m
Artiklar i kategorin Bil / Volvo

Volvo 145 som inte rört sig på 30 år
Kommer den starta?

Jonny som driver The Late Brake Show har hittat en gammal Volvo 145 som stått undanställd i 30 år och här får vi se när man gräver fram den, och försöker få igång den. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Göteborg ska minska antalet bilar i stan
Volvo ska hjälpa till

Initiativet Gothenburg Green City Zone är en ny klimatzon som kommer att gå från Lindholmen förbi Korsvägen vidare mot Mölndal. Göteborg har som mål att vara en klimatneutral stad 2030 och för att lyckas med detta samarbetar Göteborgs stad bland annat med Volvo Cars. Samägda bilar, självkörande taxibilar och elektrifiering ska testas för att skapa en helt utsläppsfri stadskärna. Den nya zonen ska fungera som en testbädd och demonstrationsmiljö där företag, samhällsaktörer, akademi och institut kan samverka och testa ny teknik och tjänster kring transporter, infrastruktur, energi och miljö. Axel Josefson som är kommunstyrelsens ordförande Göteborgs Stad säger följande: "I Gothenburg Green City Zone kommer staden, näringslivet och forskningsaktörer att arbeta gemensamt för att ställa om transportsystemet till utsläppsfritt på väldigt kort tid. Genom denna samverkan visar vi vägen inom hållbarhetsfrågor i Europa och att vi menar allvar med stadens klimatkontrakt med EU och våra ambitiösa hållbarhetsmål till år 2030." Håkan Samuelson som är vd för Volvo Cars säger: "I grund och botten initierar vi ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – vilket är helt i linje med vårt företags syfte. Detta bevisas redan genom vår investering i den delade mobilitetstjänsten M, som har utvecklat patenterad AI-teknik för att förbättra effektiviteten och användningen. Vi vill vara med och skapa framtidens städer och se till att de fortsätter att vara beboeliga. Det här initiativet ger oss en möjlighet att göra just det och ta ansvar i vår egen hemstad på samma gång." Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Volvos nästa elbil presenteras den 2 mars 2021
En Polestar 2 fast med Volvo-logga

Volvos andra elbil baserad på CMA-plattformen är på väg. Nu sägs det att den kommer att presenteras den 2 mars nästa år och Volvos vd Håkan Samuelsson beskriver den nya modellen som mer strömlinjeformad än XC40. Det handlar inte om en ersättare för nedlagda V40 och det är en crossover som blandar olika stilar. Concept 40.2 som visades upp våren 2016 är en sådan och den blev ju till slut som ni kanske vet Polestar 2. Nu ska det alltså även bli en produktionsversion av den fast med Volvos logga i nosen. För att Volvo ska vara mer lönsamt kommer företaget att sikta ännu mer på premiumbilsegmentet och vilket inte helt oväntat kommer att leda till högre pris på bilarna. En XC40 Recharge kostar 699.000 kronor och en Polestar 2 kostar 659.000 kronor. Den nya modellen från Volvo måste dock vara billigare än båda dessa för att kunna sälja i några större volymer. Det kommer den säkert inte att vara initialt utan längre fram när snikversioner med kortare räckvidd och lägre effekt presenteras. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Snart kan suvar utgöra 75 procent av Volvos försäljning
Det tror vdn Håkan Samuelsson i alla fall

Allt fler köper suvar och det märks. Volvo erbjuder idag tre stycken olika SUV-modeller - XC40, XC60 och XC90. Och fler kommer, bland annat lilla XC20. Vdn Håkan Samuelsson tror att 75 procent av Volvos försäljning när den väl har lanserats är suvar. Det är helt enkelt det folk vill ha. Under 2020 har 71 procent av tillverkarens globala försäljning bestått av suvar. Samma period förra året var istället 63 procent. I Sverige har 46 procent av nyförsäljningen av Volvos bilar i år bestått av suvar. När XC20 lanseras vet vi tyvärr inte än. Den kommer att bli helt eldriven och baseras på SEA-plattformen som är framtagen tillsammans med Geely. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Volvos vd tycker att bensin- och dieselbilar borde förbjudas
Lösningen för att få folk att välja elbilar

För att få folk att gå över till elbilar tycker Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Cars att bensin- och dieselbilar borde förbjudas. Enligt honom är det detta som krävs för att göra en ordentlig omställning till el och elektrifierade bilar. Ett förbud är bättre än att ge ekonomiska subventioner. Flera länder har infört att nya bensin- och dieselbilar inte får säljas från år 2030, och ett liknande förbud diskuteras även här i Sverige. Resultatet kring detta ska redovisas den 1 februari nästa år. Håkan menar att om fem år så kommer en elbil kosta lika mycket som en motsvarande fossilbil, och att det då innebär att fler kan köpa dem. Då kanske även infrastrukturen kring laddning byggts ut mer också. 2025 är Volvos mål att hälften av deras modeller är helt eldrivna, resterande ska vara hybrider. Tumnagel
52.7°
+
Bobby Green
0

Mr JWW kör Volvo P1800 Cyan
Det här får man för en halv miljon dollar

I början av september dundrade Cyan Racing ut en Volvo P1800 som de byggt om totalt, och som de säljer till den som kan hosta upp minst 500.000 dollar. För pengarna får man ett kraftpaket med 420 hästar, racingväxellåda och rejält mycket bättre väghållning än originalet. Mr JWW har fått provköra och så här såg det ut. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Volvo säger upp avtalet med Bilia
Uppsägningstiden är två år

Bilia meddelar nu att Volvo sagt upp återförsäljaravtalet med dem. Uppsägningstiden är två år och det hela gäller både bilförsäljning och service. När denna tid har passerat vill Bilia fortsätta med att serva och sälja begagnade Volvo-bilar. Varför Volvo har sagt upp avtalet är oklart. Under förra året sålde Bilia som är Nordens största bilåterförsäljare nya Volvo-bilar för nästan 6,4 miljarder kronor i Sverige och Norge. Bilia har 135 stycken anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien och runt 5.000 stycken anställda. Tumnagel
28.9°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars släpper nya bilar från 30 meters höjd
Så att räddningstjänsten kan öva på dessa

För att räddningstjänsten ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt när de behöver ha ur någon som sitter fastklämd i en krockad bil har Volvo släppt flera nya bilar från 30 meters höjd rätt ner i backen. Detta ska då simulera en ordentlig frontalkrock och blir då ett bra övningsobjekt att jobba med. Tumnagel
57.7°
+
Bobby Green
0

Volvo återkallar bilar på grund av airbagstrul
Mekanism kan orsaka skada eller dödsfall

Volvo Cars har nu återkallat totalt 120 000 bilar världen över efter att en defekt krockkudde orsakade en dödsolycka i USA 2018. Volvo har analyserat och utrett olyckan och nu kommit fram till att återkalla S80 och S60 av årsmodellerna 2001, 2002 och 2003. Det som kan inträffa är att mekanismen som blåser upp krockkudden på förarsidan kan explodera vid en krock och då orsaka allvarlig skada. Orsaken till att mekanismen felar beror på hög luftfuktighet och temperatur i kupén. Återkallningen sker därför i USA:s varmare och fuktigare delstater och i Sydamerika, Asien och Afrika där man har just hög luftfuktighet och höga temperaturer. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

En titt på insidan i Cyan Racings Volvo P1800
Klassiskt men samtidigt modernt

I början av september rullade Cyan Racing ut en Volvo P1800 som de byggt om rejält. Nu får vi se hur insidan på bygget ser ut tillsammans med motorrummet och lite av upphängningen. Insidan har man velat hålla klassisk och så som det var på 60-talet, fast inblandat med lite digital teknik förstås. Samma tankar har gått i motorrummet där man ville hålla det rent och snyggt utan massa plasttjafs. "We have focused on creating an interior that reflects the car décor of the sixties in a modern version. We have kept the clean and driver-oriented interior of the original car, carefully moving it forward with modern materials and technology. Another area of attention is the design of the engine and the engine bay. We have made an effort to highlight the light and nimble VEA Volvo engine, liberated from all elements of modern engines, with clear ties to the original Volvo P1800 of the sixties." Läs mer på länken nedan. Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0

Volvo ska tillverka egna elmotorer till sina bilar
Öppnar ett lab för detta i Shanghai

Volvos första elbil C30 Electric hade motor från Siemens. Den senaste som är XC40 Recharge P8 AWD har också det. Men i framtiden ska man tillverka motorerna själva, och en första start är ett nytt lab för detta som man nu har öppnat i Shanghai. Här ska man utveckla och testa elmotorer som ska hamna i kommande modeller. Volvo har dock sedan tidigare även utveckling av elmotorer i Göteborg och man har batterilaboratorier både i Kina och här i Sverige. Det nya labbet ska hjälpa till att snabba på processerna lite och kommer mest att fokusera på SPA2-plattformen. Den kommer bland annat nästa generation av XC90 att använda sig av. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Ingen behöver en SUV
Det räcker med en gammal Volvo XC70

Många tror att de behöver en SUV för att ta sig fram på vägarna, men 99,99 procent av dessa kör troligtvis mest på asfalterade vägar och kanske någon enstaka gång på grusväg. Men det är bekvämt att sitta lite högre och fyrhjulsdrift "ska man ju ha för det sa min granne Bert-Evert". Men räcker det egentligen inte bara med en 13 år gammal Volvo XC70? Själv går jag och drömmer om ett välvårdat exemplar av första generationen Volvo V70 XC innan den bytte namn till XC70. Givetvis ska den ha tvåtonslack, helst den som är brun upptill och grå nedtill. Ja jag vet att Viskokopplingen är skit, men jag vill ha en ändå. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Heico Sportiv kan plocka bort Volvos toppfartsspärr
Om du vill köra snabbare än 180 km/h

I maj började Volvo med toppfartsspärrar på alla deras nya modeller, max 180 km/h. Den som vill åka fortare än så kan dock gå till Heico Sportiv som då kan plocka bort spärren och släppa lös alla vilda hästar. Med deras mjukvara kan toppfarten höjas med mellan 30 och 70 km/h vilket innebär att man återigen kan nå den magiska gränsen på 250 km/h. Heico kommer att börja med det här erbjudandet nästa månad och det kostar mellan 1112 euro och 1543 euro att ta bort spärren. Tumnagel
30.4°
+
Bobby Green
0

Framtida Volvo-bilar kanske kommer ha flyttbar ratt
Tillverkaren har lämnat in patent för just detta

Volvo har skickat in följande patentritningar till det amerikanska patentverket. Dessa visar en ratt och instrument som man kan flytta från sida till sida, och även placera i mitten om man skulle vilja det. Målet med den flyttbara ratten är för att underlätta inför framtida självkörande bilar där man kanske vill sitta på en annan plats än vanligt om man skulle behöva ta över körningen. Bilden nedan visar ritningar på sensorer som placeras under golvmattan och då fungerar som pedaler. Som vanligt när det gäller patent måste detta inte innebära att en flyttbar ratt är på väg, men det spär sannerligen på ryktena. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Zenseact är Volvos nya företag för självkörande bilar
Nytt företag skapat efter att Zenuity delades upp

Nu har Volvo dragit igång ett nytt företag som ska pyssla med utveckling av ADAS och AD-teknik ("Advanced Driver-Assistance Systems" och "Autonomous Driving") till bilar. Det nya företaget heter Zenseact vilket är en sammanslagning av orden "zen" + "sense" + "act" skriver företaget på sin hemsida. Tidigare i år delade Volvo och Veoneer (Autoliv) upp ADAS-företaget Zenuity som man drog igång 2017. Detta resulterade i att Zenuity upphörde som fristående företag och Volvo använde sin del av Zenuity för att skapa det nya företaget Zenseact. Zenseact ägs helt av Volvo Cars och cirka 600 av Zenuitys 800 anställda kommer att arbeta på Zenseacts kontor i Göteborg och Shanghai. Här nedan hitta en ganska fin men intetsägande introduktionsfilm om Zenseact. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Volvo XC20 blir helt eldriven
Ny SUV på SEA-plattformen på gång

I flera år har det snackats om Volvo XC20 - tillverkarens minsta SUV. Nu kommer det rykten om den igen och dessa säger att den kommer att baseras på SEA-plattformen och bli helt eldriven. SEA (Sustainable Experience Architecture) är framtagen av Geely och helt anpassad för eldrift. Den visades nyligen upp på bilmässan i Peking och ska alltså vara grunden för framtida Volvo-modeller i den mindre skalan. Volvos vd Håkan Samuelsson säger följande: "We will also use SEA. We’ll use it for a smaller car, where I think it’s very practical and smart for us to share that, so we can have a cost structure for a smaller car that’s very competitive. It’s difficult to push the CMA platform, which is a combination platform for EVs and combustion-engined cars, further down. So if you want to do a smaller car than XC40 then SEA can do it. We will use it for that." Volvo lanserade nyligen sin första elbil XC40 Recharge. Nästa elbil kommer nästa år och även den är i 40-serien. Det kan handla om en uppföljare till V40. När XC20, eller vad den nu kommer att heta, dyker upp är oklart för tillfället. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Fares Fares i ny Volvo-reklam
Spelar stressad småbarnsfar

Volvo Cars har gjort en ny kampanj för modellerna XC60 och XC90. Den frontas av skådespelaren Fares Fares som tillsammans med skådespelerskan Ana Gil de Melo Nascimento spelar en stressad småbarnsfamilj i ekorrhjulet. Andra stora svenska namn som frontat Volvos kampanjer tidigare är bland annat Zlatan, Avicii, Robyn och Joel Kinnaman. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Volvos bilar har världsunik teknik för luftkvalitet
Övervakar PM 2.5-nivåerna

Volvo lyfter nu Advanced Air Cleaner som är en världsunik teknik som ska ge förstklassig luftkvalitet i bilarna. Luften i kupén renas innan man sätter sig i bilen för att köra och under färd är den luft man andas både ren och hälsosam. Tekniken använder sig av en sensor som mäter PM 2.5 (ett vanligt mått på luftkvalitet)-nivåerna i kupén. Ett syntetfiberbaserat filter och jonisering stoppar upp till 95 procent av alla PM 2.5-partiklar från att komma in i kupén, och detta filter finns i alla 90- och 60-bilar byggda på SPA-plattformen sedan i våras. Via Volvo On Call-appen kan man schemalägga en extra rening av luften i kupén. Där kan man även enkelt se nivåerna innan och efter rening. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Volvo ska modernisera sätten kunderna köper bil på
Satsar på e-handel

Volvo Cars meddelar nu att man har köpt upp återförsäljaren Upplands Motor och resterande 50 procent av återförsäljaren Bra Bil. Dessa två ska sedan slås ihop med Volvo Cars egen återförsäljare Volvo Bil. Detta har man gjort för att ytterligare kunna satsa på e-handel och modernisera sätten man erbjuder kunderna att köpa bil på. 2025 är ambitionen att halva försäljningen ska ske online. Jon Wakefield som är vd för Volvo Car Sverige säger följande: "De digitala och fysiska platserna som våra kunder besöker när de köper, leaser, prenumererar på eller servar sin Volvo ska hänga ihop och verkligen sätta kunden i fokus. Det är vi som ska röra oss runt våra kunder, inte tvärtom. Nu tar vi ett stort och viktigt steg i att förändra livet som Volvokund Sverige, och den nya verksamheten kommer att stå som förebild för hela landet." Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0

Sammanslagning med Volvo Cars och Geely pausas
På grund av Geelys börsaktiviteter i Kina

I början av året flöt det upp planer på att Volvo Cars skulle slås ihop med Geely Automobile, det kinesiska bilföretaget som ägs av Volvos storägare Zhejiang Geely Holding. Detta är dock något som pausas nu skriver Dagens Industri. Anledningen till att sammanslagningen, åtminstone tillfälligt, lagts på is beror på Geelys börsaktiviteter i Kina. I Kina siktar Geely nu på att dubbelnoteras på Shanghai-börsen för att få in mer kapital till företaget och det verkar ha gjort att sammanslagnings-planerna med Volvo Cars tillfälligt fått stå tillbaka. Kina-kännaren Frededric Cho säger till DI: "Jag tolkar det som att Geely har kapitalbehov och att man vill vända sig till kinesiska investerare för att få del av kinesisk valuta. Geely är numera ett respekterat varumärke och det finns ett stort intresse. När den kinesiska bilmarknaden tagit fart efter coronautbrottet kan man behöva kapital för att öka marknadsaktiviteterna och det kan också behövas för fusionsplanerna med Volvo Cars." DI skriver vidare att tidsplanen för fusionen mellan de båda bilföretagen har fått revideras flera gånger då många frågor som uppstått varit mer komplexa att lösa än vad man hade tänkt sig. Det verkar dock som om sammanslagningen kommer att bli av någon gång i framtiden enligt planerna men när så blir fallet är oklart. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger till DI: "Logiken är fortfarande densamma och den är positiv, men sammanslagningsplanerna har tillfälligt lagts på is." Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Även Volvo börjar samarbeta med Plugsurfing
Laddningsservice för alla elmodeller i hela Europa

För några veckor sedan skrev vi att Polestar börjat samarbeta med laddningsföretaget Plugsurfing, vilket gör att man får tillgång till över 200.000 stycken laddpunkter i hela Europa. Nu meddelar Volvo att de gör samma sak och ett konto hos Plugsurfing kommer att ingå när man köper en elbil från Volvo. Men Volvo och Polestar har inte kokat ihop någon superdeal utan det handlar om att du slipper skapa ett konto och beställa en tagg. Björn Annwall som är chef för EMEA på Volvo Cars säger följande: "Plugsurfing kommer att kunna täcka alla laddnings- och körbehov: den dagliga pendlingen, laddning på plats och långdistansresor. Det ger föraren en sinnesro som gör körningen av din helt elektriska Volvo ännu mer njutbar och bekymmersfri." Volvos första stora satsning på eldrift är XC40 Recharge P8 som kommer att börja levereras senare i år. I samband med detta kommer även Plugsurfing-tjänsten att dra igång. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Om Volvo skulle lansera 240 idag
Då kanske den skulle se ut så här

TheSketchMonkey har fantiserat ihop hur det skulle kunna se ut om Volvo bestämde sig för att lansera modellen 240 i dagsläget. Den omdesignade bakdelen ser ni i klippet nedan. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Polisen i Sverige får 2200 nya Volvo-bilar
Handlar om modellerna XC60 och V90

En stor upphandling mellan polismyndigheten och Volvo Car Sverige är nu klar. Den innebär att Volvo Car Sverige under de åtta kommande åren kommer att leverera 2200 stycken nya bilar till polisen i vårt land. Det handlar om modellerna XC60 B5 AWD Diesel och V90 B6 AWD Bensin. XC60 står för 75 procent av de upphandlade bilarna. De kommer bland annat att utrustas med ett nytt navigeringssystem, radar, 360-graders kamera och ANPR (automatic number plate recognition). De första bilarna i den nya upphandlingen ska börja levereras under nästa år. Tumnagel
67.3°
+
Bobby Green
0

Alla nya Volvo-bilar toppar nu max 180 km/h
Och levereras med Care Key där du själv bestämmer toppfarten

För ett år sedan skrev vi om att Volvo skulle begränsa toppfarten på alla nya bilar till 180 km/h. Anledningen till detta var för att man ville belysa riskerna med höga hastigheter. Nu är vi där och alla nya Volvobilar av modellår -21 levereras nu med den begränsade toppfarten. Alla bilar kommer även att levereras med nyckeln Care Key som gör att man själv kan ställa in vilken toppfart bilen ska ha. Perfekt om man exempelvis ska låna ut bilen till någon kompis eller om sonen precis fått färskt körkort och vill testa pappas bil. Tumnagel
61.2°
+
Bobby Green
0

Volvos självkörande bilar får Lidar-teknik
Första dyker upp 2022

Volvos första självkörande bil, nästa generation XC90, skulle enligt planerna dyka upp nästa år. Så blir det dock inte då lanseringen skjuts upp till 2022 istället. En av orsakerna till detta är att man lägger allt krut på eldrivna XC40 just nu, så nya bilar får vänta lite. Dock får vi reda på lite kring nya XC90, och det är att den kommer att få Lidar-teknik utvecklad tillsammans med teknikföretaget Luminar. Lidar använder sig av laserljuspulser som skannar miljön i 3D istället för kameror som exempelvis Tesla använder sig av. Att Volvo istället kör med Lidar är för att det är säkrare säger Henrik Green som är chief technology officer på Volvo Cars. Teslas bilar kan dock köra själva "överallt", i Volvos fall handlar det om "autonom motorvägskörning när detta bedöms vara säkert för enskilda geografiska platser och förhållanden." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Volvo öppnar Torslandafabriken igen den 20 april
Storsanerat och med nya rutiner

Volvo Cars meddelade idag att man kommer att återuppta verksamheten i Torslandafabriken och på svenska kontor den 20 april efter en paus på grund av Coronaviruset. Både fabriken och kontoren har förberetts så att de som jobbar ska kunna återvända på ett hälsosamt och säkert sätt. Bland annat ska frivillig temperaturmätning och pulsoxiometrar (mäter mängden syre i blodet) erbjudas vid huvudingångarna. Även Volvos fabriker i Gent, Belgien kommer att öppna på måndag, dock med en reducerad produktionstakt. Den 11 maj är planen att man öppnar produktionen i South Carolina i USA igen. Audi meddelade precis att de också kommer att återuppta produktionen stegvis under de kommande veckorna. Tumnagel
60.1°
+
Bobby Green
0