Quantcast
m
Artiklar i kategorin Bil / McLaren

McLaren får lån på 150 miljoner pund
Mycket pengar, men räcker det?

Det är många biltillverkare som har det kämpigt just nu. McLaren är en av dem. Pandemin har slagit hårt och något måste göras för att man inte ska gå under helt. Innan den 17 juli måste man ha kommit på en lösning för att det inte ska gå åt fanders. Nu har ett lån på 150 miljoner pund beviljats av National Bank of Bahrain, men frågan är om det räcker? McLarens plan är att börja tillverka bilar igen den här veckan. Till helgen är det även dags att dra igång årets F1-säsong i Österrike. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på McLaren Senna LM
Den gatlegala versionen av Senna GTR

Förra året började det bubbla upp rykten som sa att McLaren höll på med en specialversion av modellen Senna kallad Senna LM. Den är baserad på racerbilen Senna GTR men är något man får köra med på gatan, fortfarande ganska så extrem dock. McLaren har fortfarande inte officiellt presenterat bilen men den har synts till på nätet flera gånger sedan ryktena började. Nu har en McLaren-återförsäljare i Auckland, Nya Zeeland, fått in just en sån här. I följande klipp går man igenom bilen som är en hyllning till legendariska F1 LM som lanserades för att fira segern på 1995 års upplaga av 24-timmars på Le Mans med en F1 GTR. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

78-åring har köpt sig en McLaren 720S Spider
Ålder är bara en siffra

Doug DeMuro tycker att 720S Spider är den bästa av McLarens modeller att köpa. Det verkar den 78-årige norrmannen Henry Harrfeldt hålla med om för just en sådan har han gått och köpt sig. Lite roligare än en vettig och praktisk bil som folk i den här åldern kanske vanligtvis brukar köra omkring i. Men Henry gillar fart och fläkt, och förutom den här bilen har han även en AC Cobra och en Ford GT40. Vilken bil hoppas du att du kör omkring i om du blir 78 år gammal? Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Porsche 911:or byggda för offroad-körning
Testas här på en frusen sjö

Kelly-Moss Road and Race (KMR) bygger om Porsche 911 till fordon som klarar av rejäl terräng. I det här klippet får vi hänga med och se när några av dessa visar vad de klarar av på isen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Byggslot till McLaren BC-03 till salu
För 300.000 euro extra

Förra hösten läckte det ut bilder på en ny modell från McLaren. Det sades att det här var den omtalade BC3 Concept eller BC-03 som den också går under. Fortfarande har bilen inte presenterats officiellt men trots detta finns det ett företag som säljer en byggslot för den. De heter Knight International och prislappen är nu saltad med 300.000 euro. Det sägs att frånpriset kommer att ligga på mellan 3,1 och 3,5 miljoner euro och att endast 15 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Lanzante presenterar McLaren P1 GTR-18
Inspirerad av F1 GTR Longtail

Sommaren 2018 presenterade det förra McLaren-rejsteamet Lanzante P1 GT som är en gatlegal version av värstingen P1 GTR. Nu rullar man ut P1 GTR-18 som är en ännu vassare version av denna, inspirerad av legendaren F1 GTR Longtail och klädd i samma Gulf Team Davidoff-färger som Lanzante hade på sin McLaren F1 GTR när man körde racing. Bilen vi ser här är en av sex stycken P1 GTR som har konverterats på detta vis. Det är oklart vad konverteringen kostar men det snackas om sjusiffriga belopp, och det är utöver de 3,5 miljoner dollarna en P1 GTR kostar. För pengarna får man en förlängd bakdel, mega-vinge, takscoop, en ännu mer massiv frontsplitter, gälar på skärmarna och stora hjul med centrumbult. Och möjligheten att köra en supervass racerbil till mataffären. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

McLaren ger oss en genomgång av 765LT
Så tänkte man kring designen

I början av mars rullade McLaren ut den nya modellen 765LT som är en ännu hårigare longtail-version av 720S. I det här klippet berättar tillverkaren hur man har tänkt kring bilens design. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

McLaren kapar produktion av Elva från 399 till 249 exemplar
Inte lika het som man först trodde?

I november förra året presenterade McLaren den nya taklösa modellen Elva. En mycket exklusiv vagn som bara skulle tillverkas i 399 stycken exemplar där alla hade en prislapp på 1,69 miljoner dollar. Nu meddelar man att det istället blir 249 bilar och att anledningen är för att kunderna har hört av sig och sagt att de vill att modellen ska vara ännu exklusivare än vad den redan var. Men är det verkligen så? Världen ser annorlunda ut nu än den gjorde för sex månader sedan och det kanske inte finns lika många kunder just nu. Dessutom erbjuder även Ferrari och Aston Martin liknande modeller med sina SP1/SP2 och V12 Speedster så marknaden kanske är mättad med denna typ av bil? Elva kommer att börja tillverkas när alla Speedtail är byggda vilket ska vara i slutet av detta år. Byggslottar finns fortfarande kvar för den som är intresserad. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Rykte McLarens laddhybrid presenteras i sommar?
Ny medlem i Sport Series

McLarens modeller P1, P1 GTR och Speedtail är alla hybrider men man har än så länge ingen laddhybrid i utbudet. Det ska det bli ändring på och nu kommer rykten som säger att modellen presenteras i sommar. Bilen ska ingå i Sports Series där redan 540C, 570GT, 570S och 600LT finns och det snackas om att den får en dubbelturbomatad V6:a kopplad till en elmotor som gör det möjligt att ta sig 3,2 mil på bara el. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

McLarens första F1 GTR Longtail nu till salu
Köp en gatlegal superbil med ikon-status

Tio stycken exemplar av McLaren F1 GTR Longtail blev det. Nu ska det allra första säljas, och det är en helt sjuk bil som du faktiskt får köra med på gatan. Bilen har använts som utvecklingsprototyp av fabriken och var den första Longtail som Lanzante och Gordon Murray Design byggde om för gatbruk. Jämfört med en vanlig F1 GTR har Longtailen en 64,1 centimeter längre stjärt samtidigt som den är tio centimeter bredare i karossen. Även fronten har förlängts för att ge bilen så bra downforce som möjligt. Vad skapelsen har för prislapp framgår inte, men det kanske inte spelar så stor roll heller. Den som väl köper har troligtvis ordning på sina finanser. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

McLaren har byggt ännu en Longtail
Det här är 765LT

McLaren fortsätter sitt jobb med att erbjuda specialversioner av befintliga modeller och nu presenteras Longtail-behandling till 720S. Den här heter 765LT och det är en lättare, mer kraftfull och ännu bättre presterande version av den redan mycket potenta bilen. Modellen får ett helt nytt aerodynamik-paket i kolfiber runt om, större diffusor bak och en aktiv stor vinge på bakluckan som även fungerar som en luftbroms. Vingen ser även till att släppa ut massa varm luft från motorrummet. I hjulhusen sitter titanbultade smidda fälgar klädda med Pirelli P Zero Trofeo R-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsar och dessa har samma bromsok som modellen Senna. Som väntat har även dämpare och fjädring uppdaterats. Kraften hämtas ur den beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Den har fått smidda aluminiumkolvar, en annan soppapump, en omarbetad oljepump och modifierad ECU. Effekten ligger på 765 hästar och vridet på 799 newtonmeter. Drivningen sker endast på bakhjulen och den sjustegade dubbelkopplingslådan har optimerats ytterligare för att kunna växla snabbare. 0-100 km/h ska gå på strax över 2,7 sekunder, 0-200 tar 7,2 och toppfarten anges till 330 km/h. Jämfört med 720S är 765LT 79 kilo lättare och vågen stannar därför på 1229 kilo. 18 kilo har sparats bara på att byta ut sportstolarna som finns i 720S till de kolfiberskal som sitter där nu. Bekvämligheter som AC och ljudsystem har också kastats ut. Sidoglasen och framrutan är tunnare medan bakrutan är tillverkad i polykarbonat. Interiören är fylld med Alcantara, kolfibergolv och en ny kul sak man kan välja till - en glaspanel bakom stolarna som gör att man kan få en liten glimt av motorn. Endast 765 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska ske i september. Vad bilen kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Rory Reid har hängt med en McLaren GT ett tag
Så här tycker han om den

Rory Reid, han som petades från nya Top Gear, lever nu sitt liv på Autotrader där han testar bilar och verkar trivas. Han har nyligen levt med en McLaren GT en stund, och i det här klippet reflekterar han över hur det var. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Novitec tjockar till McLaren 720S Spider
Ej för den blyge

Om du tycker att din McLaren 720S Spider ser lite för vek ut kan du alltid slå en signal till Novitec. De visar nu upp deras N-Largo-paket till modellen och det gör den riktigt fet. Bilen får en Senna-inspirerad front, betydligt bredare kaross med detaljer i "forged carbon" och smidda fälgar från Vossen med centrumbult - 20 tum fram klädda med 245/30-däck, 21 bak med 325/25. Måtten gällande bilens bredd ökas med sex centimeter framtill medan baken är hela 13 centimeter bredare än original. Andra fjädrar sänker hela ekipaget med 35 millimeter. Förutom kosmetisk förändring så ser man även till att boosta upp motorn med 85 extra hästar och 108 newtonmeter till vilket innebär 806 hästar och 878 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska klaras av på bara 2,7 sekunder, 0-200 på 7,5 och det roliga ska vara slut först vid 346 km/h. Vill man ha bättre lite flås ur piporna erbjuds även ett sportigare avgassystem tillverkat i Inconel. Endast 15 stycken exemplar kommer att byggas men vad man får betala för att få bilen att se ut som på bilderna framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar 620R
En gatlegal version av 570S GT4

I oktober läckte bilder på McLarens kommande modell 620R ut, och nu är den officiell. Det här är i princip en 570S GT4 som man får köra på gatan. Det blir också den starkaste modellen i Sport Series-utbudet. Motorn är den numera beprövade maskinen med beteckningen M838TE. V8:a, 3,8 liter, dubbla turbo och i det här fallet 620 hästar och 620 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 2,9 sekunder, 0-200 på 8,1 sekunder och toppfarten anges till 322 km/h. Till motorn kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda. Torrvikten anges till 1282 kilo. Bilen delar fjädring, bromsar och aerodynamiska bitar med racer-bilen. Dock är vingen monterad något högre och ska i sitt vassaste läge bjuda på 185 kilo marktryck i 250 km/h. Endast 350 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tillverkningen drar igång i januari och priset börjar på 250.000 pund. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Kathy samlar på McLarens
Bra garage

Kathy Cargill är en riktig bilentusiast och en av tillverkarna hon har fastnat för är McLaren. Hon har två stycken 570S, en 720S och nyligen fick hon en Senna levererad. McLaren passade på att hälsa på i hennes garage och så här såg det ut. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

McLaren visar ny generation plattform nästa vår
Och hybrid-V6:a

McLarens vd Mike Flewitt har haft en intervju med Car and Driver och under den berättade han att tillverkaren kommer att visa upp en helt ny plattform om några månader, tillsammans med en hybrid-drivlina bestående av en V6:a tillsammans med en elmotor. De nästa tre-fyra åren är planen att alla modeller man erbjuder är hybrider och att de då har en räckvidd på el mellan 2,4 till 3,2 mil. En helt eldriven McLaren får vi dock inte se på många år. Anledningen sägs vara att batteripacken är för tunga, för dyra och inte riktigt än lever upp till McLarens prestanda-mål. Ett nytt flaggskepp är också på väg. Denna kommer att ha drivning på alla fyra hjulen där förbränningsmotorn tar hand om bakhjulen medan en elmotor driver framhjulen. Det ska bland annat göra att den här bilen kommer kunna göra 0-100 km/h på strax över 2,3 sekunder. Den första bilen som baseras på den nya plattformen ska presenteras i slutet av nästa år och börja säljas tidigt 2021. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Doug DeMuro spanar in McLaren GT
Vill lite för mycket på samma gång

I maj presenterade McLaren den nya modellen GT som är just det - en GT-vagn. En bil du tar ut på längre turer och som lovar att du inte ska få träsmak efter bara några mil. Nu har Doug DeMuro fått pilla lite på en och enligt honom är modellen lite spretig - inte lika bekväm som en Mercedes-AMG GT S och inte lika rolig att köra som en Audi R8 V10. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar ny Elva
Superbil utan tak för 1,69 miljoner dollar

Nej, inte nio-elva, ny Elva. Elva är namnet på en sportbil som McLaren körde racing med på 60-talet. Nyheten ingår i Ultimate Series och precis som föregångaren saknas det tak och vindruta på ekipaget. Det sistnämnda kan ju göra att det blir lite dragigt i kupén men detta säger sig McLaren ha löst genom ett gäng smarta luftintag och en aktiv deflektor som reser sig och gör så att luften passerar ovanför de som sitter i stolarna. Bakom sittbrunnen sitter den numera klassiska V8:an på 4,0 liter med dubbla turbo. Här ger den 815 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på under tre sekunder och 0-200 km/h på bara 6,7 sekunder - något som gör den här snabbare än modellen Senna. Priset börjar på 1,69 miljoner dollar och endast 399 stycken exemplar kommer att tillverkas. De första leveranserna ska äga rum i slutet av nästa år. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Ny specialare från McLaren
Inspirerad av kometer

MSO (McLaren Special Operations) presenterar nu sin senaste skapelse och det är en 600LT som man har piffat till en del. Bilen är lackad i specialfärgen Comet Fade som blandar tre stycken olika färger (Cerulean Blue, Defined Burton Blue och Atlantic Blue) för en lite fräsigare och mer unik utsida. Inte mindre än 120 timmar tog det att få till lacken som vi ser den här. Bilen är beställd av en trogen McLaren-kund och inspirationen ska komma från ljuset och hastigheten en komet bjuder på. Förutom lacken har den fått ett takscoop i kolfiber, tre stycken olika kolfiberpaket över hela bilen och smidda fälgar i svart. Insidan går i samma blåa tema och även här flödar det av kolfiber. Inget har gjorts med motorn så den 3,8 liter stora dubbelturbomatade V8:an lämnar fortfarande 600 hästar och 627 newtonmeter. Motorn är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som ser till att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på 2,9 sekunder. Toppfarten ligger på 328 km/h. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

McLaren Senna sätter nytt varvrekord
På Virginia International Raceway

Car and Driver har ett segment varje år som de kallar för Lightning Lap där de testar olika snabba gatlegala bilar mot varandra på en bana. I år hade man bland annat med sig en McLaren Senna och med den lyckades man att sätta varvrekord. Tiden som klockades blev 2:34.9 vilket gjorde modellen 2,9 sekunder snabbare än en Porsche 911 GT2 RS, 1,9 sekunder snabbare än en McLaren 720S och 1,5 sekunder snabbare än en Chevrolet Corvette ZR1. Snabbt! Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

McLaren 620R läcker ut
Läcker?

Det vi ser här är en McLaren 620R. Det är en specialversion av modellen 570S och en gatlegal version av racerbilen 570S GT4. Något för dig som tycker att en 600LT är lite för tam alltså. 620 i namnet borde innebära att den här bjuder på 620 hästar ur den välbeprövade V8:an bakom sittbrunnen. I övrigt pryds bilen av ett takscoop, en rejäl vinge där bak och diverse andra aerodynamiska attribut som mest hör hemma på banan men som i det här fallet alltså även kan avnjutas på allmänna vägar. När versionen blir officiell är oklart för tillfället. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Mr JWW kör en gatreggad Mclaren P1 GTR
Galen bil

Om man kallar sig för Mr JWW och driver en populär YouTube-kanal får man köra en hel del rätt så fräsiga bilar. Den senaste han tog ut på en tur var en McLaren P1 GTR - reggad och klar för gatan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Kan det här vara McLaren BC3 Concept?
Läcker?

De här bilderna sägs vara McLarens kommande koncept BC3. Det är väldigt oklart om de är äkta men designmässigt ser det verkligen ut som något McLaren skulle kunna spotta ur sig. Vad som skulle kunna dölja sig under skalet på denna är oklart, men visst ser det där i mitten bak inte ut som avgasrör? Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Carfection kör McLaren GT
Är det en äkta Grand Tourer?

I våras rullade McLaren ut den nya modellen GT. En bil som är tänkt för de där lite längre turerna och där fokus inte ligger på att sätta snabba bantider. Nu har Carfection testat bilen och så här såg det ut. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Häng med McLaren 600LT på Ringen
Klockade in på 7:08.8

Sport Auto tog i somras ut en McLaren 600LT på Nürburgring för att sätta en varvtid. Nu har man publicerat videon på detta och när varvet var avklarat stod klockan på 7:08.8. Det är den snabbaste tiden som publicerats för någon McLaren bortsett från bansmiskaren P1 LM. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

McLarens nästa medlem i Ultimate Series är en roadster
Har väldigt liten vindruta

Det mest ultimata McLaren har att erbjuda får man om man köper något ur Ultimate Series. På årets Pebble Beach Concourse d’Elegance kommer man att visa upp nästa medlem, och det är en tvåsitsig cabriolet som vi ser en dunkel bild på här. Bilen kommer att ha sin debut i slutet av 2020 och endast 399 stycken exemplar kommer att tillverkas. Exakt vad den kommer att kosta är oklart men någonstans mellan 1-2 miljoner pund lär det ändå bli. Vdn Mike Flewitt säger följande: "At McLaren Automotive we are consistently pushing the boundaries to deliver the purest and most engaging driving experience whether for the road or track. Our two current Ultimate Series cars, the Senna and Speedtail, offer unique and distinct driving experiences. Now this new addition to the Ultimate Series, an open-cockpit roadster, will take road-focused driving pleasure to new levels." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Är en McLaren Senna snabbare än en 650S GT3?
Chris Harris utreder

McLaren Senna är riktigt snabb. Såpass snabb att vissa hävdar att den är snabbare än en 650S GT3. Men stämmer det verkligen? Chris Harris försöker här ta reda på det. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

McLaren rullar ut nya modellen GT
En bil för långturer

Precis som utlovat presenterar McLaren idag den nya modellen GT och så här ser den alltså ut. Det här är en modell för den som gärna åker längre sträckor och som kanske inte bryr sig så mycket om att köra fort på bana - även om GT inte lär skämmas för sig där heller. Men tänk att du lastar in lite bagage (max 570 liter) och sedan piper ner till Rivieran, och sen fortsätter att köra efter en bättre lunch. Det är tanken med den här, och att du ska göra det hela med stil. Man kan väl säga att den placerar sig mellan 570GT och Speedtail. Som väntat sitter motorn även här bakom sittbrunnen och det är den numera beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter som används. I GT ger den 620 hästar och ett vrid på 630 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och 200 km/h når man efter nio sekunder. Toppfarten anges till 327 km/h. Vikten på bilen anges till 1530 kilo. Utseendemässigt har man valt att göra så att bilen inte sticker ut allt för mycket. Här hittar du inga feta vingar, monster-splitters eller liknande, utan ett ganska diskret yttre som ska kännas mer elegant än exempelvis extrema Senna. Det finns ett nytt Proactive Damping Control-system ombord så att åkturen ska bli så behaglig som möjligt. Den är inte heller toklåg så att det faktiskt ska gå att använda den på ställen där det finns massa fartgupp. Insidan känns ganska så ombonad och mysig och här finns bland annat det senaste infotainmentsystemet som man kallar för HERE. GT går att beställa nu och blir din för 163.000 pund. De första leveranserna ska ske i slutet av året. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

McLaren har nu tillverkat 20.000 bilar
Grattis!

McLaren fortsätter att mata ut bilar och modeller i en rasande takt och idag nådde man en trevlig och viktig milstolpe - 20.000 stycken bilar är tillverkade. Modellen som fick äran att bli nummer 20.000 är en 600LT Spider i lacken Chicane Grey. Vdn Mike Flewitt säger följande: "Achieving our 20,000th car built is an important milestone for McLaren Automotive. Last year, we hand-assembled just over 4,800 cars, and we plan to maintain around 5,000 cars a year for the immediate future. While demand for our products continues to grow, we aim to balance that to maintain exclusivity for our brand and customers. It is fitting that we celebrate this achievement with a 600LT Spider, which has been a huge success for us." Förutom detta meddelar McLaren även att alla byggslottar för modellen 600LT Coupé nu är tagna. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

McLarens nya Grand Tourer presenteras den 15 maj
Något att korsa kontinenten i

Nu får vi reda på att McLaren kommer att presentera sin nya Grand Tourer om bara några dagar, närmare bestämt den 15 maj. I samma veva får vi en bild på baken och en teaservideo som faktiskt visar en hel del av formerna. Enligt McLaren delar den här nya modellen DNA med Speedtail och det här är alltså något som man skulle kunna kryssa över ett helt land med utan att få träsmak i rumpan. "It will be a car that combines competition levels of performance with continent-crossing capability, wrapped in a beautiful lightweight body. It’s a car that has been designed for distance and one that will also provide the comfort and space expected of a grand tourer. But it will also have a level of agility never experienced before in this segment. In addition, it will be the lightest of grand tourers and, by also having the best power-to-weight ratio, I promise it will be one of the quickest." Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0