LIVE 14:30 Volvo presenterar ny elbil!
m
Artiklar i kategorin Bil / Lotus

Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost
Den snabbaste någonsin

Lotus fortsätter att fila på modellen Exige och nu presenterar man den snabbaste någonsin. Den heter Exige Sport 380 och ska enligt Lotus äta superbilar till frukost. Oavsett så gör den 0-100 km/h på 3,7 sekunder, vilket får anses som helt okej. Bilen har en tjänstevikt på 1 100 kilo och bakom sittbrunnen sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter som pumpar ur sig 375 hästar och 410 Newtonmeter. Toppfarten anges till 286 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. I vår kommer även en automatlåda med sex steg och paddlar bakom ratten som tillval. I princip handlar det om en Exige Sport 350 som man skruvat upp ytterligare ett snäpp. Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus beskriver bilen så här: "We’ve saved something special for our last new car of 2016. We have built upon the foundations of the excellent Exige Sport 350 and developed a perfectly proportioned, intuitive and attainable supercar for real roads. The cut in weight is nothing short of drastic and, combined with the hike in power and its enhanced agility, we’ve created something exceptional - far greater than the sum of its parts. The Exige Sport 380 is so good, that it is no longer the best in class, it’s now in a class of its own." Man har bantat bilen genom att använda sig av ännu mer kolfiber - bland annat till splittern fram, vingen bak och det som är kring diffusorn. Bakrutan är i polykarbonat och stolarna är även de i kolfiber. Man har verkligen tänkt på allt och genom att bara ha två bakljus istället för fyra som på 350 sparar man exempelvis 300 gram. Alla gram räknas! Roadster är standard men man kan få den som coupé mot tillägg. Priserna börjar på 67 900 pund. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar vassare och lättare Evora
Det här är Evora Sport 410

Lotus fortsätter att finslipa sina modeller och näst på tur är Evora som nu kommer i ett starkare och lättare utförande. Evora Sport 410 är namnet och det man får för pengarna är en viktminskning på 70 kilo och tio extra hästar. Motorn som är en kompressormatad V6:a på 3,5 liter ger nu alltså 410 hästar och 410 Nm och det är tillräckligt för att man ska kunna ta sig från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder om man åker med automatlåda. Toppfarten anges till 280 km/h, 300 jämt om man kör manuell låda. Den sistnämnda är också lite lättare med sin vikt på 1 325 kilo jämfört med automaten som väger in på 1 337 kilo. Viktbesparingarna som gjorts på modellen inkluderar en ny frontsplitter, tak, baklucka och diffusor - allt i kolfiber. Man har även monterat nya stolar och dörrsidor som båda är lättare. Ingenjörerna har även sett över fjädringen och sänkt bilen ytterligare fem millimeter. Endast 150 stycken exemplar kommer att byggas varje år men vad priset blir får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Lotus släpper ännu snabbare Elise
Cup 250 ersätter Cup 220

Lotus fortsätter att finslipa modellen Elise och i dag presenterades den snabbaste av dem alla. Bilen kallar man för Elise Cup 250 och precis som namnet avslöjar bjuder den på 250 hästar. Förutom mer effekt än i Elise Cup 220 som den ersätter har fokus även legat på lägre vikt, mer aerodynamik och ännu bättre köregenskaper. 0-100 km/h ska gå på snabba 3,9 sekunder, toppfarten anges till 247 km/h och tack vare bantningen på 21 kilo stannar vågen på 931 kilo. Viktbesparingarna har gjorts genom ett stoppa i ett lättare batteri, stolar i kolfiber och lättviktshjul. Vill man ha ner vikten ytterligare köper man till Carbon Aero Pack som kapar ytterligare tio kilo. För första gången är också bilen cab som standard, en hard top finns på tillvalslistan. 200 stycken exemplar kommer att tillverkas om året och på prislappen står det 45 600 pund. Försäljningen drar igång i april. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lättare och snabbare Exige
Lotus presenterar Exige Sport 350

Lotus vet att låg vikt är nyckeln till framgång så därför presenterar de nu en ännu lättare version av modellen Exige. Den här kallas för Sport 350 och den ska ha bantat 51 kilo jämfört med förra Exige S vilket får vågen att stanna på 1 125 kilo. Det gör den lättare och snabbare än någonsin tidigare. Kraften hämtas ur en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 345 hästar och som har ett vrid på 400 Nm. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda (sexstegad automat finns som tillval) och 0-100 km/h ska gå på raska 3.9 sekunder. Toppfarten ska ligga på över 270 km/h. Bilen börjar säljas i februari i nästa år och kostar då från 74 000 euro. I mars kommer den även som cabriolet. All övrig information finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Xcar testar Lotus Evora 400
Ett alternativ till Porsche?

Lotus nya sportbil Evora 400 verkar riktigt vass, kanske tillräckligt för att få de som går i tankarna om att köpa Porsche att tänka om? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar 450 hästar starka 3-Eleven
Kommer i en gatversion och en banversion

I dag på Goodwood Festival of Speed hade Lotus premiär för sin nya modell 3-Eleven. Det är en liten racebalja med 450 hästar som går att få i två utföranden - ren banracer eller gatlegal lekmaskin. Som vi kan se är det på vanligt Lotus-manér avskalat och spartanskt. Endast en liten vindavvisare sitter framför föraren och någon passagerarplats finns det inte ens. Under skalet sitter en kompressormatad V6:a från Toyota på 3.5 liter och den ger som sagt hela 450 hästar. Vridet ligger även det på 450 Nm. Gatversionen utrustas med en sexpetad manuell låda med racekoppling, medan banbilen får en sekventiell sexstegad låda från Xtrac. Vikten på ekipaget anges till 900 kilo och från 0-100 km/h ska man ta sig på under tre sekunder. Toppfarten ska ligga på 290 km/h. Endast 311 stycken exemplar kommer att byggas och produktionen drar igång i februari nästa år. Priset för gatversionen börjar på 82 000 pund, för racern får man betala från 115 200 pund. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Polisen har inga hjulklampar
Då blir det svårt att klampa bilar

Den första mars träder en ny lag i kraft som ger svenska poliser rätt att låsa fast bilar med så kallade hjulklampar men trots att det bara är två veckor kvar innan lagen börjar gälla så har varken polis eller tull försetts med några sådana. När klamparna väl är på plats kommer de dock inte användas för att låsa fast felparkerade bilar som är fallet i många andra länder. Istället ska klamparna användas för att låsa fast framför allt lastbilar som kör med för dåliga däck eller för tung last samt i fall där föraren misstänks för rattfylla. Att polis och tull inte fått några klampar ännu beror på att upphandlingen av dessa har blivit försenad vilket i sin tur antagligen beror på en omorganisation inom polisen skriver Ny Teknik. Exakt när klamparna kan vara på plats finns det i dagsläget inga uppgifter om. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lotus presenterar superbilen Evora 400
Snabbaste och starkaste Lotusen någonsin

Lotus presenterar nu en riktigt hårig maskin i form av modellen Evora 400. Det här blir den snabbaste och starkaste bilen de någonsin har byggt och trots att den fortfarande bär namnet Evora ska två tredjedelar av bilen vara helt nya. Under skalet sitter en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 400 hästar och 410 Nm (55 hästar mer än i Evora S). Den ser till att ta bilen till 100 km/h på 4.2 sekunder och att den kan toppa 300 km/h. Till motorn kopplas antingen en manuell eller automatisk växellåda med paddlar bakom ratten. Hela chassiet som är i aluminium är nytt och tillsammans med kompositkarossen är Evora 400 22 kilo lättare än sin föregångare. Som vanligt är låg vikt nyckeln hos Lotus och vågen stannar på 1 415 kilo. Bilen börjar byggas i sommar och de första leveranserna ska dra igång i augusti. Prisuppgifter kommer i ett senare skede. Allt om Evora 400 finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0

Lotus visar Elise S Cup
Gatversionen av Elise R Cup

Lotus Elise R Cup får endast köra på banan och den som längtat efter en gatversion av samma modell kan nu pusta ut. Elise S Cup är den vassaste gat-Elisen du kan köpa, och med den kan du alltså köra till banan, lägga några varv, och sedan köra hem igen för egen maskin. Elise S Cup väger 932 kilo och har en kompressormatad fyra på 1.8 liter som ger 220 hästar och 250 Nm som är kopplad till en sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 4.2 sekunder och toppfarten anges till 225 km/h. Bilen går att beställa nu och för ett exemplar får man betala runt 47 500 pund, men det är innan skatt. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Lotus visar Exige LF1
Inspirerad av F1-arvet

Lotus presenterar nu en specialversion baserad på Exige S. Bilen får tilläggsnamnet LF1 och kommer endast i begränsad upplaga om 81 stycken exemplar. Bilen kommer i F1-teamets svarta/guldiga kombo tillsammans med en del röda inslag. Fälgarna som mäter 17 tum fram och 18 bak är också de guldfärgade. Åket utrustas även med Exige Race Pack vilket betyder fetare bromsar och Pirelli P-Zero Trofeo-däck. Under huven sitter en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 345 hästar och 400 Nm, tillräckligt för att ta ta den 1 176 kilo tunga (lätta) bilen till 100 km/h på bara fyra sekunder. Priset för skapelsen börjar på 62 900 pund. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Lotus stoppar utvecklingen av nya modeller
Satsar på vad de redan har istället

Lotus går nu ut och berättar att de slopar utvecklingen av nya modeller, i alla fall för stunden. I slutet av 2010 släppte Lotus en modell-matta utan dess like med en ny Elise, Esprit och Elan. Där fanns även nyheten Eterne, Elite och en liten stadsbil. Många blev nog förvånade och undrade säkert hur förhållandevis lilla Lotus skulle orka dra runt detta. Och det verkar det som att Lotus också nu har kommit underfund med och därför väljer att dra i handbromsen lite. Fokus kommer nu alltså att ligga på de redan existerande modellerna, Elise, Exige och Evora. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Lotus Exige S Roadster börjar säljas till sommaren
Och de säger det med iMovie

För lite mer än ett år sedan visade Lotus upp sin Lotus Exige S som roadster för allra första gången. Nu har företaget släppt en iMovie-meckad reklamfilm som berättar att bilen börjar säljas nu i sommar. Roadstern kommer att få samma V6:a på 3.5 liter som Exige S Coupé. Ur motorn plockas 345 hästar, 400 Nm och 0-100 km/h ska gå på 3.8 sekunder och bilen ska ha en toppfart på 230 km/h. Som sagt så får vi reda på att bilen kommer nu till sommaren, dock inte vilket datum. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Lotus i Alperna
Härliga vägar

Jasper Dekker var i somras i Alperna och körde lite med en Lotus Elise S2 111S. På bilen satte han en GoPro-kamera vilket var snällt eftersom vi då kan få följa med en bit på turen. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Chris Harris testar Lotus Exige S
På en blöt testbana

Nya Lotus Exige S hade premiär förra hösten på bilmässan i Frankfurt. Den lilla och relativt lätta bilen (1 176 kilo) har en kompressorladdad V6:a på 3.5 liter och 345 hästar under skalet. Hur den känns att köra förklarar Chris Harris här som tar ut bilen på en provtur. Låg vikt och mycket effekt är sällan en tråkig kombination. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0