m
Artiklar i kategorin Bil / Tester

Vilken tysk halvkombi är bäst?
Jämnt skägg!

Carwow har gjort ett rätt intressant test där VW Golf, BMW 1-serie, Mercedes A-klass och Audi A3 jämförs. VW Golf har med åren blivit dyrare, men har den blivit lyxigare är frågan? Klarar den fighten med de andra? TL;DW är att Mercan blir Mats egna favorit i slutändan, men att det är så jämnt mellan dem att det i princip mest beror på vad för funktioner som du tycker är viktigast och vilken du tycker är snyggast. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Effekt är inte allt
Ibland räcker det med bakhjulsdrift

Precis som för Hyundai Genesis Coupé V6 som jag provkörde i höstas var jag återigen laddad att köra något som på pappret såg riktigt kul ut, och som en vanlig dödlig har råd med. Subarun kunde inte stoltsera med lika många hästkrafter men den byggde på ungefär samma koncept, liten sportbil med bakhjulsdrift. Genesis Coupé var tyvärr en ren besvikelse då den kändes alldeles för tung, för slö och för osportig. Aldrig förr hade 347 hästar varit så trötta och jag tyckte uppriktigt att det var synd att bilen inte levererade. Sen dök samarbetet mellan Toyota och Subaru upp och drömmen om en riktig utmanare till originalet Mazda Miata kanske nu kunde infrias. Trots något undermotoriserade så haglade lovorden över bilarna och Jeremy Clarkson utsåg Toyota GT 86 till världens bästa bil. Då har man ju som testförare lite förväntningar framför sig när man hoppar in i bilen såklart. Och jag kan med glädje säga att Subaru BRZ verkligen lever upp till sitt goda rykte. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0

Snyggaste sättet att ta sig fram på vintern
Och kanske även det roligaste

Det här med att en Porsche ska stå och vila under ett täcke vintertid har för mig alltid varit en självklarhet. Man kör helt enkelt inte med dessa delikata bilar när det är dåligt väglag, då ska de istället konserveras och vänta på att plockas fram till våren. De som har Cayenne kan dock vara ute och leka året om. För den har ju fyrhjulsdrift. Men vänta nu, det har ju alla 911:or med en 4:a i beteckningen också? Då borde de ju också fungera bra att köra med på snön. Och visst gick det alldeles utmärkt, för så länge du inte ska ut på en åker och köra behöver du inte gömma dig i vinterbilen om du har en sån här. På köpet får du också en av de snyggaste bilarna att glida omkring med bland alla suvar. Och du har garanterat roligt samtidigt. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Snö har aldrig tidigare varit så välkommet
Bästa underlaget enligt Audi A1 Quattro

Jag har aldrig tidigare varit så glad över att det låg snö kvar på backen som när jag fick nycklarna till denna bil. På pappret det bästa receptet för att tackla dåligt underlag; en liten, kompakt kärra med fyrhjulsdrift. Lägg på rätt så bra med effekt och det banade väg för att det även skulle bli riktigt roligt att ta sig an utmaningarna där ute bland människor som slirar omkring med framhjulsdrift. Har man väl smakat på fyrhjulsdriftens sötma vintertid vill man inte ha något annat. Tro mig. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayenne GTS - Ötzis förstahandsval
Come at me sno

Suvar är dåliga för miljön, stora och otympliga och inte så bekväma att krocka med om man sitter i en mindre bil. Så brukar det låta. Ända tills vintern slår till. Då är suven helt plötsligt kungen över alla. Och det stämmer faktiskt. Fyrhjulsdrift är onekligen det allra bästa när underlaget blir sämre och har man på köpet lite högre markfrigång kan man ta sig över snövallar och parkera i princip var som helst trots att det står december i almanackan. Så suv på vintern är bra, det kan vi slå fast. Men det är ju inget som säger att den inte samtidigt får vara förbannat roligt, och det är där Porsche Cayenne GTS kommer in i bilden. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

M Performance lyckas med BMW M135i
Frågan är om man ens behöver en renodlad M?

Inte långt efter att 1-serie M lanserats presenterade BMW nästa generation av 1-serien. Ett bra sätt att fira av föregångaren var ju givetvis att bygga en M av den. Men en del trodde nog då att det skulle dröja ett bra tag innan en M-version av den nya 1-serien skulle dyka upp. Det gick dock rätt snabbt, även om M135i "bara" är en M-Performance-version och ingen "riktig" M. Frågan är om det kommer att komma en ny 1-serie M, men skulle det inte göra det gör det ändå inte så mycket. Så bra och rolig är nämligen M135i. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

RS4 Avant - en av anledningarna till att jag vill bli farsa
Som en RS5 - fast med plats för mer saker, typ ungar

Nej. Självklart behöver barn inte vara anledningen till att man skaffar en kombi. Man kanske vill trycka in en fet baslåda, en jycke eller golfbagen där bak och därför behöver platsen. Men att skjutsa ungarna till skolan eller dagiset med en rapp kombi känns ändå så rätt på något vis. En pappa eller mamma som inte helt och hållet vill släppa sin busiga sida köper därför en vräkig kombi med prestanda som en sportbil. Det bästa av två världar. När man lämnat av kidsen kan man styra kosan direkt till racerbanan om man så vill. Och även om man aldrig kommer att göra det så vet man i alla fall att man kan. Snabbare till jobbet kommer man alltid, garanterat. Nya RS4 Avant är en RS5 i större kläder, varken mer eller mindre. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Nya Audi S8 - chefens ljudlösa kanonkula
"Flytta på er arbetarmänniskor!"

Audi S8 är själva definitionen av pampig direktörsvagn. Står ofta felparkerad och gärna i vägen för alla andra. Alla andra vanliga människor. För det här är något framtaget för de lite mer speciella personerna omkring oss. För de med lite för mycket pengar som nödvändigtvis kanske inte vill sticka ut för mycket. Nya S8 har blivit anklagad för att vara för lik de andra modellerna i utbudet vilket kanske är bra när man vill vara lite diskret. Det här dock en riktig ulv i fårakläder, som går som en missil och som till 100 knyck äter många sportbilar till frukost. Men det hela sker under tystnad, för numera är det nämligen ingen Lamborghini-snurra under huven som det var tidigare. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Rå och brutal styrka när den är som allra bäst
Porsche Panamera i GTS-utförande känns helrätt

Panamera har förutom Cayenne alltid för mig känts som det vettigaste alternativet i Porsche-familjen. Gott om plats för fyra, bra bagageutrymme och fruktansvärt bekväm att både köra och åka i. Panamera finns i flera olika utföranden, från diesel till galna Turbo S och ska man fortsätta på det vettiga spåret borde ju således dieseln vara alternativet man väljer. När jag för ett tag sedan provkörde just dieseln drog den vid blandad körning 0.66 liter per mil. Helt fantastiskt tyckte jag. Trots att jag tidigare kört både Turbo och 4S var det den här motorn som kändes som rätt val till Panameran. Det var tills GTS kom in i mitt liv och jag gjorde en helomvändning. Plötsligt så vaknade jag till liv och insåg att ordet "vettig" måste vara det tröttaste ordet som finns på denna planet. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla
Garanterat träsmak, men så värt det

Grande finale för gamla R8. Hur firar man det på bästa sätt? Givetvis genom att bygga en råbarkad racer som är ännu galnare än tidigare. Lättare, fetare, argare, uppkäftigare och mycket mycket hårdare. 333 stycken i coupéutförande och lika många cabbar. Men att banta en bil massa kilo och sedan såga av taket och göra en racer av den, är det så smart? Kanske inte. Skitsamma säger jag, för det här är lätt den roligaste råttan jag har kört hittills. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Taket och hatten av för Porsche 911 Carrera S Cabriolet
En bil du aldrig kommer att tröttna på

Jag har sedan jag fick möjligheten att börja provköra Porschar blivit en riktig sucker för märket, jag erkänner. Förut såg jag de bara som dussinbilar som inte stack ut i trafiken och det var nästan så att jag som biltok knappt lyfte på ögonbrynen när de brummade förbi. Bilarna fanns ju överallt och var inte alls märkvärdiga. Men på senare år har jag helt och hållet ändrat inställning och förstår nu varför det kryllar av dessa bilar på vägarna, för att folk älskar dem såklart. Det är bilar man kan köra med året om, som hela tiden bringar glädje till sina ägare och som faktiskt inte är helt opraktiska. Med dagens teknik är de inte ens särskilt bränsletörstiga heller. Precis som för Boxster S som jag körde för några veckor sedan blir det alltså hatten av för nya 911 Carrera S Cabriolet. Men för de som vill läsa vidare har jag faktiskt några rader till att säga om bilen. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar XKR-S skriker högst
Jag försökte att skrika högre, men lyckades inte

Jaguars XK-modell i nuvarande skal har hängt med ett tag och ville man åka snabbt och ha det värsta var det en "R"-modell man skulle ha, alltså en XKR. I samband med faceliften som kom 2011 dök det dock upp en version som även fick ett "S" i namnet, XKR-S. Den gamla trotjänaren till motor hade fått ytterligare 40 hästar och bilens köregenskaper var nu ännu sportigare än tidigare. Resultatet, 550 hästar, gör XKR-S till den starkaste och snabbaste öppna modellen Jaguar någonsin har byggt. Det lär även vara den mest högljudda, för hur jag än försökte gick det inte att överrösta bilen. Knappt ens när den var avstängd. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Genesis Coupé vill vara en sportbil - men är det inte
Det är fortfarande bara en Hyundai med en stor motor

Den första Hyundai Coupé som kom tyckte jag inte alls om. Ful som stryk och den såg verkligen billig och sunkig ut, trots att den var ny. Sen har det bara blivit bättre i mina ögon, designen har mognat och modellen har vuxit till sig. Nya Coupén som nu heter Genesis Coupé kändes därför helrätt när den kom med sin kaxiga styling, feta hjul och faktiskt roliga fakta på pappret. Bakhjulsdrift, turboladdad motor på 275 hästar eller en toppversion med V6:a och hela 347 hästar. Det här lät ju riktigt kul och efter att ha flyttat bilen några meter i garaget för några veckor sedan fick jag klart för mig att den även lät riktigt trevligt. Tyvärr la sig entusiasmen en hel del när jag nu väl fick tillfälle att provköra bilen på riktigt. Det som såg så bra ut på pappret visade sig inte överenstämma med verkligheten. Tumnagel
33.6°
+
Bobby Green
0

Vi har kört bilen från yttre rymden
Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Nya biltillverkare dyker upp hela tiden känns det som, med stora drömmar och fantastiska bilar som de har tänkt att producera. Men allt som oftast är verkligheten lite annorlunda. Bilarna de visar upp finns de flesta gånger bara på papper som skisser och om de mot förmodan tagit fram en riktig bil att visa upp brukar det ta stopp därefter. Annat är det med Fisker Automotive som har gått från 0 till 100 knyck på bara några år. Företaget grundades av Henrik Fisker och Bernard Koehler 2007, och redan året därefter presenterades den första konceptbilen, Karma. Och det blev mer än bara ett koncept, formerna behölls och i juli förra året startade produktionen hos Valmet Automotive i Finland. De första bilarna levererades till kund redan samma månad och karusellen var igång. Nu säljs bilen även i Sverige så vi tog ut den på en liten provtur. Eller jag menar, vi flög en sväng med rymdskeppet. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Jag förväntade mig mer av Corvette C6
Chevrolet ligger fortfarande efter och priset är på tok för högt

"Wrap your ass in fiberglass" är orden jag alltid har förknippat med Corvette. En riktig amerikansk muskelbil som nog de flesta bilentusiaster har en del att säga om. Vissa gillar gamla Stingray medan andra gillar de nyare modellerna. Jag personligen är inte så förtjust i C4 men C5 och speciellt C6 har alltid varit en favorit. Därför var det ju självklart spännande att själv få testa just en C6:a, denna gång en cabriolet med Grand Sport-tillägget som betyder lite extra godis. Men något hände. Bilen som jag aldrig tidigare suttit i utan bara sett mullra förbi mysigt på vägen motsvarade inte alls mina förväntningar. Jag fick rannsaka mig själv lite och inse att jag blivit lite skadad av alla bilar jag tidigare testat, och istället bara tänka "jaja, man får ju vad man betalar för." Men när jag såg prislappen för denna bil höll jag på att ramla av stolen. Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Den är bara sjukt bra ihopsatt

Jag hade inte riktigt samma inställning i kroppen när jag närmade mig denna bil som jag hade när jag hoppade in i Lamborghini Aventador för ett par veckor sedan. Både McLaren MP4-12C och Lambon är superbilar i mångmiljonsklassen men ändå så sjukt olika. Lambon skriker "Håll käften!" medan Macen med lågmäld stämma istället säger "Excuse me Sir, would you mind keeping your lips in a closed formation for just a minute thank you." Det här gör att jag känner mig lugn samtidigt som jag självklart är exalterad över att få testa detta brittiska ingenjörsmästerverk. Allt snack om att den skulle vara tråkig hit och dit satt ju självklart i bakhuvudet, men det visade sig vara just snack när jag för första gången lät högerfoten jobba lite. Tumnagel
57.7°
+
Bobby Green
0

BMW M550d är den rappaste dieseln just nu
"M Performance" ger monstervrid och vettig förbrukning

BMW har på det senaste varit ganska så frikostiga med att märka sina bilar med den berömda M-loggan. Nu sitter den även på några av deras "vanliga" modeller som fått sig någon form av behandling från M-stallet och på så vis blivit ännu sportigare. De kallas därefter för "M Performance". Och eftersom bland annat Audi släpper dieselbilar med massa effekt och urmycket vrid kan ju inte BMW vara sämre. En av modellerna som begåvats med en helt ny trippelturboförsedd dieselmaskin är 5-serien som då kallas för M550d. Att slänga på ett "M" i beteckningen gör ju givetvis att förväntningarna blir skyhöga, och visst är det här en grym bil även om själva "M"-känslan uteblir. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Världens roligaste badkar!
Man kliver mer än gärna i nya Porsche Boxster, men sällan ur

När det nu var dags att testa nya Porsche Boxster S visste jag nästan vad jag hade att vänta mig. En bra bil som bara blivit bättre. Innan det var dags för nya Boxster att göra entré firades den av med Boxster Spyder, en bil som bjöd på nya skratt hela tiden. Då kan ju knappast uppföljaren göra sämre ifrån sig tycker man. Två hjul fram, två bak och där i mitten en motor som sitter så tajt med föraren att man lätt kan missta den för en ryggsäck. En vattentät ryggsäck för den här bilen påminner om ett badkar till en viss del. Ni vet ett sånt där litet med lejonfötter som man trycker ner ändan i och sen sitter så bra i att man inte vill kliva ur. Lägg till 315 hästar och en ylande boxersexa så kan ni nog föreställa er varför jag rankar det här som världens roligaste badkar. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0

Hur tjurig är tjuren egentligen?
Jag har stångats lite med Lamborghini Aventador

Jag kommer så väl ihåg när en gammal kompis tyckte att det verkade jätteläskigt att köra andra bilar än sin egen. Sin egen var man ju van vid och bara tanken att behöva "lära" sig att koppla och växla i en annan bil var skrämmande. Jag har alltid tyckt att det varit kul att köra olika bilar, både mina egna och kompisars. Nu har jag genom jobbet fått möjlighet att testa en hel del vilket självklart alltid är roligt. Men det finns vissa bilar som jag hyser sjukt stor respekt för, och som jag nästan har varit lite rädd för att köra. Lamborghini Aventador är en utav dem. Jag får tankar i huvudet från förr i tiden då dessa extrema supersportbilar enbart kunde köras av vissa människor och inte var för alla. Tack vare Audis köp av Lamborghini är det inte så längre. Väldigt få har fortfarande möjligheten att kunna köpa just en Aventador, men vem som helst kan köra den. Även jag visade det sig, även om jag tills jag hoppade in i cockpiten var skitnervös. Tumnagel
75.2°
+
Bobby Green
0

Teknikspäckat i nya BMW M5
Inte helt oväntat är det motorn som imponerar mest

Utan att ha kört den gamla M5:an blir det svårt att jämföra den mot den nya i annat än siffror. Men det finns massvis med siffror att ställa mot varandra så på pappret borde det ju vara ganska lätt. När BMW för första gången presenterade F10-generationen blev jag något besviken då jag tyckte att den såg lite tamare ut än sin föregångare. Hur skulle den då te sig i M-kostym? Månaderna gick och till slut presenterades det som skulle ge Audis RS-bilar och Mercedes AMG-stall en ordentligt match. En illblå ulv i någorlunda får-utstyrsel med imponerande effekt- och prestandasiffror. Men ingen V10:a?! Motorn som förknippats med både M5 och M6 så länge var nu ett minne blott på grund av strängare avgaskrav och bränsleförbrukning som inte längre var okej. Men den nya motorn levererade ju mer effekt och var snällare mot bränslekontot, så varför gnälla om två cylindrar? Det är ju ändå bara en siffra. Eller? Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Hur mycket roligare blir Mini med John Cooper Works?
Lite, men inte mycket

För några veckor sedan tryckte jag ned ändan i nya Mini Cooper S Coupé. En mycket angenäm upplevelse så nu när det var dags att göra samma sak i en bil preppad med John Cooper Works kunde det ju bara bli bättre. Men jag trodde nog att det skulle bli bra mycket bättre än vad det blev. I alla fall med tanke på att man spenderat mer än 75 000 kronor extra för vad en vanlig Cooper S Roadster kostar. Och de 27 extra hästarna, var tog de vägen? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Sluta aldrig med det ni gör Aston Martin
Det vill säga bilar med känsla, klass och stora motorer

Ferrari och Lamborghini. Två av alla de biltillverkare som bygger fantastiskt bra bilar. Lyxiga, robusta, kraftfulla och ja, faktiskt ganska vanliga. Det är klart att man reagerar när en Ferrari eller Lamborghini brummar förbi, men jag tycker ändå att det känns ganska vanligt att se en Gallardo eller en 360. Och om jag personligen skulle lägga såpass mycket pengar på en bil, så skulle det ju vara ganska roligt om det inte stod en exakt likadan på andra sidan gatan där jag parkerat. Att få känna att det jag rattar väcker lite uppmärksamhet och faktiskt syns, för det är ju ändå det som betyder något för den som slänger ut två miljoner kronor på en bil. Det är inte enbart lyx man får för pengarna, det är även status och se på mig som det handlar om. Så varför väljer då de som har råd att inte köpa en Aston Martin? Är de fega? Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0

Hur techig är Nissan Leaf?
Vi testade en snabbis

Modellen Leaf är Nissans bidrag till elbilsfamiljen. Byggd från grunden som en ren elbil vilket betyder att man har kunnat konstruera saker så som man har velat och inte behövt ta hänsyn till att det tidigare har varit en vanlig bil så att säga. Batterierna är placerade i golvet för bästa viktfördelning och att man sitter i en bil som går helt och hållet på elektricitet märker man inte förrän man trycker på startknappen, och man inte riktigt vet om bilen är igång eller ej. Men vad kan den göra förutom att låta extremt lite och envisas med att inte vilja bli tankad med diesel? Vi lånade bilen en dag och testade. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

En dag med en Aston Martin Virage
Att en dag ska gå så snabbt

Idag har det varit torrt på Bilfeber och det beror på att jag har varit ute hela dagen och brummat med den här fantastiska kärran. En dag är alldeles för kort för att kunna göra något utförligt test men en känsla hinner man ju i alla fall få. Nu fick jag chans att testa den här bilen och kommer inom kort att skriva en artikel om hur hela upplevelsen var. Men först måste jag bara smälta alla intryck som den gav mig idag. En sak är dock säker, jag kommer garanterat att drömma om ljudet från V12:an. Foton av Tobias Björkgren. Tumnagel
52.5°
+
Bobby Green
0

Febergaraget Mini Cooper S Coupé
Liten men naggande god

Jag är lite diskad när det kommer till Mini eftersom jag har en själv och verkligen gillar märket, men jag måste flika in med några ord innan Bobby får skriva om den här kärran. När Mini presenterade Coupén skrattade jag lite eftersom det är roligt att man gör konstiga koncept. När man satte den i produktion blev jag förbryllad. Vem tusan vill köpa en relativt dyr småbil som har två säten mindre men som inte tillför något? Oj vad fel jag hade. Eller, om den kommer sälja vette tusan men oj vad rolig den är. Att man har slängt ut baksätena gör inte så himla mycket för vikten (50 kilo försvann) eller prestandan (0.1 sekund snabbare) men desto mer för känslan. Istället för två baksäten har man nu istället ett skönt tak (som man kan ha sina åsikter om), en liten, liten vindruta och en vinge bakom ryggen. Känslan av sportbil i jämförelse med vanliga Minin är just 98% känsla men det struntar jag i - hade jag inte två ungar hade jag nog köpt den här istället för en vanlig och sett det som en ganska billig sportbil. För halva priset av en Porsche Boxter får du en bil som är sjukt rolig i stan som du faktiskt kan köra som en vilde i, garva hela tiden och inte bli av med plånbok eller körkort. Nu är jag cab-tokig och ser väldigt mycket fram mot att köra versionen utan tak och med John Cooper Works-trim. Men först över till Bobby och vad han tycker om bilen med keps. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg Bobby Green
0

Gissa bilen Rött och sportigt
Vad har vi i garaget den här veckan?

Vi ligger lite efter i Feber-garaget men i går kom det in en bil som vi tror bjuder på en bra utmaning att gissa vad det är. Jag hade nog inte satt det själv... Vid lunch kommer svaret! Uppdatering Ni är alldeles för duktiga, svaret är så klart Mini Coupé. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Febergaraget Hur funkar en Porsche på vintern?
Alldeles utmärkt faktiskt

På vintern ska man ratta en Lada Niva eller kanske en pansarvagn. Inte sladda omkring i en tysk sportbil. Eller? Faktum är att en Porsche fungerar alldeles utmärkt till det ändamålet. Trots sin bakhjulsdrift, 400 hästar och ett ganska hett temperament när man gasar på är det en utmärkt bil att ta sig fram med i snön. Det är i alla fall vad jag tycker efter att ha snabbtestat nya 911 Carrera S i slasket. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Mr Lagom har blivit lite tuffare
Men bara lite lagom tuffare

Passat är en enorm succé för Volkswagen i Sverige. Så klart är det kombin, som VW kallar för Variant, som säljer bäst och Sverige kränger faktiskt flest Passat Variant i Europa. Så när man piffar till Passat för vildmarken står Sverige högt på listan och bara Kina, Ryssland och Tyskland spås sälja fler bilar än Sverige. I januari i år såldes det 1414 VW Passat och 1503 Volvo V70 så Volkswagen är nära målet att gå om den eviga ettan Volvo V70. Frågan är om Alltrack-versionen kan vara den sista knuffen förbi V70? VW själva är blygsamma och tror att många av de som kommer att köpa Alltrack redan är Passat-köpare som nu får råda att köpa sig en ut-i-smutsen-version men jag tror de bara är blygsamma - de säger ju samtidigt att de redan har 1000 bokningar på bilen (vilket inte betyder 1000 sålda, men ändå). Passat har, enligt mig, vunnit terräng för att den är så lagom. Lagom dyr, lagom skitbra, lagom mycket för pengarna, lagom stor. Inget som sticker ut på tjänstebilsparkeringen, inget att bli besviken på. Men för de som har Passat på tjänstemenyn finns det nu alltså en lite roligare variant (höhö) att välja - Alltrack. Högre markfrigång (från 135 till 165 millimeter), ny front, hasplåtar, påkörningskydd under bilen och samma offroadprogram som i Tiguan och Touareg skiljer Alltrack från en vanlig Passat. Och 30 kilo. Två varianter kommer till Sverige, en bensinare på 211 hästar som kostar 309 900 kronor och en diesel på 170 hästar som kostar 325 900 kronor. Båda motorerna är trevliga bekantskaper som räcker gott och väl för köparnas behov. Bensinaren låter till och med lite mumsigt om man trycker på från stillastående. Båda kommer som standard med fyrhjulsdrift och DSG-låda och bygger utrustningsmässigt på Passat Variant GT så en Alltrack är välutrustad från start. Mellan 12 och 18 000 kronor är skillnaden mellan en Alltrack och en vanlig Passat Variant med GT-utrustning. Det finns massor med paket att välja mellan för den som inte nöjer sig med det som är standard, så för en 350 000 får man en riktigt välutrustad bil att plocka ut från HR-avdelningen. Eftersom en XC70 med AWD och automat börjar på 369 900 kronor får det ses som en bra deal... Efter att ha rullat några timmar på tyska motorvägar och slingra österrikeska alpvägar finns det absolut ingenting att klaga på. Som tillval finns ett dynamiskt chassi att välja för 15 500 kronor, vilket gör det en smula roligare på de där slingriga vägarna och mjukare på motorvägen. En bra slant som den som känner sig rik ska kosta på sig. Offroadprogrammet som sitter i Tiguan och Touareg (standard) gör att Alltrack faktiskt är rätt lovande i skogen så länge markfrigången räcker till. Men man behöver inte ut i skogen för att få anledning att trycka på offroad-knappen, även på den där branta och sunkiga lilla vägen upp och ner från stugan i fjällen hjälper systemen till. En inte allt för vild gissning är att det kommer stå ett antal Passat Alltrack parkerade på skidbackens parkering nästa sportlov (eller kanske redan i påsk). Även om köparna inte har fått anledning att trycka på offroad-knappen på vägen till backen så kommer de att vara nöjda med sitt val. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Gissa bilen En platt fälg
Miljöbil månne?

Folkan har fått ge plats för en ny bil i FeberGaraget - frågan är bara vilken. Den här är nog inte helt lätt kanske, jag blir faktiskt lite imponerad om ni tar denna! Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Old New vs New New Beetle
Rätt kraftig skillnad

När jag först så den nya nya bubblan var min första tanke att de inte hade gjort tillräckligt. Ute på stan häromdagen såg min vaksamme bror en gammal bubbla och tog de här två bilderna. Och man kan lugnt säga att jag hade fel - det har hänt en del, framförallt bak. Ok att den gamla har trista plåtfälgar och är skitigare, men visst ser den riktigt ledsen ut vid den nya? Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0