böter och andra avgifter. Tumnagel
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny VW Polo får premiär 22 april
Men den kommer inte hit till Sverige

Polo är en gammal trotjänare som lanserades 1975 och som har tillverkats i över 18 miljoner exemplar. Sjätte generationen lanserades 2017 och nu är det dags för en uppdatering av modellen. Eftersom det inte var toklänge sedan som den senaste generationen kom är det nog inte några gigantiska uppdateringar som är på gång, men man vet aldrig. Polo slutade säljas för ett tag sedan i Sverige och Volkswagen Sverige har bekräftat till oss att den nya och uppdaterade varianten inte heller kommer att säljas här. Om du ändå är nyfiken kommer den nya versionen på torsdag. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen ID.6 är officiell
Men än så länge bara för Kina

Nästa bil i Volkswagens ID-serie att bli officiell är ID.6, men denna sjusitsare kommer bara att säljas i Kina. I alla fall just nu. Bilen är hur som helst större än ID.4 och sjusitsig. Den kommer i två versioner, ID.6 X som är lite mer vanlig och ID.6 Crozz som är lite tuffare och lite mer skog. Bilen bygger precis som de andra ID-bilarna på MEB-plattformen och finns i ett antal varianter när det gäller batterier och motorer, men även dessa känner vi igen från andra bilar på plattformen. Batterierna är på 58 och 77 kWh och toppmodellen får 305 hästar. Varför denna får mer än de 299 hästar som finns i bland annat Audi Q4 e-tron är oklart. 0 till 100 km/h ska hur som helst gå på 6,6 sekunder. Bilen är som sagt större än ID.4 och bjuder på en hjulbas som är 30 centimeter längre, vilket behövs eftersom det finn sju sittplatser och tre rader av säten. Den andra raden är skjutbar. Lite rörliga bilder från presentationen finns nedan. Notera texten "The vehicles are not sold in Germany" som ligger i nederkant under hela presentationen. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Snart premiär för VW ID.6
ID.4s fläskigare storebror

Vi har redan visat bilder på VW ID.6, storebrodern till ID.4, men nu visar Volkswagen upp två previewbilder. Bilen kommer att ha premiär på bilmässan i Shanghai som startar 21 april och då får vi reda på mer om den och framförallt kanske om hur planerna ser ut för Europa och Sverige. Klart är i alla fall att bilen byggs på MEB-plattformen precis som ID.4 och att den kommer att vara 29,1 centimeter längre än ID.4. Klart är också att två versioner kommer, ID.6 X och ID.6 Crozz. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0

Snart ska elbilen hjälpa elnätet
Tvåvägsladdning på väg till Volkswagens elbilar

Elbilar är fantastiska och det säljs rekordmånga just nu, men om alla börjar ladda kommer det att påverka elnätet. En lösning på det är tvåvägsladdning, alltså att en bil kan bli laddad och ladda andra saker. Extra bra blir det om bilen kan bidra till elnätet i ett hus. Då kan bilen laddas på tider som det är lugnt och inte så mycket andra saker används och så kan bilen och dess batteri ge tillbaka till huset när det är full aktivitet och tvättmaskiner och spisar rullar. Nu säger Thomas Ulbrich, som är styrelsemedlem i Volkswagen, att alla koncernens bilar på MEB-plattformen kommer att få tvåvägsladdning från och med nästa år. MEB-plattformen är den som alla Volkswagengruppen "vanliga" elbilar är byggda på. Spännande nyheter helt enkelt, för när VW gör saker betyder det att det får spridning. Att detta ska få effekt på elnätet är så klart nästa steg och inte helt enkelt, men om några år finns möjligheten till lite "lastbalansering" med hjälp av bilar. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Bjørn Nyland kollar in Volkswagen ID.4
Gör det ordentligt

Bjørn Nyland (aka Teslabjørn) har legat däckad i corona ett tag men har nu blivit frisk och levererar massor med innehåll om Volkswagens ID.4. Han har postat en hel hög med videos där han testar vändcirkel, bagageutrymme, räckvidd och massor av annat. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Voltswagen verkar vara en kampanj
Namnbytet bara ett skämt?

I går skrev vi om att en pressrelease hade råkat läggas upp lite för tidigt på amerikanska Volkswagens sida och att källor till CNBC sa att det var helt korrekt. I pressreleasen stod det Volkswagen i USA skulle byta namn till Voltswagen. Senare kom det rapporter till Reuters att det var på låtsas och att det bara var ett aprilskämt. Men samtidigt har bolaget döpt om sig både på Twitter och Youtube. Det vi anar just nu är att Voltswagen är en kampanj, ID.4 har premiär i USA just nu, och att det där med namnbytet var ett skämt. Den som lever får se. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar skisser på ytterligare en crossover
Det här är Taigo

Ni trodde kanske att vi inte behövde fler crossovers? Men där trodde ni baskemej fel, för det är precis vad Volkswagen har på gång. Den här heter Taigo och det här är de första skisserna vi får se på den. Modellen beskrivs som en sportig CUV (Crossover Utility Vehicle) och den är i den mindre storleksklassen. Den baseras på modellen Nivus som säljs i Brasilien och tillverkningen kommer att ske i Pamplona, Spanien. Kommer till Sverige i början av nästa år och under huven sitter det då turboladdade bensinmotorer med olika effektval. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen blir Voltswagen
Yepp, det verkar på riktigt

Det råkade läcka en pressrelease från Volkswagen igår där man berättade att man kommer att kalla sig Voltswagen i fortsättningen, i alla fall i Amerika. Pressreleasen publicerades en månad för tidigt, men ska enligt källor till CNBC ska den vara på riktigt. Tanken är att man ska döpa om det amerikanska bolaget från Volkswagen of America till Voltswagen of America och att alla elbilar ska ha texten Voltswagen på sig. Fossilbilarna får nöja sig med en VW-logga. Om det här bara är ett amerikanskt hyss eller om det även kommer användas i Europa återstår att se. Personligen vet jag inte om jag tycker att det är tramsigt eller genialt. Vad tycker ni? Tumnagel
12.0°
+
Roger Åberg
0

Första skissen på T7 Multivan
Kommer som laddhybrid

"Om några veckor" kommer Volkswagen att presentera T7 Multivan som är uppföljaren till T6.1. Nu får vi en första skiss som visar fronten av bilen och på moderiktigt vis har den en LED-list som löper längs med hela grillen. Spionbilder avslöjar att bilen bland annat kommer att få en kortare huv än tidigare. T7 kommer att erbjudas som laddhybrid och den kommer att finnas tillgänglig vid lansering. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Första kunderna av Volkswagen ID.4 får sina bilar levererade
Nu drar det igång

De allra första kundexemplaren av Volkswagens modell ID.4 har nu levererats till köpare i Tyskland och i USA. Volkswagen hade i slutet av februari fått 23.500 stycken förhandsbokningar av ID.4 över hela Europa och man räknar med att leverera 150.000 stycken här innan året är slut. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Ny smygtitt på Project Trinity
Volkswagens eldrivna flaggskepp

Precis som vi har skrivit tidigare är Project Trinity namnet på Volkswagens kommande eldrivna flaggskepp. Det handlar om en stor och lyxig sedanmodell som kommer att börja tillverkas någon gång 2026. Nu får vi ytterligare en smygtitt på linjerna som visar att det är en slank rackare vi har att göra med, i alla fall än så länge. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ny smygtitt på nästa Volkswagen Amarok
Visar inte mer än den förra tyvärr

Nästa år väntas en ny Volkswagen Amarok lanseras och för ett år sedan fick vi en första skiss på hur den kommer att se ut. Nu får vi en ny skiss som egentligen visar exakt samma sak, förutom att vi tydligt kan se att bilen klarar att köra ned för en snötäckt backe. Ytterst små designförändringar har skett i grillen dock. Nya Amarok kommer att baseras på samma plattform som Ford Ranger. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Senaste Volkswagen Transporter i GTI-kläder
Fräsig skåpbil

Bara för att man åker omkring i en skåpbil innebär ju inte det att man inte vill att bilen ska se fräsig ut? Volkswagen Commercial Vehicles i Storbritannien presenterar därför Transporter T6.1 Sportline som är en version som fått ta på sig GTI-kläder. Det innebär ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar, mattsvart lack, takvinge och den klassiska röda GTI-randen i grillen. Bilen är även sänkt med 30 millimeter. Vill man ha en annan färg erbjuds även Fortana Red, Ravenna Blue eller Copper Bronze. Vi får inga bilder från insidan men här ska det finnas stolar i Nappa-läder med mocka-inlägg och Sportline-logga. Prislappen börjar på 42.940 pund. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen kommer inte utveckla fler fossilmotorer
Följer Audi och Mercedes

Att det är elbilar som gäller nu är väl ingen hemlighet, men än är fossilmotorn inte riktigt död. Men snart så. Biltillverkarna tjänar, just nu, betydligt mer pengar på att sälja bilar med fossilmotorer än elmotorer. Volkswagen säger öppet att man kommer att fortsätta sälja bilar med fossilmotorer så länge man kan och att dessa kommer att betala för övergången till eldrift. Så man stretar emot så länge man kan. Men att lägga stora pengar på att utveckla fossilmotorn verkar det inte vara tal om. Flera tillverkare har sagt att man inte kommer att utveckla nya motorer och nu är det Volkswagen som berättar att det inte är troligt med helt nya fossilmotorer. Utveckla de man redan har kommer man dock fortsätta att göra och det måste man göra eftersom det kommer en ny utsläppsstandard kallad Euro 7 som motorerna måste klara. Exakt vad den standarden innebär är inte presenterat ännu. Hur hård den standarden kommer att vara avgör om fossilmotorn kommer att leva efter 2025 i Europa. Enligt Mercedes, som också är tveksamma till att de kommer att göra någon ny motor, så kan en hård Euro 7-standard betyda att det i princip blir omöjligt att registrera en fossilmotor i EU efter 2025 och då är loppet så att säga kört. Tumnagel
51.7°
+
Roger Åberg
0

Nya Volkswagen Golf R busar i snön
Demonstrerar den avancerade fyrhjulsdriften

Nya Volkswagen Golf R har landat i USA och närmare bestämt Michigan. Där finns det massvis med snö så då passande man på att demonstrera bilens egenskaper på detta underlag. I föregångaren kunde bilens system skicka upp till 50 procent av motorns kraft till bakhjulen. Men i den nya som har ett avancerat torque vectoring-system kan upp till 100 procent av kraften skickas till ett individuellt bakhjul om det skulle behövas. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på Volkswagen Project Trinity
Den eldrivna sedanen lanseras 2026

I slutet av januari skrev vi om Volkswagens Project Trinity första gången. Det handlar om en stor eldriven sedan som kommer bli ett nytt flaggskepp som ska sätta en ny standard när det gäller räckvidd, laddningshastighet, digitalisering och autonom körning. Nu får vi ytterligare en smygtitt på modellen i form av bilden ovan, men den ska inte lanseras förrän om fem år. Mer om hur Volkswagen tänker inför framtiden kan ni läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Ny mjukvara till Volkswagen ID.3 rullas ut
Gör så att bilarna kan uppdateras Over-the-air

Den senaste mjukvaran till Volkswagens ID-modeller som heter ID.2.1 rullas nu ut. Den gör det möjligt att ta emot uppdateringar genom luften (Over-the-air) vilket Volkswagen kommer lansera i slutet av sommaren. Därefter kommer det att dyka upp en ny uppdatering var tredje månad. ID.4 levereras med den senaste mjukvaran från start (och alla nya ID.-bilar som produceras sedan vecka 8) men den som har haft sin ID.3 ett tag måste uppsöka verkstad och få den installerad först. Den nya programvaran kommer att göras tillgänglig successivt. Kallelser till svenska kunder har börjat skickas ut och sker i den ordning som bilarna har levererats. Notera dock att vissa större uppdateringar i framtiden ändå kommer att kräva verkstadsbesök. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0