Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / Lotus

Lotus Carlton - superbilen från 90-talet
En av de snabbaste på sin tid

Lotus Carlton, eller Lotus Omega som den också heter, är en galen version av Vauxhall/Opels familjesedan som trots sitt lika utseende var väldigt olik bilen den baserades på. Här hade Lotus fingrat på precis allt och resultatet blev något alldeles i hästväg. Den tillverkades mellan 1990 och 1992 och planen var att bygga 1100 bilar. Men finanskrisen i början på 90-talet slog hårt och det blev bara 320 stycken Carlton och 630 stycken Omega. När den lanserades var den en av de allra snabbaste produktionsbilarna på marknaden. 382 hästar och 568 newtonmeter ur en rak dubbelturbomatad sexa på 3,6 liter räckte för en toppfart på hela 285 km/h. Men faktum är att den hastigheten faktiskt var begränsad. Om man körde till varvstoppet på femman och sen dammade i sexan deaktiverades spärren och man kunde fortsätta ända till 305 km/h istället. Obligatoriskt bonusklipp nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Digitalt instrumentkluster till Lotus Elise och Exige
Bara att koppla in

Om du har en Lotus Elise eller Exige V6 från 2008 och framåt och känner att instrumenteringen är lite daterad kan du nu uppgradera den med detta kit. Det består av en sex tum stor digital skärm som helt ersätter det som sitter i bilen just nu, och som bara ska vara att koppla in. Klustret är laddat med fler än 4000 stycken olika racerbanor och kan spela in data från när du är ute och kör på bana. Kostar 1470 pund i England. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Russell Carr snackar om designen på Lotus Evija
Kan inte bara vara aerodynamisk, måste vara snygg också

I det här klippet pratar Russell Carr som är designer på Lotus om den kommande eldrivna superbilen Evija. Självklart måste en sån här bil vara aerodynamisk, men den måste även vara vacker för att kunna locka till sig kunder. I mitt tycke har Lotus lyckats med båda sakerna och i klippet får vi reda på mer om hur man har tänkt kring alla detaljerna. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe återskapar James Bond-resa
Körde Lotus Esprit Turbo till Cortina d'Ampezzo

I filmen For Your Eyes Only (Ur dödlig synvinkel) kör James Bond en Lotus Esprit Turbo till staden Cortina dx27Ampezzo som ligger i de italienska Dolomiterna. Eftersom Harry Metcalfe har en Esprit Turbo bestämde han sig för att göra samma resa och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Lotus ingår partnerskap med Centrica
Ska ta fram en ny modell kring elbils-ägande

Centrica är moderbolag för British Gas. Nu har de ingått partnerskap med Lotus för att tillsammans ta fram en ny modell när det gäller ägande av elbilar. Tanken är att koppla ihop eldrivna bilar med smarta hem och att göra bilen till en förlängning av själva boendet. Man ska alltså kunna lagra energi i bilen och använda den som en backup-generator om strömmen i huset går. Man ska även kunna skicka ut ström på nätet och på så vis tjäna lite pengar. Phil Popham som är vd för Lotus Cars säger följande: "Our journey to net-zero carbon is absolutely lock-in-step with the Vision80 strategy for Lotus – taking us to eighty years of the business in 2028. By then we will have transformed Lotus into a truly global player in the high-performance high-technology sector with a new range of cars that remain true to our fundamental promise of always being ‘For The Drivers’. The difference is the energy and infrastructure that will power and support these products in the future – this new partnership demonstrates the progress being made and the ambition of our vision." Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Så här kommer det att se ut för de som specar sina Lotus Evija
Få förunnat

Endast 130 stycken exemplar av Lotus nya eldrivna superbil Evija ska tillverkas och årets första batch är redan slutsåld. För att läska alla oss fattiga som inte har möjlighet att köpa bilen har Lotus släppt följande video som visar hur det går till när man specar sin bil. Där kommer man bland annat att kunna placera bilen i olika miljöer för att se hur solljuset påverkar lackvalet. Prislappen börjar på 1,7 miljoner pund. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Prototyper av Lotus Evija redo för första testerna
Produktionen drar igång i sommar

Lotus har nu snickrat ihop de första prototyperna av elbilen Evija i den nya fabriken som ligger i den brittiska byn Hethel. Det är dags att dra igång tester för att sedan kunna dra igång tillverkning i sommar och leverera de första exemplaren till kund. 130 stycken bilar ska bli till totalt och alla byggs för hand. Årets produktion är redan paxad. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Lotus eldrivna superbil Evija är ute och rör på sig
Börjar tillverkas nästa år

I somras presenterade Lotus den nya helt eldrivna superbilen Evija. Under skalet på den finns fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 2000 hästar och man lovar grymma prestanda. Nu får vi se en prototyp bränna omkring lite på Top Gears testbana och även om det är hattigt klippt ser det ut att gå ganska så kvickt. Planen är att dra igång produktionen någon gång nästa år. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Lotus har visat upp sin hyperelbil med 2000 hästkrafter!
Det här är vackra Evija

I går kväll presenterade då äntligen Lotis Evija, deras super- eller hyperbil som är helt eldriven och kanske den första riktiga konkurrenten till Teslas Roadster. Vi börjar med siffror. 2000 hästkrafter. 0-100 km/h på under tre sekunder. Toppfart 320 km/h. Byggd i kolfiber och väger endast 1680 kilo. Räckvidd (vid normal körning) 40 mil. 130 bilar kommer att byggas. Prislapp: 1,7 miljoner pund, runt 20 miljoner kronor. “The Lotus Evija is a car like no other. It will re-establish our brand in the hearts and minds of sports car fans and on the global automotive stage. It will also pave the way for further visionary models, säger Lotus VD Phil Popham” Lotus första elbil skojar man alltså inte bort. Den är framtagen tillsammans med Williams Advanced Engineering som ju har erfarenhet både från Formel 1 och Formel E. Bilarna kommer att byggas för hand och har mängder med fantastiska detaljer. Inredningen med den snygga skärmen, den annorlunda mittkonsolen och den fantastiska ratten. Fronten med laserstrålkastarna, den massiva rumpan som saknar avgasrör men som ändå lyckas få till en massiv känsla. Instrumentpanelen som är ihålig från toppen. Riktigt imponerande bil. Här nedan ser ni en rejäl genomgång av den. Tumnagel
55.2°
+
Roger Åberg
0

Lotus kommande elbil kanske får namnet Evija
Om tre veckor vet vi svaret

Lotus har som vi tidigare nämnt en eldriven hyperbil på gång. Den ska presenteras den 16 juli och går för närvarande under kodnamnet Type 130. Men nu sägs det att namnet när den är officiell blir Evija. Anledningen till att dessa rykten har börjat florera är för att Lotus ansökt om varumärkesskydd för just detta namn på flera ställen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar eldrivna hyperbilen den 16 juli
Spännande

I ett pressmeddelande berättar nu Lotus att deras kommande eldrivna hyperbil Type 130 kommer att presenteras den 16 juli på ett event i centrala London. I samband med uttalandet får vi även följande korta video som visar en första glimt av bilen. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lotus visar teaser på sin första hyperbil
Type 130 blir helt eldriven

Lotus har en hyperbil på gång och nu får vi en första teaser på vad det handlar om. Bilen går just nu under namnet Type 130 och det här kommer att bli tillverkarens första inom denna delikata kategori. Det som kommer att skilja den lite från andra hyperbilar på marknaden är att denna kommer att vara en ren elbil - ingen vrålande V8:a med hybridlösningar alltså. Vi vet väldigt lite om modellen just nu men det sägs att den ska bli ungefär lika lång som en Evora (4,35 meter) men mycket bredare. Teasern i videon visar siluetten och det ser ju väldigt sportigt ut. Type 130 bygger kring en helt ny monocoque i kolfiber. Den får mer än en elmotor och fyrhjulsdrift. Rykten säger att effekten kommer att ligga omkring 1 000 hästar. Premiären blir någon gång senare i år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Lotus och Williams inleder samarbete
Ska troligtvis jobba med elektrisk drivlina

Idag meddelar Lotus att de kommer att börja jobba med Williams Advanced Engineering. Planen är att ta fram "advanced propulsion technologies" vilket kan tolkas som att man kommer att börja fila på elektriska drivlinor tillsammans. Så är nog också fallet eftersom Lotus också måste haka på elektrifierings-tåget någon gång för att inte försvinna. Williams Advanced Engineering är de som bygger batteripacken till dagens Formel E-bilar så de kan ett och annat inom detta område. Phil Popham som är vd för Lotus Cars säger följande: "Our new technology partnership with Williams Advanced Engineering is part of a strategy to expand our knowledge and capability in the rapidly changing automotive landscape. Our combined and complementary experiences make this a very compelling match of engineering talent, technical ability, and pioneering British spirit." Rykten säger att en ny Lotus Esprit skulle kunna dyka upp nästa år, troligtvis med någon form av elektrifiering då. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Lotus önskar Merry Driftmas
Med en Evora GT410

Här har vi årets julhälsning från Lotus Cars och i videon får vi se en Evora GT410 sladda omkring lastad med en julgran. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lotus håller på med en eldriven superbil
Kommer få över 1.000 hästar

Lotus sägs hålla på med ett nytt topphemligt projekt. Inte så topphemligt nu längre i och för sig men ändå. En eldriven superbil ska vara på gång, och den ska vara något i hästväg. Skapelsen ska enligt uppgift ha över 1.000 hästar, bära kodnamnet Omega (väldigt lustig eftersom Lotus Omega är en helt annan grej) och kosta hisnande 2,5 miljoner dollar när den väl dyker upp. Ett koncept på det nya påhittet ska visas upp någon gång nästa år. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Lotus Esprit från 1977 med en ägare
Härlig bil

Ännu en drömbil har hälsat på hos Jay Leno. Denna gång handlar det om en Lotus Esprit från 1977 som ägaren Detlef Claudius köpte ny. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Geely ryktas gör stor investering i Lotus
Volvos ägare vill blåsa nytt liv i klassiskt bilmärke

Flera källor uppger att Volvo Cars kinesiska ägare Geely ska investera 1,9 miljarder dollar i det klassiska bilmärket Lotus för att blåsa nytt liv i detta. Geely köpte 51 procent av Lotus redan förra våren och det ryktas även om att Geely vill utöka sitt ägande i Lotus. Geely har själv inte kommenterat eventuella investeringar i Lotus med annat än att man i ett mail skriver: "Geely is fully committed to restoring Lotus into being a leading global luxury brand." Enligt Automotive News så är Geelys plan med Lotus att deras bilar framöver ska kunna konkurrera med bilmärken som till exempel Porsche och Ferrari. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lotus kommande SUV har Volvo-delar
Planeras dyka upp 2022

I höstas fick vi se patentritningar som berättade att även Lotus har en SUV på gång. Nu bekräftar företaget att detta stämmer och i samma veva även att bilen kommer att plocka delar från Geely-familjen, där vi som ni säkert redan vet har Volvo. Tillverkningen av bilen kommer troligtvis att ske i Kina och då i någon av Geely eller Volvos fabriker. Förutom suven har man även två stycken nya sportbilar på gång. Under året ska man anställa inte mindre än 300 stycken personer och de flesta av dem ska jobba med just dessa. Bägge bilarna kommer att lanseras 2020 och tillverkningen kommer att ske i Storbritannien. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Lotus firar av modellen Lotus 3-Eleven
Den här är deras snabbaste gatlegala bil någonsin

Det är dags för Lotus att säga farväl till modellen 3-Eleven och tillverkaren gör det med den här som man kallar för 3-Eleven 430. Den har 436 hästar och blir den snabbaste versionen, trots att en med 450 hästar presenterades 2015. Nyckeln till detta är som väntat lägre vikt, dock bara fem kilo. Chassiet är i aluminium medan hela karossen är i kolfiber. Vågen stannar därför på 920 kilo. Motorn är samma kompressormatade V6:a på 3,5 liter som tidigare. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Runt den egna testbanan har man satt tiden 1,24 minuter med bilen vilket gör den till Lotus snabbaste gatlegala bil någonsin. Priset om du skulle vara sugen är omkring 1,1 miljoner kronor. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Patentritningar på Lotus SUV
Ingen kommer undan

Det förefaller sig omöjligt för biltillverkare att undkomma SUV-träsket. Lamborghini presenterar snart sin Urus i produktionsutförande och nu får vi se patentritningar som visar att även Lotus inte verkar kunna hålla emot. Vdn Jean-Marc Gales har i och för sig nämnt att en SUV finns med i planerna och bara väntar på grönt ljus, men man hade väl ändå någonstans hoppats att han bara skämtade. Att Lotus ska få till lika fin väghållning som i sina övriga modeller även i denna lär aldrig hända, men de lovar att försöka. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Lotus Evora med elmotor från Tesla Model S
Verkar pigg

Ett gäng som kallar sig för On Point har tagit en Lotus Evora, rivit ut drivlinan, och ersatt den med elmotorn från en Tesla Model S P85 istället. Det innebär 450 hästar och alla är tillgängliga från första stund man trycker på gaspedalen. Batteripacket har man tagit från en Chevrolet Volt. Detta tar hela tio timmar att ladda fullt för tillfället, men man jobbar på att få ned den tiden och målet är att kunna ladda upp till 80 procent på 35 minuter. Bilen har efter det fått namnet Blue Lightning och även om inte allt är klart fungerar den och går att köra med. Bygget har hittills tagit fem månader och bilen borde vara helt klar om några månader. Speed Academy hälsade på för att ta sig en titt och få en åktur, och så här såg det ut. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost
Den snabbaste någonsin

Lotus fortsätter att fila på modellen Exige och nu presenterar man den snabbaste någonsin. Den heter Exige Sport 380 och ska enligt Lotus äta superbilar till frukost. Oavsett så gör den 0-100 km/h på 3,7 sekunder, vilket får anses som helt okej. Bilen har en tjänstevikt på 1 100 kilo och bakom sittbrunnen sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter som pumpar ur sig 375 hästar och 410 Newtonmeter. Toppfarten anges till 286 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. I vår kommer även en automatlåda med sex steg och paddlar bakom ratten som tillval. I princip handlar det om en Exige Sport 350 som man skruvat upp ytterligare ett snäpp. Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus beskriver bilen så här: "We’ve saved something special for our last new car of 2016. We have built upon the foundations of the excellent Exige Sport 350 and developed a perfectly proportioned, intuitive and attainable supercar for real roads. The cut in weight is nothing short of drastic and, combined with the hike in power and its enhanced agility, we’ve created something exceptional - far greater than the sum of its parts. The Exige Sport 380 is so good, that it is no longer the best in class, it’s now in a class of its own." Man har bantat bilen genom att använda sig av ännu mer kolfiber - bland annat till splittern fram, vingen bak och det som är kring diffusorn. Bakrutan är i polykarbonat och stolarna är även de i kolfiber. Man har verkligen tänkt på allt och genom att bara ha två bakljus istället för fyra som på 350 sparar man exempelvis 300 gram. Alla gram räknas! Roadster är standard men man kan få den som coupé mot tillägg. Priserna börjar på 67 900 pund. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar vassare och lättare Evora
Det här är Evora Sport 410

Lotus fortsätter att finslipa sina modeller och näst på tur är Evora som nu kommer i ett starkare och lättare utförande. Evora Sport 410 är namnet och det man får för pengarna är en viktminskning på 70 kilo och tio extra hästar. Motorn som är en kompressormatad V6:a på 3,5 liter ger nu alltså 410 hästar och 410 Nm och det är tillräckligt för att man ska kunna ta sig från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder om man åker med automatlåda. Toppfarten anges till 280 km/h, 300 jämt om man kör manuell låda. Den sistnämnda är också lite lättare med sin vikt på 1 325 kilo jämfört med automaten som väger in på 1 337 kilo. Viktbesparingarna som gjorts på modellen inkluderar en ny frontsplitter, tak, baklucka och diffusor - allt i kolfiber. Man har även monterat nya stolar och dörrsidor som båda är lättare. Ingenjörerna har även sett över fjädringen och sänkt bilen ytterligare fem millimeter. Endast 150 stycken exemplar kommer att byggas varje år men vad priset blir får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Lotus släpper ännu snabbare Elise
Cup 250 ersätter Cup 220

Lotus fortsätter att finslipa modellen Elise och i dag presenterades den snabbaste av dem alla. Bilen kallar man för Elise Cup 250 och precis som namnet avslöjar bjuder den på 250 hästar. Förutom mer effekt än i Elise Cup 220 som den ersätter har fokus även legat på lägre vikt, mer aerodynamik och ännu bättre köregenskaper. 0-100 km/h ska gå på snabba 3,9 sekunder, toppfarten anges till 247 km/h och tack vare bantningen på 21 kilo stannar vågen på 931 kilo. Viktbesparingarna har gjorts genom ett stoppa i ett lättare batteri, stolar i kolfiber och lättviktshjul. Vill man ha ner vikten ytterligare köper man till Carbon Aero Pack som kapar ytterligare tio kilo. För första gången är också bilen cab som standard, en hard top finns på tillvalslistan. 200 stycken exemplar kommer att tillverkas om året och på prislappen står det 45 600 pund. Försäljningen drar igång i april. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lättare och snabbare Exige
Lotus presenterar Exige Sport 350

Lotus vet att låg vikt är nyckeln till framgång så därför presenterar de nu en ännu lättare version av modellen Exige. Den här kallas för Sport 350 och den ska ha bantat 51 kilo jämfört med förra Exige S vilket får vågen att stanna på 1 125 kilo. Det gör den lättare och snabbare än någonsin tidigare. Kraften hämtas ur en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 345 hästar och som har ett vrid på 400 Nm. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda (sexstegad automat finns som tillval) och 0-100 km/h ska gå på raska 3.9 sekunder. Toppfarten ska ligga på över 270 km/h. Bilen börjar säljas i februari i nästa år och kostar då från 74 000 euro. I mars kommer den även som cabriolet. All övrig information finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Xcar testar Lotus Evora 400
Ett alternativ till Porsche?

Lotus nya sportbil Evora 400 verkar riktigt vass, kanske tillräckligt för att få de som går i tankarna om att köpa Porsche att tänka om? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar 450 hästar starka 3-Eleven
Kommer i en gatversion och en banversion

I dag på Goodwood Festival of Speed hade Lotus premiär för sin nya modell 3-Eleven. Det är en liten racebalja med 450 hästar som går att få i två utföranden - ren banracer eller gatlegal lekmaskin. Som vi kan se är det på vanligt Lotus-manér avskalat och spartanskt. Endast en liten vindavvisare sitter framför föraren och någon passagerarplats finns det inte ens. Under skalet sitter en kompressormatad V6:a från Toyota på 3.5 liter och den ger som sagt hela 450 hästar. Vridet ligger även det på 450 Nm. Gatversionen utrustas med en sexpetad manuell låda med racekoppling, medan banbilen får en sekventiell sexstegad låda från Xtrac. Vikten på ekipaget anges till 900 kilo och från 0-100 km/h ska man ta sig på under tre sekunder. Toppfarten ska ligga på 290 km/h. Endast 311 stycken exemplar kommer att byggas och produktionen drar igång i februari nästa år. Priset för gatversionen börjar på 82 000 pund, för racern får man betala från 115 200 pund. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Polisen har inga hjulklampar
Då blir det svårt att klampa bilar

Den första mars träder en ny lag i kraft som ger svenska poliser rätt att låsa fast bilar med så kallade hjulklampar men trots att det bara är två veckor kvar innan lagen börjar gälla så har varken polis eller tull försetts med några sådana. När klamparna väl är på plats kommer de dock inte användas för att låsa fast felparkerade bilar som är fallet i många andra länder. Istället ska klamparna användas för att låsa fast framför allt lastbilar som kör med för dåliga däck eller för tung last samt i fall där föraren misstänks för rattfylla. Att polis och tull inte fått några klampar ännu beror på att upphandlingen av dessa har blivit försenad vilket i sin tur antagligen beror på en omorganisation inom polisen skriver Ny Teknik. Exakt när klamparna kan vara på plats finns det i dagsläget inga uppgifter om. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lotus presenterar superbilen Evora 400
Snabbaste och starkaste Lotusen någonsin

Lotus presenterar nu en riktigt hårig maskin i form av modellen Evora 400. Det här blir den snabbaste och starkaste bilen de någonsin har byggt och trots att den fortfarande bär namnet Evora ska två tredjedelar av bilen vara helt nya. Under skalet sitter en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 400 hästar och 410 Nm (55 hästar mer än i Evora S). Den ser till att ta bilen till 100 km/h på 4.2 sekunder och att den kan toppa 300 km/h. Till motorn kopplas antingen en manuell eller automatisk växellåda med paddlar bakom ratten. Hela chassiet som är i aluminium är nytt och tillsammans med kompositkarossen är Evora 400 22 kilo lättare än sin föregångare. Som vanligt är låg vikt nyckeln hos Lotus och vågen stannar på 1 415 kilo. Bilen börjar byggas i sommar och de första leveranserna ska dra igång i augusti. Prisuppgifter kommer i ett senare skede. Allt om Evora 400 finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0

Lotus visar Elise S Cup
Gatversionen av Elise R Cup

Lotus Elise R Cup får endast köra på banan och den som längtat efter en gatversion av samma modell kan nu pusta ut. Elise S Cup är den vassaste gat-Elisen du kan köpa, och med den kan du alltså köra till banan, lägga några varv, och sedan köra hem igen för egen maskin. Elise S Cup väger 932 kilo och har en kompressormatad fyra på 1.8 liter som ger 220 hästar och 250 Nm som är kopplad till en sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 4.2 sekunder och toppfarten anges till 225 km/h. Bilen går att beställa nu och för ett exemplar får man betala runt 47 500 pund, men det är innan skatt. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0