m
Artiklar i kategorin Bil / Lotus

Lite närmare tittar på Lotus Emira
Vill köra denna!

Lotus Emira verkar riktigt, riktigt trevlig. Här får vi kolla lite närmare på bilen. Ovan hittar vi Carfection och under Harrys Garage, Mr JWW och andra. Tumnagel
41.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Lotus Emira
Märkets sista fossilbil!

Så har då Lotus visat upp sin allra sista fossilbil, en liten snygging med namn Emira. Det handlar om en sportbil med motorn placerad i mitten och rimlig prislapp (från 72.000 euro). Två motorer kommer att erbjudas, dels en tvåliters fyra från AMG och dels V6:an på 3,5 liter som även funnits i Exige och Evora. Hästkrafterna kommer att vara mellan 360 och 400, 0-100 ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 290 km/h. I sin lättaste form väger Emira 1405 kilo. Så mycket mer än så vet vi inte just nu. Men bilen verkar riktigt lovande. Tumnagel
45.5°
+
Roger Åberg
0

Lotus nästa sportbil heter Emira
Ska bli en storsäljare

Lotus håller på och stökar om i sitt utbud och vi har redan sett Evija, ett elektriskt monster med fyra motorer och 2000 hästar. Men man kommer även att sluta tillverka Elise, Exige och Evora och istället kommer Emira. För det är alltså namnet på bolagets sista fossilbil någonsin, i alla fall som inte har någon hjälp av elmotorer. Emira ska förresten betyda commander eller leader. Bilen kommer att byggas på en aluminiumplattform och kommer så klart att vara lätt. Formen på bilen kommer att vara liknande den på Evija och det är ju inte alls dumt. Lotus vill att Emira ska bli en säljsuccé och att man ska sälja 5000 bilar om året istället för 1500 som man gör nu. Kanske inte massmarknad alltså, men att plattformen som Emira byggs på kallas för Elemental och den för Evija kallas för Extreme skvallrar om att priset för en Emira kommer att vara rätt rimligt. Lotus har förresten två andra plattformar på gång. En görs tillsammans med Alpine och kallas för E-Sports, denna ska bli elektrisk och inte väga mer än fossilarna. Den sista kallas för Evolution och här väntas lite mer normala bilar komma. Mer av Emira får vi se 6 juni. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Lotus Evija får ljud från klassisk Formel 1-bil
Elbilen kommer brumma lite i alla fall, typ

Lotus har tagit hjälp av den brittiska musikproducenten Patrick Patrikios för att ta fram ljud till den eldrivna modellen Evija. Bland annat har han spelat in motorljudet från den ikoniska Formel 1-bilen Lotus 49 och dragit ned tempot på detta för att få något som passar Evija. "I adjusted the replay speeds and digital filtering of the Type 49 to generate a soundscape for the Evija – it was a very organic process. We all wanted something to spark an emotional connection between car and driver. Sound is hugely influential when it comes to creating and forming emotions, to enrich that bond that’s such a critical part of the Lotus experience." Vidare har Patrick varit ansvarig för att ta fram alla andra ljud en bil ger ifrån sig - som exempelvis ljudet när bilens elektronik startas upp, bältesvarning och hur det låter när man aktiverar blinkersen. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Jay Leno tycker Lotus Evora GT är en av de bästa att köra
Lotus kan det där

Jay Leno har fått möjlighet att testköra en Lotus Evora GT och enligt honom är det en de bästa bilarna som finns för den som verkligen vill köra. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Lotus säger farväl till Elise och Exige
Med Final Edition

Lotus meddelade nyligen att modellerna Elise och Exige kommer att sluta tillverkas i år. För att säga farväl till bilarna presenteras nu dessa Final Edition-versioner. Totalt handlar det om fem stycken olika versioner - två för Elise och tre för Exige. Det köparna får är unika färgalternativ, andra fälgar, nya inredningsdetaljer och diverse dekaler som skvallrar om specialversion. Det digitala instrumentklustret som vanligtvis är tillval är också standard. Man får även en ratt med flat botten och den senaste versionen av den manuella växelspaken med synligt länkage. Nedan ser ni när Carfection kör den sista utgåvan av modellen Elise. Läs mer om bilarna på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar ny sportbil i sommar
Som koncept

Nu får vi reda på att nästa sportbil från Lotus kommer att presenteras nu i sommar. Det kommer då att handla om ett koncept och tillverkningen är inte tänkt att dra igång förrän någon gång under 2022. Den nya sportbilen kommer att ha förbränningsmotor och det kan bli så att den ersätter alla dagens modeller som Lotus säljer - Elise, Exige och Evora. Tillverkningen av den nya bilen kommer att ske i den uppfräschade fabriken som ligger i den brittiska staden Hethel. Flera stycken versioner kommer att erbjudas och prislappen kommer börja på 55.000 pund och sträcka sig upp till 105.000 pund. Lotus hoppas att den nya modellen ska locka till sig fler kunder på den amerikanska marknaden. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

James May spanar in Lotus Evija
Älskar den

Captain Slow har tagit sig en titt på något som är långt från långsamt - Lotus kommande helt eldrivna superbil Evija. Den har 2000 hästar och blir din för två miljoner pund. Här får vi se vad man får för pengarna. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Lotus kommande SUV blir strikt eldriven
Får upp till 750 hästar

Lotus är i full fart med att utveckla sin SUV som ryktas få namnet Lambda. Den ska lanseras 2022 och det senaste ryktet kring bilen är att den blir strikt eldriven och att toppversionen kommer att bjuda på 750 hästar. Tidigare förväntades bilen komma med förbränningsmotorer och som laddhybrid men så kanske det alltså inte blir. Eldrivna bilar är som ni säkert redan vet på starkt intåg och då måste även en liten tillverkare som Lotus kunna erbjuda något i den klassen. När de nu ändå har bestämt sig för att göra något så knasigt som en SUV är det ju lika bra att gå hela vägen. Bilen kommer att baseras på SEA-plattformen som vi ser bild på här. Lotus säljer 3500 stycken bilar om året och man räknar med att den siffran ökar till 5000 stycken när suven väl är här. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Lotus elbilsplattform heter Leva
Första modellen baserad på den kommer 2022

2017 köptes Lotus av Geely och fokuset ändrades en aning. Bland annat har eldrift kommit in i bilden och superbilen Evija är bara början på vad företaget ska trycka ur sig. Fler elbilar är på väg och dessa kommer att baseras på en helt ny plattform anpassad för just detta. Nu får vi reda på vad den heter och namnet är Leva. Eller LEVA (Lightweight Electric Vehicle Architecture). Plattformen är ett samarbete med Sarginsons Industries och akademiker från Brunel University London. Lotus kommer att skippa det där med hybrider och istället lägga allt sitt krut på ren eldrift i kommande modeller. Den första att baseras på Leva-plattformen väntas dyka upp någon gång 2022. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Lotus är ute och bränner med Evija-prototyp
Nöter lite bana

Gavan Kershaw är Director of Vehicle Attributes hos Lotus och här snackar han lite om prestandan som den nya eldrivna superbilen Evija sitter inne på. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Lotus avslutar samarbetet med Williams
Williams går till rätten

I januari förra året skrev vi att Lotus och Williams Advanced Engineering börjat samarbeta men redan nu ser det ut att vara slut med detta. Tanken var att Williams skulle hjälpa till med utvecklingen av elbilen Evija men Lotus meddelar nu att de kommer sköta allt själva istället. Detta har gjort att Williams valt att ta till rättsliga åtgärder så stämningen är väl kanske inte på topp just nu. De hävdar bland annat att Lotus inte betalat fakturor och är skyldiga dem pengar. I ett uttalande säger Lotus följande: "As the Evija programme enters its latter stages, Lotus has elected to bring the project in house due to delivery problems from Williams Advanced Engineering (WAE). As a result, Lotus has terminated its contract with WAE as a technical partner for high voltage and battery development on the Evija hypercar project." Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Ny sportbil från Lotus kommer nästa år
Kommer placera sig mellan Exige och Evora

Lotus kommer nästa år att släppa sin första helt nya modell på tolv år. Den går internt fortfarande under kodnamnet Type 131 och kommer placera sig mellan modellerna Exige och Evora i familjen. 131 kommer att baseras på en helt ny plattform och den kommer att använda sig av en förbränningsmotor för att hålla vikten nere. Exakt när bilen ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Lotus Carlton - superbilen från 90-talet
En av de snabbaste på sin tid

Lotus Carlton, eller Lotus Omega som den också heter, är en galen version av Vauxhall/Opels familjesedan som trots sitt lika utseende var väldigt olik bilen den baserades på. Här hade Lotus fingrat på precis allt och resultatet blev något alldeles i hästväg. Den tillverkades mellan 1990 och 1992 och planen var att bygga 1100 bilar. Men finanskrisen i början på 90-talet slog hårt och det blev bara 320 stycken Carlton och 630 stycken Omega. När den lanserades var den en av de allra snabbaste produktionsbilarna på marknaden. 382 hästar och 568 newtonmeter ur en rak dubbelturbomatad sexa på 3,6 liter räckte för en toppfart på hela 285 km/h. Men faktum är att den hastigheten faktiskt var begränsad. Om man körde till varvstoppet på femman och sen dammade i sexan deaktiverades spärren och man kunde fortsätta ända till 305 km/h istället. Obligatoriskt bonusklipp nedan. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Digitalt instrumentkluster till Lotus Elise och Exige
Bara att koppla in

Om du har en Lotus Elise eller Exige V6 från 2008 och framåt och känner att instrumenteringen är lite daterad kan du nu uppgradera den med detta kit. Det består av en sex tum stor digital skärm som helt ersätter det som sitter i bilen just nu, och som bara ska vara att koppla in. Klustret är laddat med fler än 4000 stycken olika racerbanor och kan spela in data från när du är ute och kör på bana. Kostar 1470 pund i England. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Russell Carr snackar om designen på Lotus Evija
Kan inte bara vara aerodynamisk, måste vara snygg också

I det här klippet pratar Russell Carr som är designer på Lotus om den kommande eldrivna superbilen Evija. Självklart måste en sån här bil vara aerodynamisk, men den måste även vara vacker för att kunna locka till sig kunder. I mitt tycke har Lotus lyckats med båda sakerna och i klippet får vi reda på mer om hur man har tänkt kring alla detaljerna. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe återskapar James Bond-resa
Körde Lotus Esprit Turbo till Cortina d'Ampezzo

I filmen For Your Eyes Only (Ur dödlig synvinkel) kör James Bond en Lotus Esprit Turbo till staden Cortina dx27Ampezzo som ligger i de italienska Dolomiterna. Eftersom Harry Metcalfe har en Esprit Turbo bestämde han sig för att göra samma resa och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Lotus ingår partnerskap med Centrica
Ska ta fram en ny modell kring elbils-ägande

Centrica är moderbolag för British Gas. Nu har de ingått partnerskap med Lotus för att tillsammans ta fram en ny modell när det gäller ägande av elbilar. Tanken är att koppla ihop eldrivna bilar med smarta hem och att göra bilen till en förlängning av själva boendet. Man ska alltså kunna lagra energi i bilen och använda den som en backup-generator om strömmen i huset går. Man ska även kunna skicka ut ström på nätet och på så vis tjäna lite pengar. Phil Popham som är vd för Lotus Cars säger följande: "Our journey to net-zero carbon is absolutely lock-in-step with the Vision80 strategy for Lotus – taking us to eighty years of the business in 2028. By then we will have transformed Lotus into a truly global player in the high-performance high-technology sector with a new range of cars that remain true to our fundamental promise of always being ‘For The Drivers’. The difference is the energy and infrastructure that will power and support these products in the future – this new partnership demonstrates the progress being made and the ambition of our vision." Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Så här kommer det att se ut för de som specar sina Lotus Evija
Få förunnat

Endast 130 stycken exemplar av Lotus nya eldrivna superbil Evija ska tillverkas och årets första batch är redan slutsåld. För att läska alla oss fattiga som inte har möjlighet att köpa bilen har Lotus släppt följande video som visar hur det går till när man specar sin bil. Där kommer man bland annat att kunna placera bilen i olika miljöer för att se hur solljuset påverkar lackvalet. Prislappen börjar på 1,7 miljoner pund. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Prototyper av Lotus Evija redo för första testerna
Produktionen drar igång i sommar

Lotus har nu snickrat ihop de första prototyperna av elbilen Evija i den nya fabriken som ligger i den brittiska byn Hethel. Det är dags att dra igång tester för att sedan kunna dra igång tillverkning i sommar och leverera de första exemplaren till kund. 130 stycken bilar ska bli till totalt och alla byggs för hand. Årets produktion är redan paxad. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Lotus eldrivna superbil Evija är ute och rör på sig
Börjar tillverkas nästa år

I somras presenterade Lotus den nya helt eldrivna superbilen Evija. Under skalet på den finns fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 2000 hästar och man lovar grymma prestanda. Nu får vi se en prototyp bränna omkring lite på Top Gears testbana och även om det är hattigt klippt ser det ut att gå ganska så kvickt. Planen är att dra igång produktionen någon gång nästa år. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Lotus har visat upp sin hyperelbil med 2000 hästkrafter!
Det här är vackra Evija

I går kväll presenterade då äntligen Lotis Evija, deras super- eller hyperbil som är helt eldriven och kanske den första riktiga konkurrenten till Teslas Roadster. Vi börjar med siffror. 2000 hästkrafter. 0-100 km/h på under tre sekunder. Toppfart 320 km/h. Byggd i kolfiber och väger endast 1680 kilo. Räckvidd (vid normal körning) 40 mil. 130 bilar kommer att byggas. Prislapp: 1,7 miljoner pund, runt 20 miljoner kronor. “The Lotus Evija is a car like no other. It will re-establish our brand in the hearts and minds of sports car fans and on the global automotive stage. It will also pave the way for further visionary models, säger Lotus VD Phil Popham” Lotus första elbil skojar man alltså inte bort. Den är framtagen tillsammans med Williams Advanced Engineering som ju har erfarenhet både från Formel 1 och Formel E. Bilarna kommer att byggas för hand och har mängder med fantastiska detaljer. Inredningen med den snygga skärmen, den annorlunda mittkonsolen och den fantastiska ratten. Fronten med laserstrålkastarna, den massiva rumpan som saknar avgasrör men som ändå lyckas få till en massiv känsla. Instrumentpanelen som är ihålig från toppen. Riktigt imponerande bil. Här nedan ser ni en rejäl genomgång av den. Tumnagel
55.3°
+
Roger Åberg
0

Lotus kommande elbil kanske får namnet Evija
Om tre veckor vet vi svaret

Lotus har som vi tidigare nämnt en eldriven hyperbil på gång. Den ska presenteras den 16 juli och går för närvarande under kodnamnet Type 130. Men nu sägs det att namnet när den är officiell blir Evija. Anledningen till att dessa rykten har börjat florera är för att Lotus ansökt om varumärkesskydd för just detta namn på flera ställen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar eldrivna hyperbilen den 16 juli
Spännande

I ett pressmeddelande berättar nu Lotus att deras kommande eldrivna hyperbil Type 130 kommer att presenteras den 16 juli på ett event i centrala London. I samband med uttalandet får vi även följande korta video som visar en första glimt av bilen. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lotus visar teaser på sin första hyperbil
Type 130 blir helt eldriven

Lotus har en hyperbil på gång och nu får vi en första teaser på vad det handlar om. Bilen går just nu under namnet Type 130 och det här kommer att bli tillverkarens första inom denna delikata kategori. Det som kommer att skilja den lite från andra hyperbilar på marknaden är att denna kommer att vara en ren elbil - ingen vrålande V8:a med hybridlösningar alltså. Vi vet väldigt lite om modellen just nu men det sägs att den ska bli ungefär lika lång som en Evora (4,35 meter) men mycket bredare. Teasern i videon visar siluetten och det ser ju väldigt sportigt ut. Type 130 bygger kring en helt ny monocoque i kolfiber. Den får mer än en elmotor och fyrhjulsdrift. Rykten säger att effekten kommer att ligga omkring 1 000 hästar. Premiären blir någon gång senare i år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Lotus och Williams inleder samarbete
Ska troligtvis jobba med elektrisk drivlina

Idag meddelar Lotus att de kommer att börja jobba med Williams Advanced Engineering. Planen är att ta fram "advanced propulsion technologies" vilket kan tolkas som att man kommer att börja fila på elektriska drivlinor tillsammans. Så är nog också fallet eftersom Lotus också måste haka på elektrifierings-tåget någon gång för att inte försvinna. Williams Advanced Engineering är de som bygger batteripacken till dagens Formel E-bilar så de kan ett och annat inom detta område. Phil Popham som är vd för Lotus Cars säger följande: "Our new technology partnership with Williams Advanced Engineering is part of a strategy to expand our knowledge and capability in the rapidly changing automotive landscape. Our combined and complementary experiences make this a very compelling match of engineering talent, technical ability, and pioneering British spirit." Rykten säger att en ny Lotus Esprit skulle kunna dyka upp nästa år, troligtvis med någon form av elektrifiering då. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Lotus önskar Merry Driftmas
Med en Evora GT410

Här har vi årets julhälsning från Lotus Cars och i videon får vi se en Evora GT410 sladda omkring lastad med en julgran. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lotus håller på med en eldriven superbil
Kommer få över 1.000 hästar

Lotus sägs hålla på med ett nytt topphemligt projekt. Inte så topphemligt nu längre i och för sig men ändå. En eldriven superbil ska vara på gång, och den ska vara något i hästväg. Skapelsen ska enligt uppgift ha över 1.000 hästar, bära kodnamnet Omega (väldigt lustig eftersom Lotus Omega är en helt annan grej) och kosta hisnande 2,5 miljoner dollar när den väl dyker upp. Ett koncept på det nya påhittet ska visas upp någon gång nästa år. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Lotus Esprit från 1977 med en ägare
Härlig bil

Ännu en drömbil har hälsat på hos Jay Leno. Denna gång handlar det om en Lotus Esprit från 1977 som ägaren Detlef Claudius köpte ny. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Geely ryktas gör stor investering i Lotus
Volvos ägare vill blåsa nytt liv i klassiskt bilmärke

Flera källor uppger att Volvo Cars kinesiska ägare Geely ska investera 1,9 miljarder dollar i det klassiska bilmärket Lotus för att blåsa nytt liv i detta. Geely köpte 51 procent av Lotus redan förra våren och det ryktas även om att Geely vill utöka sitt ägande i Lotus. Geely har själv inte kommenterat eventuella investeringar i Lotus med annat än att man i ett mail skriver: "Geely is fully committed to restoring Lotus into being a leading global luxury brand." Enligt Automotive News så är Geelys plan med Lotus att deras bilar framöver ska kunna konkurrera med bilmärken som till exempel Porsche och Ferrari. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0