m
Artiklar i kategorin Bil / Volkswagen

Volkswagen har en ny elbil kallad Trinity på gång
Ett flaggskepp som ska revolutionera företaget

Volkswagen har ett nytt eldrivet flaggskepp på gång som man lovar ska revolutionera företaget. Bilen heter Trinity och lanseringen av den ska ske 2026. Den är utvecklad med hjälp av Audis Artemis-program som använder sig av en vidareutveckling av MEB-plattformen. Bilen kommer att byggas på fabriken i Wolfsburg och man räknar med att kunna trycka ut 300.000 stycken exemplar om året. 1/2 @Volkswagen CEO, Ralf Brandstätter, has lifted the lid on a new electric-powered model from the German car maker that goes under the name Project Trinity. It is described as a "highly efficient flat seat concept with an iconic design". @VWGroup @VWGroup_DE @VWnews pic.twitter.com/D3wJheNf2w— Greg Kable (@GregKable) January 20, 2021 Trinity comes after NEO (ID.-Project) and will revolutionize Volkswagen - and especially Wolfsburg even more! A huge challenge for our most traditional and historic site to compete against a greenfield in Grünheide. But we take on the challenge!— Herbert Diess (@Herbert_Diess) January 21, 2021 Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Tre elbilstillverkare hjälpte Volkswagen att få ner utsläppen
Slapp därmed att betala EU:s utsläppsböter

Idag skickade Volkswagen ut pressmeddelandet ni kan läsa nedan där man berättar att koncernen avsevärt har minskat sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp från fordonsflottan i EU. Minskningen ska vara runt 20 procent när man jämför 2019 med 2020 och genomsnittssiffran landade på 99,8 gram per kilometer (Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts tydligen separat och ingår inte i denna siffra). Och siffran är ju bra såklart, men Volkswagen fick draghjälp för att få till den. Aston Martin gjorde ett liknande drag när de plockade in oskyldiga lilla Toyota iQ och gjorde om den till Cygnet. Det gjorde att hela snittet på utsläppen drogs ned rejält. I Volkswagens fall handlar det om att man tagit in elbilstillverkarna Aiways, LEVC (London Electric Vehicle Co.) och Next E.Go Mobile i utsläppspoolen. Avtalen med dessa knöt man i december 2020 vilket gör att Volkswagen får tillgodose sig elbilarnas snittutsläpp under året som är noll. Det hela resulterar att man slipper höga utsläppsböter från EU. Tumnagel
13.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen skapar en ny Polo Harlekin
Originalet har hunnit fylla 26 år

1995, för 26 år sedan nu, släppte Volkswagen en oerhört färgglad version av modellen Polo kallad Harlekin. En del kanske trodde att det var en bil som köpt ny plåt från flera andra bilar men den skulle faktiskt se ut på det här viset. Bilen blandade färgerna Flash Red, Ginster Yellow, Pistachio Green och Chagall Blue och hade ett spexigt Joker-mönster på sätena. Tanken var att bygga 1000 stycken exemplar men det blev 3806 stycken. Idén kom faktiskt från Bubbla. 1964 gjorde Volkswagen en reklamkampanj med en lika färgglad version av Bubblan för att demonstrera hur enkelt det var att byta ut karosspaneler på bilen. Spolar vi fram till 1994 så lanserade Volkswagen sin nya tillverkningsmetod kallad Baukasten system. Den bestod av de fyra stegen drivlina, utrustning, tillval och färg. Det här hade man tagit fram för att det skulle bli enklare för kunden att få sin Polo precis som den ville. För att visualisera det hela använde man färgerna blått, gult, rött och grönt och byggde sedan 20 stycken Polos i dessa färger som en vink till gamla Bubblan. Dessa skickades sen ut på reklamturné och det hela blev så populärt att man bestämde sig för att tillverka bilen med den färgglada paletten. Nu har Volkswagen i Nederländerna återupplivat härligheten genom att ge nya Polo samma färgtema. Det handlar dock bara om ett exemplar som inte kommer att säljas. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Arteon R och Tiguan R börjar säljas
Kostar från 579.900 respektive 519.900 kronor

Volkswagen har blivit väldigt frikostiga med sitt prestandaepitet R som de nu smackar på flera modeller. Bara i år har tillverkaren rullat ut Arteon och Arteon Shooting Brake R, Tiguan R och Touareg R. Nu börjar Arteon och Tiguan att säljas och därmed får vi reda på prislapparna som är 579.900 kronor för Arteon R, 589.900 kronor för Arteon Shooting Brake R och för Tiguan R får du betala från 519.900 kronor. Gemensamt för alla bilarna är att de under huven har en turbomatad fyra på 2,0 liter (EA888 evo4) som ger 320 hästar och 420 newtonmeter, har sjustegad dubbelkopplingslåda och drivning på alla fyra hjulen. Alla gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder och är spärrade till 250 km/h som toppfart. Men, köper du R Performance-paketet höjs detta till 270 km/h istället. Läs alla nyheter om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar mer av den automatiska laddroboten
Ska ta hand om laddningen när du har parkerat

För ett år sedan skrev vi om en laddrobot som Volkswagen tagit fram. Den rullar fram till din elbil och ser till att ladda den när du har parkerat. Nu har roboten utvecklats ytterligare och därför berättar man mer om hur den är tänkt att fungera. Den här ska i framtiden kunna placeras ut i stora garage och ta hand om laddningen istället för att man monterar upp laddstolpar vid varje plats. Den ska kunna ladda med upp till 50 kW och även byta ut ett batteripack om det skulle behövas. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Autogefühl kör nya Volkswagen Golf R
Tycker den är en stabil uppdatering

Efter nya vanliga Golf och Golf GTI har det nu blivit dags för Autogefühl att testa "värstingen" Golf R. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen börjar sälja nya Golf Alltrack
Kostar från 357.000 kronor

Nu drar försäljningen av nya Volkswagen Golf Alltrack igång och i samband med detta får vi det svenska priset som är från 357.000 kronor. För den pengen får du en något höjd Golf-kombi med plast runt hjulhusen, 200 hästar stark dieselsnurra och drivning på alla fyra hjulen så att du kan komma fram till sommarstugan ordentligt. Till motorn sitter en sjustegad dubbelkopplingslåda. Förbrukningen anges till 0,57 liter per mil och utsläppen till 148 gram per kilometer. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Tyvärr, det blir ingen eldriven sandloppa från Volkswagen
Kommer satsa på vanliga elbilar istället

Volkswagens kommande ID-familj blev precis lite mindre då vi nu får reda på att tillverkaren lägger ned planerna på spexiga ID. BUGGY som man presenterade förra våren. Anledningen sägs vara för att Volkswagen vill satsa på mer konventionella elbilar och eftersom buggyn är lite väl speciell för Svensson blir det inget av den. Sen beror det också på att det tyska företaget e.Go Mobile som skulle hjälpa till att bygga bilen har gått i konkurs. Tidigare i år dök det även upp rykten om ID. Ruggedzz. En rejäl offroad-kärra som skulle klara tuff terräng. Volkswagen ska ha tillverkat en fullskalig modell av bilen men även denna har man lagt åt sidan, i alla fall för nu. Fokus för tillfället kommer alltså att ligga på att ta fram eldrivna bilar folk verkligen vill ha - som små stadsbilar, suvar och kombis. Tumnagel
29.2°
+
Bobby Green
0

VW-chefen: helt självkörande bilar på vägarna 2025-2030
Investerar kraftigt i tekniken

Utvecklingen kring självkörande bilar går med en rasande fart framåt. Nu menar Volkswagen-chefen Herbert Diess att helt självkörande bilar borde finnas ute på vägarna mellan 2025-2030. Tekniken kring datachip och framgångar inom artificiell intelligens menar Herbert är det som gör att utvecklingen inom autonom körning gör såna framsteg. Volkswagen kommer att investera 73 miljarder euro i eldrift och uppkopplad teknik och en del av dessa slantar ska gå till den nya organisationen Car.Software vars mål är utveckla självkörande mjukvara. Det här är också ett område som Herbert vill att Volkswagen ska bli marknadsledande inom. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Nu går det att beställa Volkswagen Tiguan eHybrid
Kostar från 463.900 kronor

Volkswagen fortsätter att rulla ut laddhybrider. Härnäst på tur är Tiguan eHybrid som nu går att beställa. Bilen blir din från 463.900 kronor (Elegance) och för det för du en crossover som tar sig fem mil på bara el. Under skalet sitter en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som ger 150 hästar. Den är i sin tur parad med en elmotor på 115 hästar. Den sammanlagda effekten anges till 245 hästar och vridet till 400 newtonmeter. Till paketet kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Känns konceptet igen? Det kan bero på att det är samma grejer som sitter i Seat Tarraco e-Hybrid vi skrev om tidigare idag. Tiguan eHybrid finns även som R-Line och den kostar då från 498.900 kronor. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 är elbilen som sålde bäst i november
I Sverige då

Under november månad registrerades 773 stycken exemplar av Volkswagen ID.3 vilket gör den till den mest registrerade elbilen i Sverige denna period. Totalt registrerade Volkswagen in 840 stycken nya elbilar och förutom ID.3 handlade det om 48 stycken e-Golf och 19 stycken e-up!. 968 stycken laddhybrider registrerades också och av dessa var 696 stycken Passat GTE och 272 stycken Golf GTE. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Snubbe måste sälja sin gamla Volkswagen Scirocco
Och han är jätteledsen för det

Alla har vi nog varit där någon gång. När vi har tvingats säljas något som vi verkligen vill behålla, men det går helt enkelt inte. En gammal Volkswagen Scirocco från 1989 kanske inte betyder så mycket för gemene person, men för killen i klippet betyder den väldigt mycket (trots att det är en MK2). Så därför är det ju inte så konstigt att han nu är ledsen eftersom han måste sälja den. Berätta gärna vilken eller vilka bilar du har sålt och ångrat. Dubbla bonusklipp nedan. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Nu börjar Volkswagen sälja nya Arteon som laddhybrid
Kostar från 519.900 kronor

I somras presenterade Volkswagen nya Arteon som nu kommer både som Shooting Brake och som laddhybrid. Nu drar försäljningen igång och därmed får vi reda på vad den kostar. Prislappen är från 519.900 kronor och för den pengen får du Arteon eHybrid. Arteon Shooting Brake eHybrid kostar istället från 529.900 kronor. Utrustningsnivån R-Line är standard. Bilarna tar sig 5,9 respektive 5,7 mil på bara el och drivlinan har en systemeffekt på 218 hästar. Räckvidden på el och full tank bensin är över 90 mil. Läs mer i pressmeddelandet. Du kan bygga din bil på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska bygga elbil i Polo-storlek
Ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro

Volkswagens ID-familj kommer som väntat att bara fortsätta växa med nya modeller hela tiden. Idag har vi ID.3 och snart även ID.4 men fler är på väg. Nu får vi reda på att en av dem är en liten rackare som kommer att vara i ungefär samma storlek som dagens Polo. Projektet går än så länge under namnet "Small BEV (Battery Electric Vehicle)" och målet är att få fram något som ut till kund ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro. Volkswagen har sagt att tillverkningen av hybrid- och elbilar måste upp med 40 procent 2030 men EU:s hårdare utsläppsregler har gjort att de ändrat den siffran till 60 procent istället. Mer än så här vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0

Eldrift med Volkswagen ID.4
Tanner Foust sladdar

Här får vi se när racerföraren Tanner Foust visar vad chassiet på Volkswagen ID.4. klarar av, och det genom att drifta lite med bilen. Som tur är fick han inte sladd och voltade. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Elbil baserad på Volkswagen ID. Space Vizzion bekräftad
Kommer ta sig 70 mil på en laddning

För ett år sedan presenterade Volkswagen den eldrivna kombin ID. Space Vizzion. Det snackades redan då att den skulle lanseras i slutet av nästa år. Nu är det hela dock helt bekräftat och bilen har fått grönt ljus för att gå i produktion. Utseendet kanske förändras en aning men det kommer fortfarande att handla om en kombi. Och den ska klara hela 70 mil på en laddning. Konceptet hade ett batteripack på 82 kWh och en elmotor som gav 280 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Vad den färdiga produkten kan tänkas få för drivlina och liknande är oklart för tillfället. Tumnagel
64.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Volkswagen Golf GTI Clubsport och Golf R
Kostar från 394.900 respektive 474.900 kronor

Nyligen presenterade Volkswagen nya Golf GTI Clubsport och Golf R. Nu är det dags att dra igång försäljningen av bilarna och därmed får vi även priserna. För den förstnämnda får du betala 394.900 kronor medan R:en går loss på 474.900 kronor. Clubsporten bjuder på 300 hästar och framhjulsdrift, R:en 320 hästar och fyrhjulsdrift. Vill du ha fräsigare avgasljud erbjuds ett system från Akrapovic i titan för 42.100 kronor extra. Utöver dessa två vassa Golfar börjar även nya Golf GTI att säljas. Den kostar från 354.900 kronor och för pengarna får du också en framhjulsdriven bil som bjuder på 245 hästar. Samma effekt har laddhybriden Golf GTE som kostar från 429.900 kronor. Läs allt om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska göra om grekisk ö till elfordonsparadis
Alla fordon med förbränningsmotor ska bytas ut

Volkswagengruppen och Grekland meddelar nu att den lilla ön Astypalea ska "förvandlas" till ett paradis för eldrivna fordon. De 1500 stycken bilarna med förbränningsmotorer som idag finns där ska ersättas med omkring 1000 stycken eldrivna fordon istället. Och man ska dra igång en bildelningstjänst där dessa ingår. Förutom bilar ska det finnas eldrivna mopeder och elscootrar. På ön bor det 1300 stycken personer och varje år (kanske inte detta året) besöks den av 72.000 stycken turister. Även lokala bussar, polisbilar, ambulanser, brandbilar och liknande ska också bytas ut mot elfordon. Volkswagen ska installera 230 stycken laddstolpar runt om på ön. Och elen till dessa ska komma från förnybara energikällor. Tumnagel
68.8°
+
Bobby Green
0

Mer om nya Volkswagen Golf Alltrack och Sportscombi
Och fler bilder

I september visade Volkswagen upp nya Golf Sportscombi och Golf Alltrack. Nu får vi reda på lite mer information kring bilarna tillsammans med ett gäng färska bilder. Sportscombi går att beställa nu, Alltrack har premiär vid årsskiftet. Jämfört med föregångaren har modellerna vuxit 66 millimeter på längden vilket bland annat ska ge bättre benutrymme bak. Bagagets volym har också det ökat från 605 till 611 liter med ryggstödet uppfällt. Fäller man detta ska det gå in upp till 1642 liter vilket är 22 liter mer än tidigare. Några svenska priser har vi tyvärr inte fått än. Läs allt om versionerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Volkswagen Golf R
Får Drift Mode

Då var det dags att presentera den senaste upplaga av Volkswagen Golf R. Som väntat bjuder bilen på vassare prestanda än föregångaren och en del nyheter. Under huven hittar vi precis som tidigare en turboladdad fyra på 2,0 liter men här är effekten höjd från 300 till 320 hästar. Vridet har även det ökat med 41 newtonmeter till 420. Till maskinen kan man faktiskt få en sexpetad manuell låda, men tyvärr bara i USA och Kanada. Övriga marknader får endast den sjustegade dubbelkopplingslådan som val. Drivningen sker på alla fyra hjulen och en av nyheterna är ett "Drift Mode" så att man kan göra fetare sladdar än tidigare. Det sitter även en elektronisk diff på framaxeln som ska hålla reda på framhjulen när det går undan. 0-100 km/h ska gå på 4,7 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Som väntat får bilen styvare fjädring, vassare dämpare, större bromsar och kraftigare krängningshämmare. Senare denna månad kommer man att kunna beställa men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf R snart här
T minus två dagar

Precis som vi tidigare har skrivit så kommer Volkswagen att dra täcket av nya Golf R den 4 november och inför detta får vi ytterligare en liten teaser. Premiär äger alltså rum nu på onsdag och det vi kan vänta oss är ett litet krutpaket som väntas bjuda på 333 hästar ur en turbomatad fyra. Vidare får bilen fyrhjulsdrift och en elektronisk diff på framaxeln. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har levererat 14.000 stycken ID.3 i Europa
På sex veckor

För sex veckor sedan började kunder i Europa att få sina ID.3. Nu har Volkswagen lyckats leverera 14.000 stycken och det här är bara början. 38.000 stycken är beställda vilket innebär att det för tillfället återstår 24.000 stycken. Volkswagen vill att ID.3 ska bli Golfen för den eldrivna generationen och att modellen ska bli en vardagsbil för många. Härnäst på tur står den kompakta suven ID.4 som kommer dyka upp hos de första kunderna runt årsskiftet. År 2024 ska Volkswagen ha investerat 33 miljarder euro i "e-mobility" vilket man hoppas ska göra att man blir marknadsledaren inom batteridrivna fordon. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Volkswagen K70 fyller 50 år!
Tillverkarens första med framhjulsdrift och vattenkylning

Volkswagen Bubbla, eller Typ 1 som den egentligen heter, började bli omodern och för att hänga med på tåget var Volkswagen tvungna att komma med något nytt. Det var så modellen K70 föddes. Den hade en vattenkyld motor monterad där fram och drivning på framhjulen - helt tvärtemot Bubblan alltså. Den utvecklades av NSU Motorenwerke AG och tanken var från början att använda sig av en Wankelmotor precis som i NSU Ro 80. K70 hette även från början RO 70 men motorn strulade för mycket så man bytte istället till en traditionell kolvmotor. Tyvärr blev modellen aldrig någon storsäljare. K70 tillverkades mellan 1970 och 1974 i 211.127 stycken exemplar. 1974 lanserades Golf och här hade Volkswagen hittat rätt, och Golf blev som ni säkert redan vet en jättesuccé. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Det här är nya gasdrivna Volkswagen Golf
Har lite sämre prestanda än föregångaren faktiskt

Nu dyker ytterligare en version av nya Volkswagen Golf upp och det är den gasdrivna varianten som får tilläggsnamnet TGI. Motorn är på 1,5 liter och den ger 130 hästar. Med full gastank som rymmer 115 liter kommer man runt 40 mil. Det finns även en bensintank på nio liter om gasen skulle ta slut. Förbrukningen anges till 0,41-0,43 kg CNG per 10 mil och utsläppen ligger på 111-117 gram per kilometer. Det här innebär dock att nya Golf TGI både kommer kortare än föregångaren som klarade 42,2 mil plus att den släpper ut mer (tidigare 95-98 gram). Bilen går att beställa nu och på prislappen står det 293.500 kronor. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 får fem stjärnor i Euro NCAP
Volkswagens första modell med mittkrockkudde fram

Volkswagen ID.3 har nu genomgått krocktesterna hos Euro NCAP och den fick det högsta möjliga betyget fem stjärnor i samtliga fyra kategorier - skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem. När det kommer till skydd av förare och passagerare fick bilen 87 procent och 89 procent när det kommer till skydd av barn. ID.3 har som första Volkswagen även en mittkrockkudde för framsätena. Den ska se till att skydda de där fram så att de inte slår i varandras huvuden vid en krock. Läs mer om Euro NCAP:s betyg på länken nedan. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Säljstart för Volkswagen Touareg R
Kostar från 844.900 kronor

I början av året rullade Volkswagen ut Touareg som laddhybrid - Touareg R. Nu drar försäljningen igång och vi får reda på vad det svenska priset är - från 844.900 riksdaler är det som gäller. Premiär blir det nästa månad. Bilen har en systemeffekt på 462 hästar och 700 newtonmeter i vrid. På en laddning ska man kunna ta sig 4,7 mil på endast el. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och på dragkroken får du hänga upp till 3,5 ton. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Den här blir den första Volkswagen-modellen som har den assisterade körningen Travel Assist hela vägen till 250 km/h. Annat på teknikfronten är bland annat Park Assist med fjärrkontroll som gör att du kan fjärrstyra bilen via din smarta telefon när den ska parkeras eller köras ut från en parkeringsplats. Läs allt om bilen i pressmeddelandet. Bygg din bil på länken nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf R har premiär den 4 november
Här är en första teaser

Volkswagen fortsätter att strössla ut versioner av nya Golf. Efter Clubsport igår är det snart redan dags för nya Golf R. Den 4 november ryker täcket av värstingen och det här är den första teasern vi får. Rykten säger 330 hästar och fyrhjulsdrift. Av någon anledning kör man omkring med en T-Roc R i klippet. Vill du se bilen helt omaskerad är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg kör Volkswagen ID.R på Nürburgrings F1-bana
Hej vad det går!

Den före detta racerföraren Nico Rosberg gillar att köra snabbt och eftersom Volkswagen ID.R är den snabbaste elbilen som går att få tag i har han givetvis även provkört denna. Här får vi se när han kör den på F1-banan som finns på Nürburgring. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Volkswagen Golf GTI Clubsport
Bjuder på 300 hästar och en ny diffspärr

Klart att även Golf GTI generation åtta ska få sig Clubsport-version och nu är den här. Bilen är vassare än en vanlig GTI på flera punkter och får bland annat mer effekt och en ny diffspärr. Effekten i GTI är 245 hästar och 370 newtonmeter. Här är den istället 300 respektive 400 ur den turbomatade fyran på 2,0 liter. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Clubsport går endast att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och drivningen sker på framhjulen. En ny elektromekanisk diffspärr ersätter den elektroniska som sitter på GTI. Den ser ännu bättre till att det inte spinner allt för mycket när man trycker på. Vidare har bilen fått större bromsskivor och andra ok, vassare styrning och något moddad fjädring och dämpning. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett annat kjolpaket, 19-tumsfälgar och större vinge på bakluckan. Vanliga GTI går att beställa nu och den kostar från 354.900 kronor. Clubsport kommer släppas i slutet av året och de första bilarna kommer levereras i början av nästa år. Något svenskt pris på den har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: 90 % av vår försäljning i Norge är elbilar nästa år
100 % år 2023

Volkswagen är självsäkra när det gäller försäljningen av nya elbilar. Deras lokala importör i Norge meddelar nu att man tror att 90 % av nybilsförsäljningen i landet kommer att bestå av elbilar redan nästa år. 2023 kommer siffran istället att vara 100 %. I september i år var 61,5 % av alla nya bilar som såldes i Norge helt eldrivna. Landets mål är att bli det första i världen att inte sälja några fossilbilar 2025. Förra månaden började även Volkswagens nya modell ID.3 att säljas i Norge och den klättrade snabbt upp på topplistan och hamnade före både Tesla Model 3 och Polestar 2. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0