m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Artiklar i kategorin Bil / Volvo

Heico Sportiv kan plocka bort Volvos toppfartsspärr
Om du vill köra snabbare än 180 km/h

I maj började Volvo med toppfartsspärrar på alla deras nya modeller, max 180 km/h. Den som vill åka fortare än så kan dock gå till Heico Sportiv som då kan plocka bort spärren och släppa lös alla vilda hästar. Med deras mjukvara kan toppfarten höjas med mellan 30 och 70 km/h vilket innebär att man återigen kan nå den magiska gränsen på 250 km/h. Heico kommer att börja med det här erbjudandet nästa månad och det kostar mellan 1112 euro och 1543 euro att ta bort spärren. Tumnagel
30.6°
+
Bobby Green
0

Framtida Volvo-bilar kanske kommer ha flyttbar ratt
Tillverkaren har lämnat in patent för just detta

Volvo har skickat in följande patentritningar till det amerikanska patentverket. Dessa visar en ratt och instrument som man kan flytta från sida till sida, och även placera i mitten om man skulle vilja det. Målet med den flyttbara ratten är för att underlätta inför framtida självkörande bilar där man kanske vill sitta på en annan plats än vanligt om man skulle behöva ta över körningen. Bilden nedan visar ritningar på sensorer som placeras under golvmattan och då fungerar som pedaler. Som vanligt när det gäller patent måste detta inte innebära att en flyttbar ratt är på väg, men det spär sannerligen på ryktena. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Zenseact är Volvos nya företag för självkörande bilar
Nytt företag skapat efter att Zenuity delades upp

Nu har Volvo dragit igång ett nytt företag som ska pyssla med utveckling av ADAS och AD-teknik ("Advanced Driver-Assistance Systems" och "Autonomous Driving") till bilar. Det nya företaget heter Zenseact vilket är en sammanslagning av orden "zen" + "sense" + "act" skriver företaget på sin hemsida. Tidigare i år delade Volvo och Veoneer (Autoliv) upp ADAS-företaget Zenuity som man drog igång 2017. Detta resulterade i att Zenuity upphörde som fristående företag och Volvo använde sin del av Zenuity för att skapa det nya företaget Zenseact. Zenseact ägs helt av Volvo Cars och cirka 600 av Zenuitys 800 anställda kommer att arbeta på Zenseacts kontor i Göteborg och Shanghai. Här nedan hitta en ganska fin men intetsägande introduktionsfilm om Zenseact. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Volvo XC20 blir helt eldriven
Ny SUV på SEA-plattformen på gång

I flera år har det snackats om Volvo XC20 - tillverkarens minsta SUV. Nu kommer det rykten om den igen och dessa säger att den kommer att baseras på SEA-plattformen och bli helt eldriven. SEA (Sustainable Experience Architecture) är framtagen av Geely och helt anpassad för eldrift. Den visades nyligen upp på bilmässan i Peking och ska alltså vara grunden för framtida Volvo-modeller i den mindre skalan. Volvos vd Håkan Samuelsson säger följande: "We will also use SEA. We’ll use it for a smaller car, where I think it’s very practical and smart for us to share that, so we can have a cost structure for a smaller car that’s very competitive. It’s difficult to push the CMA platform, which is a combination platform for EVs and combustion-engined cars, further down. So if you want to do a smaller car than XC40 then SEA can do it. We will use it for that." Volvo lanserade nyligen sin första elbil XC40 Recharge. Nästa elbil kommer nästa år och även den är i 40-serien. Det kan handla om en uppföljare till V40. När XC20, eller vad den nu kommer att heta, dyker upp är oklart för tillfället. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Fares Fares i ny Volvo-reklam
Spelar stressad småbarnsfar

Volvo Cars har gjort en ny kampanj för modellerna XC60 och XC90. Den frontas av skådespelaren Fares Fares som tillsammans med skådespelerskan Ana Gil de Melo Nascimento spelar en stressad småbarnsfamilj i ekorrhjulet. Andra stora svenska namn som frontat Volvos kampanjer tidigare är bland annat Zlatan, Avicii, Robyn och Joel Kinnaman. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Volvos bilar har världsunik teknik för luftkvalitet
Övervakar PM 2.5-nivåerna

Volvo lyfter nu Advanced Air Cleaner som är en världsunik teknik som ska ge förstklassig luftkvalitet i bilarna. Luften i kupén renas innan man sätter sig i bilen för att köra och under färd är den luft man andas både ren och hälsosam. Tekniken använder sig av en sensor som mäter PM 2.5 (ett vanligt mått på luftkvalitet)-nivåerna i kupén. Ett syntetfiberbaserat filter och jonisering stoppar upp till 95 procent av alla PM 2.5-partiklar från att komma in i kupén, och detta filter finns i alla 90- och 60-bilar byggda på SPA-plattformen sedan i våras. Via Volvo On Call-appen kan man schemalägga en extra rening av luften i kupén. Där kan man även enkelt se nivåerna innan och efter rening. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Volvo ska modernisera sätten kunderna köper bil på
Satsar på e-handel

Volvo Cars meddelar nu att man har köpt upp återförsäljaren Upplands Motor och resterande 50 procent av återförsäljaren Bra Bil. Dessa två ska sedan slås ihop med Volvo Cars egen återförsäljare Volvo Bil. Detta har man gjort för att ytterligare kunna satsa på e-handel och modernisera sätten man erbjuder kunderna att köpa bil på. 2025 är ambitionen att halva försäljningen ska ske online. Jon Wakefield som är vd för Volvo Car Sverige säger följande: "De digitala och fysiska platserna som våra kunder besöker när de köper, leaser, prenumererar på eller servar sin Volvo ska hänga ihop och verkligen sätta kunden i fokus. Det är vi som ska röra oss runt våra kunder, inte tvärtom. Nu tar vi ett stort och viktigt steg i att förändra livet som Volvokund Sverige, och den nya verksamheten kommer att stå som förebild för hela landet." Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
70.3°
+
Bobby Green
0

Sammanslagning med Volvo Cars och Geely pausas
På grund av Geelys börsaktiviteter i Kina

I början av året flöt det upp planer på att Volvo Cars skulle slås ihop med Geely Automobile, det kinesiska bilföretaget som ägs av Volvos storägare Zhejiang Geely Holding. Detta är dock något som pausas nu skriver Dagens Industri. Anledningen till att sammanslagningen, åtminstone tillfälligt, lagts på is beror på Geelys börsaktiviteter i Kina. I Kina siktar Geely nu på att dubbelnoteras på Shanghai-börsen för att få in mer kapital till företaget och det verkar ha gjort att sammanslagnings-planerna med Volvo Cars tillfälligt fått stå tillbaka. Kina-kännaren Frededric Cho säger till DI: "Jag tolkar det som att Geely har kapitalbehov och att man vill vända sig till kinesiska investerare för att få del av kinesisk valuta. Geely är numera ett respekterat varumärke och det finns ett stort intresse. När den kinesiska bilmarknaden tagit fart efter coronautbrottet kan man behöva kapital för att öka marknadsaktiviteterna och det kan också behövas för fusionsplanerna med Volvo Cars." DI skriver vidare att tidsplanen för fusionen mellan de båda bilföretagen har fått revideras flera gånger då många frågor som uppstått varit mer komplexa att lösa än vad man hade tänkt sig. Det verkar dock som om sammanslagningen kommer att bli av någon gång i framtiden enligt planerna men när så blir fallet är oklart. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger till DI: "Logiken är fortfarande densamma och den är positiv, men sammanslagningsplanerna har tillfälligt lagts på is." Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Även Volvo börjar samarbeta med Plugsurfing
Laddningsservice för alla elmodeller i hela Europa

För några veckor sedan skrev vi att Polestar börjat samarbeta med laddningsföretaget Plugsurfing, vilket gör att man får tillgång till över 200.000 stycken laddpunkter i hela Europa. Nu meddelar Volvo att de gör samma sak och ett konto hos Plugsurfing kommer att ingå när man köper en elbil från Volvo. Men Volvo och Polestar har inte kokat ihop någon superdeal utan det handlar om att du slipper skapa ett konto och beställa en tagg. Björn Annwall som är chef för EMEA på Volvo Cars säger följande: "Plugsurfing kommer att kunna täcka alla laddnings- och körbehov: den dagliga pendlingen, laddning på plats och långdistansresor. Det ger föraren en sinnesro som gör körningen av din helt elektriska Volvo ännu mer njutbar och bekymmersfri." Volvos första stora satsning på eldrift är XC40 Recharge P8 som kommer att börja levereras senare i år. I samband med detta kommer även Plugsurfing-tjänsten att dra igång. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Om Volvo skulle lansera 240 idag
Då kanske den skulle se ut så här

TheSketchMonkey har fantiserat ihop hur det skulle kunna se ut om Volvo bestämde sig för att lansera modellen 240 i dagsläget. Den omdesignade bakdelen ser ni i klippet nedan. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Polisen i Sverige får 2200 nya Volvo-bilar
Handlar om modellerna XC60 och V90

En stor upphandling mellan polismyndigheten och Volvo Car Sverige är nu klar. Den innebär att Volvo Car Sverige under de åtta kommande åren kommer att leverera 2200 stycken nya bilar till polisen i vårt land. Det handlar om modellerna XC60 B5 AWD Diesel och V90 B6 AWD Bensin. XC60 står för 75 procent av de upphandlade bilarna. De kommer bland annat att utrustas med ett nytt navigeringssystem, radar, 360-graders kamera och ANPR (automatic number plate recognition). De första bilarna i den nya upphandlingen ska börja levereras under nästa år. Tumnagel
67.3°
+
Bobby Green
0

Alla nya Volvo-bilar toppar nu max 180 km/h
Och levereras med Care Key där du själv bestämmer toppfarten

För ett år sedan skrev vi om att Volvo skulle begränsa toppfarten på alla nya bilar till 180 km/h. Anledningen till detta var för att man ville belysa riskerna med höga hastigheter. Nu är vi där och alla nya Volvobilar av modellår -21 levereras nu med den begränsade toppfarten. Alla bilar kommer även att levereras med nyckeln Care Key som gör att man själv kan ställa in vilken toppfart bilen ska ha. Perfekt om man exempelvis ska låna ut bilen till någon kompis eller om sonen precis fått färskt körkort och vill testa pappas bil. Tumnagel
61.2°
+
Bobby Green
0

Volvos självkörande bilar får Lidar-teknik
Första dyker upp 2022

Volvos första självkörande bil, nästa generation XC90, skulle enligt planerna dyka upp nästa år. Så blir det dock inte då lanseringen skjuts upp till 2022 istället. En av orsakerna till detta är att man lägger allt krut på eldrivna XC40 just nu, så nya bilar får vänta lite. Dock får vi reda på lite kring nya XC90, och det är att den kommer att få Lidar-teknik utvecklad tillsammans med teknikföretaget Luminar. Lidar använder sig av laserljuspulser som skannar miljön i 3D istället för kameror som exempelvis Tesla använder sig av. Att Volvo istället kör med Lidar är för att det är säkrare säger Henrik Green som är chief technology officer på Volvo Cars. Teslas bilar kan dock köra själva "överallt", i Volvos fall handlar det om "autonom motorvägskörning när detta bedöms vara säkert för enskilda geografiska platser och förhållanden." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Volvo öppnar Torslandafabriken igen den 20 april
Storsanerat och med nya rutiner

Volvo Cars meddelade idag att man kommer att återuppta verksamheten i Torslandafabriken och på svenska kontor den 20 april efter en paus på grund av Coronaviruset. Både fabriken och kontoren har förberetts så att de som jobbar ska kunna återvända på ett hälsosamt och säkert sätt. Bland annat ska frivillig temperaturmätning och pulsoxiometrar (mäter mängden syre i blodet) erbjudas vid huvudingångarna. Även Volvos fabriker i Gent, Belgien kommer att öppna på måndag, dock med en reducerad produktionstakt. Den 11 maj är planen att man öppnar produktionen i South Carolina i USA igen. Audi meddelade precis att de också kommer att återuppta produktionen stegvis under de kommande veckorna. Tumnagel
60.1°
+
Bobby Green
0

Volvo och Veoneer delar upp bolaget Zenuity
Separata strategier för ADAS och autonom körning

I början av januari 2017 skapade autotechbolaget Veoneer och Volvo Cars tillsammans Zenuity som skulle utveckla mjukvara för avancerade förarassistanssystem. Nu väljer man att dela upp verksamheten så att Veoneer fortsätter med förarassistanssystemen medan Volvo Cars skapar ett nytt bolag som kommer att fortsätta med utvecklingen av mjukvaran för autonom körning. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Fel på Volvos autobroms - återkallar 750.000 bilar
Bromsar inte alls automatiskt

Den danska bilorganisationen FDM har gjort massa tester på bland annat Volvo XC60:s autobroms-system och det visade att systemet inte fungerade som det borde. Bilen bromsade inte alls automatiskt utan körde rakt in i den så kallade ballongbilen man hade ställt upp som atrapp. Volvo har nu undersökt bilen som testades och upptäckte då att det finns ett fel i tekniken som nu gör att man återkallar 750.000 bilar världen över. Nästan 70000 bilar berörs här i Sverige och det handlar om modellerna V90/S90, V60/S60, XC90, XC60 och XC40 som är tillverkade från vecka 4 2019 och framåt. Felet ligger i mjukvaran som styr autobromsen. För att fixa detta måste bilen till en verkstad där ny mjukvara tankas in. Volvo kommer att kontakta ägare av berörda fordon. Tumnagel
21.8°
+
Bobby Green
0

Volvo uppdaterar S90 och V90
Alla versioner går nu att få som mildhybrider

Volvo Cars uppdaterar nu modellerna S90 och V90 med en liten försiktig facelift, nytt ljudsystem från Bowers & Wilkins och nyheten att alla versioner nu går att få som mildhybrider med ett 48-voltssystem. Uppdateringarna utseendemässigt finns både i fronten och baken och det handlar om nya dimljus, ny spoilerdesign och ny nedre del på stötfångaren fram. Volvo pratar även om den helt nya designen på bakljusen men den är det nog bara skarpsynta som lägger märke till. Dessa har i alla fall äntligen fått LED-blinkers vilket nästan känns som en självklarhet i dagsläget. Nya lackalternativ och fälgar erbjuds också. Läs allt om uppdateringarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Sagan om Volvo 740 och 760
Modellen som räddade Volvo

I mitten på 70-talet hade Volvo stora skulder. 200-serien var inte riktigt en liten och bränslesnål modell och Volvo behövde något nytt att sälja på 80-talet för att hänga med i svängarna. Det blev ingen liten och bränslesnål modell men 700-serien såg i alla fall till att vända på trenden och man lyckades sälja nästan två miljoner exemplar. I det här klippet får vi lite historia kring 740 och 760. Bonusklipp nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Volvo och Geely kan komma att slås ihop
Och noteras på Stockholmsbörsen

Volvo Cars skriver i ett pressmeddelande idag att man kan komma att slå samman företaget med Geely Automobile, det kinesiska bilföretaget som ägs av Volvos storägare Zhejiang Geely Holding. Anledningen till att de båda företagen funderar på att gå ihop uppges bero på att man ska kunna skapa synergieffekter både finansiellt och teknologiskt på bilmarknaden. Li Shufu, ordförande för Geely Holding Group, säger i ett uttalande om en eventuell sammanslagning av de båda företagen: "A combination of the two companies would result in a strong global group. We look forward to working with Håkan Samuelsson, president and CEO of Volvo Cars, to further investigate this opportunity with the goal to strengthen the synergies within the Group while maintaining the competitive advantage and the integrity of each individual brand." Geely Automobile är redan idag börsnoterat på Hongkong-börsen men om Volvo Cars slås samman med Geely Automobile förväntas det nya företaget även att noteras på Stockholmsbörsen, något som skulle ge nostalgiska svenskar och andra en möjlighet att köpa in sig Volvo. Tumnagel
18.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo möblerar om lite bland XC40 laddhybrid
Billigaste versionen försvinner, ersätts av en svagare med mer utrustning

Auto Motor Sport rapportar nu att Volvo har tagit bort den billigaste versionen av XC40 laddhybrid. Det är Momentum-versionen av T5 Twin Engine som inte längre går att köpa utan istället är det Inscription som gäller och prislappen ligger då på 516.000 kronor. Det är rejält mycket mer än Momentum-versionen kostade, den låg på 459.900 kronor. Istället meddelar Volvo att det kommer en svagare version som heter T4 Twin Engine. Denna kommer inte heller att gå att få med Momentum, men utrustningsvnivån Inscription ska den hamna "i samma område" som T5 Twin Engine med Momentum. Karin Wik, presschef på Volvo Cars, säger till tidningen att detta är en del av en större omstrukturering av deras "erbjudandestruktur". Detta kan ha att göra med den nya strategin att sikta på lönsamhet snarare än marknadsandel i Sverige. Vi väntar på svar angående detta från Volvo. Tumnagel
25.4°
+
Roger Åberg
0

Ny strategi kan göra Volvo-bilar dyrare i Sverige
Marknadsandel inte längre heligt

Volvo har länge varit det mest sålda märket i Sverige av naturliga anledningar. Men det har också varit en strategi från bolaget, man ska ligga över 20 procent lite kosta vad det kosta vill. Nu börjar det dock kosta lite för mycket och bolaget har fått ändra sin strategi, något som kom fram under ett möte med återförsäljarna. Vi kan alltså räkna med lite dyrare bilar från Volvo även här i Sverige. Återförsäljarna har inte varit helt glada över att Volvo i större grad tar kommunikationen med kunderna till exempel genom att trycka hårt på prenumerationer. Men Volvo lovar sina återförsäljare att de fortsatt kommer att behöva dem för leverans av bilarna och service. Tumnagel
13.6°
+
Roger Åberg
0

Tysk miljöorganisation anklagar Volvo Cars för utsläppsfusk
Utsläppen tolv gånger mer än vad som är tillåtet

DUH Group som är en tysk miljöorganisation anklagar nu Volvo Cars för mätarfusk av dieselutsläpp. De säger sig ha hittat olagliga manipulationsanordningar i modellen XC60 med dieselmotor. Manicken ska göra så att värdena blir mycket snällare än i verkligheten, enligt DUH Group ska utsläppen egentligen vara upp till tolv gånger mer än vad som är tillåtet. Så här säger Stefan Elfström som är presstalesperson på Volvo Cars till SVT Nyheter Väst: "Vi känner inte till vilka förhållanden som gällde under det aktuella testet och kan därför inte kommentera resultatet. Dock skiljer sig alltid testresultat åt beroende faktorer så som hastighet, last och väderförhållanden. Alla våra bilar är testade, certifierade och godkända enligt gällande regelverk och tekniken som används för avgasrening är standard i industrin och väl kända för myndigheter. Volvo Cars har aldrig använt några former av manipulation av tester." Tumnagel
27.1°
+
Bobby Green
0

Volvos eldrivna XC40 Recharge P8 AWD börjar säljas idag
Din från 699.000 kronor

I slutet av oktober presenterade Volvo XC40 Recharge P8 AWD - tillverkarens första helt eldrivna modell om man bortser från C30 Electric. Idag drar försäljningen igång och prislappen börjar på 699.000 kronor. Produktionen drar igång senare i år och de första kunderna ska också få sina bilar under året. För slantarna får du en bil som tar sig 40 mil på en laddning (WLTP) och som har en effekt på 408 hästar. Batteripacket kan man snabbladda upp till 80 procent på 40 minuter. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Bygg din bil på länken nedan. Tumnagel
22.9°
+
Bobby Green
0

Volvo ger bort bilar om det blir en safety på söndag
Leker med fotbolls-termer

2 februari är det Super Bowl och när man lirar amerikansk fotboll kan det bli en så kallad safety. Eftersom Volvo fortfarande spelar på säkerhetskortet leker man med ordet i en ny kampanj. Alla som går in och bygger sin drömvolvo på kampanjsiten har en chans att vinna en bil om det blir safety under matchen. Man vinner "bara" en prenumeration på bilen, men Volvo lovar att man kommer att ge bort bilar värda en miljon dollar. Vilket är en rätt smal summa jämfört med vad det kostar att köpa reklamtid under matchen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Så här görs en Volvo-lastbil
På besök i fabriken!

Volvos FH-modell tillverkas i Gent i Belgien. Här får vi följa med in i fabriken och se hur lastbilen blir till. Det handlar så klart om logistik och sånt men också hur man använder VR för att utbilda personal och förbättra processen. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Volvo bygger batteriavdelning på fabriken i USA
Där som eldrivna XC90 kommer att byggas?

Idag tillverkar Volvo modellen S60 i South Carolina, USA. Nu kommer uppgifter som säger att det finns planer på att bygga ut fabriken med en anläggning som ska hålla på med batterier till elbilar. Det är oklart om det ska tillverkas batterier från grunden eller om stället bara ska fungera som särskild monteringsavdelning. Det ska även byggas ut en del för tillverkning av nya XC90 som ska börja byggas i mitten på 2022. Den kommer att baseras på den ännu inte presenterade plattformen SPA 2 och erbjudas som ren elbil. Nya XC90 presenteras troligtvis någon gång nästa år. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Tyler Hoover har köpt en Volvo
En 760 med turbo

Tyler Hoover som kör kanalen Hoovies Garage har fått tillskott i garaget igen och den här gången är det något svenskt och härligt, nämligen en 760 turbo. Extra vacker blir lådan med de dubbla amerikanska lysena. Tumnagel
43.5°
+
Roger Åberg
0